Taser bij minderjarigen ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taser op minderjarigen

Ja
272 (90%)
Nee
26 (8%)
Geen mening
4 (1%)

Totaal aantal stemmen: 302

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:57

Wanneer je als ouders de politie belt dat je zoon in verwarde toestand met een mes loopt en dat het een grote , sterke jongen is dan komen er agenten op af die de situatie op lossen. Wanneer je als ouders je zo bedreigt voelt is er al heel veel aan de hand en zo te lezen was hij echt niet voor rede vatbaar en dan is gebruik van een taser ipv lichamelijk geweld om hem te overmeesteren met alle gevolgen die er bij kunnen ontstaan, imo de meest snelle en "zachte" oplossing.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:58

Ik zal je uit de droom helpen Shadow de hulpverlening gaat ook niet naar die jongen toe. Die belt de politie, ook als het in hun eigen instelling gebeurt.

Ik mocht willen dat de bevolking door dezelfde roze brik kijkt als jij dan zal er inderdaad veel minder geweld zijn. Lijkt mij een heerlijke wereld, ook voor al die agenten die hier bewust voor hebben gekozen.

Daarbij is een verwarde jongen een ongeleid projectiel die dus heel raar uit de hoek kan komen, dan is een taser een middel met zo min mogelijk schade. De schildprocedure is op zijn zachts gezegd ook niet heel vriendelijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:59

bruintje123 schreef:
Verward heten ze tegenwoordig allemaal.

Gewoon gestoord mag niet gezegd worden. Dat is discriminatie. :+

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:00

Shadow0 schreef:
Ik heb nu ook het artikel gelezen. De jongen was verward. De politieagenten hadden een schild. Het wordt mij niet duidelijk waarom men niet simpelweg een stapje achteruit heeft gedaan en even had gewacht en misschien dat de jongen wel gekalmeerd was. (Sowieso lijkt het me niet juist dat een verwarde jongen uitsluitend benaderd wordt door de politie in zo'n geval - een goede psychiater of crisishulpverlener erbij lijkt me meer kans op succes geven.)

In het artikel is de lezen dat de knokkels van de jongen wit werden. Dit betekent dat hij de greep om het mes steviger maakte. Daarnaast maakte hij een stap naar voren in de richting van de agenten, dat ziet er niet bepaald uit alsof hij zich van plan was over te geven.
Als je op iemand wil inpraten die verward is en met een mes naar agenten staat te zwaaien kun je net zo goed tegen een muur gaan banketstaaf, daar komt toch niets binnen in dat hoofd op dat moment. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:01

bruintje123 schreef:

Behalve als de persoon in kwestie niet wit is. Dan is het een terrorist.

Afbeelding

't is triest...

bruintje123

Re: Taser bij minderjarigen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:16

Oh jawel hoor. Genoeg artikelen gelezen van donkere verwarde personen die agressief waren. Al dan niet door drugs.
Verward is tegenwoordig een verzamelnaam voor allerlei vervelend ongewenst gedrag wat niet makkelijk in te perken is.

En inderdaad hulpverlening komt er niet voor.
Dan wordt de politie ingeschakeld.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:17

Resistance schreef:
bruintje123 schreef:

Behalve als de persoon in kwestie niet wit is. Dan is het een terrorist.

[ [url=m/7DtmCL.jpg]Afbeelding[/url] ]

't is triest...

Stom plaatje om haat te zaaien.

Alles wat bij de minder gekleurde staat is allemaal een terroristische daad dus ook een terrorists. Als je met zulke plaatsjes komt zorg dan op zijn minst dat ze goed zijn
Laatst bijgewerkt door Daks op 04-10-17 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:23

Sclimpre schreef:
Wat een reacties. Volgens het artikel ging het over een verwarde jongen. Niet over iemand met koelbloedige moordplannen.

een stempel als verward, wordt al heel snel gegeven :o :o :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:29

egnie schreef:
Ik zal je uit de droom helpen Shadow de hulpverlening gaat ook niet naar die jongen toe. Die belt de politie, ook als het in hun eigen instelling gebeurt.

