Racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:37

Danique schreef:
Ze kan ook haar schouders ophalen en denken 'wat een rare mensen' en lekker verder gaan met haar leven. Omring je met de mensen die je blij maken, ga niet baden in haat...

Verandert het racisme daarmee?

Dit is iets wat je ook vaak tegenkomt bij pesten: 'loop dan weg, zet je internet uit etc.' Wat je daarmee eigenlijk zegt is: reken niet op een normale omgang, je hebt niet hetzelfde recht om je prettig te voelen overal... dat mag alleen in de hoekjes waar wij er geen aanstoot aan nemen.

Dat lost niets op, voor niemand.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:51

Danique schreef:
Maar is Sylvana ook niet het perfecte voorbeeld van 'het kwetst je pas als je dat laat gebeuren'?
Tuurlijk, zulke woorden doen pijn en zijn echt ontzettend onaardig maar het is aan jezelf wat je er mee doet. Leg je het naast je neer of neem je het op en laat je het je pijn doen.

Citaat:
Danique, zou je mij dit kunnen uitleggen...?
Ik begrijp je standpunt niet.
Dat woordenpijn kunnen doen (...racisme gaat ook over andere dingen, maar ik begrijp jouw posting als "luister er niet naar".)

Ik begrijp niet helemaal hoe je als mens tegelijkertijd weet dat de woorden zeer doen - en tegelijkertijd moet je iets doen zodat je het niet laat gebeuren dat het je zeer doet...?

Plus: zelfs al bestaat er een mooie truc voor: dat je als mikpunt van spot, arrogantie en vernedering deze mentale gymnastiek moet uitvoeren lijkt mij toch een kwestie van onrechtvaardigheid...

Citaat:
Ze kan ook haar schouders ophalen en denken 'wat een rare mensen' en lekker verder gaan met haar leven. Omring je met de mensen die je blij maken, ga niet baden in haat...

Tja - hoe doe je dat dan...?
Ze werd veelvuldig met de dood bedreigd, en dan je schouders ophalen...?

Al lezend krijg ik er een nare smaak van in de mond: 1) bagatellen maken van doodsbedreigingen (hoe kun je weten dat van de 30.000 likes werkelijk niemand echte plannen heeft?)
...terwijl een doodsbedreiging gewoon een strafbaar feit is en geen bagatel.
2) En na alle ellende is het de getroffen partij "die iets moet", namelijk door jou aanbevolen mentale gymnastiek die je verder niet toelicht.
Ik zou liever zeggen of horen: de getroffen partij krijgt erkenning dat dit zo niet kan en de daders "moeten iets doen".
Liefst veranderen.
(En in de praktijk zal het waarschijnlijk een taakstrafworden en dat verandert mensen maar zelden.)

Nog ingewikkelder vind ik het dat de mensen die wegens doodsbedreigingen in de beklaagdenbank belandden, zo ongeveer stuk voor stuk grote losers in deze maatschappij blijken te zijn.
Zogezegd "beneden trapt opzij naar beneden"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:52

Shadow0 schreef:
Verandert het racisme daarmee?

Er is een groot verschil tussen racisme en vermeend racisme.
Overal aanstoot aan nemen en afschuiven op racisme maakt het nog geen racisme.

Shadow0 schreef:
Dit is iets wat je ook vaak tegenkomt bij pesten: 'loop dan weg, zet je internet uit etc.' Wat je daarmee eigenlijk zegt is: reken niet op een normale omgang, je hebt niet hetzelfde recht om je prettig te voelen overal... dat mag alleen in de hoekjes waar wij er geen aanstoot aan nemen.

Dat lost niets op, voor niemand.

Je hebt helemaal geen rechten op bepaalde gevoelens.
Je gevoelens bepaal je zelf, maar door je omgeving te veranderen kan het makkelijker zijn bepaalde gevoelens uit te sluiten. Als je continue roept dat iedereen racistisch is, continue de media zoekt om hetzelfde punt over en over te maken, continue op zoek bent naar een confrontatie... tsja, dan zal je ongetwijfeld vaker gevoelens ervaren van haat, angst, woede, etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:07

enzino schreef:
Er is een groot verschil tussen racisme en vermeend racisme.

