Yolocaust

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Yolocaust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:27

Eigenlijk vind ik de grootste grap dat een van de bunkers van Hitler dicht bij ligt. Maar dat is een andere discussie :P

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:42

Waar ik me vooral aan stoor is het feit dat mensen gewoon doen alsof ze stom zijn. Je mag dan zeggen 'het maakt minder indruk dan een concentratiekamp' (en dat kan ik zeker begrijpen). Maar het is wel een monument over een gebeurtenis in de geschiedenis waar duizenden mensen bij zijn omgekomen. Je mag dan niet perse op de grond van een kamp daar staan, maar bij het woordje 'Holocaust Memorial' zou je je toch al even drie keer achter je oren moeten krabben voordat je een lachende selfie maakt of op die blokken klimt. Dat heeft puur te maken met respect. En dat geldt niet alleen voor dit monument. Vele begraafplaatsen in Frankrijk hebben bepaalde 'plekken' waar je bijvoorbeeld als enigste plek op de hele begraafplaats, puur uit respect en eerbetoon, geen foto's 'mag' maken. En alsnog vertikken mensen het dat respect op te brengen. Sorry, maar dan snap ik echt oprecht niet waar je mee bezig bent.

Ik vind het heel goed dat hier iets mee gedaan word. Het is bespottelijk dat zoiets eigenlijk nodig is, maar mensen worden steeds brutaler en onrespectvoller. Ik erger me er echt kapot aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:48

Waarom zou je niet op die blokken mogen klimmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:55

Het mag vast wel, maar of je het dan ook moet doen :+ Bijvoorbeeld op een begraafplaats over de grafstenen klauteren en lachende selfies maken zou ik bijvoorbeeld ook niet enorm vinden getuigen van respect.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:56

Ik ben een paar jaar terug zelf in theresienstad (?) geweest, en het kwam zelfs niet eens in me op om ergens aan of op te gaan zitten, laat staan lachend op een foto.
Op dat moment gingen mijn gedachtes uit naar de mensen die daar gezeten hebben en geleden hebben of gestorven zijn, niet aan selfie's maken or what so ever.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:58

lieveli schreef:
Waarom zou je niet op die blokken mogen klimmen?

Als er een standbeeld staat van een belangrijk figuur in de historie van ons land, klim je daar toch ook niet op? Of grafstenen, of uberhaubt iets wat een negatieve lading heeft. In Auswitz ga je toch ook niet boven op gebouwen staan en een dansvideo schieten?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:01

Oh je hebt je bericht aangepast. Jammer.

Ik vind dat je dit monument en Auschwitz niet kunt vergelijken, dan sla je echt de plank mis. Het is ook geen begraafplaats.

Het is een monument dat heel speels ontworpen is en nee ik vind niet dat je er op moet spelen en gillen en tussendoor rennen. Maar je kunt er prima even bovenop zitten en in gedachten verzonken zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:17

lieveli schreef:
Oh je hebt je bericht aangepast. Jammer.

Ik vind dat je dit monument en Auschwitz niet kunt vergelijken, dan sla je echt de plank mis. Het is ook geen begraafplaats.

Het is een monument dat heel speels ontworpen is en nee ik vind niet dat je er op moet spelen en gillen en tussendoor rennen. Maar je kunt er prima even bovenop zitten en in gedachten verzonken zijn.

Mee eens. Goed om te lezen dat het monument toch bedoeld is om enigzins interactief te zijn. Ik vraag me af hoe hedendaagse faimlieleden van de overleden met het monument omgaan. Loop je stilletjes tussen de blokken door of ga je even bij je vermoorde familielid zitten om (al-dan-niet-in-stilte) bij te praten?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:22

Nou, de meeste mensen zitten er niet op in gedachten verzonken. Die zijn erover heen aan het rennen om te kijken of ze de sprong kunnen maken of maken selfies 'Kijk eens hoe leuk het hier is'.

En vanwaar zou dat niet in dezelfde lijn liggen? Een memorial is gemaakt om te verdenken, niet om als een speelplaats te gebruiken. Nee, ik vind niet dat je daar dan bovenop moet gaan zitten. Er staan ook borden bij dat het verboden is om op de blokken te klimmen/zitten, dus dan is het dus niet ontworpen daarvoor. Daar sla je de plank mee mis ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:28

Staat dat er? Wat erg, is me nooit opgevallen := De bewakers mogen dat dan wel eens kenbaar maken :=

Nou ja, ik zit er regelmatig op, bel de monumentenpolizei maar :=

Cowboy55 schreef:
Mee eens. Goed om te lezen dat het monument toch bedoeld is om enigzins interactief te zijn. Ik vraag me af hoe hedendaagse faimlieleden van de overleden met het monument omgaan. Loop je stilletjes tussen de blokken door of ga je even bij je vermoorde familielid zitten om (al-dan-niet-in-stilte) bij te praten?

