Crowdfunding voor luxe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:26

mysa schreef:
't Zou me mijn leven lang achtervolgen als ik ze vanwege financiële nood zou moeten laten slachten/inslapen. Wat mij betreft geen luxe dus. (watje ;) )

Ja, dat is ook vreselijk. Dat lijkt mij ook. Het gaat immers om levende dieren. Maar dat wil nog niet zeggen dat een paard daarom geen luxe is :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:31

Anoniem schreef:
Gelukkig hoef je niet op dergelijke acties te klikken.

Dreamordonate kan voor de meest uiteenlopende gevallen zijn. En dat is een ieders recht. Zo heb ik ook iemand voorbij zien komen die een crowdfunding had opgezet voor babykleding en babyspeelgoed. Zou ik zoiets (kleding) doen? Nee absoluut niet. Zou ik doneren voor zoiets dergelijks? Nee ook niet. Maar brengen ze jou schade toe door zoiets op te zetten? Dat absoluut ook niet. Men is niet verplicht te doneren.

Overigens moet de merrie waar jij het over hebt nog 2 weken, geen 2 maanden. Aanzienlijk verschil.

daarbij komt dat je DA potje ook lang niet altijd oneindig is en zulke dingen al-tijd kunnen gebeuren. Dan is het geen kwestie van niet kunnen betalen, maar gewoonweg klotepech.

Ik heb er persoonlijk meer moeite mee dat iemand die niet werkt maar wel kinderen op de wereld zet, dus een funding opzet omdat d'r kindje speelgoed met lampjes zo leuk vindt. Als we het toch over luxe artikelen hebben dan zou mijn eerste gedachte toch echt zijn; misschien eens overwegen om te werken..

Ik vind kleding nogal wat anders, dat is basisbehoefte van leven.
Een situatie kan razendsnel veranderen..

Het kan dus heel goed mogelijk zijn dat het nog rozengeur en manenschijn is als een geboorte in aantocht is en een jaar later is het ineens dikke oliebol en weet je niet meer hoe je de boel draaiende moet houden.

ik heb zelf op mijn werk, waar we verplicht waren om ieder jaar sociaal iets bij te dragen, aan de werkomgeving of de maatschappij (althans, verplicht.. het werd in je beoordeling meegenomen) een aantal fundings meegedaan of georganiseerd. dat begon heel klein, met een doos op het werk met het verzoek voor kattenvoer voor de kattenboot.. Het jaar erop was het schoenen en winterjassen voor de daklozen opvang.. het jaar daarna buitenspeelgoed voor de kinderen in het plaatselijke blijf van mijn lijfhuis. dikke truiendag, het verzoek om een trui of sjaal (die we kregen maar niemand wilde ze eigenlijk) aan het einde van de dag in te leveren, ook die werden afgeleverd bij de daklozen opvang..

allemaal eerste behoefte.. Ja zelfs buitenspeelgoed voor kinderen in een blijf van mijn lijf huis.. ieder kind heeft recht om kind te zijn, spelen hoort daar bij.. of het nu een potje stoepkrijt is en een springtouw dat maakt niet uit.

Luxe crowdfundings daarentegen, zaken die geen eerste levensbehoeften zijn, daar houd ik echt niet van.

In geval van de merrie.. Heel spijtig, maar een paard hebben is in mijn ogen geen eerste levensbehoefte, als je het niet kunt redden financiëel dan houd het op.. Daarnaast red je de merrie er niet mee, want die dier zal gaan sterven. Het gaat dus om het in leven houden van merrie die het echt niet prettig heeft, om zo een veulen op de wereld te zetten.. Ik heb het topic gelezen.. Het zou goed zijn voor beiden, zodat de merrie nog even van het veulen kan genieten.. Dat staat haaks op waar ik in geloof. Een paard leeft bij de dag, die heeft geen weet dat als ze een spuitje krijgt er geen samenzijn met het veulen zal zijn. Het in leven houden van een mens om een zwangerschap te voldragen vind ik al heel erg, emotioneel gezien.. Maar om nu te betalen zodat de merrie langer op haar benen moet blijven staan..

