Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:15

laraxXxemma schreef:
Simbaa Vindicat staat voor mij wel zo bekend. Welke zelfrespecterende student wil nou dat ontgroenings gebeuren doormaken, terwijl je ook een gezellige club vrienden kan maken zonder al dat gedoe? Zonder jezelf lam te zuipen omdat andere dat graag zien, jezelf te vernederen en jezelf als hun slaaf op te dragen. Voor de leuke tijd die je kan hebben? Voor 'de vrienden voor het leven'? Want die zijn ook echt ergens anders wel te krijgen. Dus dan is mijn vraag waarom zou je anders bij Vindicat willen zitten behalve de reden "om erbij te horen"?

Mijn zus is nu 34 en haar beste vrienden zijn nog altijd die van haar studententijd/doop van 15 jaar terug. Dus ik vind die toch vallen onder vrienden voor het leven.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:18

chanel1985 schreef:
laraxXxemma schreef:
Simbaa Vindicat staat voor mij wel zo bekend. Welke zelfrespecterende student wil nou dat ontgroenings gebeuren doormaken, terwijl je ook een gezellige club vrienden kan maken zonder al dat gedoe? Zonder jezelf lam te zuipen omdat andere dat graag zien, jezelf te vernederen en jezelf als hun slaaf op te dragen. Voor de leuke tijd die je kan hebben? Voor 'de vrienden voor het leven'? Want die zijn ook echt ergens anders wel te krijgen. Dus dan is mijn vraag waarom zou je anders bij Vindicat willen zitten behalve de reden "om erbij te horen"?

Mijn zus is nu 34 en haar beste vrienden zijn nog altijd die van haar studententijd/doop van 15 jaar terug. Dus ik vind die toch vallen onder vrienden voor het leven.

En jouw zus is representatief voor iedereen?
Mijn beste vriendinnen ken ik ook uit mijn studietijd, maar daar had ik niet zo'n kinderachtige ontgroening/vereniging voor nodig.

verootjoo

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:19

Mijn beste vrienden komen uit m'n basisschool tijd. Daar deden we ook flauwe spelletjes :+

Van m'n studietijd geen echte vrienden overgehouden, wel een hele leuke tijd gehad overigens zonder vereniging

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:24

Mars: Nee, dat zeg ik toch niet? Een beetje vriendelijker kan ook, Mars. Daar is niemand aan dood gegaan.

Daarmee dat ik ook in een eerdere reactie zei, iemand kan dit kinderachtig vinden, maar iemand anders niet.
Het minste is wat respect tonen voor een ander zijn keus en mening en daar niet direct een waardeoordeel aan hangen van die persoon die dit wel doet, zoals ik dit al wel heb gelezen in dit topic.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:36

StableDoor schreef:
akishino schreef:

Dit dus!
Ze zijn totaal zot, geen goed woord voor over. Het is niet voor het eerst dat je dit soort praktijken op het journaal voorbij ziet komen.

Het journaal gaat ook niet laten zien dat de ontgroening bij 90% van de verenigingen goed en gezellig is verlopen. Voornamelijk komen er nare gebeurtenissen op het journaal, dat is nu eenmaal zo.
En mijn doopmeesters hebben me echt niet vernederd hoor, het zijn over het algemeen leuke, intelligente, zorgzame mensen.

Inderdaad, ze laten alleen de nare gebeurtenissen zien. maar die nare gebeurtenissen zien we elk jaar in september weer terug zien en dat vind ik triest. Nu zelfs een studentenvereniging twee keer in een week!
En er zullen genoeg verenigingen zijn die gezellig en leuk zijn en respectvol met elkaar om gaan. Maar de rotte appels mogen ze er wat mij betreft uithalen. Daar wil je toch niet bijhoren als student?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:43

chanel1985 schreef:
laraxXxemma schreef:

Maar dat is precies wat ik zeg, waarom die per se bij vindicat zoeken als je ook zonder alle onzin je vrienden voor het leven ergens anders kan vinden, bij een andere studentenvereniging?

Vergeet trouwens ook niet dat Vindicat niet altijd zo is geweest. Jaren terug was het nog een nette studentenvereniging, of zo heb ik gehoord.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:58

Zij zat niet bij vindicat, maar bij een andere studentenclub, de doop was dan wel vettig en smerig maar niets levensgevaarlijk of nog maar iets in de aard van dat voorbeeld van die rode broek, dat zou mijn zus ook niet pikken trouwens.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:59

Is vaak idd dat mensen van studentenverenigingen ook na de studietijd heel hecht blijven :j

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:08

Ik snap niet waarom een ontgroening nodig is. Ik vind het ook vreselijk dat er dieren bij betrokken worden, maar dat is een andere zaak. Ik ben dit jaar begonnen met studeren en heb totaal geen behoefte om bij een studentenvereniging te gaan.

