Jehova filmpje tegen LGBTQ

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:07

purny schreef:
Dus als ik het goed begrijp en correct me if I'm wrong... Je mag best een JG worden maar als je andere gevoelens of keuzes hebt word je "uitgesloten".
Zo waren we een keer mijn zus aan het verhuizen, ze werkte in een zorgcentrum speciaal waar JG wonen. Bij haar waren een paar mensen die schijnbaar niet meer welkom waren in het huis, mag weten wat er voor was gevallen.
Wij zaten daar even een kopje koffie te drinken voordat we weer gingen rijden richting huis.
Komt er een man die zichzelf een broeder noemde en ging even zeggen dat het ons probleem was dat er in het huisje geen koffiezet apparaat meer was en dat hij er niet mocht komen.
Bij de Amish word je ook uitgesloten en verstoten als je niet leeft volgens hun waarden...

De man van mijn beste vriendin komt uit een Jehova gezin. Hij moest ook leven volgens die opgestelde regels en mocht geen traktaties aannemen, niet naar kinderfeestjes en alleen spelen met Jehova getuigen. Homoseksualiteit werd gezien als een afwijking.
Nog voor hij mijn beste vriendin (niet gelovig) tegenkwam is hij uit het geloof gestapt. Het gevolg hiervan was dat hij daardoor niet meer welkom was in de gemeenschap, zijn ouders hebben letterlijk gezegd dat hij hun zoon niet meer was.
Toch hebben ze sporadisch contact gehouden. Toen hun eerste kindje geboren is en kort daarna helaas overleed, was dit volgens zijn ouders de straf van god.
Hierop is het contact volledig verbroken. Hij zit tot op de dag van vandaag nog in de knoop met zichzelf en heeft veel schade opgelopen door de manier waarop zijn ouders het geloof praktiseren.
Ik begrijp dat hij niet het hele geloof representeert, maar ik ben hierdoor wel anders tegen het geloof aan gaan kijken. Tegen vele geloven in het algemeen eigenlijk.

Nogmaals heb ik er maar een klein deel van gezien, maar door hetgeen ik gezien/gehoord heb vind ik het een streng geloof waarbij je braaf moet leven binnen de opgelegde regeltjes. Een geloof met opvattingen die niet meer van deze tijd zijn. Op mij kwam het over als hersenspoelen en mensen zo dom mogelijk houden en d.m.v. druk vanuit de gemeenschap en angst mensen binnen de regeltjes van het geloof laten leven.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:09

Ik hoop toch dat deze ideeën zeldzaam zijn maar ik vrees dat er toch nog gemeenschappen zijn waar dit normaal is.. ;(

Religieuze scholen hoeven van mij ook niet, ik zie dat liever verdwijnen eigenlijk. Educatie over religie is prima hoor, heel goed zelfs, maar alleen als ze over alle religies iets leren, en dat geen enkele religie de enige juiste is. Dat ze vrij zijn om te geloven waar ze in willen geloven.

Net als bij volwassen mensen, hoor je bij kinderen ook geen religie op te dringen.

Fink

Re: Jehova filmpje tegen LGBTQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:28

JG komen ook aan de deur, om over geloof te praten en te overtuigen. Dit filmpje is daarin niet heel anders. Er wordt gevraagd aan het meisje wat ze tegen het kind van het homoseksuele stel gaat zeggen, wat zij over haar geloof gaat delen. Het zelfde principe, maar dan niet aan de deur.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:42

purny schreef:
Dus als ik het goed begrijp en correct me if I'm wrong... Je mag best een JG worden maar als je andere gevoelens of keuzes hebt word je "uitgesloten".
Zo waren we een keer mijn zus aan het verhuizen, ze werkte in een zorgcentrum speciaal waar JG wonen. Bij haar waren een paar mensen die schijnbaar niet meer welkom waren in het huis, mag weten wat er voor was gevallen.
Wij zaten daar even een kopje koffie te drinken voordat we weer gingen rijden richting huis.
Komt er een man die zichzelf een broeder noemde en ging even zeggen dat het ons probleem was dat er in het huisje geen koffiezet apparaat meer was en dat hij er niet mocht komen.
Bij de Amish word je ook uitgesloten en verstoten als je niet leeft volgens hun waarden...

