Varkens in slachthuis Tielt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:04

Ik kijk het ook niet, ik eet sowieso niet veel vlees. Gelukkig zijn er nog genoeg houders en slachters die heel anders met de dieren omgaan. Bij mijn buurman staan ze voller in het stro dan mijn paarden en hebben ze een uitloop naar buiten. En natuurlijk betaal je er iets meer voor, maar het vlees is gewoon ook veel lekkerder als het natuurlijk is opgefokt en stressvrij (voor zover mogelijk) geslacht wordt.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:08

sureido schreef:
Waarom kijk je het gewoon niet en stop je met vlees eten?

Ik heb respect voor jouw mening en dat je het op deze manier doet.
Miss heeft het wel iets

Maar uit eigen wil filmpjes gaan kijken hoe dieren mishandelt worden roepen bij mij toch vraagtekens op. Dat je wil zien hoe een slacht er aan toe gaat oké, maar bij deze was het heul duidelijk dat het om mishandeling gaat. Ík kan zoiets niet aanzien en vind het raar als iemand dat kan :=

Omdat dit een extra stimulans is om ook daadwerkelijk geen vlees meer te eten.

Daarnaast ben ik iemand die erg nieuwsgierig is en een enorme onderzoeksdrang heeft. Als iets mijn interesse heeft dan wil ik het helemaal begrijpen, alle mogelijke kanten gezien hebben en overal over nagedacht hebben. Voor mij is het kijken van dit filmpje (wat mijn aandacht trekt omdat het in de EU is en ik dacht dat daar wel op een normale manier met dieren omgegaan werd) een begin van waarschijnlijk nog veel meer filmpjes, websites en voorlichting over diervriendelijk en minder diervriendelijk slachten. Wanneer praat je nou over wel diervriendelijk slachten? Bestaat dat uberhaupt? Kan je ergens in NL betaalbaar vlees krijgen dat op een diervriendelijke manier geslacht is? Etc etc etc.

En dan als ik ergens een keer in een discussie verzeild raak over wel of niet vlees eten dan kan ik met feiten onderbouwt mijn punten aangeven en zeggen wat ik vind. Mogelijk kan ik dan ook mensen overtuigen of ook maar een half stapje in de goede richting helpen om minder of geen vlees te gaan eten of iig te gaan nadenken over de gevolgen van vlees eten.

Nee, ik zal nooit iemand worden die luidkeels gaat staan verkondigen dat iemand geen vlees mag eten. Ik denk zelfs dat ik op bepaalde momenten zelf ook echt nog wel vlees zal eten. Dan heb ik in direct door het kijken van het filmpje bewustwording bij mijzelf gecreëerd en hopelijk ook een heel klein beetje bij anderen in de toekomst.

Verder staat het iedereen natuurlijk helemaal vrij om het filmpje te kijken of niet. Als jij het zelf niet wil/kan kijken dan is dat jouw keuze en dan juich ik dat toe :) Maar ik wou toch even uitleggen wat er bij mij achter zit dat ik het wel kijk, omdat ik ook merk dat het je oprecht verbaasd, hopelijk helpt dit dan een beetje :)

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:10

Gelukkig staat dit slachthuis nu onder streng toezicht. In goede slachthuizen gebeuren dit soort dingen niet (ook niet in Belgie). Er is altijd een dierenarts bij die de dieren vooraf moet keuren, en dus ook op het gebied van dierenwelzijn.

Je kunt tegen vlees eten zijn, maar dat staat toch los van deze discussie. Er zijn nu eenmaal verder wel mensen die vlees eten en daardoor moeten dieren geslacht worden. Er zijn zeer veel regels over het slachtproces. Indien dit op een goede manier wordt nageleefd komen dit soort praktijken zeker niet voor! Ethisch verantwoord met een bepaalde manier van verdoven is de norm en dit wordt zeker gecontroleerd. Jammer genoeg zijn er altijd rotte appels op de wereld die dingen verpesten voor anderen.

