Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:05

Vind eerlijk gezegd dat er teveel de nadruk word gelegd op christelijk en niet christelijk.
Volgens mij gaat het er gewoon om dat je kinderen hoort te beschermen tegen dingen waar ze geestelijk nog niet rijp voor zijn.
Dat is de verantwoordelijkheid van elke ouder/volwassene.
De hele belevingswereld van kinderen is niet te vergelijken met die van volwassenen en de manier van relativeren bijv.
Volwassenen lijken momenteel wel heel snel alles te relativeren waardoor zowat alles wel passend te maken is.
Wat dat betreft vind ik dat TS het heel goed doet richting klanten: niet iedereen wil griezelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:10

Je begrijpt wel dat de boeken en plaatsjes van de kinderboekenweek zijn gemaakt VOOR kinderen? Daar is een heel team aan geweest om het voor kinderen geschikt te maken, voor boeken bestaat er tenslotte ook een soort ''kijkwijzer'', dus de covers en titels zijn door het team als geschikt bevonden voor kinderen, ZEKERS bij zoiets groots en belangrijks als de KINDERboekenweek.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:12

In de Bijbel staan meer gruwelijkheden dan in menig kindergriezelboek dus ik vind dit weer een bijzonder wereldvreemde houding van de betreffende christenen.

Wij lazen als kinderen in onze klas maar al te graag griezelboeken, Kippenvel, de Griezelbus, noem maar op. Soms zat er wel eens een iets te eng boekje bij, tja dan had je een nachtmerrie :+ Is niks satanistisch aan, het zijn maar verhaaltjes ter vermaak en de een heeft er meer mee dan de ander (net als de bijbel). Lijkt me dat men in het christendom wel andere zaken heeft om kinderen tegen te gaan beschermen dan een paar spookboekjes, steek daar de energie maar in.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:26

Shanna schreef:
Je begrijpt wel dat de boeken en plaatsjes van de kinderboekenweek zijn gemaakt VOOR kinderen? Daar is een heel team aan geweest om het voor kinderen geschikt te maken, voor boeken bestaat er tenslotte ook een soort ''kijkwijzer'', dus de covers en titels zijn door het team als geschikt bevonden voor kinderen, ZEKERS bij zoiets groots en belangrijks als de KINDERboekenweek.

Precies en er zullen heus kinderen tussen zitten die het wel eng vinden. Die lezen dat boek gewoon *tromgeroffel* niet. Hoe simpel kan het zijn.

Maartje1990

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:27

En op doe tafel.... tussen die "goede" boeken 1 à 2 boeken leggen die niet helemaal passen in heg christelijke idee? Dus de gulden missen weg? Beetje blootstelling lijkt me wel goed. Aan je "klanten" denken is uiteraard ook belangrijk

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:39

oomens schreef:
LadyMadonna schreef:
Wat vinden jullie dat een openbare bibliotheek in een christelijke gemeente moet doen? Wel of geen rekening ermee houden?

Sinds de scheiding van kerk en staat hebben wij geen christelijke gemeenten meer. Tenminste, ik neem aan dat je de bestuurlijke eenheid bedoelt en niet de protestantse versie van een parochie.
Je bent een openbare bibliotheek, waarschijnlijk bekostigd met gemeenschapsgeld, dus dan lijkt mij dat je je beleid niet door kerkgenootschappen moet laten bepalen.

Daarbij is die afkeer van griezelige verhalen echt enorm hypocriet.
Ik noem maar een pratende slang met kwade bedoelingen, broedermoord en doodslag, mensen levend aan een kruis nagelen en voor dood in een grot opsluiten, complete legers verzwelgen in een zee, hele steden wegvagen omdat inwoners niet zo netjes zijn voor hun bezoek, de ene na de andere akelige plaag op een land loslaten, een onschuldige baby in een rivier dumpen, alle onschuldige baby's over de kling laten jagen, de hele wereld (behalve één familie, hun dieren, een duif en een olijftak) verzuipen...

Dit dus. Mijn zus is gelovig, ik totaal niet, ik heb daar wel eens voorgelezen uit de kinderbijbel. Dat stukje ging over de pest - dit was een straf van God en volgens mij gingen er ook mensen dood. De tekeningen waren leuk en schattig, de zinsbouw simpel en vriendelijk, maar het ging min of meer over volkerenmoord en straf van God. Heel de bijbel is gebaseerd op angst (als je iets verkeerd doet, ga je naar de hel). Heel hypocriet.

Ik vond vroegah de boeken van Paul van Loon helemaal geweldig en zou het heel erg vinden als kinderen niet de keuze krijgen enge boeken te lezen. Sommigen vinden het leuk om te griezelen, anderen niet - aan iedereen de keus om wel of niet iets leuk of te spannend te vinden. Op openbare plekken het kinderboektenthema aanpassen lijkt op censuur en geeft gelovige kinderen ook een beperkter beeld op de wereld - het geloof bepaald wat ze wel of niet mogen lezen. Hier ben ik zwaar op tegen. Binnen een school vind ik het anders, daar mag je als school zelf bepalen wat de kinderen lezen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:54

Wat weer een gezeik om niks. De trend van 2000. Ik was vroeger gek op griezelen <3

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:31

tmr001 schreef:
Mijn zus is gelovig, ik totaal niet, ik heb daar wel eens voorgelezen uit de kinderbijbel. Dat stukje ging over de pest - dit was een straf van God en volgens mij gingen er ook mensen dood. De tekeningen waren leuk en schattig, de zinsbouw simpel en vriendelijk, maar het ging min of meer over volkerenmoord en straf van God. Heel de bijbel is gebaseerd op angst (als je iets verkeerd doet, ga je naar de hel). Heel hypocriet.

