Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:10

@Shadow: maar waar komt dat beeld vandaan dan? Is dat dan echt helemaal verzonnen compleet nergens op gebaseerd?
Net als wat eerder wordt aangehaald, er bestaan gewoon risicogroepen.. en daar wordt op een andere manier naar gekeken, je moet toch wat?

En ik vraag me af in hoeverre die onderzoeken representatief zijn? Wat dat betreft vertrouw ik geen enkele uitslag meer want iedereen regelt dat in zn eigen straatje..
En als het allemaal zo ernstig is, dan moeten ze daar beginnen, en niet bij een pretpark waar NIEMAND ooit nog iets in het openbaar over gezegd heeft.
het komt op mij echt over als een groep nuttelozen die geen moer te doen heeft en alles onder onder een vergrootglas legt om te kijken waar ze nu weer een probleem van kunnen maken.. werkelijk, get a life echt.. :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:13

JoT schreef:
Dat er geen donkere mensen in de sprookjes van de Efteling voorkomen heeft denk ik meer te maken met het feit dat er gewoon heel erg weinig gekleurde mensen voorkomen in sprookjes. Ik kan me althans zo even geen sprookje voor ogen halen. Een donker elfje zou dan wel weer kunnen, maar dan zou je eigenlijk ook alle andere 'kleurvariaties' en uiterlijke kenmerken in de wereld mee moeten nemen. Sla je dan niet een beetje de plank mis, wordt het dan niet een beetje krampachtig?

Van hoeveel mensen in sprookjes wordt de huidskleur nou specifiek gedefinieerd? Zou een wachter bij Doornroosje niet net zo goed zwart als wit kunnen zijn? Zouden Hans en Grietje geen donkere kindjes kunnen zijn? Zou de keizer in "de nieuwe kleren van de keizer" geen mooi Marokkaans tintje kunnen hebben?

8nnemiek

Maar shadow, denk je nu echt dat dat beeld tov zwarte en getinte mensen gaat veranderen door het actievoeren van dit soort groepen? Ja, misschien wel, maar het wordt er zeker niet positiever op. Ze wakkeren de irritatie juist aan met dit soort geintjes. Door telkens alles op discriminatie te gooien denkt een werkgever 'oh maar ik zit er niet op te wachten dat mensen van racisme worden beschuldigd op de werkvloer'.. In plaats van actievoeren tegen dat zgn racisme kunnen ze toch veel beter positieve gebaren maken richting de nederlandse samenleving? Ook daar krijgen ze mediaaandacht mee..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-07-16 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

M_Jacky

Verder dit topic niet gelezen dus weet niet of het al genoemd is... maar Carnaval Festival hebben deze actievoerders zeker over het hoofd gezien... :D
Dan kan de hele wereld wel gaan zeuren over stereotype beelden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:15

Shadow0 schreef:
Dat is typisch een stok om mee te slaan. Homointolerantie krijgt meer aandacht als het gebruikt kan worden om moslimintolerantie mee aan te wakkeren.

ja mn schoenzolen... alles wat in de verste verte aangegrepen kan worden om aan te tonen dat Nederland zo verschrikkelijk intolerant is wordt aangegrepen door een kleine groep mensen die niks beters te doen hebben dan te bewijzen dat Nederland zo verschrikkelijk intolerant is.
Dus dan doet iedereen eigenlijk hetzelfde..

Citaat:
Tsja, ik ben niet degene die het topic geopend heeft.

... :? .. want dat zeg ik ook niet.
Ik vind het beangstigend dat men van hogerop lijkt aan te sturen op een explosieve situatie... onder het mom van 'het is nieuws'.. zou bijna in complot theorieen gaan geloven..

karuna
Drukke kabouter

Ik kan alleen maar zeggen
Daar Gaan We Weer

Laat die mensen een leven zoeken en stoppen alles en iedereen te laten verbieden en overal een drama van te maken. Gewoon alle attracties sluiten, alle kunst en boeken verbranden. Alle tradities laten stoppen. Misschien kunnen ze iets rascistisch vinden in oliebollen en appelflappen, of beschuit met muisjes. Wat al rascisitisch is want zwarte kindjes zijn niet roze of blauw. 8)7

Stop met dit geneuzel en ga van het leven genieten. Het is al zo kort.

