Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:45

Mogen ze zelfs geen glaasje water als de zon nog niet onder is? Dat lijkt me inderdaad heel erg zwaar!

Ik heb mij altijd afgevraagd hoe mensen dat doen die bijvoorbeeld een 40-urige werkweek hebben: Dat betekent dus laat naar bed en heel vroeg er weer uit: korte nachten en in één keer heel veel eten naar binnen proppen (wat je maag niet aan kan, op een gegeven moment zit je toch vol...).

Kan je dan wel goed functioneren?

NB: ik ken verder niemand die aan de Ramadan meedoet, maar ik heb mij bovenstaande altijd afgevraagd.

Sammie

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:48

Ik zou niet weten waarom je daar rekening mee moet houden := iemand die op dieet is doet dat ook uit eigen keuze en dan leg je ook niet je broodje de hele dag aan de kant om daar 'rekening' mee te houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:51

Als het zo uitkomt, houd ik er rekening mee.
Zo heb ik collega's en buren die vasten - en ook bij de marrokaan waar ik boodschappen doe wens ik iemand in deze tijd 'een goede ramadan'. (En zeker in de winkel wil ik ook nog wel eens zeggen dat ik het knap vind, de hele dag in de levensmiddelen en dan niets, maar dan ook niets nemen.)

En ik hoop dat we on topic blijven!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:55

laetitia schreef:
Mogen ze zelfs geen glaasje water als de zon nog niet onder is? Dat lijkt me inderdaad heel erg zwaar!

Ik heb mij altijd afgevraagd hoe mensen dat doen die bijvoorbeeld een 40-urige werkweek hebben: Dat betekent dus laat naar bed en heel vroeg er weer uit: korte nachten en in één keer heel veel eten naar binnen proppen (wat je maag niet aan kan, op een gegeven moment zit je toch vol...).

NB: ik ken verder niemand die aan de Ramadan meedoet, maar ik heb mij bovenstaande altijd afgevraagd.

Ik zeg altijd dat als ik moslima zou zijn, ik me aan de tijden van Mekka zou houden. In delen van Noorwegen gaat de zon niet eens onder...

Maar mensen die het zwaar opnemen (...een trekje wat wij in het calvinistische Nederland goed begrijpen....) willen nog wel eens zelfs hun speeksel niet doorslikken.
Ik vind het knap.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:55

laetitia schreef:

Functioneren gaat redelijk bij mijn collega's. Je ziet wel dat ze erg moe zijn. Ook de kinderen uit mijn klas waarvan de ouders meedoen zijn erg moe. Het dagritme wordt toch verstoord.
Het proppen valt erg mee, tenminste dat is mijn ervaring met jarenlang moslims in mijn klas.

Wel had ik een tijd geleden wat extremere ouders. Kinderen mochten niet mee zwemmen, want er zou per ongeluk wel eens wat water ingeslikt kunnen worden door een kind. Dit vind ik zelf echt te extreem. Kinderen hoeven nog niet eens mee te doen. Maar goed, ieder zijn meug.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:56

We hebben er een op het werk gehad die in aanraking kwam met brandbaar spul in z'n gezicht, maar die wilde echt niet spoelen met water!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:57

Ik woon in een land waar het wettelijk verboden is te eten en te drinken tijdens Ramadan, voor iedereen. Alle restaurants en meeste winkels zijn gesloten. Behalve kleine koffiewinkeltjes zijn open, maar achter grote schermen zodat er geen eten of drinken te zien is. Mensen worden aan het einde van de dag wat ongeduldig en prikkelbaar, maar dat neem ik ze niet kwalijk. Ik zal dus ook nooit eten of drinken in het openbaar, en als er iemand op bezoek komt die vast haal ik de fruitmand ed van tafel.

Edit. Ik werk als cabin crew, collega's van mij eten en drinken gerust 20 uur niet als we een lange vlucht doen waarbij het 20 uur licht is. Sommige drinken alleen water. Vind het knap hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:58

Goof schreef:
Mixje90 schreef:
Ik vraag me af of de meeste hier wel weten waarom de moslims vasten... :)
Niet dat alle moslims daar een eenduidig antwoord op geven, maar toch...

