Geen 4 mei voor mij....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:54

Wat een rare meid.
Hele vreemde denkbeelden.

Wij staan zeer zeker wel stil bij 4 Mei en houden ook stilte en dat geef ik ook mijn dochter mee.
Dan te bedenken hoeveel mensen het leven hebben gelaten.
Alleen al uit respect daarvoor houd ik mijn mond.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:55

Goh, dat idee heb ik helemaal niet.
En 4 mei staat nu eenmaal al. En dan herdenken we ook 15 augustus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:56

Sheran schreef:
Goh, dat idee heb ik helemaal niet.
En 4 mei staat nu eenmaal al. En dan herdenken we ook 15 augustus.

Precies. Respect en begrip moet van twee kanten komen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-05-16 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:56

Koper schreef:
Als het toch maar een datum is: lekker 4 mei afschaffen en voortaan op 15 augustus herdenken. Heb je ook grotere kans op mooi weer.

_San87_ het GAAT over de zelfde wereldoorlog. Dat mensen dat niet eens weten zegt toch wel genoeg. al ruim 70 jaar worden de slachtoffers uit Indië een beetje onder het kleed gemoffeld in Nederland en dat vind ik erg.
Ik weet dat het om dezelfde oorlog gaat, ik heb geschiedenisles gehad.

Er is gekozen om op 4 mei collectief de oorlog te herdenken. Alle oorlogen. Dus waarom moet de herdenking naar 15 augustus? Wanneer de gevallenen waar jij over spreekt ook op 4 mei herdacht worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:57

_San87_ schreef:
Koper schreef:
Als het toch maar een datum is: lekker 4 mei afschaffen en voortaan op 15 augustus herdenken. Heb je ook grotere kans op mooi weer.

_San87_ het GAAT over de zelfde wereldoorlog. Dat mensen dat niet eens weten zegt toch wel genoeg. al ruim 70 jaar worden de slachtoffers uit Indië een beetje onder het kleed gemoffeld in Nederland en dat vind ik erg.

Er is gekozen om op 4 mei collectief de oorlog te herdenken. Alle oorlogen. Dus waarom moet de herdenking naar 15 augustus? Wanneer de gevallenen waar jij over spreekt ook op 4 mei herdacht worden.

Omdat die mensen op 4 mei 1945 nog in een oorlog leefden. Wat is er niet logisch aan herdenken op een moment dat OVERAL die oorlog voorbij was?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:59

Koper schreef:

Dat Nederland op 5 mei 1945 is bevrijd is harstikke mooi. Maar dat er na die datum nog ruim een half jaar Nederlanders in een oorlogssituatie leefden lijkt nooit iemand te interesseren.

15 augustus is al bezet als feestdag... Geen vrije dag, maar wel een katholieke feestdag.

Maar euhm... Het is toch algemeen bekend dat het in Nederlands indie ook een en al ellende was tijdens de oorlog? Pearl harbor, Japan en de jappenkampen... En dat we die óók herdenken op 4mei?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:01

Koper schreef:
_San87_ schreef:

Omdat die mensen op 4 mei 1945 nog in een oorlog leefden. Wat is er niet logisch aan herdenken op een moment dat OVERAL die oorlog voorbij was?
Omdat op 5 mei de oorlog in NL voorbij was, bevrijdingsdag voor NL, waar in de eerste instantie de herdenking aan gekoppeld was. Dit is later uitgebreid naar herdenken van alle oorlogen en alle slachtoffers. Daarom 4 mei.

Ik snap het probleem niet. Nee, vijf mei was de oorlog nog niet volledig over, maar die dag zijn wij wel bevrijd. Of mag vijf mei ook geen feestdag zijn?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:05

_San87_ schreef:
Omdat op 5 mei de oorlog in NL voorbij was, bevrijdingsdag voor NL, waar in de eerste instantie de herdenking aan gekoppeld was. Dit is later uitgebreid naar herdenken van alle oorlogen en alle slachtoffers. Daarom 4 mei.

Ik snap het probleem niet. Nee, vijf mei was de oorlog nog niet volledig over, maar die dag zijn wij wel bevrijd. Of mag vijf mei ook geen feestdag zijn?

WIJ waren op 5 mei nog helemaal niet bevrijd.

