Menstruatieverlof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:31

Selka schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik ga met Fenrir mee, vind het echt belachelijk hoe vrouwen elkaar hier naar beneden trekken. Juist onderling zouden we moeten weten dat niet alle vrouwen er vanaf komen met een paar pijnstillers en een extra grote tampon.

Zoals ik al eerder aangaf weet ik heel erg goed hoe het is om niet te kunnen kijken van de pijn echter zijn er meer oplossingen dan ziek melden.

We zouden juist eens moeten ophouden met het betuttelen van elkaar. Tegenwoordig heeft iedereen een burn-out, is iedereen depressief en kan blijkbaar geen enkele vrouw meer doorgaan met werken of functioneren wanneer zij ongesteld is. Vroeger moesten vrouwen ook gewoon voor hun 12 kinderen en het huishouden zorgen of zij nu ongesteld waren of niet.

Erg gewaagde uitspraak, heb je er eens over nagedacht hoeveel druk er wordt uitgevoerd op o.a. mensen die in de zorg werken? En alle andere beroepen waar er te veel van je wordt gevraagd in een abnormale tijd? Dan komen die burn-outs niet uit de lucht vallen. Dit heeft heel erg te maken met de werksfeer/omstandigheden. Een goed bedrijf doet ook onderzoek indien er veel verzuimd wordt, dat heeft namelijk altijd een reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:31

Selka schreef:
Wat jij wilt :)

Ik heb ontzettend veel gemist door menstruatiepijn, zelfs de leuke dingen zoals tripjes met school etc. Mede daarom ben ik gaan zoeken naar een oplossing. Dat lijkt mij een beter plan dat het ziek melden makkelijker maken door verlof te geven.

Ik ben uiteindelijk ook voor een alternatief van de pil gegaan, en ben daardoor niet meer ongesteld. Maar dat is lang niet voor iedereen een optie en daarnaast ook geen garantie dat de menstruatie ophoudt of veel minder wordt.

Silly1972

Re: Menstruatieverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:35

ik heb niet alles gelezen, maar in Taiwan is dat heel normaal, alleen krijg je dan maar de helft van je salaris uit betaald .
Ik werk voor een Taiwanees bedrijf , maar het kantoor in NL doet daar niet aan mee.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:36

Als dit écht zo is dank ik god op mijn blote knieën dat ik geen ondernemer in Italië ben. Volkomen krankzinnig is dit.

Ja, ik ben vrouw en zeker niet gezegend met een makkelijke menstruatie. En ik kan mijn zaak toch ook niet dichtgooien iedere maand? Zou wat zijn zeg. :)

En nu krijg ik hoogstwaarschijnlijk compleet bokt over me heen, maar ik vraag mij echt een dingetje af:
Vroeger hoorde je niemand piepen. Menstruatie was ook niet bespreekbaar, dat was iets persoonlijks.
Het werk, vaak veel langere dagen en veel zwaarder werk. Bv rond het jaar 1900 werkten vrouwen ook mee op het land. Of in fabrieken. 6 dagen per week. En zwaar! Niemand klaagde.
En, er zijn nog steeds ontwikkelingslanden waar vrouwen keihard en zwaar werken en ook gewoon ongesteld zijn.

De vraag is: is de westerse moderne vrouw nou zo gevoelig geworden of zijn de menstrusties dan zoveel zwaarder geworden? Dat laatste kan ik mij, eerlijk gezegd, niet voorstellen. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:39

Ik ga toch voor de 1 april...

fleurtjeuh

Iedereens pijnperceptie is anders, daar kan niemand een oordeel over vellen vind ik.

Anoniem

Ik denk dat je een heel groot deel af kan schuiven op het feit dat mensen dingen die ze horen internaliseren. Als jij al van kinds af aan te horen hebt gekregen dat je menstruatie nou eenmaal iets is wat erbij hoort en dat je gewoon door moet werken met een pijnstiller, je die gedachte over gaat nemen. Je verdringt het naar de achterbank omdat je weet dat je verder niet zo veel kan met de pijn.