En van het bedrag dat dat kost, kun je misschien wel de kinderen van alle blijf van mijn lijf huizen (ongeveer 30 stuks) van stoepkrijt, springtouwtjes, loopblikken en een paar stelten voorzien zodat de kinderen daarvan ondanks alles een fijne zomer hebben.

Dan kun je zeggen: dat doen anderen maar.. Maar ik zie dat anders, iedere euro kan maar 1x worden uitgeven.. En dan zeg ik.. doe ze maar naar de eerste levensbehoeften van mensen die dat echt nodig hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:35

mysa schreef:
't Zou me mijn leven lang achtervolgen als ik ze vanwege financiële nood zou moeten laten slachten/inslapen. Wat mij betreft geen luxe dus. (watje ;) )

eten, drinkwater, dak boven je hoofd, en basis medische zorg, kleding aan je lichaam..
Dat zijn je basis behoeften.

Alles daarbij veraangenaamd het leven.. Al heb je tegenwoordig ook eigenlijk wel een internet connectie nodig en vervoer naar werk.. sec gezegd, je kunt ook lopen en naar uitzendbureaus gaan.. Al is dat zo tijdrovend dat ik nogwel akkoord ga met fiets en internetconnectie met simpele informatiedrager mag je ook nog wel onder basisbehoeften scharen..

Een dier, welk dier dan ook is een luxe die we ons gelukkig meestal wel kunnen permitteren.. al is het maar een goudvis. En het is vreselijk als we afscheid moeten nemen.. Zeer zeker als het met heeel veel geld.. of meer geld dan je hebt oplosbaar zou zijn geweest. Het zou mijn hart ook breken.

Michelle77

Re: Crowdfunding voor luxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:41

Volgens mij is die funding van paard terugkopen niet gestart door de eigenaresse/terugkoper maar is die vóór haar gestart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:44

Elena, je hebt kleding als behoefte en luxe-kleding. Daar zit wel een verschilletje imo ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-16 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:48

Het staat een ieder vrij om te vragen en te geven, dat is het systeem van crowdfunding.
Het is dus aan niemand om daar over te oordelen.
Je vraagt, doneert, of bemoeit je gewoon met je eigen zaken

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:17

Ja Elena, ik zeg ook niet dat het een basisbehoefte is, maar wel dat het mijn hart zou breken, net zoals jijzelf zegt. En dus is het zeer belangrijk.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:36

JustOneBite schreef:
De giften tot nu toe komen allemaal van bekenden en daar is het vooral voor bedoeld.

Ik ken je niet :D

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:53

Ik wil op dit topic reageren want ik schrik een beetje van hoe hard sommige mensen hier zijn vooral m.b.t de situatie van de merrie van bokker JustOneBite. Ik kan me heel goed indenken dat ze het veulen gezond op de wereld wil krijgen zodat ze toch nog een beetje haar merrie bij zich kan houden. Dat terzijde, vind ik het een beetje vals dat andere bokkers hier zo over haar en haar beslissingen gaan zitten praten terwijl zij heel erg verdrietig is om haar merrie een beetje achter haar rug om?

M.b.t het crowdfunding voor luxe, een paard is inderdaad een luxe. En een crowdfunding opzetten om een paard te kopen slaat natuurlijk volledig de plank mis want die aanschafkosten ben je in een jaar ook kwijt aan het onderhoud. (in pension dan)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:01

ik vindt de crowdfunding voor de zieke merrie/veulen al heel wat andes dan om een paardje aan te kopen. Ik wil ook wle ene oud lievelingetje kopen hoor als mensen me zomaar geldt doneren.
Als mijn paard echter zo ziek zou worden dat er voor 1000den euro's rekeningen zijn zou ik ook moeite krijgen met betalen en zoiets overwegen. Hiermee help je nog echt een dier. dat paard te kopen maakt het echt niet uit waar ie staat

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:13

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien is dit al eerder gevraagd. Maar als ik het goed begrijp is crowdfunding hetzelfde als bedelen?
Ik ben niet te beroerd om iemand op straat die het zichtbaar slechter heeft als ik en bedelt om eten te kopen, een euro te geven. Ook doneer ik aan dieren welzijnsstichtingen en heb lang een familielid geholpen welke in de schuldsanering zat. Maar een onbekende die zijn paard niet kan betalen geld geven?? Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat mensen het durven te vragen; sluit een lening af bij de bank, leen geld van familie of neem een krantenwijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:35

elenaMM77 schreef:
eten, drinkwater, dak boven je hoofd, en basis medische zorg, kleding aan je lichaam..
Dat zijn je basis behoeften.

