Siesjuh schreef:Maar...er staat toch nergens dat vrouwenkleding (kleding gebaseerd op de vrouw) of mannenkleding (kleding gebaseerd op de man) niet door het andere geslacht gedragen kan en mag worden? Ik blijf bij mijn mening dat het niet de labeltjes zijn die het probleem maken, maar de mensen die een ander niet accepteren en respecteren om wie ze zijn en wat ze doen. En ja, ik vind het genderneutrale echt overtrokken. Natuurlijk zijn er mensen die niet weten waar ze thuis horen, maar er zijn nog veel meer mensen die wel weten wat en wie ze zijn. Waarom moet er dan meegegaan worden met de minderheid? En waarom is hoe het was ineens niet meer goed genoeg? We halen toch ook niet alle groene kleding uit de schappen, omdat zoveel procent van de bevolking die kleur niet uit kan staan? Dan vinden we het toch ook normaal dat iemand doorloopt voorbij dat rek en een andere kleur zoekt die wel bij hem past? Waarom kan dat niet met betreffende kledingstukken?
Zo lees ik het niet. Volgens mij is het júist ook voor de meerderheid, zodat we langzaam van het beeld af kunnen dat meisjes/vrouwen zoet en lief zijn en dat jongens/mannen stoer en assertief zijn. Dat zit meer in teksten en symbolen op de kleding dan in kleuren.
Er is niks mis met zoete/lieve vrouwen en stoere/assertieve mannen maar het zet wel een verwachting, en daarvan afwijken wordt als negatief ervaren. Denk aan dominante en assertieve vrouwen op de werkvloer, die worden negatief ervaren terwijl dezelfde eigenschappen bij mannen op leiderschapskwaliteiten moeten duiden. En nee, niet iederéén loopt hier tegenaan, maar het is wel een bestaand fenomeen dat niet over een minderheid gaat.
Als het niet expliciet zeggen dat een lief shirt voor meisjes is en een stoer shirt voor jongens is helpt om daar vanaf te komen, dan is dat toch fijn?