Joggers en honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:32

Pichu schreef:
Er zijn maar weinig honden die zomaar op mensen af rennen en aanvallen. Daar gaat wat aan vooraf. En dat gebeurde hier niet, dus lijkt het me sterk dat de hond kwade bedoelingen had. Met schoppen wek je juist agressie op.

Dus we moeten ons eerst gaan verdiepen in de psyche van de hond voordat we besluiten wat te doen? Is dat niet een taak van de eigenaar, die het dier sowieso bij zich moet houden?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:32

Dan zou het fijn zijn als je geen aannames zou maken over hoe ik mijn hond opvoed.. Dat vind ik namelijk best wel ver gaan & erg persoonlijk !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:35

Pichu schreef:
Er zijn maar weinig honden die zomaar op mensen af rennen en aanvallen. Daar gaat wat aan vooraf. En dat gebeurde hier niet, dus lijkt het me sterk dat de hond kwade bedoelingen had. Met schoppen wek je juist agressie op.

Maar iemand die niks met honden heeft, of er zelfs bang van is, weet dat niet

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:37

nikilover schreef:
Dan zou het fijn zijn als je geen aannames zou maken over hoe ik mijn hond opvoed.. Dat vind ik namelijk best wel ver gaan & erg persoonlijk !

Huh? Wie wordt er persoonlijk?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:38

hond los buiten het losloop gebied vind ik een no go. dat terzijde vind ik het ook een no go om dan de hond maar een schop te verkopen. Dus in dit verhaal vind ik dat ze beide fout zijn.

Ik kom met mijn honden alleen maar op de losloopplekken, die zijn er al niet zo veel in nederland. Toeval wil dat ze hier in de buurt op zaterdag ochtend een gymclubje hebben.. op het loslooppad, elke week weer.. |o Mijn hond luisterd prima maar is een herder en vind het dus geweldig om die rennende wezens bij elkaar te drijven. Nu lopen deze mensen meestal gewoon verder, ik roep mijn hond bij me en dan is het klaar. Maar waarom je gymclubje op het loslooppad terwijl er een prachtige plek om te trainen is waarvoor je niet eens verder weg hoeft..

Tuurlijk moet hij onder apel staan en mag hij niet drijven. Maar mag hij dat niet eens naar mensen toe lopen om te snuffelen (begroeten)? Ik ga juist met hem naar die locatie toe omdat hij daar even helemaal los mag en hond kan zijn. Kan je daar niet tegen vind ik dat je het losloopgebied moet mijden, en dat is echt zo moelijk niet!
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 16-09-16 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:38

kim_hester schreef:
Hond ziet het als een spelletje en denkt; leuk!! Rennen, spelen!
Dat je als jogger daar agressief van wordt is not done.
Ga je een paard dan ook een mep verkopen als jij er langs rijdt en t paard meeloopt?
Nee, honden horen niet los op niet losloopgebieden, zelf doe ik het ook wel hoor, maar wanneer er een fietser, hardloper of ruiter aan komt, moet ze gewoon aan de lijn.
Ik heb het soort hond, dat wanneer ze wel wat doet, ik meteen in de krant kom :')

Even to the Point, agressie naar dieren vindt ik onbeschoft, een dier kan er niks aan doen, en als iemand mijn hond zou trappen, slaan of wat ook, heeft diegene wel een groot probleem...

En ja, uiteraard worden er weer kinderen bij gehaald, kinderen zijn ook opdringerig, lopen toch ook los in de supermarkt en schreeuwen, gillen en janken ook die hele winkel door?
Daar zou eens een verbod op moeten komen...
Heb dan wel eens de neiging gehad om m'n been ff opzij te zetten wanneer er weer zo'n vervelend rotkind aan komt rennen, moeders loopt 3 gangpaden terug nog, bloedirritant!

Vindt daarnaast dat joggers ook vrij weinig rekening houden met honden hoor, ook aan bijvoorbeeld een flexi lijn, een iets onoplettende baas, kan die hond ook vrolijk tegen je op springen..
Uiteraard niet de bedoeling, maar om zo'n hond dan een rotschop te geven kan ik met m'n kop ook weer niet bij...

