Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:37

Realiseer je wat de verschillen zijn, mbt een werknemer en een Kamerlid.

Die geblondeerde meneer die haat zaait, is niet in loondienst.
Formeel gesproken is hij wel in dienst - in dienst van ons allemaal ( :o ik heb liever een ander! ) als wetgever en controleur van de regering.

Er is geen dienstverband zoals bij loondienst.
Er is wel een soort van "baas", dat zijn wij allemaal.

Maar er is bij wet afgesproken dat een gekozen Kamerlid wel zelf mag opstappen, maar dat "de wil van de kiezer die hem op het pluche heeft gebracht" niet wordt tegengewerkt door het Kamerlid tussentijds weg te kunnen sturen.
De enige manier om van een slechte politicus af te komen is hopen dat er niemand meer op hem stemt....
(In praktijk werken die 150 Kamerleden samen in zogeheten fracties. Een fractie is vrij om na ruzie oid iemand de deur te wijzen. Dan heeft iemand de keuze: word ik een 1 persoonsfractie, sluit ik mij aan bij een andere fractie of verlaat ik de Kamer.)

Verder mag volgens deze zelfde denkfiguur een Kamerlid binnen de orde der vergadering zeggen wat hij wil.
(Maar Marokkanen gelijk stellen aan criminelen in een cafe, dat is voor de rechter strafbaar. Wilders heeft dan ook jarenlang niet buiten de 2e Kamer willen praten.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:51

Maar al die "stoere" mensen die nu die postbezorger dood verwensingen gedaan hebben staan misschien ook wel aan je deur. Maar toevallig niet ontslagen en daarom niet in het nieuws.

Maar daar word niets aan gedaan en dat klopt niet.
Deze man is een domme drol.
Maar een gevaar. Ach. Meer een grote mond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:21

bruintje123 schreef:
Maar al die "stoere" mensen die nu die postbezorger dood verwensingen gedaan hebben staan misschien ook wel aan je deur. Maar toevallig niet ontslagen en daarom niet in het nieuws.

Waar baseer jij op dat "die anderen" niet aangesproken worden op hun gedrag? Omdat dat het nieuws niet haalt?

bruintje123

Re: Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:50

Daar heb jij ook weer een punt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:24

bruintje123 schreef:

Ik weet niet "of dat niet klopt".

Mensen horen beoordeeld te worden op hun gedrag, voor mijn part intenties en Martin Luther King sprak (...droomde...) over 'the content of their character'.

Van deze meneer die mogelijk eergisteren nog aan mijn deur stond "weten we dit".
(Of ontslag de juiste maatregel is, etc etc etc.)

Luitjes die deze gelegenheid te baat nemen 'om helemaal los te gaan' - tja.
Judging by the content of their character vallen ze giga door de mand, laat dat duidelijk zijn.

....maar ik wil nou ook net weer niet, dat de baas van TNT (en alle andere bedrijfsbazen) non stop aan het spioneren zijn, of er niet toevallig een van hun luitjes misschien wel niet ergens iets gezegd, geappt, gefacebooked kan hebben dat niet door een beugel kan...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:28

Nou ik bedoel meer van, als deze man word ontslagen, dan allemaal, of allemaal niet.
Dan moeten we ook rechtlijnig zijn.

Van mij hoeft hij niet ontslagen te worden. Hij deed blijkbaar zijn werk goed. Klaar.
Ik zal nooit vriendjes met hem worden, want iemand met deze denkwijze wil ik niet op de koffie.
Maar ach, ik zal er niet bang van worden als hij mijn pakketje aan de deur brengt hoor omdat hij het toevallig hardop zegt.
Een ander die het denkt is misschien wel veel gevaarlijker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:41

bruintje123 schreef:
Nou ik bedoel meer van, als deze man word ontslagen, dan allemaal, of allemaal niet.
Dan moeten we ook rechtlijnig zijn.

Toe maar, toe maar, toe maar!
....moeten we dat echt allemaal?
Maar idd: ik voel mij zeer verwant met de oeroude principes zoals "Vrouwe Justitia is blind", dwz: de rechter kijkt niet naar mooi of lelijk, en al helemaal niet naar rijk of arm en totaal niet naar huidskleur : de rechter "weegt" de wet en de feitelijkheden van de (eventuele) overtreding. (En of het bewijs wettelijk en bovendien overtuigend is geleverd.)

Dus ach, gesteld dat we als rechtsstaat op gegeven moment tot de consensus komen dat je voor "goor Facebook gedrag" ontslagen mag worden -
dan kunnen de lui die *naar aanleiding van* losgingen ook hun borst nat maken....

