Discriminatie van blinden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:19

Cowboy55 schreef:
Allemaal prima redenen om te zeggen: het zit vandaag niet mee, laat ik in gaan op het aanbod van Kruidvat om de spullen snel voor me te verzamelen zodat ik snel naar huis kan en een borrel kan pakken om mijn pech te overpeinzen..... :D

Ja zou ik ook doen. :)

Tja je weet niet hoe vaak deze mevrouw hier al mee te maken heeft gehad. Wellicht was die dag gewoon de druppel....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:21

Het kruidvat is toch sowieso al geen winkel waar je uitgebreid gaat staan kiezen? Het personeel komt doorgaans ook bij ziende mensen niet verder dan even met de vinger wijzen waar het ongeveer grofweg zou moeten staan en als je het niet vind dan pech.
Als ik uitgebreid shampoo begeleiding wil ga ik naar een warenhuis, die hebben service medewerkers.
Kruidvat valt onder budget winkels waar je nog net niet zelf je spullen uit de dozen moet halen. Een soort webwinkel waar je naartoe moet.
Dat deze geen extra service bieden is deel van de prijs. Ze zullen ook niet op hun gemak alle ingredienten van de babymelk gaan staan vertalen voor een toerist, of de kleur van de lippenstift beschrijven voor een kleurenblinde, of op de kinderen passen van iemand die met haar brede tweeling wagen niet tussen de schappen past etc.
Als dat wel de wens is van de maatschappij om iedereen service te bieden dan moeten we ook gewoon weer meer gaan betalen voor onze producten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:23

Shadow0 schreef:
Lau schreef:
Maar mevrouw heeft toch wel familie? Misschien kinderen? Of iemand die ze kent? En anders inderdaad een vrijwilliger. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

Maar dit soort dingen afschuiven op vrijwilligers is nogal makkelijk toch? Waarom zou je als persoon met beperking altijd afhankelijk moeten zijn van vrijwilligers en familie, ipv dat het normaal is in de samenleving dat we met dit soort dingen rekening houden?

Dit hoort er gewoon bij als je ondernemer bent. Zie vedrag voor de rechten van mensen met een beperking. Heb je geen zin om je winkel toegankelijk te maken voor mensen met een beperking - open dan geen winkel.

Maar waarom moeten wij altijd maar politiek correct met andere rekening houden. Ik heb geen tijd om pietje jantje en klaasje te helpen. Ik heb ook nog mijn eigen issues. Die vrijwillers vinden het leuk om te doen en voelen zich er prima bij. Ik heb te weinig geduld om met gehandicapten te werken dus het zou mij niet opgedrongen moeten worden. Dat een winkel toegankelijk moet zijn prima. Maar ik ben niet opgeleid om die mensen te begeleiden. Als ik dit wel was zou ik niet in een winkel werken maar bij een opvang. Die vrijwilligers zijn vaak mensen die er ervaring mee hebben dus prima. Als er ineens een aanval krijg weten hun wat te doen. Ik zou het niet weten en heb je een groter probleem aan je broek want dan is het jou schuld. Ik zou het prima vinden om ze iets uit te leggen of wat producten met ze te verzamelen als dit snel kan. Maar ik ga niet uitgebreid met ze de winkel door.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:25

Als een hulpbehoevende je om hulp vraagt, dan help je als je maar enigszins kunt.

Dat zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Teken van fatsoen, empathie, ontwikkeling, iets overhebben voor je medemens. Ook als je toevallig bij Kruidvat werkt.

Daarnaast valt het ook nog eens onder klantvriendelijkheid. Ooit bijna een vanzelfsprekendheid.

Daarnaast is negatief in de (sociale) media opduiken zelden positief voor het imago van een bedrijf en dan moet dat achteraf weer opgepoetst zien te worden.

