Tientallen doden op vliegveld Istanbul na explosies/schoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:07

Jildau schreef:
ElineS: is Nederland veilig dan? Kans is denk ik groter dat Schiphol nu eens aan de beurt is dan dat ze volgende week weer Istanbul doen. ;)

En daarom ga ik niet naar Schiphol :+

Jildau

Re: Tien doden op vliegveld Istanbul na explosies en schoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:14

Dat is inderdaad een afweging die iedereen voor zich maakt en als je je daar goed bij voelt moet je dat vooral ook doen. Ik vind het soms alleen zonde dat mensen dingen niet meer doen.

Ik ga vrijdag naar Schiphol, vriendin ophalen die een maand vakantie heeft gevierd in Amerika. Net als dat ik vorige week met 50,000 man in de Arena zat bij een concert. De kans dat daar een terroristische aanslag wordt gepleegd is uiteraard veel groter dan in dat kleine dorpje in Friesland waar ik woon. Maar in mijn geval zou ik er niet gelukkig van worden als ik mijzelf dingen moet ontzeggen omdat er een kleine kans is dat er een aanslag gebeurt. De kans is groter dat ik een ongeluk krijg in de auto naar mijn werk, of naar mijn paard.

Overigens raakt dit mij net zo erg als aanslagen in Brussel en Parijs. Gewoon omdat ik mij net zo goed voor kan stellen dat een Turkse familie verdriet heeft om een overleden dierbare dan een Franse.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:18

ElineS schreef:
Booooo schreef:
Heel erg, maar kan overal gebeuren, zijn jullie Belgie alweer vergeten?

Bedoel het niet banketstaaf, maar de toerisme in Turkije gaat al niet goed, en al die bangmakerij helpt er niks bij. Mijn vriend zit op dit moment in Gumbet, maar in november, februari en 3 weken geleden heb ik nog via Ataturk gevlogen. Voelde me er niet onveilig daar. Over een maand vlieg ik op Bodrum om naar Gumbet, daar is tot nu toe nog niks gebeurt, maar ook al zou het wel zijn zou ik nog steeds gaan.

Mijn vriend werkte in Istanbul in Taksim waar laatst een aanslag was. Een uur later, en hij was naar zijn werk gelopen. Tuurlijk ben ik nu wel blij dat hij in Gumbet zit, maar ik blijf er Turkije niet voor uit. Ik ben 3 weken geleden zelfs naar Van (oosten bij grens van Iran) geweest. Heel dat gebied is oranje gekleurd als reisadvies. Heb er niks van gemerkt.

Jij niet hebt er niets van gemerkt, maar die bijna 40 doden en meer dan 150 gewonden hebben wel iets gemerkt. Mooi dat het jouw en je vriend niet is overkomen, dat hij in Gumbet zo, gelukkig, maar er zijn wel veel mensen dood en gewond en dus is het logisch dat een groot deel uit angst niet meer naar bepaalde landen op vakantie willen, of zelfs maar willen vliegen en op het vliegveld zijn. Het is niet alleen 'bangmakerij'. Het is reëel, het is echt, er kan je in Turkije of andere risico landen iets overkomen, in Istanbul of andere vliegvelden of het centrum van grote steden, of bepaalde evenementen... En dat die kans klein is, daar heb ik geen boodschap aan. De kans is er. En ik ga niet gokken met mijn leven. Ik blijf wel even lekker veilig in NL.

We zouden deze zomer op vakantie naar Turkije, mijn oom woont er, en ook vliegen via Istanbul. Dat gaan we dus nu niet meer doen. Ik neem liever geen enkel risico met mijn leven en dat ik dan een vakantie moet laten schieten, liever dat.

Ben blij dat mijn oom dit jaar niet voor TT in Assen is geweest. Jij logeert dan bij ons. Dan zou hij gisteren zijn terug gevlogen namelijk. Brr.

Ik heb er niets van gemerkt? Hoe kan jij dat nou weten? Nederland veilig? Sinds wanneer? Weet jij wat er binnen is gekomen met de vluchtelingenstroom? Schiphol zal eerder aan de beurt komen dan Ataturk opnieuw.. Op Schiphol wordt niemand gecontroleerd, iedereen kan ik en uit lopen, mensen uitzwaaien, ophalen allemaal zonder enige beveiliging. Dat is in Istanbul wel anders.

Blijf jij lekker in je tuintje in het oh zo veilige Nederland :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:47

xCarpediem schreef:
Ik vind het zo ongelooflijk dat sommige mensen kunnen zeggen dat het hun niet raakt. Ik kom het overal tegen, alsof het minder erg is dan wat er in Brussel of Parijs gebeurt is?

Naast dat mijn gedachten uitgaan naar dr slachtoffers en nabestaanden, moet ik ook steeds aan de Turkse bevolking denken waarvan een groot aantal afhankelijk is voor toerisme. Er wordt zo ongelooflijk veel angst gezaaid dat het toerisme minder en minder wordt, dat is zo ongelooflijk zonde want het is een geweldig vakantieland met de meest vriendelijke mensen die ik ken.

