Binnenkort referendum TTIP? Weet jij wat het inhoudt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:36

8nnemiek schreef:
En zoek de betekenis van veredelen maar eens op. Dat heeft niks te maken met de stam. Veredelen doe je middels selectie en kruisbestuiving, zoals dat in de natuur ook gebeurt.
Naar mijn mening heel iets anders dan het inspuiten van een stof die er helemaal niet in zit van nature. Sowieso snap ik niet helemaal wat die vitamine A in rijst met veganistisch zijn te maken heeft.

Heb je een bron van die enorme toename aan dierproeven van anti-GMO organisaties? Ik ken er maar twee.
Als monsanto echt niks te verbergen heeft, en hun gmo producten en insecticiden niet kankerverwekkend zijn, waarom geven ze hun onderzoeken dan niet vrij? Dat deugt gewoon niet. Er is in 2005(?) al eens een onderzoek van monsanto gelekt waaruit blijkt dat hun gemodificeerde aardappelen tumoren veroorzaakten bij ratten, uit hun eigen onderzoek dus, en toch stond hier niks over in de samenvatting van dit onderzoek wat gepubliceerd werd..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Plantenveredeling

Citaat:
Plantenveredeling richt zich op het ontwikkelen van planten die zo goed mogelijk aan de eisen van de mens voldoen. Een veredelaar selecteert planten met de beste erfelijke eigenschappen, en maakt daar nieuwe rassen van. Als zodanig is het te vergelijken met het fokken van huisdieren en vee.

Daar zit dus niet zovele natuurlijks aan. In de natuur gebeurt het 'per ongeluk', maar door tussenkomst van de mens kan er gericht veredeld worden. Dat is dus ook gewoon modificatie, het duurt alleen veel langer. Daaraan vasthouden puur omdat het natuurlijk is vind ik een bijzonder slechte reden. Als je met GM een tomaat met goede eigenschappen kan kweken binnen 1 jaar terwijl het op de 'natuurlijke' wijze 8-10 jaar duurt, waarom zou je dan voor die laatste optie gaan?

Vitamine A in rijst heeft niets met veganisme te maken. Zoals ik al een paar keer heb geschreven: wij hebben absoluut de optie om (bijvoorbeeld) vitamine A uit andere producten te halen. dat is lang niet overal het geval. Mijn punt is dat GMO enorm kan bijdragen aan het oplossen van vitaminetekorten bij een deel van de wereldbevolking.

Nee, ik heb daar geen bron voor. Het is mijn eigen redenatie (vandaar het 'ik denk' in de zin ;)).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:08

Of die vogel nu de lekkerste bessen eet, en daarmee de zaden verspreidt, of wij zoeken de lekkerste bessen uit en zaaien die zaden weer.. Natuurlijker kan haast niet :D

En waarom liever op natuurlijke wijze dan snel met gmo's? Daar zijn zat redenen voor.
Je geeft zo enorm veel macht aan de multinationals en als kleine veredelaar kun je het schudden tussen die giganten.
Je weet niet wat voor neveneffecten het heeft. Op de lange termijn kunnen er nog steeds gezondheidsrisico's aan zitten.
Gmo zaden zijn duurder en kunnen vaak niet opnieuw gezaaid worden, waardoor arme landen ze niet kunnen betalen en ze elk jaar opnieuw moeten inkopen.
Voor de vegans: omdat er bij GMO wél dierproeven nodig zijn en bij veredelen niet.
Omdat je bij bepaalde gmo gewassen in het onkruid resistenties opbouwt waardoor je meer en meer onkruidverdelger nodig hebt, die niet alleen in ons voedsel terecht komt maar ook de bodem vervuild, ons drinkwater vervuild en tal van insecten en ander bodemleven ziek maakt of doodt.
Omdat het voor masale bijensterfte zorgt.
En dan is er natuurlijk nog het morele standpunt of wij wel 'voor god' moeten spelen door planten en dieren naar onze wens aan te passen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:15

Weer even over TTIP, dit tweede filmpje van Lubach is ook interessant.
Het CETA verdrag is net zo gevaarlijk als het ttip verdrag, maar zal veel sneller goedgekeurd worden als het aan de EU ligt. Het is in het geheim opgesteld en ligt al klaar om getekend te worden! Ze noemen dit verdrag ook wel het achterdeurtje van de multinationals :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:35

Citaat:
Het feit dat het glyfosaat teruggevonden wordt in het lichaam zegt nog niets over de schadelijkheid ervan toch?