Om allerlei redenen dus een domme zet van de Kruidvat(medeweker (s). Een ijskoude douche wat mij betreft.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:29

Boras schreef:
Als een hulpbehoevende je om hulp vraagt, dan help je als je maar enigszins kunt.

Dat zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Teken van fatsoen, empathie, ontwikkeling, iets overhebben voor je medemens. Ook als je toevallig bij Kruidvat werkt.

Daarnaast valt het ook nog eens onder klantvriendelijkheid. Ooit bijna een vanzelfsprekendheid.

Daarnaast is negatief in de (sociale) media opduiken zelden positief voor het imago van een bedrijf en dan moet dat achteraf weer opgepoetst zien te worden.

Om allerlei redenen dus een domme zet van de Kruidvat(medeweker (s). Een ijskoude douche wat mij betreft.

Ik werk nergens op het moment ;)
En ik help waar ik kan helpen, maar ik heb geen ervaring met mensen met een beperking. Simpel door mijn eigen beperking daar geen geduld voor. Als ik ze kan helpen en begeleiden bij keuzes prima. Of door de producten te verzamelen vind ik ook prima. Maar je hebt geen tijd om mensen de hele winkel mee door te nemen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:35

Van de reactie van bijvoorbeeld Lau hierboven wordt ik erg verdrietig. Typerend voor het nu.
Mensen hebben zo weinig oog voor elkaar en hebben zo weinig voor elkaar over.
Ikke ikke ikke en de rest kan stikken.
Zelfs het kleinste beetje inspanning, een poging om je ook maar een beetje in te leven in de ander is te veel.
Laat staan een kleinigheidje voor een ander doen of betekenen.

Een ander helpen doet een mens vaak goed. Probeer het eens.
Wie weet werpt het een ander licht over je eigen issues.

Edit: plaatsen gaat mis, dit is het complete bericht
Laatst bijgewerkt door Boras op 12-09-17 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:36

Ten eerste: het wordt niet de medewerkers van het Kruidvat aangerekend, maar Kruidvat als bedrijf. Het gaat hier dus niet om een oordeel over het individueel falen van een medewerker, maar van het bedrijf als geheel. Shadow haalt al heel mooi aan waarom dat verschil belangrijk is, en wie de last van aanpassing draagt als we dat niet het bedrijf kunnen aanrekenen.
Ten tweede wordt het bedrijf beschuldigd van discriminatie omdat zij geen concrete redenen hebben kunnen geven waarom het verzoek van de blinde mevrouw niet ingewilligd kon worden. Er is dus geen uitspraak gedaan dat het verzamelen van de boodschappen van de mevrouw in zichzelf geen goede oplossing is. Beiden zijn passende oplossingen, maar naar de wet moet een bedrijf de oplossing aanbieden die het meeste aansluit bij het doel om naar mogelijkheden autonoom te handelen, in dit geval dus door begeleid te worden door de winkel. Wil het bedrijf minder dan dat aanbieden, dan moeten daarvoor concrete redenen zijn. Die heeft kruidvat niet gegeven, en op basis daarvan is de discriminatie bepaald.
Imo dus een prima uitspraak op basis van een wet die enorm belangrijk is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:36

Eens met Boras. Daar ligt het verschil tussen een 'koude' winkel en een winkel met een menselijke aanpak. Als het winkelpersoneel het niet verder brengt dan een niet-gemeende begroeting kunnen ze evengoed door robots vervangen worden.

Zelfs webshops doen beter. Altijd leuk als er een handgeschreven kaartje bijzit.

In ons locale dorpswinkeltje worden voor oudere mensen de boodschappen naar huis gebracht. Er loopt gewoon iemand mee met hen.

