Genetische afwijking - kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Genetische afwijking - kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:47

Ik denk dat een ouder met de een beperking zelf het beste in kan schatten hoe leefbaar dat is en bovendien ook de aangewezen persoon is om een kind met zo´n beperking te adviseren om goed in de maatschappij te functioneren.

Waarom zouden mensen allemaal perfect moeten zijn?

Er is nooit een garantie dat je een "goed" kind krijgt.

Overigens vind ik ook dat de wereld te vol is, maar als er aan geboortebeperking zouden moeten doen, moeten ze maar bij de gelovigen beginnen, die zorgen immers voor de meeste ellende op aarde, maar dat is een andere discussie.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:53

Ik heb ook vaak mijn twijfels over de kundigheid van bepaalde ouders, maar wie ben ik dat om dat te bepalen?

Zelfde over dit onderwerp, de enige die dit kunnen bepalen zijn de ouders zelf. Dokters enzo kunnen wel duidelijk uitleggen wat de risico's zijn, maar de beslissing is aan de ouders.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:14

Lusitana schreef:
Ik denk dat een ouder met de een beperking zelf het beste in kan schatten hoe leefbaar dat is en bovendien ook de aangewezen persoon is om een kind met zo´n beperking te adviseren om goed in de maatschappij te functioneren.

Waarom zouden mensen allemaal perfect moeten zijn?

Er is nooit een garantie dat je een "goed" kind krijgt.

Mee eens

Citaat:
Overigens vind ik ook dat de wereld te vol is, maar als er aan geboortebeperking zouden moeten doen, moeten ze maar bij de gelovigen beginnen, die zorgen immers voor de meeste ellende op aarde, maar dat is een andere discussie.

Niet mee eens. Dan liever voortplantingsverbod voor mensen die hun kinderen opvoeden met haat.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:29

Egoïsme. ...egoïsme wat een vreemde term in deze discussie.
Ieder mens maakt keuzes waarvan hij vind dat dit het beste is of platter gezegd waar hij denkt het gelukkigste van te worden.

De een krijg hier een schuldgevoel van, de ander daarvan. Het is nogal een opvoedingsgerichte emotie.
Schijnt een erg westerse emotie te zijn, heb ik eens in een les antropologie gehoord.

Zonder de beladen term egoïsme is dit onderwerp al lastig genoeg.

Ergens hier in de draad geeft musiqoloog aan het eng te vinden dat mensen niet meer geboren mogen worden en legt een link naar.

Er zijn wat mensen die zich beledigt voelen. Ik zou zeggen niet doen, ik lees het meer als een waarschuwing, pas op wat je wenst en is de uitkomst wel zo wenselijk.
Waar is de grens tussen het een en het ander. Soms is er een grijs gebied.
Voor mij wordt het grijze gebied zwart zodra mensen over andere mensen gaan beslissen. Omdat je zelf niet de gevolgen hoeft te dragen van het beleid kun je gemakkelijk rigide worden, het blijven theorieën. En dan krijg je van die maffe discussies als ik ben tegen het kinderen krijgen met handicaps maar het Mongooltje van de buren is zo lief......pffff

Maar stel dat er een wet komt, of stel dat zorgverzekeringen artsen gaan dwingen te aborteren?
Of dat er een flinke som geld wordt geboden bij abortus van gehandicapt kind.
Of euthanasie op een perongeluk gehandicapt kind wordt verplicht.

Want zeggen dat er geen kinderen met handicap mag geboren worden, dat kan niet zonder consequenties blijven.

Dus mijn vraag is:
Hoe wil je gaan realiseren dat er geen gehandicapte kinderen worden geboren?
En hoe ver wil je daar in gaan?
En wat doe je met die ongelukkige kinderen die wel worden geboren?

En wat zijn de plannen voor de (mogelijke) ouders die niet geschikt worden geacht?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:42

Ik ga er altijd maar vanuit dat mensen er over nagedacht hebben en het beste voor hebben.
Maar ik heb inderdaad eerder iemand zien schrijven dat ze liever niet geboren had willen worden (al sinds klein kind iedere week dialyse) en was boos dat de ouders de zs niet afgebroken hadden.
Dat zijn heel treurige situaties. Dat heeft ook niets meer met discriminatie te doen.
Als je enkel in het zh zit dan heb je gewoon geen tijd om kind te kunnen zijn.

