gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:41

Geryon schreef:
Sorry dan vraag ik me af of je wel geschikt bent om auto te rijden als je dat niet voelt. Zelfs een plát dier voel je onder je auto. Wat voor auto dan ook.

Serieus? :')

bruintje123

Re: gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:32

Maar een plat dier ontwijken is ook niet altijd mogelijk.
Ik woon hier landelijk en veel wegen zijn dat je precies met 2 auto's naast elkaar kunt, maar echt geen ruimte hebt om naar links te gaan. Rechts zitten met geluk van die berm verharders om nog wat extra ruimte te geven, maar daar wordt je ook niet gelukkig van daaroverheen te gaan.

Vrachtwagens hebben al helemaal geen keuze, kom je die tegen dan zit je met de auto altijd al op kant te rijden of in die verharders. Alls er dan een dood konijn ligt of wat ook, dan zul je erover moeten.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:55

Azmay schreef:
Als het ook maar enigzinds mogelijk is stop ik, mijn moeder ook en zo heb ik al enkele keren met een flink gewonde vogel op schoot onderweg naar de dierenarts gezeten.
Die dieren worden dan eigenlijk altijd gewoon doodgemaakt maar het voorkomt een lijdensweg en dat vind ik prettig.
Zelf heb ik ook een konijn met myxomatose(?) gevangen in het bos in de wetenschap dat het afgemaakt moest worden.

Ik ben ook zon watje :o

Ja, zo ben ik ook :D
Wij hebben gelukkig een hele fijne dierenarts die ook hart voor dieren heeft en we alles kunnen brengen. Afhankelijk van wat er aan de hand is, krijgen ze een spuitje of worden ze behandeld op kosten van de dierenarts. Daarna gaan ze mee terug met mij naar huis voor herstel om vervolgens weer terug de natuur in te gaan. We hebben hier niet zoiets als een dierenambulance, dus dan moet je wat.
Ik heb ook wel eens een kat van de weg gehaald, maar dood wild laat ik wel liggen, maar bel ik zo'n speciaal nummer voor en dan halen ze het op. Eigen veiligheid staat voorop en het is niet de bedoeling dat ik aangereden wordt.
Gelukkig heb ik zelf nog nooit iets aangereden (even afkloppen), hoewel ik al wel eens ben aangerend door ene opgejaagd konijn en aangevlogen door een domme duif, maar die kwamen tegen de zijkant en hadden niets. Als ik iets aan zou rijden, zou ik zeker stoppen om te kijken. Ik vind het zo ongelooflijk sneu dat zo'n dier daar misschien door jouw toedoen nog een half uur ligt te creperen. Ik vind het een stukje verantwoordelijkheid dat je neemt voor het dier wat er niets aan kan doen.
Ik vind het ook echt te triest voor woorden dat er mensen zijn die voor de fun nog wat extra gas geven dat ze het dier toch nog even raken...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:17

beert schreef:
Ik heb een keer een dier aangereden en dat was een duif op de snelweg. Ik ben eigenlijk alleen gestopt om te zien of ie niet in mijn grill zat, niet omdat ik nog enige hoop had voor het dier.

Voor degene die zich afvraagt waarom we massaal duiven aanrijden, dat is omdat zij niet goed snelheid kunnen inschatten of diepte kunnen zien. Duiven worden best vaak aangereden, terwijl je eigenlijk veel meer kraaien en kauwtjes langs de weg ziet. Die vogels zijn veel slimmer in het inschatten van snelheid.

Gelukkig zelf geen ervaring met andere dieren.

Ik weet niet hoe het tijdens het vliegen zit maar duiven hebben juist goed zicht. Je ziet ze altijd met hun kop heen en weer lopen omdat ze daarmee ondanks dat de ogen aan de zijdes geplaatst zitten toch diepte in hun zicht kunnen creëren.

Overigens heb ik ook de reflex om te remmen als er iets voor de auto is, niet verstandig maar ik kan er niks aan doen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:18

@ Snollygoster....dat was ws een konijn met myxomatose....

