Honden-eet festival in China; Cultureel erfgoed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:47

RaafSmits schreef:
Het gaat mij er niet om dat het nu een hond of een kat zou zijn.

Waar het om gaat is de sadistische en wrede manier van een dier doden onder het mom van "Cultureel erfgoed "
Én dat het wereldwijd mensen dus te weinig boeit om hun stem te willen laten horen.
Waarom wél tegen het 'Cultureel erfgoed "van de Spanjaarden zijn als het gaat om stierenvechten, maar op deze manier dieren slachten onder het mom van "wij zijn ook niet altijd even aardig voor ons slachtvee" naast ons neer leggen.
Is het dan het onbekende of is het de ver van mijn bed show?

Ik ben het met je eens. Zoals ik in mijn eerdere post aangaf vind ik dat de mensheid wereldwijd eens bij zinnen moet komen.

We moeten kritischer worden. Maar niet alleen ten overstaan van China. Ook ons eigen beleid m.b.t slachtvee moet bekeken worden. Ook de jacht op de laatste walvissen voor consumptie. Het snijden in levende kikkers voor de billetjes, het levend teruggooien van een hulpeloze haai als de vinnen eraf gesneden zijn, etc, etc.

Voor onze consumptie is er wereldwijd zo vreselijk veel leed, en dát moet stoppen. Eten? Prima, met mate en met respect! En onder respect versta ik een snelle en pijnloze dood.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 20:55

Dus omdat de slachtdieren in Nederland het slecht hebben hoef je je niet druk te maken om het lot van andere dieren in het Buitenland?
Dat is lekker makkelijk.

En nee....het is geen pot verwijt de ketel verhaal.
Denk alleen dat in Europa steeds meer mensen hun nek durven uit te steken waar het dit soort praktijken betreft.
Dat gelukkig ook steeds meer mensen het besef hebben wat er in de wereld van consumptiedieren gebeurt.
Maar is het niet zo dat er zelfs bij halal geslachte dieren tegenwoordig steeds strenger toezicht is in onze slachthuizen?
Dat je hier in Nederland ook geen schaap meer mag slachten op een balkonnetje drie hoog achter of in een badkuip?
Het zijn kleine ( te kleine ) stappen.......maar er gebeurt tenminste iets.
Dat kan je over China niet zeggen.
Dat is dus op zo een "honden eet festival " ( alleen de naam al ) nog erg ver te zoeken.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:59

Vjestagirl schreef:
RaafSmits schreef:
Het gaat mij er niet om dat het nu een hond of een kat zou zijn.

Waar het om gaat is de sadistische en wrede manier van een dier doden onder het mom van "Cultureel erfgoed "
Én dat het wereldwijd mensen dus te weinig boeit om hun stem te willen laten horen.
Waarom wél tegen het 'Cultureel erfgoed "van de Spanjaarden zijn als het gaat om stierenvechten, maar op deze manier dieren slachten onder het mom van "wij zijn ook niet altijd even aardig voor ons slachtvee" naast ons neer leggen.
Is het dan het onbekende of is het de ver van mijn bed show?

Ik denk dat het een combinatie is. Als je het hebt over stierenvechten wordt ook al vrij snel onze eigen bio industrie aangehaald.

Ik denk dat mensen niet perse een probleem hebben met het feit dat het aangekaart wordt dat er ergens ter wereld dingen fout gaan (walvissen jacht, haaienvinnensoep, op veel plekker worden insecten en slangen ook levend gewokt/gekookt) maar aan het feit dat we onszelf moreel superieur lijken te vinden.

juist. Overal in de wereld worden verschrikkelijke dingen uitgehaald met dieren, hier ook! En ik heb er moeite mee dat het blijkbaar bij anderen met andere dieren erger gevonden wordt dan hoe wij hier zelf met dieren omgaan terwijl dit misschien in hun ogen net zo barbaars is

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:02

RaafSmits schreef:
Dus omdat de slachtdieren in Nederland het slecht hebben hoef je je niet druk te maken om het lot van andere dieren in het Buitenland?
Dat is lekker makkelijk.