Ik begrijp wel dat er niet op elk moment iemand tijd voor heeft, maar dan kan je toch voorstellen dat die ene keer een winkelbediende het lijstje zelf bij elkaar zoekt en dat voor een volgende keer aangeven wat de rustige momenten zijn zodat er dan wel iemand mee kan gaan met mevrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:40

Ik vind het werkelijk bizar hoeveel mensen het met de handeling van kruidvat eens zijn. -O-

Ruiken jullie nooit aan testers van geurtjes en deo? Voelen jullie nooit het verschil in structuur van smeerseltjes? Dat kan allemaal niet online/ als iemand anders voor je de spullen verzameld. Tenzij je exact weet welke geurtjes en merken je wilt vergelijken, en ik weet dat nooit vooraf hoor! Stellen jullie nooit een vraag aan een medewerker als je het zelf niet zo goed weet? Het personeel wordt er tenslotte voor betaald je zo goed mogelijk te helpen. Het personeel heeft voor sommige dingen zelfs een opleiding gevolgd!

En ja, een kruidvat is niet zo ruim opgezet als een etos, maar een etos zit niet overal. Kruidvat wel. En ik ging met de kinderwagen liever door de kruidvat dan door de trekpleister. Ook nooit problemen mee gehad, hooguit dat het met sinterklaas/ kerst tijd voller stond.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-17 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:41

nou sorry hoor maar ik geef aan dat ik altijd bereid ben om te helpen. Alleen niet altijd tijd heb daar voor, dat jij zo veel om een ander geeft prima. Maar zo ben ik niet, is daar iets mis mee? Nee totaal niet ik help je waar ik kan. En als ik je niet verder kan dan kan dat niet. maar jij leest alleen het harde en negatieve eruit naar oke dat is maar hoe je het leest.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:41

Boras, ik begrijp wat je zegt. En ik ben het zeker met de algemene strekking van je posts. Maar ik begrijp ook dat niet iedereen zichzelf daartoe krijgt en dat niet iedereen in deze situatie als individu de verantwoordelijkheid zou aandurven.

Maar idd, dit gaat meer over het bedrijf dan om die medewerkers. En op dat vlak kan ik Shadow wel volgen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:42

Killyenn schreef:
Ten eerste: het wordt niet de medewerkers van het Kruidvat aangerekend, maar Kruidvat als bedrijf. Het gaat hier dus niet om een oordeel over het individueel falen van een medewerker, maar van het bedrijf als geheel. Shadow haalt al heel mooi aan waarom dat verschil belangrijk is, en wie de last van aanpassing draagt als we dat niet het bedrijf kunnen aanrekenen.
Ten tweede wordt het bedrijf beschuldigd van discriminatie omdat zij geen concrete redenen hebben kunnen geven waarom het verzoek van de blinde mevrouw niet ingewilligd kon worden. Er is dus geen uitspraak gedaan dat het verzamelen van de boodschappen van de mevrouw in zichzelf geen goede oplossing is. Beiden zijn passende oplossingen, maar naar de wet moet een bedrijf de oplossing aanbieden die het meeste aansluit bij het doel om naar mogelijkheden autonoom te handelen, in dit geval dus door begeleid te worden door de winkel. Wil het bedrijf minder dan dat aanbieden, dan moeten daarvoor concrete redenen zijn. Die heeft kruidvat niet gegeven, en op basis daarvan is de discriminatie bepaald.
Imo dus een prima uitspraak op basis van een wet die enorm belangrijk is.

Ik wilde precies hetzelfde typen.

Misschien goed om de volledige uitspraak te lezen: https://www.mensenrechten.nl/publicatie ... n/2017-104

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:43

Moeilijk punt
Ik snap beide kanten. Mevrouw heeft hulp nodig en verdiend deze ook zeer zeker, begrijp me niet verkeerd.
Maar ik snap ook dat als de medewerkers met een andere oplossing komen en deze niet wordt aangenomen, ze dan niks meer kunnen. Want ik vraag me zeer af wie er verantwoordelijk is als de kruidvat-medewerker (die niet opgeleid is om hulpbehoevende mensen te begeleiden) mevrouw begeleid en vervolgens er gebeurd iets...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:43

Nu kom je opeens met je beperking op de proppen , Lau.

