Verspreiding sextapes: eigen schuld dikke bult?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Verspreiding sextapes: eigen schuld dikke bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:32

Delphi, meisje hier in het dorp kon dus niet meer normaal over straat, komt niet aan een baan, etc.. (kan er niet teveel over kwijt omdat het een zakelijke relatie betreft, kan dus alleen zeggen wat in de media is/was)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:36

LadyMadonna schreef:
Delphi, meisje hier in het dorp kon dus niet meer normaal over straat, komt niet aan een baan, etc.. (kan er niet teveel over kwijt omdat het een zakelijke relatie betreft, kan dus alleen zeggen wat in de media is/was)

Maar waarom zou je het laten filmen als 18 jarige dat je je vriend aan het p.. bent?
Bij Paay kan ik nog voorstellen dat ze alle uitdagingen voortaan kwijt is en bijna alles wat er te bedenken was wel al hebt gedaan.
Maar als 18 jarige?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:37

Ik vind het problematisch dat het probleem wordt neergelegd bij het slachtoffer.
Jaren geleden toen ik nog studeerde was er een serieverkrachter, advies niet alleen over straat. Prachtige gedachte, hebben wij als meiden toen ook echt ons best voor gedaan (wat natuurlijk al van de zotte is, want zonder dat je die idioot tegen komt wordt je al beperkt in je vrijheden!!! Zou niet moeten mogen en kunnen).
Uiteraard was samen fietsen niet altijd mogelijk dus zaten wij ook nog regelmatig in ons uppie in het donker op idiote tijden (moest echt vanwege werk/studie) alleen op de fiets. Nou reed ik op een herenfiets, was winter dus dikke muts en sjaal en winterjas aan en 1.87 lang dus niet geheel herkenbaar als vrouw gok ik zo, maar stel dat er iets gebeurt was, dan was het bijzonder Q#$%WERTW geweest als dan iedereen had geroepen, ja maar.. dan had ze maar niet daar moeten fietsen, kom op zeg.. Dit is Nederland, dit is een vrij land, je hoort hier zonder angst en beven gewoon over straat te kunnen gaan. De dader is fout! Niet het slachtoffer.

Overigens snap ik de lol van al die filmpjes niet, maar als mensen dat leuk vinden, hun priveding, gewoon doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:40

Kaka schreef:
Shenavallie schreef:
Los van mijn vraag waarom iemand überhaupt sexfilmpjes maakt (snap ik gewoon echt niet en is ook niet discussie-waardig, omdat ik vind dat iedereen daar een eigen mening over mag hebben), vind ik het wel een geval van ESDB. Je weet dat ze gemaakt zijn en dat er dus een risico is dat iemand er wat mee gaat doen. Begin er gewoon niet aan, dan hoef je ook nooit de angst te hebben of in de ellende te zitten dat er iemand rare dingen mee gaat doen of heeft gedaan.
Als zoiets stiekem is gedaan, dan kun je er zelf niets aan doen en vind ik het echt heel erg voor degene die zoiets is aangedaan. Maar als je bewust aan zoiets meedoet (zelfs dronken, melig of wat dan ook), dan zijn de consequenties voor jullie allebei.

Echt? Jij vindt dat iemand gewoon mijn fiets mag stelen omdat ik hem niet met 3 maar met 2 sloten heb vast gezet?

Een betere vergelijking is dat je de fiets ongesloten ergens zet. Mag iemand hem dan mee nemen? Nee natuurlijk niet. Maar weet je dat dat risico groot is? Jep, dat wel. :)

Maak die dingen gewoon niet. :) Dan kan men ze ook niet verspreiden.
Als iemand ze van je maakt zonder dat je het weet, dan is het te vergelijken met je fiets die ergens gesloten staat. En nee, dat is niet oké. En ook strafbaar meen ik. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:40

Ik lees hier veel dat een filmpje niet een vrijbrief is om ermee aan de haal te gaan, en de vergelijking met fietsen wordt getrokken.

Maar ehm, ik denk dat het iets anders ligt. De fiets bijvoorbeeld. Als ik mijn fiets zonder slot laat staan, geeft dat een ander geen recht om ermee aan de haal te gaan. Ik denk toch dat een fietsendief daar weinig boodschap aan heeft. :+ Dan kan ik boos worden dat het is gebeurt, maar het resultaat verandert er niet om. Beter zet ik mijn fiets dus gewoon op slot.

Hoewel iedereen echt vooral moet doen waar hij/zij zin in heeft, neem je gewoon een risico, zeker als je iemand niet helemaal vertrouwt. Je pincode schrijf je ook niet op een blaadje om die rond te laten slingeren, je auto zet je op slot, sommige mensen hebben een inbraakalarm. Heel vervelend dat het nodig is maar dat is nu eenmaal zo.