Sees

In hetzelfde kader moeten we Sneeuwitje overigens ook maar af gaan schaffen en gewoon voortaan Sneeuw noemen ofzo...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 10:15

Shadow0 schreef:
Cer schreef:

Maar ik snap gewoon niet dat dit soort geneuzel een platform krijgt.. De media zijn wat dat betreft goed bezig met olie op het vuur gooien in een maatschappij die steeds meer onder spanning komt te staan..

Tsja, ik ben niet degene die het topic geopend heeft.

Dus omdat ik een topic open, geef ik geneuzel een platform? Dan ga ik ook maar 3x nadenken of ik nog wel ergens een topic over moet openen :+
Ik heb het topic juist geopend vanwege mijn verbazing over het bericht in de media. Een eenzijdig bericht, zonder ruimte voor andere meningen of discussie. Hier op een forum is juist wel de ruimte om die discussie te voeren en een bericht als dit niet eenzijdig te kunnen bespreken.

Vjestagirl schreef:
Het lastige is dat racisme gewoon een onderdeel is van hoe je brein functioneert. Je hebt "in groups" waar je jezelf mee associeert (in meer of mindere mate) en "out groups", groepen waar je jezelf niet mee associeert. Je ingroepen zijn misschien wel je familie, je collega's, je vrienden, de mensen in je straat etc. En misschien is een ingroep ook wel "blanke mensen" als je blank bent. Of "dertigers" als je een dertiger bent. Je bent als persoon altijd geneigd om fouten van je ingroep te zien als op zichzelf staande incidenten of als kleine foutjes in iemands karakter, terwijl als een outgroep-lid een fout maakt of iets doet, je de neiging hebt om te denken "altijd" "zij allemaal".

Dit heeft trouwens niets te maken met hoe slim je bent, hoe hoog je IQ is, hoe veel opleiding je hebt gehad of hoeveel wereldburger je bent. Dit doen mensen gewoon.

Interessant :j
Denk dat je absoluut een punt hebt.
Al heb ik altijd moeite gehad om me bij een groep te voelen. Maar ergens zal ik dat ook zeker bij groepen voelen, onbewust, ingeworteld.

M_Jacky, zie OP. Het gaat juist over het Carnaval Festival ;)

Sees

8nnemiek schreef:
Maar shadow, denk je nu echt dat dat beeld tov zwarte en getinte mensen gaat veranderen door het actievoeren van dit soort groepen? Ja, misschien wel, maar het wordt er zeker niet positiever op. Ze wakkeren de irritatie juist aan met dit soort geintjes. Door telkens alles op discriminatie te gooien denkt een werkgever 'oh maar ik zit er niet op te wachten dat mensen van racisme worden beschuldigd op de werkvloer'.. In plaats van actievoeren tegen dat zgn racisme kunnen ze toch veel beter positieve gebaren maken richting de nederlandse samenleving? Ook daar krijgen ze mediaaandacht mee..

_/-\o_ _/-\o_

M_Jacky

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:16

@Amanda, ik zie het ja, dacht dat het alleen ging over Monsieur Cannibale. Overheen gelezen ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:17

JoT schreef:
Een donker elfje zou dan wel weer kunnen, maar dan zou je eigenlijk ook alle andere 'kleurvariaties' en uiterlijke kenmerken in de wereld mee moeten nemen. Sla je dan niet een beetje de plank mis, wordt het dan niet een beetje krampachtig?

Integendeel, ik denk dat er rijk en mooi door wordt! We vertellen zoveel verhalen in allerlei settings, met dieren, toverfiguren, alien races, in allerlei vormen, kleuren en maten, en het maakt onze fantasie en empathie alleen maar groter.
We kunnen ons identificeren met geitjes die tegen een wolf moeten strijden, met leeuwen die Hamlet navertellen, met robotjes die afval moeten opruimen, met my little pony in allerlei regenboogkleuren... en we zouden niet om kunnen gaan met schakeringen in huidskleur?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:21

De geitjes zijn wit is ook discriminatie. Sorry hoor. Een atractie is zoals hij is. Moeten alle stoomtreinen dan ook uit het straatbeeld verdwijnen. Omdat er nu andere treinen zijn. Het is gemaakt in een tijd dat nl vooral blank en nederlands was. Nou en. -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:22

Amanda schreef:
Dus omdat ik een topic open, geef ik geneuzel een platform? Dan ga ik ook maar 3x nadenken of ik nog wel ergens een topic over moet openen :+
Ik heb het topic juist geopend vanwege mijn verbazing over het bericht in de media. Een eenzijdig bericht, zonder ruimte voor andere meningen of discussie. Hier op een forum is juist wel de ruimte om die discussie te voeren en een bericht als dit niet eenzijdig te kunnen bespreken.

