Racisme in een ander daglicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:53

Ik persoonlijk vind wel dat rascisme en ergens een hekel aan hebben vaak elkaar word gehaald.
Ik heb een hekel aan moslims niet door hun huidskleur maar wel door hoe ik de dingen beleef.
Naar mijn gevoel worden mijn normen en waarden van tafel geveegd en moet alles gebeuren zoals moslims denken dat juist is,terwijl ze zelf in een niet moslim land komen wonen.Dit alles heeft niet te maken met de IS maar wel met hun eigen gedachten goed.

Zelf geloof ik in Dierenrechten en ben tegen het Halal slachten,Ik ben zeker voor gelijkheid van de vrouw dit vind je in dit geloof ook niet terug.Hier in de stad (Antwerpen) word je als blanke vrouw of meisje als loslopend wild beschouwt door een deel vd Moslim mannen het andere deel geeft je geen hand of doet of je een varken bent.
ik voel me in mijn eigen land gediscrimineert ,alleen mag je dat niet zeggen want dan ben je rascist :-)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:04

beatje schreef:
Ik persoonlijk vind wel dat rascisme en ergens een hekel aan hebben vaak elkaar word gehaald.
Ik heb een hekel aan moslims niet door hun huidskleur maar wel door hoe ik de dingen beleef.
Naar mijn gevoel worden mijn normen en waarden van tafel geveegd en moet alles gebeuren zoals moslims denken dat juist is,terwijl ze zelf in een niet moslim land komen wonen.Dit alles heeft niet te maken met de IS maar wel met hun eigen gedachten goed.

Zelf geloof ik in Dierenrechten en ben tegen het Halal slachten,Ik ben zeker voor gelijkheid van de vrouw dit vind je in dit geloof ook niet terug.Hier in de stad (Antwerpen) word je als blanke vrouw of meisje als loslopend wild beschouwt door een deel vd Moslim mannen het andere deel geeft je geen hand of doet of je een varken bent.
ik voel me in mijn eigen land gediscrimineert ,alleen mag je dat niet zeggen want dan ben je rascist :-)

Precies dit... :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:07

beatje schreef:

Dat is erg vervelend inderdaad, dat je het zo beleeft. Echter, zijn lang niet alle moslims zo.
Bij ons op het werk staat een échte moslim. Doet mee aan de ramadan, viert het suikerfeest etc. Maar, die vrouwen hebben daar meer rechten en vooral macht dan je denkt hoor!
Denk maar niet dat mijn collega van zijn vrouw in het weekend mee mag op personeelsuitje. Weekend is voor het gezin.

Ik denk dat het erg verschilt in welke omgeving je woont. In een zeer stadse omgeving zal het misschien anders zijn dan in een dorpse omgeving. Ik ervaar het helemaal niet dat moslims mij als loslopend wild beschouwen ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:07

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:09

beatje schreef:

Dit topic ging toch over racisme en niet over islam fobie? Jij voelt je dan gediscrimineerd en achter gesteld maar ik vind je wel echt een racist met de uitspraken die je doet. En daar zijn we in dit topic toch al wel achter dat dat een no go is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:18

Marjoow schreef:
vuurneon schreef:
Je zorgen maken over iets dat onbekend is, is normaal. Is niet perse racisme immers. Ik sta ook niet te juichen als bv naast ons studenten worden geplaatst. Of Polen of dat 10 huizen overgekocht worden door woningbouw en naar sociale huur gaan.

Is het niet pas rascisme en discriminatie als je ernaar handelt? Daarvoor blijft het een vooroordeel toch? Het is een vooroordeel als ik denk dat negroïde mensen eng zijn, maar wordt pas rascisme als ik een bord neer hang dat ze niet welkom zijn.

Dit dus precies. Ben het volkomen met je eens!
En hier gaat het ook in fout, mensen zien een vooroordeel al gelijk als negatief, fout en discriminatie terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn.

Maar toch wel als de enige reden van het vooroordeel iemands afkomst/geloof etc. is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:24

Selka schreef:
Marjoow schreef:

En hier gaat het ook in fout, mensen zien een vooroordeel al gelijk als negatief, fout en discriminatie terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn.

Maar toch wel als de enige reden van het vooroordeel iemands afkomst/geloof etc. is?

