Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 19:21

Ik had hem al gemeld in het taalbloepers topic :D

Buitenspelen is idd van iedereen. Maar wat de campagne wil vragen is dat niet al het gedrag van jongens onderdrukt moet worden. Maar ze ook jongen mogen zijn om goed te kunnen ontwikkelen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:35

Cer schreef:
PlantsTho schreef:
"Bron: infographic SIRE 2017"

Lijkt mij een erg betrouwbare bron bij een campagne van SIRE...? *\o/*

Er staat toch niks over een bron of een onderzoek ofzo...
Sire gaat campagne voeren.. moeten ze zelf weten. Volgens mij is dat ook waar ze voor zijn?

Jawel, op hun website :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:40

Keet schreef:
petraaken schreef:
Volgens mij heeft dit niets te maken met het feit dat ze vrouwelijke leerkrachten hebben. In klas hebben ze zich net zo te gedragen als meisjes. Wat ze buiten op de speelplaats doen is nog wel iets anders.

Citaat:
"Jongens leren van nature door te proberen. Daar moet de ruimte voor zijn. Want die manier van ontwikkelen komt goed van pas zodra ze volwassen zijn", zegt evolutionair psycholoog Mark van Vugt van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Eindtoets

Op school worden jongens volgens wetenschappers drie keer zo vaak berispt voor hetzelfde gedrag als meisjes en drie keer zoveel jongens als meisjes volgen speciaal onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen.

Meisjes worden op school veel positiever benaderd door hun beter ontwikkelde sociale vaardigheden. De afgelopen drie jaar hebben ze gemiddeld een hogere score gehaald bij de eindtoets in groep 8 en ze krijgen dan ook vaker een hoger schooladvies dan jongens.

Jongens leren op een andere manier als meisjes. Juffen kunnen zich hier moeilijker in inleven waardoor jongens dus zichzelf in de klas vaker moeten aanpassen aan de meisjes manier zeg maar.
Meisjes leren makkelijker met leerstof in verhaaltjes, jongens raken daar compleet de weg in kwijt. Veel stof wordt aangeboden in verhaaltjes vorm.
Jongens leren beter als ze tussendoor meer kunnen bewegen, meisjes hebben dat niet nodig. 85% van de tijd moeten leerlingen stilzitten in de klas. Meisjes zijn dus weer in het voordeel.

Nou ik heb heel wat mannelijke leerkrachten gehad op de basisschool, meer dan vrouwelijke zelfs (goed dat is al weer wat jaartjes terug natuurlijk; ondertussen is het omgeslagen naar meer vrouwen dan mannen voor de klas) en mijn ervaring is (van toen) dat leraren over het algemeen strenger waren dan leraressen. Zeker de jongens werden flink onder de duim gehouden. En jongens kregen zeker niet de kans om tussendoor stoom af te blazen; daar was de pauze voor en dan werd er gevoetbald door de jongens. En tijdens de les was het gewoon stil zitten en je mond houden...
Terwijl een lerares veel toeschietelijker was wat dat betreft.
Maar kan natuurlijk heel goed zijn dat leraressen een stuk strenger zijn geworden.

Maar met die ervaring zeg ik wel dat het argument; dat komt omdat er teveel vrouwen voor de klas staan die verwachten dat jongens net zo braaf en stil zitten als meisjes (jaaaaaaaaaaaaa want meisjes zijn natuurlijk altijd braaf.......beetje gek dat in mijn klassen al die jaren het juist voornamelijk de meisjes waren die lessen verstoorden ipv de jongens...maar goed, ik zal wel gek zijn); Dat argument is gewoonweg kul, want toen er nog wel veel mannen voor de klas stonden in het basisonderwijs werden jongens net zo goed geacht stil en braaf in de klas te zitten. Voor uitleven had je de pauze en na school. Dan mochten de jongens gek doen en dingen ontdekken en ravotten, maar lestijd was lestijd en geen speeltijd of 'ontdek je kwaliteiten door uit te proberen tijd'....en voor de meisjes gold dat net zo goed natuurlijk