Maar eerder had je het over "waarom moet ik rekening houden met", kwam je met "politiek correct zijn", "geen tijd", "opgedrongen worden", "niet voor opgeleid" en daar reageerde ik op.

Ik begrijp dat jouw beperking soms beperkend is. Aan de andere kant zou je daarom misschien juist begrip moeten kunnen opbrengen voor die beperkte persoon die blind is en die ook graag haar rondje door het Kruidvat maakt.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:46

Juridisch gezien is er eigenlijk geen inhoudelijk besluit genomen of het aangeboden alternatief, het verzamelen van de spullen middels een boodschappenlijstje, idd kwalificeert als discriminatie.

Procedureel heeft het Kruidvat inhoudelijk nagelaten om voldoende en inhoudelijk aan te duiden waarom zij de mening is toegedaan dat het persoonlijk begeleiden van deze dame problematisch was en een gevaar opleverde voor haar personeel.
Tevens heeft het Kruidvat nagelaten om inhoudelijk aan te tonen waarom de door de dame gevraagde oplossing niet noodzakelijk was.

Was het Kruitvat zorgvuldiger in haar verweer geweest en had zij inhoudelijk aangeven waarom zij de gevraagde oplossing problematisch vond, dan zou het zeer goed mogelijk zijn geweest dat het College had geoordeeld dat deze dame niet gediscrimineerd was.
Een grove fout in het verweer zijdens het Kruidvat.

Hoe de media het nu brengt vertekend wat het oordeel van het Collega daadwerkelijk inhoud.

Hopelijk is het onderstaande nu beter te begrijpen:

Uit de wetsgeschiedenis van de WGBH/CZ blijkt dat een aanbieder van goederen of diensten informatie over een doeltreffende aanpassing moet inwinnen bij degene die daarom vraagt en in ieder specifiek geval moet bekijken in hoeverre een oplossing mogelijk is. Overleg en actief handelen is volgens de toelichting op de wet vereist. De gemachtigde van de vrouw heeft gevraagd om te kijken of er mogelijkheden zijn om tot elkaar te komen. Kruidvat is niet op deze uitnodiging ingegaan. Daarmee heeft zij niet aangetoond dat de gevraagde aanpassing niet noodzakelijk is. Kruidvat heeft alleen in algemene zin gewezen op mogelijke problemen rondom de uitvoerbaarheid van het verzoek en de veiligheid van de medewerkers. Zij heeft niet concreet aangegeven op welke wijze deze problemen een rol spelen bij de aanpassing die de vrouw heeft gevraagd. Kruidvat toont daarom niet aan dat de gewenste aanpassing onevenredig belastend is. Daarom heeft zij de vrouw gediscrimineerd.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:46

Celiien schreef:
Moeilijk punt
Ik snap beide kanten. Mevrouw heeft hulp nodig en verdiend deze ook zeer zeker, begrijp me niet verkeerd.
Maar ik snap ook dat als de medewerkers met een andere oplossing komen en deze niet wordt aangenomen, ze dan niks meer kunnen. Want ik vraag me zeer af wie er verantwoordelijk is als de kruidvat-medewerker (die niet opgeleid is om hulpbehoevende mensen te begeleiden) mevrouw begeleid en vervolgens er gebeurd iets...

Dan is het de medewerker zijn schuld. Terwijl je gewoon probeerd te helpen. Daarom was ik daar altijd heel voorzichtig mee. Ik heb geen zin om een claim aan mijn broek te krijgen. Maar blijkbaar word dat door sommige mensen niet gesnapt :')
Je probeert mensen zo klantvriendelijk mogelijk en binnen wat op dat moment kan te helpen. Maar sommige dingen kunnen niet.
Wat als mevrouw onder jou begeleiding valt en haar arm breekt. Dan ben jij schuldig en mag je je hele leven betalen.

