Forum voor Democratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:24

Ik heb ook niet het idee dat de media erg links is. Ik heb de afgelopen jaren vooral de kracht van herhaling van zo'n mantra gezien.

En het effect was juist dat media (de Volkskrant, DWDD bijvoorbeeld) juist om de schijn te vermijden soms redelijk de andere kant op gingen. Dat maakt niets uit - want het was nooit echt een inhoudelijk oordeel maar alleen bedoeld om te diskwalificeren. Breitbart vindt Fox news nog te 'liberal', er is geen manier waarop je ooit onder dat verwijt uitkomt.
Ik hoop dan ook dat sommige media weer een flink eigen kompas gaan ontwikkelen en daarop gaan varen, en zich niet teveel aantrekken van verdachtmakingen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:23

Ik ben me ook aan het verdiepen in FVD. Tot nu toe weet ik nog niet wat ik ervan moet vinden. Sommige standpunten zijn zeker goed, maar ik heb er in z'n algeheel geen goed gevoel bij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:35

Ach iedereen wil betere zorg en onderwijs, veiligheid en zeker minder belasting betalen. De vraag is echter, hoe wordt het betaald? En vooral, is dat haalbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:07

Electra63 schreef:
Ach iedereen wil betere zorg en onderwijs, veiligheid en zeker minder belasting betalen. De vraag is echter, hoe wordt het betaald? En vooral, is dat haalbaar.

Tja - daar zeg je me wat.
"Laat mensen hun eigen zorg betalen" is een erg modern standpunt. Het geeft lagere verzekeringspremies en minder belastingdruk.
In het huidige politieke klimaat is dit haalbaar.

On topic: ik meen dat fvd er geen standpunt over inneemt, "tzt" houdt men wel een poll ofzo en die moet je dan als kiezer volledig vertrouwen.

Ik werk in de zorg en vind dit moderne standpunt onwenselijk, op het inhumane af.
(Chronisch zieken, geestelijk gehandicapten, mensen die afhankelijk zijn van medicijnen vanwege een zeldzame ziekte - die mensen gaan gewoon dood als ze het zelf moeten betalen.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:25

Citaat:
(...over de gekozen minister president, J.)
Echter, als je voorstander van een dergelijk punt bent moet je je ook goed realiseren dat de kans klein is dat ze het waar gaan maken. Een punt waar een grondwetswijziging voor nodig is mag dus mijn inziens geen belangrijke reden zijn om wél op een partij te stemmen. Want het is niet erg realistisch dat het ze gaat lukken (ook al is de kans er wel).

...eerlijk gezegd weet ik niet OF hier de grondwet of de kieswet moet worden aangepast - dat er een "eerste onder zijn gelijken" is, is meer een afspraak binnen het kabinet.

Zou de grondwet idd gewijzigd moeten worden, is het tenminste netjes om dit te vermelden.

En waar ik op dit punt van baal: ik zie de Nederlandse democratie als eentje die krachtig is, krek omdat er wordt onderhandeld.
Dit voorstel gaat over 'we kiezen een sterke man' (bleegh, niet alleen vanwege het sexisme) en die moet dan maar een regering samenstellen, "de macht krijgen een minister te ontslaan" (... dat doet het parlement! Al kan de ministerraad ook nu al iemand de wacht aanzeggen/ wegsturen) en de premier moet zaken naar zich toe kunnen trekken.

Dit alles onder het motto dat al dat ge overleg maar lastig is.
Weinig democratie, dus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:39

Janneke2 schreef:
"Laat mensen hun eigen zorg betalen" is een erg modern standpunt. Het geeft lagere verzekeringspremies en minder belastingdruk.

Jammer is dat. Men denkt dat het lagere verzekeringspremies en belastingdruk geeft. Maar uiteindelijk blijkt zo'n systeem juist duurder te zijn voor vrijwel iedereen, en is het overduidelijk dat in welk westers land je ook gaat kijken, een toegankelijk centraal systeem veel beter gewaardeerd wordt en ook veel beter werkt dan waar iedereen hun eigen zorg moet betalen. Ook voor mensen die denken geen of bijna geen gebruik te maken van de zorg.