En van wat ik zo hoor als de basisschool aan het eind van mijn straat pauze heeft, kunnen kinderen meer dan ooit flink ravotten in hun pauzes :+
Bij ons werd er bv een flinke rem gezet op de volumeknop, om maar een vb te noemen :+
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 25-07-17 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Re: Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:51

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:54

karuna schreef:
Buitenspelen is idd van iedereen. Maar wat de campagne wil vragen is dat niet al het gedrag van jongens onderdrukt moet worden. Maar ze ook jongen mogen zijn om goed te kunnen ontwikkelen.

En dat terwijl het veelal de meisjes zijn die minder ruimte krijgen om te ravotten en buiten te spelen.

Bovendien, die aandacht voor dat zogenaamde 'jongensgedrag' is ook voor de jongens stigmatiserend: juist door gedrag te zien als 'zo is het nou eenmaal' en bovendien in strijd met onderwijs (waar je moet stilzitten en leren) zetten we de verwachting dat jongens niet goed zullen zijn in schoolvakken.

En de jongens die stil met een boekje in de hoek wel aan het leren zijn, worden niet gewaardeerd maar eigenlijk een beetje scheef aangekeken.

Vervolgens leidt dat ertoe dat zowel meer jongens die 'druk' uitvallen omdat we de verwachting laag leggen en denken dat er niet zoveel aan te veranderen is, en de jongens die graag leren ontmoedigen doordat ze de boodschap krijgen dat leren voor stuudjes en slappelingen is, en niet mannelijk en stoer... en daarna zijn we gepikeerd dat jongens vaker minder goed presteren en meer uitvallen op scholen.

En de briljante oplossing is om al deze (bekende!) mechanismen nog eens te versterken.

(En de meisjes ondertussen krijgen de boodschap: als we je maar niet horen. En dus ploeteren die met redelijke resultaten door het onderwijs, om vervolgens in veel grotere getale uit te vallen omdat ze doorploeteren zonder veel signalen naar de buitenwereld te geven - en vallen vervolgens uit met burnout. En hun adhd en autisme wordt zwaar ondergediagnosticeerd, want... als je op wilt komen voor meiden ben je een feminist of iets anders engs.)

Huh. Ik vind het allemaal nogal dom.

(En ook: nog niet zo gek lang geleden was 'testosteronenbom' iets wat heel slecht was. Was al die overvloed aan mannelijkheid een probleem. Was het pleidooi helemaal niet om daar met begrip en ruimte op te reageren, maar juist om 'keihard aan te pakken.' Gek. Hoe zou dat verschil zo gekomen zijn?)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:29

Ik vind het tenen krommend, ik ben altijd meer een jongens meisje geweest. Zo heb ik, uit protest, in de eerste klas een jongens opdracht gemaakt, in plaats van de meisjes opdracht.

Er moet meer naar de kinderen gekeken worden, hoe vaak ik wel niet mijn energie heb moeten onder drukken in de lessen... Juist de jongens kregen er meer ruimte voor bij mij op school 'want het zijn nou eenmaal jongens'.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:34

Wat ik een mooie opmerking vanavond op tv vond: "Iedereen is gelijk, maar niet iedereen is hetzelfde".
Ik snap wel dat er aandacht aan dit fenomeen wordt besteed, hoewel het geen hogere wiskunde is dat jongens (en sommige meisjes) nu eenmaal hun ei op een andere manier kwijt moeten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:43

eclair98 schreef:
Ik vind het tenen krommend, ik ben altijd meer een jongens meisje geweest. Zo heb ik, uit protest, in de eerste klas een jongens opdracht gemaakt, in plaats van de meisjes opdracht.