Ik vond vroegah de boeken van Paul van Loon helemaal geweldig en zou het heel erg vinden als kinderen niet de keuze krijgen enge boeken te lezen. Sommigen vinden het leuk om te griezelen, anderen niet - aan iedereen de keus om wel of niet iets leuk of te spannend te vinden. Op openbare plekken het kinderboektenthema aanpassen lijkt op censuur en geeft gelovige kinderen ook een beperkter beeld op de wereld - het geloof bepaald wat ze wel of niet mogen lezen. Hier ben ik zwaar op tegen. Binnen een school vind ik het anders, daar mag je als school zelf bepalen wat de kinderen lezen.

Persoonlijk vind ik niet dat de hele bijbel op angst gebaseerd zou zijn , maar ik zei ook eerder: die boeken (bijbel = bibliotheek) staan vol met heftige zaken.
"Geeft niets": oorlog en verkrachting staat niet ver van het kinderbed. (Uiteraard is dat een schandaal - volgens mij gaat het daar eerder over in de bijbel.)

Maar ik ken idd van die brave, kleingelovige kinderbijbels :r waar alle ellende braaf is weggepoetst naar : "als je maar hard bidt, gaat orkaan Irma wel aan je voorbij hoor! (En lange neus naar de getroffenen.)"
:r

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:44

Captain schreef:
Ik ben christen en ik vind dat christenen niet zo moeten zeuren. :+

dat klopt maar mijn dochter zou echt een nacht of wat slecht slapen van de poster, oke ze is slechts 4 maar vind dat monster echt eng :brr: !

bij ons op school is het beest er af geknipt....om dat enge beest, maar in groep 7/ 8 zit dat beest in een leeg aquarium geplakt en zijn de griezelboeken er ook bij prima toch... en ook op een christelijke school.

de school in het volgende dorp is van gegreformeerden...die hebben hun eigen boeken uitgezocht bij hun eigen leveransier!
ook prima toch ,ze moeten het zelf maar weten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:05

Mars schreef:
In de Bijbel staan meer gruwelijkheden dan in menig kindergriezelboek dus ik vind dit weer een bijzonder wereldvreemde houding van de betreffende christenen.

Wij lazen als kinderen in onze klas maar al te graag griezelboeken, Kippenvel, de Griezelbus, noem maar op. Soms zat er wel eens een iets te eng boekje bij, tja dan had je een nachtmerrie :+ Is niks satanistisch aan, het zijn maar verhaaltjes ter vermaak en de een heeft er meer mee dan de ander (net als de bijbel). Lijkt me dat men in het christendom wel andere zaken heeft om kinderen tegen te gaan beschermen dan een paar spookboekjes, steek daar de energie maar in.

Wat echt eng is,dat is het wereldnieuws op het journaal.En inderdaad in de Bijbel staan ook enge dingen.Ik ben superzwaar gelovig en ik vind vampiers,Harry Potter etc.,echt heel leuk. Maar goed,natuurlijk ben ik geen kind meer,maar toen ik dat nog wel was dacht ik er ook zo over.En ik ga minstens 2 keer per week naar de kerk,bid elke dag.Voor de wereldvrede enzo....

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:07

Vind het jammer dat nu wel veel zo onaardige reactie plaatsen (in mijn ogen) over het christendom.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:54

ik ben wel benieuwd: welke Bokkers vinden dat zo'n bibliotheek zich inderdaad moet aanpassen en waarom dan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 19:56

Nouja, ik vind eigenlijk van niet, maar doe het wel....
Met aks gevolg dat ik de thema tafel compleet niet vind aansluiten bij het thema

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:58

Ts hoe staan joiw collega's en werkgever er eigenlijk in dan?
Heb jij zelf preventief maar niets uitdagenda neergezet of was dat in opdracht van hen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:59

Ik vind als christen: 'wees zacht voor de kleingelovige'.
Je compleet aanpassen (naar de pijpen dansen) hoeft niet, maar ze wat tegemoet komen (twee hoeken inrichten etc.) kan weinig kwaad.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:01

Janinevv schreef:
Vind het jammer dat nu wel veel zo onaardige reactie plaatsen (in mijn ogen) over het christendom.

Welke vind je onaardig dan? Vind je het wel aardig om boeken te verbieden op openbare plekken?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:02

tmr001 schreef:
Janinevv schreef:

Welke vind je onaardig dan? Vind je het wel aardig om boeken te verbieden op openbare plekken?