Bij de Amish is er wel degelijk sprake van buitensluiten, dat heet daar 'shunning'. Men mag niet meer aan dezelfde tafel eten als de rest van de familie bijvoorbeeld en men mag de 'ongehoorzame' niet te woord staan voor een bepaalde periode. Tot de 'ongehoorzame' zijn/haar oprechte en officiële excuses aan 'de kerk' en diens 'raadsleden' heeft aangeboden, wordt er beslist wanneer hij/zij weer mag deelnemen in de groep. Echter het verschil tussen Amish en jg is dat je bij jg zelfs volledig verstoten wordt en dat de Amish dat in eerste instantie ook kunnen doen (wanneer een Amish-lid toch besluit om zijn/haar eigen weg te kiezen), maar dat ze nog wel eens - zij het stiekem - contact met hun familie houden. Ook binnen de Amish heb je namelijk verschillende stromingen (van streng tot heel streng tot zelfs über-streng). ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:59

Ik vind het niet kunnen dat zij aansporen om kinderen hierin te betrekken. Want dat is wat er gedaan word. Het kind moet haar klasgenoot gaan vertellen dat het verkeerd is dat die 2 moeders heeft.

Prima als je zulke gedachtes hebt maar houd ze voor je. Laat iedereen lekker doen wat ze zelf willen op gebied van liefde en geloof. Krijg je een veel mooiere samenleving van.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:49

Delphi schreef:
purny schreef:

De man van mijn beste vriendin komt uit een Jehova gezin. Hij moest ook leven volgens die opgestelde regels en mocht geen traktaties aannemen, niet naar kinderfeestjes en alleen spelen met Jehova getuigen. Homoseksualiteit werd gezien als een afwijking.
Nog voor hij mijn beste vriendin (niet gelovig) tegenkwam is hij uit het geloof gestapt. Het gevolg hiervan was dat hij daardoor niet meer welkom was in de gemeenschap, zijn ouders hebben letterlijk gezegd dat hij hun zoon niet meer was.
Toch hebben ze sporadisch contact gehouden. Toen hun eerste kindje geboren is en kort daarna helaas overleed, was dit volgens zijn ouders de straf van god.
Hierop is het contact volledig verbroken. Hij zit tot op de dag van vandaag nog in de knoop met zichzelf en heeft veel schade opgelopen door de manier waarop zijn ouders het geloof praktiseren.
Ik begrijp dat hij niet het hele geloof representeert, maar ik ben hierdoor wel anders tegen het geloof aan gaan kijken. Tegen vele geloven in het algemeen eigenlijk.

Nogmaals heb ik er maar een klein deel van gezien, maar door hetgeen ik gezien/gehoord heb vind ik het een streng geloof waarbij je braaf moet leven binnen de opgelegde regeltjes. Een geloof met opvattingen die niet meer van deze tijd zijn. Op mij kwam het over als hersenspoelen en mensen zo dom mogelijk houden en d.m.v. druk vanuit de gemeenschap en angst mensen binnen de regeltjes van het geloof laten leven.

Ik ken ook zo iemand.Die kreeg een zwaar auto ongeluk en had bloed nodig.Hij was 19 en zijn ouders wilde geen toestemming voor een bloedtransfusie.Toen heeft zijn zus dat voor hem beslist dat hij bloed mocht hebben.Dankzij zijn zus heeft hij het ongeluk overleeft ,hoewel hij links verlamt is.Hij en zijn zus mogen niet meer thuis komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 00:13

Bij vrijheid van meningsuiting hoort soms ook dat je met mengen geconfronteerd wordt waar je jezelf volledig niet in kunt vinden. En in een vrij land hebben ouders ook de vrijheid te bepalen hoe ze hun kinderen op willen voeden.