Citaat:
Een ander die het denkt is misschien wel veel gevaarlijker.

....ja, die mogelijkheid bestaat - maar hoe ter wereld moet je dat weten?
De volgende stap zou dan gedachten politie worden - "big brother is watching you", en dan niet dat slappe teevee programma, maar de oude, harde roman van Eric Blair. (George Orwell: 1984)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-12-16 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:44

Ik weet niet of dit losstaat van je baan, of niet. Bij mijn weten is discriminatie/racisme in strijd met de grondwet, los van wat je daarvan vindt. Ik denk dat het overtreden van wetten een goede reden is om een werknemer te ontslaan, toch?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:52

Dat is precies mijn punt. Wat iemand denkt kunnen we niet weten.
Daarom kan die juist veel gevaarlijker zijn.
Die man die met zijn te grote mond even stoer gaat lopen doen op facebook is in de gaten te houden. Wat meestal ook alleen grootspraak is en meer niet.
Daardoor vaak een veel minder gevaar dan die persoon waarvan we niets weten, maar ondertussen wie weet wat aan het bedenken is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:01

bruintje123 schreef:
Niet gaan woord n..ken Janneke aub.

Dat is precies mijn punt. Wat iemand denkt kunnen we niet weten.
Daarom kan die juist veel gevaarlijker zijn.
Die man die met zijn te grote mond even stoer gaat lopen doen op facebook is in de gaten te houden. Wat meestal ook alleen grootspraak is en meer niet.
Daardoor vaak een veel minder gevaar dan die persoon waarvan we niets weten, maar ondertussen wie weet wat aan het bedenken is.

Tja, ik ben nu eenmaal schriftgeleerde ;) ...
En idd: wat iemand zegt, schrijft etc "dat weten we". (Uiteraard zijn er nog duizend nuances mogelijk, woorden uit hun context halen, fotoshoppen, etc etc etc.)
En wat ;) jij schrijft, daar reageer ik op, uiteraard kan ik bijvoorbeeld nadruk leggen op iets wat voor jou een bijzaak is, etc etc.

En er is idd de kreet "lone wolf" - die worden gezien als zeer gevaarlijk (terecht, denk ik) - maar hoe je een lone wolf op tijd kunt opsporen - dat is lastig.

Begrijp ik nu correct, dat jouw insteek is "of iedereen ontslaan, of niemand - en de lone wolfs zijn echt gevaarlijk" - ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:07

Dat 'rechtlijnig zijn' is volgens mij meestal vooral een excuus om niets te hoeven doen. Omdat het niet perfect kan, omdat er altijd wel een uitzondering te verzinnen is, doen we maar helemaal niets? Waarom zou je op voorhand je mogelijkheden zo beperken?

(Ik kan me ook niet voorstellen dat we dat bij andere dingen zouden doen: omdat we niet alle criminelen zullen pakken, doeken we alvast ons hele justitiele stelsel op? Dat klinkt niet echt logisch.)

En dat er anderen zijn die gevaarlijk zij, dat is (deels) een losstaand probleem - iets dat ook aandacht verdient. (Deels hangt het samen, want hoe normaler het is om in het openbaar te kunnen zeggen dat het best prima is dat mensen doodgaan, hoe meer kans je hebt dat die stillere mensen dat oppikken en omzetten in daden.)

Maar los daarvan: het is een raar idee dat je alleen maar iets mag doen als je in 1 klap de hele wereld perfect kunt maken en ALLE problemen tegelijk kunt oplossen. Dat is natuurlijk niet zo. Uiteindelijk gebeurt dat stapje voor stapje, en kun je per keer dat iemand triomfantelijk uitroept dat het fijn is dat er tig mensen gestorven zijn, ook gewoon aangeven dat dat verregaand ongepast is, en dat daar dus maatschappelijke consequenties aan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:12

Die denkwijze komt in heel veel dingen terug, dat 'alles of niets' als excuus om niets te doen... (Het onderwerp zelf mag ik niet aansnijden of noemen hier natuurlijk). Maar het is wel opvallend inderdaad. Het doet mij ook een beetje denken aan slecht met slechter vergelijken: ja, dat paard daar heeft het heel slecht, maar veel paarden hebben het slechter, dus hoeven we hier niets van te vinden / aan te doen. Het is alsof het menselijk is een reden te zoeken om 'niets' te hoeven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:12

Ben je van de PR ja dan vind ik ontslag wel terecht ja.
Hij was "maar" bezorger. En duidelijk maar tussen haakjes want ik vind elk beroep waardevol.
Maar ontslag voor zijn domme uitspraak vind ik dan te ver gaan.
Ja hij heeft een mening waar je nekharen van overeind gaan staan. Maar hij heeft niemand eigenhandig vermoord, hij dreigt ook niet iemand te gaan vermoorden. Ook niemand van de klanten waar hij komt.
Beweert ook niet om maar post van bepaalde klanten maar niet meer te bezorgen of iets in de strekking dat hij zijn werk dus niet meer goed zal doen.