Volgens mij zijn er instellingen waar meerdere opties zijn - en zijn er dus wel degelijk crisishulpverleners die dit soort situaties kunnen begeleiden. Ik zou dan zeggen naast de politie (of vanachter de politie.)

Mijn ideale situatie is dus niet dat je er zomaar iemand heenstuurt, maar wel dat de politie en een deskundige hulpverlener samenwerken.

Dit is volgens mij ook wat er ongeveer is aanbevolen vanuit alle discussie over de opvang van verwarde personen.

(Overigens, wat ook goed helpt om deze situaties te voorkomen is betere opvang van jongeren. Dit soort problemen komen meestal niet uit de lucht vallen, maar door de enorme chaos in de jeugdzorg, en vooral bij de opvang van moeilijkere situaties vallen er kinderen tussen wal en schip - totdat het escaleert. Ook daar zou ik in willen zetten op deescalatie, waarbij jongeren en ouders eerder hulp krijgen en het niet zo ver hoeft te komen.)

Citaat:
Daarbij is een verwarde jongen een ongeleid projectiel die dus heel raar uit de hoek kan komen, dan is een taser een middel met zo min mogelijk schade. De schildprocedure is op zijn zachts gezegd ook niet heel vriendelijk.

De 'schildprocedure' gaat denk ik om het in de hoek drukken van iemand? Maar dat is dus een van de problemen van de manier waarop de politie vaak kijkt: gericht op het overmeesteren van iemand. Soms is dat helemaal niet nodig, en is het enige wat je hoeft te doen wachten en zorgen dat je niet gewond raakt en dat anderen niet gewond raken. Een schild kan daarbij van pas komen zonder dat je het op een geweldadige manier hoeft in te zetten.

(En echt, ik zeg dit dus niet alleen omdat ik vind dat verwarde jongens van 13 recht hebben op hulp en niet op geweld. Maar ook omdat escalatie door de politie onze samenleving als geheel veiliger maakt en inefficient is in het terugbrengen van problemen. ALs je niets om jongeren met een psychische aandoening geeft, is inzet op andere aanpakken nog steeds kostenefficienter en doelmatiger.)

Ketaki schreef:
een stempel als verward, wordt al heel snel gegeven :o :o :o

Maar van de andere kant: een jongen van 13 die thuis met een mes zwaait... waarom denk je dat die niet verward zou zijn? (Bij vechtpartijen met andere jongeren is dat lastiger te zeggen, maar als een jongen thuis door het lint gaat is de kans dat er meer speelt behoorlijk groot lijkt mij.)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:36

Misschien moet het eens klaar zijn met "politie is je beste vriend". Ik denk toch dat de politie een goede overweging maakt, en dit beter kan inschatten dan wij achter ons schermpje. Níemand van de politie is uit op geweld. Natuurlijk komen die mensen niet trots thuis. "Moet je horen Miep! Ik heb vandaag iemand getaserd. Was gaaf joh!". Echt. Niet.

Maar er mag wel wat meer respect komen voor politie en hulpdiensten en ik denk dat een taser een geweldig middel is om ingezet te worden. Kogels zijn een stuk dodelijker, en dat zijn toch de alternatieven. Die jongen hoeft niet vriendjes te worden met de politie, die moet leren dat hij moet doen wat de politie zegt, en dat er anders consequenties zijn.

En je zegt wel heel leuk dat de misdaadcijfers gedaald zijn... Maar ik heb laatst nog een item gezien waarop er ook veel minder gemeld word en er veel minder aangifte gedaan word. Dus of dat helemaal in verhouding is betwijfel ik :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:39

Maar de jongen wordt beschreven als een gevaar voor zichzelf.
Dan kan je hem wel zichzelf laten uitputten, maar wat als hij zichzelf dan wel wat aan doet shadow?
Dan vind ik dit toch een betere oplossing

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:40

Shadow0 schreef:
...maar hier in dit topic noemen mensen het wel degelijk vanuit het oogpunt om hem de gevolgen te laten ervaren, niet om het gevaar af te wenden. Dat is straf - en dat hoort onder het strafrecht.
Dat is misschien ook een gevolg van de trend waarin gearresteerden (niet slechts in dit geval, maar ook breder) vaak snel weer vrij zijn of er met een fopstraf vanaf komen. Als je dan zorgt dat er bij de arrestatie alvast wat 'per ongeluk' gestraft wordt ('hoofd gestoten' bij het instappen in de politiewagen en dergelijke), dan ben je er in ieder geval zeker van dat er überhaupt gestraft wordt.

