Jochie van 9 overgoten met kokend water

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:01

Wow wat erg !! :oo

Een kind van 9 is echt niet achterlijk hoor.. Die weet écht wel dat kokend water heel erg zeer doet en je kan bezeren. Dat leren ze al heel jong (hoevaak zullen ouders/familie gezegd hebben over heet water/thee; pas op dat is heet! Of dat doet auw/zeer) En zeker als hij dan eerst de koker aanzet en dan over dat jongetje heen gooit :n

Aradis

Re: Jochie van 9 overgoten met kokend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:10

Wat een aannames.. Die hierboven ook :') een kind van negen is niet per se achterlijk nee, maar het kan wel.. Je gaat er ook vanuit dat hij liefhebbende, verstandige ouders/familie heeft..dat geldt helaas ook niet voor ieder kind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:16

xApple schreef:
Een kind van 9 is echt niet achterlijk hoor.. Die weet écht wel dat kokend water heel erg zeer doet en je kan bezeren. Dat leren ze al heel jong (hoevaak zullen ouders/familie gezegd hebben over heet water/thee; pas op dat is heet! Of dat doet auw/zeer)

Ja, en hoeveel kinderen verbranden desondanks hun vingers enkele keren, omdat hun theoriedeel niet synchroon loopt met hun doen-deel? (Trouwens, ik speel nog steeds met kaarsvlammetjes en ik brand nog steeds af en toe mijn vingers.)

Ja, ik denk dat het jongetje geweten heeft dat het pijn doet, maar een kind dat een ander kind pijn doet is niet uniek. Dat komt echt vrij veel voor. Dat is niet goed, dat moet ook zeker worden aangepakt, maar het is nauwelijks iets ongewoons.
En de meeste kinderen van 9 kunnen echt niet overzien wat er zo heftig is aan brandwonden, of welke gevolgen dat kan hebben.

Laten we kinderen van 9 gewoon blijven zien als kinderen van 9 - die op allerlei manieren nog niet erg in balans zijn en heel vaak niet nadenken over wat ze doen. Pesten, een ander kind pijn doen, het mag allemaal niet en moet aangepakt worden. Maar het is echt in de eerste plaats een kind van 9, met nog een heleboel jaren waarin het zich kan ontwikkelen. Laten we dat soort dingen niet onnodig extreem maken want dat creeert meer problemen dan het oplost.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:28

Wow! Wat ongelofelijk erg!!
Nou dat kind kan echt wel namen ken hoor! Elk kind hoort wel een keer dat kokend water pijn doet!
En dat joch geeft zn erewoord dat hij ht niet gaat doen en doet het toch!! Arm andere jochie!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:42

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... lref=vptop

Volgens een buurtbewoner was het 9-jarige jongetje alleen thuis met een vriendje.
Als dat waar is heeft dat jochie dus zelf de waterkoker aangezet en het water aan de kook laten brengen. Dan wist hij echt wel wat hij deed.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:51

Over de 'dader' wordt in het artikel erg weinig gezegd. Het enige wat we kunnen zeggen is dat het een jongetje is van 9 jaar oud.. Ik vermoed dat de dader nu wel onder toezicht komt te staan van jeugdzorg en gepaste begeleiding zal krijgen..

Overigens heb ik op mijn vorige stageplaats heel wat kinderen voorbij zien komen rond deze leeftijd die opgegroeid zijn met geweld en dat kwam dan bij ruzie onderling ook naar buiten (dan gingen ze soms letterlijk op de vuist). Maar er zijn grenzen, en ik denk dat een kind van 9 zich bewust is van deze grens, ondanks een omgeving met veel geweld

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:52

Willemina_L schreef:
Ik heb zelf geen kinderen en daarom stel ik hier de vraag. Wel weet ik donders goed dat toen ik zelf 9 was, zulke dingen niet in mij waren opgekomen.

Bij jou niet, bij andere kinderen wel. Mijn basisschooltijd was 20 jaar geleden en toen gebeurde dit soort dingen ook. Klasgenootje wilde mij gloeiend heet water in m'n nek gooien en werd toevallig op tijd onderschept door de juf. Ander kind heeft me met een bezem vól op m'n rug gemept. Niet elk kind is lief, nu niet en vroeger ook niet. (En beide waren geen 'gestoorde' kinderen. De ene wilde graag populair zijn, de ander was zelf gepest en koos nu voor de aanval.)

Vergeet ook niet dat rationeel iets weten niet betekent dat je in staat bent de gevolgen écht te overzien. Snappen dat iets pijn doet is echt heel anders dan snappen dat het heel, héél veel pijn doet, dat het brandwonden oplevert, operaties vereist en levenslange littekens achterlaat. Dat heeft ook weinig te maken met opvoeding: de hersendelen verantwoordelijk voor zelfbeheersing en consequenties overzien zijn nog lang niet uitontwikkeld op je negende. Het kan dus best dat dit jongetje prima kan vertellen dat heet water brandwonden veroorzaakt, omdat hij de kennis wel heeft, maar dat hij daar op dát moment niet bij stilstond. Een beetje als dat wij 10+10 automatisch weten en dat een klein kind daar heel bewust over na moet denken, zeg maar.

