Before the flood; documentaire over klimaat verandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: Before the flood; documentaire over klimaat verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:33

Ik hou altijd wat groenteplanten voor rupsen :) Die moeten ook ergens van leven. Zonder rupsen geen vlinders.
Eigen gekweekte groente bevat meer vitamines en mineralen ;)

Janneke2 waarom klopt het niet volgens jou? En hoezo machteloos? Ik ben een realist op dit gebied. We hebben het allemaal al zo ver en snel in werking gebracht dat het nu niet zoveel meer uitmaakt wat we wel of niet doen. Neemt niet weg dat iedereen maar meer moet gaan gebruiken en vervuilen.
Bewustwording is een groot goed. En je kan je zelf en je eigen leefomgeving er een groot plezier mee doen door te consuminderen :D Helaas zijn er nog te veel die hun luxe leventje niet willen "opofferen" voor een schoner en gezonder leven. En deze mensen zijn de grote boosdoeners waar de consuminderaars juist erg werken aan een schoner en gezonder leven voor alles op deze planeet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:01

aikon schreef:
Bewustwording is een groot goed. En je kan je zelf en je eigen leefomgeving er een groot plezier mee doen door te consuminderen :D Helaas zijn er nog te veel die hun luxe leventje niet willen "opofferen" voor een schoner en gezonder leven. En deze mensen zijn de grote boosdoeners waar de consuminderaars juist erg werken aan een schoner en gezonder leven voor alles op deze planeet.

Met dit gedeelte ben ik het heel erg eens.

Het feit dat we, als we stevig aanpoten, de opwarming van de aarde binnen de twee graden kunnen houden - en daarmee de wereld leefbaar is oa de basis onder de afspraken in het verdrag van Parijs. (Waar ik weet niet hoeveel wetenschappelijk onderzoek 'onder' zit.)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:22

Die opwarming ga je niet tegenhouden. Deze gaat alleen maar toenemen door het verminderen van het magnetisch veld van de aarde. Hierdoor komt er meer zonnewarmte op aarde terecht = meer opwarming.

Vergeet niet dat heul lang geleden hier een tropisch klimaat was. O.a. olifanten en neushoorns liepen hier toen rond. Plus een verscheidenheid aan tropische planten en bomen. Allemaal te vinden in steenkoolmijnen als fossiel. Die kant gaan we weer op. Dat houd niemand tegen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:58

Dat vergeet ik niet, maar jij gaat voorbij aan broeikasgassen als methaan en kooldioxide.

Aangezien de mens daarvoor verantwoordelijk is, is het goed om daar beleid op te maken - en dat uit te voeren.
(Ipv verzuchten dat er nu eenmaal ijstijden en tropische periodes zijn wat waar is maar niet direct aan de orde.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:27

aikon schreef:
Die opwarming ga je niet tegenhouden. Deze gaat alleen maar toenemen door het verminderen van het magnetisch veld van de aarde. Hierdoor komt er meer zonnewarmte op aarde terecht = meer opwarming.

Vergeet niet dat heul lang geleden hier een tropisch klimaat was. O.a. olifanten en neushoorns liepen hier toen rond. Plus een verscheidenheid aan tropische planten en bomen. Allemaal te vinden in steenkoolmijnen als fossiel. Die kant gaan we weer op. Dat houd niemand tegen.

"slijt" dat magnetisch veld niet door dat de zon helderder wordt en daardoor het magnetisch veld dat ons moet beschermen meer "uit put"?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:20

Ayasha dit is een fenomeen dat al meermalen is voorgekomen sinds het bestaan van deze aarde. 400 keer nog maar :D De zon heeft maar elke 11 jaar een wisseling van polen.

Leuk stukje van grenswetenschap "geleend" over poolverschuivingen.

Op basis van onderzoek van basalt en lava (dat een soort magnetisme-batterij is) weet men dat de polen wel degelijk verschuiven, en soms héél snel, maar het blijft een geleidelijk proces zonder sensationeel rondspinnen van de Aarde. Wat wel kan is een klimaatverandering met excessen die hun weerga niet kennen.

