Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:42

glenstorm schreef:
Ik ga zelf op GL stemmen. Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd wat de gedachtegang is van de mensen hier op bokt die PvdD hebben ingevuld.

Ik stem PvdD. Waarom? Ik ben het eens met de visie van de partij. Alles gaat tegenwoordig maar over meer produceren, meer consumeren. Worden we daar nou echt gelukkig van? Wat mij betreft niet en bovendien leven we op een planeet die niet mee kan groeien. Ik denk dat het tijd is voor verandering en dat dit niet 1 2 3 zal gebeuren snap ik heel goed. Maar ik vind het belangrijk dat er een partij is die zich hier voor inzet een denkt aan de toekomst op lange termijn. Zaken als het klimaat worden niet serieus genomen terwijl we allemaal te maken zullen krijgen met de gevolgen. Dat is toch eigenlijk heel raar? De partij voor de dieren heeft een belangrijke aanjaag functie in de tweede kamer en dat vind ik een goede zaak!

xniieeenke

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:45

Ik ben 14 en zelfs ik snap dat Jesse klaver net even anders ligt dan Geert Wilders. Hij is zelf net zo goed radicaal in zijn denken, net als de mensen die hij weg wil hebben + onschuldige mensen weg wil hebben. Ook zie je 'm nergens noemen hóé hij zijn plannen uit wil voeren, letterlijk nergens...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:50

Ik stem eigenlijk al jaren sp en doe dat nu ook weer.. linkser dan sp kan niet anders had ik dat wss nog gedaan ook :')
Maar in GL en D66 kan ik me ook aardig vinden :j

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:55

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:55

Hij maakt overal wel grappen van, Arjen Lubach, maar ondertussen klopt het wel gewoon, steek je er flink wat van op. Dat vind ik echt tof :P niet dat zijn nieuws heilig is maar toch.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:59

Ik weet nog niet wat ik ga stemmen, maar via de stemwijzer kwam ik uit op PvdD. Dacht het even niet :') :x

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:59

Cinderella schreef:
astridastrid schreef:
PVV-stemmers: kijk eerst dit https://youtu.be/484IkD8TWpg

Weet wat je stemt.

Oh geweldig dit. Zo raak. _/-\o_ _/-\o_

En de grap is dus dat PVV stemmers het niet willen kijken/ zien :') .
Ja, Lubach maakt politiek wel interessant en toegankelijk.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:11

Ik ben er nog niet 100% over uit, maar ik heb hier toch maar GroenLinks aangekruist. De standpunten van de partij en ook Jesse Klaver spreken me erg aan. :)
Grappig om te zien dat de meerderheid van Bokt dit tot nu toe ook heeft gekozen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:21

Dat filmpje van Lubach vind ik ook treffend :D Maar persoonlijk denk ik dat het bewust en strategisch gekozen is om weinig plannen en geen uitgebreide uitleg te plaatsen. GW heeft meer dan genoeg politieke ervaring en kan genoeg adviseurs inschakelen om met een hoop ver uitgewerkte plannen en goede reclames te komen, maar ze doen het gewoon niet dus daar moet een andere gedachte achter zitten. Misschien het idee: beloftes die je niet maakt kun je ook niet breken?
En uiteindelijk zijn er maar heel weinig partijen die echt een deel van hun kiesprogramma waar kunnen maken, dus wat dat betreft is de pvv geen uitzondering.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:53

Drico schreef:
Floor_x schreef:
Waarom wordt er altijd vanuit gegaan dat PVV stemmers niet weten waar ze op stemmen? Als iemand zegt 'Ik stem PVV' zijn er altijd weer mensen die daar over vallen en met filmpjes en artikelen tegen de PVV aan komen zetten.

Waarschijnlijk zijn er gewoon gegronde redenen dat iemand PVV wil stemmen. Ik kom toch ook niet met anti Jesse Klaver propaganda aanzetten als iemand zegt GL te stemmen? :+

Respecteer iemands keuze gewoon :)