In 'de westerse wereld' worden vrouwen (imo gelukkig) steeds mondiger over hoe veel pijn menstrueren kan (!!) doen en dat het in enkele gevallen inderdaad te heftig is om doorheen te werken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:40

Eight, het was een voorbeeld om mijn punt duidelijk te maken. Vroeger was er geen ruimte voor dit soort ziektes. Misschien moeten we proberen ze nu ook te voorkomen. Dus nee ik heb niet stilgestaan bij de werkdruk in de zorg. Ik vind juist dat we dit moeten voorkomen en zou dergelijk onderzoek ondersteunen. Nergens schrijf ik dat mensen vrijwillig deze ziektes oplopen of onderhouden (om terug te komen op een deel van Emmaa_ haar post).

Emmaa_, nee dat is niet voor iedereen een optie maar er zijn legio mogelijkheden. Die moeten wat mij betreft eerst worden bekeken voor er overgegaan wordt tot het geven van verlof.

Ik ga voor optie 1 Palmera..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:42

Weet iemand wat de regels zijn rondom ziekmeldingen zijn in Italie? Die context maakt het namelijk misschien beter begrijpelijk.

Hier in Nederland bv zou ik niet hopen dat er automatisch verlof komt - maar een regeling die werkgevers juist compenseert voor problemen zou wellicht helemaal niet nadelig hoeven zijn. En neemt wellicht ook veel stress weg voor de vrouwen die gewoon echt niet goed kunnen functioneren eenmaal per maand, en die onder druk staan omdat te vaak ziekmelden automatisch niet verlengen van contract betekent bv.

Want ik vind het best verdrietig hoe we met ons mensen omgaan. Daar spreekt weinig respect uit voor het menselijk lichaam, en eigenlijk is dat best wel jammer. (En dat dit dus vooral bij vrouwen terecht komt, maakt het alleen nog maar ingewikkelder.)

Iemand schreef overigens dat ze gelijk wilde zijn aan mannen. Maar dit is nou een van die punten waarop de biologische ongelijkheid wel een rol speelt: niet per definitie, maar het zijn wel alleen vrouwen die last hebben van menstruatiepijn. Volstrekte gelijkheid zou inhouden dat we ook random hetzelfde percentage mannen selecteren en die eens per maand verplicht uit laten vallen. Dat is niet ethisch :) Maar dat betekent dus dat we hierop nooit exacte gelijkheid krijgen, en hooguit kunnen streven naar een zo goed mogelijke positie waarbij vrouwen niet onnodig afgerekend worden.

(Of het invoeren van een verlofregeling dan voor of tegen dat afrekenen werkt, dat weet ik niet en hangt erg van de invulling af.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:45

Imo zit er een groot verschil tussen gelijke en gelijkwaardige behandeling en zouden we daar echt eens wat meer naar moeten kijken. Ik wil een gelijkwaardige behandeling krijgen als een man, maar voordat je een gelijkwaardige behandeling kan krijgen moet je imo wel kijken naar de biologische verschillen en hoe je daarop in kan spelen terwijl je gelijkwaardige behandeling nastreeft.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:46

Palmera schreef:
De vraag is: is de westerse moderne vrouw nou zo gevoelig geworden of zijn de menstrusties dan zoveel zwaarder geworden? Dat laatste kan ik mij, eerlijk gezegd, niet voorstellen. :)

Is gek hè?
Ik kan ook echt geheel normaal functioneren ondanks 7 dagen flink verlies.

Maar goed, ieders pijnperceptie is inderdaad anders..