Toch een kleine aanmerking: sociaal contact is voor de meeste sociale dieren (inclusief mensen) van minstens zo groot belang als medische zorg. Mensen kunnen daadwerkelijk doodgaan door eenzaamheid/depressie. Er zijn genoeg situaties voorstelbaar waarin een paard werkelijk je levenslijn is, omdat veilig contact met mensen op dat moment niet mogelijk is, maar je wel sociaal verbonden moet zijn om verder te kunnen.
Dat is niet iets wat gaat over luxe, dat is daadwerkelijk een zaak van leven en dood. Dat gaat om iets wat heel, heel diep in ons wezen verankerd zit en de kracht heeft om ons te verwoesten.

(En dat dat niet altijd in menselijk contact te vinden is, daar kunnen heel veel redenen voor zijn, meestal heeft het te maken met de enorme last die we als mens aan menselijk contact kunnen verbinden... Maar waarom ook - het is ondubbelzinnig duidelijk dat het hebben van een dier echt van levensbelang kan zijn.)

Daarnaast - stel dat het wel luxe zou zijn. Vanwaar dan die verontwaardiging? We hebben een heel systeem opgetuigd dat ten diepste niet gaat om een eerlijke verdeling van eerste levensbehoeften, maar juist om luxe te vergaren. De marketingcampagnes die door duurbetaalde professionals bedacht worden om meer coca cola/loombandjes/i-phones/audi's te verkopen gaan niet om eerste levensbehoeften. Aanmerkelijk meer mensen zouden een beter leven kunnen hebben zonder die zaken en alle energie die erin gaat zitten. Het is niet nodig voor de koper, en zeker niet voor de verkoper, en dat vinden we heel logisch. En de bankier die een ton extra bonus uitonderhandelt vanwege zijn lef bewonderen we eerder dan dat we hem verguizen.

Dat gaat allemaal om geldstromen naar richtingen die nog veel minder met eerste levensbehoeften te maken hebben. Maar omdat we daar niet teveel over nadenken, en we zo getraind zijn om dat te accepteren, vinden we dat heel normaal en denken we zelfs dat die mensen het 'verdienen', dat het geld dat zij ontvangen in verhouding staat tot wat zij toevoegen aan de maatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:25

Palmera schreef:
@[naam]: een paard is nooit een eerste levensbehoefte. Of je moet hem toevallig hebben staan om hem eigenhandig te slachten en op te eten. Paardrijden, paard knuffelen, paard op de foto zetten en paardenpoep opruimen is echt geen levensbehoefte. :)

M.b.t die erfenis: als een persoon er financieel slecht voor staat vind ik het verre van slim om een paard als erfenis aan te nemen. Ook al is het paard gratis, hij moet wel eten. En heeft toch af en toe een hoefsmid of DA nodig. Dus om zo'n erfenis aan te nemen en er maar vanuit te gaan dat het wel goed komt of dat er mensen helpen is imo eigenlijk heel dom.
Voor jou niet, voor een ander kan dit wel degelijk zou zijn.
Dat het jouw mening niet is, prima, maar respecteer die van een ander wel, ook al ben je het er niet mee eens.

En verder snap ik niet dat sommige mensen zich zo druk maken om iets waar ze helemaal niks mee te maken hebben. :)
Je hebt er toch verder geen last van?

Edit: wat Shadow zegt dus, alleen ben ik niet zo goed in het verwoorden. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:29

KoudbloedKim schreef:
Dat het jouw mening niet is, prima, maar respecteer die van een ander wel, ook al ben je het er niet mee eens.