Mijn opmerking wordt nu wel heel erg uit zn verband getrokken hoor.. >;)

Overigens dacht ik altijd dat Peter Pan een aziaat was.. en er zitten aardig wat knappe zigeunermeisjes in sprookjes.. toch?

Daihyo

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 10:23

Oh was niet zozeer tegen jou hoor Cer. Kan me namelijk erg in jouw berichten vinden :j

Ik dacht in eerste instantie zelfs dat het over Fata Morgana ging....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:24

Amanda schreef:

De term 'geneuzel' is niet van mijn hand. Maar ja, met het openen van een topic geef je het een platform. En door het te openen op Bokt en met in de openingspost te schrijven
Citaat:
Slaat dit niet enorm door nu? Wat begon met de negerzoenen, vervolgens de discussie rondom zwarte piet en nu weer de Efteling? Hoever gaat dit en moet dit nog gaan?
Ik ben absoluut niet racistisch, snap bepaalde dingen echt wel. Maar dit soort dingen gaan in mijn ogen echt veel te ver door....

geef je het topic wel al een hele duidelijke richting. Eén die niet gericht is op het verkrijgen van werkelijk begrip voor het standpunt van de mensen die zich tegen de Efteling uitspreken, maar het verkrijgen van een saamhorigheidsgevoel in 'ja dat gaat inderdaad te ver.'

Daarmee heb je zelf gekozen om dit onderwerp en de gevoelens van onvrede aan te wakkeren en te verspreiden. Als je het wilt begrijpen kun je je verdiepen in de standpunten van mensen die hierover schrijven, als je het geen aandacht wilt geven moet je het geen aandacht geven... als je een topic opent om je verontwaardiging te uiten geef je het onderwerp zelf een flinke duw in de richting van een rel - ten koste van mensen met een donkere huidskleur, want of je intenties nou racistisch zijn of niet, dit topic als geheel kan nooit fijn zijn om te lezen als je je als mens met een donkere huidskleur thuis wilt voelen in Nederland.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 10:30

Shadow0 schreef:
Daarmee heb je zelf gekozen om dit onderwerp en de gevoelens van onvrede aan te wakkeren en te verspreiden. Als je het wilt begrijpen kun je je verdiepen in de standpunten van mensen die hierover schrijven, als je het geen aandacht wilt geven moet je het geen aandacht geven... als je een topic opent om je verontwaardiging te uiten geef je het onderwerp zelf een flinke duw in de richting van een rel - ten koste van mensen met een donkere huidskleur, want of je intenties nou racistisch zijn of niet, dit topic als geheel kan nooit fijn zijn om te lezen als je je als mens met een donkere huidskleur thuis wilt voelen in Nederland.

Dat is jouw aanname. Maar is dit ook echt zo?

Ik heb het even gecheckt bij 3 donkere collega's. Die zijn juist blij dat dit soort discussies worden aangezwengeld vanuit een ander oogpunt. Zij geven ook aan dat het maar een kleine groep is die zich gediscrimineerd voelt en absoluut niet kan spreken namens de groep donkere mensen an sich.
Wat zij ook wel jammer vinden is dat de media het elke keer zo landelijk uitlicht en neerzet als mening van donkere mensen.

Nu zijn dit maar 3 collega's op een verder blank kantoor overigens. Dus niet echt een representatieve onderzoeksgroep ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:31

Shadow0 schreef:
geef je het topic wel al een hele duidelijke richting. Eén die niet gericht is op het verkrijgen van werkelijk begrip voor het standpunt van de mensen die zich tegen de Efteling uitspreken, maar het verkrijgen van een saamhorigheidsgevoel in 'ja dat gaat inderdaad te ver.'

Ach, dat is dan niet heel anders dan het onderwerp an sich.. want ipv er rustig een nachtje over te slapen en te bedenken dat het allemaal wel meevalt, gaan de actievoerders ook direct met een bepaalde intentie 'ten strijde'..

