Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
beatje schreef:Maar ik blijf me afvragen zwarte piet kan niet mensen voelen zich gediscrimineerd.Want buiten de kleur van Piet ga je ook het gros van de liedjes aan moeten passen .Want niet paarse piet ging fietsen maar zwarte piet en zo zijn er nog honderd liedjes te verzinnen.
Wij moeten dus onze traditie's aan passen die eeuwen oud zijn.
Maar ook moeten wij ondanks dat er Dierenrechten zijn verdragen dat dieren onverdoofd de keel overgesneden word omdat er een groepering Halal moet eten.Aan die tradite til ik veel zwaarder het leed wat veel dieren moet doorstaan vanwege een geloof en traditie.
Waar ga je grenzen trekken en waarom krijg ik altijd het idee dat wij ons aan moeten passen?
Ik snap trouwens de humor van Purny wel,zeiken over zwarte Piet en dan je haar blond verven ?
antje_vip schreef:Emmaa_ schreef:Komt iemand dan ook met rode lippenstift en gouden oorbellen uit de schoorsteen? Het is gewoon een feit dat zwarte piet een karikatuur is uit de slavernij.
Jij weet echt helemaal niks van het verhaal en ontstaan van Sinterklaas hè
Cowboy55 schreef:Fira schreef:<KNIP>
Het zijn ook altijd volwassenen die zich er het meeste druk om maken, om het vervolgens voorhun eigenkinderen te verpesten.
En dan moet ik denken aan deze beelden die al 15 jaar in mijn geheugen gegrifd staan:
[ Video ]
Dit zijn beelden uit een voorstad van Belfast in 2001. Katholieke ouders die hun kinderen naar de katholieke basisschool brengen en daarbij door ‘protestantse’ straten lopen.
De katholieke ouders hadden ook een andere weg kunnen kiezen waarbij ze de ‘protestantse’ straat hadden vermeden. Dat deden ze niet uit principe.
De protestanten hadden de zaak gewoon op zijn beloop kunnen laten en die kindjes gewoon door de straat kunnen laten lopen. Dat deden ze niet uit principe.
Beide groepen volwassenen gingen op hun strepen staan met de gevolgen die je op de beelden ziet. Let vooral op de gezichten van de kindjes die het slachtoffer worden van deze principes! Elke schooldag weer, wekenlang werd deze strijd tussen volwassenen over de ruggen van kinderen uitgevochten. Elke dag leidden de katholieke ouders hun kinderen weer uit principe die weg op, elke dag stonden de protestanten ze uit principe op te wachten en elke dag gebeurde hetzelfde met die kindjes.
Als ik de ‘Pietendiscussie’ in NL volg denk ik wel eens: zou eindigen wij ook nog een keer. En daar hebben wij niet eens 850 jaar godsdienstoorlogen voor nodig gehad. Ons lukt dat al over zwarte piet.
verootjoo schreef:beatje schreef:Maar ik blijf me afvragen zwarte piet kan niet mensen voelen zich gediscrimineerd.Want buiten de kleur van Piet ga je ook het gros van de liedjes aan moeten passen .Want niet paarse piet ging fietsen maar zwarte piet en zo zijn er nog honderd liedjes te verzinnen.
Wij moeten dus onze traditie's aan passen die eeuwen oud zijn.
Maar ook moeten wij ondanks dat er Dierenrechten zijn verdragen dat dieren onverdoofd de keel overgesneden word omdat er een groepering Halal moet eten.Aan die tradite til ik veel zwaarder het leed wat veel dieren moet doorstaan vanwege een geloof en traditie.
Waar ga je grenzen trekken en waarom krijg ik altijd het idee dat wij ons aan moeten passen?
Ik snap trouwens de humor van Purny wel,zeiken over zwarte Piet en dan je haar blond verven ?
https://m.youtube.com/watch?v=B3uLa8bk1yQ
Zo moet je die liedjes dan vervangen
Shanna schreef:Zoals ik al aangaf vond ik de oplossing van vorige keer perfect, daar had je schone (witte pieten), roetveeg pieten, en (vieze) zwarte pieten.
Diablo schreef:Wat ben ik blij dat mijn kinderen nog groot zijn geworden met Zwarte Piet en wat ben ik blij dat ik niet meer in Nederland woon, het land wat zich aanpast aan iedereen en zijn eigen identiteit volledig opgeeft.
Shadow0 schreef:Shanna schreef:Zoals ik al aangaf vond ik de oplossing van vorige keer perfect, daar had je schone (witte pieten), roetveeg pieten, en (vieze) zwarte pieten.
Ik weet het niet, de associatie 'wit=schoon, zoals het hoort, zwart=vies en die moeten weer schoon worden' klinkt niet echt als iets waardoor het voor kinderen met een donkere huid beter wordt?
maava schreef:Verplaatst je eens in een andere cultuur. Bijv de docu zo zwart als roet. Wanneer ze verkleed als zwarte piet naar londen gaan.
EDIT: 'wij' zien geen verkeerde dingen in zwarte piet, netoals oosterse landen geen probleem zien in kinderen besnijden.
Citaat:Later meldde dagblad Trouw dat de rel rond de naamsverandering een actie van de marketingafdeling was.[6] Met ’Buys zoenen’ zou meer te variëren zijn, met themazoenen, zoals de WK-zoen, de zomerzoen en de Valentijnszoen . Dat mensen zich nu minder gekwetst voelen is slechts een bijkomstigheid, zei de woordvoerder. De strategie werkte. De verkoop van de zoenen piekte rond de naamswijziging en de themazoenen zijn bestsellers.
jasmijn16 schreef:Dit kun je toch niet met elkaar vergelijken? Mensen gaan naar NL, zwarte piet is hier een traditie. De zelfde mensen gaan zeuren dat ze zich gediscrimineerd voelen.
Jolandaa_ schreef:Tja, ik zeur niet over slavernij. Ik zie de link niet. Die word er ook steeds bij gehaald