En als we dan maar zo politiek correct gaan doen dan moeten we het ook zover door trekken dat diegene die hem bedreigde, dus eigenlijk nog een stapje verder gingen dan wat hij deed, ook aangepakt worden.
Maar daar had ikke een punt, we weten (nog) niet of dat ook niet gebeurt.

Ik persoonlijk vind hem gewoon een domme flapdrol, waar gewoon teveel ophef over gemaakt wordt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:15

bruintje123 schreef:
Hij was "maar" bezorger. En duidelijk maar tussen haakjes want ik vind elk beroep waardevol.
Ja hij heeft een mening waar je nekharen van overeind gaan staan. Maar hij heeft niemand eigenhandig vermoord, hij dreigt ook niet iemand te gaan vermoorden. Ook niemand van de klanten waar hij komt.
Beweert ook niet om maar post van bepaalde klanten maar niet meer te bezorgen of iets in de strekking dat hij zijn werk dus niet meer goed zal doen.

En als we dan maar zo politiek correct gaan doen dan moeten we het ook zover door trekken dat diegene die hem bedreigde, dus eigenlijk nog een stapje verder gingen dan wat hij deed, ook aangepakt worden.

Ik persoonlijk vind hem gewoon een domme flapdrol, waar gewoon teveel ophef over gemaakt wordt.

Er staat nergens dat de medewerker ontslag heeft gekregen.

Ze nemen afscheid van de medewerker... dat hoeft geen ontslag te zijn.
Toen ik in fase A van mijn uitzendtijd zat (anderhalf jaar lang) konden ze mij met een week buiten de deur zetten, door mijn contract niet te verlengen.

Dan krijg je geen ontslag, maar word je contract niet verlengt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:17

Er staan meerdere varianten in de krant Daan.
Van inderdaad we hebben afscheid van hem genomen tot ontslag op staande voet.
Welke de juiste is weet ik niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:20

Onslag op staande voet klinkt natuurlijk veel smeuiger dan 'hij werkte bij het uitzendbureau en we hebben ze gebeld dat ie morgen niet meer hoeft te komen'.

Verder is hij niet "ontslagen" omdat hij zo'n belachelijke mening heeft, maar omdat hij zich niet houdt aan de richtlijnen van zijn werkgever.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:21

bruintje123 schreef:
Er staan meerdere varianten in de krant Daan.
Van inderdaad we hebben afscheid van hem genomen tot ontslag op staande voet.
Welke de juiste is weet ik niet.

De tweet van post.nl:

PostNL ✔ @PostNL
@PostNL Besluit is dat de chauffeur vanwege de onacceptabele uitspraken niet binnen ons bedrijf past. We nemen per direct afscheid van hem.
02:06 - 12 december 2016
83 83 retweets 183 183 vind-ik-leuks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:23

Amaris schreef:
Onslag op staande voet klinkt natuurlijk veel smeuiger dan 'hij werkte bij het uitzendbureau en we hebben ze gebeld dat ie morgen niet meer hoeft te komen'.

Verder is hij niet "ontslagen" omdat hij zo'n belachelijke mening heeft, maar omdat hij zich niet houdt aan de richtlijnen van zijn werkgever.

En daarbij gewoon níet aan de wet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:25

bruintje123 schreef:
Als je ziet wat er allemaal op facebook staat voorzie ik veel mensen zonder baan de komende tijd.
En ik vraag me af of dit een reden is waar postNL mee weg kan komen.
Ondanks dat ik het een erg ongepaste reactie vind van die man vind ik PostNL nu meer fout.

vind het andersom..

vind de man ongelovelijk ongepast bezig..
gelukkig is er eindelijk ook eens iets of iemand die consequenties stelt aan het ongebreideld vuil rondsproeien online..

natuurlijk is dat niet aan de werkgever en gaat ontslaan van je werknemer wel erg ver.. Dom van postnl om zich erin te mengen.. ze hadden het gesprek kunnen aangaan en hem via een correcte procedure eruit kunnen zetten.. Mogelijk was het de druppel na meerdere van dit soort incidenten (je weet niet of hij intern ook al rasicistische uitingen deed bijvoorbeeld ook naar turkse collega's)..