Ik herhaal: de mensheid moet wereldwijd bij zinnen komen. Dus niets 'lekker makkelijk'.

RaafSmits schreef:

Jawel. In China zelf zijn óók tegenstanders genoeg die protesteren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:07

RaafSmits schreef:
Dat is lekker makkelijk.

Nee, dat is zegt niemand. Alleen is het lekker makkelijk om je alléén druk te maken over andere dieren in het Buitenland en vervolgens wel je ogen dicht te doen voor wat er in Nederland gebeurd.

Wat mij tegenstaat is dat de toon in nieuwsberichten vaak ontzettend neerbuigend is. "Dáár hebben ze rare gebruiken, dáár doen ze dingen die wij niet doen, dáár is het slecht. Daar daar daar. In Nederland gebeuren er ook slechte dingen? Ach ja, maar onze economie, maar onze behoefte om bij iedere maaltijd vlees te eten, maar onze boeren, maar onze wet en regelgeving, maar maar maar." Voor mijn gevoel zijn er zó veel excuses voor wat wij doen ("het gaat al met kleine stapjes beter") en geen enkel begrip voor wat er ergens anders gebeurd.

Wat niet wil zeggen dat ik niet denk dat het veranderd moet worden, maar dan wel globaal, en niet alleen dáár.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 21:08

Ik denk niet dat het erger gevonden wordt danzzz.
Ik verbaas me er alleen over dat dit nog zo een onbekend verschijnsel is dat er niemand de moeite nam om een ander zijn mening eens te vragen.
Zeker op een forum met zo een hoop dierenliefhebbers.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:10

RaafSmits schreef:
Ik denk niet dat het erger gevonden wordt danzzz.
Ik verbaas me er alleen over dat dit nog zo een onbekend verschijnsel is dat er niemand de moeite nam om een ander zijn mening eens te vragen.
Zeker op een forum met zo een hoop dierenliefhebbers.

Wat een absurd argument. Omdat niemand eerder een topic geopend heeft wil dat niet zeggen dat we het allemaal goedkeuren.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 21:12

Palmera schreef:
RaafSmits schreef:
Dat is lekker makkelijk.

Ik herhaal: de mensheid moet wereldwijd bij zinnen komen. Dus niets 'lekker makkelijk'.

RaafSmits schreef:

Jawel. In China zelf zijn óók tegenstanders genoeg die protesteren.

Gelukkig steeds meer!!
Ik ken Chinezen die dus niet!! naar bepaalde wijken gaan omdat ze dus weten dat daar dieren/ honden op een gruwelijke manier verhandeld en geslacht worden.
Onder het mom van "zo vers mogelijk eten "
Kikkers levend villen......dat soort dingen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:12

[***] schreef:
danzzz schreef:
ens uit de stal geplukt, ook geslagen maar dood geschoten. kreeften worden ook levend gekookt.

De honden en katten worden gewoon net zo geslacht als hier de varkens en koeien en ook daar lopen lompe mongolen rond die het toebrengen van leed aan een dier fijn vinden, maar die mongolen lopen hier ook in de voedselindustrie rond.

Dus omdat het ook in Nederland gebeurd is het geen probleem?

Tuurlijk is het een dierenwelzijnprobleem, maar: als je graag wijst naar andere landen moet je wel zelf een voorbeeld zijn! Dat maakt het statement geloofwaardiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:56

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:03

Dan moeten jullie Marc Ching eens gaan volgen op Facebook! Hij reist regelmatig af naar Azie om daar de hondenslachthuizen binnen te dringen en daar een hoop honden op te kopen. Die lapt hij op, worden overgebracht naar de US en daar krijgen ze een nieuw tehuis.

Hij is nu in Yulin om het slachten tegen te gaan, hij heeft met veel slachthuizen/slagers al een deal gesloten. Hij helpt hun dan met het opzetten van een vegetarische noodle kraam (bijvoorbeeld) in ruil voor dat zij stoppen met hondenvlees.