Juist dit Nederlandcentrische gedoe is het hele probleem. Je herdenkt nu voor een groot deel van alle Nederlanders en steeds de zelfde mensen worden buitengesloten. Al meer dan 70 jaar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:09

Anderen iets niet gunnen omdat er een groepje is dat een andere mening heeft vind ik eigenlijk een groter probleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:10

Koper schreef:
_San87_ schreef:

WIJ waren op 5 mei nog helemaal niet bevrijd.

Juist dit Nederlandcentrische gedoe is het hele probleem. Je herdenkt nu voor een groot deel van alle Nederlanders en steeds de zelfde mensen worden buitengesloten. Al meer dan 70 jaar.

Ja kom, we leven in NL. Mag je als NL'er óók je eigen volk herdenken in je eigen land? Nederland is op 5 mei bevrijd. Dat vieren we. Mag dat? En mogen wij dan de dag ervoor, op 4 mei, alle slachtoffers van de oorlog herdenken? Niet enkel de Nederlandse, maar ook de Duitse, Canadeense, Poolse, Molukse, Indonesische, alle slachtoffers?

5 mei is gewoon een belangrijke dag in de Nederlandse geschiedenis. En dat zal deze altijd blijven. Waarom moeten wij onze geschiedenis opzij zetten?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:10

Koper, met alle respect: Als ik op 4 mei alle slachtoffers herdenk of op 15 augustus: wat is het verschil? Ik herdenk namelijk niet alleen de oorlog die is gestopt in '45. Ik herdenk ook de mensen uit de oorlogen erna. Ik denk aan de mensen die in een oorlogssituatie hebben geleefd vanaf 1940 tot nu. Ik denk aan de mensen die nu in Syrië in angst zitten. Aan de oorlogen in Afrika, aan onze soldaten die hun leven willen geven voor dat van een ander.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:12

Jammer deze discussie. Zo geef je dit soort gasten het podium wat ze zo graag willen. Dergelijke mensen grijpen alles aan om hun onvrede te uiten of om alleen maar onrust te zaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:16

Ik had het ook voorbij zien komen, ik denk dat die griet zo dom is geweest om zich te vergissen in datum, want blijkbaar is het geen 5 mei voor haar, want blijkbaar voelt ze zich niet bevrijd.. Maar ze wil het feestje natuurlijk niet missen, dan zou ze af gaan voor dr vrienden natuurlijk..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:17

Ik vraag me steeds meer af waar het allemaal heen gaat.. Nu is het 4 mei, eerst kwam sinterklaas en whats next? Laatst was er iets op tv over Erdoghan en er waren Turkse mensen die kwaad waren dat hun president werd beledigd. Ik kan daar echt niks van snappen, je woont in Nederland, maakt gebruik van alle positieve dingen hier, maar als er iets niet in het straatje past is het gelijk mond open en respectloos. Als je er wat van zegt discrimineer je. Ik voel me onderhand zelf gediscrimineerd omdat ik kennelijk niet Nederlands mag zijn zoals ik altijd al geweest ben.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:23

MarjanB schreef:
Ik vraag me steeds meer af waar het allemaal heen gaat.. Nu is het 4 mei, eerst kwam sinterklaas en whats next? Laatst was er iets op tv over Erdoghan en er waren Turkse mensen die kwaad waren dat hun president werd beledigd. Ik kan daar echt niks van snappen, je woont in Nederland, maakt gebruik van alle positieve dingen hier, maar als er iets niet in het straatje past is het gelijk mond open en respectloos. Als je er wat van zegt discrimineer je. Ik voel me onderhand zelf gediscrimineerd omdat ik kennelijk niet Nederlands mag zijn zoals ik altijd al geweest ben.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:24

Ik snap haar punt helemaal. Het voelt bepaald scheef om te herdenken op een moment dat een uitspraak als 'minder, minder' gewoon kan. Elke maand demonstreren er keiharde en ondubbelzinnige neonazi's in Nederland. We zijn de geschiedenis flink aan het herhalen, maar dan met moslims waar eerst joden stond... inclusief doodsverwensingen en verwijzingen naar gaskamers. De ophef daarover is vrijwel afwezig. (Of lees http://www.fyysf.com/2015/05/Annabel-Na ... amers.html - dat lijkt me heel wat heftiger, maar ik kan daar geen rel over herinneren, geen topic op Bokt, niemand die zich daar publiekelijk over uitspreekt.)

