8nnemiek schreef:En zoek de betekenis van veredelen maar eens op. Dat heeft niks te maken met de stam. Veredelen doe je middels selectie en kruisbestuiving, zoals dat in de natuur ook gebeurt.
Naar mijn mening heel iets anders dan het inspuiten van een stof die er helemaal niet in zit van nature. Sowieso snap ik niet helemaal wat die vitamine A in rijst met veganistisch zijn te maken heeft.
Heb je een bron van die enorme toename aan dierproeven van anti-GMO organisaties? Ik ken er maar twee.
Als monsanto echt niks te verbergen heeft, en hun gmo producten en insecticiden niet kankerverwekkend zijn, waarom geven ze hun onderzoeken dan niet vrij? Dat deugt gewoon niet. Er is in 2005(?) al eens een onderzoek van monsanto gelekt waaruit blijkt dat hun gemodificeerde aardappelen tumoren veroorzaakten bij ratten, uit hun eigen onderzoek dus, en toch stond hier niks over in de samenvatting van dit onderzoek wat gepubliceerd werd..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plantenveredeling
Citaat:Plantenveredeling richt zich op het ontwikkelen van planten die zo goed mogelijk aan de eisen van de mens voldoen. Een veredelaar selecteert planten met de beste erfelijke eigenschappen, en maakt daar nieuwe rassen van. Als zodanig is het te vergelijken met het fokken van huisdieren en vee.
Daar zit dus niet zovele natuurlijks aan. In de natuur gebeurt het 'per ongeluk', maar door tussenkomst van de mens kan er gericht veredeld worden. Dat is dus ook gewoon modificatie, het duurt alleen veel langer. Daaraan vasthouden puur omdat het natuurlijk is vind ik een bijzonder slechte reden. Als je met GM een tomaat met goede eigenschappen kan kweken binnen 1 jaar terwijl het op de 'natuurlijke' wijze 8-10 jaar duurt, waarom zou je dan voor die laatste optie gaan?
Vitamine A in rijst heeft niets met veganisme te maken. Zoals ik al een paar keer heb geschreven: wij hebben absoluut de optie om (bijvoorbeeld) vitamine A uit andere producten te halen. dat is lang niet overal het geval. Mijn punt is dat GMO enorm kan bijdragen aan het oplossen van vitaminetekorten bij een deel van de wereldbevolking.
Nee, ik heb daar geen bron voor. Het is mijn eigen redenatie (vandaar het 'ik denk' in de zin