Het wordt een ander verhaal wanneer mensen geweld gaan gebruiken tegen homo's. Maar voor zover ik de JW's ken hebben ze geweld afgezworen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 04:34

Loretta schreef:
Bij vrijheid van meningsuiting hoort soms ook dat je met mengen geconfronteerd wordt waar je jezelf volledig niet in kunt vinden. En in een vrij land hebben ouders ook de vrijheid te bepalen hoe ze hun kinderen op willen voeden.

Het wordt een ander verhaal wanneer mensen geweld gaan gebruiken tegen homo's. Maar voor zover ik de JW's ken hebben ze geweld afgezworen.

Dat je zo je kinderen op voedt, kan ik mij nog in vinden als je niet beter weet en dat echt gelooft. Maar in t filmpje gaan ze oefenen om dat schoolvriendinnetje te vertellen dat het niet juist is wat de ouders doen en dat ze daarom niet in t paradijs komen. Dat is misschien geen fysiek geweld, maar wel psychisch voor zo'n kind. Vind ik net zo slecht

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:56

Loretta schreef:

Hiermee ben ik het ook eens. Ik vind het filmpje ook niet zo schokkend. Het is absoluut geen homohaat, ze willen iemand alleen behoeden voor hun mogelijke lot dat ze niet naar het paradijs zullen gaan. Het is aan degene zelf of ze daarin meegaan of niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:15

Er is nog iets anders dan fysiek geweld, onderdrukking is ook een soort van geweld. Ik moet er niet aan denken dat het kind van het filmpje homo is, wat moet die niet van zichzelf gaan denken? Ik ben niet goed, ik ga niet in het paradijs terrecht komen?

Ik vraag me af hoe een kind van die leeftijd, die eigenlijke elke dag worden bestookt met hoe slecht dat niet is", de kans heeft om daar niet in mee te gaan?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:21

Helemaal mee eens: het is geestelijk geweld en dat is net zo erg als fysiek geweld. In plaats van het wijzen naar en afwijzen van anderen zou het mooi zijn als het geloof (ongeacht welk) zich richt op dat de mens mag zijn wie hij/zij is en dat er voor elkaar zijn in voor- en tegenspoed het hoogste goed is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:53

future_vet schreef:
Loretta schreef:

Dat je zo je kinderen op voedt, kan ik mij nog in vinden als je niet beter weet en dat echt gelooft. Maar in t filmpje gaan ze oefenen om dat schoolvriendinnetje te vertellen dat het niet juist is wat de ouders doen en dat ze daarom niet in t paradijs komen. Dat is misschien geen fysiek geweld, maar wel psychisch voor zo'n kind. Vind ik net zo slecht

Zal nog wel meevallen. Ik denk niet echt dat schoolvriendinnetje daar nu gelijk nachtmerries van zal krijgen. En het meisje zelf zal als ze volwassen wordt zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen om te kiezen voor het geloof of niet.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:24

Maar het is natuurlijk maar de vraag of je die keuze eigenlijk nog wel hebt als je je hele leven hebt gehoord dat bepaalde dingen slecht of zelfs duivels zijn en je ook nog eens riskeert om je familie en al je vrienden kwijt te raken als je niet voor het geloof kiest.

Ik vind dat je er wel erg makkelijk over denkt.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:49

Ik vind het een mooi filmpje. Echter het is een boodschap waar ik het totaal niet mee eens ben, verpakt in een mooi verhaal. Precies zoals het leven is. Er wordt keurig onderbouwd waarom Jehova's er zo over denken. Maar elk geloof, waar de mens ophoud ZELF na te denken en precies te doen hoe de almachtige het wil, keur ik af. Het zijn richtlijnen. Wil je erbij horen, ga je gang. Houd je dan ook aan die regels (die soms in mijn ogen absurd zijn)
Hoe een mens de boodschap ook mee krijgt, we bereiken allemaal een leeftijd (als we gezond verstand hebben) dat we zelf kunnen nadenken. Ik vind het streven naar een paradijs op aarde een beter streven dan streven naar een paradijs als ik dood ben. Ik kan geen paradijs bedenken waar mensen in bestaan die er een totaal andere manier van denken op nahouden en in de naam van een almachtige, expres mensen kwetsen, beledigen, uitsluiten of erger.( Als je beledigd, doe het dan op eigen verantwoording.)We zijn niet gemaakt van poppenstront en ook over een film waar we het niet mee eens zijn komen we best wel heen. Ze geven een voorbeeld hoe het kan, niet hoe het moet. Dat is maar gelukkig ook. In mijn beleving mag iedereen naar zijn eigen geluk streven. Ik haal mijn schouders op , lach even en ga weer verder met mijn leven, want ik weet alleen maar zeker, dat ik niet bij de Jehova's wil horen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:50

