Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:40

Hypericum schreef:
LauraO schreef:
Ik vind het beeld wat geschetst wordt - dat iedere tiener er hetzelfde uitziet- wel meevallen. Ik geef les in de onderbouw (middelbare school). Moet wel zeggen dat er wel degelijk nog alternatievelingen zijn als ik ze zo mag noemen. Denk hierbij aan tieners met knalroze of blauwe kapsels :)

Daarnaast wil je als tiener bij een groep horen, dit is van alle tijden en was vroeger niet anders. Door bij de groep te horen/passen, zorg je ervoor dat je er net zo uitziet en je net zo gedraagt als dat wat de groep van jouw verwacht.

Blauw haar is juist in geloof ik ;-)

Bij een groep willen horen klopt, dat is er altijd al geweest.
Maar het lijkt nu wel een heel erg grote groep te zijn ipv verschillende kleine groepjes met diverse identiteiten.

Je zou je kunnen afvragen of sociale media daar iets mee te maken zouden kunnen hebben.

Anoniem

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:45

Ik zie totaal geen verschil met vroeger als ik eerlijk moet zijn; sinds we vrije kledingkeuze hebben kleden groepen zich altijd al hetzelfde. Bij mij in de klas had je op de 30 man 2 alto's, 10 die niets om kleding gaven en dus 'gewoon' een spijkerbroek en vaak een donkere trui/blouse erboven droegen, de kakkers droegen 2 blouses/polo's over elkaar, eentje ervan roze zodat je 2 kraagjes zag en dat was het wel zo ongeveer.

Natuurlijk kun je dan op Utrecht Centraal gaan staan, je helemaal op kakkers gaan focussen en roepen 'iedereen draagt 2 polo's!!!' maar dan richt je je alleen op wat je opvalt, niet op het statistische totaal want je slaat iedereen over die er anders uitziet.
Als je zegt dat 'iedereen' gescheurde spijkerbroeken draagt, adidas schoenen en lang haar, bedoel je dan ook dat alle Turkse en Marokkaanse meisjes dit dragen en dat dit ook overal buiten de randstad zo is, of horen die niet bij 'ons'? :)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:47

Hypericum schreef:
Ik vind het ook mateloos interessant :j Want het valt ook mij heel erg op.

'Vroeger' had je de populaire (mainstream) groepjes, alto's, skaters, gothics, gabbers, wannabe-gabbers, boeren, kakkers...
En ik zie ze tegenwoordig ook niet meer. Vooral de jonge meiden zien er allemaal hetzelfde uit, met bijna als enige nuance inderdaad een andere kleur schoen, tas of jas.

Dat valt mij ook op. Ik heb niets met mode, nooit gehad ook, en winkel ook niet bij de grote ketens. Vaak kleine, alternatieve winkels of ik of mijn mama maken het zelf.
Ik vind het jammer dat de diversiteit verdwijnt en ik denk dat social media daar wel een (grote) invloed op heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:47

Waarom zou het de social media zijn, en niet bv de marketing / het beleid van de winkels?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:49

Mijn excuses ik verder mijn post toch even.
Ik ben van mening dat wanneer iemand kleding draagt, deze persoon dat ergens wel mooi vind.
Je gaat toch niet iets aan doen wat je niet mooi vind?
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 10-09-17 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:50

Ik draag gewoon wat ik leuk vind, of dat nou is wat anderen ook dragen of niet boeit me echt vrij weinig :P

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:53

Inderdaad, winkels bepalen heel erg de mode en om het safe te spelen zie je dat veel winkels hetzelfde soort kleding inkoopt want als die gescheurde skinny jeans goed verkopen bij de overbuurman dan zal dat bij jouw winkel ook gebeuren. Verder vind ik dat veel merken zich wel proberen te onderscheiden maar dit op een verkeerde manier doen. Onpraktisch, blote buiken, blote ruggen. Ja leuk voor 30 graden maar we wonen wel in Nederland. >;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:59

Shadow0 schreef:
Waarom zou het de social media zijn, en niet bv de marketing / het beleid van de winkels?

Geen idee, zeg het maar.
Feit is wel dat die marketing al láng aanwezig is itt social media.
Dus áls dit fenomeen echt een nieuwe trend is ( wat ik niet kan beoordelen) dan zou een recente nieuwe factor ( of factoren) geen onwaarschijnlijke oorzaak kunnen zijn. Zeker één van gigantische proporties als de introductie van sociale media.
Maar ik sta iha skeptisch tegenover " die jeugd van tegenwoordig" observaties.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:02

Resistance schreef:
SavannahNx schreef:
In de winkel is niks anders meer te krijgen dan alles hetzelfde. Zowel bij zara, bershka h&m alles is t zelfde alleen bvb een andere kleur. Tsja waar moet je dan nog heen om je te onderscheiden? :+

Vind de mode van nu by the way erg leuk :)

Zara is toch echt wel anders dan de rest. ;) En als je zo weinig keus denkt te hebben, zoek je gewoon niet goed genoeg.