Och. De bedreigingen die zijn uitgegaan richting mensen van kleur die zich hebben uitgesproken zijn vrij helder.

Citaat:
Je gevoelens bepaal je zelf, maar door je omgeving te veranderen kan het makkelijker zijn bepaalde gevoelens uit te sluiten.

ja, dat is dus klassieke blaming the victim bij pesten. Dat je geen recht hebt op een normale omgang enzo.

Een beetje heb je overigens wel gelijk - gevoelens zijn niet hetzelfde als de werkelijkheid. Maar er zijn wel degelijk heel veel dingen waarmee mensen een ander (bewust of omdat ze het niet willen weten) kwetsen, en daar zouden we best wat beter mee om mogen gaan.

Citaat:
Als je continue roept dat iedereen racistisch is, continue de media zoekt om hetzelfde punt over en over te maken, continue op zoek bent naar een confrontatie... tsja, dan zal je ongetwijfeld vaker gevoelens ervaren van haat, angst, woede, etc.

Sylvana toont voor zover ik heb gemerkt geen angst en geen haat, en haar verontwaardiging wordt op een redelijke manier geuit.

Als ik mensen hoor over het ervaren van haat, angst en woede, dan denk ik eigenlijk aan een andere groep, die echt nog veel minder om kan gaan met mensen die anders zijn, of met kritiek, of met vrijheid...

Electra63

Re: Racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:18

Wel hebben het nu over Sylvana.
Maar Anouk en Doutzen krijgen beiden heel veel haatmails omdat zij een donkere man als partner hebben.
Humberto, sinds hij heeft aangegeven tegen ZP te zijn, idem dito.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:09

Citaat:
Je hebt helemaal geen rechten op bepaalde gevoelens.

Zo zo....
%)
Moet ik die soms in drievoud aanvragen...?
_/-\o_
Citaat:
Je gevoelens bepaal je zelf

Oneens.

Citaat:
maar door je omgeving te veranderen kan het makkelijker zijn bepaalde gevoelens uit te sluiten.

Zou een donker gekleurde medemens gewoon de adviezen opvolgen en zich laten uitzwaaien, worden wij allemaal gelukkiger....????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:21

Janneke2 schreef:
Zo zo....
%)
Moet ik die soms in drievoud aanvragen...?
_/-\o_
...
Oneens.
...
Zou een donker gekleurde medemens gewoon de adviezen opvolgen en zich laten uitzwaaien, worden wij allemaal gelukkiger....????

Geen argumenten, geen onderbouwing, ik laat het inhoudelijk reageren aan mij voorbij gaan. -O-

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:38

Electra63 schreef:
Wel hebben het nu over Sylvana.
Maar Anouk en Doutzen krijgen beiden heel veel haatmails omdat zij een donkere man als partner hebben.
Humberto, sinds hij heeft aangegeven tegen ZP te zijn, idem dito.

Ik denk dat het wel wat apart is dat het bij racisme heel vaak over bekende mensen gaat. Tuurlijk komen die makkelijker in de spotlight met hun verhaal maar anderzijds krijg je als je met je hoofd in de media komt natuurlijk ook gewoon altijd een boel reacties. Maar iemand als Patty Brard krijgt ook een boel haar over zich heen, terwijl wanneer haar onbekende tweeling zus op straat zou lopen zo iemand wellicht helemaal geen negatieve reacties over zich afroept. Ik denk niet dat wat bekende mensen via (vaak relatief) anonieme sociale media ed aan haat en beledigingen over zich heen krijgen perse representatief is voor de maatschappij in het algemeen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:58

Grappig dat voor alles een excuus wordt gevonden. :D

Gisteren een artikel in de Volkskrant. Een keurig geklede donkere advocaat werd uit de rechtzaal gestuurd, omdat men aannam dat hij de verdachte was.

