Buitenspelen is idd van iedereen. Maar wat de campagne wil vragen is dat niet al het gedrag van jongens onderdrukt moet worden. Maar ze ook jongen mogen zijn om goed te kunnen ontwikkelen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Keet schreef:petraaken schreef:Volgens mij heeft dit niets te maken met het feit dat ze vrouwelijke leerkrachten hebben. In klas hebben ze zich net zo te gedragen als meisjes. Wat ze buiten op de speelplaats doen is nog wel iets anders.Citaat:"Jongens leren van nature door te proberen. Daar moet de ruimte voor zijn. Want die manier van ontwikkelen komt goed van pas zodra ze volwassen zijn", zegt evolutionair psycholoog Mark van Vugt van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Eindtoets
Op school worden jongens volgens wetenschappers drie keer zo vaak berispt voor hetzelfde gedrag als meisjes en drie keer zoveel jongens als meisjes volgen speciaal onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen.
Meisjes worden op school veel positiever benaderd door hun beter ontwikkelde sociale vaardigheden. De afgelopen drie jaar hebben ze gemiddeld een hogere score gehaald bij de eindtoets in groep 8 en ze krijgen dan ook vaker een hoger schooladvies dan jongens.
Jongens leren op een andere manier als meisjes. Juffen kunnen zich hier moeilijker in inleven waardoor jongens dus zichzelf in de klas vaker moeten aanpassen aan de meisjes manier zeg maar.
Meisjes leren makkelijker met leerstof in verhaaltjes, jongens raken daar compleet de weg in kwijt. Veel stof wordt aangeboden in verhaaltjes vorm.
Jongens leren beter als ze tussendoor meer kunnen bewegen, meisjes hebben dat niet nodig. 85% van de tijd moeten leerlingen stilzitten in de klas. Meisjes zijn dus weer in het voordeel.
karuna schreef:Buitenspelen is idd van iedereen. Maar wat de campagne wil vragen is dat niet al het gedrag van jongens onderdrukt moet worden. Maar ze ook jongen mogen zijn om goed te kunnen ontwikkelen.
eclair98 schreef:Ik vind het tenen krommend, ik ben altijd meer een jongens meisje geweest. Zo heb ik, uit protest, in de eerste klas een jongens opdracht gemaakt, in plaats van de meisjes opdracht.
Er moet meer naar de kinderen gekeken worden, hoe vaak ik wel niet mijn energie heb moeten onder drukken in de lessen... Juist de jongens kregen er meer ruimte voor bij mij op school 'want het zijn nou eenmaal jongens'.
Shenavallie schreef:Ik snap wel dat er aandacht aan dit fenomeen wordt besteed, hoewel het geen hogere wiskunde is dat jongens (en sommige meisjes) nu eenmaal hun ei op een andere manier kwijt moeten.
Shadow0 schreef:Shenavallie schreef:Ik snap wel dat er aandacht aan dit fenomeen wordt besteed, hoewel het geen hogere wiskunde is dat jongens (en sommige meisjes) nu eenmaal hun ei op een andere manier kwijt moeten.
Nee, dat is geen hogere maar vooral slechte wiskunde. De cijfers tonen namelijk steevast aan dat de verschillen binnen genders vele malen groter zijn dan de verschillen tussen de geslachten, en dat je met dit soort stereotyperingen dus mathematisch meer kinderen uitsluit dan als je het gewoon bij 'kinderen' houdt.
Keet schreef:Ja dit gaat al een tijdje rond.
Door de grote hoeveelheid juffen op het basisonderwijs moeten jongens zich gelijk gedragen aan meisjes. Zowel op leergebied als op speelgebied. Dit onderdrukt hun ontwikkeling.
Wij hebben dus ook bewust een basisschool uitgezocht waar ze (op dit moment) 4 mannelijke leerkrachten hebben.
dems75 schreef:We hebben te maken met ouders die overbeschermend zijn, we hebben te maken met veel te weinig tijd voor nevenactiviteiten zoals buitenspelen, gym, doe-activiteiten. De nadruk ligt (helaas) op lezen, rekenen en taal.
bruintje123 schreef:Stoeien en klooien mocht je vroeger ook niet in de klas.
Dat deed je op het speelplein of thuis.
Ik weet niet hoe vaak er nu gym is maar dat was 2 keer in de week een uurtje. Is dat nu minder?
En 1 uurtje handenarbeid/tekenen.
Ik denk dat er nu teveel bij de school gelegd word terwijl de ouders hun kind achter de pc zetten.