Ik snap degene wel die over de gelovige families oordelen. Ookal moet je proberen dat niet te doen vraag ik me in sommige gevallen ook wel een af: wie doe je hier precies plezier mee? Zou God echt willen dat je de een na de ander zwaar beperkt kind op de wereld zet waar je niet eens zelf voor kan zorgen in sommige gevallen?
Maar goed, dat heb ik ook met gezinnen waarbij hele jonge kinderen elke vorm van hobby of vrije tijd ontzegt wordt omdat ze voor het huishouden en de 15e baby moeten zorgen omdat mama het niet meer aan kan.
Dat is gewoon moderne kinderarbeid imo (en ook vreselijk off-topic :P ) maar ondanks dat ben ik niet in de positie daar over te mogen (ver)oordelen.

Neemt anderzijds ook niet weg dat ik vrij ben om daar een mening over te hebben.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:55

Captain schreef:
Een kind krijgen, met of zonder erfelijke 'afwijking', is sowieso egoïstisch.

Bedoel je dat niemand meer een baby mag krijgen? Of ik snap het verkeerd :+
Laatst bijgewerkt door TuttiFrutti_ op 08-05-16 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:56

TuttiFrutti_ schreef:
Captain schreef:
Een kind krijgen, met of zonder erfelijke afwijking is sowieso egoistisch.

Bedoel je dat niemand meer een baby mag krijgen? Of ik snap het verkeerd :+

Ik bedoel hiermee dat je een kind krijgt omdat jij en je partner dit graag willen. Kind heeft hier nooit voor gekozen.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:58

[/quote]Ik bedoel hiermee dat je een kind krijgt omdat jij en je partner dit graag willen. Kind heeft hier nooit voor gekozen.[/quote]

Oh zo! Daar heb je gelijk in

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:11

Shadow0 schreef:
Slimmerik, waarom zou je ze aan willen vliegen? Wat de beslissing ook is, het is iets tussen ouders en kinderen. Dat totaal willekeurige omstanders daar op basis van een gesprekje in de wachtkamer van alles van vinden lijkt me niet echt recht doen aan de moeilijkheid van de keuze van ouders.

Er zijn bv ook veel ouders die hun keuze voor een kind met Down moeten verantwoorden: 'dat is toch niet nodig' - en dan rustig over een kind dat gelukkig is en goed functioneert!

Laten we in elk geval erkennen dat dit iets is dat je niet zomaar voor anderen kunt beslissen en dat je ook anderen niet hoeft te veroordelen. Er zijn ook kinderen met CF heel gelukkig.

Als je als ouders drager bent van het gen wat CF veroorzaakt heb je er dus 75% kans op dat je een kind krijgt die een langzame verstikkingsdood sterft. Dat is wat anders dan een kind met een downsyndroom wat inderdaad een goed leven kan hebben waarin het goed functioneert. Deze ouders zetten dus 7 kinderen op de wereld die dit lot moesten ondergaan bij volle bewustzijn.....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:27

Naast dat dat een vrij bijzondere keuze is, kan ik er ook niet bij dat je dat zelf keer op keer wil meemaken %) Dat is het ergste dat je als ouder kan overkomen en ik kan me zelfs niet voorstellen hoe je in vredesnaam over de dood van één kindje heen zou moeten komen. Laat staan zeven...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:54

slimmerik schreef:
Als je als ouders drager bent van het gen wat CF veroorzaakt heb je er dus 75% kans op dat je een kind krijgt die een langzame verstikkingsdood sterft.

25%

Daarnaast is het reduceren van iemands leven tot alleen maar een verstikkingsdood niet helemaal terecht. Daarmee wil ik de ziekte niet bagatelliseren, en ik kan me heel goed voorstellen dat ouders beslissen om een kind met CF niet geboren te laten worden. Maar tegelijkertijd is dat niet het enige wat CF is. Mensen met CF kunnen nu volwassen leeftijden bereiken, en ook in de tussentijd daadwerkelijk leven. Dat maakt het m.i. genoeg om die keuze bij de ouders te houden, en daar als volkomen buitenstaander niet zomaar over te oordelen.