Wat mij betreft mag er best iets gedaan worden aan het dooverwensen en haatberichten online beide kanten op. Niet direct je inkomstenbron afnemen.. maar blokkades en of boetes als je niet zelf je mond met zeep kunt spoelen is wat mij betreft echt geen overbodige luxe..

en tja, dat hij uitzendkracht was, maakt het nog een heel ander verhaal.. dan hoef je gewoon niet meer te komen.. is geen ontslag, gewoon beidiging werkzaamheden.. Post.nl zal blij zijn dat ze zo van zo'n persoon kunnen afkomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:27

bruintje123 schreef:

Als gezegd: "Vrouwe Justitia is blind" en dit zijn op zich valide argumenten.
Of deze argumenten de doorslag geven is een volgende.

Citaat:
En als we dan maar zo politiek correct gaan doen

....meestal is dit een kreet die aanduidt dat de spreker het ergens niet mee eens is.
Citaat:
dan moeten we het ook zover door trekken dat diegene die hem bedreigde, dus eigenlijk nog een stapje verder gingen dan wat hij deed, ook aangepakt worden.

Het zij herhaald, ik voel erg veel voor gelijke behandeling, maar...
....we hebben het hier in principe niet over strafrecht, maar over een werkgever die terecht of ten on-rechte een dienstverband niet verlengt of beëindigt.

Het is uiteraard nogal wat, om te gaan stellen "dat TNT dit alleen maar mag, als het ook ogenblikkelijk door alle andere werkgevers wordt gedaan".
(In grote lijnen is dat, wat de rechter vroeger of later zou kunnen doen - nl de uitspraak of het in de Nederlandse rechtsstaat toegestaan is om op basis van "goor Facebook gedrag" ontslagen te worden.)
(Dat je, afhankelijk van je functie wegens racisme, haat, sexisme etc etc vormen van discriminatie ontslagen mag worden, dat is al lang zo en mag van mij ook nog heel lang zo blijven.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:37

bruintje123 schreef:

Maar waarom zou je kiezen voor een term als 'domme' uitspraak? Dan ben je de inhoud van de uitspraak (en de context dat hij dergelijke opmerkingen eerder heeft gedaan en daarop aangesproken is) aan het afzwakken.

'Dom' is iets waarbij je niet nadenkt en dat er dan een stuk lomper uitkomt dan bedoeld. Maar dit lijkt niet echt 'dom' (als in een foute inschatting met iets wat eigenlijk niet zo bedoeld was), maar welbewust kwalijk, kwetsend en schadelijk.

Soms is het prima om de ernst van dat soort dingen niet te onderschatten. Zo onschuldig of gewoon is het niet om dergelijke uitspraken openlijk te doen. Hij heeft die keuze gemaakt.

Citaat:
En als we dan maar zo politiek correct gaan doen dan moeten we ...

...nee, dat moeten we niet. Dat zouden we kunnen doen.

Overigens lijkt het me prima hoor, dat iedereen die doodsbedreigingen schrijft ook wordt aangepakt. Want ook dat is schadelijk, kwalijk, ingrijpend, niet aanvaardbaar. Maar dat is nogmaals een losstaande actie, die niet automatisch gekoppeld 'moet' worden aan een andere actie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:55

Even voor alle duidelijkheid - ik krijg het gevoel dat in Bruintje123 haar pleidooi strafrecht en arbeidsrecht door elkaar lopen.
Dat maakt dingen ook onduidelijk.

Dat meneer 1 "met domme uitspraken" door zijn werkgever wordt aangepakt is arbeidsrecht.
Dat meneer 1 of 2 "met domme uitspraken" wel of niet voor de strafrechter komt, is een kwestie van aangifte doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:30

Janneke
Ik zeg niet dat TNT dit alleen maar mag als...
Ik zeg dat als TNT dit doet andere dat ook maar eens moeten gaan doen dan we graag zo politiek correct willen zijn.
(Ja ik blijf nu expres moeten schrijven met al die taal n.eukers hier.)
Want meer is dit niet, kijk ons eens geweldig perfect zijn als bedrijf. Terwijl bij wijze van net voor een hogere functie de sollicitatie brief van Ali zonder goed kijken de prullenbak in is gegaan.

