F16s doorbraken geluidsbarrière, knallen in het Noorden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:51

http://www.dvhn.nl/groningen/Spoedactie ... 05518.html

Citaat:
De bewoners van Groningen, Drenthe en Friesland schrokken zich een hoedje toen maandagmiddag tweemaal vlak achter elkaar een grote knal te horen was in de Noordelijke provincies.

Vliegbasis Volkel had op Twitter al aangekondigd dat er een testvlucht zou plaatsvinden op maandag tussen 15:00 en 16:00 uur. De knallen kwamen echter van een QRA (Quick Reaction Alert), oftewel een spoedactie van twee F16. De straaljagers gingen door de geluidsbarrière boven Nijmegen. De knallen klonken als een explosie.

Woordvoerder van defensie Wilko ter Horst legt uit dat het om een onderschepping ging. ,, We hebben een burgervliegtuig waarmee het radiocontact verbroken was, onderschept en geholpen om het contact weer te herstellen."

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:51

:):)
Ghostattack schreef:
Jennyj01 schreef:
Het toestel van Iron Maiden is rond dezelfde tijd geland.

Hij mag dan wel Ed Force One heten, maar die zorgt echt niet voor harde knallen :D Ik zit op dit moment in Amsterdam en heb hem niet eens over horen komen.

Mijn ouders wonen in Tiel, ik zal eens vragen of zij een knal gehoord hebben :=

Maar zij vliegen het toestel zelf. Wie weet zijn zij het toestel wat even geen contact had.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 06-06-16 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:52

Alleen wel banketstaaf als dat twee weken achter elkaar precies tijdens je beginnersles gebeurt en al je pony's aan de kletter vliegen |o

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:52

Haha wel als je het nog nooit heb gehoord

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:52

jessdaniels schreef:
Er gaan toch wel vaker jets door de geluidsbarriëre boven Nederland? :+ het geeft inderdaad een flinke knal, maar zo'n speciale gelegenheid is het toch niet haha

Als de knal je dingetjes van de vensterbank af laat vallen en de ramen bijna uit hun voegen laat trillen, is dat best speciaal. Zo'n knal is niet gewoonlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:53

ElineS schreef:
jessdaniels schreef:
Er gaan toch wel vaker jets door de geluidsbarriëre boven Nederland? :+ het geeft inderdaad een flinke knal, maar zo'n speciale gelegenheid is het toch niet haha

Als de knal je dingetjes van de vensterbank af laat vallen en de ramen bijna uit hun voegen laat trillen, is dat best speciaal. Zo'n knal is niet gewoonlijk.

Hier wel, echt.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:55

LadyMadonna schreef:
Alleen wel banketstaaf als dat twee weken achter elkaar precies tijdens je beginnersles gebeurt en al je pony's aan de kletter vliegen |o

Hier stonden de paarden gewoon wat stom van zich af te kijken.
Ook de honden reageerde niet; terwijl ik mij te pletter schrok.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:56

Zijn er misschien nieuwe regels dat dit niet meer zo vaak voorkomt als er zo'n ophef over is? Weet nog wel van vroeger bij de vliegbasis Leeuwarden dat je heel vaak van die knallen hoorden van de F16s.

CharIsabella

hier in bergen op zoom gebeurt dat ook heeell vaak paarden kijken er niet eens meer van op :') ondertussen schrik ik er ook niet meer van en ja de dingen in de vensterbanken trillen nog wel eens net als de ramen en deuren :')

LadyMadonna

Opvallend was wel dat de pony's er idd niks om gaven als het in de buitenbak was of gewoon in de wei. In de binnenbak gingen ze over de flos

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:57

De honden bij ons ook niet en katten ook niet en denk paarden ook niet. Ik daar in tegen raakte bijna in paniek indd ( dacht gasexplosie)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:58

LadyMadonna schreef:
ElineS schreef:

Hier wel, echt.....