...en dan gaan we allemaal oprecht herdenken hoe we dat nooit meer wilden, terwijl we nauwwelijks weerwoord geven aan alles wat er nu gebeurt?
Dat dat niet goed voelt, daar ben ik het helemaal mee eens.

En toch nog een voorbeeldje hoe ver dat gaat met haat en geweld:
Afbeelding

en de reactie:
Afbeelding

Bedenk ook dat haat en geweld en discriminatie ook echt gewoon reeel en bekend zijn. Brandstichting en varkenshoofden bij de moskees, een moslimvrouw die in elkaar geslagen wordt...

Als dat geen thema is van de herdenking, als we daar de parallellen met eind jaren '30 vorige eeuw niet trekken... wat heeft die herdenking dan nog voor zin?

Overigens, in een toelichting geeft ze aan dat ze de herdenking niet gaat verstoren. Ze doet alleen niet mee, en komt daar voor uit. Dat lijkt me volkomen passen in een vrij land.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Geen 4 mei voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:27

Je scheert wel iedereen mooi over één kam, Shadow :).

Shadow0

Re: Geen 4 mei voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:41

Nee hoor San, maar onze maatschappij kent zulke uitwassen, en de algemene verontwaardiging daarover is gewoon niet groot. Zelfs al vinden mensen het individueel niet aanvaardbaar, het leidt veel minder tot verontwaardigde hashtags, eindeloos uitkauwen in allerlei columns... De boodschap die wij als maatschappij afgeven (nogmaals - niet ieder voor zich, maar wel algemeen) is dat we het niet zo belangrijk vinden, niet echt [i]erg/i] dat we zo met mensen omgaan.

In die context kan ik me heel goed voorstellen dat iemand zegt: 'die hele herdenking is dan vooral betekenisloos, ik doe niet meer mee.'

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:42

Koper schreef:

Dat Nederland op 5 mei 1945 is bevrijd is harstikke mooi. Maar dat er na die datum nog ruim een half jaar Nederlanders in een oorlogssituatie leefden lijkt nooit iemand te interesseren.

Er wàs, vanuit Nederlandse kant, ook nauwelijks interesse voor wat de Nederlanders in Indië meegemaakt hadden... In Nederland heerste de mentaliteit van: "Ja, maar wij hadden de hongerwinter" en velen vonden dat wat er in Indië gebeurde nooit zo erg kon zijn als wat zij in 5 jaar Duitse bezetting hadden meegemaakt.
Er waren zelfs simpele zielen die ronduit zeiden tegen mensen uit Indië: Jullie hadden altijd zonnig weer, wij kou." Oftewel: in Indië was het lekker warm, dus was het ook minder erg.
Wat de simpele zielen niet beseften was dat diezelfde zon door de Japanners als martelwerktuig werd gebruikt... Of ze kregen de politionele akties op hun bord geschoven (terwijl Nederlanders in jappenkampen daar niet aan mee hebben gedaan) dat waren Nederlanders uit Nederland die pas in maart 1946 daar aan meededen (eerder zaten daar soldaten uit het Britse Gemenebest).

Al met al merkten Indische Nederlanders al snel dat er voor wat zij meegemaakt hadden toch geen interesse was en hielden ze hun mond maar.
Dat er op 15 augustus een officiële herdenking is, is dan ook iets nieuws, pas sinds 1999 wordt er op 15 augustus gevlagd op Nederlandse overheidsgebouwen, nadat het kabinet datzelfde jaar erkend had dat de tweede Wereldoorlog pas echt geëindigd was op 15 augustus 1945.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 03-05-16 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:44

Shadow0 schreef:
Nee hoor San, maar onze maatschappij kent zulke uitwassen, en de algemene verontwaardiging daarover is gewoon niet groot. Zelfs al vinden mensen het individueel niet aanvaardbaar, het leidt veel minder tot verontwaardigde hashtags, eindeloos uitkauwen in allerlei columns... De boodschap die wij als maatschappij afgeven (nogmaals - niet ieder voor zich, maar wel algemeen) is dat we het niet zo belangrijk vinden, niet echt [i]erg/i] dat we zo met mensen omgaan.

In die context kan ik me heel goed voorstellen dat iemand zegt: 'die hele herdenking is dan vooral betekenisloos, ik doe niet meer mee.'

Ah op die manier :). Zit wat in, ja.