Onderzoeken naar poolomkeringen gaan terug tot 330 miljoen jaar geleden. Van toen tot nu zijn er meer dan 400 volledige poolveranderingen geweest. Men plakt er daarom het gemiddelde van 700.000 jaar per poolshift op. De tijd tussen de poolkantelingen is echter niet constant. Het onderzoek toont aan dat onze planeet er soms slechts 100.000 jaar voor nodig heeft, en andere keren tientallen miljoenen jaren.

In de meer recente geologische tijd neemt men aan dat er ongeveer om de 200.000 jaar een poolwissel gebeurt. Vreemd genoeg is de laatste keer zo'n 780.000 jaar geleden. Kort samengevat: we hebben geen flauw idee wanneer de volgende komt.

De verandering van de magnetische pool merken we niets van, behalve dat het beschermende schild van de aarde tijdelijk zeer zwak zal zijn of zelfs geheel ontbreekt, veel noorderlicht, en als je dan toevallig een solarflare krijgt ben je wel de sigaar, maar zolang het niet al te lang duurt zou er niet veel aan de hand zijn.

een werkelijke poolverschuiving echter zal de meest indrukwekkende gebeurtenis zijn die je ooit mee zal maken, want in dat geval gaan de continenten schuiven, schuift de zuidpool de oceaan in, tsunami's van 100den meters hoog en ga maar door, hell, apocalyps, laatste oordeel en dat soort fire and brimstone.

een combi word door sommigen ook nog als optie gezien, en er zijn aanwijzingen dat de aardmantel in feite op zn plaats gehouden word door het magnetische veld, een magnetische poolkanteling veroorzaakt in dat geval dus een kanteling van de aarde of de aardmantel.

Janneke2 niet alleen de mens is oorzaak van het toenemende methaan en co2. Door het smelten van ijskappen, gletsjers en het ontdooien van toendra's komt ook erg veel methaan en co2 vrij. En dit proces gaat nog wel even door.
Stukje van Hier.nu

De permafrost smelt, de gashydraten komen vrij, het verdere methaan kan ongestoord omhoog borrelen. En ondertussen nemen door de hogere temperaturen de methaanvormende processen toe.

Volgens Euan Nisbet van het Royal Holloway College in Londen, die de leiding heeft over een groot internationaal methaanprogramma, stoten de veenmoerassen in West-Siberië: nu al 100.000 ton methaan per dag uit. Het moerasgas komt lokaal met zoveel kracht omhoog, dat het wateroppervlak van de meren te veel klotst om zelfs in de winter nog dicht te vriezen.

Tel daar dan ook nog eens de overige moerasgebieden (nemen ook toe) bij op en toename aan rijstvelden (de vraag naar rijst is wereldwijd erg hoog) en je komt al aan een behoorlijk hoog percentage methaangas.
Dus nee, de mens is daar niet alleen verantwoordelijk voor.

Klimaatveranderingen zijn wel degelijk aan de orde, gister vandaag morgen over 10 jaar ..... DAAR je ogen voor sluiten is een vergissing. We kunnen niet terug naar een tijd van voor de erge vervuilingen. Het verminderen zal geen zode aan de dijk zetten, daarvoor zitten we al veel te ver in de male molen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:05

Ja, dat weet ik, van de toendra's die methaan uitstoten.
Voor mij 'oude' kennis (plm 1990).

Voor mij nul reden om te denken
'och, ik heb toch geen invloed'
...of nog erger: 'wat ik doe maakt toch niets uit'.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:38

aikon schreef:

De enige olifanten en neushoorns die hier rond hebben gelopen waren wolharig en leefden hier in de ijstijd.
Er is ooit een tropisch klimaat geweest, maar toen was het hier een en al moerasbos. In die periode leefden er enkel amfibieën en enkele reptielen op land. Geen olifanten en neushoorns ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:28

aikon schreef:

Ik zou je aanraden de wetenschappelijke data eens beter te bekijken.
De huidige situatie scherpe stijging van de temperatuur is niet te linken aan een vermindering van het magnetisch veld van de aarde.
Edit: mij is net de woonplaats onder je avatar opgevallen, dat verklaart en hoop.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:21

Wat sneu Kuggur... Die reactie...