Citaat:
dit topic als geheel kan nooit fijn zijn om te lezen als je je als mens met een donkere huidskleur thuis wilt voelen in Nederland.

met dit soort uitspraken bekruipt mij steeds meer het gevoel dat mensen met een donkere huidskleur compleet weerloos zijn, niet tegen een stootje kunnen, van het minste geringste gestressed raken en van alles nodig hebben om zichzelf weerbaar te maken.
En dáár geloof ik geen ene reet van :n Want de gekleurde mensen die ik ken zijn verre van dat.. Ik vind het echt ernstig dat ze door bepaalde partijen afgeschilderd worden als slachtoffers, want dat zijn ze zeker niet. Het zijn hele sterke mensen, met een gevoel van trots over hun afkomst, heel hartelijk en open.. En niet een sneu zooitje met een houding van 'kijk mij es zielig zijn'.. dat zijn echt anderen.

@Amanda: ook in mijn omgeving zijn er daar vééél meer van inderdaad. Maar die worden stelselmatig genegeerd.. blijkbaar wil 'men' hier graag dat er een probleem is, waarvan er echt eens gekeken moet worden of het er wel is, of dat het gecreëerd wordt (met wat voor duister doel dan ook :+ )

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:33

Er zitten wel degelijk buitenlandse invloeden in het sprookjesbos, maar dat terzijde, sprookjesbos is al meer als 60 jaar oud...

Ik denk dat mensen die zeggen dat ze niet racistisch zijn, maar er dan 'zo'n opmerking' komt dan terugvallen op de risicogroepen.
ik ben ook niet racistisch, heb Surinaamse vrienden, woon in een multiculturele wijk, kom graag in de Turkse supermarkt en tegenover m'n huis is een moskee. Maar vaak hebben 'wij' geen problemen met de groepen die iets met d'r leven willen maken in ons (ooit zo) mooie Nederland, en storen wij ons aan de rotte appels, waardoor we heel slecht over 1 kam gaan...
Ik stoor me gruwelijk aan dit soort gemierenneuk over al dat 'racisme', en ja heel hard, dan mogen die mensen van mij best vertrekken uit Nederland als het allemaal toch niet goed genoeg is. Ga je druk maken over dingen die er echt toe doen, als je graag bezig wil zijn met het verbeteren van een land, grijp iets aan wat echt verschil kan maken en maak er gewoon het beste van...

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:33

Winged schreef:
Pietendiscussie kan ik mij nog wel iets bij indenken. Behalve dan dat vooral het Maroc-gedeelte schreeuwt ipv de surinaamse groepen. (ok, Silvana wel)

Maar wat mij wel stoort is dat 'de witten' voor alle ellende worden aangezien, de boeman zijn. Terwijl diezelfde 'witten' ook genoeg ellende gehad hebben en zelf ook slaven zijn geweest. Denk bijvoorbeeld eens aan de meest recente in de Jappenkampen. Maar hey.....

Het wordt steeds meer 'wij vs zij'. Ik vraag me af of we niet wat beters te doen hebben zo langzamerhand := Gewoon aan het werk en genieten van het leven :+

Serieus? Jij probeert te zeggen dat slavenhandel net zo erg was voor de blanken als voor te donkere mensen? Dat slavenhandel in het niet valt bij wat blanke mensen is aangedaan (nota bene níet door donkere mensen, terwijl de blanken wel de directe oorzaak waren voor slavenhandel, apartheid etc.)?

Dat wij als blanke mensen in Nederland geen racisme ervaren betekent niet dat het er niet is, en blijkbaar zijn deze attracties een van de vele kleine dingen die eraan bijdragen. Misschien zou het een idee zijn om in plaats van alleen maar te roepen "ik ben niet racistisch, maar..." met deze mensen in gesprek te gaan, naar ze te luisteren en waar mogelijk aanpassingen te doen of tot een compromis te komen. Door alleen maar te schreeuwen dat we hier in Nederland toch echt niet racistisch zijn zullen de gevoelens van deze mensen alleen maar versterkt worden, en geef ze eens ongelijk.

Verder ben ik het helemaal eens met Shadow.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:34

@Amanda, waarom denk je dat de landelijke media het uitlicht? Het werkt - het trekt veel bezoekers die zich lekker kunnen opwinden, dat verkoopt. De media is helaas niet bezig met het geven van eerlijke represenatie aan diverse standpunten, om die zoveel mogelijk recht te doen - ze schijven clickbait en makkelijke stukjes. Maar die media doen dat onder andere omdat mensen daar zo ontzettend op reageren. Je hebt daarin als media een keuze, maar ook als mens: wil ik hieraan bijdragen of niet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:38

nadjajump schreef:
Serieus? Jij probeert te zeggen dat slavenhandel net zo erg was voor de blanken als voor te donkere mensen? Dat slavenhandel in het niet valt bij wat blanke mensen is aangedaan (nota bene níet door donkere mensen, terwijl de blanken wel de directe oorzaak waren voor slavenhandel, apartheid etc.)?

oh ja, laten we die kaart gaan spelen.. wie was er beter in slavenhandel zo ongeveer 150 jaar geleden..