Haha nee zeg ik toch ook niet. Vind dit ook niet zo aardige reactie :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:02

kun je die even vertalen Janneke? wees zacht voor de kleingelovige? Wat bedoel je daarmee?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:08

Zolang er in zo'n gemeente 90% van de mensen compleet gehersenspoeld door het leven gaat heb je als bieb misschien weinig keus i.v.m. zeurende ouders, hoewel ik het wel tof vind als je er gewoon lak aan hebt, het is de kinderboekenweek en religie hoort daar niets over te zeggen te hebben. Erg jammer dat elke vorm van verbeelding/fantasie bij kinderen wordt bestempeld als des duivels, maar ja, dat is nu eenmaal waar die mensen in geloven. Ik ben in ieder geval blij dat ik er niet geboren ben. :+

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:19

Wat een gejank weer. Echt he. Is een openbare bibliotheek. Gewoon doen zoals het hoort. Het is de taak van de ouders zelf om op te letten niet van de bieb. En zoals gezegd zijn de boeken helemaal geselecteerd voor de jeugd.
Die poster zou ik idd op de afdeling van de tieners hangen de meeste bibliotheken hebben die afdelingen gescheiden. En de boeken idem. Verder qua geloof nope. Zoals gezegd dan gaan de ouders maar mee zodat de kinderen die boeken niet lenen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 20:34

Goof schreef:
Ts hoe staan joiw collega's en werkgever er eigenlijk in dan?
Heb jij zelf preventief maar niets uitdagenda neergezet of was dat in opdracht van hen?

Ik kreeg vorige week het verzoek of ik een krat wilde vullen met jeugdboekje met de SiSo code "spookje" (https://www.bibliotheekdenhaag.nl/Colle ... ketten.htm).
Ik heb dus van alles verzameld, van dolfje weetwolfje tot de griezelbus,tot kippenvel etc.
Dinsdag stond er een andere krat met boeken over wolven, insecten, slangen, etc

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:51

Kinke schreef:
kun je die even vertalen Janneke? wees zacht voor de kleingelovige? Wat bedoel je daarmee?

Tja - mooie vraag, nu het antwoord nog...
De oproep tot mededogen is waarschijnlijk wel duidelijk.

Nou de kleingelovigheid nog...

Ik ben protestant en de eerste protestant 'die het overleefd heeft' is Marten Luther. (Dat van die 95 stellingen op de avond voor Allerheiligen is dit jaar 500 jaar geleden.)

Een van de omschrijvingen van kleingelovigheid is zoiets als: "In de 16e eeuw is het christendom opnieuw uitgevonden, natuurlijk is de boel een klein beetje aangepast (...in de 17e eeuw) en daar houden we het maar bij."

Ik vind het juist de uitdaging om voluit in het hier en nu te leven (net zoals de Boeddhisten) met 'al die oude verhalen als spiegels'.
Hoe gaan we om met moord en verkrachting en oorlog en verraad?
Hoe doe je dat zonder ondertussen cynisch te worden (het zal allemaal wel),
of lekker voor je eigen hachje te kiezen (en pvv stemmen, of lekker vvd omdat je rijk bent en dat blijven wil, al gaat het ten koste van anderen - maar dat ontken je)
met je hoofd onder de dekens te leven (kernwapens, klimaatverandering, carbon bubble - "moeoe-der!!!")
of lekker aan blame the victim te doen.

Er schreven mensen over hypocrisie 'omdat de bijbel vol staat van gruwelen'. Het feit onderschrijf ik - ik denk dat de bijbel "gewoon" over het leven gaat. En nee: verkrachting is niet ver van het kinderbed.

Of 'als je stout bent ga je naar de hel'. Tja, van een wereld waarin de beul, de machthebbers, de tirannen het laatste woord zouden hebben word ik niet blij. (Die wereld bestaat, daar niet van.) Van de notie dat er straf op staat, mensen vermoorden word ik al een stuk opgewekter.
Maar dat gaat wat mij betreft niet over pekelzonden en een beetje stout zijn - maar over the real thing. Concentratiekampen, slavernij en honderden vluchtelingen die verdrinken (komt allemaal langs in 1 journaal item).
Dat is niet kindertjes braaf willen maken met angst - dat is de moed om de gruwelen onder ogen te zien en iets te doen, somewhere, somehow.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:53

Maar nu even dit dan. Hebben jullie daar als openbare instelling zelf voor gekozen of is er een kerk die jullie dwingt om die boeken niet meer te leggen? In het eerste geval: waarom dan dat gezanik over christenen van al die mensen hier? In het tweede geval: waarom ga je niet als openbare instelling in gesprek met die kerk?
In het geval dat je als openbare instelling gewoon rekening houdt met de persoonlijke voorkeur van het grootste deel van je publiek: prima. En dat is hun persoonlijke voorkeur, waar wij als buitenstaander niets van te vinden hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 22:07

Blue eyes, we doen dit zeg maar uit voorzorg

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:15

En dit is waarom ik mijn woonplaats later uitzoek op het aantal gelovigen. Graag zo min mogelijk. :')

Kinderen lezen al zo weinig. Zorg dan dat er nieuwe, spannende, aantrekkelijke boeken liggen! :D