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:11

Misschien klopt niet alles wat aikon zegt en daar zijn hier dus ook weerleggingen van, maar toch is veel wat aikon hier post naar mijn mening wel interessant. Vooral omdat we hier toch vrij kritisch zijn en ook snappen dat niemand hier wil zeggen dat we maar gewoon door moeten gaan met vervuilen en al het andere "omdat klimaatverandering toch niet te voorkomen is."

Helaas is dit wel hoe sommige (of vele) mensen op de wereld denken. Duurzaamheid kost op dit moment nou eenmaal investeringen en moeite en wanneer dan ook maar één persoon met politiek aanzicht aankomt met wetenschappelijke bewijzen dat de aarde toch wel verandert en dat het onzin is om te denken dat de mens hier invloed op heeft, dan zijn er al heel veel mensen geneigd om te roepen dat het hele verdrag van Parijs onzin is en dat er alleen maar fors geld verdiend wordt aan duurzaamheid (iets waar bepaalde politieke figuren weer zieltjes mee winnen).

Ik had hier wat informatie gezocht over magnetische velden en een deel komt overeen met wat aikon al citeerde. Maar een deel ok helemaal niet

Citaat:
Wanneer het gaat gebeuren, weten we dus niet. Maar wat mogen we verwachten als het eenmaal zover is? Daarover doen zich heel veel doemverhalen de ronde. Een mooi voorbeeld is het verhaal dat het magnetisch veld van de aarde tijdens een omkering tijdelijk even helemaal wegvalt. In die periode zou de aarde geen enkele bescherming hebben tegen deeltjes afkomstig van de zon, zonnevlammen en plasmawolken. En zonder die bescherming zou het er slecht uitzien voor het leven op aarde. Het klinkt heel logisch, maar toch klopt er niets van. Het magnetisch veld van de aarde kan inderdaad door de tijd heen sterker en zwakker worden. Maar er is geen enkel bewijs dat het magnetisch veld ooit helemaal weg is geweest. En zelfs al zou het magnetisch veld van de aarde even heel zwak worden, dan is dat nog niet direct een probleem. Wel komt er dan iets meer zonnestraling op aarde, maar we hebben het dan zeker niet over dodelijke hoeveelheden. Bovendien is het goed om te onthouden dat het magnetisch veld niet onze enige bescherming is: ook de atmosfeer houdt veel deeltjes afkomstig van de zon tegen. Overigens is er ook helemaal geen bewijs dat een omkering van het magnetisch veld verstrekkende gevolgen voor het leven op aarde heeft en resulteert in massa-extincties. Uit paleomagnetisch onderzoek weten we immers dat veranderingen in de ontwikkeling van mens(achtig)en en massa-extincties niet samenvallen met een omkering van het aardmagnetisch veld.

Onthoud dat een omkering van het aardmagnetisch veld al snel duizenden jaren in beslag neemt. In die duizenden jaren kunnen onder meer vogels en walvissen zich van generatie op generatie aanpassen aan de verandering die gaande is.

afkomstig van https://www.scientias.nl/wat-als-de-mag ... omdraaien/

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:46

ik ga me (nog) even niet mengen in de discusie.

Heb de documantaire van de week gezien samen met cowspiracy. Daar heb ik echt een brok van in mijn keel. Heel erg vind ik het en er wordt te weinig bij stil gestaan.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het heel erg moeilijk vind. Ben namelijk een echte vlees eter ..
Al ga ik enorm mijn best doen om daar verandering in te brengen. Ik at al 1 dag in de week vleesloos maar wil meer van deze dagen inlassen. Vegetariër worden is natuurlijk het allerbeste maar weet niet of ik daar (nu al) de wil/kracht voor heb. Sowieso vanad nu minder rundvlees.