Dus je neemt morgen vrijwillig een schepje over je havermout? :+

En dat in 'ontwikkelingslanden' je geen vitamine A kunt vinden: wortels, abrikozen, mango, vis, lever, boter (zuivel).. zal ik nog even doorgaan?

PlantsTho

Re: Binnenkort referendum TTIP? Weet jij wat het inhoudt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:59

Onzinnige vergelijking.

Waarom zet je ontwikkelingslanden tussen aanhalingstekens? Geloof je daar niet in? Je gaat er maar vanuit dat iedereen zomaar toegang heeft tot die producten? Fascinerend.

Nogmaals, de vitamine A in rijst is een voorbeeld. Punt van het voorbeeld is dat met GM producten beter en voedzamer gemaakt kunnen worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:07

Jannepauli schreef:
Citaat:
Het feit dat het glyfosaat teruggevonden wordt in het lichaam zegt nog niets over de schadelijkheid ervan toch?

Dus je neemt morgen vrijwillig een schepje over je havermout? :+

En dat in 'ontwikkelingslanden' je geen vitamine A kunt vinden: wortels, abrikozen, mango, vis, lever, boter (zuivel).. zal ik nog even doorgaan?

Op zijn vriendelijkst gezegd is Monsanto gefixeerd op het oplossen van "problemen" door meer produceren via hetzelfde landbouwsysteem.

Einsteins definitie van waanzin : "Doe keer op keer hetzelfde en verwacht een andere uitkomst."

De oplossing zit niet in meer van hetzelfde, want een groot deel van de wereld is niet geschikt voor onze water zuipende monocultuur landbouwmethodes (eigenlijk de hele wereld niet). GMO oplossingen om dat te blijven forceren is een doodlopende weg. En met het risico dat op het moment dat er een ziekte oid uitbreekt de oogst van een heel land/continent mislukt, omdat er slechts 1 ras gebruikt is (dat dus overal even kwetsbaar is voor de uitgebroken ziekte). Samen met de afhankelijkheid van slechts een paar granen/groenten voor de voedselvoorziening, is dat ronduit riskant. Er zijn andere oplossingen mogelijk en die blijken uitstekend te werken (met meer voedselzekerheid ook), maar die gaan tegen een aantal gewoontes in, zowel qua wat we eten als qua hoe we het land bewerken. De calvinistische arbeidsethos van lange dagen maken 5-7 dagen/week is handig om mensen bezig te houden, maar niet noodzakelijkerwijs de beste methode om genoeg en gezond voedsel te verbouwen. 1 Jarige planten zijn erg kwetsbaar voor weersinvloeden en vraat, vandaar zoveel ingrijpen met allerlei middelen die weer ongezond zijn voor mensen, dieren en je bodemleven (waar je vruchtbaarheid voor de gewassen uiteindelijk vandaan komt!)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 14:13

Ik denk dat ontwikkelingslanden sowieso meer gebaat zijn bij gevarieerde voeding dan meer rijst met dan evt een vitamine aan toegevoegd. Wat is het volgende? Een appel waar alle vitamines en mineralen in zitten die we per dag nodig hebben, zodat we de rest van de dag fastfood kunnen eten? Ik vind het een vreemde manier van werken..

Maar kunnen we in dit topic weer terug naar het TTIP en CETA verdrag?

