Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bigone schreef:Shadow0 , en waarom zou het zo zijn dat donker gekleurde , vooral jongeren met petje op en vaak dames met hoofddoekjes!! Vaker gediscrimineerd worden bvb bij controles, sollicitaties en gewoon in het dagelijks leven??
Citaat:En daar lijden de goeden onder, zo is het en zo zal het ook blijven als ze die criminele apekoppen niet in bedwang kunnen houden.
magda_90 schreef:Ik snap wel dat de empathie bij velen begint te verdwijnen en plaats begint te maken voor ergernis.
Shadow0 schreef:magda_90 schreef:Ik snap wel dat de empathie bij velen begint te verdwijnen en plaats begint te maken voor ergernis.
Maar die empathie was er eigenlijk niet, anders zou die ook niet zo snel omslaan, er was onverschilligheid. Er was een situatie waarin witte mensen voor het overgrote deel geen last hadden van dit probleem, terwijl het wel bestond. Dat is niet echt empathie. Zoals 'don't ask don't tell' ook geen homo-acceptatie was.
In alle situaties waarin een groep probeert om iets te veranderen, krijg je weerstand. En ook een reactie dat het een stuk beter ging voordat die groep de aandacht trok. Maar dat was niet zo, het was alleen maar beter voor degenen die ongestoord in hun leven waren.
Vjestagirl schreef:Ik denk dat de empathie er zeker wel was, maar dat mensen problemen hebben met het feit dat er gevallen wordt over kleine dingen, zoals dit beeld, zoals het woorden 'negerzoen' etc.
Vjestagirl schreef:[
Ik denk dat de empathie er zeker wel was, maar dat mensen problemen hebben met het feit dat er gevallen wordt over kleine dingen, zoals dit beeld, zoals het woorden 'negerzoen' etc. Ook verdwijnt empathie snel als je dingen doet als opzettelijk de intocht van Sinterklaas verstoren i.p.v. op en normale manier de discussie erover aan te gaan.
Sizzle schreef:De discussie draagt voor mij meer bij aan discriminatie dan het beeld zelf.
Ik heb bij dit beeld voorheen geen enkele gedachte gehad.
De zwarte madonna is ook discriminerend?
Of de bij ons beruchte reclame voor een wasmiddel: maakt van bruine beren weer ijsberen. Een week later was het een disciminatie schandaal
Shadow0 schreef:Vjestagirl schreef:Ik denk dat de empathie er zeker wel was, maar dat mensen problemen hebben met het feit dat er gevallen wordt over kleine dingen, zoals dit beeld, zoals het woorden 'negerzoen' etc.
Dat 'negerzoen' is een hoax, dat wist je? En zie daar een deel van het probleem: we grijpen best makkelijk naar allerlei aanleidingen en redenen om niet te kijken naar wat er echt aan de hand is. Idem voor 'jamaar als ze gewoon op een normale manier de discussie aangegaan waren'... Dat is heel, heel vaak geprobeerd. En het interesseerde niemand. Het trok niet de aandacht, het kwam niet in de krant, niet op tv, niet in de beleidsvergaderingen, niet bij het koffieapparaat, niet op internet. Niemand stond erg open voor wat voor discussie dan ook.
arno8 schreef:KoudbloedKim schreef:Nederland is een multi-cultureel land, slaven bestaan in ons land allang niet meer, dus ik begrijp de ophef niet zo.
Ik vind het een prachtig beeld, van inderdaad een sterke vrouw.
Vraag me af of het wel goed was geweest als er een blanke naakte vrouw had gezeten.
Zoiets zei ik op Facebook ook al, toen wees iemand me erop dat witte vrouwen geen verleden als slaaf hebben en dat het dus anders is... tja... weet ook niet of ik dat nou zo'n sterk argument vind... ook om over na te denken...
Shadow0 schreef:magda_90 schreef:Ik snap wel dat de empathie bij velen begint te verdwijnen en plaats begint te maken voor ergernis.
Maar die empathie was er eigenlijk niet, anders zou die ook niet zo snel omslaan, er was onverschilligheid. Er was een situatie waarin witte mensen voor het overgrote deel geen last hadden van dit probleem, terwijl het wel bestond. Dat is niet echt empathie. Zoals 'don't ask don't tell' ook geen homo-acceptatie was.
In alle situaties waarin een groep probeert om iets te veranderen, krijg je weerstand. En ook een reactie dat het een stuk beter ging voordat die groep de aandacht trok. Maar dat was niet zo, het was alleen maar beter voor degenen die ongestoord in hun leven waren.
Maar die empathie was er eigenlijk niet,
smurffie schreef:Witte vrouwen geen verleden als slaaf? Die moet even terug de boeken in. Seksslaven waren vrijwel altijd blank. Omdat zwarte slaven niet voor seks gewenst waren (Was vies, ja dat is heel erg maar dat vonden ze) waren vrijwel alle seksslaven blanke jongen meiden.
En als je iemand dienstbode noemde was het ook geen slaaf maar wel vergelijkbaar.
Alleen is de populatie zwarte slaven veel groter geweest, en daarom meer in opspraak.
Ik vraag mij af hoe de huidige Afrikaanse vrouwen van de oude stammen er bij lopen. Als je af moet gaan van wat je op tv ziet lopen die namelijk nog meer naakt dan gekleed rond? Misschien ben ik te goed gelovig want in het buitenland denken ze ook dat wij allemaal op klompen lopen.
Het verbannen van het beeld van een slaaf zou ik een struisvogelactie vinden. Al zie ik in dit beeld geen slaaf, maar dat is vooral interpretatie. Tegenwoordig kunnen mensen alles tot racisme benoemen.
Damned schreef:Mbt slavernij, er is toch een groot verschil: de zwarte bevolking werd gezien als slaaf, als minderwaardig, waren niet meer dan dat, konden niet meer zijn want eigenlijk waren ze geen mensen.
Citaat:De blanke mens was niet uit hun aard een slaaf maar 'toevallig', van persoon afhankelijk
Sizzle schreef:Het blijft een mening ongeacht of het op statistische waarheid gestoeld is.
Huertecilla schreef:Heb hetzelfde tegen op naar 'positieve discriminatie'doorgeslagen 'emancipatie'. DAT is juist discriminatie; positieve discriminatie is een contradictio in terminis en gewoon onrechtvaardig,
Citaat:Zodra voorkomen van discriminatie doorslaat naar onevenwichtigheid, onrechtvaardighied, werkt het heel nadelig.
Citaat:Dat steeds meer mensen van overtrokken 'discriminatie' geroepis HEEL erg omdat daadwerkelijke discriminatie op die manier OOK niet meer serieus genomen wordt.