En ik vind dat ieder voor zich moet weten of diegene herdenkt of niet. Ik kan me alleen niet helemaal vinden in hoe ze zich uitdrukt :).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:49

Juist nu is het herdenken erg actueel ....hoeveel zinloze overleden mensen hadden nog kunnen leven
mensen zoals jij en ik.
Het Herdenken is erg persoonlijk, ieder op zijn manier of dan juist niet ook dat is aan haar!.Maar toch is zij er wel mee bezig....ook al zegt ze van niet ;)

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:58

Ik zag het bericht ook op Facebook. Super ergerlijk. Ze snapt het niet. Zeg er dan ook niks over.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:58

Shadow0 schreef:
Nee hoor San, maar onze maatschappij kent zulke uitwassen, en de algemene verontwaardiging daarover is gewoon niet groot. Zelfs al vinden mensen het individueel niet aanvaardbaar, het leidt veel minder tot verontwaardigde hashtags, eindeloos uitkauwen in allerlei columns... De boodschap die wij als maatschappij afgeven (nogmaals - niet ieder voor zich, maar wel algemeen) is dat we het niet zo belangrijk vinden, niet echt erg dat we zo met mensen omgaan.

Dan is het m.i. een tekortkoming van de mensen die internet gebruiken als maatstaf voor het debat, dat ze denken dat het niet leeft onder de samenleving. In mijn omgeving hoor ik meer dan genoeg discussies over de stand van zaken in de wereld, over Europees superioriteitsdenken, over het falen van wereldleiders en het falen van de dekolonsiatie. Op colleges, in lezingenreeksen, openbare debatavonden en gewoon aan de koffietafel. Niet alles speelt zich af op het internet en ik geef mensen groot gelijk dat ze geen energie steken in het proberen (want lukken doet het toch niet, getuige de ladingen verwensingen en bedreigingen die een van mijn docenten over zich heen krijgt) te voeren van een constructieve discussie in 140 tekens of met mensen wier vocabulaire nauwelijks verder reikt dan 'daar moet een piemel in'. Deze tijd en energie steek ik liever in andere zaken, zoals het voeren van face-to-face discussies. Dát lijkt me effectief, #nietmijnnederland niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:00

Nederland is een vrij land met een vrije eigen mening.
Wat ze er mee doet? Moet zij weten. Maar als ze hierdoor wél rellen gaat opzetten, zou ik me best schuldig voelen als opzetter van een mening.

Ik doe mee aan 4 mei, en ook 5 mei.
Ik ken nu nog mensen, van 96 jaar, die de oorlog van dichtbij hebben mee gemaakt.
Ze zijn nogsteeds zwaar emotioneel over die gebeurtenis.

Maar ook heren en dames die het leger in zijn gegaan, om mensen te redden, en hierbij hun "vrienden" voor zijn of haar ogen zijn dood geschoten. Waarvan zijzelf het loodje hadden kunnen leggen.
Maar niet alleen de oorlogen herdenk ik.
Ook het zinloos geweld wat zich dagelijks plaats vind, wat ik net zo erg vind.
Iemand die in een steegje in elkaar wordt gerost, omdat zijn fiets wordt gejat en hij er iets van zegt.

Juist omdat ik dat doe, voel ik mij persoonlijk prettig er onder.
Ik doe er wat mee, en zorg er voor dat ik niet zo ga worden.

Wat een ander vind en doet, moet hij zelf weten.

Later zal mijn gezin gewoon sinterklaas vieren, met snoepgoed, pepernoten, kado's en zwarte piet.
Wij in Nederland, mogen Nederlands zijn...
Al heb ik af en toe het idee, dat wij dat niet meer mogen zijn. Jammer

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:02

Citaat:
Ik wil niet meedraaien in een eurocentrische samenleving waar witte geschiedenis belangrijker is dan de niet-witte geschiedenis, waar Nederland een zeer belangrijke rol in heeft gespeeld.

Ik vraag me altijd hard af of mensen met dit soort uitspraken alle ellende in de wereld kunnen herdenken. Mijn hart is daar namelijk absoluut niet sterk genoeg voor, zou er volledig aan onderdoor gaan. Verder... Eurocentrische samenleving? Probeer China eens. :') Of Rusland ofzo. Heb me er altijd al om verbaasd dat Europa schijnbaar wereldnieuws moet verkondigen als enige in de wereld. Waarom in hemelsnaam?