Het lijkt me dan ook erg voorbarig om het over 'zo'n iemand', of over een 'misselijkmakend verrot' kind te hebben en dat hij naar een inrichting moet. Het blijft wel een kind van 9, hè? Zo'n ventje wat bij onweer bij papa en mama in bed kruipt omdat het toch wel eng is. Hij heeft beslist iets heel ergs gedaan, maar hij is geen monster.

Ik vind het altijd een beetje naar hoe we enerzijds kinderen 'kind' willen houden en het erover eens zijn dat ze echt nog niet zelfstandig van alles kunnen, maar zodra een kind iets slechts doet zijn ze voor het leven verrot en passen ze ineens niet meer in de maatschappij. Je kunt gewoon niet een volwassen, rationele denkwijze verwachten van een 9-jarige.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:02

Van kleinsaf aan leer je dat water dat heet is gevaarlijk is. Zal bij dit kind niet anders geweest zijn en anders verbrand ie zn klauwtjes wel even en heeft ie het ook gelijk geleerd.
Dit kind heeft het gewoon bewust gedaan om het andere kind pijn te doen, of dat nu door een kronkel komt of slechte opvoeding maakt weinig uit. Als het puur om pesten of natmaken ging dan kon dat met een glas water of emmer ook wel. Maar een waterkering, dan ben je toch wel bewust bezig.
Hopelijk valt het bij de andere jongen mee, houdt die er niet teveel aan over, maar heftig dit.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:07

Wat erg! ik hoop dat dat andere jongetje er weinig aan overhoud.. verschrikkelijk..

helaas weten ze juist wel dat wanneer ze zo iets doen heel zeer kann doen..

ik heb met eigen ogen gezien hoe een tweeling broertje van een jongen ( ook 9 jaar), zijn andere broertje met een grote keukenmes achteraan is gegaan om zijn broertje te vermoorden.. gelukkig kon de moeder nog net ingrijpen, dat had weinig gescheeld...

mijn eigen broertje en ik hebben in schock gestaan (zelf 9 jaar en broertje 8 jaar)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:22

Arashah schreef:

ik heb met eigen ogen gezien hoe een tweeling broertje van een jongen ( ook 9 jaar), zijn andere broertje met een grote keukenmes achteraan is gegaan om zijn broertje te vermoorden.. gelukkig kon de moeder nog net ingrijpen, dat had weinig gescheeld...

mijn eigen broertje en ik hebben in schock gestaan (zelf 9 jaar en broertje 8 jaar)

Het moet heel eng zijn geweest om dat mee te maken. Dat lijkt me echt heel heftig. Maar die jongen is niet deze jongen, hè? Er zijn zeker kinderen met ernstige agressieproblemen of hechtingsstoornissen, en dat kan zich uiten in geweld. Maar er zijn ook talloze gezonde, normale kinderen die een ander kind pijn doen. Dat is niet goed, maar het gebeurt dagelijks op elke school. Vaak is dat redelijk onschuldig: een harde duw, een klap, trekken aan het haar. En soms gaat het verder dan dat omdat een kind de controle verliest of steeds een stapje verder gaat of stomweg even niet stilstaat bij de gevolgen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:24

Arashah schreef:
Wat erg! ik hoop dat dat andere jongetje er weinig aan overhoud.. verschrikkelijk..

Hoe is dat dan in godsnaam op gang gekomen :wow: (als ik vragen mag)
Ik vind dit soort verhalen altijd echt amper voor te stellen, maar daarvoor ben ik denk ik in een erg geweldloze situatie opgegroeid.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:25

Ze weten wel dat zoiets veel pijn kan doen maar de gevolgen daarvan overzien ze niet.
Veel kinderen slaan elkaar..... om pijn te doen..... Kinderen pesten elkaar..... overzien ook daar de gevolgen niet van. etc. etc.

Dit kind heeft geen idee gehad van wat er in een brandwondencentrum gebeurt met iemand net zoals een kind wat pest niet kan overzien dat dat kind met een jaar of 18 psychiatrische hulp nodig heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:28

"ik zweer het" is wel een uitspraak uit bepaalde kringen.
Daar geen toezicht hebben door ouders ook wel.
En een kind weet zeker wel dat kokend water erg zeer doet. En een opwelling is het ook niet, dat is het als er hete thee voor je staat en je kunt dat direct gooien.
Dat een kind van 9 niet in kan schatten dat het voor dat andere kind gevolgen voor het leven kan hebben geloof ik dan weer wel, zover denkt die niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:30

Ik heb zelf ook een kind van 9mogen aanschouwen wat zijn moeder met de dood bedreigde. Dat was een combinatie van genetische aanleg (psychoses e.d. in de familie) en een beroerde thuissituatie. Het is verschrikkelijk. Helaas is agressie echt iets wat makkelijk overgenomen wordt (zoek eens op Bandura). Er zijn alleen maar verliezers in deze situatie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-16 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:30

onbarefeet schreef:
Arashah schreef:

Hoe is dat dan in godsnaam op gang gekomen :wow: (als ik vragen mag)
Ik vind dit soort verhalen altijd echt amper voor te stellen, maar daarvoor ben ik denk ik in een erg geweldloze situatie opgegroeid.

