Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:27

Eigenrisico werkt ook de andere kant op. Je krijgt dan zo'n houding van "ik heb het dit jaar toch al betaald dus is het verstandig om dit jaar nog wat minder urgente dingen aan te pakken"

Voor mijzelf zou ik niet weten wat maar het gebeurd wel.
Hoewel, ik stuur mijn kids ook een half jaar voor ze 18 worden naar de tandarts met het verzoek eens goed te kijken of er kosten aan zitten te komen die nog gedaan kunnen worden nu het nog gratis is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:28

Cowboy55 schreef:
Morganlefay schreef:
Het hoge eigen risico zorgt ervoor dat mensen zorg gaan mijden en pas als het echt uit de hand is gelopen aan de bel gaan hangen. <KNIP>

Yup. Om het heel cynisch te zeggen: over 5-10 jaar kun je aan iemands gebit zien was zijn inkomen is..... -O-

Over aanvullende verzekeringen (dus een minimale tandarts verzekering) betaal je geen eigen risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:29

Cowboy55 schreef:
Morganlefay schreef:
Het hoge eigen risico zorgt ervoor dat mensen zorg gaan mijden en pas als het echt uit de hand is gelopen aan de bel gaan hangen. <KNIP>

Yup. Om het heel cynisch te zeggen: over 5-10 jaar kun je aan iemands gebit zien was zijn inkomen is..... -O-

dat is nu al zo
Dit proces is al begonnen toen alle standaard controles boven de 18 jaar uit het basispakket waren gehaald.
En die mooie aanvullende tandarts verzekeringen hebben meestal allerhande haken en ogen waardoor hele groepen niets vergoed krijgen. Alleen bij een bepaalde groep behandelingen en met de hulp van de Belastingdienst is een tandartspolis rendabel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-16 11:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:29

Liselot schreef:
Cowboy55 schreef:

Over aanvullende verzekeringen (dus een minimale tandarts verzekering) betaal je geen eigen risico.

Maar de vergoedingen zijn wel gemaximeerd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:02

Tobbes schreef:
Maar moet de zorg dan wel zo duur zijn dat uit kom geschoten arm 18.000 kost?

Er kwam dus iets meer bij kijken en dat wilde ik je duidelijk maken.
Dat jou dat bij wijze van ook vandaag kan overkomen.

Anoniem

Re: Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:00

Maar dat gebeurt toch niet bij 50 procent van de mensen en toch ook niet elk 10 jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:03

Cowboy55 schreef:
Morganlefay schreef:

Vreemd reactie
Zelf investeer ik juiste in betere tandpasta's, mondwater, flossen en tandstoken, bijna geen frisdranken en weinig suiker inamen met als gevolg dat ik nooit wat heb aan mijn gebit.
Het is een investering, maat uiteindelijk wel weer vele malen goedkoper.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:06

Maar heb jij dan 18.000 om zelf te betalen?
Want zo begreep ik jou berichtje. Dat je het liever zelf betaald.

En dan heb je het dus over een relatief simpele ingreep.
Moet je geen chemo gaan krijgen.

Begrijp niet verkeerd.
Ik vind de premie en vooral het eigen risico ook misdadig als je dat gaat vergelijken met het ziekenfonds van vroeger.
Maar zelf betalen omdat je nooit wat hebt vind ik ook geen optie.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:24

Tobbes schreef:
Cowboy55 schreef:

Vreemd reactie
Zelf investeer ik juiste in betere tandpasta's, mondwater, flossen en tandstoken, bijna geen frisdranken en weinig suiker inamen met als gevolg dat ik nooit wat heb aan mijn gebit.
Het is een investering, maat uiteindelijk wel weer vele malen goedkoper.

Je mist mijn punt. Mijn punt is dat als de eigen bijdrage aan tandzorg te hoog wordt in relatie tot het besteedbaar inkomen mensen dus niks meer aan hun tanden laten doen of kunnen laten doen. En dan kun je bij wijze van spreken aan de toestand van het gebit iemands inkomen aflezen.