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:48

Overdreven allemaal. Misschien voor sommige vrouwen wel heel fijn maar als je zoals mij, echt niet stil kan zitten en haast nooit last hebt van menstruatie dan is het niet nodig om een paar dagen verlof te hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:53

Emmaa_, ja precies: gelijkwaardigheid en gelijkheid van kansen enzo zijn belangrijker dan alleen maar een abstract idee van 'gelijk ook al benadeelt het aantoonbaar mensen'

Beetje dit idee:

Afbeelding

IMJ schreef:

Ik zou zeggen: tel je zegeningen, maar kijk uit dat je niet doet alsof het alleen maar een kwestie van 'tanden op elkaar' is - jouw ervaringen zijn niet die van anderen. Dat jij goed kunt functioneren is mazzel. Het betekent niet dat iedereen dat kan. (En ja, ook vroeger waren er vrouwen genoeg die dat niet konden.)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:54

Selka schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik ga met Fenrir mee, vind het echt belachelijk hoe vrouwen elkaar hier naar beneden trekken. Juist onderling zouden we moeten weten dat niet alle vrouwen er vanaf komen met een paar pijnstillers en een extra grote tampon.

Zoals ik al eerder aangaf weet ik heel erg goed hoe het is om niet te kunnen kijken van de pijn echter zijn er meer oplossingen dan ziek melden.

We zouden juist eens moeten ophouden met het betuttelen van elkaar. Tegenwoordig heeft iedereen een burn-out, is iedereen depressief en kan blijkbaar geen enkele vrouw meer doorgaan met werken of functioneren wanneer zij ongesteld is. Vroeger moesten vrouwen ook gewoon voor hun 12 kinderen en het huishouden zorgen of zij nu ongesteld waren of niet.

Of misschien zouden we eens moeten kijken wáárom er kennelijk een toename is van burn-outs en depressies.
Iets met toenemende werkdruk terwijl de salarissen en prijzen van goederen/huizen etc. niet gelijk lopen binnen onze kapitalistische maatschappij.
"Vroeger" zorgde de vrouw voor de kinderen en het huishouden. Nu draait de vrouw een parttime of fulltime baan én zorgt ook nog eens voor de kinderen en het huishouden, als ze pech heeft.

We zouden juist eens moeten ophouden met "vroeger was alles beter" roepen (want dat was het heus niet altijd).

Klijntje

Palmera ik vraag me af of vrouwen altijd doorwerkten en dezelfde werkzaamheden hadden. Bijv vanuit het (katholieke) geloof dacht men dat vlees bedierf als een menstruerende vrouw zou meehelpen bij het slachten en inmaken van het vlees. Dat is nog niet eens zo lang geleden, ik denk 60-70jr. Als een gezin alleen maar dochters had wiens cyclus gelijk liepen had vaders het dus druk.
Wat ze dan wel deden in die week weet ik niet (hun maandverband uitwassen?).
Aangezien schrijvers en artsen vroeger vrijwel altijd mannen waren en zich niet zo interesseerden voor wat vrouwen allemaal deden is er ook maar erg weinig info over bewaard gebleven.
Plus: Door zwaar fysiek werk, slechte voedingstoestand, ziektes en zwangerschappen menstrueerden vrouwen vroeger nauwelijks, zeker niet elke maand.
In veel ontwikkelingslanden kunnen vrouwen nu nog steeds een week lang in een hutje gaan zitten, worden gewoon buiten de maatschappij gezet tot de bloeding is gestopt. En dan eerst nog allerlei reinigingsrituelen doorlopen voordat ze weer mogen meedoen.

Ik dacht trouwens dat er wel degelijk onderzoek gedaan was, en dat was aangetoond dat vrouwen tijdens de menstruatie slechter presteren in een test dan gedurende de rest van de maand, zich minder goed kunnen concentreren enz.
Laatst bijgewerkt door Klijntje op 30-03-17 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Dat plaatje is inderdaad precies waarop ik doelde Shadow0 :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:57

Fenrir schreef:
Selka schreef:

Of misschien zouden we eens moeten kijken wáárom er kennelijk een toename is van burn-outs en depressies.
Iets met toenemende werkdruk terwijl de salarissen en prijzen van goederen/huizen etc. niet gelijk lopen binnen onze kapitalistische maatschappij.
"Vroeger" zorgde de vrouw voor de kinderen en het huishouden. Nu draait de vrouw een parttime of fulltime baan én zorgt ook nog eens voor de kinderen en het huishouden, als ze pech heeft.

