Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:31

Dan is er ook geen democratie. Want dan hadden ze er nooit over moeten laten stemmen. Als de uitkomst toch al bekend is, waarom dan nog mensen laten stemmen? Dan hadden ze het er gewoon door moeten drukken zonder te kijken naar wat het volk wil.

Als je maar bij de EU wilt horen en je volk er uiteindelijk aan onderdoor gaat, heb je het dan goed gedaan? Ik zie de komende jaren de rijken alleen maar rijker worden en de armen alleen maar armer. En ik ben bang dat als Brexit erdoor is, wij alleen nog maar meer armoede in ons land gaan krijgen. Alleen maar om hun gelijk te halen dat het zo slecht was dat GB de EU heeft verlaten.

En wie draait voor alles op? Juist ja, wij het volk. En waarom? Omdat het kan.

Bonna

Ik denk alleen wel dat de meeste deskundigen het veel meer met elkaar eens waren dan wij denken: het VK gaat een onzekere en rumoerige tijd tegemoed.

Dit is ook de reden dat de pond zoveel gedaald is: de toekomst van het land is slecht te voorspellen, wat zorgt voor veel economische onrust, dat is slecht voor de waarde van de munt. Als het VK daadwerkelijk de en verlaat, zal wet en regelgeving rondom handel veranderen, dat maakt het voor alle handelspartners super onzeker en daarmee in ieder geval op korte termijn slecht voor de Britse economie.

het referendum was trouwens 'raadgevend' omdat bindende referenda niet bestaan daar. De House of Commons heeft altijd de theoretische mogelijkheid om iets te verwerpen/aan te nemen. wel is er door beide kampen gezegd dat ze het ook willen gaan uitvoeren.

Het is wel frappant om te zien dat het 'nee' kamp nu eigenlijk niet precies weet wat ze ermee moeten. Ipv meteen artikel 50(uittreden uit de unie) in werking te stellen, willen ze eerst 'overleggen'...

een uittreding gaat wel nog sowieso 2 jaar duren vanaf het inwerking treden van dat artikel, dus alle' voordelen' die het leave kamp wil hebben, zullen nog minimaal zolang op zich laten wachten.

purny

DarkoFoitzik schreef:
wij gaan ook eind dit jaa rop vakantie.

dank ben ik verkeerd ginformeerd. ik was in de veronderstelling dat het ene bindend referendum was.

de handel verdragen met de EU zijn een groot voordeel voor GB. ze zijn een van de grootste import en export landen. door als 1 front op te treden kun je veel meer druk uitoefenen op eventuele handels partijen. dit zal voor Gb een groot punt zijn denk ik wat ze nu verliezen.

Zo komt het ook over. Voor iedereen

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:32

Als ik zou moeten stemmen, zou ik het niet weten. Het is Nee EU, met al die opgelegde verplichten en vooral al dat geld wat het kost, waardoor onze maandelijkse kosten zo gestegen zijn.
En JA EU, bijvoorbeeld omdat het gunstig is voor ondernemers en ook voor ons (geen invoer kosten), vrij reizen en één muntsoort. Dus geen kosten om te wisselen e.d.

Wat betreft vluchtelingen ga ik niet zo kort door de bocht om te zeggen "ze moeten terug enz."
Het beleid moet anders !
Zet 350 jonge mannen uit bijvoorbeeld Den Haag bij elkaar in één gebouw en laat die de hele dag niks doen. Geef ze een beetje zakgeld in de week en succes..... Dat gaat ook echt niet goed. Dus zou wel anders moeten, maar je kunt niet zomaar zeggen : daar blijven !

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:33

Resistance schreef:
jasmijn16 schreef:
Ik vraag me af wat nou precies de nadelen zijn van het uit de EU stappen? Ik zie zelf namelijk meer voordelen. Het uit de EU stappen zal de eerste 2 jaar zwaar zijn, maar kijk naar Denemarken, ze zitten niet bij de EU en hun economie loopt super..

Denemarken zit wel bij de EU... Noorwegen en Zwitserland zitten niet bij de EU maar die hebben zo belachelijk veel geld dat ze het makkelijk zonder de EU kunnen. Er is een grote kans dat Engeland wel een arm land wordt, het is namelijk al niet het meest welvarende land ter wereld.

