Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:51

Er moet niet vergeten worden dat we na de oorlog iets heel belangrijks voor onze welvaart zijn verloren: Koloniën. Daar haalden we zo ontiegelijk veel geld vandaan. Daarbij teerden we toen ook nog op het geld uit de Gouden Eeuw, dat is nu ook wel op. Gaan we eruit, dan gaat Nederland kapot. Zoals ik al eerder zei: Je kan beter als rijke landen samen gaan werken en er samen tegen vechten, dan eruit stappen en helemaal in je eentje staan. Helemaal in deze onrustige tijd.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:52

janderegelaa schreef:
Ierpier schreef:
Tegen. Ik heb nog geen enkel argument gehoord voor een nexit dat niet racistisch, populistisch of grofweg ongefundeerd was. Ik vind een terugkeer naar de goede oude tijd absoluut geen argument. De welvaart is alleen omhoog gegaan en de wereld is in zoverre geglobaliseerd dat een terugkeer naar "vroeger" met de gulden stomweg niet meer van deze tijd is. Maak je geen illusies met "Noorwegen doet het ook prima". Noorwegen barst namelijk van de olie, en wij niet. De EU is in die goede ouwe tijd niet voor niets opgericht, blijkbaar vond men dat nodig.

En dat ik voor in de Eu blijven ben betekent niet dat ik het met alles eens ben wat de eu doet, maar als je uit de wagen stapt kun je m al helemaal niet meer besturen (of erop meerijden).

En ik heb al helemaal de pest aan dat "zij", "de mannen in Brussel" en "geldgraaiers" gedoe. :o

De EU is opgericht om te voorkomen dat er weer oorlog zou komen.

Tegenwoordig bepalen ze in Brussel zelfs hoe recht een komkommer moet zijn om in de winkel te mogen liggen(en dat is geen grapje).

Dus? Je kunt wel één voorbeeld uit zijn context rukken een dat vervolgens gebruiken om je punt te maken, maar dat vind ik geen reden om een nexit te stemmen. Het zal mij een worst wezen of ze bepalen hoe recht een komkommer moet zijn, ik vind het namelijk prettig om te weten dat er richtlijnen zitten aan wat ik in mijn mond stop. Daarnaast is het handiger om één richtlijn te hebben over hoe recht een komkommer moet zijn, dan dat elk land zijn eigen richtlijnen heeft. Nu voldoet één komkommer overal, hartstikke handig. Mijn moeder werkt in milieuwetgeving: enig idee hoe irritant het is in producten voor elk land aan andere standaarden te moeten laten voldoen?

Ik reageer zo op je andere post.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:55

Ierpier schreef:
Tegen. Ik heb nog geen enkel argument gehoord voor een nexit dat niet racistisch, populistisch of grofweg ongefundeerd was. Ik vind een terugkeer naar de goede oude tijd absoluut geen argument. De welvaart is alleen omhoog gegaan en de wereld is in zoverre geglobaliseerd dat een terugkeer naar "vroeger" met de gulden stomweg niet meer van deze tijd is. Maak je geen illusies met "Noorwegen doet het ook prima". Noorwegen barst namelijk van de olie, en wij niet. De EU is in die goede ouwe tijd niet voor niets opgericht, blijkbaar vond men dat nodig.

En dat ik voor in de Eu blijven ben betekent niet dat ik het met alles eens ben wat de eu doet, maar als je uit de wagen stapt kun je m al helemaal niet meer besturen (of erop meerijden).

En ik heb al helemaal de pest aan dat "zij", "de mannen in Brussel" en "geldgraaiers" gedoe. :o

_/-\o_

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:56

De EU werkt gewoon niet in zijn huidige vorm. Toen wij hier de schapen aan het ruimen lieten de Franse boeren de inenting spuiten zien die ze van de regering kregen. En wij mochten het niet. Er zo zijn er duizenden voorbeelden.