De keuze is afstand nemen of een berg farmaceutica slikken. Daarnaast hebben veel mensen al zat ellende in het dagelijks leven waar wat mee moet. Er is dan geen reserve om emotioneel betrokken te zijn bij iets dat 200km of 2000km verder op gebeurt. Komt nog eens bij dat hoe wij er op reageren eigenlijk geen invloed heeft op wat de daders of een regering echt doet. Beide filteren door de lens van hun levensvisie en daarmee is alles uit te leggen zoals dat voor die visie wenselijk is.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:15

@ElineS: ik zeg nergens dat ik het laf vind, alleen dat ik het niet begrijp en zelf mijn leven niet aan ga passen om wille van terreur. Als jij jou leven wel aan wil passen, dan is je dat goed recht, net zo goed als het mij goed recht is als ik dat niet doe.

@tamary: maar als iemand in één zin kan zeggen dat de aanslag in Istanbul haar niet raakt, maar die in Brussel wel, dan gaan jou argumenten toch helemaal niet op? Ik val er echt over dat mensen alle sociale media vol plaatsen als er wat in Parijs of Brussel gebeurt is, maar nu er weer een aanslag in Istanbul is, is het allemaal niet zo belangrijk en hoeven we ons niet betrokken te voelen omdat we genoeg aan ons hoofd zouden hebben.

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:24

Ga niet binnen zitten of mijn leven aanpassen, maar moet wel zeggen dat ik het best spannend vind om nu te vliegen vanaf Schiphol, zeker sinds Brussel en nu Istanbul.
Hoef pas in september maar toch..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:32

kiki1976 schreef:
Verschrikkelijk |(
Wanneer houd dit nu eens op!

Niet ben ik bang. Voor velen op deze wereld zijn aanslagen aan de orde van de dag. Nu geldt dat ook steeds meer voor ons in het Westen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:34

@Eline: hier in Nederland kan er ook een aanslag komen. De vraag is gewoon wanneer deze er komt en waar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:35

Met de aanslag van 12 mei was ik in Istanbul en heb er niks van gemerkt. Het is ook niet in het nieuws geweest. Ik zat in Levent, in het Europese deel van Istanbul. Veel aanslagen gebeuren in het Aziatische deel.

Mijn hart huilt, huilt voor de mensen daar. Ik heb zelden zulke lieve, hartelijke mensen meegemaakt als in Istanbul. Ik hoop dat wereldwijd alle terroristische ellende op zijn retour raakt om uiteindelijk te verdwijnen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:11

Jans: Veel aanslagen gebeuren in het Aziatische deel? De aanslag op het plein bij de blauwe moskee, de aanslag in Taksim, en de aanslag vlakbij de Grand Bazaar zijn toch echt allemaal in het Europese deel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:12

Dat zijn de aanslagen die in het nieuws komen.. er gebeurt in het aziatische deel ook nog zo veel meer waar we hier niks over horen..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:21

Dat weet ik, mijn vriend woonde in de winter in Istanbul, ben er in november, februari en mei geweest. De aanslagen in het Aziatische deel zijn vooral op de politie bedoeld geloof ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:22

Ja :j mijn kennis in Istanbul zegt dat ook, dat het voornamelijk op de politie is daar. ik heb ook het idee dat die niet van IS afkomstig zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:42

Afgelopen weekend zijn in België 2 terroristen opgepakt die een aanslag wilde plegen op een plein waar voetbal gekeken ging worden. Er werden bom gordels bij ze thuis gevonden.
Ik wil daar mee zeggen het momenteel waar dan ook kan gaan gebeuren. Ook in ons kleine landje

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:44

Jans schreef:
Ja :j mijn kennis in Istanbul zegt dat ook, dat het voornamelijk op de politie is daar. ik heb ook het idee dat die niet van IS afkomstig zijn.

Aanslagen op de politie worden meest door de Koerden gepleegd.
IS pleegt aanslagen op burgers in drukke gelegenheden.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:14

Rapido: Correctie, dit word door de PKK gepleegd

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:19

xCarpediem schreef:
Ik vind het zo ongelooflijk dat sommige mensen kunnen zeggen dat het hun niet raakt. Ik kom het overal tegen, alsof het minder erg is dan wat er in Brussel of Parijs gebeurt is?

Naast dat mijn gedachten uitgaan naar dr slachtoffers en nabestaanden, moet ik ook steeds aan de Turkse bevolking denken waarvan een groot aantal afhankelijk is voor toerisme. Er wordt zo ongelooflijk veel angst gezaaid dat het toerisme minder en minder wordt, dat is zo ongelooflijk zonde want het is een geweldig vakantieland met de meest vriendelijke mensen die ik ken.

Over twee weken vlieg ik dan ook 'gewoon' naar Turkije. Het risico is er, maar dat is er ook in Spanje nu iedereen met oogkleppen op daar massaal naar toe trekt. Nee, mijn liefde voor Turkije en de Turkse bevolking staat boven deze vreselijke daden. Ik ga niet toegeven aan deze zwakke, terroristische daden door thuis te blijven.