Oh oeps dan heb ik me vergist sorry!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:34

Met geld wisselen. Je kunt ook een hele hoop geld opsparen en dan wisselen zodat je niet aan die kosten komt te zitten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:35

Laurie schreef:
Door de strot duwen, want? Had Rutte een andere keus dan? Je kunt toch niet als één lidstaat zijnde voor heel Europa gaan beslissen? :+

Wel wanneer voor een besluit unanimiteit is vereist. Stemt één land niet in, dan gaat dat besluit (in die vorm) dus niet door.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:38

jasmijn16 schreef:
Ik vraag me af wat nou precies de nadelen zijn van het uit de EU stappen? Ik zie zelf namelijk meer voordelen. Het uit de EU stappen zal de eerste 2 jaar zwaar zijn, maar kijk naar Denemarken, ze zitten niet bij de EU en hun economie loopt super..

Denk bv aan de Maastrichtnorm.. Een europese regel die zegt dat nederland niet meer dan zoveel procent mag uitgeven dan wat we hebben. Onze staatsschuld mag niet meer dan 60% van ons bbp zijn. In de jaren 80 liet onze overheid de staatsschuld ineens enorm hard oplopen. Even later werd dit verdrag ingevoerd om te voorkomen dat nederland zich nog verder in de problemen werkte. Onze staatsschuld stijgt nog steeds, maar niet meer zo hard. Zonder de EU kan NL weer volop geld lenen van bedrijven en komen we nooit van die enorme schuld af. Om maar een voorbeeld te noemen. Denemarken heeft veel minder schulden, die hebben hun zaakjes gewoon beter op orde.
Als wij nu een goede regering hadden die wisten waar ze mee bezig waren en de ene na de andere goede beslissing zouden nemen dan zou ik zeggen ja, prima, probeer het maar zonder de EU.. Maar ik heb gewoon te weinig vertrouwen in onze sukkeltjes in Den Haag :=

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:39

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:43

8nnemiek schreef:
KimD schreef:
Wat dan wel weer gunstig is, is dat we in Augustus 2 weken daar op vakantie gaan en de pond vannacht gekelderd is. :+ Ben me aan het bedenken of ik geld zal bestellen. :P

:+
Ik zat al te kijken of ik vandaag dan toch maar die slowjuicer uit GB zou bestellen, die nu ineens 120 euro kost ipv 130 euro :Y)
Maar als ik de vooruitzichten moet geloven gaat de pond nog wel verder dalen..

Ik denk ook dat ik nog even wachten. :j

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:44

oomens schreef:
Laurie schreef:
Door de strot duwen, want? Had Rutte een andere keus dan? Je kunt toch niet als één lidstaat zijnde voor heel Europa gaan beslissen? :+

Wel wanneer voor een besluit unanimiteit is vereist. Stemt één land niet in, dan gaat dat besluit (in die vorm) dus niet door.

Dat kan inderdaad, de vraag is alleen of je daar in dit geval beter van was geworden.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:44

Mag ik iets vragen als kind zijnde hier? :D
Het was toch altijd de bedoelingen dat landen uit de Europese Unie elkaar zouden 'beschermen' als ze oorlog kregen? Wat gebeurt er nou als Engeland oorlog krijgt? Gaan we ze dan helemaal niet meer helpen..? En hetzelfde met financiele ondersteuning?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:46

Unique6 schreef:
Mag ik iets vragen als kind zijnde hier? :D
Het was toch altijd de bedoelingen dat landen uit de Europese Unie elkaar zouden 'beschermen' als ze oorlog kregen? Wat gebeurt er nou als Engeland oorlog krijgt? Gaan we ze dan helemaal niet meer helpen..? En hetzelfde met financiele ondersteuning?