Misschien kun je een nieuw topic openen over GMO's, 269_life :)

Ik heb het topic vooral geopend om mensen uit te kunnen leggen wat deze verdragen betekenen en de referendum-site te delen :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:14

8nnemiek, als er een meningsverschil is tussen een bedrijf en een land, dan wordt dat niet achter gesloten deuren binnen het bedrijf geregeld. Dan wordt dat voorgelegd aan een tribunaal van 3 juristen, die uitspraak doen. Deze clausule staat in bijna elke handelsovereenkomst die Nederland heeft afgesloten en is dus helemaal niks nieuws. En weet je? Ondanks dat het in bijna elke handelsovereenkomst staat en dat de grote multinationals ook prima via de andere handelsverdragen via andere landen ons land binnen kunnen komen, toch hebben de multinationals onze wetgeving niet volledig buitenspel gezet... Maar nu diezelfde clausule in het TTIP-verdrag komt te staan, geven we opeens onze zelfstandigheid op aan de multinationals...

En natuurlijk gaat veredeling wel via stammen, zoals paarden, die via stamboeken veredeld worden. En dat is echt iets totaal anders dan het nadoen van een vogel die het lekkerste besje uitzoekt. Dat is gewoon genenselectie, waarbij bijvoorbeeld ook geselecteerd wordt op ziekteresistentie e.d.

Natuurlijk is daar wel een groot verschil, ik kan via bestuiving geen peer en appel combineren, maar ik zou wel een gen uit een peer in een appel kunnen toevoegen, bijvoorbeeld om een ziekteresistentie uit de peer in een appel over te zetten. En daar zitten wel risico's in, dus dat moet je op z'n minst heel goed monitoren en niet al te gemakkelijk over risico's heen springen. Maar ook bij gewone veredeling creëer je onvoorziene problemen, waar je ook niet voorzien had. Om even een voorbeeld uit de paardenfokkerij te noemen, dwerggroei is ook een onvoorzien neveneffect van het veredelen van het Friese paard.
Vandaar dat het ook goed is dat Monsanto nu aan de Europese wetgeving moet voldoen en dat straks na het afsluiten van dat verdrag nog steeds daaraan moet voldoen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 14:29

Ook ziekteresistentie is heel natuurlijk.. Als er een ziekteplaag over een gewas komt, en driekwart van die planten gaan eraan dood en een kwart overleeft dan is dat uiteraard de enige die zich vermenigvuldigd. Precies hetzelfde zoals veredelaars dat ook doen, alleen zullen zij onder gecontroleerde omstandigheden die ziekte op een aantal planten verspreiden en dan zien welke het beste overleven. Je versnelt de natuur, meer niet.
Ik doe hetzelfde in mijn moestuin. De mooiste plant laat ik doorschieten en zaai ik het jaar erna opnieuw. Hier komt niks kunstmatigs bij kijken.
En ja, dat kan ook negatief uitpakken, maar door te veredelen weet je iig zeker dat je volgend jaar niet vanzelf een giftige stof in je planten hebt zitten.

Hoe het met andere handelsverdragen zit weet ik niet, maar punt is dat er dmv dit verdrag alles naar Europa kan worden geëxporteerd zonder dat onze eigen laboratoria nog opnieuw testen. Heel mooi, maar er is dus een enorme lijst met stoffen waaronder ook GMO zaden die niet veilig zijn bevonden door de EU en hier dus niet mogen worden verkocht. Met dit verdrag worden wij gedwongen om al deze producten binnen te laten, en moeten we er vanuit gaan dat ze daar in Amerika, waar de testen sowieso al minder streng zijn, een eerlijk onderzoek hebben verricht. Het is natuurlijk niet gek dat mensen dit niet vertrouwen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:31

8nnemiek schreef:
Ik denk dat ontwikkelingslanden sowieso meer gebaat zijn bij gevarieerde voeding dan meer rijst met dan evt een vitamine aan toegevoegd. Wat is het volgende? Een appel waar alle vitamines en mineralen in zitten die we per dag nodig hebben, zodat we de rest van de dag fastfood kunnen eten? Ik vind het een vreemde manier van werken..

Maar kunnen we in dit topic weer terug naar het TTIP en CETA verdrag?

