Aanslag Las Vegas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:37

bruintje123 schreef:
Maar niet als er met een mitrailleur word geschoten.
Ik vraag me ook af of die wel vrij te krijgen zijn?

Nee, vol-automatische wapens zijn sinds 1986 niet makkelijk meer te verkrijgen.

Sinds 1934 zijn legale vol-automatische wapens slechts 3 maal in een misdaad gebruikt wat wel aangeeft dat criminelen hier niet op makkelijke wijze aan kunnen komen.

Het rare is dat de schutter er hier wel beschikking over had terwijl het geen gun-enthusiast is en niemand in zijn familie van zijn wapens afwist.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:44

Wat weer illustreert dat het blijkbaar toch niet zo heel moeilijk is om aan zo'n wapen te komen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:48

@enzino: en geldt dat ook voor de semi-automaten? (Of half-automaat).

BartVB
Eigenaar

Re: Aanslag Las Vegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:53

Bij semi-automaten hangt het weer erg af van de staat. Als ik het goed begrijp heeft Arizona daar weinig restricties.

De New York Times speculeert dat de dader een semi-automatisch wapen heeft aangepast zodat deze automatisch functioneert. Schijnbaar waren de salvo's ook niet heel regelmatig wat kan wijzen op een zelf geknutseld iets. Maar hele hoop speculaties allemaal. Schijnbaar had hij iig een flink aantal koffers en in totaal 23 vuurwapens in zijn hotelsuite, bij hem thuis zijn er nog eens 19 gevonden.

https://www.nytimes.com/2017/10/02/us/l ... dates.html

Citaat:
The sheriff said some rifles found in the hotel room may have been modified to make them fully automatic. Automatic rifles, which fire multiple rounds with a squeeze of a trigger, are highly regulated, and on videos posted online by witnesses, the rapid-fire sound indicated that at least one weapon was fully automatic.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:25

Las Vegas is Nevada, niet Arizona, Bart.

Vol-automaten zijn legaal om te hebben in Nevada (met resticties).
Ze zijn niet meer legaal om te maken, sinds 1986, maar er zijn blijkbaar nog een half miljoen van die dingen in omloop. Officiele regels is dat ze geregistreerd moeten zijn en de verkoop dus ook op papier staat, je kunt ze niet kopen zonder background check.

Semi automatische wapens in Nevada zijn legaal. En ook om te knutselen naar vol-automatisch blijkbaar, maar zelfs originele staat erg gevaarlijk.

Ze waren p nationaal niveau verboden van 1994 tot 2004, toen is die wet verlopen en niet vernieuwd. Er is in 2013 een poging gedaan tot een nieuwe versie, maar die is niet door de senate gekomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:34

Toch vind ik het wel raar... een 64 jarige zakenman, miljonair, geen banden met terroristische organisaties, niet bekend bij de politie, volgens broer niet agressief of ziek of wat dan ook...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:43

Volgens broer zegt me dan nooit iets.
Het is volgens familie altijd "zonne goeie jongen"

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:48

En teveel spullen op zijn kamer om het te gooien op een impulsieve daad door acute kortsluiting in de hersenpan.
Wat is er dan toch gebeurd of omgegaan in zo'n persoon om tot deze daad te komen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:50

Het waarom is nog een vraagteken. Het is voor de meeste mensen denk ik ook onmogelijk om je voor te stellen wat er in een hoofd omgaat als je zoiets plant en uitvoert.

Het is aan alle kanten verschrikkelijk, ik kan me ook niet indenken hoe ik me zou voelen als ik erachter kwam dat mijn broer de dader was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:09

LadyMadonna schreef:
Toch vind ik het wel raar... een 64 jarige zakenman, miljonair, geen banden met terroristische organisaties, niet bekend bij de politie, volgens broer niet agressief of ziek of wat dan ook...

Inderdaad, daarom wijkt deze gebeurtenis zo af van alle vorige.