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:38

Hier afgelopen vrijdag een meeuw aangereden. Wilde zeker weten dat hij niet zou creperen, dus even omgedraaid en gaan kijken. Maar ik had hem dusdanig hard geraakt dat hij het niet meer deed...

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:57

Zodra ik een gewond dier zie stop ik altijd zo nodig wel waar het veilig is en dan loop ik terug.

Heb 1 keer expres een egel doodgereden dat kwam omdat hij op de weg lag en ik was gestopt omdat ik dacht dat hij uit schrik opgebold was toen zag ik dat het beestje nog ademde maar al zijn ingewanden er uit lagen dus voor mij zag ik geen andere mogelijkheid. Eerlijk ik moest dus gewoon huilen omdat ik het zo naar vond.

Heb katten op de weg gevonden en dan de dierenambulance gebeld en ze in een doos gelegd.

1 keer een merel doodgereden die schoot ineens voor mijn auto.

Verder heeft de bob na het stappen een keer een kat doodgereden. Gigantische klap en hij moest van mij gelijk omkeren. Ben de weg opgerend heb de kat opgepakt en op schoot in de auto genomen en waarschijnlijk was hij op slag dood. Nergens bloed etc. Heb gewacht tot de dierenambulance er was ( half 6 sochtends) en de kat afgegeven en laten controleren op chip. Foto's van hem gemaakt en advertenties gezet maar helaas de eigenaar nooit kunnen achterhalen.

Is vorig jaar gebeurd en ik baal er nog steeds van want aan de vacht en het lichaam te zien was het een goed verzorgde kat.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:02

Jaren geleden op een N weg een duif tegen de auto gehad.
Met 100km p/u en hoop autos achter mij niet mogelijk om te stoppen.
Bij thuiskomst was me wel duidelijk dat ie het echt niet had overleefd gezien de voorkant van mijn auto.

2 jaar geleden ook een kat aangereden met 100km p/u.
Dit was snachts op een donkere weg.
Ik ben uiteraard gestopt en met mn telefoon een half uur gezocht maar kon hem niet vinden.
Was naast maisland en hij sprong ineens uit de berm voor mijn auto.
Ik denk dat ik hem zo hard geraakt heb dat hij een aantal meters is weggeslingerd.
Ben wel een aantal dagen behoorlijk van slag geweest omdat ik dus niet zeker wist of hij dood was en niet ergens dagenlang heeft liggen creperen. Voelde me zo schuldig. ;(
Dag na de aanrijding ben ik nog terug gereden bij daglicht maar ook toen niks gevonden.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 28-05-17 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:04

Bij alles wat op de snelweg ligt stop ik niet. Buiten de snelweg stop ik ook niet voor al het wild, vogels, vossen, konijnen etc. Zou ik een kat of hond zien dan zou ik er wel voor stoppen, indien mogelijk, aangezien daar een eigenaar mee verbonden is. Als ik zelf een dier aanrijd zou ik sowieso stoppen, alleen al om te kijken of het nog leeft.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 11:13

dank voor al jullie reacties, je kunt je trouwens ook schuldig voelen als je het niet zelf hebt gedaan. Een aantal jaren geleden had ik een akkefietje thuis, rug geblokkeerd, gebeurde wel vaker, dus geen paniek, maar toen ik 's nachts niet voelde dat ik het bed had natgeplast, werd het minder grappig en dacht de huisarts aan acute hernia, dus moest er middenin de nacht een ambulance komen. Gaan die doodleuk staan te vertellen dat ze twee reeën hadden aangereden in hun haast met blauwblauw om bij mij te komen. Nou, ze vroegen of het zo'n zeer deed, mijn rug, omdat ik tranen in mijn ogen had. Nee, muts, dat was omdat zij die beestjes door mijn toedoen hadden doodgereden. Totaal onzinnig natuurlijk, kon ik ook niets aan doen, maar toch voelde ik me de aanleiding er toe.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 16:47

Geryon schreef:
Sorry dan vraag ik me af of je wel geschikt bent om auto te rijden als je dat niet voelt. Zelfs een plát dier voel je onder je auto. Wat voor auto dan ook.