Citaat:
Citaat:
Nu zeg ik niet dat je maar te pas en te onpas mensen plat moet gaan taseren , maar indien het de enige uitweg is waarbij er zonder schoten en zonder handgemeen waarbij het risico dat het mes iets te vlot iemand zijn lijf in verdwijnt vrij hoog word

Maar, en zie vooral ook het blog van Grutjes dat ik gelinkt heb: hoe meer wapens je hebt, hoe meer je denkt dat wapens de enige uitweg zijn. Het gebruik van geweldsmiddelen neemt toe, niet af. Het zijn juist de alternatieven (zoals deescaleren, praten, afstand nemen en iemand op een andere manier aanhouden) die uit het zicht raken. En dat vind ik een gevaarlijke ontwikkeling, want dat kost uiteindelijk levens en maakt onze samenleving onveiliger, niet veiliger. (En kijk vooral naar de VS. Al dat geweld daar maakt de wereld niet beter maar gevaarlijker.)

Je zegt zelf al dat je moet deëscaleren. Niet wachten tot een van de agenten gewond raakt en niet gericht op de (13-jarige) aanvaller schieten om te doden of verwonden. Lijkt mij dat dat in deze situatie is gebeurd.
Dader is ontwapend en arresteerbaar, en alle agenten zijn nog heel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:43

En hulpverlening hoef je idd niet te verwachten
Door bezuinigingen moet kuist de politie vaker op komen draven om verwarde mensen met een mes ergens vandaan te plukken of langs een snelweg weg te halen
Omdat de bedden waar die mensen eigenlijk opgevangen horen te worden er niet meer zijn

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:48

Nee,nee, we hadden op zachte vriendelijke toon moeten vragen of deze lieve aardige jongeman alstublieft zijn wapen zou willen neerleggen, want we willen toch vooral zijn tere,kwetsbare zieltje niet verstoren.

Oke en dan nu mijn echte(en ongezouten) mening, het joch mag blij zijn dat ze hem niet door zijn donder geschoten hebben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:51

Taseren is het minst schadelijk, denk ik.
Leuk is anders uiteraard, maar een kogel of bruut geweld is ook schadelijk.

Mijn zusje werkt in een psychiatrisch ziekenhuis.
Onlangs was een verwarde bewoner dusdanig agressief, personeel in elkaar slaan, spullen stuk gooien dt hij overmeesterd is door 6 man politie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:59

Om iemand met schild ergens klem tegen te kunnen zetten moet je wel daarvoor de ruimte hebben en belangrijker nog de tijd. Zo'n sterk iemand is eerder bij je schild, heeft het met 1 hand vast en gebruikt het als afzet om er overheen jouw neer te steken voordat jij hem klem hebt. Elk middel heeft zijn beperkingen en ik heb zo het vermoeden dat het grootste deel van de posters hier geen flauw benul heeft zelfs maar in theorie van hoe gevaarlijk een wapen is in de handen van een verward of gemotiveerd persoon en helemaal in een beperkte ruimte of op korte afstand.

De meesten van ons hebben vermoed ik zo geen echte ervaringen met (dit soort) geweld en ik hoop echt dat dat zo blijft, maar lees je in elk geval iets in (yt kan je aardig wat vertellen en tonen) ipv vanuit ik zou dat niet doen idee te oordelen over een situatie waarvan je niet weet hoe gruwelijk die fout kan gaan. Komt bij dat en de hulpverlening rigoreus kapotbezuinigd wordt en een 13 jarige onberekenbaar is enkel al door de veranderingen in de hersenen. Met een volwassene valt eerder te praten (ook in verwarde toestand) dan met een puber.