Edit: iemand was me al voor :o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:41

Citaat:
Dit is Nederland, dit is een vrij land, je hoort hier zonder angst en beven gewoon over straat te kunnen gaan. De dader is fout! Niet het slachtoffer.

Waar.
En in de perfecte wereld zou dat ook zo zijn.
Maar helaas wonen we niet in een mooie sprookjes wereld en loopt de boze wolf gewoon vrij rond. (en wordt hij gepakt loopt hij na een jaar weer rond).

En sommige dingen moet je wel. Zoals naar school of je werk.
Maar sommige dingen zoals je filmpjes op je telefoon laten staan hoeft weer niet.
Zet ze dan op een losse harde schijf, dat valt niet te hacken en kun je er zoveel naar kijken als je wilt.
En hoef je het ook niet te laten om je te laten filmen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:43

NadjaNadja schreef:
lovelucydan schreef:
Nee hoor publieke figuren moeten zulke dingen gewoon niet doen, klaar! Het risico is gewoon te groot op uitlekken dus daarom bij voorbaat gewoon niet doen/maken

Maar dan zouden publieke figuren dus heel veel dingen niet meer kunnen/moeten doen. Wat dat betreft zijn zij ook maar gewoon mensen en daarin niet anders dan jij of ik.

Ik vind ook wel dat je gelijk hebt, maar ze accepteren ook de gevolgen van het bekend zijn en dat bepaalde dingen niet meer kunnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:46

Maar als we het veel normaler vinden dat we van fietsen afblijven, kan de sfeer ook anders worden. We kijken weemoedig naar landen waar je je fiets wel gewoon zonder slot kunt laten staan... om dan vervolgens meteen aan te komen met 'eigen schuld had je je fiets maar op slot moeten zetten.' Maar daarmee maak je het ook voor mensen wel makkelijk om goed te praten dat ze iets pakken van een ander.

Bij sekstapes is dat niet veel anders. Zolang we het makkelijk vinden om dit bij de slachtoffers neer te leggen, en niet actief mensen aan te pakken die het verspreiden (en dat gebeurt dus heel weinig), dan blijven mensen het ook een stuk makkelijker doen dan als duidelijk is dat je dat gewoon niet doet. We bepalen ook zelf die normen. En we bepalen ook de normen of we vervolgens iemand (zoals dat meisje) wel of niet nog een baan geven. Je kunt ook als werkgever besluiten dat je het echt niet interessant vindt en dat gewoon negeren.

Dat zijn allemaal keuzes - we kunnen wel anders als we zouden willen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:47

Zoals meerderen hier al zeggen, het is het probleem van het slachtoffer, omdat dat het probleem van het slachtoffer gemaakt wordt. Maar daarvoor is men natuurlijk ook het slachtoffer.

Ten eerste even hackers, je weet dat je het risico loopt maar dit kan je wel beperken met wachtwoorden en codering als je dan persé toch dat soort filmpjes wilt bewaren.

Verder is het is niet meer dan normaal dat men zijn of haar naasten moet kunnen vertrouwen, of het nou een vriend of familielid is of zelfs een ex, het is ronduit belachelijk dat een mens zo te kijk wordt gezet, of dit nou is bedoeld als een grapje of het gevolg is van een (v)echtscheiding, maar we weten hier allemaal ook wel dat zelfs de mensen die je blind denkt te kunnen vertrouwen je soms een smerige hak kunnen zetten en sexfilmpjes/naaktfoto's verspreiden is daar 1 van. Het is mijns inziens dat ook geen wijsheid om dergelijke filmpjes met anderen te delen.
Mijn ex en ik woonden een paarduizend kilometer bij elkaar vandaan, zagen elkaar soms maanden niet. Die wilde ook maar al te graag dat ik hem wat toestuurde en wilde zelfs nog liever een camera naast het bed zetten om ons samen te filmen... Heb ik ook nadrukkelijk nee op gezegd. Heb daar nog steeds geen spijt van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:48

Welke landen kan jij je fiets laten staan zonder slot?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:49

Ik vind dat je dat soort oliebol gewoon lekker moet doen als je daar behoefte aan hebt en dat degene die het deelt met de nek moet worden aangekeken en niet degene wiens kwarktassen of foef te zien is.

En trouwens, ik stuur mijn vriend zo vaak topless foto's. Ik háát het huishouden, ik kan níet sparen. Ik moet toch een manier hebben om mijn toekomst met hem te verzekeren. :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:49

Het is zeker belachelijk dat het zo is. Alleen, zo het is nu eenmaal. Ik zou echt geen zier geven om een sollicitant waarvan een seksfilmpje verspreid is, maar ik kan niet de mening van anderen veranderen :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:50

Ayasha schreef:

De mijne is zelfs uit de schuur gejat.. (wonderbaarlijk genoeg na paar jaar terug gevonden door de politie en weer in mijn bezit).
Dus hier is het in ieder geval niet.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:51

lieveli schreef:
Ik vind dat je dat soort oliebol gewoon lekker moet doen als je daar behoefte aan hebt en dat degene die het deelt met de nek moet worden aangekeken en niet degene wiens kwarktassen of foef te zien is.