Inderdaad, zelfs moslims weten dat volgens mij niet allemaal :+
Als ik het aan mijn leerlingen (tussen 12 en 14 jaar oud) vraag krijg ik op 1 dag erg veel verschillende antwoorden.

net als dat er weinig mensen weten wat pasen of kerst is....behalve vrije dagen,chocolade eitjes en kalkoen vreten :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:58

proudmama schreef:
Punt 1 , ik vind het niet echt vasten als je , je na zonsondergang wel lekker vol mag proppen, het is alleen onthouden van roken en seks.

Dan stel ik voor, dat jij ramadan vertaalt als 'onthoudingsmaand'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:00

Citaat:
net als dat er weinig mensen weten wat pasen of kerst is....behalve vrije dagen,chocolade eitjes en kalkoen vreten :+

;) :) ...aangezien niet alle mensen christen zijn, kun je dat zo hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:01

Janneke2 schreef:
proudmama schreef:
Punt 1 , ik vind het niet echt vasten als je , je na zonsondergang wel lekker vol mag proppen, het is alleen onthouden van roken en seks.

Dan stel ik voor, dat jij ramadan vertaalt als 'onthoudingsmaand'.

Ik vraag me af hoe lang je het vol houd als je helemaal niets mag eten en drinken ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:04

Drie dagen. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:16

Iris82 schreef:
Drie dagen. :+

ligt eraan....hoeveel reserves je hebt :D

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:43

Tja en sommigen vielen na 9 maanden lekker door de mand :+ kregen we weer verzoeken om de bevalling op te wekken bij 8 maanden , net als dat hypocriete gedoe met hechten van het maagdenvlies ( ja echt dat gebeurt , sorry zal bij het topic blijven )

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:54

Ik doe er zelf niet aan mee, houd er wel rekening mee maar niet extreem. Wens m'n klasgenootjes 's avonds wel een 'eet smakelijk' toe of iets als 'succes!'. Vind het vooral met deze warmte toch wel erg sneu dat ze niet mogen drinken. Natuurlijk is het hun eigen keuze, maar ik voel me er zelf goed bij om rekening met ze te houden. Zou het zelf ook niet erg fijn vinden als iemand voor mijn neus een pizza naar binnen zit te werken als ik niets mag eten :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:55

Citaat:
Citaat:

Ik vraag me af hoe lang je het vol houd als je helemaal niets mag eten en drinken ;)

Lijkt me off topic, ramadan is je onthouden van een x aantal dingen als de zon boven de horizon staat.
(Lekker volproppen tijdens ramadan mag uiteraard, maar is in feite ook off topic. Dat mag altijd en is meer een menukeuze.)

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:57

ik hou er wel rekening mee, vrienden en omgeving doen het, ga niet voor hun neus express lopen eten, uiteraard hun eigen keuze, maar toch uit respect ! vind het super knap wat ze doen :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:07

Ik moet bekennen dat ik niks snap van alles wat moet of net niet mag van wat voor religie dan ook. Maar ik voel niet de behoefte om mensen bewust te gaan provoceren, dus waar het kan doe ik mijn best om dat ook niet per ongeluk te doen :)

Zo lang ik er zelf geen problemen door ondervind, vind ik doorgaans alles prima. Heb helaas een aantal keer meegemaakt dat ik zelf mijn job niet kon doen omwille van religieuze tradities van een ander, dat vind ik in een seculiere maatschappij dan weer echt not done.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:12

bakkabouter schreef:
Heb helaas een aantal keer meegemaakt dat ik zelf mijn job niet kon doen omwille van religieuze tradities van een ander, dat vind ik in een seculiere maatschappij dan weer echt not done.

Eh - aangezien religie niet verboden is, kan het gebeuren dat je met kerst voor een dichte deur staat.
En heel erg veel Nederlanders vinden het normaal dat het voetbal pas op zondagmiddag begint.
(Dat we scheiding tussen kerk en staat hebben staat hier totaal los van.)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:41

Ik heb best wel een aantal collega's waarvoor de ramadan is begonnen vandaag. Ik houd geen rekening met hun. Natuurlijk zal ik ze niet extra in de verleiding brengen of steeds vragen of ze ook wat te drinken willen. Maar ik heb vandaag gewoon mijn koffie op hoor en ook mijn broodjes. Leef en laat leven, het werkt twee kanten op. :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:00

Janneke2 schreef:
bakkabouter schreef:
Heb helaas een aantal keer meegemaakt dat ik zelf mijn job niet kon doen omwille van religieuze tradities van een ander, dat vind ik in een seculiere maatschappij dan weer echt not done.