De EU is economisch/bestuurlijk/politiek. Voor oorlogen hebben we de NATO. Daar zit GB gewoon in en dat zal ook niet veranderen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:48

Volgens mij gaat de EU vooral over financiële bescherming, als je naar bescherming kijkt. Zoals hoe de EU Griekenland hielp.
Bij een echte oorlog zal heel europa elkaar gewoon steunen. Maar omdat het een eiland is verwacht ik niet dat daar ooit een oorlog zal beginnen, dat is strategisch niet zo'n slimme zet volgens mij :Y)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:49

Ik had dit eigenlijk wel een beetje verwacht, al maakt dat het niet minder teleurstellend. Afgelopen week in Engeland geweest en bijna iedereen die ik sprak was voor een Brexit.
Grappig feitje: Het kamp dat zo hard voor het verlaten van de EU was komt nu terug op zijn argumenten met dat het een 'vergissing' was. Alles om maar zoveel mogelijk stemmen te werven he? Daarnaast stemden de meesten in verband met de vluchtelingencrisis omdat ze die vluchtelingen hun land uit willen hebben. Het sluiten van de grenzen voor deze hulpbehoevende mensen is voor veel de drijfveer geweest. Stelletje sukkels.

Wat betreft NL denk ik dat wij buiten een Wilders die nu Nexit roept niet al te veel eronder zullen lijden. We kunnen naar genoeg andere landen exporteren en de handelsovereenkomsten met de Britten zullen er wel weer komen te liggen, daar ben ik niet bang voor. De mensen die veel met de UK te maken hebben zullen er wel meer last van krijgen. Denk aan het aanvragen van visums e.d.. Engeland zal een veel grotere klap krijgen. Ik vind het een erg domme keuze, gebaseerd op leugens en angst.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:50

8nnemiek schreef:
Volgens mij gaat de EU vooral over financiële bescherming, als je naar bescherming kijkt. Zoals hoe de EU Griekenland hielp.
Bij een echte oorlog zal heel europa elkaar gewoon steunen. Maar omdat het een eiland is verwacht ik niet dat daar ooit een oorlog zal beginnen, dat is strategisch niet zo'n slimme zet volgens mij :Y)

Nee dan heb je inderdaad een behoorlijke onnozellaar. :')

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:51

Haha okay dankjulliewel!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:57

Noorwegen betaald wel 850 miljoen euro aan Europa om te kunnen handel drijven met europese landen. Volgens mij doet Zwitserland dat ook. Dat zijn beide erg rijke landen die zich dat kunnen permitteren. Zo is het ons in elk geval uitgelegd gisteren in het nieuws. De meeste britten weten ook niet waarom ze eruit willen en voor nee hebben gestemd. Het meest frappante vond ik die advocate die ze intervieuwden aan het kiesstation. Zij gaf grif toe dat ze beter op de hoogte was dan de meest gewone brit. Zij stemde dus voor ja.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:58

Ik ben nu op vakantie in Engeland en had langs de weg al vooral "Vote leave" posters gezien.
Denk dat het zware tijd gaat worden voor de Britten... voordeel voor mij is dat mijn vakantie uitgaven zo wel een stukje goedkoper worden :+ Maar eigenlijk vind ik het maar stom van ze... en volgende vakantie zal eerder Denemarken of Zweden worden.
De verschillen tussen arm en rijk zijn in GB al best wel groot en vermoed dat dat alleen maar erger gaat worden.
Wat betreft Nexit... dat zou echt het aller aller domste zijn... onze economie is helemaal afhankelijk van grotere landen met op nummer 1 Duitsland... al dat geld en regeltjes ben je ook niet opeens vanaf als je uit de EU stapt... en we hebben ook veel gewonnen met de EU veel meer dan de meeste nu beseffen.
Zwitserland en Noorwegen kunnen zichzelf zonder moeite bedruipen en hebben daarnaast ook afspraken met de EU over handel etc. Hun situatie is niet te vergelijken met Nederland... en jammer voor de Britten ook niet met de UK (of ze moeten net op een berg met dure grondstoffen zijn gestuit)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:04

goldenarrow schreef:
Ik had dit eigenlijk wel een beetje verwacht, al maakt dat het niet minder teleurstellend. Afgelopen week in Engeland geweest en bijna iedereen die ik sprak was voor een Brexit.
Grappig feitje: Het kamp dat zo hard voor het verlaten van de EU was komt nu terug op zijn argumenten met dat het een 'vergissing' was. Alles om maar zoveel mogelijk stemmen te werven he? Daarnaast stemden de meesten in verband met de vluchtelingencrisis omdat ze die vluchtelingen hun land uit willen hebben. Het sluiten van de grenzen voor deze hulpbehoevende mensen is voor veel de drijfveer geweest. <KNIP>