Citaat:
Dat wij als blanke mensen in Nederland geen racisme ervaren betekent niet dat het er niet is,
wij ervaren dat wel, alleen kunnen we er nergens mee naartoe :+ (heerlijk generaliseren, je moet ervan houden :) )

Citaat:
en blijkbaar zijn deze attracties een van de vele kleine dingen die eraan bijdragen. Misschien zou het een idee zijn om in plaats van alleen maar te roepen "ik ben niet racistisch, maar..." met deze mensen in gesprek te gaan, naar ze te luisteren en waar mogelijk aanpassingen te doen of tot een compromis te komen. Door alleen maar te schreeuwen dat we hier in Nederland toch echt niet racistisch zijn zullen de gevoelens van deze mensen alleen maar versterkt worden, en geef ze eens ongelijk.
Dan moeten alle partijen evenredig gehoord worden, ook de medelanders niet niet vinden dat ze gediscrimineerd worden, of die het terecht vinden dat groepen als 'risicovol' gezien worden. Maar die hebben op de 1 of andere hele vreemde manier helemaal geen recht van spreken, blijkbaar :?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:40

De enige oplossing voor dit probleem is gewoonweg de hele aarde wegvagen en god of van mijn part Allah vragen om een nieuwe Adam en Eva (maar dan wel een blanke en zwarte) op de aarde te zetten. _/-\o_ _/-\o_

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:41

nadjajump schreef:
Winged schreef:
Pietendiscussie kan ik mij nog wel iets bij indenken. Behalve dan dat vooral het Maroc-gedeelte schreeuwt ipv de surinaamse groepen. (ok, Silvana wel)

Maar wat mij wel stoort is dat 'de witten' voor alle ellende worden aangezien, de boeman zijn. Terwijl diezelfde 'witten' ook genoeg ellende gehad hebben en zelf ook slaven zijn geweest. Denk bijvoorbeeld eens aan de meest recente in de Jappenkampen. Maar hey.....

Het wordt steeds meer 'wij vs zij'. Ik vraag me af of we niet wat beters te doen hebben zo langzamerhand := Gewoon aan het werk en genieten van het leven :+

Nee, ik zeg dat blanken OOK slaven zijn geweest. Niet het 'de een heeft het zwaarder dan de ander'. Als jij dat eruit haalt dan moet je nog maar eens extra lezen. (En in de afgelopen 3000 jaar is er heel wat slavenhandel geweest. Ook Nederlanders onderling. Misschien is het alleen tijd om het hele 'oei wij zijn zielig want we zijn slaaf geweest' eens achterwege te laten. Zo kun je vrijwel iedereen tot slaaf terug brengen.)

Overigens, tussenstation 1 in Afrika voor de slaven waren geen blanke mensen, dat waren de locals met meer aanzien. Stamhoofden die mensen verhandelden.
Laatst bijgewerkt door Winged op 05-07-16 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:43

Ik vraag me weleens af of het goed is om, meer in het algemeen gezien, alles wat herinnert aan een (voor wat wij nu zien als een) negatief verleden, weg te willen vagen, zoals bijvoorbeeld de gouden koets. Ik denk, als iemand die geschiedenis heeft gestudeerd, dat het juist belangrijk is om dingen te bewaren en erop terug te kunnen blikken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:46

Winged schreef:
Nee, ik zeg dat blanken OOK slaven zijn geweest. Niet het 'de een heeft het zwaarder dan de ander'. Als jij dat eruit haalt dan moet je nog maar eens extra lezen. (En in de afgelopen 3000 jaar is er heel wat slavenhandel geweest. Ook Nederlanders onderling. Misschien is het alleen tijd om het hele 'oei wij zijn zielig want we zijn slaaf geweest' eens achterwege te laten. Zo kun je vrijwel iedereen tot slaaf terug brengen.)

Overigens, tussenstation 1 in Afrika voor de slaven waren geen blanke mensen, dat waren de locals met meer aanzien. Stamhoofden die mensen verhandelden.

Zonder het aanbod van slaven (door hun eigen liefelijke landgenoten) waren wij ook nooit gaan handelen in slaven. En zwarte slaven waren nu eenmaal meer geld waard dan witte :)*
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 05-07-16 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt