Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:19

saskiakefie schreef:
Ik kan heel wat hebben, maar ik kon toch dit filmpje niet afkijken. Werd er echt misselijk van. Walgelijk. Dat hier nog een discussie over ontstaat.

Er ontstaat discussie over, omdat dit soort filmpjes gekaapt worden door de vega maffia :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:20

Wendy schreef:
saskiakefie schreef:
Ik kan heel wat hebben, maar ik kon toch dit filmpje niet afkijken. Werd er echt misselijk van. Walgelijk. Dat hier nog een discussie over ontstaat.

Er ontstaat discussie over, omdat dit soort filmpjes gekaapt worden door de vega maffia :j

Ja, want die maken de filmpjes zelf op de computer. Die koeien bestaan helemaal niet in het echt en maken dit ook niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:22

Wendy schreef:
saskiakefie schreef:

De vega maffia, terwijl de vleesindustrie het allerslechtst voor het milieu is van alle industrieën. :Y) Overigens wordt Greenpeace door de vleesindustrie gesponsord, en zodra ze daar een vraag over krijgen in een interview wordt het interview afgekapt. Wie is hier nu de maffia?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:31

Wendy schreef:
saskiakefie schreef:

Klopt. de hele : vlees eten is slecht mantra is misbruik maken van de situatie. Probleem zit in de productiemethodes, niet in het vlees/gewas zelf. Die zedenpreken zijn incorrect en wekken logisch nogal wat tegendruk op. Kijk naar de fouten in de fundering ipv welke saus je er overheen wil gieten.

PlantsTho

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 16:35

Wat vind je er precies incorrect aan? :) Mag ook in pb

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:47

Fellor schreef:
Wendy schreef:

Ja, want die maken de filmpjes zelf op de computer. Die koeien bestaan helemaal niet in het echt en maken dit ook niet mee.

Dat bedoel ik dus :')
Natuurlijk maken de koeien dit mee, en ja, dat is schandalig.
Maar om dan meteen de conclusie te trekken dat vlees eten dús fout is, daarmee sla je de plank flink mis. En dat is wel waar TS, en jij blijkbaar ook, wel op uit zijn :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:49

Resistance schreef:
Wendy schreef:

De vega maffia, terwijl de vleesindustrie het allerslechtst voor het milieu is van alle industrieën. :Y) Overigens wordt Greenpeace door de vleesindustrie gesponsord, en zodra ze daar een vraag over krijgen in een interview wordt het interview afgekapt. Wie is hier nu de maffia?

Mensenfokkerij is inderdaad geen industrie, anders was die het slechtst geweest.
Grappig, nu is het ineens een milieu argument, wat heeft dat precies met dit filmpje te maken?
Anders dan dat het voor jou blijkbaar nog een reden is dat vlees slecht is?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 16:52

Wendy schreef:
Dat bedoel ik dus :')
Natuurlijk maken de koeien dit mee, en ja, dat is schandalig.
Maar om dan meteen de conclusie te trekken dat vlees eten dús fout is, daarmee sla je de plank flink mis. En dat is wel waar TS, en jij blijkbaar ook, wel op uit zijn :j

Ik ben er meer op uit om aan te tonen dat dit geen incidenten zijn. Wat je daarmee doet moet je verder zelf weten.

Het valt me wel op dat elke carnist op Bokt vlees haalt bij een boer of slachter waar dit echt niet gebeurt. Raar dat die industrie nog steeds niet zo groot is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:52

Wendy schreef:
Resistance schreef:

De vega maffia, terwijl de vleesindustrie het allerslechtst voor het milieu is van alle industrieën. :Y) Overigens wordt Greenpeace, die zo enorm voor het milieu ziin, door de vleesindustrie gesponsord, en zodra ze daar een vraag over krijgen in een interview wordt het interview afgekapt. Wie is hier nu de maffia?

Mensenfokkerij is inderdaad geen industrie, anders was die het slechtst geweest.
Grappig, nu is het ineens een milieu argument, wat heeft dat precies met dit filmpje te maken?
Anders dan dat het voor jou blijkbaar nog een reden is dat vlees slecht is?

Heeft niets met het filmpje te maken, wel met het feit dat jij zojuist de term "vega-maffia" gebruikte. :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:53

Maar zoals ik reeds zei,geen idee hoe het in nl zit,maar bv hoeveslagerijen ed,moeten ook eerst hun runderen in een van de erkende slachthuizen laten slachten,die dieren schuiven daar in de rij aan,vertrekken dan eens geslacht,terug naar de hoeve.
Slachten mag zomaar niet meer 'thuis' in belgie.....

Dus wat maakt het verschil dan bij een hoeveslagerij,bioboer,.....?
Er zijn helemaal geen bioslachterijen,ze worden allemaal op dezelfde manker geslacht,enkel weet je waar ze leefden en verwerkt worden,maar hoe ze geslacht worden maakt echt geen verschil,in belgie toch niet.

Achterom

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:58

In Nederland zijn er wel bioslachterijen, maar de regels rondom thuis slachten zijn in Nederland zo ongeveer het strengst van de hele EU. Dus nee, dat mag ook hier niet, dat is ook de reden waarom kleinere slachterijen het tegenwoordig ook slecht kunnen redden, zie ook een eerder bericht van Tamary.

@resistance: ik gaf daarmee aan waarom dit filmpje reden is tot discussie, dat is namelijk wat jullie er van maken. Want volgens mij is verder iedereen het er over eens dat dit schandalig is, jullie kapen dit echter om jullie punt te maken.
Ik noemde het maffia, maar kan het ook streng religieus noemen. Vertoont ook overeenkomsten qua kapen van onderwerpen om je punt te maken en pogingen om anderen te overtuigen/verketteren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:00

PlantsTho schreef:
Het valt me wel op dat elke carnist op Bokt vlees haalt bij een boer of slachter waar dit echt niet gebeurt.

Oh ja, die term, "carnist", _O-
Héérlijk, verzin je die zelf, of is het echt een term van het jargon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:01

Wendy schreef:
In Nederland zijn er wel bioslachterijen, maar de regels rondom thuis slachten zijn in Nederland zo ongeveer het strengst van de hele EU. Dus nee, dat mag ook hier niet, dat is ook de reden waarom kleinere slachterijen het tegenwoordig ook slecht kunnen redden, zie ook een eerder bericht van Tamary.

@resistance: ik gaf daarmee aan waarom dit filmpje reden is tot discussie, dat is namelijk wat jullie er van maken. Want volgens mij is verder iedereen het er over eens dat dit schandalig is, jullie kapen dit echter om jullie punt te maken.
Ik noemde het maffia, maar kan het ook streng religieus noemen. Vertoont ook overeenkomsten qua kapen van onderwerpen om je punt te maken en pogingen om anderen te overtuigen/verketteren.

Verschil met religie is dat tegen het eten van vlees zijn uit een goede reden voortkomt en onderbouwd wordt met feiten, religie uit iets waar absoluut niks over bewezen is en kan worden.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:12

Wordt hier zo verdrietig van, walgelijk.

Ben al lang geleden gestopt met vlees eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:18

Kuggur schreef:
PlantsTho schreef:
Het valt me wel op dat elke carnist op Bokt vlees haalt bij een boer of slachter waar dit echt niet gebeurt.

PlantsTho moet je met een snufje soya nemen :')

Ik vind dit weer erg triest , vlees zal ook wel minder smaken met al die stress..

Ik eet vlees , werk bij de slager en weet wat ik eet ..

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:28

Kuggur schreef:
PlantsTho schreef:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carnism

Een bestaand concept dus. Leuk dat je er om moet lachen :)

Rebecca, waarom gelijk zo aanvallend?
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 12-09-17 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:31

Zo zie je maar heeft een vriend van mij toch gelijk. Als vega(n) ga je niemand overtuigen. Er zal toch door een vleeseter iets gedaan moet worden.

Misschien moeten mensen toch maar eens het filmpje van Lubach kijken, hij is een vleeseter.
https://youtu.be/RXRQNlxN5KY

Walgelijk vind ik de hele industrie. Het filmpje heb ik niet gezien. Dat hoeft ook niet. Gelukkig werk ik er niet aan mee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:38

PlantsTho schreef:
Kuggur schreef:

Het jargon dus, bedankt voor de link, heel vermakelijk.
Ken je toevallig de term "allopathie"? Is uitgevonden door homeopaten, met gelijksoortige beweegredenen, namelijk het scheppen van een illusie.
Het zijn onzinnige termen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:45

PlantsTho schreef:
Kuggur schreef:

The term carnism was coined by social psychologist and vegan activist.

Zegt mij genoeg :')

Ik eet vlees, soms goedkoop soms duur, net waar ik trek in heb, ben dierenliefhebber en word er ontzettend moe van dat die slechte slachterijen ervoor zorgen dat ik erop aangewezen word dat ik vlees eet.

Zodra er ergens iets mis gaat springen de bomenknuffelaars er bovenop; Zie je nou wel vlees eten is zielig.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:50

Ik vind het verschrikkelijk wat er allemaal met die dieren gebeurt, maar om dan gelijk geen vlees meer te eten? Veel mensen zouden dat niet kunnen/willen. Dieren gaan ook dood aan ouderdom of kwalen en ze hebben ook een kortere levens tijd op aarde.
Het is daarin tegen wel belangrijk in mijn ogen dat de dieren humaan worden geslacht. Vooral door de massa productie word er weinig naar omgekeken met hoe het de dieren vergaat. Ik heb het idee dat de dieren uit de bioindustrie het zelfde worden geslacht als de biologiesch gehouden dieren. Het verschil zit hem denk ik vooral in hoe de dieren gehouden worden en wat hun leefomgeving is.
Dieren uit de bioindustrie, die met hun allen in een hokje worden gepropt, vind ik uit den boze. Dan in ieder geval dieren uit de biologiesche sector.

Ik ben overigens vegetariër, vlees vind ik verschrikkelijk vies. De laaste keer toen ik vlees at ging ik bijna over mijn nek. Maar ik ben waarschijnlijk ook weer de enigste in mijn soort. :')

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:51

Kuggur schreef:
Ken je toevallig de term "allopathie"? Is uitgevonden door homeopaten, met gelijksoortige beweegredenen.

Je homeopathie vergelijking gaat niet echt op. Ideologie is iets anders dan (bewezen niet werkende) medicijnen. Zeggen dat carnisme niet bestaat is net zoals zeggen dat communisme niet bestaat. Ik vind het oprecht jammer dat je gelijk zo'n toontje aanslaat.

Onali schreef:

Ik eet vlees, soms goedkoop soms duur, net waar ik trek in heb, ben dierenliefhebber en word er ontzettend moe van dat die slechte slachterijen ervoor zorgen dat ik erop aangewezen word dat ik vlees eet.

Zodra er ergens iets mis gaat springen de bomenknuffelaars er bovenop; Zie je nou wel vlees eten is zielig.

Je bent een sommige-dieren-liefhebber ;-)

Bijzonder dat het je niet uitmaakt waar je vlees vandaan komt, maar wel boos wordt als je op de gevolgen van je acties (goedkoop vlees eten) wordt aangesproken.

Apart ook dat je een theorie niet serieus neemt omdat iemand zich inzet voor dierenrechten!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:57

Onali schreef:

Ik vind dit een incorrecte opmerking. Na het schandaal met die varkens heb ik besloten het vlees te laten voor wat het is, ondanks dat ik daarmee weinig verschil maak met die 200 gram vlees op maandbasis.
Tóch wil ik ook niet dat die 200 gram zó moet gaan. Ik zit niet in de situatie dat ik het zelf beter kan doen, dus houdt het voor mij op.

Dat wil niet zeggen dat jij hetzelfde móet doen.
Maar gezien het feit dat dit soort schandalen zo vaak voorkomen (stel je voor dat ieder ander tijdens het werk de regels zó naast zich neer zou leggen) maakt wel dat we op zijn minst even mogen nadenken. Dan kun je daarna ermee doen wat je wilt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:05

PlantsTho schreef:
Onali schreef:

Je bent een sommige-dieren-liefhebber ;-)

Bijzonder dat het je niet uitmaakt waar je vlees vandaan komt, maar wel boos wordt als je op de gevolgen van je acties (goedkoop vlees eten) wordt aangesproken.

Apart ook dat je een theorie niet serieus neemt omdat iemand zich inzet voor dierenrechten!

Oh ik ben niet boos hoor, dat maak jij ervan. Ik word er moe van, dat is wat anders.
En ja je hebt gelijk ik ben een sommige dierenliefhebber, ik haat insecten :j

Dat er iets moet gebeuren in deze wereld is duidelijk, maar denk meer dat dat iets voor de overheid is, meer controles, meer/ betere/ andere richtlijnen.
Ik ben geen expert hierin dus ik weet niet precies wat er in nodig is. Maar je gaat nooit de hele wereld aan de planten krijgen, je kan er enkel voor zorgen dat er beter met de dieren wordt omgegaan en het slachtproces beter bewaakt wordt.

Was trouwens gestopt met lezen na die intro, ik lees liever dingen die mij interesseren ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:06

PlantsTho schreef:
Kuggur schreef:
Ken je toevallig de term "allopathie"? Is uitgevonden door homeopaten, met gelijksoortige beweegredenen.

Je homeopathie vergelijking gaat niet echt op. Ideologie is iets anders dan (bewezen niet werkende) medicijnen. Zeggen dat carnisme niet bestaat is net zoals zeggen dat communisme niet bestaat. Ik vind het oprecht jammer dat je gelijk zo'n toontje aanslaat.

Haha, je begrijpt het écht niet hé? Hindert niets hoor, begrijpelijk, het valt ook niet mee je in een positie te bevinden waar je je zó obsessief hebt vastgebeten in een ideologie. Dit levert een dergelijke tunnelvisie op.
Je wil héél graag dat er iets bestaat als "carnisme", net zoals homeopaten héél graag willen dat er iets bestaat als "allopathie".
Je wil graag een tegenbeweging omdat die je eigen vrij marginale beweging meer valide maakt. En zoals ik zei, ik begrijp dat best hoor. Maar het spijt me oprecht, dat maakt die bedenksels nog niet waar....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:13

Kuggur schreef:
Maar het spijt me oprecht, dat maakt die bedenksels nog niet waar....

-O- Maar, maar

het staat toch op wikipedia.