Dit soort reacties, daar krijg ik jeuk van.

Overigens denk ik dat het bereik van mode groter is geworden waardoor er meer uniformiteit ontstaat. Vroeger had je verschillende trends tegelijk, dat is nu wat meer gelijk getrokken. Overigens zijn er nog genoeg andere stijlen dan wat jij schapen noemt, wellicht moet je eens naar een minder mainstream plek bezoeken... daar kom je mogelijk minder mainstream mensen tegen :) !
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 10-09-17 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:03

Doubtless schreef:
Resistance schreef:

Zara is toch echt wel anders dan de rest. ;) En als je zo weinig keus denkt te hebben, zoek je gewoon niet goed genoeg.

Dit soort reacties, daar krijg ik jeuk van.

Overigens denk ik dat het bereik van mode groter is geworden waardoor er meer uniformiteit ontstaat. Vroeger had je verschillende trends tegelijk, dat is nu meer gelijk getrokken. Overigens zijn er nog genoeg andere stijlen dan wat jij schapen noemt, wellicht moet je eens naar een minder mainstream plek bezoeken... daar kom je mogelijk minder mainstream mensen tegen :) !

Wie zegt dat ik dat niet doe? :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:08

Resistance schreef:
Als ik op straat kijk zit iedereen er inderdaad hetzelfde uit, afgezien van een paar die zich wel anders te durven kleden

Dit klinkt nogal algemeen, niet als een rockerscafe, een skatepark oid.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:12

Wat is er controversieel aan dit onderwerp? Het is een andijvietopic naar mijn mening, laten we het niet boeiender maken dan het is.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:13

Het is inderdaad echt niet alleen 'de jeugd van nu'. Dit is van alle tijden en het is niet alleen de jeugd, maar van álle leeftijden.
Ik heb moeite met de term 'de jeugd' en de toon, al zal het vast je bedoeling zijn om 'de jeugd' over één kam te scheren..
Ik val onder 'de jeugd'. Op mijn opleiding zie je ontzettend veel verschillende stijlen voorbij komen, ook omdat de stemming en sfeer dit toelaat. Stemming en sfeer bepaald veelal hoe je je uit, ook in kleding.
Iemand in een vakje plaatsen omdat die óók al witte sneakers draagt, valt naar mijn mening in hetzelfde straatje als wanneer je iemand beoordeeld op het dragen van groen-geel-paarse pumps. Natuurlijk draagt de jeugd veelal hetzelfde. Identiteit staat in lijn met hoe je je kleedt, een zoektocht naar jezelf en naar wat bij je past. Tienermeisjes die zich oncomfortabel voelen en die vatbaar zijn voor invloeden en opkijken naar 'de grote zus' die witte sneakers draagt, omdat de grote zus ziet dat Kendall Jenner ze draagt op haar laatste Instagram-post.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:14

Nabster schreef:
Wat is er controversieel aan dit onderwerp? Het is een andijvietopic naar mijn mening, laten we het niet boeiender maken dan het is.

_/-\o_

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:14

Vero schreef:
Ik draag gewoon wat ik leuk vind, of dat nou is wat anderen ook dragen of niet boeit me echt vrij weinig :P

_/-\o_ _/-\o_

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:17

Steeph schreef:
Nabster schreef:

_/-\o_

Dit ^
Al lijkt een andijvie topic mij wel wat voor verschillende variaties.
Het is gewoon van alle tijden, toen ik op de middelbareschool zat droeg ook iedereen hetzelfde. In mijn "tijd" droeg iedereen Björn Börg onderbroeken. Die kwamen dan zo mooi boven je broek uit. Met natuurlijk UGG's of Nike airmax en de beroemde Adidas vesten.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:18

Doubtless schreef:
Resistance schreef:
Als ik op straat kijk zit iedereen er inderdaad hetzelfde uit, afgezien van een paar die zich wel anders te durven kleden

Is het een kwestie van durven? Of is het gewoon lekker en fijn om binnen een sociale groep te passen en op te gaan in de massa? Een mens is en blijft een kuddedier..

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:25

Dit dacht ik laatst nog, dat iedereen er eigenlijk best hetzelfde uitziet. Maar als mensen zich daar lekker in voelen, waarom niet?

Ik loop ook het liefst op sneakers (wel een ander merk: sketchers :Y) ), draag het liefst een broek en dat met een shirt of blouse. Ik houd niet van rokken en jurken en mijn voeten houden ook niet van hakken dus die heb ik ook maar zelden aan. En ik heb ook lang stijl haar maar ik heb nooit echt zin om daar iets mee te doen. Mijn haar is van nature heel stijl en ik denk niet dat kort haar mij zou staan :)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:29

Lau schreef:
Dit ^
Al lijkt een andijvie topic mij wel wat voor verschillende variaties.
Het is gewoon van alle tijden, toen ik op de middelbareschool zat droeg ook iedereen hetzelfde. In mijn "tijd" droeg iedereen Björn Börg onderbroeken. Die kwamen dan zo mooi boven je broek uit. Met natuurlijk UGG's of Nike airmax en de beroemde Adidas vesten.