(Wat dat laatste betreft: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/06/go ... 8-a1540079
Ik heb wel wat aanmerkingen op het artikel, maar het is in elk geval interessant hoe mensen denken dat ze niet zoveel met zorg te maken hebben, maar dat dat bij doorvragen genuanceerder blijkt te liggen. Da's enerzijds heel fijn: want alles waar je dus weinig van merkt is waarschijnlijk redelijk geregeld. Maar tegelijkertijd is het dus wel een probleem als mensen dan denken dat het alleen 'de anderen' zijn die zorg gebruiken - onnodig zorg gebruiken, en dat het hen niet zal raken.)

't Is dus erg jammer dat dat standpunt uberhaupt nog doorklinkt, omdat het zo aantoonbaar niet juist is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:42

Janneke2 schreef:
geerke schreef:
vara is inderdaad links...wnl iets meer naar rechts...helemaal waar.Moet je eens kijken wat er het meest te zien is op de door ons betaalde omroep.
Je zou zeggen dat als de belastingbetaler de omroep betaalt dat het toch neigt naar staatsomroep?

....daar zit iets in.
Maar we hebben ooit gekozen om geen BBC te nemen, maar om de verschillende verenigingen (vara, avro, ncrv, etc) op hun eigen manier te laten doen.
Ons bestel is dus een lappendeken, met rode, rechtse, christelijke etc etc "stukjes lap".

Nou is het wel zo dat het ledental van de verschillende omroepen, ook meewerkt in het aantal uren dat ze mogen uitzenden.
Ik vind het wel prettig, zoveel verschillende omroepen, zo is er voor ieder wat wils.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:47

piezze schreef:
De media, dat is ook zoiets vaags? Waarom zou in een democratisch land de media gekleurd moeten worden. Media die publiek betaalt worden moeten maar 1 ding. Onbevooroordeeld nieuws brengen. Dat doen ze nu vaak niet. Vaak is nieuws toch wat links gekleurd. Dat vind ik best wel kwalijk te noemen. Op een Facebook is het juist extreem rechts gekleurd. Vaak kun je nieuws van social media al helemaal niet zo serieus nemen. Vaak zijn dingen niet waar of al verouderd.
Verder zijn de media wij allemaal op internet en social media. Probeer zelf om wat genuanceerder dingen te delen. Dat zou al zo veel schelen.

Grappig, ik heb juist het idee dat het nieuws veel te rechts is.
Veel te veel leunt op sensatie en onderbuikgevoel.
Te eenzijdig.

De kranten, vind ik tandenknarsend, eigenlijk is de trouw de enige die imo een genuanceerd beeld geeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:14

Hier schrijft een abonnee van Trouw:
Trouw hoort tot "de media" - maar dus niet tot die media 'die publiek betaald worden' - ik houd als abonnee een degelijke verzetskrant overeind.
Waarbij ik de 'kleuring' verzetskrant, christelijke achtergrond en deels linkse, deels rechtse meningen hogelijk waardeer.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:55

Bindende referenda? Nee dank je, dan krijg je dus dat mensen die zich niet hebben ingelezen achter de grootste schreeuwer aanlopen of onderbuik-stemmen... En dan is het nog bindend voor heel NL ook nog.

Doe dan maar een goed voorstel over Burgerfora. Dat lijkt mij veel zinniger.

Verder zie ik wel een aantal leuke ideeën (heb er even snel overheen gescrold) maar uiteindelijk moet er ook geld voor zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:06

Electra63 schreef:
Ik ben sowieso niet voor de versnippering en al die kleine partijen (vaak voortkomend uit gevestigde partijen). Van mij mag de kiesdrempel omhoog en ik ben zeker niet voor referenda, waar het merendeel van de burgers de gevolgen niet van kan overzien.

Of 'Ja' of 'Nee' stemmen omdat ze een signaal af willen geven in plaats van de eigenlijke vraag te beantwoorden. Redelijk dodelijk, dat.

Electra63 schreef:
Ik vind ons huidige kiesstelsel prima, alleen de kiesdrempel omhoog.

Mee eens. Maar het lijkt me stug dat deze club de huidige kiesdrempel haalt, zelfs met Theo Hiddema als lijstduwer......

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:38

Ieuw. .. Theo Hiddema..Het nieuwe idiool, de redder, die Nederland terug gaat geven aan de Nederlanders, omdat eigen volk eerst komt. :D ;)