Dat is een ethische kwestie en voor iedereen anders. Ik ben boos op mezelf als ik vooroordeel over mensen van een andere afkomst, maar in principe zijn het de vooroordelen in mijn hoofd en kan je het dus niet bestempelen als racisme.

Racisme gaat verder dan alleen zeggen dat je een hekel hebt aan negers omdat ze allemaal lui zijn. Het zit in een hele hoop kleine dingen in onze samenleving, waaronder het feit dat mensen met een buitenlandse achternaam aanzienlijk minder uitgenodigd worden voor sollicitatiegesprekken. Dit kan je bullshit vinden want ik heb deze discussie vaker gevoerd en ik ken de meningen, maar door het systematisch weigeren van mensen bij sollicitatiegesprekken raken mensen het ook zat. Ze kunnen niet uit de achterstandswijk komen waar ze vandaan komen omdat ze nooit een baan kunnen vinden waar ze genoeg verdienen om dat te doen. Met als gevolg dat ze nog minder integreren, nog meer samen op een kluitje blijven wonen. Dat heeft in het begin niks met onwil te maken, maar waarom zou je bij een samenleving willen horen die je keer op keer uitkotst, en die niks met je te maken wilt hebben? Mijn Turkse buurvrouw is echt niet radicaal en heeft totaal geen andere ideeen dan ik. Haar man moet gewoon elk weekend met de familie doorbrengen en haar zoons zijn net opgevoede, lieve jongens.

Dus ja, ik vind het wel degelijk ongelofelijk racistisch om te zeggen dat je een hekel hebt aan alle moslims op basis van je persoonlijke ervaringen. Grotendeels omdat die ervaringen zo afhankelijk zijn van je eigen houding.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:29

Selka schreef:
Marjoow schreef:

Nee vind ik niet. Je vooroordeel is een idee dat jij in je hoofd hebt, waar je wel of niet iets mee doet. Wanneer je er iets mee doet en dit is negatief waardoor je iemand beoordeelt vanwege zijn afkomst, religie etc. dan pas ben je in mijn ogen discriminerend bezig.

Als jij een hekel hebt aan alle moslims, maar je neemt wel een moslim aan in je bedrijf omdat hij in de functie past, dan ben je toch niet aan het discrimineren? Je hebt een bepaald idee van iemand in je hoofd, maar dat heb je bij iedereen die je tegenkomt. Vrouwen met een kortpittig kapsel, mannen met een lange baard... je vormt over iedereen een vooroordeel en hangt hier een label aan, die vind ik aardig en die niet.

En als je het echt moeilijk wilt maken: Pas als iemand zich gediscrimineerd voelt door jou, ben je aan het discrimineren volgens sommigen ;)

Schemerdier

Re: Racisme in een ander daglicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:51

Racisme is natuurlijks, maar volgens mij is een belangrijke stap om het te verminderen desegregatie.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:58

Het is heel normaal om in Nederland razzia's te houden en bepaalde mensen allemaal op te pakken en in een cel te zetten zonder tussenkomst van een rechter.

Racisme is ook een hele makkelijke kaart om te trekken als je die baan niet krijgt, niet mee mag met zusofzo, als je opgepakt wordt door de politie, als je buren klagen, als je een strafkorting krijgt op je uitkering, als je wegenbelasting moet betalen, als je afgesloten wordt van je nutsvoorzieningen, als je een bijdrage moet betalen voor de bibliotheek.

De vlogger uit Zaandam wordt ook vreselijk gediscrimineerd, echt! geen baan, geen dit, geen dat, schulden, bladibladibla. Allemaal racisme.

Dat ik niet ongemoeid in Zaanstad mijn boodschappen kan doen bij de Vomar, is zeker geen racisme?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:00

Ik vind het zo'n ongelofelijk teken van onkennis als witte mensen het altijd maar hebben over de racisme kaart en dat ze zelf ook oh zo erg gediscrimineerd worden.

Misschien heb jij de baan wel eens niet gekregen, maar dat is nog nooit geweest om je huidskleur of je achternaam.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:33

Wel omdat je vrouw bent. Ik ben een vrouw in vruchtbare leeftijd met baby én nog een kinderwens. Laatst nog een heel onderzoek over geweest dat daar nog gigantisch veel discriminatie plaats vindt mbt tot werk. Genoeg bedrijven die bij sollicitatie vragen naar je kinderen of kinderwens. Iets dat ze niet mogen doen. Ik ben ook afgewezen zonder echte reden, want ze vonden mij even goed als de andere kandidaten en even geschikt, maar ze gingen wel met de 2 heren verder ipv met mij. Natuurlijk spreken ze het niet uit, maar door gebrek aan reden vond ik het wel bijzonder dat ze voor 2 mannen kozen.