Er moet meer naar de kinderen gekeken worden, hoe vaak ik wel niet mijn energie heb moeten onder drukken in de lessen... Juist de jongens kregen er meer ruimte voor bij mij op school 'want het zijn nou eenmaal jongens'.

ow ja dat heb ik ook gehad ja; mochten de jongens mooi knutselen en timmeren en dat soort dingen...en wij; wij moesten breien -O- -O-
Vreselijk vond ik het en discriminerend naar meisjes toe; want je handen vies maken en met hout bezig is toch niks voor een meisje? Die moeten leren breien.....kon die lerares wel wurgen toen ze die vreselijk ouderwetse gedachte uitsprak toen ik kenbaar maakte dat ik naar de jongensgroep wilde om te knutselen etc.
Gelukkig hadden we die achterlijke les maar 1 uur per week.

Dat was op het voortgezet onderwijs overigens...niet basisschool

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:46

Ik moest officieel bloemen schilderen, terwijl de jongens van alles mochten bedenken!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:50

Ik heb drie kl*terige poppen geborduurd plus jurkjes erbij, terwijl de jongens figuurzaagden of een kasteel maakten van papier maché.
En geen SIRE die een campagne begon voor figuurzagen voor meisjes, om over ravotten maar niet te spreken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:51

Mijn moeder heeft op de vrije school les gegeven en daar moesten de jongens en de meisjes alles doen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:55

Palmera schreef:
Sjolvir schreef:
Vreemde champagne..

Dit is een grove belediging aan mijn liefhebbers adres! Champagne is nóóit vreemd! :')

Hmm, misschien toch de computer is van de automatische engelse spellingscorrectie afhalen :+ :D
Je mag je champagne gewoon normal vinden hoor.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:26

Moeten we dit niet in een veel groter kader bekijken? Veel genuanceerder?

Ik bedoel, de essentie is dat we onze kinderen niet te voorzichtig op moeten voeden. Laat ze maar ontdekken wat wel en niet kan. Natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen, maar ik denk dat veel ouders de grenzen teveel aantrekken. Dan heb je als kind steeds minder ruimte.

Maar als je het zo stelt, dan hoef je niet in een hokje te denken. Mijn jongste zoon is helemaal dol op nagellak. Ik doe gezellig mee hoor, ondanks vreemde blikken van sommige mensen. Het kan mij niets schelen. Een kind hoort zichzelf te kunnen zijn. De oudste wil geen nagellak, ook prima.

Ieder kind heeft idd zijn eigen behoeften en als ouder moeten we zeker niet te krampachtig op willen voeden :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:30

Shenavallie schreef:
Ik snap wel dat er aandacht aan dit fenomeen wordt besteed, hoewel het geen hogere wiskunde is dat jongens (en sommige meisjes) nu eenmaal hun ei op een andere manier kwijt moeten.

Nee, dat is geen hogere maar vooral slechte wiskunde. De cijfers tonen namelijk steevast aan dat de verschillen binnen genders vele malen groter zijn dan de verschillen tussen de geslachten, en dat je met dit soort stereotyperingen dus mathematisch meer kinderen uitsluit dan als je het gewoon bij 'kinderen' houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:52

Shadow0 schreef:
Shenavallie schreef:

Nee, dat is geen hogere maar vooral slechte wiskunde. De cijfers tonen namelijk steevast aan dat de verschillen binnen genders vele malen groter zijn dan de verschillen tussen de geslachten, en dat je met dit soort stereotyperingen dus mathematisch meer kinderen uitsluit dan als je het gewoon bij 'kinderen' houdt.

Precies!!! +:)+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:04

maar op zich is de discussie best okee, alle kinderen zouden meer beweging en creativiteit moeten kunnen uiten, denk ik?
De soep wordt nooit zo heet gegeten, dus uiteindelijk zal het hiermee ook wel meevallen... maar er mag best aandacht aan geschonken worden toch?

Overigens zou ik echt nooitvanmnleven leerkracht willen zijn, met de ouders van tegenwoordig :n

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:29

Keet schreef:
Ja dit gaat al een tijdje rond.

