Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LadyMadonna schreef:Ik ben stil voor de miljoenen slachtoffers van de tweede wereldoorlog. In de hoop dat zoiets nooit meer zal gebeuren. Niet voor slachtoffers van aanslagen, andere oorlogen, vluchtelingen, etc.
4 Mei staat voor mij in het teken van de tweede wereldoorlog. Als we er vanalles bij halen, hoe weten we dan over 50 jaar nog wat we herdenken?
Overigens over mensen die door praten etc... Herdenken is een keuze, geen verplichting...
Warboel schreef:Zeker!
Elk jaar spelen wij met de muziekvereniging op de begraafplaats in het dorp hier.
Vanavond speel ik in m'n eentje de last post (het trompet signaal dat aan de twee minuten stilte vooraf gaat) onder de vlag.
Vind het echt heel spannend want het is altijd zo'n beladen optredenEn ik ben bang dat ik te snel klaar ben of er juist te lang over doe waardoor ik over 20:00 heenga
Aansluitend zijn we uiteraard twee minuten stil en spelen we daarna het Wilhelmus.
nine1987 schreef:Vertel.. Wat is jouw mening dan?
PanamaD schreef:Zeker 2 minuten stil vanavond.
Ik kijk veel films en op deze dagen worden uiteraard de oorlogsfilms uitgezonden. Vreselijk wat ze mee gemaakt hebben, niet te bevatten dat mensen zo wreed konden(kunnen) zijn.
JustMe8484 schreef:Steeph schreef:Wel stil, hoewel ik er wel elk jaar over twijfel.
Ik vind het een stukje respect naar de mensen die voor onze vrijheid gevochten hebben of nog steeds vechten.
Ik ben benieuwd waarom je twijfelt?
c_alsemgeest schreef:Ik ben ook stil, teken van respect.
Ik heb in het verleden 12 jaar gewerkt ook een hele heftige psychiatrische afdeling met mensen die echt heel erg ziek waren. Waar het altijd druk en rumoerig was. Maar zelfs daar op 4 mei kon je om 8 uur een speld horen vallen. Vond het toch wel altijd mooi om te zien dat ook die mensen die zo ernstig ziek zijn en veel moeite hebben met allerlei zaken in het dagelijks leven, dit probeerden op te brengen ter nagedachtenis aan andere.
Azmay schreef:nine1987 schreef:Vertel.. Wat is jouw mening dan?
Ik vind het onnodig om daar met zijn allen slechts 2 minuten in een jaar bij stil te staan, en anderen dat (blijkbaar) ook te verplichten.
Tevens vind ik de nadruk op de tweede wereldoorlog te groot, er gebeuren gruwelijke dingen, zelfs op dit moment.
Zelf ben ik niet totaal gevoelloos hoor, ik zet regelmatig een documentaire op of lees een boek over een oorlog of historisch event en reflecteer dan ook wel langer dan 2 minuten per jaar over de gevolgen voor de betrokken mensen.
Die 2 minuten ben ik rustig stil in gezelschap, maar als ik alleen ben let ik er niet op.
LadyMadonna schreef:Winged: ik ben momenteel "Het Familie portret" aan het lezen.
Het verhaal over een Duitse jonge vrouw uit Weimar (Buchenwald) en wat ze doet om te overleven. Vervolgens is ze een "SS-prutsmuts" etc...
Aanrader
Steeph schreef:Omdat je de rest van het jaar ook stil kan staan bij de vrijheid die hebt. Ik vind 4 en 5 mei een heel mooi gebeuren, en waarom deze data, maar ik sta de rest van het jaar óók af en toe stil bij onze vrijheid en dat we er super trots op mogen zijn, en er gebruikt van mogen maken
Tazzey schreef:Steeph schreef:Omdat je de rest van het jaar ook stil kan staan bij de vrijheid die hebt. Ik vind 4 en 5 mei een heel mooi gebeuren, en waarom deze data, maar ik sta de rest van het jaar óók af en toe stil bij onze vrijheid en dat we er super trots op mogen zijn, en er gebruikt van mogen maken
Als je deze vraag moet stellen dan is er iets mis gegaan met jouw geschiedenis onderwijs. Ik vind het schokkend dat deze vraag gesteld wordt.