Misschien kun je een nieuw topic openen over GMO's, 269_life :)

Ik heb het topic vooral geopend om mensen uit te kunnen leggen wat deze verdragen betekenen en de referendum-site te delen :)

Natuurlijk is een ontwikkelingsland meer gebaat bij gevarieerde voeding. Het punt is alleen (lezen jullie daar consistent overheen? :) ) dat gevarieerde voeding helemaal niet vanzelfsprekend is. Dat geldt trouwens niet alleen voor ontwikkelingslanden, ook in een modern land als Amerika is het voor de allerarmsten moeilijk om gevarieerd te eten.
Ik heb het rijstvoorbeeld genomen omdat dit voeding is die over het algemeen makkelijk en goedkoop te krijgen is.

Nee, waarom zou ik een nieuw topic maken. Je geeft aan dat het je bij het verdrag vooral om Monsanto te doen is. Ik zet daar alleen vraagtekens bij, omdat ik denk dat dat gebaseerd is op onjuiste informatie en aannames.

Ook nog even voor de goede orde: ik denk absoluut niet dat Monsanto een fair en eerlijk bedrijf is. Maar dat 'Monsanto is de Satan' vind ik ook erg overdreven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 14:45

Maar dan vraag ik mij echt af, wat moet een arm land met gmo zaden, die haast onbetaalbaar zijn en maar eenmalig kunnen worden gebruikt (dus het jaar erop moeten ze nieuwe kopen)?

Maar voor dit verdrag gaat het me niet direct om de GMO's die geen kwaad kunnen. Zoals ik al eerder zei: er zijn veel gevaarlijkere gmo's, maar daarnaast zou het gewoon een ramp zijn als monsanto hier op grote schaal patenten op zaden en planten kan gaan krijgen, en schadevergoedingen kan eisen wanneer hun zaden op grond van een andere boer vallen.. Dat hele politieke spelletje wat monsanto speelt, daar gaat het me vooral om.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:50

8annemiek, het grootste deel van GMO is niets meer of minder dat het versnellen van dat veredelingsgedrag, wat jijzelf ook in je tuin doet. En dat wil niet zeggen dat je er niet kritisch op moet blijven, maar dat wil ook niet zeggen dat het per definitie dus wel slecht moet zijn.

Als er gezegd wordt, dat wij elkaars testen overnemen, omdat we ervan uitgaan dat zowel in de VS als de EU een testsysteem is opgezet. En juist door het consumenten claim gedrag in de VS, hoef je niet bang te zijn dat er daar slecht getest wordt.
Het betekent ook niet dat ze elk getest product zomaar hier mogen verkopen. Het moet nog steeds aan de Europese wetgeving voldoen. Stel dat ze in de VS morgen besluiten dat heroïne een toegestane partydrug wordt. Dan komt er een bedrijf, die gaat het produceren en testen om te zorgen dat het aan de vereisten van de Amerikaanse overheid voldoet. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat we de heroïne van dat bedrijf in Europa toe moeten laten. Want heroïne is hier bij de wet verboden en daar verandert TTIP echt helemaal niks aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 15:18

Uiteraard zullen er ook ongevaarlijke gmo's zijn. Volgens mij zijn er ook bepaalde gmo's gewoon goedgekeurd in europa. Maar het blijft een gevaarlijke techniek waar ook heel veel kwaad mee kan worden gedaan, en er zijn ook genoeg gevaarlijke gmo's.
Wat het heroine voorbeeld betreft: stel er wordt een nieuw soort voeding geproduceerd; een E-nummer wat in Amerika goedgekeurd wordt.. Stel, kritische onderzoekers testen dit middel opnieuw, en komen er achter dat het middel zwaar kankerverwekkend blijkt te zijn.. Dan moeten wij dit middel tóch binnen laten in de EU, zo niet dan dreedt dit ISDS in werking en zal onze regering een schadeclaim moeten betalen die in eerdere gevallen bij andere verdragen ver in de miljoenen liep.
Waarom zou je zo'n risico willen lopen, terwijl je ook gewoon kan zeggen, we laten het zoals het was en schaffen bv alleen de importkosten af?
Uiteraard kunnen bedrijven op deze manier haast alle producten binnen krijgen. Monsanto kan een bestaande omstreden gmo (als die inderdaad niet mag worden geimporteerd) gewoon een klein beetje aanpassen, opnieuw goedkeuren en doorduwen naar europa. Vergeet niet dat monsanto zijn eigen producten keurt..