Ik had het over over dode dieren heen rijden. Die hoor je op te merken als je op de weg rijd.. dan voel je ze al helemaal.

Nee hoor, voel je niet altijd, liggen hier heel vaak platte dieren (helaas rijden ze hier nog wel eens als gekken door de polder) en veel! platte dieren en nee, die voel je niet en met de fiets niet eens... als ze goed plat zijn (kan je ze ook niet altijd ontwijken, als er precies auto's naast je rijden).
Moet zeggen als ze 1 x echt plat zijn maakt het ook niet meer uit..
Raap in model zijnde dieren van de weg, niet als ze deels al met plamuurmes van straat moeten worden geraapt omdat er al tig auto's overheen zijn gereden, dan laat ik ze liggen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:51

Ik reed vorige week op een 80 kilometerweg toen ik op de andere rijstrook een eend op de weg zag spartelen.
De een na de ander scheurde met 80 kilometer kangs het diertje,niemand die stopte
Dus auto in de middenberm gezet en teruggelopen.
Gelijk met haar naar de dierenarts gereden en die heeft haar in laten slapen.
Ik snap echt niet dat mensen zo'n beestje zo achterlaten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:13

Bravura schreef:
@ Snollygoster....dat was ws een konijn met myxomatose....

Neen hoor, konijn is aan de beterhand :) Die kennis heeft hem alsnog naar de DA gebracht, morgen wordt ie weer vrij gelaten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:21

Ik heb ooit met me scooter een kat aangeraden. Was 2 uur snachts je zag mijn bandensporen door zijn buik, maar hij leefte nog wel. Heel zielig. Ik vond dat ik hem moest doden (nek omdraaien of nog een keer erover), want overleven ging die het niet. Maar dat kon ik echt niet. Was ook op een 60 binnendoor weg dus uiteindelijk mensen uit bed kunnen trommelen die de kat kenden. Die wouden hem optillen in een doos, hij brak zijn nek en was weg. Elke keer als ik erlangs kijk denk ik er nog aan en voel ik me schuldig dat ik hem niet eerder uit zijn lijden heb verlost, maar ik kon dat toen echt niet..

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:19

love_western schreef:
1 x op een 80 weg en snelweg een dier geraakt. En was in het donker.

En 1 x overdag over een kat gereden. Remmen was geen optie, hele rij auto's achter mij. En stoppen was geen optie, want zat geen parkeerplaats in de buurt.

Maar zag in de spiegels dat fietsers wel waren gestopt. En dat beestje al dood was.

Sorry, maar deze snapte ik niet helemaal. Je kon niet stoppen, maar je ziet in de spiegels dat het dier dood is?
lk was dan waarschijnlijk wel verderop gestopt en terug gereden, zou het vervelend vinden als andere mensen de kat die ik heb aangereden moeten 'opruimen'.

Overigens stop ik wel als ik een dier heb aangereden, mits het veilig is. Dus uiteraard niet op de snelweg. Ooit een keer een ree geraakt, gestopt en terug gereden, maar het dier niet terug kunnen vinden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:41

Hier helaas alleen een paar keer een eend dood gereden in het voorjaar. Sorry maar je kan nu eenmaal niet altijd direct stoppen, of ze ontwijken als ze in het donker vlak voor je auto uit de berm komen wandelen (lees voornamelijk van die hitsige mannetjes achter de vrouwtjes aan).