Door naam kunnen ook caucasische mensen achterstand oplopen in een sollicitatie. Vergis je daar niet in :) Naam roept een beeld op, bij Djaliesa denk je snel wat anders dan bij Olivier. En eerste indruk is bij de eerste selectie zo belangrijk! En als Djaliesa of Ibrahim solliciteert voor bv schoonmaak, dan is het al vaak minder een heikel puntje dan wanneer ze gaat voor de baan van manager.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:43

Jennyj01 schreef:
beatje schreef:

Dit topic ging toch over racisme en niet over islam fobie? Jij voelt je dan gediscrimineerd en achter gesteld maar ik vind je wel echt een racist met de uitspraken die je doet. En daar zijn we in dit topic toch al wel achter dat dat een no go is.

Dat is een domme reactie. Als er iets actueel is, is het de correlatie tussen de toestroom van de nieuwe (islam)culturen en het toenemende racisme. Dan is het alles behalve vreemd om daar over te beginnen. Dat maakt van haar absoluut nog geen racist.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:47

Misschien het hele bericht van haar nog even doorlezen. Het druipt er van af.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:51

Jennyj01 schreef:
Misschien het hele bericht van haar nog even doorlezen. Het druipt er van af.

Maar nu vraag ik me even af, je bestempeld haar als racist he, dus dat even onthouden.

Even in het algemeen: Wanneer jij als individu constant lastig gevallen word door andere individuen die allemaal 1 ding gemeen hebben: afkomst, huidskleur, geloofsovertuiging etc.
Je word lastig gevallen door meerdere individuen en je komt geen individu van dezelfde "groepering" tegen die zich niet zo gedraagt.
Diegene ontwikkelt een mening. En die mening is dat zij een hekel heeft aan mensen van die groepering.
Is dit dan slecht? Want in weze word je dan gelijk bestempeld als racist. Maar dat is in een dergelijke situatie dus geheel te begrijpen en ook geheel te rationaliseren?

We hebben toch ook allemaal een hekel aan mensen van IS? Door de acties van individuen die bij IS aangesloten zijn, heeft iedereen een hekel aan IS. Discrimineren wij de mensen van IS? Ja. Is dat erg? Ik vind van niet...

Dus of iets racisme of discriminatie is, dat is 1 vraagstuk. Of dat diegene kwalijk genomen word of dat dit iets negatiefs is, is een 2e...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:58

Misschien dan toch eens bij jezelf nagaan waar dat dan van komt. Ik woon in een zeer multi culti omgeving en mij wordt ook wel eens toegespeeld: ja maar dat zie jij toch ook op straat. Dat maak jij toch ook mee.
Nou nee. Eerlijk gezegd kan ik me niet een voorval herinneren dat ik uit eerste hand kan zeggen. Pfff wat overkomt me nu. Ik ben altijd vriendelijk en respectvol behandeld door ze. Heb al m'n vragen mogen stellen en mijn mening kunnen geven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:01

Tja dat is duidelijk niet bij iedereen zo. Dus net zoals jij beweert dat ze niet allemaal slecht zijn, beweren anderen dat ze niet allemaal goed zijn. Zo simpel is het punt dat hier boven gemaakt werd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:02

Jennyj01 schreef:
Misschien dan toch eens bij jezelf nagaan waar dat dan van komt. Ik woon in een zeer multi culti omgeving en mij wordt ook wel eens toegespeeld: ja maar dat zie jij toch ook op straat. Dat maak jij toch ook mee.
Nou nee. Eerlijk gezegd kan ik me niet een voorval herinneren dat ik uit eerste hand kan zeggen. Pfff wat overkomt me nu. Ik ben altijd vriendelijk en respectvol behandeld door ze. Heb al m'n vragen mogen stellen en mijn mening kunnen geven.

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik geschreven heb ;)

Omdat jij andere ervaringen heb met wellicht een soortgelijke groepering, vind je haar uitlating negatief. Maar wanneer je het van haar kant zou bekijken, zou je misschien beter begrijpen waarom zij zich zo uit.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:04

Jennyj01 schreef:
Ik denk: nou nu gaan we wat zien. Is het gewoon een nagemaakt zeer gewelddadig filmpje wat helemaal niet over racisme gaat. Eigenlijk vind ik dat dit soort filmpjes helemaal niet op bokt horen. Er zitten hier ook echt jonge kinderen.

