Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
janderegelaa schreef:Ierpier schreef:Tegen. Ik heb nog geen enkel argument gehoord voor een nexit dat niet racistisch, populistisch of grofweg ongefundeerd was. Ik vind een terugkeer naar de goede oude tijd absoluut geen argument. De welvaart is alleen omhoog gegaan en de wereld is in zoverre geglobaliseerd dat een terugkeer naar "vroeger" met de gulden stomweg niet meer van deze tijd is. Maak je geen illusies met "Noorwegen doet het ook prima". Noorwegen barst namelijk van de olie, en wij niet. De EU is in die goede ouwe tijd niet voor niets opgericht, blijkbaar vond men dat nodig.
En dat ik voor in de Eu blijven ben betekent niet dat ik het met alles eens ben wat de eu doet, maar als je uit de wagen stapt kun je m al helemaal niet meer besturen (of erop meerijden).
En ik heb al helemaal de pest aan dat "zij", "de mannen in Brussel" en "geldgraaiers" gedoe.
De EU is opgericht om te voorkomen dat er weer oorlog zou komen.
Tegenwoordig bepalen ze in Brussel zelfs hoe recht een komkommer moet zijn om in de winkel te mogen liggen(en dat is geen grapje).
Ierpier schreef:Tegen. Ik heb nog geen enkel argument gehoord voor een nexit dat niet racistisch, populistisch of grofweg ongefundeerd was. Ik vind een terugkeer naar de goede oude tijd absoluut geen argument. De welvaart is alleen omhoog gegaan en de wereld is in zoverre geglobaliseerd dat een terugkeer naar "vroeger" met de gulden stomweg niet meer van deze tijd is. Maak je geen illusies met "Noorwegen doet het ook prima". Noorwegen barst namelijk van de olie, en wij niet. De EU is in die goede ouwe tijd niet voor niets opgericht, blijkbaar vond men dat nodig.
En dat ik voor in de Eu blijven ben betekent niet dat ik het met alles eens ben wat de eu doet, maar als je uit de wagen stapt kun je m al helemaal niet meer besturen (of erop meerijden).
En ik heb al helemaal de pest aan dat "zij", "de mannen in Brussel" en "geldgraaiers" gedoe.
R12312 schreef:Ruim 60 jaar geleden is de Europese samenwerking al begonnen, welke langzaam werd uitgebreid met meerdere landen. Nu wordt er net gedaan of het gebeurd is tijdens de invoering van de euro.
Celiien schreef:Janderegelaar: kredietwaardigheid van een land worst wel degelijk gebruikt bij de bepaling van de waarde van valuta. Kredietwaardigheid = vertrouwen kweken. Geen vertrouwen is daling van de koers... dat zag je gisterochtend met de pond gebeuren. De enige reden waarom deze nu weer een stukje hoger is, is vanwege de belegspeculaties
janderegelaa schreef:Celiien schreef:Janderegelaar: kredietwaardigheid van een land worst wel degelijk gebruikt bij de bepaling van de waarde van valuta. Kredietwaardigheid = vertrouwen kweken. Geen vertrouwen is daling van de koers... dat zag je gigbsterochtend met de pond gebeuren. De enige reden waarom deze nu weer een stukje hoger is, is vanwege de belegspeculaties
Klopt. Maar zij draaide het om. Maar omdat de kredietwaardigheid van bijvoorbeeld Griekenland heel erg laag is wordt de Euro minder waard. En kunnen wij ook minder kopen voor onze Euro.
Dit zou niet gebeuren met een eigen sterke munt zoals de gulden was. En al zou die nu minder waard zijn op een bepaald moment dan is het onze eigen schuld en kunnen we er zelf iets aan doen.
bigone schreef:Emmaa_ schreef:Nederland is een exporteconomie. Een grote rede dat wij zo'n exportland zijn is dat we onderdeel zijn van een enorm stabiele munteenheid waar veel vertrouwen in is. Als we eruit stappen dondert onze economie in. Dus nee, ik ben absoluut tegen een Nexit.
Onze gulden was een van de meest stabiele munteenheden ter wereld, dus die vlieger gaat niet op. Ik heb voor gestemd en wel met de reden dat de EU zich weer moet gaan bezig houden met het doel waar de EEG voor is opgericht, handel en transport en veiligheid moet er ook bij. Nu steken ze overal hun neuzen in, bepalen bijna alles en de regeringen van de landen lopen aan het handje en kruipen om het hardst om het de EU naar de zin te maken, met Nederland voorop. Gemeenschappelijke overkoepelende regels, prima. Maar niet dat geneuzel over allerlei randzaken en landen allemaal aanpakken wanneer ze zich niet aan de regels houden. Geen nieuwe leden meer en de zwakke landen er uit.
Barbet schreef:chanicha schreef:Nederland is altijd heel goed geweest in zijn eigen broek ophouden en ik weet zeker dat dit zou lukken.
Maar hoe heeft Nederland dat gedaan?
Door al eeuwen lang een ondernemend land te zijn, de export is en was het belangrijkste.
gohya schreef:Ik stem voor een Nexit,dit Europa is helemaal niks.Ik denk ook dat er meer landen uit de EU gaan.
Ze hebben veel te veel landen toegelaten.Ze zouden een Noord-Europese Unie moeten doen,met alleen de sterke landen.Hier is ook al vaker over gesproken in de Media.
gohya schreef:Ik vind dit EU veel te groot,kost veel teveel geld.Daarbij is het bij veel landen water naar de zee dragen.Dit EU is geen oplossing voor verschillende landen,kijk naar Griekenland,al zoveel miljarden gekregen en nóg is er niks opgelost daar.