Ierpier

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:08

Ik kan nergens iets vinden over schapen ruimen en vaccinaties in Frankrijk een ik heb geen idee wat de situatie was, dus kan daar weinig op reageren. Kun je los van dergelijke voorbeelden uitleggen wat er mis is? Je kunt namelijk in elke bureaucratische instelling wel van dat soort ongelukkige werkingen vinden, maar dat maakt de instelling niet minder nuttig.

Ik zie dat het economische standpunt al gemaakt is. De kredietrating heeft wel degelijk te maken met de handel in dat het een indicatie is van de economische gezondheid en stabiliteit van een land. Wat gewenst is in handelslanden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:10

Wat denken mensen dat er daadwerkelijk beter zou worden als we uit de EU stappen?

Minder regels? Minder bureaucratie?

Nederland heeft zelf ooit het voortouw genomen tot samenwerking in de EU . Dat heeft ons vooral heel veel gebracht want uiteindelijk zijn we een verdraaid klein landje die voornamelijk afhankelijk is van handel en eport. Daarnaast zijn er ook nog een vergrijzende landje met een bevolkingkrimp.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:20

Ruim 60 jaar geleden is de Europese samenwerking al begonnen, welke langzaam werd uitgebreid met meerdere landen. Nu wordt er net gedaan of het gebeurd is tijdens de invoering van de euro.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:26

Janderegelaar: kredietwaardigheid van een land worst wel degelijk gebruikt bij de bepaling van de waarde van valuta. Kredietwaardigheid = vertrouwen kweken. Geen vertrouwen is daling van de koers... dat zag je gisterochtend met de pond gebeuren. De enige reden waarom deze nu weer een stukje hoger is, is vanwege de belegspeculaties.

Ik zeg Nee.
De mensen zien alleen maar de dingen die fout zijn aan de eu(volgens hun). Immigranten hier, buitenlanders daar. 'Die lui uit Brussel.

EU is voordelen en nadelen. Handelen binnen de EU is veel makkelijker, er wordt meer geïnvesteerd. Er worden vanuit Brussel subsidies aan ons verstrekt. Vrij reizen, wonen, werken, studeren etc binnen Europa. +- 50% van t BNP komt uit de export..

Enig idee wat het kost om weer grenscontroles in te voeren? Subsidies kwijt te raken?
We komen net uit een crisis, ruim de helft van t Nederlandse MKB-bedrijfsleven doet onderhandelingen met buitenland of heeft met export/import te maken. Die bedrijven gaan allemaal kapot.
En dan hebben we t over wat? 150 per Nederlander die we kwijt zijn als lidmaatschap (2011)? En de steun en garanties die we geven aan andere landen? Wees blij met die solidariteit: het gebeurd andersom namelijk ook: wij krijgen ook steun en garanties.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 26-06-16 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:27

R12312 schreef:
Ruim 60 jaar geleden is de Europese samenwerking al begonnen, welke langzaam werd uitgebreid met meerdere landen. Nu wordt er net gedaan of het gebeurd is tijdens de invoering van de euro.

Precies. De invoering van de monetaire unie was gebaseerd op economische gronden, een sterke munt als tegenhanger van de Dollar. Alleen nu wordt die steeds zwakker door de landen met een slechte economie die erbij komen. Of die met de cijfers gesjoemeld hebben voor toelating.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:31

Celiien schreef:
Janderegelaar: kredietwaardigheid van een land worst wel degelijk gebruikt bij de bepaling van de waarde van valuta. Kredietwaardigheid = vertrouwen kweken. Geen vertrouwen is daling van de koers... dat zag je gisterochtend met de pond gebeuren. De enige reden waarom deze nu weer een stukje hoger is, is vanwege de belegspeculaties

Klopt. Maar zij draaide het om. Maar omdat de kredietwaardigheid van bijvoorbeeld Griekenland heel erg laag is wordt de Euro minder waard. En kunnen wij ook minder kopen voor onze Euro.