Je neemt me de woorden uit mijn mond :+

propaganda hoeft niet, maar het is wel wijs voor wie dan ook, op wie die persoon dan ook wil stemmen
dat ze checken of wat er gezegd word, ook is wat de persoon in kwestie voor ogen heeft en daadwerkelijk doet/gaat doen

als ik op groen links stem bijvoorbeeld omdat ik millieu heel belangrijk vind en ze stemmen daarna tijdens de regeer periode totaal tegenovergesteld waardoor het millieu nog zwaarder belast gaat worden(simpel voorbeeld; we bouwen 20 nieuwe kolencentrales) , dan zou ik me aardig genaaid voelen en kunnen ze mijn stem wel vergeten de volgende ronde
en dat is wat GW doet, die roept van alles en zelfs in de oppositie doet hij totaal het tegen overgestelde ( terwijl je juist in de oppositie ontzettend mooi kunt vasthouden aan je eigen principes)
waardoor zijn opkomen voor allerlei zaken, juist het onderuit schoppen van die zaken is geweest

het gaat mij dus echt niet om zijn standpunten , hoe eens of oneens ik het ook met hem ben (helemaal oneens zijn kan ook helemaal niet, zijn originele programma was namelijk bijna helemaal gejat van de SP, waar ik op stem)
maar om het simpele feit dat ie zijn kiezers besodemieterd
das niet cool en ik ben dan ook echt oprecht verwonderd dat mensen het pikken....

als de SP zijn/haar kiezers zo op die manier wenst te behandelen, zou ik nooit meer op ze stemmen ...maar veel PVV stemmers kijken hier gewoon voor weg , dat snap ik gewoon niet zo goed :?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:18

Ben ik met je eens sonja..
Ik kon me in de standpunten van pvv eerst wel vinden.. tegenwoordig niet meer.. maar ik zou nooit op hem stemmen omdat zijn vorm van communicatie mij niet aan staat en ik hem gewoon niet vertrouw..

Dit jaar kwam denk bij mij als partij ook naar voren.. en ook in hun standpunten kan ik me heel goed vinden.. maar ik vertrouw ze gewoon niet en ik denk dat er addertjes onder het gras zitten.. dus daarom overweeg ik nog niet eens om op ze te stemmen..

Bokt is zo te zien wel behoorlijk links georiënteerd :D

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:09

Ik denk dat de neiging om PVV stemmers meer informatie te willen toesturen ook wordt ingegeven door het feit dat veel mensen zich - net als een van mijn voorgangers - niet kunnen voorstellen dat zo'n grote groep mensen zich (met hand en tand lijkt het soms wel) laat piepelen door een politieke partij. Volgens mij lachen ze zich kapot bij de PVV dat er miljoenen mensen bereid zijn op hun te stemmen terwijl ze niet eens een echt partijprogramma hebben en geen enkel inzicht kunnen geven in de uitvoerbaarheid van de dingen die er beloofd worden.

De vraag 'Hoe dan' van Lubach is weliswaar ludiek ingezet maar daarom niet minder serieus. Dat Wilders dingen roept die mensen graag willen (horen), dat snap ik maar als iedereen dat zou doen in de mate waarin de PVV dit doet dan blijft er niets over van de inhoudelijke discussie en een daadwerkelijk waardevolle democratie. Waar de andere belangrijkste partijen een partijprogramma hebben geschreven en dit (vrijwel allemaal) hebben laten toetsen op haalbaarheid, heeft de PVV omschreven hoe haar Utopisch Nederland eruit ziet. Eigenlijk zou elke partij dat moeten doe: een programma waarin duidelijk staat wat naar hun oordeel de ultieme maatschappij zou zijn maar daarnaast óók een programma waarin staat hóe dat dan zou moeten gebeuren. En dat laatste wil/kan Wilders niet.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:22

M_i_R schreef:
Volgens mij lachen ze zich kapot bij de PVV dat er miljoenen mensen bereid zijn op hun te stemmen terwijl ze niet eens een echt partijprogramma hebben en geen enkel inzicht kunnen geven in de uitvoerbaarheid van de dingen die er beloofd worden.

Precies dit! Je hebt het wat beter uitgelegd haha!

En natuurlijk moet iedereen het zelf weten, en hoef je je tegenover niemand te verantwoorden, als je maar eerlijk tegen jezelf kunt zeggen dat je er goed in verdiept hebt.

Interessant om te lezen allemaal!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:25

ik ga voor d66, vrij gematigd en aandacht voor onderwijs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:26

Ik heb ondertussen deze link vast onder mijn plak-toets staan:
https://www.advocatenorde.nl/12308/rapp ... sstaat-def

Op de laatste pagina staat een handig grafiekje waarin je kan zien in hoeverre partijprogramma's uitvoerbaar zijn. Het programma van de PVV staat in alle opzichten, volledig dus, in strijd met de grondwet. Om de dingen uit te voeren die zij beloven zullen ze de grondwet moeten aanpassen, wat betekent dat het eerst door tweederde van beide kamers goedgekeurd moet worden (wat met deze versnippering al niet gaat gebeuren), en in een volgende regeerperiode moet het nóg een keer goedgekeurd worden. Dat gaat hem echt niet lukken. Hoe dan is in dit geval dus wel een praktische vraag om te stellen.. Hij roept dingen die hij écht niet waar kan maken, ook niet als hij in de coalitie komt en zelfs niet als minister president.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:29