En ja ik denk dus wel dat deze man een domme uitspraak heeft gedaan, totaal niet in de gaten heeft gehad wat zijn uitspraak voor gevolgen had kunnen hebben.
Stoer heeft willen zijn tegenover wat facebook vrienden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:32

Ik begrijp bruintje123 wel, volgens mij probeert ze alleen te zeggen dat iemand z'n inkomen ontnemen door zo'n opmerking misschien wel aanzet tot nog meer haat. Sterker nog, dat weet ik wel zeker.

Verder vind ik het een sterke stap van PostNL hoor, niet alleen in het uitdragen van hun kernwaarden maar ook in een stukje veiligheid naar andere medewerkers toe. Dit is nou eenmaal naar buiten gekomen (wat het risico is met dingen plaatsen op social media) en het had natuurlijk voor gigantische heisa gezorgd als hij aangehouden was. Ik vind dat mensen best wel wat voorzichtiger mogen zijn in hun uitlatingen op social media, en dat ze in ieder geval op de hoogte moeten zijn van de consequenties die het kan hebben. Het is immers niet in besloten kring, dat je zoiets zegt.. Het is op het internet waar iedereen het kan lezen en iedereen het ook altijd weer terug kan halen.

Edit: het laatste wat je zegt ben ik het volledig mee eens bruintje. Het is inderdaad een mooie facade: kijk eens wat wij doen met racisten!! Terwijl ondertussen de sollicitatie van iemand met een buitenlandse achternaam zeer waarschijnlijk anders beoordeeld wordt of zelfs op voorhand afgekeurd wordt alleen om die rede. Dat is net als wanneer bedrijven via social media op hun vingers getikt zijn omdat ze iemand weigeren met een bepaalde achternaam. Laatst nog een meisje bij Pathe die niet werd aangenomen en vervolgens met precies hetzelfde CV onder een Nederlandse naam solliciteren en wel werd aangenomen. De eerste reactie van zo'n bedrijf is dan kijk!! wij hebben echt hartstikke veel mensen met een buitenlandse naam in dienst hoor!! Terwijl er toch echt sprake is van een grondige fout.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:42

Emmaa_ schreef:
iemand z'n inkomen ontnemen door zo'n opmerking misschien wel aanzet tot nog meer haat. Sterker nog, dat weet ik wel zeker.

Ja, voor dat individu wel. Maar het is niet alleen dat ene individu dat telt, het gaat ook om de omgeving. Dat geldt voor eigenlijk alle probleemgedrag, het is beter op te lossen vanuit begrip en persoonlijk contact, maar tegelijkertijd betekent dat niet dat je dingen door kunt laten gaan, omdat het zich dan verspreidt.

Je ziet nu al hoe normaal het gevonden wordt om allerlei gewelddadige, schadelijke en kwetsende uitspraken te doen, en hoe het soms totaal niet geaccepteerd wordt om daarop aangesproken te worden... daarin zijn toch grenzen nodig. Vrijheid van meningsuiting is niet 'vrijheid om zonder consequenties alles maar te roepen wat je leuk vindt.'

Citaat:
Edit: het laatste wat je zegt ben ik het volledig mee eens bruintje. Het is inderdaad een mooie facade: kijk eens wat wij doen met racisten!! Terwijl ondertussen de sollicitatie van iemand met een buitenlandse achternaam zeer waarschijnlijk anders beoordeeld wordt of zelfs op voorhand afgekeurd wordt alleen om die rede.

Ja, van de andere kant: die dubbele standaard zit ook aan meerdere kanten. Genoeg mensen die even het racisme-argument lenen als verontwaardiging maar het eigenlijk helemaal geen probleem vinden dat die sollicitatiebrieven onderop komen. Je kunt best iemand van hypocrisie beschuldigen en zelf ook hypocriet zijn.

Oftewel - ik heb ook geen zin om mee te gaan in al te veel slachtoffer-redelijkheidsverhaal omdat het ook wel erg makkelijk een derailingtechniek is om de aandacht af te leiden van de behoorlijk heftige inhoud. En voor je het weet hebben we door al die woordspelletjes eromheen de ruimte gemaakt waarin we het niet eens meer echt heel erg onaanvaardbaar vinden dat mensen enthousiast zijn over doden, en dat we zo gefocust raken op de 'jamaardanzou' dat we helemaal vergeten hoe heftig het eigenlijk is om blij te zijn dat er mensen gestorven zijn, en dat publiekelijk te noemen. Dat we denken dat dat een van de vele gewone meningen is die een mens kan hebben.