Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:22

Siesjuh schreef:
Maar...er staat toch nergens dat vrouwenkleding (kleding gebaseerd op de vrouw) of mannenkleding (kleding gebaseerd op de man) niet door het andere geslacht gedragen kan en mag worden? Ik blijf bij mijn mening dat het niet de labeltjes zijn die het probleem maken, maar de mensen die een ander niet accepteren en respecteren om wie ze zijn en wat ze doen. En ja, ik vind het genderneutrale echt overtrokken. Natuurlijk zijn er mensen die niet weten waar ze thuis horen, maar er zijn nog veel meer mensen die wel weten wat en wie ze zijn. Waarom moet er dan meegegaan worden met de minderheid? En waarom is hoe het was ineens niet meer goed genoeg? We halen toch ook niet alle groene kleding uit de schappen, omdat zoveel procent van de bevolking die kleur niet uit kan staan? Dan vinden we het toch ook normaal dat iemand doorloopt voorbij dat rek en een andere kleur zoekt die wel bij hem past? Waarom kan dat niet met betreffende kledingstukken?

Zo lees ik het niet. Volgens mij is het júist ook voor de meerderheid, zodat we langzaam van het beeld af kunnen dat meisjes/vrouwen zoet en lief zijn en dat jongens/mannen stoer en assertief zijn. Dat zit meer in teksten en symbolen op de kleding dan in kleuren.

Er is niks mis met zoete/lieve vrouwen en stoere/assertieve mannen maar het zet wel een verwachting, en daarvan afwijken wordt als negatief ervaren. Denk aan dominante en assertieve vrouwen op de werkvloer, die worden negatief ervaren terwijl dezelfde eigenschappen bij mannen op leiderschapskwaliteiten moeten duiden. En nee, niet iederéén loopt hier tegenaan, maar het is wel een bestaand fenomeen dat niet over een minderheid gaat.

Als het niet expliciet zeggen dat een lief shirt voor meisjes is en een stoer shirt voor jongens is helpt om daar vanaf te komen, dan is dat toch fijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:22

Laten we het eens van een andere kant bekijken. Vrouwen dragen broeken, toch? Je hebt een groot assortiment vrouwelijke broeken in elke winkel. Terwijl dit 100 jaar geleden ondenkbaar was! Vroeger liepen alle vrouwen in jurk of rok hoor, behalve misschien de ongetrouwde vrouwen die moesten werken.
Waarom bestaan er eigenlijk geen jurken voor mannen? Ik ken een heel leuk jongetje die zich absoluut identificieert als zodanig, maar hij houdt ook van jurkjes. En hij vindt het erg jammer dat er bijvoorbeeld geen jurkjes bestaan met Spiderman of Ninja turtles.
Alleen al daarom mag het van mij wat genderneutraler :) niet absoluut, zeker niet, het zou gewoon fijn zijn als we afstappen van het idee dat alles ofwel alleen voor jongens of alleen voor meisjes is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:23

Magrathea schreef:
FYI: Hema doet dit op verzoek van een aantal kinderen. Zal eens kijken of ik de Facebookpost terug kan vinden.

Een terechte klacht mi. Voor kinderen die niet houden van uitgesproken jongensachtige of meisjesachtige kleding is er weinig keus tegenwoordig. Wel hebben ze doorgaans nog dezelfde lichaamsvorm, dus een assortiment als een soort spectrum ipv een tweedeling in twee uitersten lijkt me een mooie oplossing. :j

En als je dat als concern dan genderneutraal noemt heb je gelijk aandacht voor je nieuwe assortiment, want tegenwoordig is iedereen gelijk triggered. :')

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:25

Siesjuh schreef:
Maar...er staat toch nergens dat vrouwenkleding (kleding gebaseerd op de vrouw) of mannenkleding (kleding gebaseerd op de man) niet door het andere geslacht gedragen kan en mag worden? Ik blijf bij mijn mening dat het niet de labeltjes zijn die het probleem maken, maar de mensen die een ander niet accepteren en respecteren om wie ze zijn en wat ze doen. En ja, ik vind het genderneutrale echt overtrokken. Natuurlijk zijn er mensen die niet weten waar ze thuis horen, maar er zijn nog veel meer mensen die wel weten wat en wie ze zijn. Waarom moet er dan meegegaan worden met de minderheid? En waarom is hoe het was ineens niet meer goed genoeg? We halen toch ook niet alle groene kleding uit de schappen, omdat zoveel procent van de bevolking die kleur niet uit kan staan? Dan vinden we het toch ook normaal dat iemand doorloopt voorbij dat rek en een andere kleur zoekt die wel bij hem past? Waarom kan dat niet met betreffende kledingstukken?