Trouwens, dat vindicat komt wel vaak naar voren zeg...

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:18

Ik heb een hele leuke ontgroening gehad, veel leuke contacten er ook daarna aan overgehouden. Het was niet easy, maar met een paar dagen slapen daarna goed uit te houden.

Of het vrienden voor het leven zijn??? Dat hoeft niet altijd, mijn wederhelft heeft ook bij Vindi gezeten en daar wel contacten aan overgehouden, maar meer goede vrienden. Geen vrienden voor het leven. Uiteindelijk is hij twee jaar actief lid geweest en heeft toen bedacht dat het halen van een studie wel handig zou zijn. Hij was te serieus, is uit zn huis gezet en dat was achteraf voor hem het beste wat kon gebeuren.

Meestal zie je bij mensen die zelf geen lid zijn geweest een enorme weerstand. Ik zou het zelf gewoon weer doen. Was even bikkelen, maar heb er ook veel van geleerd en heb niets tegen mijn wil gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:25

StableDoor schreef:
akishino schreef:

Dit dus!
Ze zijn totaal zot, geen goed woord voor over. Het is niet voor het eerst dat je dit soort praktijken op het journaal voorbij ziet komen.

Het journaal gaat ook niet laten zien dat de ontgroening bij 90% van de verenigingen goed en gezellig is verlopen. Voornamelijk komen er nare gebeurtenissen op het journaal, dat is nu eenmaal zo.
En mijn doopmeesters hebben me echt niet vernederd hoor, het zijn over het algemeen leuke, intelligente, zorgzame mensen.

Ik kan me voorstellen dat het heel erg ligt aan de vereniging waar je bij komt hoor, maar de dingen die ik ervan hoor zijn alles behalve positief. Ook al is het een relatief 'milde' ontgroening, het draait uiteindelijk toch om het vernederen van de 'sjaars' zodat zij kunnen bewijzen dat ze erbij willen horen, en ik vind dat een rare gang van zaken als het de bedoeling is dat je later vrienden met deze mensen bent. Het interne rechtssysteem is overigens geen exces voor zover ik weet, wat is de kijk van leden hierop?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:38

Interne rechtssysteem vind ik een hele goede zaak. Het staat ook niet los van het gewone rechtssysteem. Als je bij ons iemand een trap voor zijn hoofd verkoopt (oid) word je geroyeerd door het interne rechtssysteem, maar kan je natuurlijk ook nog zelf aangifte doen!!
Het komt gelukkig bijna nooit voor, ik heb het pas 1x gehoord, al is die ene keer natuurlijk al te veel. Bij sommige corpora heb je ook dat als je berispt bent door het interne systeem je bijvoorbeeld even geen functies mag doen en dat kan echt vervelend zijn. Lijkt mij alleen maar goed dus!
Je moet het dus niet zien als een uitputtend systeem, maar als een aanvulling op het Nederlandse rechtssysteem.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 30-09-16 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:39

Als je zulke fratsen uit haalt word je uit elke beetje fatsoenlijke vereniging getrapt hoor, rechtssysteem of niet :')

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:41

Het was ook maar een voorbeeld ;) Ik wilde alleen aangeven dat dat systeem echt niet zo heftig is als het klinkt en dat het al helemaal niet als uitputtend moet worden gezien.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:44

Bier in iemands nek gooien omdat diegene met de rug naar de bar toe zit vind ik niet heftig. Ik vraag me dan wel af hoe oud je bent; 5? 6? Volgens mij ben je toch allemaal op een leeftijd dat je zelf wel uitmaakt wat je doet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:49

Nies_ schreef:
Bier in iemands nek gooien omdat diegene met de rug naar de bar toe zit vind ik niet heftig. Ik vraag me dan wel af hoe oud je bent; 5? 6? Volgens mij ben je toch allemaal op een leeftijd dat je zelf wel uitmaakt wat je doet.

Dat bedoel ik dus... Vind zulke dingen idioot. En de eerste die bewust bier in mijn nek pleurt doet dat denk ik geen 2e keer :) dat zijn toch geen grapjes :? Waarom zou je überhaupt 'straffen', het gaat toch om volwassenen? Of voel je jezelf dan beter ofzo..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:51

Studentenverenigingen genoeg waar het prima gaat die zogenaamde ontgroeningen. Geen enkel gevaar om daar lid te worden. Vindicat is helaas een vereniging waarvan pa en/of ma vaak al lid waren en kinderen ook gepusht worden om lid van te worden. Zolang er maar betaald word, vooral de drankrekeningen van de ouderejaars door de eerstejaars. En natuurlijk word de vereniging flink gesponsord door oud leden en huidige ouders, het kost klauwen met geld om hier lid te zijn. Maar normen en waarden zijn blijkbaar ondergesneeuwd , machtspelletjes en seksuele intimidatie nemen de overhand en dat zijn dan mensen die later, juist door dit old boys network, de hogere functies krijgen. En daarom was de naam vindicat altijd zeer gewild, ik hoop dat het nu minder word en het geen pre meer is op je cv.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:02

Hier in Nijmegen stonden er van de zomer ook nieuwe studenten in hun ondergoed op de markt. Ik zou dat echt niet doen, ze gaan er zelf maar lekker voor banketstaaf staan in hun ondergoed...