Fijn dat je zo goed voor je bijtertjes zorgt. Dat deed mijn schoonmoeder zaliger ook. En toen kreeg ze tandwolf. Puur toeval en niks aan te doen. De kosten waren er niet minder om want het hele spul ging er binnen een jaar aan. Mijn eigen gebit was ook 100%......tot dat ik (ongewild) in een knokpartij belandde. Met redelijk wat kosten. Toch fijn dat er verzekering is.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:26

bruintje123 schreef:

Wel als ik niet elk jaar 1000.- aan premies hoef te betalen. En zal heel graag geld in eigen beheer hebben zodat ik zelf kan beslissen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:35

Shadow0 schreef:
purny schreef:
Het eigen risico werkt 2 kanten op. Het is een goede stimulans om mensen daadwerkelijk bewust te maken van de kosten van medicatie en ziekenhuiskosten.

Dat doet het eigenlijk niet echt: Het enige wat we weten over de kosten is wat men op de factuur zet. Het is niet eens bekend of dat de werkelijke kosten zijn. En er is ook weinig dat we kunnen doen als we die kosten weten, want daar is niet iets dat je op patientniveau kunt oplossen. Dat moet gezamelijk - maar helaas gebeurt juist dat allemaal achter gesloten deuren en hebben we dus geen flauw idee.

Dit jaar was ik snel door m'n ER heen. Dit omdat ik m'n behandeling tegen de hyperhidrosis had moeten nemen. Dus ik heb niet gewacht met medicijnen bestellen tot het helemaal op was. Ik heb gewoon lekker geshopt bij de apotheek. Dus mensen gaan gewoon denken en even shoppen op kosten van het ziekenfonds. Want ze hebben het eigen risico toch al verbruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:35

Inderdaad als je rond de 300 euro in de maand alles moet doen incluis medicijnen en er komt even een nota van een wortelkanaal behandeling langs, dan wordt het toch uitrekenen.
H code (extractie) is rond de 80 euro en een E code is rond de 300 tot 400 euro.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:51

Ik ben niet eens AV verzekerd. Als ik naar de tandarts moet betaal ik die 20 euro uit m'n eigen zak. Maar omdat ik m'n aanvullende premie niet meer kan betalen kan ik ook de mondhygiënist niet betalen. Keuze tussen eten en een half uur op die stoel liggen is gauw gemaakt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:02

Tobbes schreef:
bruintje123 schreef:

Wel als ik niet elk jaar 1000.- aan premies hoef te betalen. En zal heel graag geld in eigen beheer hebben zodat ik zelf kan beslissen.

Heb ik je het verhaal verteld van mijn collega die in 2013 een motorvakantie ging doen in de VS, onderuit ging, een been verbrijzelde en al $250.000 aan kosten had nog voordat hij 6 weken na het ongeluk weer in NL was?

Maar goed, als je het echt zelf wil doen dan moet je dat met de overheid gaan regelen. Als je dat echt wil dan kan dat. Ik heb in mijn beroep documenten gezien van medewerkers die zwaar christelijk waren en die door de overheid vrijgesteld waren van dit soort volksverzekeringen omdat in voorkomend geval de geloofsgemeenschap voor de kosten zou opdraaien. In die documenten stond dan overigens ook dat de overheid onder welke omstandigheden dan ook NIKS voor betrokkenen ging betekenen. Boeiende documenten waren dat.....

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:16

purny schreef:
Ik ben niet eens AV verzekerd. Als ik naar de tandarts moet betaal ik die 20 euro uit m'n eigen zak. Maar omdat ik m'n aanvullende premie niet meer kan betalen kan ik ook de mondhygiënist niet betalen. Keuze tussen eten en een half uur op die stoel liggen is gauw gemaakt

Makkelijk gezegd als je een goed gebit hebt purny! Mijn oudste dochter heeft dankzij haar oude tandarts nu al vier wortelkanaalbehandelingen moeten krijgen en dan ben je snel door je tandartsverzekering heen en kan je zelf dokken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:47

Chanica: ik heb ook een moeilijk gebit hoor. Nu gaat het goed maar ik heb een tijd gehad dat wanneer ik maar iets hard at de vullingen uit m'n kiezen knalden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:52

Cowboy55 schreef:
Heb ik je het verhaal verteld van mijn collega die in 2013 een motorvakantie ging doen in de VS, onderuit ging, een been verbrijzelde en al $250.000 aan kosten had nog voordat hij 6 weken na het ongeluk weer in NL was?