Hier wil ik toch even op reageren. Ik heb zelf geen hekel aan honden, maar ben geen hondeneigenaar.
De hond in het voorbeeld is een Mechelse herder en die zijn behoorlijk groot. Als ik aan het hardlopen/wandelen ben en er komt opeens zo'n hond op me af dan zie ik het verschil niet tussen 'leuk spelen' en 'ik kom jou eens even achterna rennen/in je kuiten bijten'. En ik ga ook niet staat wachten om te kijken welke van de twee het is. Dus zou ik ook een dreigende beweging naar het dier maken, zodat het begrijpt dat ik het niet fijn vindt dat hij zo dichtbij komt. Op de grond stampen bijvoorbeeld.

Vergelijking met het paard vind ik ook een beetje raar. Hoe vaak lopen er zomaar paarden ergens los die op je afkomen? Als dat zou gebeuren zou ik, als ik geen paardenkennis zou hebben, ook erg schrikken en hetzelfde reageren. Je wil een dier dat zomaar op je afkomt wegjagen.

Er staat ook nergens in het artikel dat de man de hond daadwerkelijk heeft aangeraakt.
"...Maar de oudste man begon meteen naar Lexi te stampen. Hij riep luid dat de hond zijn zoon zou aanvallen."
Dit zie ik als dat hij een schoppende beweging maakte naar de hond, die in zijn ogen agressief was. Hij probeerde de hond te verjagen. Wie weet is zijn zoontje een keer aangevallen door een Mechelse herder/soortgelijk ras. Je weet het niet.

Ik snap ook niet dat er in dit topic kinderen bij gehaald worden, dat raakt kant nog wal. Ooit eens een kind op de hei gezien die zomaar op je af gerent komt met ontblootte tanden oid? :Y)

Daarnaast gaat het in dit topic over honden die los zijn in een niet-losloop gebied

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:41

Maar losloopgebied is toch helemaal niet van toepassing? Artikel geeft aan dat honden daar niet los mogen en dat baasje daar ook van op de hoogte was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:41

Wendy schreef:
Pichu schreef:

Dus we moeten ons eerst gaan verdiepen in de psyche van de hond voordat we besluiten wat te doen? Is dat niet een taak van de eigenaar, die het dier sowieso bij zich moet houden?

Verdiepen in de psyche? :')

Het lijkt mij niet zo moeilijk om een dusdanig agressieve hond te onderscheiden van een speelse hond.

LadyMadonna schreef:
Pichu schreef:

Maar iemand die niks met honden heeft, of er zelfs bang van is, weet dat niet

Zoals ik hierboven zei, is dat heus zo moeilijk niet. En als hij of zij het niet weet, kan de betreffende hardloper zich er ook wat meer in verdiepen zodat hij of zij rustig kan hardlopen zonder bij elke hond die op hem of haar afkomt angstig te hoeven reageren.

Maanlicht

Re: Joggers en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:42

Dat is jouw mening Pichu. Niet iedereen ziet de intentie van de hond op het eerste gezicht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:43

Pichu, waarom zou iemand die niks met honden heeft zich moeten verdiepen in honden als ie gaat hardlopen in een gebied waar loslopende honden niet toegestaan zijn?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:45

Wij waren laatst in een losloopgebied. In het midden zit een stuk heide, waar een hardloper steeds rondjes omheen liep. De border collie X aussie mix van mijn schoonouders is wat angstiger voor mensen (ze heeft vlekken op de ogen en ziet niet alles goed daardoor), maar daardoor wel ontzettend nieuwsgierig naar alles wat zij niet goed kent. Omdat er steeds iemand liep, wat zij even van wat dichterbij wilde bekijken, liep zij een meter of 5 achter de man aan op een kleine afstand. Na de derde keer keert de man zich om, en dreigt haar ook zo te meppen.

Wij waren flabbergasted, dat doe je toch niet :wow: :oo
Gelukkig ging hij daarna weer weg, maar ik was toen al verbaasd over de houding van tegenwoordig :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:45

Maanlicht schreef:
Dat is jouw mening Pichu. Niet iedereen ziet de intentie van de hond op het eerste gezicht.

