purny schreef:Dus als ik het goed begrijp en correct me if I'm wrong... Je mag best een JG worden maar als je andere gevoelens of keuzes hebt word je "uitgesloten".
Zo waren we een keer mijn zus aan het verhuizen, ze werkte in een zorgcentrum speciaal waar JG wonen. Bij haar waren een paar mensen die schijnbaar niet meer welkom waren in het huis, mag weten wat er voor was gevallen.
Wij zaten daar even een kopje koffie te drinken voordat we weer gingen rijden richting huis.
Komt er een man die zichzelf een broeder noemde en ging even zeggen dat het ons probleem was dat er in het huisje geen koffiezet apparaat meer was en dat hij er niet mocht komen.
Bij de Amish word je ook uitgesloten en verstoten als je niet leeft volgens hun waarden...
De man van mijn beste vriendin komt uit een Jehova gezin. Hij moest ook leven volgens die opgestelde regels en mocht geen traktaties aannemen, niet naar kinderfeestjes en alleen spelen met Jehova getuigen. Homoseksualiteit werd gezien als een afwijking.
Nog voor hij mijn beste vriendin (niet gelovig) tegenkwam is hij uit het geloof gestapt. Het gevolg hiervan was dat hij daardoor niet meer welkom was in de gemeenschap, zijn ouders hebben letterlijk gezegd dat hij hun zoon niet meer was.
Toch hebben ze sporadisch contact gehouden. Toen hun eerste kindje geboren is en kort daarna helaas overleed, was dit volgens zijn ouders de straf van god.
Hierop is het contact volledig verbroken. Hij zit tot op de dag van vandaag nog in de knoop met zichzelf en heeft veel schade opgelopen door de manier waarop zijn ouders het geloof praktiseren.
Ik begrijp dat hij niet het hele geloof representeert, maar ik ben hierdoor wel anders tegen het geloof aan gaan kijken. Tegen vele geloven in het algemeen eigenlijk.
Nogmaals heb ik er maar een klein deel van gezien, maar door hetgeen ik gezien/gehoord heb vind ik het een streng geloof waarbij je braaf moet leven binnen de opgelegde regeltjes. Een geloof met opvattingen die niet meer van deze tijd zijn. Op mij kwam het over als hersenspoelen en mensen zo dom mogelijk houden en d.m.v. druk vanuit de gemeenschap en angst mensen binnen de regeltjes van het geloof laten leven.