Ook probeer ik wat meer te letten op de palmolie producten en dat zal nog een vele lastigere taak zijn.

Wat zijn we aan het doen met onze wereld..
Dan hoorde ik vandaag nog op de radio dat Trump direct uit de klimaattop weg wil. Hij geloofd niet in global warming. Prachtig.. een van de grootste probleem landen heeft nu zo'n oetlul aan de macht ... :\
Laatst bijgewerkt door Saul op 13-11-16 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:46

Etiket duurzaam is een geldmachine.

Minder water, kunstmest, etc. gebruiken is verstandig, maar zegt niks over of dat gewas daar eigenlijk wel verbouwd moet worden. Kritisch kijken naar waar welke eetbare gewassen van nature willen groeien en het dieet daar op aanpassen zal veel meer doen voor duurzaamheid dan technisch hoogwaardig landbouw bedrijven al dan niet met gmo zaden, bestrijdingsmiddelen, etc. hoe precies gedoseerd ook.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:42

aikon schreef:
Eigen gekweekte groente bevat meer vitamines en mineralen ;)

Meer dan wat? Door de buurman gekweekte groente? Of door die van de 'grote, boze bedrijven'? En kun je die claim überhaupt hardmaken of is het gewoon makkelijk roepen en fijn om te geloven?
aikon schreef:
Helaas zijn er nog te veel die hun luxe leventje niet willen "opofferen" voor een schoner en gezonder leven. En deze mensen zijn de grote boosdoeners waar de consuminderaars juist erg werken aan een schoner en gezonder leven voor alles op deze planeet.

Ah, dat is ook altijd prettig, wanneer 'de ander' een duidelijke boosdoener is. Dat wijst wel zo makkelijk.

aikon schreef:

Voor zover ik weet is het aandeel van het afnemende magnetisme maar betrekkelijk klein als het om opwarming gaat. De belangrijkste bescherming die het magnetisch veld ons biedt is dan ook niet die tegen zonnewarmte maar tegen veel hoogenergetischere straling.

aikon schreef:
Ik zal mijn best doen dat niet te vergeten. Let jij dan even op de tijd? 'Heul lang geleden' duurde namelijk op zichzelf ook best wel heul lang, en je lijkt wat kleine dingetjes door elkaar te verwarren.

Die tropische planten uit de steenkoolmijnen leefden een paar honderd miljoen jaar voordat hier bijvoorbeeld de tropische kustwateren lagen waarin de Mosasaurus rondzwom en waarin het Limburgse kalksteenpakket is afgezet.
Dat laatste was tot ongeveer 66 miljoen jaar geleden, dus voordat de zoogdieren echt wat gingen voorstellen en heel ruim voordat er olifanten en neushoorns ontstonden. Tussendoor (dus tussen afzetting van het steenkool en de kalkformaties) is het lang niet altijd tropisch geweest hier, maar dat spreekt voor zich.

Overigens zijn die neushoorns en olifanten niet echt een goed voorbeeld van een tropisch verleden, want toen de recentste neushoorns en olifanten hier in Nederland rondliepen (en dat was op geologische tijdschaal echt heel kortgeleden) was het zelfs behoorlijk fris. Iets met ijstijden en dat die beestjes best een behoorlijke vacht hadden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:08

Wat betreft de olifanten en neushoorns, deze informatie heb ik van een bioloog die erg geïnteresseerd is/was in het dierlijke leven ver voor ons bestaan. Hij heeft daar erg veel tijd aan besteed om daar onderzoeken naar te doen inclusief beeldmateriaal van fossiele overblijfselen. Ook die hij zelf mee heeft helpen opgraven onderzoeken.
Ik heb het over de Eoceen tijd van 55 tot 33 miljoen jaar geleden. Toen was er de warmste broeikas tijd die onze aarde ooit gekend heeft (7 graden klimaat verhoging binnen 20.000 jaar), tropisch en met zoogdieren inclusief (voorouders) van olifanten neushoorns, paarden. En deze waren niet wollig behaart. De wollige olifanten (mammoeten) leefden zo'n 600.000 jaar geleden.