Eh - aangezien religie niet verboden is, kan het gebeuren dat je met kerst voor een dichte deur staat.
En heel erg veel Nederlanders vinden het normaal dat het voetbal pas op zondagmiddag begint.
(Dat we scheiding tussen kerk en staat hebben staat hier totaal los van.)

Hebben beide niks met werk te maken, dus dat is voor mij gewoon leven en laten leven, totaal geen probleem mee :)

Ik bedoelde het eerder dat in een land waar religieuze regels geen wetten zijn, je niet van een ander kan eisen dat die zich daar aan houdt. In mijn vrije tijd kan ik gerust alternatieven verzinnen, maar op de werkvloer was dat in die baan een stuk lastiger, zo niet onmogelijk. De details doen er verder niet toe, maar ik vond het gewoon erg vervelend dat ik dingen niet mocht/kon omwille van een religie die niet de mijne is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:11

Ik houd er geen rekening mee, iedereen doet zijn eigen ding.

Maar in my honest opinion... met dit weer vind ik het gewoonweg belachelijk om niets te mogen drinken wegens geloofsovertuiging. :n Ik zie bij ons op school dorstige kinderen die van hun ouders niets mogen drinken... sorry. Ik vind dat gewoon extremisme. Ik heb niets tegen het geloof, maar ik vind dit soort praktijken gewoon echt helemaal nergens over gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:00

Citaat:
Ik bedoelde het eerder dat in een land waar religieuze regels geen wetten zijn, je niet van een ander kan eisen dat die zich daar aan houdt. In mijn vrije tijd kan ik gerust alternatieven verzinnen, maar op de werkvloer was dat in die baan een stuk lastiger, zo niet onmogelijk. De details doen er verder niet toe, maar ik vond het gewoon erg vervelend dat ik dingen niet mocht/kon omwille van een religie die niet de mijne is.

Ja, dat is naar.

En links en rechts lees ik hier ook dingen die nadrukkelijk niet in de koran staan.
Zo mogen zieken en kinderen niet vasten. (Ik snap wel 'dat je status als kind of zieke' daarmee wordt benadrukt en dat niet iedereen dat leuk vindt. Ik las vorig jaar een heerlijke joodse roman, waar een jonge rabbijn een koppige oude man van zijn bezorgde familie moet uitleggen 'dat hij ziek is en niet mag vasten'.)(Daar ging het om Yom Kippoer, niet om Ramadan, maar de regels zijn non suprisingly ongeveer hetzelfde.)
En niet moslims dwingen is ook niet aan de religieuze orde!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:20

Maar wat verstAn jullie dan onder rekening houden? Wang mensen zeggen: ik hou er geen rekening mee, máár, ik ga geen broodje voor hun neus eten of vraag niet of ze koffie willen....
Dan hou je er toch rekening mee :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:44

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ja, dat is naar.

En links en rechts lees ik hier ook dingen die nadrukkelijk niet in de koran staan.
Zo mogen zieken en kinderen niet vasten. (Ik snap wel 'dat je status als kind of zieke' daarmee wordt benadrukt en dat niet iedereen dat leuk vindt. Ik las vorig jaar een heerlijke joodse roman, waar een jonge rabbijn een koppige oude man van zijn bezorgde familie moet uitleggen 'dat hij ziek is en niet mag vasten'.)(Daar ging het om Yom Kippoer, niet om Ramadan, maar de regels zijn non suprisingly ongeveer hetzelfde.)
En niet moslims dwingen is ook niet aan de religieuze orde!

Je mag ook, als je daar behoefte aan hebt, dagen overslaan en die later in het jaar inhalen. Bijvoorbeeld als je als vrouw ongesteld bent of als het heel erg warm is buiten.