Door de grote hoeveelheid juffen op het basisonderwijs moeten jongens zich gelijk gedragen aan meisjes. Zowel op leergebied als op speelgebied. Dit onderdrukt hun ontwikkeling.

Wij hebben dus ook bewust een basisschool uitgezocht waar ze (op dit moment) 4 mannelijke leerkrachten hebben.

Hier een juf en ik moet zeggen....jammer dat het zo gezien wordt. Wat is het werkelijke probleem? Zéker niet het verschil tussen juf en meester. Het zit hem in de veeeeeel te grote klassen (30+) waar 1) de ruimte ontbreekt en 2) de tijd ontbreekt. In zulke groepen kún je gewoonweg niet lopen stoeien en klooien. We hebben verantwoordelijkheid over alle kinderen en willen ook alle kinderen in 1 stuk weer naar huis hebben. We hebben te maken met ouders die overbeschermend zijn, we hebben te maken met veel te weinig tijd voor nevenactiviteiten zoals buitenspelen, gym, doe-activiteiten. De nadruk ligt (helaas) op lezen, rekenen en taal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:31

dems75 schreef:
We hebben te maken met ouders die overbeschermend zijn, we hebben te maken met veel te weinig tijd voor nevenactiviteiten zoals buitenspelen, gym, doe-activiteiten. De nadruk ligt (helaas) op lezen, rekenen en taal.

Nou ik kan me heel goed voorstellen dat dit heel frusterend is... en als er dan 1 of andere campagne komt die iets zegt over stereotype leraren zou ik daar not amused over zijn als leerkracht.. ga er maar aan staan tegenwoordig..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:34

Stoeien en klooien mocht je vroeger ook niet in de klas.
Dat deed je op het speelplein of thuis.
Ik weet niet hoe vaak er nu gym is maar dat was 2 keer in de week een uurtje. Is dat nu minder?
En 1 uurtje handenarbeid/tekenen.
Ik denk dat er nu teveel bij de school gelegd word terwijl de ouders hun kind achter de pc zetten.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:37

Het is helaas nog altijd zo dat er maar 15 minuten buitenspeeltijd per dag worden ingecalculeerd. Nu moet ik zeggen dat ik die tijd wel eens rek, maar je wordt met de nek aangekeken. De vorige directeur had de buitenspeeltijd zelfs ingekort tot 12 minuten. Want, was haar redenatie, "het jassen aan- en uittrekken en naar buiten en weer naar binnengaan kost ook tijd en dat gaat van de "effectieve leertijd" af". We worden er als leerkracht op afgerekend als de resultaten niet afdoende zijn. Twee keer per jaar Cito is twee keer per jaar peentjes zweten en hopen dat de kinderen het geleerde goed weten om te zetten. We zitten vast in een harnas, opgelegd van bovenaf en gedicteerd door het instituut "Cito". Ik weet zeker dat als dat meer losgelaten kan worden, dat alle lk (man en vrouw) een stuk relaxter voor de klas zouden staan...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:39

bruintje123 schreef:
Stoeien en klooien mocht je vroeger ook niet in de klas.
Dat deed je op het speelplein of thuis.
Ik weet niet hoe vaak er nu gym is maar dat was 2 keer in de week een uurtje. Is dat nu minder?
En 1 uurtje handenarbeid/tekenen.
Ik denk dat er nu teveel bij de school gelegd word terwijl de ouders hun kind achter de pc zetten.

Je legt de vinger precies op de zere plek *D Ouders werken veel (allebei) en vaak speelt schuldgevoel een grote rol. Daarom kennen veel kinderen het woord "nee" niet meer. Moeten hun ei kwijt...spelen en ravotten. Ik ben blij dat wij nu continurooster hebben en de kinderen alle dagen om 2 uur vrij zijn. Dat betekent dat zij ook in de winter nog lekker een paar uur naar buiten kunnen voordat het donker wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:45

Huh hoezo? Je hebt toch meestal ergens rond 10 uur kleine pauze en ergens rond 12 uur een grotere pauze :?

