Schietpartij club Orlando. Zeker 50 doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:11

Blijft sneu dat Trump nog steeds niet doorheeft dat zijn haatzaaien juist alleen maar dit soort dingen in de hand werkt. Als er een 'white ISIS' zou zijn dan is het Trump :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:13

Fenrir schreef:
Blijft sneu dat Trump nog steeds niet doorheeft dat zijn haatzaaien juist alleen maar dit soort dingen in de hand werkt. Als er een 'white ISIS' zou zijn dan is het Trump :+

Eerder orange..

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:14

Fenrir schreef:

Inderdaad.

Ontzettend trieste gebeurtenis, en dat terwijl het pride month is....

Anoniem

Re: Schietpartij club Orlando. Zeker 50 doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:16

Maar dit gaat onze pride niet verpesten :n

Liefde overwint haat. En dat zie je nu heel mooi in Orlando. Zoveel mensen die samenkomen. Zoveel mensen die zich uitspreken... Zoveel mensen die bloed geven en opstaan!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:16

Dit soort dingen doe je gewoon op geen enkele dag bij geen enkel mens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:48

eenitraM schreef:
xCarpediem schreef:
Ik denk dat het afschaffen van de wapenwet wel degelijk een deel van het probleem oplost. Nu kan iedere gek een wapen aanschaffen en is het de normaalste zaak van de wereld dat dit gebeurt. Door de wapenwet af te schaffen wordt het wat moeilijker om aan wapens te komen en kan niet iedere idioot een wapen aanschaffen in een winkel naast de supermarkt.

Ja, er zullen aanslagen gepleegd blijven worden, maar er worden ook veel mensen neergeschoten door individuen die het IQ van een visstick hebben en door de wapenwet tóch heel eenvoudig aan een wapen kunnen komen.

@eenitraM, als je moet kiezen tussen eer of het aantal dodelijke slachtoffers verminderen zou ik het wel weten.

Ik ook. iIkzelf snap niet dat men een wapen hebben voor bescherming en vind de ongelukken met wapens bizar hoog en nergens voor nodig. Maar helaas heeft niet iedereen in dit geval dezelfde normen en waarden.

En dat gaat net zo hard op voor criminelen als de gewone zich aan de wet houdende burgers. In gebieden waar de politie misschien de volgende dag even komt kijken als je belt (afstanden zijn nl nog al groot buiten de steden), kan je niet op anderen rekenen. Dat er teveel geld gestoken wordt in wapens en te weinig naar bijbehorende training is weer absoluut waar, maar nog enger is dat dat ook voor de politie daar geldt. Overtallig legermateriaal gedoneerd krijgen, maar geen de-escalatie trainingen (of 1 uurtje op een volle week hoe met het nieuwe spul om te gaan) om zonder wapen te trekken de boel op te lossen.

Nog een voor de feitjes : van de 30.000 doden door vuurwapens in de VS, is 2/3e zelfmoord, de strengere wetten maken het lastig tot onmogelijk om uit zichzelf of op verzoek van vrienden je wapens bij iemand anders in bewaring te geven totdat jij uit je dal gekropen bent. En omgerekend is het enige land met meer zelfmoorden dan de VS Japan en daar is bijna geen vuurwapen te bekennen. Cultuur speelt in dit hele verhaal een grote rol, er zijn meer landen in de westerse wereld met een grote groep gewapende burgers. Canada bv, zwitserland (ivm volksleger)daar zie je dit soort dingen veel minder.

Criminelen, terroristen en andere fanatici die mensen willen doden/kwaad doen komen altijd wel aan hun middelen, ten eerste al omdat zij de wetten van dat land niet willen respecteren. Die wetten strenger maken heeft dan 0 zin, immers deze mensen willen zich er toch niet aan houden. Paniek reactie nu in Europa over wapenwetten is daarom al net zo idioot, de nodige wapens worden gewoon het gewenste land binnengesmokkeld vanuit een van de vele oorlogsgebieden aan de rand van Europa. Zelden dat er wapens gebruikt worden die op een wapenvergunning keurig legaal in bezit zijn van een burger die de wet respecteerd.

Religie en dit soort ellende is niet beperkt tot islam inderdaad. En hoewel de slogan is : "drank maakt meer kapot dan je lief is", zijn er zat voorbeelden waarbij je drank zo door religie kan vervangen. En dat terwijl beide sociaal acceptabel zijn en blijven.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:01

Afschuwelijk nieuws, en een afgrijselijke daad.