Dat ja.
Spijt dat ik gekeken heb. Krijg het beeld van het roodharige jongetje wat dwars door zijn hoofd geschoten wordt, niet meer van mijn netvlies...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:06

beatje schreef:

Ik ben ook uit Antwerpen en ik sluit me volledig aan bij dit gevoel!

Dat maakt me geen racist, dat maakt me een mens die observeert en conlusies trekt. Dat betekent niet dat ik niet vriendelijk zal zijn tegen de eerste moslim die ik tegenkom, dat betekent dat ik liever niet alleen 's avonds op mijn bus wacht en 's morgens 2x nadenk of ik dat kleedje wel wil aandoen. Pure onderdrukking is dat geworden. Ik heb meer dan genoeg persoonlijke ervaringen die dit ondersteunen. Zijn ze allemaal zo? Nee.
Heb ik daar iets aan? Nee. IK voel me nog steeds onveilig.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:08

Nee ik kan het niet van haar kant bekijken. Ik kan me namelijk helemaal niks voorstellen bij haar verhaal. En ik vind haar houding zeer bevooroordeeld en racistisch. Mensen op basis van dergelijke domme argumenten beoordelen is niet oké. Daar zijn we het met elkaar inmiddels wel over eens. Waarom dan toch steeds die discussie op gang houden? Racistische mensen die zichzelf steeds maar staan te verdedigen. Dat doen ze omdat ze zelf ook wel weten dat ze rare ideeën hebben.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:20

Racisme is niks meer of minder dan een bevolkingsgroep scharen onder die bevolkingsgroep. Een Ier is een Ier, een Fries is een Fries, een Limburger is een Limburger.

Het is simpelweg een benaming geven aan iemands afkomst, ik zie niet in wat daar verkeerd aan is. Iemand indelen is een ras, een afkomst. Hoe moeten we het dan noemen?

Als ik zeg dat Zeeuwen gierig zijn, is dat ook racisme, als ik zeg dat Groningers botte boeren zijn, is dat ook racisme. Als een Turk zeg dat ik een kaaskop ben is dat ook racisme.

het woord racisme krijgt een beladen gevoel op het moment dat het verkeerd gebruikt wordt zoals in het aangehaalde filmpje, want dat heeft niks met racisme te maken maar alles met den mensch.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:30

SinneJ schreef:
beatje schreef:

Ik ben ook uit Antwerpen en ik sluit me volledig aan bij dit gevoel!

Dat maakt me geen racist, dat maakt me een mens die observeert en conlusies trekt. Dat betekent niet dat ik niet vriendelijk zal zijn tegen de eerste moslim die ik tegenkom, dat betekent dat ik liever niet alleen 's avonds op mijn bus wacht en 's morgens 2x nadenk of ik dat kleedje wel wil aandoen. Pure onderdrukking is dat geworden. Ik heb meer dan genoeg persoonlijke ervaringen die dit ondersteunen. Zijn ze allemaal zo? Nee.
Heb ik daar iets aan? Nee. IK voel me nog steeds onveilig.

En hier nog een medestander. Noem me wat je wilt maar ik ben alles behalve blij met de moslims en hun cultuur. Je voelt je toch echt niet fijn als alle mannen in dezelfde ruimte een hand krijgen en jij als vrouw niet. En dat is nog maar een heel klein voorbeeld.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:38

In feite word jij ook gediscrimineerd, als mannen jou geen hand willen geven omdat je een vrouw bent ;)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:47

Marjoow schreef:
In feite word jij ook gediscrimineerd, als mannen jou geen hand willen geven omdat je een vrouw bent ;)

En ik denk er net als jij over vermoed ik. Succes met bestempelen en woorden bezigen als discriminatie of racisme. Prima, mij maakt het kleurtje niet uit. Ik blijf erbij dat we nog een serieuze omslag gaan zien gebeuren jegens de moslimcultuur. Het heeft gewoon nog even tijd nodig... Ik wacht rustig af en probeer ze zoveel mogelijk te ontlopen.

Ik ben het beu om er rekening mee te houden dat je als vrouw onrein en loslopend wild bent.