Maar, het normale slachtproces zal ook wennen zijn voor veel mensen. Het blijft in eerste instantie een onprettig gezicht wanneer een dier wordt gedood, en in dit geval is het voor een buitenstaander sowieso lastig in te schatten wat een dier op zo'n moment meemaakt (niemand kan de dood navertellen).

De omstandigheden uit het filmpje zijn in ieder geval niet hoe het moet gaan, laat dat duidelijk zijn.

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:11

Mijn hart huilt echt verschrikkelijk die beelden!

sureido

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:15

Femek2902, bedankt voor je uitleg, zoals ik al zei: ik heb ook respect over hoe jij er in staat :) Ik kijk het ook gewoon niet omdat ik het écht niet aan kan zien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:21

Jeetje, ik eet, met mate, vlees, omdat ik goed slachten an sich niet zielig vind, en er van overtuigd was Dat het in de EU wel goed geregeld moest zijn. Ik heb het filmpje gekeken, met tranen in mijn ogen en zit nu een beetje te na trillen.
Het zal heus niet overal zo gaan maar het kan dus blijkbaar wel echt misgaan en meestal is zo'n filmpje toch het topje van de ijsberg.

Op het moment ligt er hier 9 kg van een varken dat we via een kennis konden kopen. Iets duurder maar heeft dus wel een goed leven gehad en netjes geslacht. Het was een leuk varken aldus kennis :+

Na het kijken van dit filmpje denk ik dat we het maar altijd zo blijven doen. Als we om de dag geen vlees eten is het wel te betalen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:26

Sonja89 schreef:
Ik twijfelde al een tijd over mijn stukje vlees, maar voor mij is dit filmpje toch wel de druppel... Ik ga voor vegetarisch. Niet dat die arme varkens uit het filmpje daar nou mee geholpen zijn... :(

Te groot slachthuis, teveel dieren/minuut en bezuinigen op personeel. Er zijn nog steeds (al wordt het steeds moeilijker) kleine slachthuizen te vinden die ipv 10-15 dieren/minuut er max. 25/dag slachten. Kijken waar je hamlapje geslacht wordt zou een heleboel oplossen, en met zulke kleine aantallen is het ook veel simpeler voor de consument om uit te vinden waar en hoe die dieren geleefd hebben. Zulke kleine slachthuizen en lokale producten doen alleen al door de lagere aantallen, korte afstanden en het kennen van de klanten een heel stuk voor dierenwelzijn. Je krijgt veel sneller commentaar van bv je buren/familie als jouw beest niet lekker smaakt dan van iemand in een andere stad die geen idee heeft welke boer zijn hamlap vet gemest heeft. Lokaal moet je zelf verantwoording afleggen, (inter)nationaal vangt een bedrijf/de tussenhandel dat allemaal af. Vegetarisch gaan eten lost het schaalvergrotingsprobleem van ons voedsel niet op, eieren, zuivel, maar ook graan, groente en fruit worden allemaal in mega monocultuur gekweekt. En de gebruikte herbiciden en pesticiden (zeg maar planten-antibiotica) zijn net zo funest als de antibiotica bij tig dieren op een kluitje. Het funeste zit in de productie methodes van zowel groei als oogst/slacht, niet in het voedsel zelf. Lokaal eten, eigen moestuin (pot in de vensterbank (bak aan de vensterbank) of hoe groot/klein je mogelijkheden ook zijn), eigen (klein)vee, en dus eigenlijk om de supermarkt heen direct bij de producent inkopen zal veel meer doen voor gezondheid en welzijn van mens, dier en plant dan vega eten kan zolang je hetzelfde funeste productiesysteem blijft steunen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:33

Ik snap echt niet waarom die dieren zo mishandeld worden voordat ze op ons bord terecht komen.
Dat slaan, getrap, getrek etc is toch helemaal niet nodig. In zo'n soort slacht huizen zitten alleen maar sadisten. Geef mij maar de speklapjes van de plaatselijke slager die het allemaal zelf doet.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:34

