Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:49

Ik heb an sich niks tegen het beleid, in België is dat al lang zo. Ik heb me wel laten registreren als niet-donor. En als ik lees dat een arts ook organen van HIV besmette personen mag gebruiken in geval van nood, dan raak ik ook meer overtuigd van zelf geen organen willen aan nemen. Maar hoe ik reageer als het zo ver is en ik nog een man enz heb die anders achter blijven. Dat weet ik natuurlijk niet. Nu zou ik zeggen in theorie "nee bedankt" maar theorie is geen praktijk.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:50

YellowGray schreef:
Laurie schreef:
Lees dit even door: http://www.ad.nl/nieuws/de-artsen-bleve ... ~a3a60490/

Mijn persoonlijke ervaring is hetzelfde, daarom wil ik niet meer geven.

Er zijn nogal twee kanten aan dat verhaal... Uiteraard is het ontzettend naar als doktoren zo intens zeuren om organen en een lichaam linea recta naar de operatiekamer rijden zonder dat de beademing is gestopt.
Maar aan de andere kant IS er ook maar gewoon heel erg weinig tijd om bruikbare organen uit een net overleden persoon te halen. Na een vastgestelde hersendood is er zo'n 4 tot 12 uur de tijd om te opereren, waarbij de overledene aan de beademing moet blijven zodat de organen niet afsterven.

Ik vind de vervelende gang van zaken eigenlijk gewoon geen excuus om andere patienten die een orgaan nodig hebben maar gewoon dood te laten gaan. :(

Jij bent ook niet bang dat je alles nog voelt en meemaakt dan vlak voor je sterft?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:59

Ik was al donor.. Vind t wel goed dat t standaard ja is tenzij je bewust kiest voor nee,. Maar moet eerlijk zeggen ik vind als je nee kiest je ook niet moet willen krijgen..

Vind die horror verhalen over hoe t werkt dan wel weer angstaanjagend

Anoniem

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:02

Ik vind dat iedereen zich druk maakt om niets. Als je geen donor wil zijn voer je het toch ff in? Als je het vergeet is dat je eigen stomme schuld.

Zodra de brief op de mat lag heb ik ingevoerd dat ik geen donor wil zijn. Zo simpel is het. Kost een paar minuutjes werk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:02

Het kan ook voordelen hebben, die automatische registratie als donor: zo wordt misschien juist de druk op nabestaanden die het niet zien zitten om "ja" te zeggen wat minder... want er zijn al veel andere donoren. Soms hebben mensen best wel begrijpelijke redenen om tegen orgaandonatie te zijn... zo is er in mijn familie ooit iemand ten onrechte doodverklaard... tijdens het afleggen bleek hij te leven, en nee, hij is geen kasplantje geworden zoals men je in zo'n geval graag laat geloven, en heeft nog een jaar geleefd. Voor hij ècht doodging. Onnodig te zeggen dat er in die kant van mijn familie geen ja en amen stemming heerst met betrekking tot het begrip "hersendood". ( NB: "hersendood" is een term die ten behoeve van de orgaandonaties in 1968 is ingevoerd... daarvoor bestond die term niet.

Verder is een orgaan ontvangen ook geen eitje... er zijn mensen die echt in een langdurige emotionele achtbaan terechtkomen vanwege de angst voor afstoting, en dan alsnog doodgaan, daarbij gaan organen soms maar een paar jaartjes mee, hooguit een jaar of 15, maar vaker een jaar of 2... en sommige ontvangers tonen zich nogal eh... ondankbaar, alsof het vanzelfsprekend is dat iemand zijn sterfproces laat beïnvloeden door orgaanuitname: ik heb ooit een persoonlijk verhaal gelezen van iemand die een long had ontvangen. Hij zei dat hij geen behoefte voelde de familie van de donor te bedanken: het orgaan voelde inmiddels al zó eigen... Daar heeft een andere familie dan een gecompliceerd rouwproces voor moeten doorlopen. :\

Ook moet je levenslang pillen slikken die je afweer verminderen, ook geen lolletje, zéker niet met al die anti-vaccinatiefiguren die vrolijk als bron van besmetting rondlopen en waarvan er steeds meer lijken te komen.
Ik vind dat daar (het ontvangen van een donororgaan), net als over orgaanuitname, best wat eerlijker over gecommuniceerd mag worden, en dan nog kun je, net als de OK verpleegkundige uit de geplaatste link, alsnog overvallen worden door de emotionele impact wat betreft de gang van zaken.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 14-09-16 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:04

Ik vind het belachelijk. Er is nog zoiets als onaantastbaarheid van het menselijk lichaam en het respect daarvoor. Op dit moment heb ik al een 'nee' geregistreerd, niet voor niets ook. En als dit doorgaat is mijn lijf alsnog van een ander tenzij ik weer aangeef dat ik als compleet mens de oven in wens te gaan? Omgekeerde wereld.