En trouwens, ik stuur mijn vriend zo vaak topless foto's. Ik háát het huishouden, ik kan níet sparen. Ik moet toch een manier hebben om mijn toekomst met hem te verzekeren. :=

Haha :') gelukkig is er een wereld van verschil tussen topless foto's en sextapes

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:52

Magrathea schreef:
Het is zeker belachelijk dat het zo is. Alleen, zo het is nu eenmaal. Ik zou echt geen zier geven om een sollicitant waarvan een seksfilmpje verspreid is, maar ik kan niet de mening van anderen veranderen :+

Dat zou ik dan ook hebben.
Als er een sollicitant of collega zou zijn met een filmpje zou ik ook zoiets hebben van, tja, dat is dan zo.
Dat was prive, als hij/zij hier normaal doet wat bij het werk hoort moet hij dat zelf weten.

Maar de naïviteit van de slachtoffers is gewoon iets waar ik me over verbaas.
Ze weten dat er mensen zijn die er wel raar van opkijken.
En ja men weet ook dat zoiets digitaals met 1 klik overal te zien is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:52

Sjolvir schreef:
Ayasha schreef:

De mijne is zelfs uit de schuur gejat.. (wonderbaarlijk genoeg na paar jaar terug gevonden door de politie en weer in mijn bezit).
Dus hier is het in ieder geval niet.

Hier ook niet en kan ook geen land bedenken waar ik het wel zou durven dus vandaar ook mijn vraag aan Shadow. :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:54

Xyris schreef:
lieveli schreef:

Haha :') gelukkig is er een wereld van verschil tussen topless foto's en sextapes

Oh mijn ex heeft me ook wel eens gefilmd hoor. Ja. Nou ja. Naast dat ik er vanuit ga dat hij het gewoon verwijderd heeft aangezien we oké zijn met elkaar, kan het me ook echt niet boeien dat mensen zien dat ik een piemel aftrek. Nounou. Het is me wat.

De meesten van ons hebben seks, ik vind het ook wel vertrutting van de maatschappij dat een meisje geslutshamed wordt als zoiets uitlekt.

We hebben allemaal geslachtsdelen en we doen er bijna allemaal vieze dingen mee. Het is de natuur.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:56

Nou, gelukkig heb jij die kijk er op, helaas zijn er maar weinigen met jou.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:57

Ik vind het echt schokkend dat men ook maar een deel van de schuld bij de slachtoffers legt.

Deze vrouwen maakten deze foto's voor de privé sfeer. Met een man die zij vertrouwden. Foto's die zij enkel voor zichzelf maakten, daar plezier aan beleefden en daar werkelijk niemand kwaad mee doen.
Dan komt er een of andere malloot die het leuk vindt om beelden uit andermans privé collectie te jatten en online te zetten.
En vervolgens wordt er gezegd 'ja hadden ze ze maar niet moeten maken'. Pardon?

Wat kan je dan nog wel in je eigen huis? Mag je dan nog wel fatsoenlijk seks hebben? Want stel dat je gefilmd wordt met een verborgen camera? Sinds wanneer moeten mensen zich in hun EIGEN huis inhouden om bepaalde dingen te doen omdat andere mensen daar wel eens misbruik van zouden kunnen maken?

Heel, heel erg kwalijk vind ik dit. Je zou denken dat vrouwen zich verenigen in dit soort situaties en elkaar verdedigen. Kom op zeg, seksualiteit is dood normaal, maar andermans seksualiteit misbruiken is ontzettend verdorven en bovendien strafbaar. Maar helaas zijn we dus blijkbaar nog niet zo ver.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:59

Xyris schreef:
Nou, gelukkig heb jij die kijk er op, helaas zijn er maar weinigen met jou.

Zoiets gaat in golfbewegingen. In de jaren 70 was alles heel vrij, toen werd het steeds preutser en nu zal het weer de vrije kant opgaan tot het weer preutser wordt. In de Romeinse tijd had ook iedereen seks met elkaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:02

Toen kakten ze ook onder de trap, dus of dat nu iets is om naar terug te willen. :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:03

Het zal even wennen zijn denk ik...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:04

:)) :))

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:07

Voor Belgen zal het makkelijker zijn, die poepen bijvoorbeeld al in bed. Van bed naar onder de trap is een kleine stap.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:08

lieveli schreef:
Voor Belgen zal het makkelijker zijn, die poepen bijvoorbeeld al in bed. Van bed naar onder de trap is een kleine stap.

_/-\o_ :')