Dus dat!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:55

Het is ook te bizar voor woorden dat je vrijwel niet meer op vakantie kan zonder je moeten af te vragen of je nog wel levend terug komt. Maar ja, dit kan nog jaren duren. En laten we wel wezen, de kans om getroffen te worden door een aanslag is nog steeds toch echt wel heel erg klein hoor. Ook al gebeurd het nu 'vaak', auto-ongelukken gebeuren nog steeds vaker.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:22

Booooo schreef:
ElineS schreef:

Jij niet hebt er niets van gemerkt, maar die bijna 40 doden en meer dan 150 gewonden hebben wel iets gemerkt. Mooi dat het jouw en je vriend niet is overkomen, dat hij in Gumbet zo, gelukkig, maar er zijn wel veel mensen dood en gewond en dus is het logisch dat een groot deel uit angst niet meer naar bepaalde landen op vakantie willen, of zelfs maar willen vliegen en op het vliegveld zijn. Het is niet alleen 'bangmakerij'. Het is reëel, het is echt, er kan je in Turkije of andere risico landen iets overkomen, in Istanbul of andere vliegvelden of het centrum van grote steden, of bepaalde evenementen... En dat die kans klein is, daar heb ik geen boodschap aan. De kans is er. En ik ga niet gokken met mijn leven. Ik blijf wel even lekker veilig in NL.

We zouden deze zomer op vakantie naar Turkije, mijn oom woont er, en ook vliegen via Istanbul. Dat gaan we dus nu niet meer doen. Ik neem liever geen enkel risico met mijn leven en dat ik dan een vakantie moet laten schieten, liever dat.

Ben blij dat mijn oom dit jaar niet voor TT in Assen is geweest. Jij logeert dan bij ons. Dan zou hij gisteren zijn terug gevlogen namelijk. Brr.

Ik heb er niets van gemerkt? Hoe kan jij dat nou weten? Nederland veilig? Sinds wanneer? Weet jij wat er binnen is gekomen met de vluchtelingenstroom? Schiphol zal eerder aan de beurt komen dan Ataturk opnieuw.. Op Schiphol wordt niemand gecontroleerd, iedereen kan ik en uit lopen, mensen uitzwaaien, ophalen allemaal zonder enige beveiliging. Dat is in Istanbul wel anders.

Blijf jij lekker in je tuintje in het oh zo veilige Nederland :j

Mag ook wel wat minder aanvallend zeg. Jeetje wat een humeurtje.

Heb ik gezegd dat Nederland veilig is? Nee. Dat haal je ook uit de lucht. Ik zeg alleen dat ik toch meer nadenk over waar ik wel en niet naartoe ga en met dat jij niets hebt gemerkt, bedoel ik je houding van dat je je niet laat weerhouden en en het is bangmakerij waar we niet aan moeten toegeven, toerisme in Turkije is al minder etc. Kan wel zo zijn, maar ik bedoel, jij bent niet gewond geraakt daar, of erger, (dus er niet veel van gemerkt, hoewel dat misschien dan een verkeerde verwoording is) dus het is voor jouw makkelijk zeggen, niet laten kisten gewoon gaan. Dat dachten die mensen op het vliegveld van Istanbul ook en velen moesten het met hun leven bekopen. Makkelijk zeggen dat je gewoon heen moet blijven gaan en het is bangmakerij, maar zo is het niet. Beslissingen maken over waar je heen gaat en reist kan je de kop kosten als je net op een plek bent waar iets gebeurd. Dus de zogenaamde alleen maar bangmakerij is niet alleen bangmakerij, het is reëel.

Gelukkig is mijn tuintje heerlijk om in de zomer te zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:44

Waarom worden mensen veroordeeld omdat ze hun leven aanpassen?
Je leven aanpassen betekend niet dat je achter de geraniums gaat zitten.
Vraag het op een willekeurig reisbureau, hoeveel reizen ze dit jaar naar bijv Turkije geboekt hebben ten opzichte van vorig jaar of twee jaar terug, en hoeveel naar de Kaapverdische eilanden... Om maar even een voorbeeld te noemen.

Een aanslag kan altijd, overal gebeuren, daar ben ik het mee eens. Kijk toen in Tunesië, gewoon op een strand....

Ik ben sowieso niet van de mensenmassa's, maar ik zit ook echt wel met een ander gevoel in de ziggo....
Je hoeft niet achter de geraniums te gaan zitten, maar doen of je neus bloedt lijkt me toch ook niet handig.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:02

Ik hoorde zojuist dat een aangetrouwde nicht van mijn man (hechtere familiebanden daar) bij de aanslag was. Ze heeft zich op tijd kunnen verschuilen achter een muurtje, mankeert gelukkig niets. Wel flink aangedaan natuurlijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:45

Booooo schreef:
Rapido: Correctie, dit word door de PKK gepleegd

Ja ???
dat zijn koerden

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:33

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:12

Het gaat me inderdaad over de manier hoe het hier getypt is. Aanslagen door de Koerden gepleegd, nee aanslagen door de PKK geleegd. En inderdaad PKK zijn koeren, maar Koerden zijn geen PKK

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:30