Vooroordelen en racisme komen gewoon voor, dat ontkennen of excuses daarvoor zoeken, is een beetje sneu.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:23

liedje89 schreef:
Tuurlijk komen die makkelijker in de spotlight met hun verhaal maar anderzijds krijg je als je met je hoofd in de media komt natuurlijk ook gewoon altijd een boel reacties. Maar iemand als Patty Brard krijgt ook een boel haar over zich heen, terwijl wanneer haar onbekende tweeling zus op straat zou lopen zo iemand wellicht helemaal geen negatieve reacties over zich afroept.

Behalve dan we weten dat ook al die onbekende mensen als ze een te herkenbare donkere huidskleur hebben *wel* die reacties meemaken - het niet uitnodigen voor sollicitaties of stages, naroepen, veelvuldig staande gehouden worden, we weten dat het gebeurt.

('Over zich afroepen' vind ik overigens een ongelukkige woordkeuze die de verantwoordelijkheid weer weghaalt van de mensen die ervoor kiezen zich kwetsend, beledigend of bedreigend te uiten. Niemand roept bedreigingen of zulke heftige dingen over zich af.)

Citaat:
Ik denk niet dat wat bekende mensen via (vaak relatief) anonieme sociale media ed aan haat en beledigingen over zich heen krijgen perse representatief is voor de maatschappij in het algemeen.

Dat staat niet los van elkaar. De sociale media is een onderdeel van onze maatschappij, en zet voor een deel de toon - een toon die vervolgens ook op allerlei andere plekken terugkomt, en die ook maakt dat de vooroordelen weer actiever worden.

Uitsluiting, discriminatie, racisme, het is niet iets met een paar duidelijk 'foute' dingen en verder niks: het is een heel net van allemaal kleine en grote dingen die samenwerken en elkaar versterken.

En daarbij: die bedreigingen worden niet zomaar verstuurd. Een deel daarvan is echt bedoeld om mensen bang te maken / te benadelen zodat die hun verhaal niet meer durven te doen. Dat is echt pure intimidatie, en wordt welbewust gedaan door groeperingen die ook verbonden zijn aan neonazi-groepen. Dat is een heel echt probleem met hele echte gevolgen voor onze samenleving.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:33

Appelmoes_11 schreef:
Ik denk dat witte mensen het probleem van racisme enorm onderschatten. We krijgen er zelf immers nooit mee te maken. Als er al eens een vervelend woordje over ons gezegd wordt, komt het vrijwel altijd van iemand die 0,0 macht heeft in deze maatschappij en ons sociaal, economisch en juridisch niks kan maken. Om die reden vinden we het ook irritant. Als ze die macht wel hadden, zou het behoorlijk bedreigend worden. Voor etnisch geprofileerde mensen is de situatie andersom.

Overigens heb ik nog nooit een wit iemand een schoorsteen in zien gaan om er weer uit te komen als karikatuur met dikke lippen, een afro, slavenoorbellen en een Surinaams accent.

Hier ga ik in mee, het probleem ligt imo vooral bij blanken die nu eigenlijk meer in contact komen met minderheidsgroepen die hen wijzen op white privilige en racisme en blanken die daar dikwijls wat moeilijk op reageren.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:36

Electra63 schreef:

Gisteren een artikel in de Volkskrant. Een keurig geklede donkere advocaat werd uit de rechtzaal gestuurd, omdat men aannam dat hij de verdachte was.

Vooroordelen en racisme komen gewoon voor, dat ontkennen of excuses daarvoor zoeken, is een beetje sneu.