Helemaal mee eens. Ik kan me niet voorstellen dat als een jongetje dan in een roze jurkje loopt dat hij dan ineens niet meer raar aangekeken word omdat het labeltje neutraal is ipv roze.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:25

Nies_ schreef:
Ik vind het echt zo'n gezeik. Ik heb een periode in mijn leven heren broeken gedragen. Big deal! De verkopers helpen je gewoon hoor.

Niet altijd hoor. Zelfs meegemaakt dat ik geen volwassen boek mocht kopen, want dat zou ik toch niet interessant vinden. Mevrouw weigerde mij dat boek te verkopen. Zelfde met kleding en nee, ik ben niet gender neutraal, maar soms is iets van bij de mannen gewoon wat praktischer.

Meeste volwassenen zullen er geen directe opmerking over maken, maar een kind van 7 echt wel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:26

Siesjuh schreef:

Meegaan met de minderheid. Iedereen ziet dat nu anders maar als het om kleding gaat zie ik persoonlijk niet zo´n probleem om het woord meisje,jongen, heren en dames weg te laten. Uiteindelijk heeft daar naar mijn idee niemand last van als er een woord weg gelaten word.

Verder ben ik wel van mening dat er teveel aandacht voor is en dat is naar mijn idee ook altijd als mensen uit de kast moeten komen. Hoezo moet je alleen uit de kast komen als je niet hetero bent. Ik denk dat die aandacht ook verkeerd werkt. Als hema dit gewoon had gedaan zonder daar verder aandacht aan te besteden was het wellicht niet eens zo opgevallen. En op deze manier heb je voor en tegenstanders. En waar gaat het eigenlijk over gewoon een paar weg gelaten woorden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:32

Vergeet ook niet dat kinderen erg gevoelig zijn voor pesten (zeker in de puberteit) waar volwassenen dit wat makkelijker van zich af laten glijden.

Overigens is onderbroeken kopen van het andere geslacht niet eens zo logisch. Die zijn anatomisch namelijk wél verschillend. Des te vervelender dat een jongen die van roze houdt het met een onderbroek moet doen waar eea zomaar uit kan floepen en meisjes met een raar zakje aan de voorkant.

@Tigra, zoals ik al eerder zei, dit was in ieder geval eind juli al zo. Toen hoorde ik een radioreclame voor kinderjurkjes van de Hema. Ik ging op de website kijken alwaar bleek dat je nog steeds kunt zoeken op "jongens" en "meisjes" je ook "jurk" of "broek" in kunt tikken en dan krijg je het assortiment kinderjurken dan wel kinderbroeken te zien

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:33

Maar dan is het veranderen van een labeltje toch alleen het zoethouden van de mensen die niet kunnen accepteren en respecteren dat er mensen zijn die anders zijn dan zij? En blijft het hele probleem toch nog steeds bestaan? Want nu is het kleding, maar wat is het volgende?
En daarbij, het blijft dat mensen zeggen dat iets jongens of meisjesachtig is...is dan je belangrijkste verweer: Ja maar op het labeltje staat kinder?? Dat lost toch helemaal niets op...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:36

Siesjuh schreef:
Maar dan is het veranderen van een labeltje toch alleen het zoethouden van de mensen die niet kunnen accepteren en respecteren dat er mensen zijn die anders zijn dan zij? En blijft het hele probleem toch nog steeds bestaan? Want nu is het kleding, maar wat is het volgende?
En daarbij, het blijft dat mensen zeggen dat iets jongens of meisjesachtig is...is dan je belangrijkste verweer: Ja maar op het labeltje staat kinder?? Dat lost toch helemaal niets op...

