Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shanna schreef:Je begrijpt wel dat de boeken en plaatsjes van de kinderboekenweek zijn gemaakt VOOR kinderen? Daar is een heel team aan geweest om het voor kinderen geschikt te maken, voor boeken bestaat er tenslotte ook een soort ''kijkwijzer'', dus de covers en titels zijn door het team als geschikt bevonden voor kinderen, ZEKERS bij zoiets groots en belangrijks als de KINDERboekenweek.
oomens schreef:LadyMadonna schreef:Wat vinden jullie dat een openbare bibliotheek in een christelijke gemeente moet doen? Wel of geen rekening ermee houden?
Sinds de scheiding van kerk en staat hebben wij geen christelijke gemeenten meer. Tenminste, ik neem aan dat je de bestuurlijke eenheid bedoelt en niet de protestantse versie van een parochie.
Je bent een openbare bibliotheek, waarschijnlijk bekostigd met gemeenschapsgeld, dus dan lijkt mij dat je je beleid niet door kerkgenootschappen moet laten bepalen.
Daarbij is die afkeer van griezelige verhalen echt enorm hypocriet.
Ik noem maar een pratende slang met kwade bedoelingen, broedermoord en doodslag, mensen levend aan een kruis nagelen en voor dood in een grot opsluiten, complete legers verzwelgen in een zee, hele steden wegvagen omdat inwoners niet zo netjes zijn voor hun bezoek, de ene na de andere akelige plaag op een land loslaten, een onschuldige baby in een rivier dumpen, alle onschuldige baby's over de kling laten jagen, de hele wereld (behalve één familie, hun dieren, een duif en een olijftak) verzuipen...
tmr001 schreef:Mijn zus is gelovig, ik totaal niet, ik heb daar wel eens voorgelezen uit de kinderbijbel. Dat stukje ging over de pest - dit was een straf van God en volgens mij gingen er ook mensen dood. De tekeningen waren leuk en schattig, de zinsbouw simpel en vriendelijk, maar het ging min of meer over volkerenmoord en straf van God. Heel de bijbel is gebaseerd op angst (als je iets verkeerd doet, ga je naar de hel). Heel hypocriet.
Ik vond vroegah de boeken van Paul van Loon helemaal geweldig en zou het heel erg vinden als kinderen niet de keuze krijgen enge boeken te lezen. Sommigen vinden het leuk om te griezelen, anderen niet - aan iedereen de keus om wel of niet iets leuk of te spannend te vinden. Op openbare plekken het kinderboektenthema aanpassen lijkt op censuur en geeft gelovige kinderen ook een beperkter beeld op de wereld - het geloof bepaald wat ze wel of niet mogen lezen. Hier ben ik zwaar op tegen. Binnen een school vind ik het anders, daar mag je als school zelf bepalen wat de kinderen lezen.
Captain schreef:Ik ben christen en ik vind dat christenen niet zo moeten zeuren.
Mars schreef:In de Bijbel staan meer gruwelijkheden dan in menig kindergriezelboek dus ik vind dit weer een bijzonder wereldvreemde houding van de betreffende christenen.
Wij lazen als kinderen in onze klas maar al te graag griezelboeken, Kippenvel, de Griezelbus, noem maar op. Soms zat er wel eens een iets te eng boekje bij, tja dan had je een nachtmerrieIs niks satanistisch aan, het zijn maar verhaaltjes ter vermaak en de een heeft er meer mee dan de ander (net als de bijbel). Lijkt me dat men in het christendom wel andere zaken heeft om kinderen tegen te gaan beschermen dan een paar spookboekjes, steek daar de energie maar in.
Goof schreef:Ts hoe staan joiw collega's en werkgever er eigenlijk in dan?
Heb jij zelf preventief maar niets uitdagenda neergezet of was dat in opdracht van hen?
Kinke schreef:kun je die even vertalen Janneke? wees zacht voor de kleingelovige? Wat bedoel je daarmee?