Overigens ben ik wel stamceldonor, en als ik niet steeds k.o. zou gaan na bloedprikken had ik ook dat best willen doen. Bij leven dus. Hopelijk heeft de 1e kamer wat meer respect voor de burger en zijn lichaam.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:06

Mooie discussie. Tot je de andere kant van het verhaal hebt gezien. De spotjes over donor zijn zijn bij ons in de familie ook door gekomen. Allemaal een absoluut voor. Want er is een ernstig te kort.
Tot mijn vader overlijd. En blijkt dat goeie geschikte organen, waar geschikte kandidaten voor zijn, gewoon niet gebruikt worden. Ik vind het dus niet zo raar dat er een te kort is, wanneer je de beschikbare materialen niet optimaal gebruikt. Ik heb er zo'n afknapper van gekregen dat ik mijn donorschap onmiddellijk heb ingetrokken. En voor mijzelf weet ik allang dat ik geen materialen van een ander wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:07

Mars schreef:
Ik vind het belachelijk. Er is nog zoiets als onaantastbaarheid van het menselijk lichaam en het respect daarvoor. Op dit moment heb ik al een 'nee' geregistreerd, niet voor niets ook. En als dit doorgaat is mijn lijf alsnog van een ander tenzij ik weer aangeef dat ik als compleet mens de oven in wens te gaan? Omgekeerde wereld.

Overigens ben ik wel stamceldonor, en als ik niet steeds k.o. zou gaan na bloedprikken had ik ook dat best willen doen. Bij leven dus. Hopelijk heeft de 1e kamer wat meer respect voor de burger en zijn lichaam.

Als wat zo doorgaat? Er is grondwettelijk vastgesteld dat jij zelfbeschikkingsrecht hebt over je lichaam, en dat wordt je toch ook niet afgenomen? Je hebt een nee gekozen, dat blijft een nee. Iedereen houdt het recht om nee te zeggen. Als mensen niks aangeven, is de keuze voor de nabestaanden, niet voor de overheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:07

Riddershow schreef:
xxCYNNxx schreef:
nee dat gaat gewoon te ver. Je weet helemaal niet waarom iemand geen donor wil/kan zijn. En de mens als soort vind toch dat ieder mens recht op leven heeft? Nou daar hoort recht hebben op een levensreddende operatie ook bij...ongeacht of je zelf om wat voor reden dan ook geen donor wil zijn.

Heel zwart/wit:

Als ieder mens recht heeft op een leven, heeft hij/zij dus ook recht op jouw organen als je komt te sterven, want daarmee red je een leven.

Dus als je iemand niet jouw organen geeft neem je hem dus het recht om te leven af, wat geeft dan jouw wel dat recht?

Het heeft niets met moraal of rechten te maken. Of je nou geeft of niet; in een ziekenhuis hebben ze daar niets mee te maken. Als er een orgaan "vrijkomt" wordt het gegeven aan de persoon die er mogelijk het best op gaat reageren of de grootste overlevingskans heeft.

Voorbeeld: Er liggen een man die in de gevangenis heeft gezeten wegens poging tot moord en een man met een vrouw en kinderen in het ziekenhuis die allebei een nieuw hart nodig hebben. Als de eerst patiënt bij het vrijkomen van een donorhart de grootste overlevingskans heeft dan zullen ze het hart aan hem geven. Heel krom, maar zo is het nu eenmaal. Ook met dat wel of niet geven.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:08

Ik vind dat onbesloten onbesloten moet blijven. of een wed dat je met 25 bv echt een keuze moet maken... Ik vind niet dat iets je strot door geduwd moet worden.

Echter vind ik ook dat er goed omgegaan moet worden met De donoren. En dit hieronder (gratis ebook) verontrust mij en zorgt ervoor dat ik dan toch maar nee invul...

http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-mi ... g.facebook

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:11

In België is dat al lang zo, in de praktijk vragen de dokters wel toestemming van de familie.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:15

Ik kan alleen maar zeggen, Eindelijk!!
Er wordt al zo lang op deze wet gewacht en het is zo hard nodig.
De wachtlijsten voor organen zijn veel te lang en er gaan nog steeds mensen dood die op de lijst staan.
Ik vind dat onacceptabel, we hebben de kennis en in theorie voldoende donoren en natuurlijk mag iedereen zelf beslissen wat er met zijn of haar lichaam gebeurd na overlijden maar een ander het leven ontzeggen omdat ik heel de oven in wil.....Nee dat snap ik niet en dat zal ik ook nooit snappen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:16

Dat hoef je ook niet te snappen want dat zijn jouw zaken in feite helemaal niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:18

Ayasha schreef:
Dat hoef je ook niet te snappen want dat zijn jouw zaken in feite helemaal niet.