Tja, dat is misschien wel zo, maar daar kan hema dan weer weinig aan doen. Zij doen gewoon wat ze kunnen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:37

StonedRomy schreef:
Nies_ schreef:
Ik vind het echt zo'n gezeik. Ik heb een periode in mijn leven heren broeken gedragen. Big deal! De verkopers helpen je gewoon hoor.

Niet altijd hoor. Zelfs meegemaakt dat ik geen volwassen boek mocht kopen, want dat zou ik toch niet interessant vinden. Mevrouw weigerde mij dat boek te verkopen. Zelfde met kleding en nee, ik ben niet gender neutraal, maar soms is iets van bij de mannen gewoon wat praktischer.

Meeste volwassenen zullen er geen directe opmerking over maken, maar een kind van 7 echt wel.

Maar is dat dan niet het probleem waar we vanaf moeten? De mensen die nu vinden dat een jongen geen bloemetjes jurk aan kan vinden dat ook als er het labeltje genderneutraal op staat hoor. Ik vind dit weer typisch zo'n "maatregel" die er misschien leuk uit ziet voor de buitenwereld, maar eigenlijk niks oplost.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:43

nontie schreef:
Ik vraag mij sowieso al jaren af waar de simpele basic witte onderbroekjes gebleven zijn. Die schijn je ook nergens meer te kunnen krijgen want ze hebben er wel of een roze strikje op genaaid of een brede stoere elastieken band..

Verder snap ik het probleem niet, koop voor je dochter dan gewoon dat stoere jasje of die blauwe onderbroekjes als ze dat zo graag wil. Of andersom die roze sokjes voor je zoon. Lekker boeiend. Kind maakt zich daar echt niet druk om. Ik liep vroeger ook in truien van mijn broer. Maarja toen was alles sowieso nog 'genderneutraal' om het zo maar te noemen.

Ik weet niet waar jij woont, maar hier hebben ze gewoon normale witte onderbroeken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:47

Nies_ schreef:
Maar is dat dan niet het probleem waar we vanaf moeten? De mensen die nu vinden dat een jongen geen bloemetjes jurk aan kan vinden dat ook als er het labeltje genderneutraal op staat hoor. Ik vind dit weer typisch zo'n "maatregel" die er misschien leuk uit ziet voor de buitenwereld, maar eigenlijk niks oplost.

Het klopt dat het labeltje alleen dat niet oplost. Maar denk je dat andere oplossingen wel gaan werken als kledinglabels nog steeds geslachtsspecifiek zijn?
Het zijn kleine stapjes die samen hopelijk uiteindelijk leiden tot een mentaliteitsverandering :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:49

Misschien is het gewoon verstandig als iedereen leert te dragen wat zij fijn vinden en dat ook te accepteren bij anderen.

Wat mij betreft prima dat het woord jongen en meisje is verwijderd, ik zal er geen nacht slechter van slapen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:54

Siesjuh schreef:

Okee, jouw mening. Maar welk probleem wordt er dan nu precies gecreëerd door Hema?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:54

Prima initiatief, vind het jammer dat dit er nog niet was in mijn kindertijd. Heb jarenlang bijna alleen maar in 'jongenskleding' rondgelopen. Het wordt tijd dat er eens wat stoerdere kleding voor meisjes komt (en andersom voor jongens)!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:56

Fenrir schreef:
Prima initiatief, vind het jammer dat dit er nog niet was in mijn kindertijd. Heb jarenlang bijna alleen maar in 'jongenskleding' rondgelopen. Het wordt tijd dat er eens wat stoerdere kleding voor meisjes komt (en andersom voor jongens)!
met de rits aan de achterkant en de capuchon aan de voorkant? moet je ze dan eens horen _O-

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:57

Fascinerend weer sommige reacties.
Wat maakt nou dat je zó moet ageren tegen een verzoek van de kinderen zelf?
Op welke wijze wordt je als volwassene benadeeld door het verdwijnen van het label jongens/meisjes op kinderkleding?