Whahaha, toen ik op de middelbare zat, zo'n 6 jaar geleden hadden alle meiden een legging, een wit en zwart jurkje aan en dan van die gym-schoentjes er onder :') en inderdaad die vies-voelende Adidas vesten

Nu zit mijn broertje op de middelbare en wat er nu in is zijn de Air Max 2017 (waarbij de bubbel aan de buitenkant door gaat), skinny's ook voor jongens en dat typische bovenop-lang-met-een-slag-naar-de-ene-kant-haar

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:30

Resistance schreef:
SavannahNx schreef:
In de winkel is niks anders meer te krijgen dan alles hetzelfde. Zowel bij zara, bershka h&m alles is t zelfde alleen bvb een andere kleur. Tsja waar moet je dan nog heen om je te onderscheiden? :+

Vind de mode van nu by the way erg leuk :)

Vind je ondertoon niet zo gezellig klinken. Een beetje minder mag ook wel :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:34

Esaqar schreef:
Mijn excuses ik verder mijn post toch even.
Ik ben van mening dat wanneer iemand kleding draagt, deze persoon dat ergens wel mooi vind.
Je gaat toch niet iets aan doen wat je niet mooi vind?

Niet altijd. Na jaren getreiter ging ik verhuizen en heb ik het geprobeerd in de 'juiste' kleding. Ik vond er niets aan, maar werd niet meer gepest. Weet natuurlijk alleen nooit of dat nou werkelijk alleen door de kleding kwam, of dat de omgeving daar ook aan bijdroeg. Achteraf dus een zinloze move, gezien ik er op een andere manier stokongelukkig van werd. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:37

Best ironisch, ik ben zojuist uit mijn hele alternatieve broek die ik net een paar dagen had gescheurd. :') ja, ook echt de bilnaad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-17 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:37

Tjah je kan zeggen wat je wil, maar Zara, Bershka, etc is toch allemaal hetzelfde..

Mensen die anders zijn qua kledingkeuze prima, moeten ze vooral doen. Ik ben thoevallig gister wezen shoppen en in winkels geweest waar ik letterlijk alleen maar GADVER heb lopen roepen :') ja ik ben heel uitgesproken. Hipsterklesing, dingen die nergens op sloegen, rare stofjes en kleurtjes. Kan ik wel overigens hilarische opmerkingen over maken. Vervolgens naar meer 'mijn smaak' geweest en was weer helemaal happy.
Tjah dat kan gebeuren toch? Ik bedoel heh, ik keek vroeger ook echt wel om naar de emo's en goth's van wat heb jij nu weer aan. Ik vraag me altijd af waarom die mensen zo graag anders willen zijn, is hun persoonlijkheid niet anders of uitgesproken genoeg waardoor ze t uit willen dragen in hun kleding ofzo? Bang om te verdwijnen in de menigte?

Overigens doe ik wel mee aan de mode, maar eigen twist. Ik ben bijvoorbeeld niet van de opengescheurde broeken en Crop tops, ook het figuur en de leeftijd niet voor, maar kijk wel naar andere dingen die nu in de mode zijn of die ik gewoon mooi vind :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:42

De eenheidsmode van nu maakt mij niet uit.....wel vind ik het jammer dat er zo weinig vrouwen moeite doen om er vrouwelijk uit te zien :o Zowel jeugd als 30+ en >up.

Ik zelf trek graag een jurkje en een paar mooie hakken aan, haar los, leuk make upje (bv rode lippenstift). chique winterjas of juiste een mooie tailllerok die het silhouettte mooi accentueert.

Lijkt wel of mensen er tegenwoordig weinig moeite voor doen...een beetje de boel de boel laten als ik het straatbeeld bekijk :P
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 10-09-17 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:42

Celiien, het gaat mij niet zo zeer om het anders willen zijn, want ik voel me al mijn hele leven een buitenbeentje. Maar met kleding kun je zoveel uitdrukken. Ik heb bijvoorbeeld ook een felroze rolstoel uitgezocht, dat was de eerste keer voor de passer voor een volwassene. Maar alles is al zo serieus, dan kan een kleurtje de boel wat opleuken, is mijn idee. En een gesprek met vreemden begint dan vaak al anders, namelijk over de kleur ipv over de reden van de stoel. Positiever, vind ik. En dat kan ik best wel gebruiken.

En zelf heb je toch ook een mening over 'hipsterkleding' en 'goth's'. Iedereen heeft een mening en een eerste indruk is vaak 80% van het eindoordeel. Hoe kortzichtig ook.