Dit zou niet gebeuren met een eigen sterke munt zoals de gulden was. En al zou die nu minder waard zijn op een bepaald moment dan is het onze eigen schuld en kunnen we er zelf iets aan doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:35

De koers gulden was in het verleden gekoppeld aan de koers van de Duitse mark. Nu zou de de koers van de gulden waarschijnlijk ook gekoppeld moeten worden aan een sterkere valuta omdat de gulden alleen niet stabiel genoeg is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:38

janderegelaa schreef:
Celiien schreef:
Janderegelaar: kredietwaardigheid van een land worst wel degelijk gebruikt bij de bepaling van de waarde van valuta. Kredietwaardigheid = vertrouwen kweken. Geen vertrouwen is daling van de koers... dat zag je gigbsterochtend met de pond gebeuren. De enige reden waarom deze nu weer een stukje hoger is, is vanwege de belegspeculaties

Klopt. Maar zij draaide het om. Maar omdat de kredietwaardigheid van bijvoorbeeld Griekenland heel erg laag is wordt de Euro minder waard. En kunnen wij ook minder kopen voor onze Euro.

Dit zou niet gebeuren met een eigen sterke munt zoals de gulden was. En al zou die nu minder waard zijn op een bepaald moment dan is het onze eigen schuld en kunnen we er zelf iets aan doen.

Aah sorry, t is al laat.
Zie mijn aangepaste bericht. De kosten van nu een nieuwe munt laten slaan komt er nog eens bovenop. De gulden (als we daar nu naartoe zouden gaan), heeft letterlijk een waarde van 0. Er is namelijk op dit moment nog niemand die handel doet met de munt. En als we uit de EU stappen, dan ligt de handel ook meteen plat. Er zijn geen verdragen, EU (waar onze grootste export/import vandaan komt) zal minder happig zijn op die verdragen. Want melk (bij wijze van) kan ook uit Frankrijk gehaald worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 02:28

bigone schreef:
Emmaa_ schreef:
Nederland is een exporteconomie. Een grote rede dat wij zo'n exportland zijn is dat we onderdeel zijn van een enorm stabiele munteenheid waar veel vertrouwen in is. Als we eruit stappen dondert onze economie in. Dus nee, ik ben absoluut tegen een Nexit.

Onze gulden was een van de meest stabiele munteenheden ter wereld, dus die vlieger gaat niet op. Ik heb voor gestemd en wel met de reden dat de EU zich weer moet gaan bezig houden met het doel waar de EEG voor is opgericht, handel en transport en veiligheid moet er ook bij. Nu steken ze overal hun neuzen in, bepalen bijna alles en de regeringen van de landen lopen aan het handje en kruipen om het hardst om het de EU naar de zin te maken, met Nederland voorop. Gemeenschappelijke overkoepelende regels, prima. Maar niet dat geneuzel over allerlei randzaken en landen allemaal aanpakken wanneer ze zich niet aan de regels houden. Geen nieuwe leden meer en de zwakke landen er uit.

Hoe kom je erbij dat de gulden een sterke munteenheid was :?

Duitsland als veel grotere en sterkere economie had een sterke munt de mark en daar hadden wij als slimme Nederlanders onze gulden aan gekoppeld. Domweg omdat de gulden als zelfstandige munt ongeveer net zo sterk was als, pak hem beet, de Joegoslavische dinar. Als we de gulden weer in zouden voeren, dan zouden we hem dus aan die nieuwe mark, oftewel de euro moeten koppelen om hem stabiliteit en waarde te geven. Maar dan hebben we wel een mooi nieuw muntje van vijftig eurocent die we een gulden noemen en dan kunnen we ons even heel rijk wanen.

Trouwens als je dan toch terug in de tijd wilt, waarom kiest iedereen dan toch voor de houten gulden en de spruitjeslucht van de jaren vijftig van de vorige eeuw. Als je dan toch terug in de tijd wil, denk dan groot en kies voor florijn en de VOC in de tijd dat Nederland nog het machtigste land ter wereld was. Weg met die stomme EU regeltjes, gewoon weer andere landen koloniseren, slaven halen en geld verdienen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 02:51

Barbet schreef:
chanicha schreef:
Nederland is altijd heel goed geweest in zijn eigen broek ophouden en ik weet zeker dat dit zou lukken.