Ik zit er dus op. Ik heb mijn in de oorlog vermoorde familie uiteraard niet gekend, wel mijn door de oorlog getraumatiseerde oma. Maar daar praat ik dan weer nooit tegen omdat ik er niet in geloof dat ze het zou kunnen horen.

edit: En je kunt zo'n hoop stenen écht écht niet vergelijken met een plek waar zoveel mensen zijn vergast Courses. Kom op.

edit2: Cowboy, als ik al een soort van aanwezigheid wil voelen van de vermoorde familie dan ga ik naar de Joodse Schouwburg in Amsterdam waar ze zijn verzameld voordat ze zijn afgevoerd naar Westerbork en daarna Auschwitz.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:33

lieveli schreef:
Staat dat er? Wat erg, is me nooit opgevallen := De bewakers mogen dat dan wel eens kenbaar maken :=

Nou ja, ik zit er regelmatig op, bel de monumentenpolizei maar :=

Cowboy55 schreef:

Ik zit er dus op. Ik heb mijn in de oorlog vermoorde familie uiteraard niet gekend, wel mijn door de oorlog getraumatiseerde oma. Maar daar praat ik dan weer nooit tegen omdat ik er niet in geloof dat ze het zou kunnen horen.

edit: En je kunt zo'n hoop stenen écht écht niet vergelijken met een plek waar zoveel mensen zijn vergast Courses. Kom op.

Het gaat om het gedachtengoed erachter. Zo te lezen ben je goed genoeg bekend met de holocaust bekend, dus dan weet je ook waar het monument voor staat. De gevoelswaarde van een kamp als Auswitz zal misschien hoger liggen omdat je er 'echt bent'. Maar de herdenking van het moment wat in Berlijn gebouwd is, gaat ook over de mensen die daar vergast zijn. En niet alleen degene die daar vergast zijn, maar die tijdens die periode waar dan maar ook gedood zijn. Dus ja, de gevoelswaarde ligt waarschijnlijk anders, dat geef ik je mee. Maar het gedachtengoed erachter? Dat zit echt wel op dezelfde lijn.

Ik moet wel zeggen dat ik je reactie hierboven vrij respectloos vind. Bel de politie maar. En dan? Sturen ze je eraf? Je zou zelf het respect moeten opbrengen dat niet te doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:37

Dat is dan jammer.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:38

Topsite! Ik was er vorig jaar en heb met schaamrood op mijn kaken mijn schoonfamilie van die blokken af getrokken >;) Ze hadden echt niet door dat dit niet kon... :n

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:50

Ik geloof dat je wel op de blokken mag lopen, het als speelobject gebruiken is imo een beetje teveel van het goede.
Eisenmann heeft het niet als speelobject ontworpen maar wel als een kunstwerk wat actief gebruikt mag worden om te reflecteren naar het verleden :)

We zijn er jaren geleden geweest en mijn vriendin heeft toendertijd een fotoproject gemaakt waarbij ze probeerde uit te leggen wat ze voelde toen ze op de stenen zat.

Kan alleen nog een schets/concept vinden van wat er toen is gemaakt.
Afbeelding

Maar lachend op de foto gaan met je selfiestick vind ik een stap te ver.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:54

Wow mooi concept Minikatje!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:56

lieveli schreef:
Wow mooi concept Minikatje!

Weer mee eens. Zo stelde ik me dat dus voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:57

Inmiddels worden er steeds meer foto's verwijderd door de kunstenaar op verzoek. Alleen circuleren de beelden nog wel verder rond op internet. O.a. op nieuwswebsites en social media. Zullen de aanvragers van verwijdering blij mee zijn :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:00

In het Joods museum is trouwens een prachtig monument dat veel meer met me doet. Nu is dat hele museum trouwens één groot monument, maar in dat museum is dus een klein zaaltje, de Memory Void.

http://berlijn-blog.nl/wp-content/uploa ... Museum.jpg

Je loopt hier overheen, het geluid dat de gezichten maken geeft de joden hun stem terug. Het lijkt ergens in de verte wel op gegil. Het heeft iets lugubers, dat wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:05

Je mag toch hopelijk niet zomaar een selfie van iemand gebruiken voor je kunst :?
Lijkt mij dat daar ook gewoon autheursrecht op zit.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:09

Sizzle schreef:
Je mag toch hopelijk niet zomaar een selfie van iemand gebruiken voor je kunst :?
Lijkt mij dat daar ook gewoon autheursrecht op zit.

Lijkt me dat alles op facebook en aanverwanten vrij wild is......
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 20-01-17 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:10

billionache schreef:
Heel heftig, maar petje af voor deze man om het op deze manier onder de aandacht te brengen!

Ik ben vorig jaar ook op reis geweest naar Polen en daar Auschwitz bezocht. Wat een respectloze dingen ik daar heb gezien, belachelijk lopen lachen en natuurlijk ook selfies of lachend poseren voor de foto... Vraag me af wat dat soort mensen bij die monumenten te zoeken heeft :n

Iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. Respectloos gedrag is natuurlijk niet acceptabel, maar echt niet iedereen hoeft daar vertrietig te zitten zijn. En met een normale selfie is ook niks mis.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:17

Het meest indrukwekkende monument voor mij is het monument voor de kinderen in het Yad Vashem museum in Jeruzalem. Een enkele kaars in een labyrint van spiegels, ontelbare malen herhaald. Onbeschrijfelijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:19

Lielle, kun je daar een foto van zoeken? Ik ben benieuwd en de kans dat ik binnenkort nog naar Jeruzalem afreis is 0,0 procent.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:24

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:25

Parijs heeft ook een heel bijzonder oorlogsmonument!