De vraag is volgens mij niet hoe iemand dood gaat - uiteindelijk gaat iedereen dood. (En een deel daarvan op rotmanieren.) Maar de vraag is wat het leven te bieden heeft in de tussentijd. Wat willen we daarvan? En dan is het goed om niet alleen te kijken naar de ziekte, maar ook naar de rest. De manier waarop jij alleen maar dat ene aspect ziet en zonder de kinderen of het gezin te kennen op basis van een verhaaltje in de wachtkamer alvast beslist is gewoon te weinig. Beslissen over leven en niet-leven verdient volgens mij hoe dan ook iets meer zorgvuldigheid dan dat.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:06

Erg interessante discussie. Ik ga toch mijn mening geven, maar doe geen moeite om mij met Hitler te vergelijken, die discussie geeft al helemaal geen pas.

Dit is een discussie waar je nooit uit komt. Aan de ene kant heeft iedereen het recht op vervulling van zijn of haar kinderwens. Dat maakt feitelijk dat je het niet kúnt verbieden. Aan de andere kant leven we in een maatschappij waar je niet alleen voor jezelf zorgt, maar waar je ook voor ieder ander zorgt. Dat maakt dat je niet alleen jezelf ermee opzadelt (met je keuze) maar ook de hele maatschappij. Dat kan nu eenmaal niet zonder gevolgen blijven (en dat heeft niets met denken als Hitler te maken).

Aangezien dit laatste een praktisch probleem is en je je geld maar één keer kunt uitgeven (op = op) denk ik niet dat we de luxe hebben om dat teveel uit balans te trekken. Als er 5 % mensen in onze maatschappij leven die zelf geen geld kunnen verdienen dan kan dat, maar als het fifty-fifty wordt, kan iedereen wel uitrekenen dat dát niet gaat.

Kortom, er zullen keuzes gemaakt moeten worden en het zou volgens mij het beste zijn die keuze dan bij de ouder neer te leggen. Ik ben dus best wel voor één of andere prenatale screening. Maar ja, dat is natuurlijk superlastig. Want wat mag dan wel en wat mag dan niet? En laat je het simpelweg van de kosten van zo'n aandoening afhangen of van andere criteria? Praktisch is dat dus bijna niet op te lossen. Maar ja, het principe van 'voor elkaar zorgen' en 'elkaar onderhouden' kun je toch niet te ver doordouwen, simpelweg omdat dan je maatschappij failliet gaat. Het moet allemaal wel kunnen. En we hebben er ook niets aan, dat iedereen die een afwijking heeft (wat dat dan ook maar is), nauwelijks kansen heeft omdat er gewoon geen geld meer voor is. Dat snapt toch iedereen wel dat dat gewoon niet kan?

Persoonlijk heb ik er niet zoveel zin in om te gaan betalen voor iemand die een genetische afwijking heeft en vervolgens bewust 4 kinderen op de wereld zet, die allemaal diezelfde afwijking hebben. Dat klinkt hard, maar ik zie dat meer praktisch. Het zou mijn keuze niet zijn, maar ik zou wel deels voor de kosten op moeten draaien. Dan draait het al snel uit op de discussie dat je dat 'recht' hebt om dat kind op de wereld te zetten. Uhm ... dat zie ik anders. Ik snap eerlijk gezegd niet dat je dat überhaupt zou willen als het om een ernstige afwijking gaat (maar het komt voor, weet ik uit de praktijk). Stel dat iemand zich laat screenen, alles lijkt oké en het kindje heeft toch een afwijking, tsja, als het er niet te veel zijn, dan heb je als maatschappij hopelijk dan ook meer geld om dat kind dan alle kansen te kunnen bieden.

Nu is het volgens mij behoorlijk uitgeschoten met wat er allemaal op de wereld komt. Dat mag naar mijn idee best heel wat bewuster. In mijn dagelijkse doen zie ik bijvoorbeeld gevallen dat mensen die helemaal niet eens voor hun kind kunnen zorgen, bijvoorbeeld 4 kinderen op de wereld zetten die dan vervolgens allemaal een moeilijke jeugd hebben, niet alle kansen krijgen die ze nodig hebben, vaak ook uit huis geplaatst moeten worden, allemaal extra begeleiding nodig hebben en vervolgens ook allemaal weer zelf kinderen gaan krijgen. Ook al zijn het allemaal leuke, lieve, prachtige mensen, uit praktisch oogpunt KAN dat gewoon niet. En omdat het een sneeuwbaleffect geeft, gaat dat ook niet lang goed.