Die man, echt mijn held. Hij doet hetgeen waar zoveel mensen van dromen om te doen..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:04

Oh ik word hier altijd zo verdrietig van.. Sowieso de mentaliteit in dat soort landen toe dieren :n Nog maar een paar tijgers over in het wild? Afschieten die hap want van hun botten krijgen wij een mega erectie. Haaien? In de soep ermee, maar dan alleen de vinnen, de rest mag weg :j

Echt wal-ge-lijk :r En nee, ik eet zelf ook geen hompen vlees per dag, dat beperk ik tot het minimum en het liefst biologisch. In en in triest hoe sommige mensen met dieren omgaan. Krijg er echt bijna moordneigingen van :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:04

Marc Ching volg ik ook. Eindelijk mensen die echt actie ondernemen +:)+ _/-\o_

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:06

[***] schreef:
danzzz schreef:
ens uit de stal geplukt, ook geslagen maar dood geschoten. kreeften worden ook levend gekookt.

De honden en katten worden gewoon net zo geslacht als hier de varkens en koeien en ook daar lopen lompe mongolen rond die het toebrengen van leed aan een dier fijn vinden, maar die mongolen lopen hier ook in de voedselindustrie rond.

Dus omdat het ook in Nederland gebeurd is het geen probleem?

Je moet juist andersom redeneren..
Niet: omdat het hier gebeurt, is het daar geen probleem. Maar: het gebeurt daar ook, dus is het hier ook een probleem :).

Daar is het vreselijk dat honden en katten levend gekookt worden :n.
Maar hier ook.. kreeften levend gekookt, varkens onverdoofd gecastreerd, koeienstaarten afgeknipt, kippensnavels afgebrand. Oh, ooit een filmpje van een kuikenversnipperaar gezien :r?

Het is niet dat ik probeer om het daar goed te praten (want iedereen ziet toch wel in dat het vreselijk is) maar om in te laten zien dat het hier ook niet goed is.

Hier moet het diervriendelijker, daar moet het diervriendelijker. Onafhankelijk van wat voor dier het is.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 19:12

Dat is inderdaad heel goed nieuws!!
Zou wat zijn als dat wereldwijd zou worden ingevoerd.
Lijkt me beter dan een kind op de Nederlandse school zijn glaasje Ranja te verbieden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:08

rapido schreef:
Marc Ching volg ik ook. Eindelijk mensen die echt actie ondernemen +:)+ _/-\o_

Heb hem even opgezocht, prachtig wat hij doet allemaal, ook hoe hij zijn verhalen verteld vind ik heel mooi :)

PlantsTho

Re: Honden-eet festival in China; Cultureel erfgoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:31

Selectieve compassie. Een hond is wel erg, maar een koe, kreeft (levend gekookt!) of varken niet?

Goof schreef:
Ach kom op zeg.
Hier is het ook niet perfect en hier lijden ook dieren.
Maar hoe vaak hoor je dat hier, in Nl, koeien en varkens (voor de lol!!!) levend gevild of levend gekookt worden? Wil je die vergelijking nu serieus maken?

In NL worden op grote schaal dieren voor de lol (namelijk het bevredigen van jouw smaakpapillen) doodgemaakt..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:40

269_life schreef:
Selectieve compassie. Een hond is wel erg, maar een koe, kreeft (levend gekookt!) of varken niet?

Goof schreef:
Ach kom op zeg.
Hier is het ook niet perfect en hier lijden ook dieren.
Maar hoe vaak hoor je dat hier, in Nl, koeien en varkens (voor de lol!!!) levend gevild of levend gekookt worden? Wil je die vergelijking nu serieus maken?

In NL worden op grote schaal dieren voor de lol (namelijk het bevredigen van jouw smaakpapillen) doodgemaakt..

Wat irritant zeg weer zo'n post.. :o het gaat niet om het doodmaken maar om de manier waarop zoals in de quote die je aanhaalt al staat.

Die Marc Ching volg ik ook, echt een topper :D
Hij heeft opvang nodig voor alle honden, dus als jullie opvangers/asielen weten daar in de buurt.. :) doneren kan overigens ook en is ook nodig!