Juist +:)+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:19

Ik vind de wet op zich prima.
Er zijn vele mensen die er niet tegen zijn dat hun organen gedoneerde zullen worden na hun dood, maar toch steeds niet toekomen aan de registratie. Deze mensen kunnen nu waarschijnlijk gemakkelijker als donor worden gebruikt, als deze wet ook door de eerste kamer komt.
Wanneer je geen donor wil zijn, kun je je altijd laten registreren en hoef je het ook niet te zijn. Onzin dat de overheid nu eigenaar zou worden van je organen. Gewoon nee zeggen, laten registreren en klaar.
Ik ben al reeds sinds 1999 geregistreerd als geen donor. En ik sta nog steeds achter die keuze.
Wel ben ik jarenlang bloeddonor geweest, tot ik een paar keer bijna flauw gevallen ben na de donatie, toen ben ik daar maar mee gestopt.
En kan ik bij leven een familielid of vriend/vriendin het leven redden door bv een nier af te staan, zou ik het onmiddellijk doen.
Alleen wil ik wel rustig kunnen sterven zonder polonaise aan mijn sterfbed en daarom heb ik mij laten registeren alszijnde geen donor.
Ik vind sterven al spannend en eng genoeg, dat wil ik niet nog ingewikkelder maken voor mijzelf en mijn nabestaanden.

Edit:
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je nu al de moeite hebt genomen om actief Nee te registreren, deze Nee gewoon blijft staan.
Wanneer ik nu inlog in het donorregister, staat daar mijn Nee gewoon in, met als registratiedatum de bewuste datum in 1999 die ook op het pasje staat dat ik toendertijd heb toegestuurd gekregen.
Dat pasje zit in mijn portemonnee bij mijn verzekeringspasje.
Lijkt me heel stug dat ze dat ineens intrekken met de nieuwe wet.
Mij lijkt dat iedereen die geregistreerd staat, zo blijft staan en dat iedereen die nog geen actieve registratie gedaan heeft, op 'Geen bezwaar' komt te staan.
En daar heb ik persoonlijk geen moeite mee. Actief Nee zeggen kan altijd. Kun je nu al doen, ongeacht of de wet wel of niet wordt aangenomen in de eerste kamer, kost je slechts enkele minuten.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 14-09-16 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:20

Ayasha schreef:

:j

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:20

Ik was altijd voor, en ben geregistreerd als donor maar......
Toen mijn nichtje van 19 jaar oud een auto ongeluk kreeg lag ze in coma, binnen 36 uur moest er verbetering optreden en zo niet dan zouden haar organen gedoneerd worden.
Maar de artsen konden helemaal die 36 uur niet afwachten, onder het mom van "het word toch nooit meer wat" wilden ze al veel eerder beginnen ;(
Er was gewoon zo weinig respect voor mijn nichtje en haar ouders, de artsen zagen allemaal mooie organen die gebruikt konden worden.
Maar voor haar ouders lag daar hun dochter te vechten voor haar leven en wilden ze haar alle kansen geven om maar te herstellen.
Misschien hadden de artsen al lang gezien dat mijn nichtje niet meer te redden was, maar uit respect voor haar ouders hadden ze wel kunnen wachten met in de startblokken springen tot na die 36 uur.
Uiteindelijk heeft ze wel haar 36 uur kans op herstel gehad en daarna heeft ze veel families blij gemaakt met haar organen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:31

AlexandraM schreef:
Ik vind dat onbesloten onbesloten moet blijven. of een wed dat je met 25 bv echt een keuze moet maken... Ik vind niet dat iets je strot door geduwd moet worden.

Echter vind ik ook dat er goed omgegaan moet worden met De donoren. En dit hieronder (gratis ebook) verontrust mij en zorgt ervoor dat ik dan toch maar nee invul...

Ik heb de link even doorgelezen...
En het bevestigt wat ik al eens eerder heb gelezen over iemand die ook "hersendood" was: hij had óók alles gehoord en gevoeld en kon alles navertellen (net als mijn familielid overigens). En heeft nog jaren geleefd...
En ik maar denken dat ik wat uitzonderingsgevallen kende... maar als ik die link lees herken ik alles. :\