Dat er geen vuurwapen gebruikt is, is trouwens vrij logisch, die is redelijk nutteloos in een kleine ruimte.
https://www.youtube.com/watch?v=js0haocH4-o
21 feet is ruim 6 meter en dan zit je aan een gemiddelde huiskamer, keuken bv is vaak kleiner +meubels die in de weg staan. Demonstraties in het filmpje zijn in een lege ruimte en daar komt persoon met vuurwapen al in de problemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:01

Passadena schreef:
Je kan als agent ook overlijden door een messteek. Alleen die agent kiest er niet voor om bedreigt/gestoken te worden met een mes, die 13 jarige kiest er wel voor om een agent te bedreigen met een mes.

Klopt maar stel die persoon overlijd en die agent is niks gebeurd.
Wie word er dan voor aan gekeken? De agent omdat hij het gedaan heeft ook al is het uit zelfverdediging.[/quote]
En dat moet maar eens veranderen he, die mentaliteit. :) ik ga geheel mee met inoterry.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:01

Ik had laatst nog een serie filmpjes op Youtube waarin je zelf de keuzes moest maken. Uiteindelijk stond je ook als agente tegenover een persoon met een mes, maar daarbij moest je zelfs je vuurwapen gebruiken omdat een taser ook nog een inwerktijd heeft en de verdachte je dan al met het mes geraakt kan hebben := Was wel heel interessant om te zien

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:04

@shadow0: en dan sta je erbij en keek je ernaar vanaf een veilige afstand (dat is minstens een aantal meters, want iemand met een mes is zo bij. Plus als hij dan komt dan is het alweer geescaleerd want dan moet je handelen in een hoog geweldssegment voor je veiligheid)

En dan steekt ie ineens zichzelf in zijn nek/hoofd/borst....
Verwarde mensen doen gekke dingen.
En jij stond erbij te wachten tot ie rustig werd...dan heb je zeer zeker wat uit te leggen.
Een situatie als deze is oncontroleerbaar en juist verwarde mensen zijn het gevaarlijkst. Een redelijk mens denkt namelijk misschien nog even na over de toekomst en de gevolgen. Een verward persoon zit in het nu en denkt niet eens een minuut verder.
De jongen is nu met een taser uit het directe gevaar gehaald voor zichzelf en anderen en dan mag nu hulpverleneningsland verder om hopelijk te voorkomen dat dit nogmaals gebeurd.. Wat wil je nog meer?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:07

Ook als je verward bent gelden de regels en zeker als iemand verward is is deze gevaarlijker en is dit dus de juiste keus geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:18

Als antwoord op de vraag van TS: ja, ik vind dat minderjarigen ook getaserd mogen worden.

Voor agenten is het een hele stap om geweldsmiddelen (hond, wapenstok, taser, vuurwapen etc) in te zetten. Mocht de politie een geweldsmiddel inzetten, dan moet dat redelijk zijn gekeken naar de situatie. De agent is zijn baan kwijt als hij iemand tasert wanneer dit niet redelijk is.

Dus met een vuurwapen schieten is niet radelijk als de agent op een niet-vuurwapengevaarlijke verdachte schiet welke met een aardappelschilmesje op 20 meter afstand staat zonder direct gevaar voor de verdachte zelf, omstanders én politie...
Zo zal het waarschijnlijk ook gaan met tasers.

Agenten worden getraind om de taser te gebruiken, en worden dus ook getraind op de situaties wanneer dit mag.

Ik denk dat een verdachte al redelijk ver moet gaan voordat hij/zij getaserd wordt. De politie gebruikt niet voor de leuk geweldsmiddelen, en het overgrote deel van de agenten zal terughoudend zal zijn met het gebruik van taser/vuurwapen. (Ook ivm de administratieve rompslomp ;) )

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:43

Ik ga er vanuit dat voor de taser een beetje dezelfde richtlijn gebruikt gaat worden als voor de pepperspray. Niet bij personen zichtbaar onder de 12 jaar of ouder dan 65 jaar, niet bij personen met zichtbare ademhalingsproblemen of hartklachten en dergelijke (of juist wel, hop, hart weer aan de gang :+ ) etc. Of dat er zoals bij het vuurwapen sprake moet zijn van een aantal factoren om de taser te mogen gebruiken (bijvoorbeeld een wapen wat gebruikt is of gebruikt kan worden, etc). Juridisch gaat dat echt nog wel goed ingebed worden, voor zover dat nog niet gebeurd is.