Dit heeft niets met "meningen" te maken KBK, een eigen paard hebben als "eerste levensbehoefte" definiëren is gewoon baarlijke nonsens, in wat voor situatie dan ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:33

Kuggur schreef:
Dit heeft niets met "meningen" te maken KBK, een eigen paard hebben als "eerste levensbehoefte" definiëren is gewoon baarlijke nonsens, in wat voor situatie dan ook.

Dat is dus niet zulke 'baarlijke nonsense' - gebrek aan liefde en sociale verbinding is verwoestend voor mensen en kost heel concreet en daadwerkelijk levens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:35

Ik heb geen enkel probleem met dit soort acties; Of het nu voor een paralympiër, of welke tak van de "top"sport, of voor de in de OP genoemde gevallen, leef en laat leven en maak je alsjeblieft niet zo plaatsvervangend druk om wat een ander doet.

En ik geef nooit geld, maar dan toch nog altijd liever aan de zieken, dan aan een of andere semi topsporter, die een 2e of 3e paard voor wat voor wedstrijd dan ook bij elkaar wilt sprokkelen.

Maar nogmaals; goed dat ze er allemaal mogen zijn, zodat wij mensen zelf kunnen bepalen of wij hier aan mee willen werken of niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:39

Shadow0 schreef:
Kuggur schreef:

Dat is dus niet zulke 'baarlijke nonsense' - gebrek aan liefde en sociale verbinding is verwoestend voor mensen en kost heel concreet en daadwerkelijk levens.

Dus jij wil serieus beweren dat er mensen zijn die op geen enkele andere manier dan het kopen en onderhouden van een paard aan die liefde en sociale verbinding kunnen komen ?
Nogmaals ; baarlijke nonsens.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:53

Ik hoorde laatst van een vriendin uit Amerika dat het daar nog veel meer ingeburgerd is, en dat vrijwel alle mensen van haar universiteit bijvoorbeeld een crowdfundingsactie hadden opgezet om hun "grote droom" te verwezenlijken om in Europa te wonen/werken/studeren. (Ze zei er ook bij dat het een tikje ongeloofwaardig wordt als 10 mensen op je Facebook-timeline allemaal achter elkaar zeggen dat ze "al zo lang ze zich kunnen herinneren" een jaar willen studeren in Rome/Parijs, maar goed :') ). Zelf zou ik inderdaad niet zo snel aan dit soort acties geven, maar ik denk idd dat de 'tijdgeest' - spontane online acties waarbij je snel een miljoenenpubliek kunt bereiken, de kreet "alles is mogelijk", maar ook bijv. de vele bezuinigingen en de crisis bij veel Westerse overheden - eraan bijdraagt dat dit populair is.

Ik denk dat veel mensen een 'moreel grijs gebied' hebben bij dit soort dingen. Want wanneer vind je iets echt 'noodzaak' en wil je doneren, of vind je het oké dat mensen vragen om geld? Ik heb bijvoorbeeld acties van Amerikanen gezien die de dure ziekenkosten in hun land niet konden betalen, daar zou ik dan wellicht wel aan willen geven. Maar voor velen was dat gezin dat geëmigreerd was naar Thailand/China(?), daar al het geld verloren was, en vervolgens geen geld meer had om terug naar de VS te komen een grijs geval. "Voor de kinderen" doneerden veel mensen dan. En dan zijn er nog dingen als opleidingen, bedrijven, investeringen voor een project dat men al lang wilde doen, een verhuizing naar een ver land.. Dat zijn allemaal dingen die met het oog op de toekomst en 'persoonlijke ontwikkeling' wel heel goed te verdedigen zijn, maar die veel mensen aan de andere kant zien als 'luxe'. Net als een paard of een hond dus, natuurlijk. Of je wil geven aan al deze gevallen, of alleen de 'zieligsten', of alleen degenen met het leukste project, of aan niemand - dat is natuurlijk een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken, dat wisselt per persoon.