Mijn man was al tegen orgaandonatie, ik had ook mijn bedenkingen vanwege de kunstmatige term "hersendood" maar ook vanwege het feit dat medici bij coma- en hersendood patiënten alles aan bewegingen en lachen, huilen en grimassen van afkeer en pijn afdoen als "reflexen". -O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:34

alex66 schreef:
Ik kan alleen maar zeggen, Eindelijk!!
Er wordt al zo lang op deze wet gewacht en het is zo hard nodig.
De wachtlijsten voor organen zijn veel te lang en er gaan nog steeds mensen dood die op de lijst staan.
Ik vind dat onacceptabel, we hebben de kennis en in theorie voldoende donoren en natuurlijk mag iedereen zelf beslissen wat er met zijn of haar lichaam gebeurd na overlijden maar een ander het leven ontzeggen omdat ik heel de oven in wil.....Nee dat snap ik niet en dat zal ik ook nooit snappen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:35

Ik denk ook dat ik mijn keuze nog eens goed moet overwegen, ik was vroeger echt 100% overtuigd, maar ik neig nu toch steeds meer naar een nee := Heb eens ingelogd in het donorregister, maar de informatie op die site is inderdaad erg eenzijdig. De "ja" wordt toch wel min of meer door je strot geduwd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:41

Ik ben tegen.

Daar kan ik een heel verhaal over typen, maar in de kern komt het erop neer dat ik dood wil gaan zoals moeder natuur dat heeft bedacht: hart stopt met kloppen, laatste adem uitblazen, enz. Dood gaan hoort bij het leven, en elk mens heeft het recht dood te gaan zoals de natuur dat bedacht heeft. Bij orgaandonatie is dat niet mogelijk, omdat alleen levende organen getransplanteerd kunnen/mogen worden en het lichaam daarvoor kunstmatig in leven wordt gehouden.

Ik heb niet gekozen voor het leven, maar waarom ben ik dan ineens een egoïst als ik wel wil beslissen over hoe ik dood wil gaan?
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 14-09-16 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:41

Als het erg door komt vind ik ook De de meet voorlichting moeten gaan geven. Bijvoorbeeld op de middelbare school en in het begin op avonden dat als je wilt weten hoe het gaat je daar na toe kan gaan en het rustig kunt laten inwerken

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:47

AlexandraM schreef:

ik heb de link ook door gelezen.
Naast een aantal horror verhalen die ik eerste hand hoorde van een arts in opleiding hoe zij lichamen behandelen(het kriebelt gewoon weer) zette dit mij nog meer aan om de keuze: partner en familie mogen beslissen te kiezen. Dit meer vanwege onkunde van artsen dan het niet willen doneren.

Ik heb altijd de keuze alles behalve mijn hoornvliezen gehad. Maar heb deze nu veranderd. In mijn directe omgeving zijn ook mensen met verstand van de medische wereld. Ik laat hen liever over te beslissen wanneer mijn organen weg genomen mogen worden. Mocht ik ooit niet compleet hersendood zijn dan vertrouw ik naast de arts ook op hun gevoel.En wanneer het moment daar is kunnen zij tegen die tijd ook zeggen alles behalve hoornvliezen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:53

Ik vind het ook jammer dat de wet er door is. In mijn ogen weegt het zelfbeschikkingsrecht namelijk zwaarder dan het recht op een donororgaan. Hiermee dwing je mensen toch een keuze te maken. Jouw lichaam is van jou en ik vind dat iedereen mag beslissen zich op te geven als donor, maar andersom zie ik dat echt als een aantasting van je rechten.

Bovendien ben ik van mening dat ook binnen het oude systeem er nog veel meer mogelijkheden zijn om donoren te werven. Maak het gewoon een stuk makkelijker voor mensen om zich aan te melden. Leg foldertjes en inschrijfformulieren in het gemeentehuis en andere openbare plekken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:54

Ayasha schreef:
Ik heb an sich niks tegen het beleid, in België is dat al lang zo. Ik heb me wel laten registreren als niet-donor. En als ik lees dat een arts ook organen van HIV besmette personen mag gebruiken in geval van nood, dan raak ik ook meer overtuigd van zelf geen organen willen aan nemen. Maar hoe ik reageer als het zo ver is en ik nog een man enz heb die anders achter blijven. Dat weet ik natuurlijk niet. Nu zou ik zeggen in theorie "nee bedankt" maar theorie is geen praktijk.

Als mijn nieren er mee uitscheiden en ik over een jaar dood zou zijn zou ik dolgraag een HIV besmette nier willen ontvangen hoor. Dit omdat HIV heel goed te behandelen is en je er tegenwoordig gewoon oud mee kan worden.

Ik ben donor en blijf dat ook.
Ik ben van mening dat men er niet zo moeilijk over moeten doen. Je bent morsdood en merkt er niks van.
Je bent nog steeds representatief op je begravenis en je hebt veel mensen kunnen helpen.
Anders rot de boel toch maar weg in je kistje.

Misschien plak ik wel zo'n 35% korting sticker op mijn hoofd: Weggooien is zonde. :D

Ik ben daar gewoon heel nuchter over.