Echt? Jeetje... Best raar dat dat zo mag en kan. Lijkt me dat er toch schade van kan komen, aan het huis, maar ook bijvoorbeeld dus door dieren die schrikken, paarden die door het draad rennen van schrik of er vandoor gaan in de bak of tijdens een buitenrit. Best gevaarlijk vind ik het dus.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:58

JoycexEnya schreef:
Haha wel als je het nog nooit heb gehoord

Dan is het vast en zeker schrikken ja :))
Jeetje, geen idee dat het maar in een aantal regio's regelmatig voorkwam :=

HorseTimeXL

Re: F16s doorbraken geluidsbarrière, knallen in het Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:01

Zo knetters ik en mijn konijn schrokken ons de pleuris. Pff. Ben eerst het huis aan het doorzoeken geweest of iets ontploft was. Woon in Kampen. Daar was het maar eat goed te horen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:07

Ach Eline, vorige week was er hier nog 1... M'n klant had zowat de gel in d'r neus zitten ipv op d'r nagels ;)

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:11

Ik zat bij de kapper, je kan wel raden wat er gebeurde ;(

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:11

Gebeurt bij ons ook regelmatig. Waar ik voorheen woonde dus niet en toen ik het de eerste keer hoorde lag ik ook op de grond in een greppel (was de hond uit aan het laten), vergeet het nooit meer. :')

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:12

ClaudiaDer schreef:

Oei.. Ze heeft toch niet te veel geknipt uit schrik!?

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:13

LadyMadonna schreef:
Joh, die hebben we hier (oefengebied vliegbasis gilze) wekelijks :+

Hahaha, dat zouden mijn woorden kunnen zijn! :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:14

Kwanyin schreef:
LadyMadonna schreef:
Nee, geen qra, maar wel knallen van vliegtuigen die door de geluidsbarrière gaan ;)

Ik vond het ookal zo raar :+ . Ik werk ook kort bij een luchtmachtbasis en hier wordt er ook wel eens geknald. Alle ramen trillen, maar niemand die er zelfs maar van opkijkt. Ik dacht dat dit geluid algemeen gekend was maar blijkbaar niet :D .

Ik ben er mee opgegroeid en daardoor eigenlijk ook niet bewust wat gehoord (al is dat in mijn gebouw ook niet verwonderlijk, als ik daar iets hoor moet minimaal de wereld zijn vergaan denk ik).

ElineS schreef:
Echt? Jeetje... Best raar dat dat zo mag en kan. Lijkt me dat er toch schade van kan komen, aan het huis, maar ook bijvoorbeeld dus door dieren die schrikken, paarden die door het draad rennen van schrik of er vandoor gaan in de bak of tijdens een buitenrit. Best gevaarlijk vind ik het dus.

Schadelijker als het vijandige materie zou zijn geweest? Wees blij dat de controle van Nederlandse luchtruim zo scherp is.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 06-06-16 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:16

Niks gehoord (kop overijssel). Ben wel benieuwd hoe dat klonk

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:17

Ook wij schrokken behoorlijk. Als je zoiets hoort en dat niet gewend bent en dus ook niet weet wat het is kijk je echt wel even gek op. Uiteraard reageert de één wat nuchterder dan de ander, maar wij wonen ook nog eens in aardbevingsgebied, dus ik twijfel er niet aan dat er mensen zijn die echt behoorlijk in angst hebben gezeten. Door sommige mensen wordt daar wat gemakkelijk over gedaan vind ik. Onderschat niet wat die angst met mensen doet. Je wilt ze niet de kost geven die nauwelijks nog durven te slapen in hun eigen huis. Gelukkig gaat dat om een minderheid, maar neem maar van mij aan dat (bijna) iedereen hier bij elke serieuze knal flink op scherp staat. Een hoop consternatie is het logische gevolg. Gelukkig is er niets aan de hand.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:18

MilleniumK schreef:
ClaudiaDer schreef:

Oei.. Ze heeft toch niet te veel geknipt uit schrik!?

Och, ik kan het missen :'). Maar het is wel 15 cm geworden ipv 10 _O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:19

Snap ik. Het zal voor mensen uit een aardbevingsgebied veel heftiger zijn.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:22

LiiNd_Y schreef:
Niks gehoord (kop overijssel). Ben wel benieuwd hoe dat klonk

Als je in hardenberg woont is dat niet de kop van Overijssel