Eulogy schreef:
Maar het is natuurlijk maar de vraag of je die keuze eigenlijk nog wel hebt als je je hele leven hebt gehoord dat bepaalde dingen slecht of zelfs duivels zijn en je ook nog eens riskeert om je familie en al je vrienden kwijt te raken als je niet voor het geloof kiest.

Ik vind dat je er wel erg makkelijk over denkt.

Uiteindelijk heeft ieder kind te dealen met datgene dat door zijn of haar ouders wordt voorgeschoteld.
Aan de andere kant moet het meisje met de twee moeders er later ook mee moeten dealen dat haar twee moeders voor haar de keuze hebben gemaakt dat zij op zou groeien in een gezin met twee moeders en geen vader.
wanneer ze volwassen is zal ze het feit dat ze geen vader heeft gehad in haar jeugd een plaatsje moeten geven.
Misschien heeft ze wel het geluk dat ze ontdekt wie haar biologische vader is. Maar als dat niet zo is zal ze daarover ook voor de rest van haar leven met vraagtekens moeten blijven rondlopen.
Bovendien is er maar 1 van de tweee vrouwen haar echte moeder en in het geval dat ze geadopteerd is, dan is geen van beide vrouwen haar moeder.
Dit meisje zal ook de rest van haar leven de keuze van haar twee moeders moeten meedragen en ook de emotionele gevolgen die dat voor haar heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:00

Van mij mag iedereen houden van wie hij wil, maar je zult toch moeten toegeven dat als een huwelijk een relatie is die op gezinsvorming gericht is, dat dat dan volgens de regels van de natuur echt wel tussen een man en een vrouw moet zijn. Omdat er anders geen natuurlijke voortplanting mogelijk is.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:03

Hoezo zijn de vrouwen in geval van adoptie niet haar moeders? Of als de ene gedragen heeft de andere niet haar moeder? Moeder zijn = niet een kind baren. Moeder zijn is een kind liefhebben en zorgen en opvoeden, zoals iedere (biologische) moeder dat doet.

Opgroeien met twee moeders hoeft niet percé een gemis oid te zijn.
Ik ben zelf opgegroeid (vanaf 2 jaar) zonder moeder met alleen 1 vader. Maar een moederfiguur missen doe ik niet. Ik weet niet hoe het met een moeder is, dus dan valt er ook weinig te missen. Ik denk dat t zelfde geld met twee ouders van hetzelfde geslacht.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:44

Loretta, mijn ouders hebben mij nooit verteld waar ik wel of niet in moest geloven, laat staan mij verboden naar verjaardagsfeestjes te gaan of mij verteld met wie ik wel of niet vrienden mocht/moest zijn. Wat jij omschrijft is echt fundamenteel anders dan hoe de meeste kinderen in Jehova gezinnen opgroeien. Mijn vriend is opgegroeid als Jehova getuige en hoewel hij tegenwoordig min of meer een normale relatie heeft met zijn ouders, heeft het echt zo zijn littekens achtergelaten. En dan heeft hij geluk dat hij er nooit voor gekozen om gedoopt te worden, want dan zou hij helemaal geen contact meer met zijn familie mogen hebben als hij daarna nog had besloten geen getuige te willen zijn (zoals zijn 18-jarige zusje, maar dat terzijde).