Maar hoe heeft Nederland dat gedaan?
Door al eeuwen lang een ondernemend land te zijn, de export is en was het belangrijkste.

Alles stelen wat los en vast zat in onze koloniën, en enthousiaste slavenhandel hielpen ook een boel.
Zou me niet te hard op de borst kloppen wat betreft het nederlandse vergaren van rijkdommen door de eeuwen heen....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 07:28

Nee een nexit wil ik niet.
Maar de EU van nu ook niet.
Er is geen 1 Europa.
Er werd hierboven geschreven dat Regels overal gelijk zijn. Maar dat is dus op veel vlakken ook niet.
Als voorbeeld de verplichte asbest sanering in Nederland. Daar mogen wij ook weer eens voorop lopen.
Maar kijk ook eens naar wat we aan de pomp betalen.

Wij "rijke" landen mogen betalen aan de landen die vertikken om te werken en in te leveren zoals Griekenland.
Landen die er bij zijn gekomen en 50 jaar achter lopen in hun doen en laten en ook niets bijdragen.

Ik begrijp dat er nooit 1 Europa kan zijn, maar nu zijn er ook verschillen die niet kloppen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 07:38

Ik zit op de wip maar neig naar voor.

Juist omdat het erg een verdeel en heers kliek is geworden. Als je rijk/rijker/ stabieler bent mag je er in.
Zo'n constructie zou ALLE Europese landen moeten bevatten.

Ik geloof er niet zo in dat het een economische crisis zou veroorzaken.
Uiteindelijk kopen we en verkopen we overal.
Misschien moet er eens kritisch gekeken worden wat we produceren en of we niet dingen kunnen produceren die vooruitstrevend zijn, halen we meteen inhaalslag.

En misschien eens betere connecties met een IJsland leggen en van hen leren.
We zijn te conservatief en te behoudend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 07:45

Weg gaan is imo achteruitgang, dus nee. Natuurlijk valt er nog veel te verbeteren in de samenwerking en dat zou ook altijd blijven. Dat vergt aan onze kant kritische ministers die goed opkomen voor onze belangen.

Ik denk dat veel mensen maar blijven kijken naar een tijd voor de crisis en voor de euro, maar die tijd is voorbij. Dat draai je niet even terug door uit de EU te stappen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:11

Het is ook een groot deel op vals sentiment gespeeld. Niemand kan weten hoeveel beter of slechter Nederland door de crisis was gekomen zonder EU-lidmaatschap en de euro.

Wij werken al zolang samen op Europees niveau,al vanaf vlak na de oorlog, dat het niet meer weg te denken is.

Als we uit de EU stappen hebben we geen vrij vervoer van mensen en goederen tussen de eu-landen meer. Zie je het voor je grens dicht en bewaakt en lange files. Handig voor een doorvoer haven als Rotterdam. Daarbij komen er waarschijnlijk importheffingen op producten die wij willen leveren aan de EU. Moeten we ook nog aan hun eisen voldoen om te mogen leveren maar hebben daar geen inspraak over.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:39

Ik stem voor een Nexit,dit Europa is helemaal niks.Ik denk ook dat er meer landen uit de EU gaan.
Ze hebben veel te veel landen toegelaten.Ze zouden een Noord-Europese Unie moeten doen,met alleen de sterke landen.Hier is ook al vaker over gesproken in de Media.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:44

gohya schreef:
Ik stem voor een Nexit,dit Europa is helemaal niks.Ik denk ook dat er meer landen uit de EU gaan.
Ze hebben veel te veel landen toegelaten.Ze zouden een Noord-Europese Unie moeten doen,met alleen de sterke landen.Hier is ook al vaker over gesproken in de Media.