En dat begrijp ik best. Maar ik begrijp niet dat je dan gelijk wilt schoppen.

LadyMadonna schreef:
Pichu, waarom zou iemand die niks met honden heeft zich moeten verdiepen in honden als ie gaat hardlopen in een gebied waar loslopende honden niet toegestaan zijn?

Dan snap ik dat je je er niet in wilt verdiepen. En dat hoeft dan ook niet. Maar ik zie ook vaak genoeg hardlopers die nukkig op mijn honden reageren terwijl we wel in losloopgebieden lopen. Daar reageer ik nu even op :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:50

LadyMadonna schreef:
nikilover schreef:

Huh? Wie wordt er persoonlijk?

Even teruglezen, dan word er namelijk ergens iets gezegd tegen mij over de opvoeding van mijn hond.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:55

Ik denk dat dat toch jouw interpretatie is, want ik zie het niet.? Maar goed....

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:00

LadyMadonna schreef:
Ik denk dat dat toch jouw interpretatie is, want ik zie het niet.? Maar goed....

Als jij het zo ziet, prima.
Maar als iemand aan mij gericht een opmerking maakt over het niet goed opvoeden van mijn hond, schiet dat inderdaad in het verkeerde keelgat.
Ik denk ook niet dat die opmerking ergens voor nodig was..
Omdat ik de vergelijking maak tussen kinderen en honden, voed ik mijn hond maar niet goed op ? :')

Ik snap niet dat ik het wel moet accepteren dat ik in de supermarkt bijna struikel over rennende en gillende kinderen waarvan de ouders nergens te bekennen zijn, maar als mijn hond ergens oversteekt als daar toevallig iemand loopt, mag diegene wel mijn hond ( willen ) schoppen ?

Zo'n vergelijking heeft NIKS te maken met het wel of niet goed opvoeden van je hond..
Denk je van wel, heb je er imo geen verstand van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:17

Volgens mij zegt niemand in dit topic dat het ok is een hond te schoppen, en niemand zegt dat jij je hond niet goed opvoed. Althans, ik heb tig keer terug gelezen en ik kan het niet vinden, maar kan er ook overheen lezen natuurlijk.
Anyway, hopeloos off-topic.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:19

LadyMadonna schreef:
Volgens mij zegt niemand in dit topic dat het ok is een hond te schoppen, en niemand zegt dat jij je hond niet goed opvoed. Althans, ik heb tig keer terug gelezen en ik kan het niet vinden, maar kan er ook overheen lezen natuurlijk.
Anyway, hopeloos off-topic.

Ik ga het niet voor je herhalen, mijn post daarover was ook niet op jou gericht, het kwam namelijk ook niet van jou.
Verder ga ik hier ook niet meer op in.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:25

Sonja89 schreef:
Een hond los in een aanlijngebied hoort gewoon niet.

Dat gezegd hebbende: joggers in losloopgebieden gedragen zich met enige regelmaat zó debiel (een beter woord is er niet voor): staren naar de honden, armen al optrekken of zelfs maaiende bewegingen maken, ineens sneller gaan rennen óf juist afremmen, roepen met een angstige ondertoon...

En dán wordt zo'n persoon ineens héél interessant voor mijn honden. Ze zullen niet bijten, maar wel mee rennen en blaffen, omdat iemand zo gek doet. Tja... Wie heeft het dan gedaan?

Jij, want jij hebt je hond niet onder appel.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:25

Ontopic: Tuurlijk hoort je hond te luisteren, helemaal als je toch besluit je hond niet aan te lijnen op een plaats waar dit niet is toegestaan.

Maar ik vind wel, dat ook een hond een keer een fout kan maken, en dat deze dus niet op agressieve wijze geschopt of geslagen mag worden.
Uit angst kan ik me nog enigszins voorstellen, maar iemand die daarna ook nog de eigenaar een klap verkoopt heeft niet gehandeld uit angst in mijn ogen, maar uit agressie.
Iemand die uit angst handelt is in mijn ogen namelijk alweer gekalmeerd als de hond in kwestie weg loopt, en zal dan de baas erop aanspreken.
Geweld vind ik geen gepaste reactie.