Dit is nou een van de redenen waarom ik blij ben om vegetariër te zijn. Ik loop in ieder geval geen risico om dieren die op zo'n walgelijke manier behandeld worden op mijn bord te krijgen. Vaak wordt er om vegetarisme nogal lacherig gedaan maar ik hoop dat de vleesconsumptie in de loop der jaren flink zal afnemen, zodat dit soort taferelen nooit meer vertoond hoeven te worden :n

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:56

In Nederland worden de dieren gecontroleerd door een dierenarts van de NVWA, gebeurd dat in België niet?
Ik moest voor de opleiding diergeneeskunde naar het slachthuis en er kwam een kreupele koe van de wagen. De veehouder en transporteur worden beiden op de vingers getikt en bij herhaling volgen er sancties.
Ik heb die dag in het slachthuis niets gezien wat niet kon. Alle dieren waren netjes verdoofd alvorens verbloed te worden. Ze liepen rustig naar de plek van verdoving, als eentje niet wilde nam men de tijd. Dier kreeg een aai over de bol.

Die dag waren er wel alleen runderen

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 01:14

Wat een verschrikkelijke beelden.. ik durfde het geluid niet aan te doen, tranen met tuiten hier. Mijn vader komt veel in slachthuizen (hij is programmeur) en zegt dat hij dit nog nooit zo heeft gezien. Hoe kan een mens dit nou op deze manier doen, is het zo moeilijk om ze zo stressloos en pijnloos mogelijk te behandelen? |( Mijn hart huilt..

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 02:43

Hier een vleeseter, en heb het filmpje ook helemaal gekeken. Ik koop eigenlijk nooit vlees uit de supermarkt omdat in de "luxe" heb dat ik uit de jachtwereld kom en zelf wil weten wat voor vlees ik eet. Ik zie het geschoten worden, mijn hond haalt het op en maak het zelf schoon en klaar. Ik wil vlees eten, en ik weet echt wel op deze manier dat het een dier is geweest en ik koop het niet vacuüm verpakt. Rundvlees haal ik vaak bij iemand vandaan die pas zijn koeien slacht als de hele koe verkocht is. En die een goed leven hebben gehad.

Mijn vader werkt zelf voor de NVWA en heb het hier vanmiddag uitgebreid over gehad, hij heeft mij vroeger wel meegenomen naar slachthuizen en zegt zelf ook dat hij hier geen goed woord voor over heeft. Mocht hij dit aantreffen in Nederland laat hij A la minute de tent sluiten en maakt proces verbaal op om enorme bekeuringen uit te delen, om nog maar te zwijgen over het personeel. Hij herkent zich niet in het beeld ten opzichte van de slachthuizen in Nederland. Gelukkig! Dat dit alle normen en waarden te buiten ging lijkt me duidelijk. En dan druk ik het nog zacht uit, ook bij mij stroomden er tranen terwijl ik vaak genoeg mee op jacht ga. Zo ga je niet met dieren om die of geschoten of geslacht moeten worden. Absurt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 04:24

Tjonge ts je doet wel erg naar en onvriendelijk naar diegene die hu (andere) ervaring vertellen over slachthuizen.

Als jong meisje kwam ik regelmatig in het slachthuis, met ons eigen vee of de varkens die wij ophaalden. En zover ik toen kwam werden de dieren daar met respect behandeld.

Wat in dit slachthuis is gebeurt is vreselijk... afschuwelijk. Maar dit is zeer zeker niet de norm.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 06:03

@ tamara, dank voor je uitgebreide reactie op mijn post! Ik ga hier eens heel goed over nadenken.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 07:25

Ik heb geen filmpje en foto's bekeken. Wel het artikel doorgelezen en dit topic doorgelezen.