Laatst wel een dode kat in de polder gevonden welke midden op de weg lag. Gestopt en gekeken en in de berm gelegd, was echt net gebeurt zo te zien. Foto ervan gemaakt en op facebook gezet. Gelukkig al snel de eigenaar achterhaald

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:45

Ik heb eens een eend dood gereden. Ik vond dat echt verschrikkelijk en ja voelde mij schuldig terwijl het dier in ene de berm uit rende. Weet zo een beest veel!!
Als ik dode dieren langs de weg zie voel ik altijd verdriet.....
Valt me overigens op dat in ons land dode dieren op de weg vrij snel worden opgeruimd,.in het buitenland zie ik altijd veel meer langs de weg liggen....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:04

Gelukkig heb ik nog nooit een beest doodgereden. En wat jij zegt TS dat heb ik ook. Ik kan niet doorrijden. Ik zie ze altijd ruim van te voren.. op de een of andere manier heb ik een 6th sense voor beesten langs de weg.. zie ze eerder dan mensen. Ik rem altijd. En kijk dan pas in mijn spiegel. Stom en dom I know. Maar die reflex die zit er in. Als ik een dood dier zie bel ik ook altijd de dierenambulance.

Vorig jaar vond ik een kat op straat nog keurig intact. Beestje was nog warm maar er zat geen leven meer in. Toch naar de DA gebracht zodat deze de eigenaren op de hoogte kan stellen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:09

Zelf ben ik een keer door een zwerm bijen heengeknald (dat gaf veel slachtoffers) en heb ik een keer een vleermuisje tegen de spiegel van de auto gekregen. Die laatste heb ik zelf een handje geholpen. Was echt een ontzettend sneue aanblik toen hij aan de spiegel hing. Verder regelmatig andermans rotzooi op moeten knappen. Vooral heel veel eenden voor ons huis opgeruimd en/of uit hun lijden verlost.

In januari werd in de binnenstad van Utrecht een meeuw aangereden door een fietser. Ze keek om, zag het beest spartelen en reed toch door. Verder negeerde iedereen het. Ik heb hem toen van de weg geplukt en uit zijn lijden verlost. Hij was er niet zo goed aan toe. Dat werd wel gezien door omstanders en ik werd uitgemaakt voor van alles en nogwat. Ik heb ze er niet van kunnen overtuigen dat een krijsende en spartelende meeuw waarvan de ingewanden buiten het lichaam hingen, moeilijk te redden is en dat dit voor het beestje beter was.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:14

Nu 2x gehad dat ik een doodgereden kat op de weg heb zien liggen.
Beide keren was het niet veilig om te stoppen. Heb we de dierenambulance op de hoogte gesteld.

Daarnaast eens een groenling (vogeltje) meegenomen, nadat ik de vogelbescherming had gebeld. Die vloog voor mijn ogen tegen het glas van een treinhokje aan. Bleef daarna doodstil op de grond zitten. Vogelbescherming gaf aan dat ik het beste hem even mee kon nemen en in het donker zetten. Dat dus gedaan. Ze waren zelf niet in de buurt, maar konden een half uur later wel langskomen. Afgesproken dat ik zou bellen als het vogeltje weer helder werd en weg zou vliegen en hun er nog niet waren. Kwartier later, werd het vogeltje weer helder en vloog het weg.

Verder op buitenrit eens langs een veld gereden waar 5 schapen op hun rug lagen. Het was niet veilig om af te stappen, dus ben ik naar wat huizen verderop gereden, waar ik wist dat de eigenaar aan het werk was. Deze is er zelf naartoe gegaan. Alle schapen hebben het overleefd.

Zelf gelukkig nog nooit wat aangereden. Ben er (vindt ik zelf) ook altijd wel alert op mijn omgeving.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 16:12

Wat een goede tip Sanne van dat vogeltje in het donker zetten, dat wist ik niet.