Ik zou graag van je horen op welke pagina dat heeft gestaan, want ik kan het nergens vinden.
Ook zie ik nergens iemand zeggen dat vooroordelen en racisme niet voorkomen, enkel dat het vaak snel wordt geroepen terwijl daar eigenlijk helemaal geen sprake van is. :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:41

Vooral blanken roepen snel dat iets heel snel racistisch word genoemd :+
Wij komen helemaal niet in aanmerking met racisme (nu dan de discussie over reversed racism worden opgehaald maar die laat ik achterwege omdat dat imo bullshit is) zoals minderheidsgroepen daarmee in contact komen en dikwijls, in plaats van gedrag gewoon aan te passen, word daar een heel spel rond gemaakt omdat een blanke niet kan accepteren dat sommig gedrag van hem/haar wat racistisch kan zijn.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:55

Quebelle schreef:
Vooral blanken roepen snel dat iets heel snel racistisch word genoemd :+
Wij komen helemaal niet in aanmerking met racisme (nu dan de discussie over reversed racism worden opgehaald maar die laat ik achterwege omdat dat imo bullshit is) zoals minderheidsgroepen daarmee in contact komen en dikwijls, in plaats van gedrag gewoon aan te passen, word daar een heel spel rond gemaakt omdat een blanke niet kan accepteren dat sommig gedrag van hem/haar wat racistisch kan zijn.

Ik vind toch wel dat er behoorlijke wat nuance uit je woorden ontbreekt.
Ten eerste: In landen zoals Japan/Marokko/China/Saoedi Arabië is de blanke mens zeker wel een minderheidsgroep. Maar de grap is, voor de kwestie van racisme maakt dat helemaal niks uit. :+ Want je hebt gelijk, reverse racism bestaat niet, racisme echter wel. Ook tegen blanke mensen. Ik quote even voor de goede orde de Van Dale:

ra·cis·me (het; o)
1
theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2
discriminatie op grond van iemands ras

Het is geen verplichting om tot een minderheidsgroep te behoren. Zolang jij, in welke situatie dan ook, benadeeld of uitgescholden wordt omwille van je huidskleur, ben je het slachtoffer van racisme. Mensen die claimen dat je tot een minderheidsgroep moet behoren houden zichzelf voor de gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:03

Electra63 schreef:

Voor de tweede keer, niemand stelt hier dat vooroordelen en racisme niet bestaan. Ik zie niemand het hier ontkennen noch excuses ervoor geven.

(Je schreef hetzelfde al op pagina 2 waarop ik een soortgelijke reactie gaf).

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:07

Ik ervaar dat racisme van de laatste tijd is..

Alle jaren dat ik tussen gekleurde mensen op school zat, werkte - collega's dus, woonde, is er nooit een hot item van racisme geweest...werd er niet zoals nu op social media zo ongelovelijk ordinair gescholden..

Men ging gewoon met elkaar om, of niet, zonder problemen...die enkele die zich aso gedroeg werd genegeerd.

En nu? Is alles racisme. Hoor ik laatst een buitenlandse collega letterlijk zeggen '" alle Nederlanders zijn tokkies, Nederland is een ontzettend racistisch land". Ik was geschokt dat juist van haar te horen.

Ik snap er niets meer van.

Lijkt of iedereen elkaar gewoon op stookt...

En toch blijft iedereen met een dubbel paspoort hier wonen? Ook als ze 2 talig zijn, familie in land van herkomst hebben, dus niet alleen zijn als ze Nederland verlaten.

Heel wat bevolkingsgroepen die hier al langere tijd zijn voelen dat niet zo...bv chinezen, indonesiers...

Dit land is het land van de zeurders, hoe harder je zeurt, des te meer je krijgt...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:09

Tytonidae schreef:
Electra63 schreef:

Ik zou graag van je horen op welke pagina dat heeft gestaan, want ik kan het nergens vinden.
Ook zie ik nergens iemand zeggen dat vooroordelen en racisme niet voorkomen, enkel dat het vaak snel wordt geroepen terwijl daar eigenlijk helemaal geen sprake van is. :)

Het was online:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/hoe ... ~a4487219/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:23

enzino schreef:
Electra63 schreef:

Voor de tweede keer, niemand stelt hier dat vooroordelen en racisme niet bestaan. Ik zie niemand het hier ontkennen noch excuses ervoor geven.

(Je schreef hetzelfde al op pagina 2 waarop ik een soortgelijke reactie gaf).