Mag ik vragen wat verder je argumenten zijn? :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:49

Ik vind dit EU veel te groot,kost veel teveel geld.Daarbij is het bij veel landen water naar de zee dragen.Dit EU is geen oplossing voor verschillende landen,kijk naar Griekenland,al zoveel miljarden gekregen en nóg is er niks opgelost daar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:49

Ik vind het jammer dat er bij een heel exit gebeuren alleen maar over grenzen gerept wordt als je voor bent.

Voor mij gaat het om iets dat fundamenteel is: zoveel mogelijk vrijheid en zeggenschap over de regels.

Het lijkt wel een vreselijk huwelijk: 'Ik mag steeds minder en moet steeds meer doen om mijn partner tevreden te houden. Maar verdorie wat is die partner van me toch rijk! Kijk eens wat een mooi huis we hebben! En ik mag zomaar bij de buren op bezoek zonder dat eerst even te vragen!'
Als een bokker dit zou zeggen over haar relatie zouden we met z'n allen schreeuwen dat ze weg moet bij die vent. Maar nu het om de EU gaat moeten we angstvallig blijven.

Ik ben en blijf voor meer vrijheid. Als dat betekent dat ik 10 jaar lang op water en brood moet teren dan doe ik dat. En ja, dat is verdraait zwaar. Maar niet voor eeuwig.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:57

gohya schreef:
Ik vind dit EU veel te groot,kost veel teveel geld.Daarbij is het bij veel landen water naar de zee dragen.Dit EU is geen oplossing voor verschillende landen,kijk naar Griekenland,al zoveel miljarden gekregen en nóg is er niks opgelost daar.

De EU is groot, dat klopt. En ik denk zeker dat er hervormingen moeten komen, maar de armere landen eruit schoppen is nu geen optie meer. Wij eruit is ook geen optie.

Het zal wel langer dan 10 jaar duren voor alles weer op z'n plek is. NL is hoe dan ook een welvarend land; goed pensioenstelsel (zeker in vergelijking met andere landen), goed onderwijs (ik ook baal van het leenstelsel), goede sociale zekerheid. Er is zeker wel armoede en misstanden, maar zolang bijna iedereen een dak boven zijn hoofd heeft, eten heeft, er is sociale zekerheid. Gemiddeld genomen, ik weet dat veel mensen het ook zwaar hebben.
En dat alles kan deels door... subsidies van de EU. Stap eruit, creeër inflatie( dus alles duurder),
economische achteruitgang, Rotterdam en Schiphol zullen hun positie kwijtraken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:00

Kijk als de EU niks wil veranderen,dan zeg ik Stap eruit.Want zoals het nu gaat werkt niet,het is gewoon een zootje nu.De EU moet idd. hervormd worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:03

Voor een handelsnatie als Nederland is het echt een doodsteek.
Door eruit te stappen bepaal je NL niet zelf de regels.
De andere landen in de EU bepalen op wat voor basis er nog handel gedreven mag worden en dat is slikken of stikken.
Plus dat de haven van Rotterdam en de luchthavens Schiphol en Maastricht nu belangrijke buitengrenzen zijn om de EU in te komen.
Denk je nu echt dat men hun goederen in Rotterdam/Schiphol gaat inklaren en dan bij de grens met Duitsland/België nogmaals?
De schepen zullen liever rechtstreeks naar Antwerpen of Bremen varen en de EU binnen komen, Rotterdam kan dan fluiten naar de inkomsten van opslag/overslag etc.

Ook voor wat betreft de export. Veel handelsverdragen met derde landen zijn gestoeld op het feit dat we nu deel uit maken van de EU.
Die komen dus eerst ook te vervallen en moeten opnieuw gesloten worden.
Maar waarom zou een derde land perse iets uit Nederland willen, als die het ook uit de hele EU kan laten komen zonder extra verdrag?

Door eruit te stappen zouden we onszelf niet vrijer maar nog veel afhankelijker maken van andere landen.
We kunnen er mijns inziens beter in blijven en met Frankrijk, Denemarken en Duitsland werken aan een ander Europa.