Fenrir schreef:
Ik weet nog niet wat ik ga stemmen, maar via de stemwijzer kwam ik uit op PvdD. Dacht het even niet :') :x

Waarom niet?
Hun punten vind ik wel prima allemaal, ze komen behoorlijk overeen met de SP geloof ik.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 10-03-17 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:29

Voor het eerst ga ik stemmen op D66. Links genoeg wbt milieu en rechts genoeg wbt de economie.
Natuurlijk hebben zij ook standpunten waar ik mij niet in kan vinden maar dat houd je altijd.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:40

Azmay schreef:
Fenrir schreef:

Waarom niet?
Hun punten vind ik wel prima allemaal, ze komen behoorlijk overeen met de SP geloof ik.

Maar je komt wel uit op de PvdD? Dan ben je het dus toch eens met veel standpunten. Wat is de reden dat je er toch zo over denkt? (Puur uit nieuwsgierigheid)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:45

Ik wijk voor het eerst sinds jaren af van mijn 'vaste' partij.

Ga dit jaar PvdA stemmen, ben het niet met alles eens maar het alternatief volgens de stemwijzer is CDA en op een of andere manier staat Buma mij vreselijk tegen.
En qua standpunten hebben beide partijen wel voors en tegens.

Volgens de stemwijzer zou ik ChristenUnie moeten stemmen. Maar dat is mij te extreem, net als de PvdD en de PVV vind ik de extremen binnen de partij te heftig om op te stemmen.
Ze zullen vast goede standpunten hebben maar wat gematigder heeft mijn voorkeur.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:53

Ik ben vaste D66 stemmer en ben sterk geneigd om ook bij deze verkiezingen weer D66 te stemmen. Maar ik ben net als vele anderen nog nooit zo aan het zweven geweest als dit jaar.

Heb daarom de stemwijzer gedaan, waar D66 op 4 kwam met daarboven PvdD, GL en op 1 Artikel1. Toen dacht ik gats dat is Sylvana (vind haar manier van discussiëren niet fijn), maar eigenlijk vind ik het programma best sterk. Kan alleen in mijn provincie niet op Artikel1 stemmen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:55

Nadeel van stemmen op kleine partijen is dat je stem verloren gaat.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:56

Overigens is de stemwijzer naar mijn mening wel erg beperkt. Ik zat hem in te vullen en dacht echt de hele tijd van 'ja eens maar wel alleen als...'

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:59

Depende schreef:
Overigens is de stemwijzer naar mijn mening wel erg beperkt. Ik zat hem in te vullen en dacht echt de hele tijd van 'ja eens maar wel alleen als...'

Je kan ook ergens de onderbouwing zien per partij, als ze die gegeven hebben.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:06

Ik ben wel benieuwd naar de redenen waarom mensen op PVV stemmen die dat hier hebben aangegeven. Willen jullie dan ook graag de Islam verboden zien, en zien jullie vluchtelingen die nergens heen kunnen dan als iets wat gewoon niet ons probleem is? Of zijn die dingen dan maar bijwerkingen van andere punten die je wel heel goed vindt? Waar ben je het wel en niet mee eens van het PVV-programma?

En hoe zien jullie de problematiek die bijvoorbeeld Lubach in het al hier geplaatste aanstipt m.b.t. de onconcreetheid van sommige partijpunten en het tegen de grondwet ingaan van andere punten, die dus niet zomaar waar gemaakt kunnen worden?

Het lijkt me erg vervelend als er telkens met onbegrip op je keuze wordt gereageerd, en onbegrip of ridicule werkt denk ik ook alleen maar averechts als het wordt geplaatst met de hoop dat iemand zijn/haar mening dan om zal draaien.

Ik ben nog nooit zoveel met politiek bezig geweest als voor deze verkiezingen. Helemaal na een vakantie naar de VS en zien hoe het daar op sommige plekken is weet ik in ieder geval dat ik graag de sociale stukken van onze staat en wet behoudt/cultiveer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:10

Na een heel aantal jaren D'66 te hebben gestemd, kom ik nu toch weer terug bij GroenLinks :j
Hun visie op de zorg staat mij meer aan dan die van D'66 :j Bovendien vind ik het knap dat ze er op dit moment in slagen om een wat minder elitaire partij te worden, dat was één van de redenen dat ik er namelijk niet meer op stemde. Te hoog geitewollensokken gehalte.