Ach.... Ik vind dat het bestaan van racisme behoorlijk wordt gebagatelliseerd: Sylvana, eigen schuld, bekende Nederlanders krijgen altijd meer kritiek/commentaar, risico van het vak.

Wat beteft jouw eerdere beriçht: daar kan ik niet over oordelen, ik heb dat nooit meegemaakt. Jij kan er voor kiezen om niet naar dat pretpark te gaan; als je iedere keer in je mooie auto wordt aangehouden (etnisch profileren) dan kan je daar niets aan doen, om dat te voorkomen . Als je geen stageplaats krijgt, heb je geen keuze. Als in de rechtzaal men er direct vanuit gaat dat de donkere man de verdachte is, dan is dat toch wel een voorbeeld van een vooroordeel.

Maar ik begrijp jouw standpunt in dit topic heel goed Enzino, ik kwam je ook tegen in het Trump-topic :D . Wij staan heel erg ver van elkaar af

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:29

Racisme, het woord word tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. En ik denk dat juist het meteen schreeuwen dat mensen zich racistisch gedragen juist meer racisme oproept. Wat betreft de beledigingen en bedreigingen aan het adres van Sylvana, niet goed te praten. Echter, ik vind mevr Sylvana totaal ongeloofwaardig. Die was echt alleen op aandacht uit, goed vooropgezet plan van haar om te proberen om in de politiek te komen zodat je kostje gekocht is. Los van haar huidskleur vind ik het echt een ex celebrity die nu op welke manier dan ook weer in de belangstelling wil staan. Net als bvb Gordon, die doet ook alles om aandacht te trekken. In de tijd voor Sylvana begon te schreeuwen over de zwarte piet kwam ze alleen zwaar opgemaakt met een decollete tot haar navel op tv. Toen was het in één keer hooggesloten en deftige haartjes met dito bril. Wie is hier nu vreemd, ik niet, ik vind het allemaal net even te toevallig en daarom denk ik dat ze ook zwaar teleurgesteld is dat ze de Haagse pluche niet heeft gehaald. En ook blanken worden gediscrimineerd, zie veel vacatures, Multi culturele achtergrond gewenst, bvb bij de politie. Tja, ook dat is discriminatie want waarom zou je als witte kaaskop niet uitstekend met je donkere medelander om kunnen gaan.

Quebelle

Om racistisch te kunnen zijn heb je privilege en een machtspositie nodig. Privilege = gestructureerde, institutionele en sociaal voordeel. Zelfs blanken die dat voordeel niet in de volle mate hebben (blanke vrouwen bijvoorbeeld) beschikken over privilege, zo verdienen ze nog steeds meer dan latina en zwarte vrouwen.

Blanken worden sneller aangenomen dan mensen met een naam van andere oorsprong. (Journal of evolution & human behaviour. Is deze week ook verschenen in een paar Belgische kranten mbt een marokkaan die een test deed bij een aantal solliciaties door een 'blanke' naam op te geven.)
Blanke kinderen worden minder hard gestraft dan kinderen van andere oorsprong diezelfde misdaad plegen (denk aan diefstal, bezitting etc of zelf gewoon in klas) (Stanford studie)
Blanken die een celstraf hebben uitgezeten raken sneller aan werk dan immigranten zonder. (Studie van de University of Chicago)
Blanke jury's delen vaak zwaardere straffen uit aan mensen uit van andere origine dan aan blanken voor dezelfde misdaad (studie uit Californië)
Mensen van buitenlandse origine worden vaker tegengehouden dan blanken, hoewel blanken over het algemeen meer verboden artikelen bezitten
Zwarten krijgen over het algemaan tot 60% langere celstraffen (studie van british columbia & de michigan law school)
Volgens een Stanford studie eisen blanken strengere regels en wetten omdat ze denken dat dat meer zwarten/mensen van andere origine zal afschrikken

@Tytonidae; het is algemeen aangenomen en imo behoorlijk duidelijk dat de blanke man 'topdog' is in deze samenleving.