Oomens ik heb op mijn landbouw opleidingen al van leraren meegekregen dat land/akker-bouw gronden steeds armer worden aan mineralen en vitamines puur door de manier van land/akker-bouw. De toename van kunstmest versus afname van dierlijke (stal)mest en compost. Hierdoor is er een vermindering aan bodemleven waardoor stoffen niet/niet goed opneembaar zijn door planten.
Ook monsternemers die weilanden/veevoer controleren geven het zelfde aan. Zij zien een duidelijk verschil in kuil/hooi van kunstmest land of van met stalmest bemest land. Ik mag toch hopen dat deze mensen er verstand van hebben.

Wat betreft "de ander" dit is een feit. Er zijn te veel mensen die het allemaal een "ver van mijn bed show" vinden. En ja, zo denken erg veel mensen in mijn familie en omgeving. De documentaires die er inmiddels allemaal al zijn verschenen doen deze mensen niks. Zij gaan door met leven zoals ze het doen. Zij willen het zomer en winter 24 graden in huis hebben, nemen elke dag een bad, gebruiken voor kleine stukjes al de auto (want stel je voor dat je moe word van lopen) en gebruiken gretig nutsvoorzieningen. Deze mensen slaan stijl achterover als ik vertel wat ik maandelijks aan nutsvoorzieningen gebruik. Zo willen zij nooit leven. Is hun goed recht. Zelfs niet als het tussen hun en mijn verbruik in ligt. Ze moeten dan "te veel" opgeven vinden zij.
Ik schaar mij zelf niet onder de veel verbruikers daar leef ik veel te sober voor (en een langzaam groeiende groep met mij, wat alleen maar top is) Dus ja, "de ander" als "boosdoener" aanwijzen is makkelijk als je zelf al het mogelijke doet om je ecologische voet afdruk zo klein mogelijk probeert te houden en de "boosdoeners" probeert te laten inzien dat het ook anders kan zodat de mensheid even wat langer op aarde rond kan lopen.

Kuggur ik heb meerdere wetenschappelijke data hierover gelezen van verschillende wetenschappers over verschillende periodes.
Toch zijn er nog genoeg meningsverschillen tussen wetenschappers op verschillende gebieden van wetenschap die andere uitkomsten aantonen.
Zo kan een geoloog andere data over een periode hebben dan een paleontoloog over de zelfde periode. Ondanks dat deze twee behoorlijk gerelateerd zijn. Het is en blijft nog steeds mensenwerk.

Neemt niet weg dat de drastische temperatuur stijging de afgelopen (pak em beet) 100 jaar niet ook door mensen veroorzaakt is. Het aantal mensen is sterk toegenomen daarmee ook het gebruik van fossielenbrandstoffen die de verhoging van temperatuur veroorzaken.

Geen broeikasgassen meer is ook niet goed voor de gezondheid. We hebben ze nodig. In mindere mate geeft wel de voorkeur. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 07:44

Interessant :j
Een opwarming van 7 graden in 20.000 jaar := En nu zitten we op 0,116 graad in 10 jaar tijd en nog stijgend. Omgerekend zitten we dan op 7 graden stijging na 603 jaar als het op dit tempo door zou stijgen.. Maar het lijkt nu alleen maar sneller te gaan := Dat is toch enorm hard?
Ik vind het wel érg toevallig dat dat preciés met de industrionele revolutie samenvalt, dan kan nooit (alleen) het gevolg zijn van magetisme of een andere natuurlijke opwarming.

