Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
YellowGray schreef:Laurie schreef:Lees dit even door: http://www.ad.nl/nieuws/de-artsen-bleve ... ~a3a60490/
Mijn persoonlijke ervaring is hetzelfde, daarom wil ik niet meer geven.
Er zijn nogal twee kanten aan dat verhaal... Uiteraard is het ontzettend naar als doktoren zo intens zeuren om organen en een lichaam linea recta naar de operatiekamer rijden zonder dat de beademing is gestopt.
Maar aan de andere kant IS er ook maar gewoon heel erg weinig tijd om bruikbare organen uit een net overleden persoon te halen. Na een vastgestelde hersendood is er zo'n 4 tot 12 uur de tijd om te opereren, waarbij de overledene aan de beademing moet blijven zodat de organen niet afsterven.
Ik vind de vervelende gang van zaken eigenlijk gewoon geen excuus om andere patienten die een orgaan nodig hebben maar gewoon dood te laten gaan.
Mars schreef:Ik vind het belachelijk. Er is nog zoiets als onaantastbaarheid van het menselijk lichaam en het respect daarvoor. Op dit moment heb ik al een 'nee' geregistreerd, niet voor niets ook. En als dit doorgaat is mijn lijf alsnog van een ander tenzij ik weer aangeef dat ik als compleet mens de oven in wens te gaan? Omgekeerde wereld.
Overigens ben ik wel stamceldonor, en als ik niet steeds k.o. zou gaan na bloedprikken had ik ook dat best willen doen. Bij leven dus. Hopelijk heeft de 1e kamer wat meer respect voor de burger en zijn lichaam.
Riddershow schreef:xxCYNNxx schreef:nee dat gaat gewoon te ver. Je weet helemaal niet waarom iemand geen donor wil/kan zijn. En de mens als soort vind toch dat ieder mens recht op leven heeft? Nou daar hoort recht hebben op een levensreddende operatie ook bij...ongeacht of je zelf om wat voor reden dan ook geen donor wil zijn.
Heel zwart/wit:
Als ieder mens recht heeft op een leven, heeft hij/zij dus ook recht op jouw organen als je komt te sterven, want daarmee red je een leven.
Dus als je iemand niet jouw organen geeft neem je hem dus het recht om te leven af, wat geeft dan jouw wel dat recht?
AlexandraM schreef:Ik vind dat onbesloten onbesloten moet blijven. of een wed dat je met 25 bv echt een keuze moet maken... Ik vind niet dat iets je strot door geduwd moet worden.
Echter vind ik ook dat er goed omgegaan moet worden met De donoren. En dit hieronder (gratis ebook) verontrust mij en zorgt ervoor dat ik dan toch maar nee invul...
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-mi ... g.facebook
alex66 schreef:Ik kan alleen maar zeggen, Eindelijk!!
Er wordt al zo lang op deze wet gewacht en het is zo hard nodig.
De wachtlijsten voor organen zijn veel te lang en er gaan nog steeds mensen dood die op de lijst staan.
Ik vind dat onacceptabel, we hebben de kennis en in theorie voldoende donoren en natuurlijk mag iedereen zelf beslissen wat er met zijn of haar lichaam gebeurd na overlijden maar een ander het leven ontzeggen omdat ik heel de oven in wil.....Nee dat snap ik niet en dat zal ik ook nooit snappen.
AlexandraM schreef:Ik vind dat onbesloten onbesloten moet blijven. of een wed dat je met 25 bv echt een keuze moet maken... Ik vind niet dat iets je strot door geduwd moet worden.
Echter vind ik ook dat er goed omgegaan moet worden met De donoren. En dit hieronder (gratis ebook) verontrust mij en zorgt ervoor dat ik dan toch maar nee invul...
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-mi ... g.facebook
Ayasha schreef:Ik heb an sich niks tegen het beleid, in België is dat al lang zo. Ik heb me wel laten registreren als niet-donor. En als ik lees dat een arts ook organen van HIV besmette personen mag gebruiken in geval van nood, dan raak ik ook meer overtuigd van zelf geen organen willen aan nemen. Maar hoe ik reageer als het zo ver is en ik nog een man enz heb die anders achter blijven. Dat weet ik natuurlijk niet. Nu zou ik zeggen in theorie "nee bedankt" maar theorie is geen praktijk.