We blijven er tegenaan lopen dat vrouwen nog steeds minder verdienen dan mannen in dezelfde functie, dat er nog steeds glazen plafonds zijn. Er zijn campagnes om meer vrouwen in technische en/of wetenschappelijke beroepen te krijgen.
Vrouwen willen gelijke kansen op de arbeidsmarkt, willen als ze moeder zijn niet automatisch terug verwezen worden naar het aanrecht.

Maar help, zaken wat neutralenr maken en gelijkwaardige keuzes in, zoals nu, kleding nee dat kan echt niet!

FirebirdM

Siesjuh schreef:

Ja inderdaad, als het al werkt dat gaat sowieso niet van vandaag op morgen. Dat zal dat misschien over een jaar of 20 pas duidelijk zijn (nadat dit 'gewoon' is geworden en een generatie daarmee is opgegroeid). Dat is vooral een stukje conditionering, als je maar vaak genoeg een associatie gepresenteerd krijgt nemen je hersenen dat klakkeloos over en kom je er ook eigenlijk niet meer vanaf. Dat gaat ook over een ander stuk bewustzijn dan beslissingen die je bewust neemt, dus ook al doe je je best om iedereen te accepteren, op de achtergrond wegen die associaties nog steeds mee in je beeldvorming.

Als ik kijk naar de oudere generatie bazen bij mij op de werkvloer (dan gaat het over 70-plussers), dan komt er daar een seksistische drek uit. :') Dat is verdwenen bij bazen rond de 40-50, gewoon omdat zij in een heel andere omgeving opgegroeid zijn. Maar empathische Harry is wel nog steeds een slappe vaatdoek, terwijl hij waarschijnlijk als fijne collega zou worden bestempeld als hij Tineke had geheten. Voordat dat weg is, zijn we misschien weer een generatie verder.

Wie weet, ik vind iedere stap er een in de goede richting in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 20-09-17 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Anoeska schreef:
Ik snap niet waar mensen zich druk om maken. Het lijkt wel of 'Nederlanders' tegenwoordig bij elke verandering het gevoel hebben dat er iets van ze wordt afgepakt.

Feit: Hema haalt het woord jongen/meisje van de labels van kinderkleding.
Reactie: straks moeten we allemaal in vormeloze zakken lopen, en daar passen mijn borsten/vrouwelijke vormen niet in :x

Ja dit _/-\o_

Dit plan heeft toch ook niks met transgenders en "je aanpassen aan een kleine groep" te maken? Volgens mij gaat het er om dat HEMA (op verzoek van kinderen zelf) de kleding leuk maakt voor iedereen, ipv het meteen in twee groepen te verdelen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-17 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:58

Rocamor schreef:
Fenrir schreef:
met de rits aan de achterkant en de capuchon aan de voorkant? moet je ze dan eens horen _O-

:') :')

xDarkness

Re: Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:59

Man man man.... :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:06

xDarkness schreef:

Foei, wel genderneutraal blijven, dus voortaan: mens mens mens. :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:08

cobiie schreef:
xDarkness schreef:

Foei, wel genderneutraal blijven, dus voortaan: mens mens mens. :+

proest You make my day

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:09

wat nou gender neutraal.
je kiest toch om als man zijne en vrouw te zijn
of als een vrouw zijne een man te zijn. dus wat nou genderneutraal.

als men daar al over piept heb ik de uitkomst!
maak dan ipv meisjes en jongens kleding , kleding voor "HET"

dan heeft iedereen en keus ipv alles maar door de strot gedouwd krijgen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:11

Bon_charmeur schreef:
wat nou gender neutraal.
je kiest toch om als man zijne en vrouw te zijn
of als een vrouw zijne een man te zijn. dus wat nou genderneutraal.

als men daar al over piept heb ik de uitkomst!
maak dan ipv meisjes en jongens kleding , kleding voor "HET"

dan heeft iedereen en keus ipv alles maar door de strot gedouwd krijgen.

Waar wordt men met het nieuwe assortiment precies in hun keuze beperkt? volgens mij wordt het assortiment enkel diverser, dus de keuzevrijheid vergroot.