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:23

E-nummer staat voor door de EU goedgekeurde additieven in voedingsmiddelen. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt dus al in Europa. Maar je hebt vast ergens gelezen dat e-nummers ook slecht zijn? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 15:42

Met E-nummer bedoel ik uiteraard hulpstof. In Amerika heb je dezelfde stoffen met een andere naam uiteraard.
En ik weet ook dat niet elk E-nummer slecht is, wat een vreemde opmerking >;)
Ik ben echt niet iemand die alles gelooft wat ie leest, als dat zo over komt..
Ik ben juist heel kritisch, en dus ook richting gmo's en ttip

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 16:11

De 85.000 handtekeningen zijn vandaag al gepasseerd *\o/*
Dat gaat best goed!
Ik hoop dat er nog meer bokkers zijn die even willen tekenen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:38

Karl66 schreef:
Ondanks dat het in bijna elke handelsovereenkomst staat en dat de grote multinationals ook prima via de andere handelsverdragen via andere landen ons land binnen kunnen komen, toch hebben de multinationals onze wetgeving niet volledig buitenspel gezet...

'Niet volledig.' Een beetje buitenspel zetten is niet erg, het is pas een probleem als die volledig buiten spel gezet is?

Als dat de lat is, ligt die niet erg hoog. Maar misbruik van handelsverdragen is allang al aangetoond, en landen zijn al flink onder druk gezet.
(Een paar illustratieve voorbeelden bv hier: https://www.youtube.com/watch?v=6UsHHOCH4q8 )

Dit is dus geen hypothetische situatie: landen WORDEN al geremd in hun mogelijkheden om maatregelen te nemen om de volksgezondheid te beschermen.

Citaat:
Maar nu diezelfde clausule in het TTIP-verdrag komt te staan, geven we opeens onze zelfstandigheid op aan de multinationals...

Bepaald niet 'opeens'. Dat is iets dat al lange tijd speelt, en ook al lange tijd voor problemen en slachtoffers zorgt. Maar het is wel duidelijk een stap die niet de goede kant op gaat.

Waar je nu aan voorbij gaat is toch een beetje de kern. In de VS zijn de regels anders. Als er dan gesproken wordt over 'harmonisatie' van de regels, zijn er welbeschouwd twee opties: of wij verlagen de eisen en normen, of de VS scherpt ze daar flink aan. (Mocht je denken, of de indruk willen wekken, dat het verdrag niets verandert, dan is de vraag natuurlijk waarom er uberhaupt een verdrag zou moeten worden gesloten.)
En ik heb persoonlijk niet de indruk dat de VS nu echt open staat voor het vrijwillig aangaan van verzwaring van hun normen, minder schaamteloze winst en meer kwaliteit, etc. Jij wel?

(Opmerkelijk trouwens, ik zou zeggen dat juist het ontkennen of bagatelliseren van de gevaren van lobbyen, belangenverstrengeling, corruptie en gevaren van multinationals nogal naief is, en precies doet wat men anderen verwijt, het negeren van een bijzonder uitgebreide verzameling van overduidelijk bewijs.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:50

8nnemiek schreef:
...Stel, kritische onderzoekers testen dit middel opnieuw, en komen er achter dat het middel zwaar kankerverwekkend blijkt te zijn.. Dan moeten wij dit middel tóch binnen laten in de EU, zo niet dan dreedt dit ISDS in werking en zal onze regering een schadeclaim moeten betalen die in eerdere gevallen bij andere verdragen ver in de miljoenen liep.
...