De handvol Britten die ik zo'n beetje dagelijks spreek zijn qua Brexit inderdaad vooral gefocust op vluchtelingen. Niet eens in de zin van angst voor terrorisme, maar gewoon in de zin van: "They're coming to take our job and our money".

goldenarrow schreef:
Wat betreft NL denk ik dat wij buiten een Wilders die nu Nexit roept niet al te veel eronder zullen lijden. We kunnen naar genoeg andere landen exporteren en de handelsovereenkomsten met de Britten zullen er wel weer komen te liggen, daar ben ik niet bang voor. De mensen die veel met de UK te maken hebben zullen er wel meer last van krijgen. Denk aan het aanvragen van visums e.d.. Engeland zal een veel grotere klap krijgen. Ik vind het een erg domme keuze, gebaseerd op leugens en angst.

Mee eens.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:12

HOW AGES VOTED
(YouGov poll)
18-24: 75% Remain
25-49: 56% Remain
50-64: 44% Remain
65+: 39% Remain
#EUref

Als dit waar is, is de jongere generatie voor het blijven in de EU en is de meerderheid van de oudere generatie voor Brexit.

Het kan nadelige gevolgen hebben voor Nederland. Wij zijn afhankelijk van export en dus ook van de economie van onze handelspartners. GB is één van de belangrijkste handelspartners voor Nederland. Als het daar economisch minder gaat zal de handel met GB ook minder worden. Simpelweg omdat ze de middelen dan niet meer hebben.

Op korte termijn: de beurskoersen zullen naar verwachting vandaag enorm dalen. Dat komt door de onrust en zoals we nog wel weten uit 2008 moet dat niet te lang duren. :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:19

goldenarrow schreef:
Grappig feitje: Het kamp dat zo hard voor het verlaten van de EU was komt nu terug op zijn argumenten met dat het een 'vergissing' was. Alles om maar zoveel mogelijk stemmen te werven he? Daarnaast stemden de meesten in verband met de vluchtelingencrisis omdat ze die vluchtelingen hun land uit willen hebben. Het sluiten van de grenzen voor deze hulpbehoevende mensen is voor veel de drijfveer geweest. Stelletje sukkels.

Er was anders op het nieuws vanmorgen een PvdA EU parlementariër die zei dat het nu tijd is voor NL om een referendum te houden.

Voor iedereen die denkt dat dit met vluchtelingen te maken heeft, dat is echt onzin. Het heeft te maken met de ondemocratische besluitvorming in Brussel.

Ik ben niet tegen 1 Europa maar wel in deze vorm. Als je 1 wilt zijn moet je ook alles gelijk trekken.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:21

Westernfreak schreef:
Op korte termijn: de beurskoersen zullen naar verwachting vandaag enorm dalen. Dat komt door de onrust en zoals we nog wel weten uit 2008 moet dat niet te lang duren. :+

Ze zijn al enorm gedaald vandaag. Vanochtend bij de opening hebben de beurzen al forse verliezen geleden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:23

janderegelaa schreef:
Er was anders op het nieuws vanmorgen een PvdA EU parlementariër die zei dat het nu tijd is voor NL om een referendum te houden.

Voor iedereen die denkt dat dit met vluchtelingen te maken heeft, dat is echt onzin. <KNIP>

Een (groot) deel van de Britten die voor de Brexit gestemd hebben zijn het niet met je eens.

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:25

Wauw, ik had dit echt niet verwacht.. Vorig jaar nog zo mijn best gedaan om in de UK te kunnen blijven wonen, maar wat ben ik nu blij dat ik op tijd weer terug naar Nederland ben gekomen.. Dat Bristol dan weer wilde blijven maakt het dan weer een beetje goed :p.

Ik hoop dat de consequenties niet erg voelbaar zullen zijn. Wel vraag ik mij af wat er inderdaad gaat gebeuren met vakanties en wat wij er in het 'dagelijks leven' van gaan merken.

Hier ook een vakantie in Augustus, ben benieuwd wat de wisselkoers dan is! Bizar hoe dat zo heeft kunnen dalen, helemaal als ik bedenk dat ik nog rustig 1,40 moest betalen voor mijn ponden toen ik daar nog woonde..