PlantsTho

Re: Honden-eet festival in China; Cultureel erfgoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:47

Daar geef ik toch ook kritiek op?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:10

269_life schreef:

Niet echt. Als een dier doodgemaakt wordt om te eten is dat niet voor de lol. Het is niet omdat de ene persoon geen vlees eet dat de andere die het wel eet een dier doodt voor de lol.
Het grote probleem is hier ook niet dat er "hond" gegeten wordt. Wél de wijze waarop ze behandeld worden. Moesten de dieren een goed leven hebben en op een humane manier afgemaakt worden is er eigenlijk geen probleem.
En dat staat los van het feit dat koeien en varkens en kippen hier onder erbarmelijke omstandigheden gekweekt en gehouden worden,(dit is uiteraard ook niet ok!) maar daar gaat dit topic niet over.

De reacties waarin het daar met hier vergeleken wordt en daarom goed of slechtgepraat doen absoluut niet ter zake. Alsook de discussie over wel of geen vlees eten is hier niet van doen...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:17

het is ook gewoon vlees, iedereen die vlees eet een dier.. ... (de manier waarop het hier gaat is niet altijd misschien niet echt diervriendelijk maar ook niet bij andere dierensoorten).

als wij een groot barbeque feest houden is het toevallig varken kip en rund. daar eten ze hond en kat..

in inda zijn koeien weer heilig.. hier zijn honden huisdieren, in china eten ze hond.

festival is niet echt diervriendelijk wat ik lees in de media las ik, worden ook huisdieren vermist rond dat festival.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:24

Ik kan er niet eens iets nuttigs over zeggen... de walging is te groot.. wat mij betreft b*mmen op die festivals. Mensen die daar op af komen hoef ik niet op deze wereld. En de honden zijn er dan iig ook af.

Sorry voor de grofheid, maar brrrrr...

Je ziet trouwens ook wel eens motorbendes o.i.d. in het buitenland die zulke mensen een koppie kleiner maken. Dat zou hier ook niet verkeerd zijn..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:37

danzzz schreef:
[***] schreef:
Het is beide vreselijk, maar het topic gaat over honden in China, niet over de vee industrie in Nederland. Overigens hoor ik (gelukkig!) zelden dat veedieren hier levend gevild worden, en dat (huis)dieren van je gestolen worden om vervolgens op een bord te belanden.

dat gebeurd daar ook niet, slechts incidenteel net als hier.

Incidenteel? Je bedoelt elk jaar 10 dagen lang. Dan is er geen sprake meer van incidenteel.

Honden en katten eten prima. Vanuit mijn westerse beleving vind ik het verschrikkelijk, maar ik snap ook dat het cultuur is en alla, dan oké. Het is hun land, hun cultuur en dat mogen ze behouden... Maaaarrr, de manier waarop, daar ben ik het ook niet mee eens.

En dat is niet incidenteel. Ze worden het hele jaar door in vrachtwagens vervoerd in hele barre omstandigheden, soms een reis van dagen zonder eten en drinken en met veel stress geslacht. Om nog maar niet te spreken over de omstandigheden op hun fok boerderij, brr...

En al die lui met hun belachelijke kromme vergelijkingen. Het gaat hier niet om koeien, kippen, varkens en hoe ze in NL worden gehouden, het gaat hier om China. Dat is niet met elkaar te vergelijken. Het één is niet goed te praten met het ander. Jeetje, ziet men dan zelf niet hoe zo'n vergelijking nergens op slaat? Dan kan alles wel worden goedgepraat. "Ja, Mia haar vriend heeft haar gisteravond in elkaar geslagen."
"Ach, in [land] worden vrouwen dagelijks in elkaar geslagen door hun man, dus tja."

"Raymond heeft zijn hond tot de dood laten stikken."
"Ach, in de nertsenfokkerij worden tientallen dieren ook gedood door verstikking."

"Ze heeft haar 3 jarige zoon voor straf een week uitgehongerd."
"Ach, in Afrika verhongeren kinderen dus dan is dit niet zo erg."

Volgens mij eh, werkt die redenering niet zo heel goed of wel ;).