Ik snap de lol er niet van. Heb zelf bij een studentenvereniging gezeten en dat was allemaal veel gezapiger. Melk drinken ipv bier enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:04

verootjoo schreef:
Nies_ schreef:

Dat bedoel ik dus... Vind zulke dingen idioot. En de eerste die bewust bier in mijn nek pleurt doet dat denk ik geen 2e keer :) dat zijn toch geen grapjes :? Waarom zou je überhaupt 'straffen', het gaat toch om volwassenen? Of voel je jezelf dan beter ofzo..

Als je dat al idioot vindt moet je dit eens horen:

Bij het corps waarbij mijn vriendin zit heb je onder andere deze mores:

-als je een bepaald schilderij in de societeit aanraakt mag je 400 euro betalen

-als je dus als meisje een rode broek aan hebt mag iedereen seks met je hebben

-als je schoenen met van die gaatjes hebt dan "doe je rijk" en dan worden de gaatjes dichtgesmeerd met boter

-als je groter betaalt dan 10 euro dan doe je ook rijk en moet je een heel rondje bier doen

-je mag voor 11 uur niet met jongens praten en anders ben je een prutsmuts en moet je een week lang een shirt met "prutsmuts" aan

En zo zijn er nog veel meer vreemde dingen. Het is echt te gek voor woorden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:06

Nies_ schreef:

Ik ben het helemaal eens met jou. Ik vind het ook een merkwaardig iets van mensen die juist het intelligentste deel van de samenleving moeten voorstellen en die verondersteld worden voor zichzelf te denken. Alleen al het gegeven dat je iets opgelegd krijgt van andere studenten. Ik luisterde naar mijn ouders, de politie, docenten en naar goed advies!

(Ik ben dus ook geen lid geworden, omdat ik het enorme flauwekul vond en vind.)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:08

Bij ons kan je ook bier in de nek krijgen als je met je rug naar de bar staat... maar eerst krijg je een gewone waarschuwing(gewoon zeggen), dan wat water, dan pas bier. Zelfde geld voor vozen in de soos, maar dan alleen water.
Gelukkig hebben wij niet van die rare corps mores. En ook geen ontgroening :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:10

Resistance schreef:

-als je schoenen met van die gaatjes hebt dan "doe je rijk" en dan worden de gaatjes dichtgesmeerd met boter

-als je groter betaalt dan 10 euro dan doe je ook rijk en moet je een heel rondje bier doen

-je mag voor 11 uur niet met jongens praten en anders ben je een prutsmuts en moet je een week lang een shirt met "prutsmuts" aan

Ja pfffff ik ken ook zulke regels... En medestudenten van mij moesten toendertijd het héle eerste jaar elke dinsdag tot 4uur sochtends in de kroeg zitten en een bepaald aantal biertjes drinken...
Dan spoor je toch gewoon niet als je je dat laat opleggen :?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:17

Citaat:

Nogmaals, waar is zij lid? Ik heb hier echt nog nooit van gehoord. Mag trouwens per pb :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:18

De vereniging waar ik bij zit heeft niet echt rare dingen. Ja, bij ons kun je als je pech hebt een plens water over je heen krijgen als je voost in de soos of met je rug naar de bar toe zit. Daarnaast organiseren we in het begin van het schooljaar regelmatig activiteiten voor de eerstejaars om de meerderejaars te leren kennen, niks is verplicht en het is alleen maar hartstikke gezellig. In de introductieweek waarin ook de "ontgroening" plaatsvindt is het meest 'beschamende' waarschijnlijk dat ze allemaal in een overall lopen :+ Ik vind het gewoon zonde hoe zo alle studentenverenigingen over één kam worden gescheerd terwijl het echt niet de meerderheid is waar zo idioot wordt gedaan.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:21

Ik vraag me hetzelfde af als Simbaa, TS. Want jij noemt het "geen extreem corps", maar je voorbeelden passen totaal niet bij een doorsnee studentenvereniging. De meeste voorbeelden zijn walgelijk en je kunt van studentenverenigingen vinden wat je wilt, maar gelukkig heeft slechts een handvol (grote!!) verenigingen zulke walgelijke regels.