En verder ben ik 100% voor het taseren van gewapende personen. Vanaf de zijlijn is het leuk roepen dat agenten maar "moeten wachten tot iemand weer gekalmeerd is". Vanuit de praktijk kan ik zeggen dat het zo simpel niet werkt, dat van agenten wordt verwacht dat ze optreden en een stap naar voren doen waar de rest een stap naar achteren doet. De politie wordt niet gebeld om even met een klapstoeltje te komen om toe te kijken hoe iemand zichzelf kalmeert. Psychiaters en verplegers bij instellingen bellen gewoon de politie als er iemand door het lint gaat, ook al komt dat agressieve gedrag voort uit de geestesstoornis waar die persoon daar voor zit. Op dat gebied moet er nog een hoop verbeteren, maar dan moet er wel weer een keer goed geïnvesteerd worden in de zorg. Maar dat is een andere discussie.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:03

Ik zeg; ja, wanneer je iemand zo bedreigd met een mes, mag de agent voor zijn eigen veiligheid, de veiligheid van collega's en andere mensen, gewoon die taser gebruiken.

Als de jongen was ontkomen, wil ik niet weten wat voor extra ziekelijk, gevaarlijk persoon er extra rond loopt. Een gevaar voor zichzelf en voor mensen rondom hem.

Ik ben dan ook een beetje verbaasd over de posts van Shadow..

Nu kan de jongen geholpen worden. Geen idee of het mogelijk is hem TBS te geven, maar mag hopen van wel, en dat de jongen na zijn opname levenslang in de gaten gehouden wordt en begeleiding krijgt.

Ik heb namelijk mijn vriendin verloren aan zo'n zieke geest. Op 15 jarige leeftijd stak hij een volwassen persoon in de buik. De ze heeft het overleefd. De jongen kreeg jeugd tbs, hield online dagboeken bij waarin hij schreef moordneigingen te hebben. Heeft aangeklopt bij instanties voor hulp die hij niet kreeg en heeft uit eindelijk met 26 messteken mijn vriendin op toen 15 (!!!!) jarige leeftijd vermoord.

En ja, er de instanties hadden eerder moeten ingrijpen toen de jongen hulp zocht. Maar ook dan denk ik; als je genoeg bij zinnen bent dat je weet dat je hulp nodig hebt, weet je ook dat je niks met die moordneigingen mag doen.

Hij heeft haar eerst willen wurgen, stond met een kussen bij haar, heeft het kussen weg gelegd want hij mocht dit niet doen. Is naar de keuken gelopen, dronk een glas cola, pakte een mes uit de keuken la, en stak haar neer. In mijn ogen, als je bij dat kussen al denkt; nee niet doen. Ben je genoeg bij je verstand dat je weet dat je dat ook niet moet doen.

Dus wat mijn part hadden ze een kogel door zijn been geschoten, maar hadden ze alles mogen doen om hem van de straat te halen.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:14

Inoterry schreef:
Als je oud genoeg bent om een agent te bedreigen met een mes, ben je ook oud genoeg om de gevolgen te dragen en met een taser te worden uitgeschakeld.

Niks meer aan toe te voegen!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:28

Ik vind dat in geval van nood, die taser ook gebruikt mag worden bij gevaar, die door een 13 jarige veroorzaakt komt. Nu heb ik me echter ronduit kwaad gemaakt. Als 2 volwassen agenten met schild en hond (heb ik gelezen)een 13 jarige niet kunnen overmeesteren, dan gaan we dezelfde kant op als de Amerikanen die uit angst schuldigen maar neerhalen. Krijgen de agenten geen vechtlessen meer? Waren ze kleiner en lichter van gewicht dan die 13 jarige? Het politiecorps mag wat mij betreft wel beter nakijken wie wel en wie niet bekwaam is op iemand in te praten, maar als het moet, in te grijpen. Een wapen gebruik je als je niet anders kan en daar twijfel ik (ook in dit geval)heel erg aan.Ze hoeven niet hun leven te wagen, maar ik denk dat ik die jongen nog wel aan had gekund. :o