Tytonidae

Anoniem

Tja, racisme komt overal voor en ik denk dat het ook nooit uit zal sterven.
Mijn moeder is geboren in Suriname (als blanke) en op sommige plekken waar zij woonden hadden ze nog nooit een blanke gezien, je kunt je voorstellen dat dat tot heel wat opmerkingen heeft geleid :D
Daar letten ze niet op hun woorden. Maar goed dat is ook niet te vergelijken met het Multi culti Nederland.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:30

Indestal schreef:

Alle jaren dat ik tussen gekleurde mensen op school zat, werkte - collega's dus, woonde, is er nooit een hot item van racisme geweest...werd er niet zoals nu op social media zo ongelovelijk ordinair gescholden..

Men ging gewoon met elkaar om, of niet, zonder problemen...die enkele die zich aso gedroeg werd genegeerd.

En nu? Is alles racisme. Hoor ik laatst een buitenlandse collega letterlijk zeggen '" alle Nederlanders zijn tokkies, Nederland is een ontzettend racistisch land". Ik was geschokt dat juist van haar te horen.

En toch blijft iedereen met een dubbel paspoort hier wonen? Ook als ze 2 talig zijn, familie in land van herkomst hebben, dus niet alleen zijn als ze Nederland verlaten.

Heel wat bevolkingsgroepen die hier al langere tijd zijn voelen dat niet zo...bv chinezen, indonesiers...

Dit land is het land van de zeurders, hoe harder je zeurt, des te meer je krijgt...

Dat is vooral de opkomst van de sociale medie. Zwarten en andere minderheidsgroepen strijden al járen voor gelijkheid, of op z'n minst erkenning. Racisme is zeker niet van de laaste tijd, racisme bestaat al minstens zo lang als colonisatie en slavernij. Omdat jij persoonlijk geen racisme ervaart betekend niet dat die er niet is.
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 22-04-17 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:36

Electra63 schreef:

Precies dit.

Ga maar eens kijken naar een gemiddelde talkshowavond. Grotendeels witte mannen. Hoofdrolspelers in grote films zijn veelal blank. De tweede kamer is nauwelijks een afspiegeling van de etniciteitenverdeling in Nederland.

Het gaat meestal fout als mensen over zichzelf gaan zeggen "Ik behandel heus iedereen gelijk hoor". Want er zijn talloze onderzoeken waaruit blijkt dat juist de mensen die dit over zichzelf zeggen net zo goed vooroordelen hebben, ze zitten alleen wat dieper.

In South Park zeiden ze het jaren geleden al: Stan en Token hebben ruzie omdat Stans vader 'the n-word' op tv heeft gezegd. Stan vindt dat het okee is omdat hij zijn excuses heeft aangeboden. Aan het eind van de aflevering ziet hij in dat hij het gewoon niet kan snappen omdat hij nooit zelf racisme mee heeft gemaakt. En daarmee snapt hij het juist. :)

Ik kan deze docu erg aanraden: Wit is ook een kleur.
https://www.vpro.nl/programmas/2doc/201 ... kleur.html

Ik wil niemand beschuldigen van racist zijn, maar als persoon die dit nooit zelf mee heeft gemaakt ben je nou niet bepaald in de ideale positie om te bepalen of racisme wel of niet bestaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:36

Indestal schreef:

Mijn Nederlandse familie in Canada is ook tweetalig. Wat is daar verkeerd aan? Mijn tot Nederlander genaturaliseerde Griekse schoonvader kon ook geen afstand doen van zijn Griekse nationaliteit? Waarom zou hij hier niet mogen blijven wonen? Waarm heb jij daar last van?

Wat betreft Chinezen: de (illegale) gokwereld, deel van de horeca en mensensmokkel is jaren in handen van de Chinezen geweest. Het verschil is, dat je daar als Nederlandse burger niet zo last van hebt. Maar Chinezen integeren slecht, zij leven in een eigen wereld.
En ik spreek uit ervaring. ;)
Ik heb een hele grote internationale (schoon-)familie.