Celiien

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:48

Nou je hele leven betalen is ook wat overdreven denk ik. Maar ik denk dat dat door de medewerkers hun hoofd is gegaan en mede bepaald heeft wat de volgende stap was.
Discriminerend? Nee. Voorzichtig? ja.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:49

Kruidvat heeft blijkbaar ook niet echt de moeite genomen zich te verdedigen bij het college voor rechten van de mens, als ze dat wel hadden gedaan was het oordeel misschien al wel anders uitgevallen.

Ik werk trouwens voor een onderdeel van kruidvat en ik ben de eerste die je verteld dat de kruidvat gewoon geen service winkel is. Het is een budget winkel, ze noemen zichzelf niet voor niets een voordeeldrogist. Dat merk je aan alle keuzes die door het management gemaakt worden. Imo is dat een keuze die je als klant maakt als je naar een winkel wil waar veel service is dan kies je niet voor de kruidvat, net als dat je dan niet naar de action gaat of naar de lidl. Als je service nodig hebt in de winkel dan moet je niet kiezen voor de winkel waarbij je aan alle kanten ziet dat de kantjes eraf gelopen worden om een beetje goedkoper te blijven dan de rest. Ik vind het raar dat je daarover gaat klagen, als je een beetje nadenkt zou je toch kunnen bedenken dat je als je advies nodig hebt over een drogisterij artikel je zelfs nog beter naar de AH kan gaan dan naar de kruidvat, die hebben misschien weinig maar die hebben tenminste wel personeel lopen en het is geen hindernis baan daar binnen.

Ik kan me wel voorstellen dat het de veiligheid van het personeel in gevaar brengt om de mevrouw door de winkel te begeleiden, imo is door een kruidvat lopen gewoon gevaarlijk opzich, leden van het college zijn er vast nog nooit geweest :')
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 12-09-17 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:50

Dan nog even mijn punt herhalen. Een winkelmedewerker neemt mevrouw aan de arm, maar is hiermee een beetje onhandig (hoe veel mensen hebben ervaring met blinde mensen begeleiden) en mevrouw stoot haar hoofd aan een stelling, flinke hoofdwond, bloed.
Dan komt de Kruidvat weer slecht in de media...

Hoe je het ook doet...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:52

Celiien schreef:
Nou je hele leven betalen is ook wat overdreven denk ik. Maar ik denk dat dat door de medewerkers hun hoofd is gegaan en mede bepaald heeft wat de volgende stap was.
Discriminerend? Nee. Voorzichtig? ja.

Hele leven is inderdaad overdreven maar je bent haar wel wat schuldig. En het is inderdaad gewoon afwegen, je kan haar wel helpen. Maar als het heel druk is heb je die tijd niet. En als er vracht is staat alles bol dus voor beide partijen niet prettig. Maar wat wel had gekund is vragen of ze bijv over een uurtje terug komt. Of op een rustiger moment. Maar dan nog vind ik deze oplossing geen discriminatie.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:52

Shadow0 schreef:
stitchlover schreef:
Ik ben blij dat bokt zich kan vinden in de keuze van het personeel. Vind het een bizarre uitspraak. (de meeste) winkels willen natuurlijk garant staan voorde beste service, maar er kan toch niet verwacht gaan worden dat personeel (waar 9 van de 10 keer al te weinig van rondloopt)

Dit dus! Er loopt te weinig personeel rond. Dat is een planningprobleem, niet een probleem van mensen met een beperking. We hebben afgesproken dat we zaken rondom beperkingen samen oplossen, participatiemaatschappij enzo. Daar houden de mensen van de planning dan maar rekening mee.