Dus ja sorry, een groot deel van de bokkers zal zich nu natuurlijk persoonlijk aangevallen voelen, maar ja, ik ben er echt voorstander van, om te proberen om het zo te maken dat kinderen krijgen een heel bewuste keuze is, waarbij je aan een aantal basisvoorwaarden zou moeten kunnen voldoen (en één van die voorwaarden zou naar mijn idee toch moeten zijn dat je zelf je kind kunt onderhouden en bekostigen). Als dat niet kan, dan zou ik dat dus wel erg ontmoedigen.

Oh by the way, zelf heb ik dus ook geen kinderen, o.a. omdat ik het idee had dat ik op dat moment niet aan die voorwaarde voldeed. En nog een ander puntje, wij hebben in de familie ook iemand met een achterstand. Dus ik besef wel degelijk hoe lastig dat in de praktijk zou worden om dan van tevoren te moeten zeggen: we doen het wel of we doen het niet. Ik zeg met mijn reactie ook (juist) niet dat dat makkelijk in te richten zou zijn.
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 08-05-16 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:12

snuffie123 schreef:
Shadow0 schreef:
Even heel duidelijk: denken dat je genetische selectie moet toepassen om de mensheid voor de evolutie te redden is echt een heel kwalijk en schadelijk idee, wat al ettelijke miljoenen mensenlevens heeft gekost.

musiqolog schreef:
Mensen verbieden, hetzij moreel hetzij wettelijk, om kinderen te krijgen vanwege een afwijking vind ik heel eng. Dat is eugenetica, sociaal darwinisme en daar zijn in het verleden... nou ja, je weet wel.

Ik vind het dan weer heel kwalijk dat ze haar mening niet mag geven of ze wordt al vergeleken met Hitler, enz. Want dat is wel waar 'tegenstanders' van haar mening iedere keer weer naar verwijzen...
DAT is echt een uitspraak die heel erg kwetsend kan zijn n totaal ongepast, dat is geen mening meer, maar iemand beledigen in mijn ogen (inclusief mezelf, want ik deel voor een groot gedeelte de mening van Resistance).

Zeg, schatje, wij hadden Hitler geen van beiden genoemd hoor. Jij daarentegen weet precies wat wij bedoelen. Dat zegt wel iets hè?

Het idee dat het mensenras veredeld moet worden en dat daaraan de belangen van individuen ondergeschikt zijn, is zuiver fascistisch. Ik kan er echt niets anders van maken. Juist het fascisme gaat namelijk uit van een hoger doel waar het hele volk heen moet, ten koste van de persoonlijke vrijheid die het volksbelang toch maar verzwakt.

Voor de Tweede Wereldoorlog waren dit soort gedachten gemeengoed. De verschrikkingen van de nazi's hebben mensen op andere gedachten gebracht. Voor jou waren die gruwelen blijkbaar nog niet gruwelijk genoeg om op andere gedachten te komen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:15

Rachelle: heb je een genetische afwijking? Het kan altijd een generatie overslaan, heeft het hier bij mijn grootmoeder ook gedaan (zowel het kankergen als het Marfangen) maar ík persoonlijk zou voor mijn kind het risico niet willen nemen dat hij juist pech heeft en die genen wél krijgt.
Zeker gezien het hier ook elke generatie erger lijkt te worden... Mijn moeder van 43 heeft minder problemen dan ik van 23. Zij mag nog redelijk doen wat ze wilt, ik heb haast een hele boek "dit en dat mag niet, dit en dat moet je vermijden, dit en dat kan maar met mate".
De wetenschap staat al zo ver! Ze kunnen ondertussen de gezonde cellen van de ongezonde scheiden. Dan laat ik persoonlijk liever een gezonde cel inplanten waar ik voor 100% zeker ben dat het kind die slechte genen niet meekrijgt. En moest ik per ongeluk zwanger worden, laat ik het vroeg in de zwangerschap testen.
Dus ik zeg zeker niet dat men geen kinderen mag krijgen, verre van ;). Maar ik ben wel hevig voorstander om dit met medische hulp te doen zodat het kind gezond zal zijn en alle kansen zal krijgen in het leven. Waaronder ook een lang leven (mijn levensverwachting is ong 50 jaar)

HannahFrouk, met jou ben ik het volledig eens!
Ik val een beetje tussen schip en wal. De meeste werkgevers willen me omwille van mijn ziekte niet hebben, ik val helaas soms uit. Maar ik ben veel te goed om invalide te worden (zou ik ook niet willen). Wat resulteert in werkloosheid, als ik niet op tijd een job vind zal ik moeten stoppen met de paarden en dat is net hetgene dat me zoveel plezier geeft in het leven. Tijdelijke jobs om geld in het laatje te brengen kan ik niet doen (dat is hier staand bandwerk, heb dat al geprobeerd maar na een halve dag werd ik naar huis gestuurd. Ging echt niet.) Een grote druk op de schouders dus. Echt niet leuk en ik voel me momenteel nutteloos voor de maatschappij...
Morgen een gesprek met de vdab. Mss kunnen ze mij uitzonderlijk een opleiding laten starten waarmee ik zelfstanfig kan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 08-05-16 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:17

musiqolog schreef:
Zeg, schatje, ....