Of en veel waarschijnlijker geeft het ISDS tribunaal de EU gewoon gelijk en heeft het bedrijf gewoon pech dat ze heel veel geld in een kankerverwekkend middel hebben gestopt, waardoor ze hun investeringen kwijt zijn. Alleen moet je als land dan natuurlijk wel kunnen beargumenteren dat je een goede reden hebt. En kankerverwekkendheid is een prima reden. Alleen is dat iets anders dan de aluhoedjes werkelijkheid dat een E-nummer per definitie betekent dat iets gevaarlijks en kankerverwekkend is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:47

Karl66 schreef:
Of en veel waarschijnlijker geeft het ISDS tribunaal de EU gewoon gelijk en heeft het bedrijf gewoon pech dat ze heel veel geld in een kankerverwekkend middel hebben gestopt

Waar baseer je op dat dat waarschijnlijker is? Historisch bewijs?

Citaat:
Alleen moet je als land dan natuurlijk wel kunnen beargumenteren dat je een goede reden hebt. En kankerverwekkendheid is een prima reden.

Dat klinkt een beetje als wensdenken. Er zijn immers aardig wat situaties waarin bewezen is dat de industrie bepaald niet zonder strijd opgeeft, gewoon door wil gaan terwijl ze zich ten volle bewust zijn van de kankerverwekkendheid (nogmaals dat filmpje over de tabaksindustrie) en dat het proces om ze uiteindelijk tot rekenschap te krijgen lang is en aan alle kanten gesaboteerd wordt. Inclusief toezichthouders en rechters die wegkijken en niet ingrijpen.

Een tribunaal van 3 rechters, die achter gesloten deuren een beslissing nemen, die niet hoeven te verantwoorden en waar geen beroep tegen mogelijk is, is gewoon een veel te smalle basis voor een zorgvuldige afhandeling van dergelijke belangrijke zaken.

En dat leidt, nu al aantoonbaar, tot problemen. Handelsverdragen worden als misbruikt, kleine landen worden al zwaar onder druk gezet, schadelijke producten worden al willens en wetens toch in de handel gehouden. (En belangenverstrengeling en corruptie zijn ook niet bepaald uniek.)

(Overigens, een deel van dat misbruik verloopt al via Nederland... Dat we er hier niet over hoorden, was vooral omdat wij niet aan de benadeelde kant zaten. Schaamtevol genoeg, maar geen reden om iets wat al mis is, dan nog uit te breiden.)

Nog wat context: https://decorrespondent.nl/510/Hoe-Nede ... 0-1690e284
Daar vind je ook genoeg voorbeelden van daadwerkelijke voorbeelden, op z'n minst van de gigantische omvang van de claims. Bedragen waarvan je niet wilt dat er drie, en slechts drie, personen over beslissen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 19:06

Precies, Shadow :j

Er schijnt nog nooit een ISDS tribunaal te zijn geweest waarin de andere partij won.
Een advocaat van het bedrijf zelf, een van het land waar het bedrijf zit, en een derde 'onafhankelijke' advocaat was het toch? Achter gesloten deuren ook nog.. Een bedrijf met miljarden dollars kan zo'n advocaten zo gemakkelijk omkopen, als ze al niet voor hun eigen land kiezen..
Als wij een kankerverwekkende stof vinden die in Amerika is goedgekeurd dan hebben we pech, want dat zijn de regels van het verdrag. Dan worden onze onderzoeken in twijfel getrokken of gewoon simpelweg genegeerd. Uiteraard ook omdat deze opdrachten niet meer plaatsvinden in opdracht van de EU, maar door onafhankelijke onderzoeksbureau's.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:55

Schijn is niet altijd de werkelijkheid en dat is vrij makkelijk te checken:

Citaat:
Volgens een rapport van de UNCTAD uit 2013 waren in totaal meer dan 240 van dergelijke arbitragezaken afgesloten, waarvan circa 42% eindigde in een uitspraak ten gunste van de betrokken overheid en circa 31% ten gunste van de klagende investeerder. De overige zaken (circa 27%) werden geschikt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Investeer ... tarbitrage

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:04

Jammer dat je mijn reacties helemaal negeert Karl. Je haalt aan wat in je straatje te pas komt, maar negeert de rest. Voor iemand die (ook elders) pretendeert objectiviteit hoog in het vaandel te hebben is dat natuurlijk een beetje vreemd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 14:08

We zitten al bijna op 90.000 handtekeningen, dus het gaat de goede kant op!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 16:41

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 18:47