Waarom is dat een planningsprobleem? Het is volgens mij gewoon de formule van het Kruidvat, een manier om hun prijzen zo scherp te houden. Die prijzen zijn voor de meeste klanten de reden om naar het KV te gaan, niet de geweldige service en de fijne winkelbeleving (want die zijn niet-bestaande).
Als je naar het KV gaat kies je dus bewust voor een mindere service, daar staan ze gewoon om bekend. Er zijn veel mensen die helemaal niet naar het KV gaan, juist omdat de formule ze niet aanstaat (de krappe gangpaden, de drukte, het weinige personeel en de karige service). Zelf ga ik ondanks deze nadelen toch weleens naar het KV en dat is omdat het daar vaak een stuk goedkoper is dan bij meer servicegerichte winkels en ik op dat moment geen service nodig heb.

Dat is dus een keuze die iedereen maakt/kan maken. Dat geldt voor supermarkten net zo: de AH staat bekend om goede service (o.a. veel personeel waar je voor betaalt middels hogere productprijzen) en de Aldi staat bekend om een zeer uitgeklede service (o.a. weinig personeel en mede daardoor veel lagere prijzen dan van de AH oha).

Het zou toch behoorlijk vreemd zijn als ik bij de Aldi dezelfde eisen zou gaan stellen aan de service bij de Appie :? ? Dat komt voor mij neer op: wel de lusten (lage prijs van de Aldi) en niet de lasten (tegelijk de service van de Appie willen).

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:53

liedje89 schreef:
Imo is dat een keuze die je als klant maakt als je naar een winkel wil waar veel service is dan kies je niet voor de kruidvat, net als dat je dan niet naar de action gaat of naar de lidl. Als je service nodig hebt in de winkel dan moet je niet kiezen voor de winkel waarbij je aan alle kanten ziet dat de kantjes eraf gelopen worden om een beetje goedkoper te blijven dan de rest.

Maar hoe maak je dat oordeel als je blind bent? Misschien wist mevrouw dat simpelweg niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:55

El75 schreef:
Was het Kruitvat zorgvuldiger in haar verweer geweest en had zij inhoudelijk aangeven waarom zij de gevraagde oplossing problematisch vond, dan zou het zeer goed mogelijk zijn geweest dat het College had geoordeeld dat deze dame niet gediscrimineerd was.
Een grove fout in het verweer zijdens het Kruidvat.

Waarbij het wel goed is om te beseffen dat dit niet alleen maar een procedure-eis is, maar ook een inhoudelijke. Er moet een goede reden zijn voor je bepaalde vormen van hulp ontzegt. Dat moet je kunnen uitleggen - maar alleen het uit je hoofd leren van een uitleg is ook niet genoeg: het moet ook werkelijk een probleem zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:55

Zit het hoofdprobleem dan niet gewoon in de consumptiemaatschappij?
Winkels gaan gemiddeld kapot als ze duurder zijn dan een webshop. Kleine winkels kunnen het helemaal vergeten.
We betalen al zeker 20 jaar niet meer voor service. Sterker nog, winkels met service zoals duurdere kleding winkels worden vaak als irritant bemoeizuchtig gezien.

Het logisch gevolg is dus dat er niet meer op service gebouwd wordt, maar op 1 euro producten. Daar is iedereen die zo goedkoop mogenlijk shopped schuldig aan, niet specifiek kruidvat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:57

Lau schreef:
Celiien schreef:
Moeilijk punt

Dan is het de medewerker zijn schuld. Terwijl je gewoon probeerd te helpen. Daarom was ik daar altijd heel voorzichtig mee. Ik heb geen zin om een claim aan mijn broek te krijgen. Maar blijkbaar word dat door sommige mensen niet gesnapt :')
Je probeert mensen zo klantvriendelijk mogelijk en binnen wat op dat moment kan te helpen. Maar sommige dingen kunnen niet.
Wat als mevrouw onder jou begeleiding valt en haar arm breekt. Dan ben jij schuldig en mag je je hele leven betalen.

Als jij in werktijd onverhoopt de arm van die mevrouw breekt dan hoeft niet de werknemer te betalen maar het Kruidvat. En het kruidvat is daarvoor verzekerd.