Ook verwacht ik stiekem wel, dat er in een losloopgebied hier wel iets flexibeler mee omgegaan moet worden.
Zeker mensen met pups, die staan vaak nog onder training, maar moeten ook de mogelijkheid krijgen om even lekker te dollen.
Als alleen honden die 99 procent onder appel staan ( want ik geloof namelijk niet dat er echt een hond bestaat die nog nooit, niet naar zijn baasje heeft geluisterd) vallen puppies/jonge honden in training hierin altijd buiten de boot, terwijl dit toch ook erg goed voor hun ontwikkeling is/ kan zijn.
Nogmaals, dan heb ik het wel over losloopgebieden.

Edit: typo ( autocorrectie.. )

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:34

Tigress schreef:
Wij waren laatst in een losloopgebied. In het midden zit een stuk heide, waar een hardloper steeds rondjes omheen liep. De border collie X aussie mix van mijn schoonouders is wat angstiger voor mensen (ze heeft vlekken op de ogen en ziet niet alles goed daardoor), maar daardoor wel ontzettend nieuwsgierig naar alles wat zij niet goed kent. Omdat er steeds iemand liep, wat zij even van wat dichterbij wilde bekijken, liep zij een meter of 5 achter de man aan op een kleine afstand. Na de derde keer keert de man zich om, en dreigt haar ook zo te meppen.

Wij waren flabbergasted, dat doe je toch niet :wow: :oo
Gelukkig ging hij daarna weer weg, maar ik was toen al verbaasd over de houding van tegenwoordig :\

Maar waarom riep je de hond al niet eerder bij je dan maar laat je hem dus 3x achter iemand aanrennen op korte afstand?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:46

kim_hester schreef:
Hond ziet het als een spelletje en denkt; leuk!! Rennen, spelen!
Dat je als jogger daar agressief van wordt is not done.
Ga je een paard dan ook een mep verkopen als jij er langs rijdt en t paard meeloopt?

Het is me nog nooit overkomen dat ik aan het hardlopen was op de hei en er een paard met me mee kwam rennen. En als het zou gebeuren zou mijn inner-penny waarschijnlijk eerst kijken of hij aaibaar is voordat ik hem ga slaan.
Maar tis niet dat ik echt verschil maak tussen paarden en honden.. dus als het paard echt op mij af zou komen en ik er geen goed gevoel over zou hebben zou ik hem ook wel weg jagen.

Ik heb geen last van een hond die een paar meter met mij mee rent. Wel van honden die blijven mee rennen en tegen je op springen. Ik ben veel te bang voor de consequenties om ze een mep te verkopen, maar die aandrang krijg ik dan wel. En al helemaal als het baasje in de buurt is en er niets tegen doet.

kim_hester schreef:
Vindt daarnaast dat joggers ook vrij weinig rekening houden met honden hoor, ook aan bijvoorbeeld een flexi lijn, een iets onoplettende baas, kan die hond ook vrolijk tegen je op springen..
Uiteraard niet de bedoeling, maar om zo'n hond dan een rotschop te geven kan ik met m'n kop ook weer niet bij...

Beetje hetzelfde in deze. Ik zal nooit een rotschop geven, maar waarom zou ik zomaar moeten pikken dat een wildvreemde hond vrolijk tegen mij opspringt? Dat pik ik ook niet van een vent, een vogel of een paard. Dus verwacht van een eigenaar dan wel een verontschuldiging eerlijk gezegd.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:57

Het is een losloopgebied. Een van de weinige plekken waar zij zich even heerlijk kan uitleven.
Een korte afstand zei ik niet, ik zei kleine afstand (en ja, daar zit in mijn ogen verschil in. Korte afstand vind ik binnen een meter). Dan heb ik het hier over een afstand van 1,5 tot 2 meter. Lijkt mij voldoende om hem niet lastig te vallen. Ze loopt er voor 5 meter achteraan, en gaat dan weer weg.
Keer 1: nieuwsgierigheid, kijken wat het is. Dat mag van ons zolang zij niet een heel eind mee rent. 5 meter is voor ons niet bepaald een heel eind. Daarbij, we zijn daar niet voor niks. We zijn daar zodat zij mag loslopen.
Keer 2: wederom nieuwsgierigheid, weggefloten toen we zagen dat zij hetzelfde weer ging doen. Dit deed zij keurig, dus waarom dan aanlijnen? Ze deed wat we vroegen, toen wij het vroegen. Hierdoor zagen wij geen noodzaak tot aanlijnen. Ze staat netjes onder appél.
Keer 3: Mijn vriendin had al geroepen dat ze nieuwsgierig was. Nog voor wij konden fluiten keerde meneer zich al om, om dus te dreigen.