Dat groentes tegenwoordig minder voeding bevatten is zeker waar, en je hoeft geen wetenschapper te zijn om dat vast te kunnen stellen. Je ruikt het, je proeft het, je ziet het.. Heel simpel; boeren hebben een snelle productie nodig om zo veel mogelijk te verdienen. Groentes worden bemest met kunstmest, met stoffen die zorgen voor een extreme groei, planten worden geselecteerd op extra harde groei, krijgen grote hoeveelheden water, waardoor je ziet dat die plant de hoogte in schiet, de plant wil heel hard groeien en gaat dus maar grote hoeveelheden water opnemen en krijgt niet de kans om daarbij ook genoeg vitamines en mineralen op te nemen doordat het bodemleven kapot is gemaakt door de intensieve teelt en alle bestrijdingsmiddelen. Als ik een tomaat/paprika/ui/kool eet uit de supermarkt dan proef ik duidelijk verschil. Er zit geen smaak aan. Snij ik een prei uit eigen tuin, dan sta ik te janken boven het aanrecht zo scherp zijn dingen terwijl die uit het veld aan de overkant van ons huis gewoon naar water smaken, om het even iets overdreven te zeggen. Groentes uit de landbouw worden met kunstmest gemest; NPK. Stikstof, Fosfor en Kalk. En soms magnesium. De vier mineralen die nodig zijn om een plant groen te laten uitzien, veel opbrengst en groei te geven, vruchten te laten dragen en afweer tegen ziektes te geven. Prima als je een prachtig uitziende tomaat in de winkel wil leggen, maar eigenlijk niet ideaal om te eten omdat je gewoon heel veel vitamines en mineralen mist. Een plant maakt zelf een deel aan, maar lang niet alles, en krijgt daar ook simpelweg de tijd niet voor.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:33

Helaas zorgt die snelle productie er voor dat er jaarlijks tonnen aan goed fruit en groente vernietigt word om de prijs kunstmatig hoog te houden. En zijn zelfs al boeren/telers die hun producten gewoon laten verrotten, is goedkoper dan het van bomen/land te halen om dan alsnog op een perceel grond onder te ploegen.

Heerlijk he? Prei uit eigen tuin :D Mijn ogen zijn daar ook blij mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:58

Klopt ik zie het ook elk jaar weer, de appels die onder de bomen liggen weg te rotten, hele boomgaarden vol -O- Zo ontzettend zonde.

Haha heerlijk ja, die prei uit eigen tuin :D Elk jaar zet ik weer meer plantjes, en elk jaar ben ik er weer te vroeg doorheen :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:53

In de zelfde categorie een terugblik op de huidige tijd vanuit de toekomst door de laatste mens :

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:29

HET broeikaseffect bestaat niet. Zonder broeikaseffect zouden wij niet leven. Opwarming is ook niet waar, er zijn ook onderzoeken die het tegendeel bewijzen. Dat heet gewoon natuurlijke klimaatverandering. IJstijden en opwarmingen hebben altijd al plaatsgevonden. Nederland heeft ook andere temperaturen gekend. De cenotes in Mexico waren ooit droog. Dit is allemaal veranderd zonder toedoen van de mens.

Dat er mensen of landen zijn die overal lak aan hebben is wel waar. Ik maak me wel zorgen over de tonijnpopulatie, en probeer dus alleen goede tonijn te eten (geen tonijn eten vind ik geen optie).
Ook mogen sommigen best netter omgaan met dieren voor consumptie. Die dieren moeten diervriendelijk behandeld worden. Maar vegetarier worden is natuurlijk ook onzin.

Sommige 'milieuvriendelijke' voorstellen zijn dat absoluut niet. Een diesel is veel schoner dan een electrische auto bijvoorbeeld. Die accu's zijn gewoon erg slecht en kosten veel energie om te produceren en later weer af te voeren. Een diesel van 15 jaar oud en ouder zijn de schoonste auto's. Die zouden juist gekoesterd moeten worden. Economisch afgeschreven en gaan nog jaren mee. Een accu is na 5 jaar gewoon op.

Soorten verdwijnen en nieuwe soorten ontstaan, ook dit is altijd al een natuurlijk proces geweest.