Maar zou het echt 'van IS zijn' vraag ik me af. Iedereen kan achteraf wel zeggen dat het in hun opdracht was, die jongen is dood, die kan niks ontkennen. En IS wil natuurlijk dat iedereen bang is voor ze, angst zaaien, dus natuurlijk eisen zij het op. Onderzoek had nog geen direct verband uitgewezen toch?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:02

IS heeft het nu opgeëist hoorde ik net bij de NOS, maar dat is natuurlijk makkelijk te zeggen achteraf.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:03

Eerder vanavond las ik een bericht van een Amerikaan die even stilstond bij de hulpverleners. Niet alleen moeten die een gebouw in waar 50 dode mensen liggen maar die horen ook nog eens al die telefoons van die mensen overgaan omdat familieleden natuurlijk contact proberen te zoeken.
Nooit bij stil gestaan, respect voor de hulpverleners.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:10

xCarpediem schreef:
IS heeft het nu opgeëist hoorde ik net bij de NOS, maar dat is natuurlijk makkelijk te zeggen achteraf.

Wil ook helemaal niet zeggen dat IS hier ook achter zat hoor. Eerste onderzoek wijst enkel richting een sympathisant en niet wat IS nu claimt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:11

Dat bedoelde ik er inderdaad mee te zeggen, Sammie. Het is voor IS nu natuurlijk makkelijk om te zeggen dat zij erachter zaten omdat het blijkbaar een sympathisant van IS was.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:15

Pffff verschrikkelijk zeg..
Ben benieuwd of die man die is aangehouden in de buurt van L.A. er iets mee te maken heeft

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:19

IS claimt naar mijn idee alles wat hun uitkomt.
Kan prima een eenling zijn die wel achter is staar, maar geen opdracht heeft gekregen

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:25

Verschrikkelijk dit.. bah.

Volgens CNN heeft de dader rond de tijd van de aanslag 911 gebeld om te claimen dat hij loyaal was aan IS, dat zegt natuurlijk niet dat hij een lid van IS was of dit in opdracht van deed:
Citaat:
Mateen called 911 around the time of the attack to pledge allegiance to ISIS and mentioned the Boston bombers, according to a U.S. official.

http://edition.cnn.com/2016/06/12/us/or ... -shooting/

Even over de wapenwet in Amerika en dat het illegaal maken van wapens vooral om eer gaat in Amerika is niet waar. Het is een grondrecht daar, punt. Of je dingen uit een grondwet moet kunnen schrappen daar denken zij daar heel anders over dan wij hier.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 12-06-16 22:31, in het totaal 4 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:28

Dat is iets anders dan dat IS het opeist

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:29

LadyMadonna schreef:

Yep even een editje ook, en dat bedoelde ik ook niet, IS eist overal van alles op om in de schijnwerpers te komen.

Zag dit net ook langs komen, blijkbaar heeft de politie in Santa Monica een verdachte aangehouden en daarna wapens en camouflage kleding gevonden in zijn auto.
In L.A. is er een Gay Pride aan de gang, en de verdachte heeft gezegd dat hij daarom aanwezig was.
http://abc7.com/news/suspect-w--arsenal ... o/1382290/

OPvallend dat ze ook een security badge gevonden hebben, en dat de dader in Orlando ook een security guard was.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 12-06-16 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:43

Drifter schreef:
LadyMadonna schreef:

Yep even een editje ook, en dat bedoelde ik ook niet, IS eist overal van alles op om in de schijnwerpers te komen.

Maak er maar psycholgische oorlogsvoering van. Heeft veel groter bereik dan wat kogels namelijk en doet een hoop werk in hun voordeel.

Lente schreef:
Ik ben overigens fel tegen het veroordelen van alle moslims voor een daad van terreur door een extremistische organisatie.

IS heeft niks met Islam te maken.

Zelfde boek, zelfde uitgangspunt. Het voor niet islamitisch uitmaken van IS klopt niet en is ook niet verstandig. De islamitische wereld zal de extremistische varianten van zijn eigen religie moeten erkennen en de gevolgen ervan aanpakken. Het opzij schuiven als hoort niet bij ons, is hypocriet en zorgt niet voor oplossingen. IS is geen weeskindje waar niemand voor verantwoordelijk is, het is een islamitsiche stroming (want basis is koran en bijbehorende geschriften) die een groot gevaar vormt voor alles wat niet in hun zeer rigide wereldbeeld past. Die op andere gedachten brengen is zeer lastig. Filmpje van IS dat ik tegen kwam, betitelden zij zichzelf als de slaven van Allah. Slaven denken niet zelfstandig en kritisch na, combineer dat met een religie die eigenlijk zich na de eerste 8 jaar tijdens en de jaren na Mohammeds dood vrijwel enkel via oorlog volgers heeft verworven en je hebt het recept voor een oneindig bloedbad.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:50

Elke religie heeft extremisten. Daarnaast is de opkomst van de IS ook deels een westerse verantwoordelijkheid, die ook wij en onze politici niet zo graag zelf uitspreken. In die zin is het opzij schuiven dus aan alle kanten een probleem.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:05

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat moslims en IS hetzelfde boek en hetzelfde uitgangspunt hebben. Dat is in mijn ogen zeker niet waar.