'Schatje' ... ??? Merkwaardige woordkeuze?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:18

HannahFrouk schreef:
musiqolog schreef:
Zeg, schatje, ....

'Schatje' ... ??? Merkwaardige woordkeuze?

Ja, het is denigrerend bedoeld.... maar als je leest wat voor ideeën snuffie123 erop nahoudt, is een ironisch "schatje" nog heel erg beschaafd.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:20

A3a1 schreef:
Maar stel dat er een wet komt, of stel dat zorgverzekeringen artsen gaan dwingen te aborteren?

Ja, en dat is dan dus de andere kant van de medaille als je bewuster wilt kiezen.
Dat kan ook tot excessen leiden zoals jij omschrijft.

Er zou haast een soort strikt ethische commissie voor moeten zijn die deze dingen 'regelt'.
Maar ja, dat klinkt dan ook weer zo eng.

Toch vind ik wel, zoals het nu gaat, kan het eigenlijk niet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:25

musiqolog schreef:
Ja, het is denigrerend bedoeld.... maar als je leest wat voor ideeën snuffie123 erop nahoudt, is een ironisch "schatje" nog heel erg beschaafd.

Ik vraag me af wat jij er dan persoonlijk uithaalt, want ik zie dat eerlijk gezegd niet zo als ik het na lees.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:27

HannahFrouk schreef:
Aangezien dit laatste een praktisch probleem is en je je geld maar één keer kunt uitgeven (op = op) denk ik niet dat we de luxe hebben om dat teveel uit balans te trekken.

Een van de grootste misvattingen van deze tijd. De economie is een cirkel en een balans - je kunt geld juist wel meerdere keren uitgeven.

Citaat:
En laat je het simpelweg van de kosten van zo'n aandoening afhangen of van andere criteria? Praktisch is dat dus bijna niet op te lossen. Maar ja, het principe van 'voor elkaar zorgen' en 'elkaar onderhouden' kun je toch niet te ver doordouwen, simpelweg omdat dan je maatschappij failliet gaat.

Onze maatschappij gaat (overduidelijk bewijsbaar) juist meer failliet aan een gebrek aan zorg en empathie, aangejaagd door juist overmatig 'succesvolle' mensen, waarmee macht en geld de cirkel van de economie uit verdwijnt. Ik denk oprecht dat 1 persoon met een zorgbehoefte meer en een bankdirecteur / quant minder postieve effecten heeft. (Niet voor het BNP, omdat dat een bedacht cijfer is, maar wel voor welvaart en welzijn van de bevolking.)

Daaronder ligt het fabeltje dat menselijke waarde alleen in geld uit te drukken is, dat de inkomsten van iemand een goede maatstaf zijn van wat die persoon toevoegt, en het idee dat je kosten en baten per persoon kunt berekenen.
Maar die inkomsten zijn juist helemaal geen goede maatstaf, veel werk is aantoonbaar niet productief maar alleen administratief, en vaak alleen maar omdat men er zelf beter van wordt (denk aan telefonische verkopers of iedereen die betrokken is bij woekerpolissen.) Daar zit geen enkele toegevoegde waarde in, want er is geen enkele reele economische winst (er wordt *niets* toegevoegd aan de wereld dat het leven van mensen beter maakt.)

Tegelijkertijd functioneren alle mensen, ook de 'succesvolle' in een samenwerking die de maatschappij is. En daar is iedereen deel van. Je bent ook ALTIJD afhankelijk van anderen, in de kennis die je hebt, de infrastructuur die je gebruikt, dat je je producten mag afzetten en daarvoor betaald krijgt...
Niemand staat daarin alleen, en dus kan ook niemand claimen nuttiger of beter te zijn voor de maatschappij.