De bevolking groeit en met mensen zal het niet anders gaan dan met dieren, alles gaat in ups and downs. Dit betekent dat er vast een keer een ziekte uitbreekt die er voor zorgt dat de mensen in aantal weer afnemen. In het dierenrijk gebeurt dit ook. Zijn er te veel, dan komt er voedseltekort of een ziekte.
Dat mensen te veel antibiotica en medicijnen slikken is absoluut waar. Ik denk dat 80% van de medicijnen die genomen worden voor allerlei kwalen gewoon niet nodig zijn. Maar ja, er moet wel geld verdiend worden.
Laatst bijgewerkt door germie op 26-11-16 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:32

Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die niet in het broeikaseffect geloven :=

Vegetariër zijn is onzin? Geen tonijn eten is geen optie? Aparte mening :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:42

8nnemiek schreef:
Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die niet in het broeikaseffect geloven :=

Vegetariër zijn is onzin? Geen tonijn eten is geen optie? Aparte mening :=

Er is 1 soort tonijn van 1 merk wat je veilig kunt eten en dat koop ik dan, dat is van Fish Tales.
En vegetariërs leggen altijd zo graag hun niet eten van vlees op. Ik bepaal dat graag zelf. En ja, ik sla rustig een dag vlees over, dat is mijn bijdrage, maar helemaal geen vlees is geen optie. Net als altijd biologisch dynamisch enz. Dat is gewoon niet te betalen. Dus ik draag ook wel bij. Ik vind minderen in vlees goed, maar geen vlees eten vind ik onzin. Dat helpt ook niet, de mens is immers een omnivoor.

HET broeikaseffect bestaat inderdaad niet. Er vindt geen opwarming plaats door de mens. Dat is een natuurlijk proces. En ja, er bestaat wel een broeikaseffect, want anders was er geen leven op aarde mogelijk, maar HET broeikaseffect bestaat dus niet. Dat is net als in een god geloven. Je gelooft er in of je gelooft er niet in, maar een echt bewijs is er niet. Aerosolen bijvoorbeeld, die dragen volgens het ene onderzoek bij aan opwarming omdat ze het afkoelen van de aarde tegengaan en volgens het andere onderzoek zorgen ze er voor dat de zonnestralen de aarde niet kunnen bereiken en dus juist voor afkoeling zorgen. Men weet het gewoon niet. Dat het klimaat verandert klopt, dat geloof ik wel, maar dat het de mens is geloof ik dus niet. Tenminste niet zoals het ons voorgeschoteld wordt. DAt er te veel mensen zijn, dat mensen slechte dingen doen met de aarde, ja, ongetwijfeld waar. Maar dat het door vlees eten komt, nee, dat mag je gewoon doen. Dat het komt doordat er nog mensen in oude auto's rijden is ook bullshit, want die zijn juist weer erg goed voor de aarde. Dat wij landbouwgronden uitbuiten, absoluut waar. Dat er naar alternatieven gezocht moet worden absoluut waar. Maar het is niet allemaal zoals gesteld wordt. Accu's in auto's zijn dus gewoon slechter dan een oude auto rijden.
Laatst bijgewerkt door germie op 26-11-16 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:46

Dat jij het onzin vindt betekend niet dat het geen optie is.
Vind dat je ook wel erg generaliserend over komt.
En waarom helpt een paar dagen per week geen vlees eten wel en helemaal geen vlees niet?

Ook vind ik het typisch als je dit allemaal onzin vindt. Hoe kom je dan in dit topic terecht? Er is al een aantal dagen niet meer gereageerd dus in de actieve topic lijst staat het ook niet ..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:53

Dit topic stond niet in een lijst van meer dan week niet gereageerd. Dus dan reageer ik als ik iets tegenkom en denk, he, daar mag ik mijn zegje ook over doen. En als je goed leest, dan nuanceer ik het ook. Ik schrijf nergens dat geen vlees eten niet helpt, maar het is vaak zo zwartwit, het moet meteen niets zijn dan volgens sommigen. Een middenweg is in mijn ogen prima. Het is niet nodig en dus onzin om meteen vegetarier te worden.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:11

ik doel op de eerste pagina van de actieve topics maar goed. Natuurlijk mag je je zegje doen zie mij ergens zeggen dat dat niet mag?

Waarom is het onzin om gelijk vegetariër te worden? En waar zie je dat minderen niet goed is?