En jouw schapen verhaal, was voor mij ooit de ommekeer om te handelen ipv door te rijden. We zaten in een auto op weg naar weet ik wat, met 4 mensen. We reden op de snelweg. Ik zat achterin en zag in een weiland een schaap met de poten omhoog liggen. Ik vond het vervelend om te vragen om de afslag te nemen en terug te rijden. Maar ik ben altijd met een schuldgevoel blijven zitten en ook met de vraag of het arme dier overeind geholpen is door een ander. Ik heb me toen voorgenomen, nooit meer een toekijker te zijn, maar een doener. Dat is nu 30 jaar geleden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:23

Zo heb ik in België m'n schoonfamilie laten omdraaien voor een koe in de sloot. Met behulp van mijn fantastische Frans en handen en voeten de boer naar de sloot gekregen. De beste man was hartstikke dankbaar. Mijn schoonfamilie vond het maar onzin.. gelukkig zei vriend dat ze maar beter naar mij konden luisteren ~~}>

Laatst nog een stel koeien van de weggeplukt. Waren ontsnapt en mijn moeder lukte het niet in haar eentje. Die wil je niet op je voorruit hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:47

Selka schreef:
Zo heb ik in België m'n schoonfamilie laten omdraaien voor een koe in de sloot. Met behulp van mijn fantastische Frans en handen en voeten de boer naar de sloot gekregen. De beste man was hartstikke dankbaar. Mijn schoonfamilie vond het maar onzin.. gelukkig zei vriend dat ze maar beter naar mij konden luisteren ~~}>

Laatst nog een stel koeien van de weggeplukt. Waren ontsnapt en mijn moeder lukte het niet in haar eentje. Die wil je niet op je voorruit hebben.

2 x op buitenrit gehad, koe in sloot, beide keren te paard boer opgetrommeld. (was aan het buitenrijden)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 19:36

En dan kun je het geloven of niet, maar vandaag op bijna dezelfde plek weer een dood dier. Een kat dit keer. Ik zag al van verre iets liggen. Dan hoop ik nog dat het een autoband is, maar ik weet al dat het een dier is. Grote bult op de weg. En auto's voor mij rijden er allemaal langs. Ik weer gestopt. Dit keer maar niet gaan vragen of iemand die kat kende, dat is zowat ondoenlijk, als ze al dat hondje niet kenden. Dus weer naar de dierenarts. Geen chip. Dus hij gaat daar de vriezer in. Ik heb nog even gevraagd naar de eigenaren van het hondje of ze erg overstuur waren. Het bleek geen oude mensen te zijn, maar juist een jonge vrouw. Ja ze was erg verdrietig, maar liet hem wel altijd los lopen. Nou vraag ik je, langs zo'n drukke weg! Breng je niet alleen je hondje mee in gevaar, maar ook automobilisten die uit zouden willen wijken. De dierenartsassistente had dat ook gezegd, zei ze, maar die eigenaresse had gezegd dat het hondje die weg toch kende. Tja. In ieder geval komt ze wel de as ophalen. Ben toch blij dat ik gestopt ben. Hoop dat deze kat ook een eigenaar had en dat kat en eigenaar elkaar weer vinden. Ik weet hoe vreselijk het is als je een dier niet meer kan vinden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:38

Ik maak de meeste kilometer zakelijk en doe meestal niets met een dood dier langs de weg - ik moet op tijd ergens komen. Zou het beestje nog leven dan weet ik niet wat ik zou doen, ik denk zoiezo wel aan de kant slepen. Ik heb 1 keer een duif doodgereden (beest zat midden op de weg, zag mij van verre aankomen, ik verwachtte dat ie wel weg zou vliegen, dat deed ie ook maar te laat - vol tegen mn voorruit aan). Daar ben ik niet voor gestopt, die was wel dood. M'n vriend is ooit in Engeland met zn motor tegen een muntjac aan gereden, die kwam zo over de snelweg recht de inrit op waar hij reed. Die kon hij niet meer ontwijken. Hij is er vol tegenaan geklapt en het hertje was op slag dood. Mn vriend was gelukkig helemaal ok (ik wat minder, ik reed erachter en zag het recht voor m'n neus gebeuren). Het hertje hebben we in de berm naast de weg gelegd.