Maar aan de andere kant negeren we wel allemaal hele essentiele dingen van het leven. Mensen zonder liefde gaan dood, we zijn sociale dieren, en toch willen we juist de kant van de liefde en zorg steeds beperken terwijl we mensen alleen maar als economische productiemachientjes benaderen. Dat is pas onnatuurlijk en kwalijk en schadelijk en een failliet van de maatschappij :( Want wat maakt je dan nog tot mens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:33

musiqolog schreef:
snuffie123 schreef:

Zeg, schatje, wij hadden Hitler geen van beiden genoemd hoor. Jij daarentegen weet precies wat wij bedoelen. Dat zegt wel iets hè?

Het idee dat het mensenras veredeld moet worden en dat daaraan de belangen van individuen ondergeschikt zijn, is zuiver fascistisch. Ik kan er echt niets anders van maken. Juist het fascisme gaat namelijk uit van een hoger doel waar het hele volk heen moet, ten koste van de persoonlijke vrijheid die het volksbelang toch maar verzwakt.

Voor de Tweede Wereldoorlog waren dit soort gedachten gemeengoed. De verschrikkingen van de nazi's hebben mensen op andere gedachten gebracht. Voor jou waren die gruwelen blijkbaar nog niet gruwelijk genoeg om op andere gedachten te komen.

Ik zeg nergens dat het mensenras veredeld moet worden. Ik zeg dat het onnatuurlijk is om een kind op de wereld te zetten terwijl het een grote kans op een (zware) afwijking heeft. Zonder medicijnen en zorg was de ouder zelf waarschijnlijk omgekomen, ik vind het niet normaal dat je dan wel een kind op de wereld zet. Dat heeft niets met veredelen te maken, veredelen is wat Hitler in die fokhuizen deed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:35

Resistance, betekent dat dat je zelf alle zorg afwijst, en dat je bijvoorbeeld nooit naar het ziekenhuis zou gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:36

HannahFrouk schreef:
A3a1 schreef:

Ja, en dat is dan dus de andere kant van de medaille als je bewuster wilt kiezen.
Dat kan ook tot excessen leiden zoals jij omschrijft.

Er zou haast een soort strikt ethische commissie voor moeten zijn die deze dingen 'regelt'.
Maar ja, dat klinkt dan ook weer zo eng.

Toch vind ik wel, zoals het nu gaat, kan het eigenlijk niet.

Ik ben het totaal met HannahFrouk eens. Het kan zo eigenlijk niet, maar er valt ook weinig tegen te doen. Lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:38

Shadow0 schreef:
Resistance, betekent dat dat je zelf alle zorg afwijst, en dat je bijvoorbeeld nooit naar het ziekenhuis zou gaan?

Nee dat heeft daar niets mee te maken! Tuurlijk heb je recht op zorg, dat heeft iedereen. Maar als je zonder die zorg snel dood gaat en met een zware genetische ziekte/afwijking kampt vind ik het gewoon niet verantwoord om een kind op de wereld te zetten.

Lezen is kennelijk ook een kunst.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:41

Resistance schreef:
Shadow0 schreef:

Nee dat heeft daar niets mee te maken! Tuurlijk heb je recht op zorg, dat heeft iedereen. Maar als je zonder die zorg snel dood gaat en met een zware genetische ziekte/afwijking kampt vind ik het gewoon niet verantwoord om een kind op de wereld te zetten.

Lezen is kennelijk ook een kunst.

Jij had het over "natuurlijk". Ziekten voorkomen en genezen die normaal gesproken iedereen kan oplopen en omleggen is ook onnatuurlijk. Maar dát mag blijkbaar wel. Is dat omdat jij die ook kunt krijgen, terwijl die genetische afwijkingen bij jou geen rol spelen?
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 08-05-16 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:42

Resistance schreef:

Jij schrijft dat je het onnatuurlijk vindt. Waarom vind je de combinatie van de (overduidelijk HEEL natuurlijke wens van een moeder om voor haar kind te zorgen) met bestaande zorg onnatuurlijk ('Zonder medicijnen en zorg was de ouder zelf waarschijnlijk omgekomen'), terwijl je zelf wel zorg zou ontvangen? Waarom is dat anders? Waarom dan niet de echt natuurlijke weg en gewoon helemaal stoppen met zorg? Dat scheelt ook enorm in het zorgbudget. Gewoon alle ziekenhuizen opdoeken, en vol inzetten op natuurlijke selectie?