We zouden juist eens moeten ophouden met "vroeger was alles beter" roepen (want dat was het heus niet altijd).

En laat ik dat nou net ook schrijven in mijn post na de post die jij quote!

Gelukkig zeg ik nergens dat vroeger alles beter was. Daar ben ik namelijk nog te jong voor :+ Meer iets voor de 50+ generatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:58

Ik heb ervoor vaak diarree 1 a 2 dagen en op de dag dat ik het word spuit het nog meer , dan lichtelijk pijn en feest barst los . Dag 2 geen last op soms mijn darmen na , dus ik hoef geen vrij . Heb op de boerderij gewerkt en ging gewoon door , en ben het nu op een vrije dag geworden dus geen probleem .

3 dagen vrij ik weet niet vind het voor mij niet nodig , maar wie weet voor een ander

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:58

Sorry, die had ik gemist dan Selka!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:59

Shadow0 schreef:
Emmaa_, ja precies: gelijkwaardigheid en gelijkheid van kansen enzo zijn belangrijker dan alleen maar een abstract idee van 'gelijk ook al benadeelt het aantoonbaar mensen'

Beetje dit idee:

[ [url=m/QG0R1L.png]Afbeelding[/url] ]

IMJ schreef:

Ik zou zeggen: tel je zegeningen, maar kijk uit dat je niet doet alsof het alleen maar een kwestie van 'tanden op elkaar' is - jouw ervaringen zijn niet die van anderen. Dat jij goed kunt functioneren is mazzel. Het betekent niet dat iedereen dat kan. (En ja, ook vroeger waren er vrouwen genoeg die dat niet konden.)

Dat doe ik toch ook niet?
Kijk mijn reactie eronder?

Behalve de pijn weet ik ook dat je juist door de hormonen bijv migraine krijgen kan. En nee, dan kan je ook niet functioneren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:02

Palmera schreef:
Als dit écht zo is dank ik god op mijn blote knieën dat ik geen ondernemer in Italië ben. Volkomen krankzinnig is dit.

Ja, ik ben vrouw en zeker niet gezegend met een makkelijke menstruatie. En ik kan mijn zaak toch ook niet dichtgooien iedere maand? Zou wat zijn zeg. :)

En nu krijg ik hoogstwaarschijnlijk compleet bokt over me heen, maar ik vraag mij echt een dingetje af:
Vroeger hoorde je niemand piepen. Menstruatie was ook niet bespreekbaar, dat was iets persoonlijks.
Het werk, vaak veel langere dagen en veel zwaarder werk. Bv rond het jaar 1900 werkten vrouwen ook mee op het land. Of in fabrieken. 6 dagen per week. En zwaar! Niemand klaagde.
En, er zijn nog steeds ontwikkelingslanden waar vrouwen keihard en zwaar werken en ook gewoon ongesteld zijn.

Wie zegt dat er in 1900 niet geklaagd werd? Wie weet (eerder ongetwijfeld) hebben er heel veel vrouwen onnodig pijn en ongemak geleden juist omdat het niet bespreekbaar was?
Ik denk niet dat de menstruatie zwaarder is geworden, maar dat het eindelijk een beetje bespreekbaar wordt. Hoe fijn zou het zijn als vrouwen die er echt extreem last van hebben wat makkelijker vrij kunnen krijgen daardoor (en dan bedoel ik dat ziekmelden makkelijker zou moeten gaan, niet dat er zo'n wet moet komen hier in NL).
Jarenlang is er geen aandacht geweest voor "vrouwelijke pijnen", dat wil niet zeggen dat ze er niet waren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:06