IS maakt misbruik van de Islam, maar het is niet zo dat moslims daarom dezelfde denkbeelden en hetzelfde uitgangspunt hebben omdat IS toevallig zegt uit naam van Allah te handelen.

Ik vind dat moslims IS niet als extremisten van 'hun geloof' hoeven te erkennen. IS is een probleem dat de hele wereld aangaat en dat door iedereen als probleem erkent moet worden.

In mijn ogen hadden ze bij wijze van spreken ook de Bijbel kunnen pakken. Had men dan net zo geoordeeld?

Edit: maar ik denk niet dat deze discussie hier thuishoort. Los van het feit of IS hierachter zit, is het vreselijk dat er zo'n aanslag gepleegd is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:15

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:18

Deze informatie hoorde ik inderdaad ook via de NOS. Ik vind het ook vreselijk voor de nabestaanden van de dader, het zal je kind of ex-man zijn... :n

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 00:02

De schutter was security guard en met die vergunning kun je zonder moeite wapens kopen.

Westborough kerk, zeer anti homo, VIERT de aanslag.

Namen van slachtoffers worden langzaam aan bekend gemaakt, telkens als de nabestaandeñ al zijn ingelicht.
https://www.buzzfeed.com/stephaniemcnea ... .ftaMo213G

Een andere man die onderweg was naar de Pride in Los Angeles is gearresteerd. Hij had explosieven en wapens bij zich.

Op Prides zijn LGBT mensen natuurlijk makkelijke slachtoffers.

De achterlijke discussie over transmensen in wc´s (geen idee of jullie daar van iets hebben meegekregen) heeft ook weer meer haat aangslingerd en dan gaat het vooral om zogenaamde christenen.
Opvallend is dat de mensen die er zo tegen zijn en gewoon bang, dus werkelijk transfoob en homofoob, zelf juist agressief reageren en vreemde dingen doen.
In de VS zijn de zuidelijke staten vooral zogenaamd christelijk en anti LGBT. Dezelfde staten die ook het sterkst aan zwarten discriminatie deden/doen, waar de KKK groot was en, verrassing: dol op wapens zijn en vinden dat het niet van ze afgepakt mag worden.
Ze krijgen van kinds af aan een boodschap van haat mee ipv echt christelijke waarden.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 09:19

Nee maar het uitgangspunt van is, is toch echt de koran..hoe ze die interpreteren das een tweede..je kan nooit iedereen over 1 kam scheren.das onmogelijk in deze wereld met miljarden mensen.

https://www.al-yaqeen.com/va/vraag.php?id=720

Momenteel voel ik zo een vulkanische steen op mijn hart!!al die jonge mensen hun leven zo wreed afgenomen |( -:(-

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:49

Onbegrijpelijk dat je in de VS zo makkelijk aan volautomatische wapens kan komen. Het ging hier dacht ik om een bepaald soort wapen dat Clinton verboden zou hebben, Bush heeft dat teruggedraaid of af laten lopen en Obama krijgt het er niet meer door.
Wie heeft er nu zo'n massavernietigingswapens nodig voor zelfbescherming?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:00

Dat is nu ook de discussie in de VS.
Maar zolang de VS zo´n beetje de wereldleveraar van oorlogstuig is, kunnen mensen er aan komen...

Wat betreft de Koran enzo, dat geldt dus ook voor die achterlijk"christenen" die zich op de Bijbel beroepen om homo´s te haten.
De kern zit ´m in wat ze van huis meekrijgen, niet zo zeer bij welk geloof het past.

Er zijn ook al Moslim homo´s opgestaan die zich distanciëren en proberen uit te leggen dat echt niet elke Moslim een homo hater is.

Het probleem is dat dergelijke dingen ook de Moslim haat aanwakkeren.

Aan de andere kant exploderen de socialmedia van steunbetuigingen en lijkt het juist meer liefde te verspreiden, maar ja, dat waren natuurlijk al mensen die LGBT* vriendelijk, niet racistsch en tegen wapens zijn. Alleen laten ze nu luider van zich horen.
Het is wel fijn om te weten dat ze er zijn. De laatste tijd kreeg ik bijna de indruk dat zo´n beetje het hele land uit imbecielen bestond.

*Lesbian Gay Bisexual Transgender , voor die de afkorting niet kennen.