Heel normale Familie Maar klein huisje, tweeling krijgt ruzie en broertje wil andere broertje pijn doen.. het erge is het ene broertje had gedacht dat was een grapje, totdat hij merkte dat hij voor zijn leven mocht rennen..

wanneer ik er nu nog over nadenk krijg ik weer de kriebels...

natuurlijk weten de jonge kinderen nog niet zo wat de gevolgen zijn, kann ik goed begrijpen Maar als dit mijn Kind had gedaan bij een ander dan weet ik niet hoe ik zal reageren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:37

Heel erg. Maar ik denk niet dat wij vanaf hier redelijkerwijs kunnen beoordelen in hoeverre het kind dat dit gedaan heeft zich bewust was van de mogelijke gevolgen. Dus ik denk dan: schort je oordeel daarover vooral nog even op en beperk je tot dit verschrikkelijk erg vinden voor het slachtoffertje.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:40

Als hij niet bewust was van de gevolgen waarom heeft hij het water dan eerst tot het kookpunt gebracht?
Volgens buurtbewoners was hij alleen thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:43

harbourlight schreef:
Als hij niet bewust was van de gevolgen waarom heeft hij het water dan eerst tot het kookpunt gebracht?

Dat weet ik niet. Ik ken het joch niet, ik ken de situatie niet.... En zolang ik die info mis vind ik het een beetje onzinnig om er een oordeel over te vormen. Waarom zou je?

bruintje123 schreef:
Daar geen toezicht hebben door ouders ook wel.

Uit wat voor kringen dan? Want ik gebruik die uitspraak ook. En mensen waar ik mee opgegroeid ben ook. Ben benieuwd wat dat over me zegt. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:44

harbourlight schreef:

Nee niet voor de gevolgen, wel voor dat het nu pijn zou doen.
Niet dat de ander er een leven last van kan hebben, dat geloof ik ook niet dat hij dat besefte.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:49

bruintje123 schreef:
Nee niet voor de gevolgen, wel voor dat het nu pijn zou doen.
Niet dat de ander er een leven last van kan hebben, dat geloof ik ook niet dat hij dat besefte.

Dat hij de gevolgen op lange termijn zou weten geloof ik ook niet, maar wel dat zoiets gewoon heel veel pijn doet. Waarom doet een kind zoiets? Hoe komt hij er op?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:55

Los van de handeling heeft hij het slachtoffer eerst willen beroven, en doelbewust misleidt door te zeggen dat hij echt niks zou doen. Om het vervolgens wel te doen. Dat gaat echt verder dan impulsief te handelen en te grijpen met wat voor handen is. Dat roept bij mij de aanname op dat hij wel bewust bezig is geweest.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 00:10

Robynn schreef:
Ik krijg nu echt een flashback van dat jongetje die dat kleine hondje heeft verdronken in een fontein... :(

Te ziek voor woorden :(

Dacht ik net ook aan...om misselijk van te worden :n

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:52

bruintje123 schreef:

En wat voor kringen bedoel je dan?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 11:18

Pauline schreef:
Los van de handeling heeft hij het slachtoffer eerst willen beroven, en doelbewust misleidt door te zeggen dat hij echt niks zou doen. Om het vervolgens wel te doen. Dat gaat echt verder dan impulsief te handelen en te grijpen met wat voor handen is. Dat roept bij mij de aanname op dat hij wel bewust bezig is geweest.

Dit vind ik een hele goede redenering en dat boezemt dus ook zo'n angst in voor zo'n kind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:46

Maar dan wil je het toch vooral op een bepaalde gekleurde manier bekijken? Een die bovendien niet gericht is op hoe we kinderen zo goed mogelijk afleveren voor de volwassenheid, maar hoe we zo'n jongen nu al opzadelen met enorme stempels van afkeuring?

Een kind dat iets van een ander afpakt, een kind dat een ander kind pijn doet (ook met opzet) is echt niks speciaals. Een kind dat zegt dat het iets niet gaat doen (in een spel met andere kinderen) en het dan toch doet, is echt niks unieks.
Het is verkeerd, het is een prima aanleiding om eens even goed te kijken naar wat dit kind op dit moment nodig heeft in zijn opvoeding... maar de boel wordt echt bewust overgedramatiseerd als we het 'beroven' noemen ipv 'afpakken', en 'doelbewuste misleiding' als voorbeeld van hoe enorm buitensporig dit allemaal is. En dat zonder dat we verder ook maar iets weten over dat kind.

Feit blijft gewoon dat kinderen van 9 aantoonbaar verschillen van volwassenen, en dat hun vermogen om langeretermijn-gevolgen te overzien en vooral ook te verbinden aan hun handelen, nog beperkt is. En we doen kinderen tekort als we die werkelijkheid ontkennen.