Ik snap het gemiep trouwens niet zo dat er door veel mensen zelf bij gehaald wordt inclusief pissigheid over dat meisjes maar met poppen moeten spelen e.d. want dat zegt toch niemand :roll:

Niet spannender of zwartgalliger maken dan het is: gewoon wat aandacht vragen voor een algemene waarheid: dat (de meeste) jongens over het algemeen wat drukker en wat anders zijn dan (de meeste) meisjes...die er overigens ook van profiteren als we weer even er aan herinnerd worden dat kinderen hun energie kwijt moeten kunnen en niet allemaal hetzelfde zijn.

In de kern een prima campagne dus wat mij betreft :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:59

ja een campagne voor overbezorgde ouders; laat u kind lekker buitenspelen ipv altijd maar achter de pc te zetten.
Is ook nog eens beter voor hun weerstand; buiten spelen. Beter voor hun sociale vaardigheden. En ze kunnen beter hun energie kwijt.

het gemiep over poppen moeten maken als meisje is duidelijk; meisjes werden (en worden dat nog steeds) ook in een bepaalde hoek gedrukt. Daar is ook nooit een campagne voor gemaakt dat meisjes de ruimte moeten krijgen om hun eigen kwaliteiten te ontplooien ipv ze spelenderwijs leren te moederen. Wij meisjes en vrouwen kunnen heel wat meer en willen wel meer dan alleen maar moederen.
Want zelfs nu anno 2017 is de tendens nog steeds dat de carriere van een man belangrijker is dan die van een vrouw. Van een vrouw wordt nog steeds verwacht dat we allemaal kinderen willen en voor het gezinnetje willen zorgen met misschien een simpele parttime baantje ernaast.
Kijk naar hoe geoordeeld wordt over een harde zakenvrouw tegenover een harde zakenman; de sexistische opmerkingen vliegen je vaak om de oren als het over de harde zakenvrouw gaat.
Als ik het speelboek doorblader van de intertoys valt me op dat nog steeds het meisjesspeelgoed alleen maar bestaat uit spelenderwijs leren het gezinnetje te runnen; het speelkeukentje en de babypoppen zijn daar de overduidelijke voorbeelden van. En voor de meisjes die misschien toch wel meer willen dan thuis zitten hebben we de speelkappershoofden, want natuurlijk wil een meisje als ze een carriere wil natuurlijk kapster worden...het meisjesspeelgoed is nogal eh erg rolbepalend; jij als meisje hebt maar 1 taak; verzorgen.
Kijk je naar de jongenspagina dan zie je allemaal stoer speelgoed waarmee je allerlei interesses kan ontplooien en is er ook voor elke interesse wel wat

En nee; lang niet iedereen denkt meer zo, godzijdank gaan we eindelijk wat vooruit wat dat betreft, maar de groep die diep in hun hart nog steeds vast houd aan de ouderwetse rolverdelingen binnen een gezin is nog steeds heel groot.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 26-07-17 09:24, in het totaal 2 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:18

ga iedereen nog even nalezen, maar ik zie het om ons heen ook.
En dan wonen we hier nog op het platte land, ik zie ook vaak bij camping gasten de dingen van het filmpje terug.... Maar dan wel bij kinderen uit de randstad de kapotte kleren vinden uitsluitend de repu ouders erg" want anders zie je er niet uit" .maar vooral het stuntelige /niet vaardig zie je echt duidelijk bij de meeste simpele dingen. zelfs zoiets als fietsen ....dat is toch wel erg, en dat ook bij volwassenen hoor!
Ik hoop dat de kinderen ,geslacht maakt niet uit iid weer lekker mogen spelen,ravotten kind zijn ipv mini volwassenen!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:20

precies, daarom beter een campagne voor overbezorgde ouders ipv deze