Klijntje schreef:
Palmera ik vraag me af of vrouwen altijd doorwerkten en dezelfde werkzaamheden hadden. Bijv vanuit het (katholieke) geloof dacht men dat vlees bedierf als een menstruerende vrouw zou meehelpen bij het slachten en inmaken van het vlees. Dat is nog niet eens zo lang geleden, ik denk 60-70jr. Als een gezin alleen maar dochters had wiens cyclus gelijk liepen had vaders het dus druk.
Wat ze dan wel deden in die week weet ik niet (hun maandverband uitwassen?).
Aangezien schrijvers en artsen vroeger vrijwel altijd mannen waren en zich niet zo interesseerden voor wat vrouwen allemaal deden is er ook maar erg weinig info over bewaard gebleven.
In veel ontwikkelingslanden kunnen vrouwen nu nog steeds een week lang in een hutje gaan zitten, worden gewoon buiten de maatschappij gezet tot de bloeding is gestopt. En dan eerst nog allerlei reinigingsrituelen doorlopen voordat ze weer mogen meedoen.

Ik dacht trouwens dat er wel degelijk onderzoek gedaan was, en dat was aangetoond dat vrouwen tijdens de menstruatie slechter presteren in een test dan gedurende de rest van de maand, zich minder goed kunnen concentreren enz.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Van dat vlees klopt inderdaad, maar ze mochten wel op het land werken, poetsen, en wie een baan in een fabriek had mocht daarmee doorgaan. Overigens was vlees een luxe dus werd er echt niet iedere maand een groot dier geslacht. :)

Verder zijn er inderdaad stammen waar menstruatie als onrein word gezien, maar die zijn in de minderheid. Ook in de ontwikkelingslanden gaan ze toch langzaamaan anders met die dingen om. Maar er moet wél doorgewerkt worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:08

Palmera schreef:
Verder zijn er inderdaad stammen waar menstruatie als onrein word gezien, maar die zijn in de minderheid. Ook in de ontwikkelingslanden gaan ze toch langzaamaan anders met die dingen om. Maar er moet wél doorgewerkt worden.

Moet? Van wie moet dat?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:09

Shadow0 schreef:
Iemand schreef overigens dat ze gelijk wilde zijn aan mannen. Maar dit is nou een van die punten waarop de biologische ongelijkheid wel een rol speelt: niet per definitie, maar het zijn wel alleen vrouwen die last hebben van menstruatiepijn. Volstrekte gelijkheid zou inhouden dat we ook random hetzelfde percentage mannen selecteren en die eens per maand verplicht uit laten vallen. Dat is niet ethisch :) Maar dat betekent dus dat we hierop nooit exacte gelijkheid krijgen, en hooguit kunnen streven naar een zo goed mogelijke positie waarbij vrouwen niet onnodig afgerekend worden.

(Of het invoeren van een verlofregeling dan voor of tegen dat afrekenen werkt, dat weet ik niet en hangt erg van de invulling af.)

Een gelijkwaardige behandeling is vrij krijgen als je ziek bent, want mannen krijgen ook verlof als ze ziek zijn. Krom thuis liggen van de pijn door menstruatie is ook ziek zijn.

Verlof voor menstruatie is dus gelijkheid.
Maar dan wel als eigen keuze als je je echt slecht voelt en niet als verplicht verlof voor elke vrouw oid. Ik heb zo weinig klachten dat ik geen vrij zou hoeven krijgen, maar iemand anders misschien wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:11

Aan de ene kant nee, want idd een reden om geen vrouwen aan te nemen.

Aan de andere kant, ja. Ik ben meestal echt ziek van m'n menstruatie. Doodmoe, de eerste twee dagen constant boven de wc want door de vreselijke krampen hou ik niks binnen. Steenkoud de hele dag door.
Ik ben gelukkig voor een heel groot deel eigen baas en kan m'n werkzaamheden voor een groot deel aanpassen. Toen ik nog op school zat was ik standaard elke maand twee dagen afwezig. Elk half uur naar de pot moeten sprinten op school is geen pretje.