Wel denk ik dat "aangedikte" zielige of overdreven verhalen misschien mensen sneller overhalen om iets te geven, en als het verhaal dan niet waar is, is dat natuurlijk wel een vorm van oplichting.. Er zijn verscheidene gevallen bekend van mensen die deden alsof ze ernstige vormen van kanker hadden om maar veel geld binnen te slepen.. -O- Misschien is het daarom goed als veel van deze donatie-websites een disclaimer of iets dergelijks krijgen, met "let op, dit verhaal kan verzonnen zijn".. Maar zolang je eerlijk je verhaal vertelt, moeten mensen natuurlijk zelf beslissen of ze dat doel hun geld waard vinden. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:56

Kuggur schreef:
[Dus jij wil serieus beweren dat er mensen zijn die op geen enkele andere manier dan het kopen en onderhouden van een paard aan die liefde en sociale verbinding kunnen komen ?

Hmmm, ja, in essentie denk ik eigenlijk van wel ja. Hoewel het ook voor katten en honden kan gelden, en ongetwijfeld ook andere dieren waar je een bijzondere band mee op kunt bouwen.
Dat kan volgens mij zowel gelden in situaties waarin mensen te zeer gewond zijn door contact met andere mensen, en het kan gelden voor mensen met moeite met sociaal contact die de tussenstap nodig hebben van een dier als niet-veroordelend contact. (Denk aan autisme.)

Het kopen van een dier lijkt me niet de hoofdzaak, dus je kunt vast een scenario verzinnen waarin de kern overeind blijft zonder dat iemand het dier koopt, maar de onbetwistbare 'eigen'-heid van het dier kan noodzakelijk zijn. Zomaar een dier van een ander voldoet dus niet altijd. Bijvoorbeeld omdat je dan afhankelijk bent van de willekeur van de eigenaar, en/of omdat je niet die diepere verantwoordelijkheid hebt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:07

Kuggur schreef:
KoudbloedKim schreef:

Ik sluit me aan bij Kugger.

Als je niet eet ga je dood. Eten is een eerste levensbehoefte. Als je geen paard hebt ga je daar niet direct dood aan. Wellicht voel je je ongelukkig, maar dood ga je niet.
Het is inderdaad volstrekt belachelijk om eten en paarden in het rijtje van eerste levensbehoeften te zetten.

Daarnaast kan dan dus iedereen de eerste levenbehoefte naar believen invullen. Dat is bij de één een paard, bij de ander een helicopter. Of misschien wel een eigen stukje in de oceaan. Want zonder zouden ze dood gaan. Dit klinkt toch absurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:08

Mag absurd klinken. :j
Dat begrijp ik ook best.
Denk dat je dat pas echt kunt begrijpen op het moment dat het nodig is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:09

Het geval van de blinde merrie gelezen, ik kan me in dit geval goed voorstellen dat zij of vrienden een actie op poten zetten. Ze heeft de merrie nog geen jaar, is er heel blij mee, dier krijgt maanblindheid aan één oog en nu ook, hoogdrachtig vervelende en rare verschijnselen. Ik vind dat ze een dikke pluim verdient dat ze meteen alles er aan doet om uit te zoeken hoe en wat de merrie mankeert. Als dan blijkt dat er geen zicht op genezing is en je dan de merrie in Utrecht moet laten om te bevallen of misschien mee naar huis neemt met het risico dat je ook het veulen kwijt raakt??? Ik zou hetzelfde doen maar ben in de gelukkige omstandigheid dat ik het waarschijnlijk wel kan betalen. Maar een dier , veel onderzoeken en medicatie en nog eens een aantal weken in de kost in Utrecht, dat kost klauwen met geld. Ander alternatief was direct afspuiten geweest maar wie kan dat doen als je weet dat er een waarschijnlijk gezond veulen in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:10

Precies. :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:11

KoudbloedKim schreef:
Mag absurd klinken. :j
Dat begrijp ik ook best.
Denk dat je dat pas echt kunt begrijpen op het moment dat het nodig is.

Dus jij beweerd dat je dood gaat zonder paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:14

Ik heb niet zo'n zin om er echt over te gaan uitwijden, die tijd is voor mij al lang en breed voorbij.
Maar ja, ik durf te beweren dat ik zonder mijn merrie niet meer had geleefd, zonder beide merries zelfs.