Er is een prachtig groot gebied om de zandvlakte heen waar je mag wandelen, fietsen, hardlopen, en waar de honden vast moeten. Op de vlakte zijn altijd veel honden te vinden, en dat is algemeen bekend. Wil je niks met honden te maken hebben, dan is het verstandiger om er omheen te lopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:10

Tigress schreef:
Het is een losloopgebied. Een van de weinige plekken waar zij zich even heerlijk kan uitleven.
Een korte afstand zei ik niet, ik zei kleine afstand (en ja, daar zit in mijn ogen verschil in. Korte afstand vind ik binnen een meter). Dan heb ik het hier over een afstand van 1,5 tot 2 meter. Lijkt mij voldoende om hem niet lastig te vallen. Ze loopt er voor 5 meter achteraan, en gaat dan weer weg.
Keer 1: nieuwsgierigheid, kijken wat het is. Dat mag van ons zolang zij niet een heel eind mee rent. 5 meter is voor ons niet bepaald een heel eind. Daarbij, we zijn daar niet voor niks. We zijn daar zodat zij mag loslopen.
Keer 2: wederom nieuwsgierigheid, weggefloten toen we zagen dat zij hetzelfde weer ging doen. Dit deed zij keurig, dus waarom dan aanlijnen? Ze deed wat we vroegen, toen wij het vroegen. Hierdoor zagen wij geen noodzaak tot aanlijnen. Ze staat netjes onder appél.
Keer 3: Mijn vriendin had al geroepen dat ze nieuwsgierig was. Nog voor wij konden fluiten keerde meneer zich al om, om dus te dreigen.

Er is een prachtig groot gebied om de zandvlakte heen waar je mag wandelen, fietsen, hardlopen, en waar de honden vast moeten. Op de vlakte zijn altijd veel honden te vinden, en dat is algemeen bekend. Wil je niks met honden te maken hebben, dan is het verstandiger om er omheen te lopen.

Het is een losloopgebied, dat is toch geen vrijbrief om dan zomaar iedereen door je hond te laten lastig vallen? Ik begrijp die hardloper eigenlijk wel, hoe moeilijk is het om die hond 1 keer te laten kijken en daarna bij je te houden?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:18

Defineer lastig vallen...op een afstand achter iemand aan lopen (voor 5 meter) vind ik persoonlijk niet lastig vallen. Zeker niet als het maar zo'n kort stukje is. Daarbij floten wij haar terug de tweede keer. De derde keer kregen we niet eens de kans ervoor. Dat is geen vrijbrief om zo agressief te reageren, toch? Daarbij, nogmaals, het is bekend dat daar altijd honden zijn. Als hij niks met honden te maken wil hebben, kan hij om het gebied heen. Wij gaan het losloopgebied juist in om reacties zoals hij geeft te voorkomen.

In het geval van Lara is dat heel moeilijk. Wij vinden het juist fijn dat ze leert onderzoeken! Voorheen durfde ze niet, omdat ze niet alles goed ziet. Dus in ons geval zijn we juist blij dat zij op afstand even meeloopt om het te bekijken, in plaats van dat ze steeds voor de loper uit wil blijven gaan en enkel gaat blaffen.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:24

Ik heb niet alles meegelezen, ik ben een groot hondenliefhebber en heb zelf ook een hond. Een slecht luisterende hond echter en dat is meteen de reden dat ik haar niet los heb lopen. Ik loop expres in gebieden waar de honden aangelijnd moeten lopen omdat mijn hond ook niet leuk is met honden die heel blij op haar af komen rennen. Dus ik irriteer mij er ook mateloos aan als er honden loslopen in gebieden welke ze aan de lijn horen te lopen.