Maar goed, als je het echt zelf wil doen dan moet je dat met de overheid gaan regelen. Als je dat echt wil dan kan dat. Ik heb in mijn beroep documenten gezien van medewerkers die zwaar christelijk waren en die door de overheid vrijgesteld waren van dit soort volksverzekeringen omdat in voorkomend geval de geloofsgemeenschap voor de kosten zou opdraaien. In die documenten stond dan overigens ook dat de overheid onder welke omstandigheden dan ook NIKS voor betrokkenen ging betekenen. Boeiende documenten waren dat.....

Dat zijn juist dingen die ik bedoel. Moet je dan wel $250.000 uitbesteden aan een verbrijzelde been terwijl met zelfde geld 10 mensen levens kunt redden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:56

Tobbes schreef:
Dat zijn juist dingen die ik bedoel. Moet je dan wel $250.000 uitbesteden aan een verbrijzelde been terwijl met zelfde geld 10 mensen levens kunt redden?

deze snap ik even niet :? wat is dan het alternatief?

Overigens, ik doe het zelf ook.. om eigen risico uit te sparen heb ik vorig jaar gewacht met behandelingen omdat er dit jaar wat aan zat te komen. Eigen Risico is erdoorheen, dus belletje naar de HA en doorverwijzen doe ik nu regelmatig.. hopelijk kan ik er dan volgend jaar tegen zonder medische kosten te maken.. kwestie van rekenen, en niet leuk rekenen met je gezondheid

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:59

Tobbes schreef:
Cowboy55 schreef:

Mijn collega vindt vast van wel. Hij was nogal gehecht aan dat been.

Maar goed, het alternatief?
We doen niks en hij overlijdt aan gangreen? Zijn vrouw krijgt 35 jaar weduwenpensioen. Dat is veel meer dan $250.000.
We amputeren? Partiele WIA, mogelijk IVA. Dat kost veel meer dan $250.000 bij iemand van 30 jaar.

Wie gaat dit soort beslissingen nemen trouwens? Kijk, in jouw scenario, zonder verzekering, is het makkelijk. Jij hebt die $250.000 niet dus of we lappen je op en je betaalt de rest van je leven die $250.000 af of je bent niet kredietwaardig dus we geven je een asperientje, jij betaalt voor het asperientje en we kijken wat er verder gebeurd. Maar wat we dan ook daarna gaan doen, je zult wel even moeten betalen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:57

bruintje123 schreef:

Begrijp niet verkeerd.
Ik vind de premie en vooral het eigen risico ook misdadig als je dat gaat vergelijken met het ziekenfonds van vroeger.

Eerder in dit topic vroeg ik of die 18 000 het bedrag was dat de patient zelf moest betalen of dat het totaal bedrag was, waar ziekenfonds nog in moest tussen komen.

Je antwoordde het laatste, waarom stel je dan nu weer dat een patient 18 000 euro moet betalen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:09

Misschien moet jij even terug gaan lezen en alle berichten lezen?
Ook die van andere Bokkers zoals die van Tobbes.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:33

ElineS schreef:
Maar rijk betekend niet perse slecht en dat lijkt deze meneer Oomen niet te zijn, hoe meer ik van hem opzoek.

Ben gestopt met lezen. Wat een nare insteek. Jammer hoor.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:35

Boras schreef:
Wel om met hem te trouwen. In gemeenschap van goederen ^&+ :D

_O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:37

chanel1985 schreef:
bruintje123 schreef:

Begrijp niet verkeerd.

Eerder in dit topic vroeg ik of die 18 000 het bedrag was dat de patient zelf moest betalen of dat het totaal bedrag was, waar ziekenfonds nog in moest tussen komen.

Je antwoordde het laatste, waarom stel je dan nu weer dat een patient 18 000 euro moet betalen?

Moet je even teruglezen; dat hoeft helemaal niet, naar als je geen verzekering afsluit wel ;)

Ik vind de premies echt belachelijk de pan uitrijzen en dat eigen risico (wat echt een belachelijke benaming is... Hoezo eigen risico??) helemaal een idiote instelling :\ maar ja, je kan niet anders dan erin meegaan helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:43

Tobbes schreef:
Cowboy55 schreef:

Wel dat bedrag even in de juiste context zetten.
Amerika is wat betreft ziektekosten het duurste land ter wereld.