Ik heb op mijn opleiding geleerd dat men in Nederland (of de EU) er alles aan doet op varkens (en andere slachtdieren) kalm en rustig te slachten. Het staat mij bij dat als de dieren stress of pijn ervaren dat je dit dan ziet/proeft aan het vlees.
Daarom ook dat de varkens in Nederland eerst naar een wachtruimte gaan en daar een prettige vernevelende douche krijgen.

Wat ik mij dus afvraag, hoe kunnen zulke praktijken gebeuren en hoe kan het dat het vlees dan toch verkocht wordt? Het vlees ging o.a. naar keurslagers. Die zouden toch het verschil tussen wel en niet 'ontspannen' vlees moeten zien/proeven?

Wellicht dat iemand met slachterij-ervaring mij en anderen er meer over kan vertellen. Anders duik ik binnenkort nog even de literatuur in.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 07:53

Wat ik mij nu afvraag. Mogen boeren zelf weten waar hun varkens (of andere dieren) geslacht worden? En als ze dit zouden weten (bij de slachthuizen waar dit soort dingen gebeurd), vraag ik mij af hoe ze zelf met hun dieren omgaan. Snap dat het geld moet opleveren. Maar op deze manier? %)

Als ik een dier zou laten slachten, zou ik toch op zijn minst zeker willen zijn dat ie er niks van meekrijgt. En dus niet vergassen en de kans 'geven' om bij te laten komen.

Had ook eens gehoord dat gestresde dieren mindere kwaliteit/minder lekkere smaak vlees leveren?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:07

Zie net in het nieuws dat de medewerkers in het filmpje op non-actief gezet zijn, er een onderzoek wordt gestart en het bedrijf onmiddelijk wordt gesloten.

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:24

enamorada schreef:
Zie net in het nieuws dat de medewerkers in het filmpje op non-actief gezet zijn, er een onderzoek wordt gestart en het bedrijf onmiddelijk wordt gesloten.

Heel goed!

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:28

Ik heb het filmpje ook gezien, zo ontzettend vreselijk hoe er met die arme varkentjes wordt omgegaan ;(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:28

Varekaj schreef:
Minister van dierenwelzijn Ben Weijts heeft de slachtlicentie van de personen in beeld ingetrokken, het slachthuis is dicht, er zit een grondige inspectie op en supermarktketen Delhaize heeft vanochtend bevestigd dat ze per direct geen vlees meer inkopen dat via dit slachthuis komt.

Oké dit vind ik top. Ik heb geen moeite met het feit dat dieren geslacht worden voor het vlees maar wel met de manier waarop. Ik wil dat dieren een goed leven hebben en met respect worden behandeld. Ik haal mijn vlees bij de dorpsslager die vaste leveranciers heeft zodat je precies weet waar het vlees vandaan komt. Volgens mij kan je er zelfs gaan kijken, misschien moet ik dat maar eens doen. Waar ze geslacht worden weet ik eigenlijk niet, misschien ook maar eens vragen.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:29

Ik heb het filmpje niet gekeken en ik eet geen vlees. Ik geloof zo dat het hele heftige beelden zijn en ik wil dat niet meer zien: ik probeer al de beste dingen te doen.

Ik moest ook meteen denken aan de mensen die daar werkten. Hoe kan je nou zo iets doen? Het zal je man maar zijn, ik vind het zo gemeen en naar. Dat je dan nog rustig kan slapen. Als ik iemand kende die zo met dieren om ging hoef ik die niet meer te zien.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:29

Cowgirl schreef:
Dat mensen een stukje vlees willen prima maar dat is nog geen reden om zo te slachten.
Slachten kan immers ook netjes.

Ik zou zeggen pak het slachthuis aan...daar gaat het mis. Mensen eruit...nieuwe mensen erin en een drastische verandering in het slacht beleid.
Zoals Sonja haar ervaringen kan het dus ook gewoon op een nette manier.

