Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Koper schreef:Ik weet dat het om dezelfde oorlog gaat, ik heb geschiedenisles gehad.Als het toch maar een datum is: lekker 4 mei afschaffen en voortaan op 15 augustus herdenken. Heb je ook grotere kans op mooi weer.
_San87_ het GAAT over de zelfde wereldoorlog. Dat mensen dat niet eens weten zegt toch wel genoeg. al ruim 70 jaar worden de slachtoffers uit Indië een beetje onder het kleed gemoffeld in Nederland en dat vind ik erg.
_San87_ schreef:Koper schreef:Ik weet dat het om dezelfde oorlog gaat, ik heb geschiedenisles gehad.Als het toch maar een datum is: lekker 4 mei afschaffen en voortaan op 15 augustus herdenken. Heb je ook grotere kans op mooi weer.
_San87_ het GAAT over de zelfde wereldoorlog. Dat mensen dat niet eens weten zegt toch wel genoeg. al ruim 70 jaar worden de slachtoffers uit Indië een beetje onder het kleed gemoffeld in Nederland en dat vind ik erg.
Er is gekozen om op 4 mei collectief de oorlog te herdenken. Alle oorlogen. Dus waarom moet de herdenking naar 15 augustus? Wanneer de gevallenen waar jij over spreekt ook op 4 mei herdacht worden.
Koper schreef:Als het toch maar een datum is: lekker 4 mei afschaffen en voortaan op 15 augustus herdenken. Heb je ook grotere kans op mooi weer.
Dat Nederland op 5 mei 1945 is bevrijd is harstikke mooi. Maar dat er na die datum nog ruim een half jaar Nederlanders in een oorlogssituatie leefden lijkt nooit iemand te interesseren.
Koper schreef:Omdat op 5 mei de oorlog in NL voorbij was, bevrijdingsdag voor NL, waar in de eerste instantie de herdenking aan gekoppeld was. Dit is later uitgebreid naar herdenken van alle oorlogen en alle slachtoffers. Daarom 4 mei._San87_ schreef:Ik weet dat het om dezelfde oorlog gaat, ik heb geschiedenisles gehad.
Er is gekozen om op 4 mei collectief de oorlog te herdenken. Alle oorlogen. Dus waarom moet de herdenking naar 15 augustus? Wanneer de gevallenen waar jij over spreekt ook op 4 mei herdacht worden.
Omdat die mensen op 4 mei 1945 nog in een oorlog leefden. Wat is er niet logisch aan herdenken op een moment dat OVERAL die oorlog voorbij was?
_San87_ schreef:Omdat op 5 mei de oorlog in NL voorbij was, bevrijdingsdag voor NL, waar in de eerste instantie de herdenking aan gekoppeld was. Dit is later uitgebreid naar herdenken van alle oorlogen en alle slachtoffers. Daarom 4 mei.
Ik snap het probleem niet. Nee, vijf mei was de oorlog nog niet volledig over, maar die dag zijn wij wel bevrijd. Of mag vijf mei ook geen feestdag zijn?
Koper schreef:_San87_ schreef:Omdat op 5 mei de oorlog in NL voorbij was, bevrijdingsdag voor NL, waar in de eerste instantie de herdenking aan gekoppeld was. Dit is later uitgebreid naar herdenken van alle oorlogen en alle slachtoffers. Daarom 4 mei.
Ik snap het probleem niet. Nee, vijf mei was de oorlog nog niet volledig over, maar die dag zijn wij wel bevrijd. Of mag vijf mei ook geen feestdag zijn?
WIJ waren op 5 mei nog helemaal niet bevrijd.
Juist dit Nederlandcentrische gedoe is het hele probleem. Je herdenkt nu voor een groot deel van alle Nederlanders en steeds de zelfde mensen worden buitengesloten. Al meer dan 70 jaar.
MarjanB schreef:Ik vraag me steeds meer af waar het allemaal heen gaat.. Nu is het 4 mei, eerst kwam sinterklaas en whats next? Laatst was er iets op tv over Erdoghan en er waren Turkse mensen die kwaad waren dat hun president werd beledigd. Ik kan daar echt niks van snappen, je woont in Nederland, maakt gebruik van alle positieve dingen hier, maar als er iets niet in het straatje past is het gelijk mond open en respectloos. Als je er wat van zegt discrimineer je. Ik voel me onderhand zelf gediscrimineerd omdat ik kennelijk niet Nederlands mag zijn zoals ik altijd al geweest ben.
Koper schreef:Als het toch maar een datum is: lekker 4 mei afschaffen en voortaan op 15 augustus herdenken. Heb je ook grotere kans op mooi weer.
Dat Nederland op 5 mei 1945 is bevrijd is harstikke mooi. Maar dat er na die datum nog ruim een half jaar Nederlanders in een oorlogssituatie leefden lijkt nooit iemand te interesseren.
Shadow0 schreef:Nee hoor San, maar onze maatschappij kent zulke uitwassen, en de algemene verontwaardiging daarover is gewoon niet groot. Zelfs al vinden mensen het individueel niet aanvaardbaar, het leidt veel minder tot verontwaardigde hashtags, eindeloos uitkauwen in allerlei columns... De boodschap die wij als maatschappij afgeven (nogmaals - niet ieder voor zich, maar wel algemeen) is dat we het niet zo belangrijk vinden, niet echt [i]erg/i] dat we zo met mensen omgaan.
In die context kan ik me heel goed voorstellen dat iemand zegt: 'die hele herdenking is dan vooral betekenisloos, ik doe niet meer mee.'
Shadow0 schreef:Dan is het m.i. een tekortkoming van de mensen die internet gebruiken als maatstaf voor het debat, dat ze denken dat het niet leeft onder de samenleving. In mijn omgeving hoor ik meer dan genoeg discussies over de stand van zaken in de wereld, over Europees superioriteitsdenken, over het falen van wereldleiders en het falen van de dekolonsiatie. Op colleges, in lezingenreeksen, openbare debatavonden en gewoon aan de koffietafel. Niet alles speelt zich af op het internet en ik geef mensen groot gelijk dat ze geen energie steken in het proberen (want lukken doet het toch niet, getuige de ladingen verwensingen en bedreigingen die een van mijn docenten over zich heen krijgt) te voeren van een constructieve discussie in 140 tekens of met mensen wier vocabulaire nauwelijks verder reikt dan 'daar moet een piemel in'. Deze tijd en energie steek ik liever in andere zaken, zoals het voeren van face-to-face discussies. Dát lijkt me effectief, #nietmijnnederland niet.Nee hoor San, maar onze maatschappij kent zulke uitwassen, en de algemene verontwaardiging daarover is gewoon niet groot. Zelfs al vinden mensen het individueel niet aanvaardbaar, het leidt veel minder tot verontwaardigde hashtags, eindeloos uitkauwen in allerlei columns... De boodschap die wij als maatschappij afgeven (nogmaals - niet ieder voor zich, maar wel algemeen) is dat we het niet zo belangrijk vinden, niet echt erg dat we zo met mensen omgaan.
In die context kan ik me heel goed voorstellen dat iemand zegt: 'die hele herdenking is dan vooral betekenisloos, ik doe niet meer mee.'
Citaat:Ik wil niet meedraaien in een eurocentrische samenleving waar witte geschiedenis belangrijker is dan de niet-witte geschiedenis, waar Nederland een zeer belangrijke rol in heeft gespeeld.