Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
laetitia schreef:Mogen ze zelfs geen glaasje water als de zon nog niet onder is? Dat lijkt me inderdaad heel erg zwaar!
Ik heb mij altijd afgevraagd hoe mensen dat doen die bijvoorbeeld een 40-urige werkweek hebben: Dat betekent dus laat naar bed en heel vroeg er weer uit: korte nachten en in één keer heel veel eten naar binnen proppen (wat je maag niet aan kan, op een gegeven moment zit je toch vol...).
Kan je dan wel goed functioneren?
NB: ik ken verder niemand die aan de Ramadan meedoet, maar ik heb mij bovenstaande altijd afgevraagd.
laetitia schreef:Mogen ze zelfs geen glaasje water als de zon nog niet onder is? Dat lijkt me inderdaad heel erg zwaar!
Ik heb mij altijd afgevraagd hoe mensen dat doen die bijvoorbeeld een 40-urige werkweek hebben: Dat betekent dus laat naar bed en heel vroeg er weer uit: korte nachten en in één keer heel veel eten naar binnen proppen (wat je maag niet aan kan, op een gegeven moment zit je toch vol...).
Kan je dan wel goed functioneren?
NB: ik ken verder niemand die aan de Ramadan meedoet, maar ik heb mij bovenstaande altijd afgevraagd.
Goof schreef:Mixje90 schreef:Ik vraag me af of de meeste hier wel weten waarom de moslims vasten...
Niet dat alle moslims daar een eenduidig antwoord op geven, maar toch...
Inderdaad, zelfs moslims weten dat volgens mij niet allemaal![]()
Als ik het aan mijn leerlingen (tussen 12 en 14 jaar oud) vraag krijg ik op 1 dag erg veel verschillende antwoorden.
Janneke2 schreef:proudmama schreef:Punt 1 , ik vind het niet echt vasten als je , je na zonsondergang wel lekker vol mag proppen, het is alleen onthouden van roken en seks.
Dan stel ik voor, dat jij ramadan vertaalt als 'onthoudingsmaand'.
Citaat:Citaat:Punt 1 , ik vind het niet echt vasten als je , je na zonsondergang wel lekker vol mag proppen, het is alleen onthouden van roken en seks.
Ik vraag me af hoe lang je het vol houd als je helemaal niets mag eten en drinken
bakkabouter schreef:Heb helaas een aantal keer meegemaakt dat ik zelf mijn job niet kon doen omwille van religieuze tradities van een ander, dat vind ik in een seculiere maatschappij dan weer echt not done.
Janneke2 schreef:bakkabouter schreef:Heb helaas een aantal keer meegemaakt dat ik zelf mijn job niet kon doen omwille van religieuze tradities van een ander, dat vind ik in een seculiere maatschappij dan weer echt not done.
Eh - aangezien religie niet verboden is, kan het gebeuren dat je met kerst voor een dichte deur staat.
En heel erg veel Nederlanders vinden het normaal dat het voetbal pas op zondagmiddag begint.
(Dat we scheiding tussen kerk en staat hebben staat hier totaal los van.)
Citaat:Ik bedoelde het eerder dat in een land waar religieuze regels geen wetten zijn, je niet van een ander kan eisen dat die zich daar aan houdt. In mijn vrije tijd kan ik gerust alternatieven verzinnen, maar op de werkvloer was dat in die baan een stuk lastiger, zo niet onmogelijk. De details doen er verder niet toe, maar ik vond het gewoon erg vervelend dat ik dingen niet mocht/kon omwille van een religie die niet de mijne is.
Janneke2 schreef:Citaat:Ik bedoelde het eerder dat in een land waar religieuze regels geen wetten zijn, je niet van een ander kan eisen dat die zich daar aan houdt. In mijn vrije tijd kan ik gerust alternatieven verzinnen, maar op de werkvloer was dat in die baan een stuk lastiger, zo niet onmogelijk. De details doen er verder niet toe, maar ik vond het gewoon erg vervelend dat ik dingen niet mocht/kon omwille van een religie die niet de mijne is.
Ja, dat is naar.
En links en rechts lees ik hier ook dingen die nadrukkelijk niet in de koran staan.
Zo mogen zieken en kinderen niet vasten. (Ik snap wel 'dat je status als kind of zieke' daarmee wordt benadrukt en dat niet iedereen dat leuk vindt. Ik las vorig jaar een heerlijke joodse roman, waar een jonge rabbijn een koppige oude man van zijn bezorgde familie moet uitleggen 'dat hij ziek is en niet mag vasten'.)(Daar ging het om Yom Kippoer, niet om Ramadan, maar de regels zijn non suprisingly ongeveer hetzelfde.)
En niet moslims dwingen is ook niet aan de religieuze orde!