Normaal gesproken is het iemand die "gefaald" heeft in het leven, flink gepest is, en/of fanatiek wapenfanaat.
Het is voor een niet-wapenfanaat niet zo makkelijk om aan een vol-automatisch wapen te komen (kost geld, tijd en moeite) en het ombouwen van een semi-automaat naar een vol-automaat is niet iets dat je even op je vrijdagmiddag doet zonder interesse te hebben in wapens.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:25

Zijn broer heeft gezegd dat hij wist dat er vijf wapens waren, en dat zijn kinderen wel eens met hun oom op kleiduiven schoten. Het is dus niet zo dat hij tot voor kort nooit wapens had.

Zijn vader was een bank overvaller en ze waren dus ook regelmatig op de vlucht tijdens hun kindertijd, wordt op een arrestatiebevel een psychopaat met suicidale neigingen genoemd. https://www.washingtonpost.com/news/ret ... 721d485d3f
Zonder armchair psycholoog te worden, is het natuurlijk geen normale kindertijd en kan ook best sporen hebben achtergelaten.

Volgens dit artikel is een semi-automatic ombouwen niet heel moeilijk, blijkbaar een kwestie van een andere trekker of kolf monteren.
https://www.wired.com/story/las-vegas-s ... tic-rifle/

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:01

Maar dan is het toch vreemd dat zo'n man tot het moment van deze massamoord en zelfmoord een redelijk geruisloos leven heeft geleid, zonder strafblad of psychisch dossier? Blijkbaar een geval Jeckyll/Hyde, iemand met twee gezichten en een duistere binnenwereld.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:06

enzino schreef:
LadyMadonna schreef:

Inderdaad, daarom wijkt deze gebeurtenis zo af van alle vorige.

Normaal gesproken is het iemand die "gefaald" heeft in het leven, flink gepest is, en/of fanatiek wapenfanaat.
Het is voor een niet-wapenfanaat niet zo makkelijk om aan een vol-automatisch wapen te komen (kost geld, tijd en moeite) en het ombouwen van een semi-automaat naar een vol-automaat is niet iets dat je even op je vrijdagmiddag doet zonder interesse te hebben in wapens.

Blijkbaar had hij toch meer interesse is wapens dan iedereen dacht.Het kopen van een automatisch wapen is zo ingewikkeld niet, zeker niet als je geld hebt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:08

Nee. Het verzwijgen van het houden van wapens en de liefde ervoor ook niet :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:39

Askja schreef:
Maar dan is het toch vreemd dat zo'n man tot het moment van deze massamoord en zelfmoord een redelijk geruisloos leven heeft geleid, zonder strafblad of psychisch dossier? Blijkbaar een geval Jeckyll/Hyde, iemand met twee gezichten en een duistere binnenwereld.

Bizar toch! Wat bezielt iemand?
Als hij inderdaad miljonair is, zal het voor hem sowieso niet moeilijk zijn om (veel) wapens te kopen of om te (laten) bouwen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:37

Bizar weer dit.
En ook bizar dat Amerika de ogen blijft sluiten voor wapengeweld en de wapenwetten niet aanpast -O-

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:53

Ik denk dat de wapenwetten misschien wel aangepast moeten worden / strenger moeten worden, betere controle misschien, maar ik begrijp heel goed dat mensen het fijn vinden als ze zich kunnen verdedigen, in Amerika denken ze daar net iets anders over dan wij hier.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:55

xniieeenke schreef:
Ik denk dat de wapenwetten misschien wel aangepast moeten worden / strenger moeten worden, betere controle misschien, maar ik begrijp heel goed dat mensen het fijn vinden als ze zich kunnen verdedigen, in Amerika denken ze daar net iets anders over dan wij hier.

Daarnaast moeten er dan op statelijk niveau een hoop veranderen. Denk dat het zo 10 tot 20 jaar duurt voordat ze het daar op Nederlands niveau hebben als ze nu direct een nieuw systeem nemen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:03

Keet schreef:
xniieeenke schreef:

Daarnaast moeten er dan op statelijk niveau een hoop veranderen. Denk dat het zo 10 tot 20 jaar duurt voordat ze het daar op Nederlands niveau hebben als ze nu direct een nieuw systeem nemen.

Is Nederlands niveau nodig? Als je kijkt naar bv Canada... Daar hebben ze een soortgelijke wapenwet maar daar kan het wel goed gaan :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:04

Ok was meer bijvoorbeeld.