Hier is het fokken, houden, vervoer en slachten van de dieren inderdaad ook niet geweldig, zoals vaker word aangehaald. Zeker kippen niet en dat mag ook wel eens aangepakt worden. Maar omdat hier iets gebeurd wat niet oké is, mogen we niet praten over dingen in andere landen die niet oké zijn? Gewoon rare redenatie.

Willen we wel die kromme vergelijking erin houden, oké.

In ieder geval worden hier niet jaarlijks honderden kippen, varkens, paarden, koeien, geiten, schapen of levend gekookt of levend gevild en dan gebraden... Nee, maar dat gebeurd daar wel met de honden en katten. En naast dieren die ervoor gefokt zijn, zitten er ook veel zwerfdieren en gestolen huisdieren tussen. Tast toe.

Gewoon het idee. Dag 1 is ondertussen voorbij. Hoeveel dierenleed zou er vandaag al wel niet zijn geweest, nu nog 9 dagen te gaan...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:54

Kelly_J schreef:
Ik kan er niet eens iets nuttigs over zeggen... de walging is te groot.. wat mij betreft b*mmen op die festivals. Mensen die daar op af komen hoef ik niet op deze wereld. En de honden zijn er dan iig ook af.

Sorry voor de grofheid, maar brrrrr...

Je ziet trouwens ook wel eens motorbendes o.i.d. in het buitenland die zulke mensen een koppie kleiner maken. Dat zou hier ook niet verkeerd zijn..

Ik vraag mij af waar jij nog het lef vandaan haalt tegen te zijn op iets terwijl je zelf moord en doodslag verkondigt.

Je bent absoluut geen haar beter met je teksten.

Duhelo schreef:
Het grote probleem is hier ook niet dat er "hond" gegeten wordt. Wél de wijze waarop ze behandeld worden. Moesten de dieren een goed leven hebben en op een humane manier afgemaakt worden is er eigenlijk geen probleem.

Ik heb het al eerder gezegd hier: ik ben er van overtuigd dat de manier waarop er voor ons, Europeanen, uiteindelijk weinig toe doet. Oók als deze honden snel en pijnloos met kogel/pin geslacht worden blijven wij protesteren. Omdat wij het niet begrijpen. Wij zien honden anders dan Chinezen ze zien.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:04

Duhelo schreef:
269_life schreef:

Niet echt. Als een dier doodgemaakt wordt om te eten is dat niet voor de lol. Het is niet omdat de ene persoon geen vlees eet dat de andere die het wel eet een dier doodt voor de lol.
En dat staat los van het feit dat koeien en varkens en kippen hier onder erbarmelijke omstandigheden gekweekt en gehouden worden,(dit is uiteraard ook niet ok!) maar daar gaat dit topic niet over.

De reacties waarin het daar met hier vergeleken wordt en daarom goed of slechtgepraat doen absoluut niet ter zake. Alsook de discussie over wel of geen vlees eten is hier niet van doen...

Hoe kan je jezelf wijsmaken dat er in een slachthuis, waar een dier levend naar binnen gaat en dood naar buiten komt, iets humaans gebeurt precies? :).

De discussie over wel of geen vlees eten wil ik ook niet voeren en daarom haal ik dat ook niet aan, Duhelo. Feit is echter wel dat je vlees eet omdat je het lekker vindt, niet omdat je het nodig hebt. Dus voor de lol. Als iemand dan zijn verontwaardiging uit over dat er in China voor de lol honden worden gedood, is het logisch om er op te wijzen dat hier hetzelfde gebeurt.

Citaat:
Hier is het fokken, houden, vervoer en slachten van de dieren inderdaad ook niet geweldig, zoals vaker word aangehaald. Zeker kippen niet en dat mag ook wel eens aangepakt worden. Maar omdat hier iets gebeurd wat niet oké is, mogen we niet praten over dingen in andere landen die niet oké zijn? Gewoon rare redenatie.

Nee, natuurlijk mogen we daar over praten en afkeuren dat het in China gebeurt. Maar vervolgens je verontwaardiging daarover niet laten doorwerken op de veehouderij in Nederland is speciistisch en een beetje hypocriet.