Natuurlijk geef je kinderen in elke opvoeding bepaalde normen en waarden mee, maar de meeste kinderen worden niet dag in dag uit geïndoctrineerd met bepaalde denkbeelden.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 17:09

anjali schreef:
Van mij mag iedereen houden van wie hij wil, maar je zult toch moeten toegeven dat als een huwelijk een relatie is die op gezinsvorming gericht is, dat dat dan volgens de regels van de natuur echt wel tussen een man en een vrouw moet zijn. Omdat er anders geen natuurlijke voortplanting mogelijk is.

Pardon? het huwelijk heeft misschien dan wel als doel om mensen seksueel te binden maar dat doel is in waarschijnlijkheid eerder ontstaan om geslacht ziektes te verspreiden(en ook voor :$ voor de ouders van de newly wed's) Tevens werd het huwelijk gebruikt om een betere positie te creëren voor henzelf binnen de maatschappij. (man van lage stand trouwt vrouw van hoge stand of andersom)Correct me if I am wrong maar pas sinds de twaalfde eeuw worden spirituele elementen aan het huwelijk verbonden. Daarvan is een dat deze alleen tussen een man en een vrouw mag plaats vinden om zo een gezin te kunnen vormen.Daarvoor waren huwelijken helemaal niet romantisch of gebaseerd op gezinsleven. Voor de twaalfde eeuw waren huwelijken tussen mannen ook niet onbekend om zo hun status te verbeteren. Huwelijke waren puur voor eigen belang niet voor gezinsvorming of reproductie. Meestal was het all about the :$

*gaat naarstig opzoek naar wetenschappelijke artikelen over dit onderwerp*

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:13

anjali schreef:

Wat natuurlijk is voor ons zelf en onze kinderen lijkt tegenwoordig totaal onbelangrijk. En dan vinden we het vreemd dat er zoveel probleemjeugd is. Als het om dieren gaat weten de meeste mensen wel te vertellen wat natuurlijke huisvesting en gedrag is. Maar voor ons zelf experimenteren we er maar op los en lijken we geen idee meer te hebben wat wij zelf en onze kinderen nu echt nodig hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:16

speedfiets_2 schreef:
anjali schreef:

Pardon? het huwelijk heeft misschien dan wel als doel om mensen seksueel te binden maar dat doel is in waarschijnlijkheid eerder ontstaan om geslacht ziektes te verspreiden(en ook voor :$ voor de ouders van de newly wed's) Tevens werd het huwelijk gebruikt om een betere positie te creëren voor henzelf binnen de maatschappij. (man van lage stand trouwt vrouw van hoge stand of andersom)Correct me if I am wrong maar pas sinds de twaalfde eeuw worden spirituele elementen aan het huwelijk verbonden. Daarvan is een dat deze alleen tussen een man en een vrouw mag plaats vinden om zo een gezin te kunnen vormen.Daarvoor waren huwelijken helemaal niet romantisch of gebaseerd op gezinsleven. Voor de twaalfde eeuw waren huwelijken tussen mannen ook niet onbekend om zo hun status te verbeteren. Huwelijke waren puur voor eigen belang niet voor gezinsvorming of reproductie. Meestal was het all about the :$

Meen je dit nou zeg of tracht je me voor de gek te houden? 8)7

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:19

speedfiets_2 schreef:
anjali schreef:

Ze zegt toch: als een huwelijk een relatie is die op gezinsvorming gericht is.... Gezinsvorming. Een feit is het wel dat twee mannen en twee vrouwen zich niet samen kunnen voortplanten.
Er staat nergens wat de waarde van het huwelijk is, dat is voor iedereen persoonlijk ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:22

2 mannen of 2 vrouwen kunnen wel aan gezinsvorming doen, er zijn genoeg manieren om een gezin te vormen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:29

chanel1985 schreef:
2 mannen of 2 vrouwen kunnen wel aan gezinsvorming doen, er zijn genoeg manieren om een gezin te vormen.

Ze kunnen zich niet op een natuurlijke biologische wijze voortplanten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:33

anjali schreef:
chanel1985 schreef:

Ze kunnen zich niet op een natuurlijke biologische wijze voortplanten.

inderdaad er moet altijd weer een kunstgreep verricht worden. En ze kunnen ook niet zowel een vader als Moeder zijn. Je hebt of twee vaders of twee moeders.