Dat iedereen stopt met vlees eten gaat gewoon niet gebeuren , dan kun je maar beter zorgen dat dit soort praktijken de mond gesnoerd worden.

Dit inderdaad. :j
Er gaat echt niemand stoppen met vlees eten, enkel wegens de beelden (en de kennis) dat het niet altijd zuivere aan toe gaat in het slachthuis. Dan liever "goede" mensen erin die rust en tijd nemen voor de dieren en het met respect behandelen.

En dan kan je daarna de leefomstandigheden verbeteren. Maar vergeet niet; we hebben geen ruimte voor al die dieren volledige vrijheid te geven, niet in NL, niet in Amerika, niet in Rusland, niet op de gehele wereldbol. Daarom inderdaad sterren geven voor de type welzijn die er wel is.

En ja ik ben een troste vleeseter. Heerlijk een groot lap vlees op mijn bord. Maar ik wil wel goed behandeld vlees.

+ ik bedenk me net, heeft deze slachterij ook biologische varkens geslacht? Want er wordt hier automatisch vanuit gegaan (niet alle reacties gelezen) dat de varkens ook een slecht leven hebben gehad. Als hij ook bio vlees heeft verwerkt wordt je denk ik ook niet gelukkig...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:36

Filmpje niet kunnen kijken.
Maar de eerste tellen van de beelden die ik zag maakte me al misselijk, maar ben voor mijn opleiding toch ook getuigen moeten zijn van het slachten van dieren, wat gelukkig snel en correct werd gedaan.
Ik vraag me bij deze altijd af hoe iemand in staat is om zo met de dieren om te gaan.
Ja, ze zijn bedoeld voor de slacht en ja, ze worden ook geslacht........maar om zó respectloos met zo een dier om te gaan en daar zelf niks meer bij te voelen??

Als ik slager zou zijn dan zou het juist mijn streven zijn om elk dier snel en zo pijn en stressloos mogelijk te doden.
Alleen dán kan ik tevreden zijn met wat ik doe, dan doe ik mijn taak goed.

Ik zou als afdelingshoofd er juist op bedacht zijn om deze "foute " slachters op het matje te roepen of te weren.
Hier mag niemand zijn ogen voor sluiten.
Heel goed dat het weer eens onder de aandacht wordt gebracht.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:48

Nounou ts.. mag het wat vriendelijker?

Fijn dat er ook eens goede verhalen gedeeld worden ipv alleen deze slechte imo.
Want hoe hypocriet is het eigenlijk om nu ineens vegetariër te worden... ook hiervoor werden dieren geslacht en ook hiervoor gaat dat niet overal even netjes en fijn helaas.
Ik neem aan dat iedereen die vlees eet weet waar t vandaan komt ;)

Stop je ook met paardrijden omdat er paarden zijn die slecht behandeld worden... wordt er nu ook geroepen dat maneges moeten sluiten omdat er vaak geen paard buiten komt ?

Oftewel niks mis met het eten van vlees en het feit dat er slachthuizen zijn. Dat de meerderheid wel weet hoe het moet en zich zo goed mogelijk bezighoud met het welzijn van de dieren mag meer aandacht hebben imo.

Buiten dat...waar denk je dat al dat mooie leer vandaan komt ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:59

sureido schreef:
Ik snap overigens niet hoezo mensen dit kijken. Hoe kan je dat doen en hoezo begin je aan een film over dierenleed? Is dat leuk om te zien ofzo? Want met het filmpje kijken waar de tekst 'dierenleed jn slachthuis' bij staat, wat willen mensen daar mee bereiken..

Wat een vreemde redenatie. Knowledge is power.

Wat een vreselijke handelingen. Ongelofelijk. Ik ben extra blij dat ik geen vlees eet.

Ik vind dat soort mensen eigenlijk gewoon monsters die lekker een aantal jaar naar de bak mogen. Als je dit kan doen, wat voor mens ben je dan?