"Vegetarisch dieet niet geschikt voor iedereen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:32

anjali schreef:
Brood hebben ze eigenlijk overal wel en dat eet ik hier ook het liefste.

Er zijn plekken op de wereld waar brood echt niet vanzef sprekend is..

En je olifanten-opmerking was natuurlijk een grap, toch? -O-

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:02

secricible schreef:
Uit een studie van de Cornell University is bekend geworden dat niet alle mensen het even goed doen op een vegetarisch dieet. Voornamelijk Europeanen blijken "vleesmensen" te zijn. Zo kunnen zij minder goed omega 3 en 6 uit vegetarische varianten halen dan Aziaten en afrikanen, doordat zij een genetisch allel missen.

http://mbe.oxfordjournals.org/content/e ... bev.msw049

Een interessante bevinding, wat betekent het nu eigenlijk? Wat is de kip en het ei? Zegt het dat Aziaten en afrikanen zich al meer hebben aangepast aan vegetarisch eten en lopen wij Europeanen daar op "achter"? Of zouden europeanen zoveel toegang tot vlees hebben gehad dat ons lichaam het onnodig vind om de vetzuren uit vegetarische alternatieven te halen. Of zou er gewoon verschil in mensen zijn en bevestigd het weer eens dat "gezonde voeding" voor iedereen anders is?

Het gaat dus niet om individuele situaties ("ik ben vegetarier en ik voel me prima"), maar over een onderzoek onder grotere groepen.

Eigenlijk heb je de topictitel omgedraaid. Uit het onderzoek blijkt juist dat een omnivoor dieet niet voor iedereen geschikt is. Zie hier:

Kaixiong Ye, co auteur van het stuk in kwestie schreef:
So what did the study actually find? Ye and his colleagues identified an allele—a gene variant—in some people whose ancestors maintained a primarily vegetarian diet. This allele allows these individuals to produce synthetic versions of omega-3 and omega-6 fatty acid, which are essential for brain function but can be lacking from vegetarian diets.

While a certain level of these fatty acids is necessary for your body to run, too much of it can cause inflammation, which can lead to heart disease and colon cancer. Because of this, individuals with the “vegetarian allele” would be better off sticking to a vegetarian diet, so that they’re not getting double the dose of fatty acid from their diet and their body’s natural synthetic version.

secricible

Re: "Vegetarisch dieet niet geschikt voor iedereen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:16

ik heb de titel overgenomen van foodlog :) Maar zoals jij hem benaderd is inderdaad ook weer een nieuwe benadering!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:48

Nieuwe benadering? Dat is de conclusie uit het onderzoek. Foodlog brengt gewoon vals nieuws de wereld in.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:54

Ik denk dat ze dat gedaan hebben omdat wij nu eenmaal in Europa wonen en dus een kleinere kans hebben op dat vegetarische allel?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:00

Dat is het punt niet. Als je dat allel hebt is het onverstandig om een omnivoor dieet te volgen. Als je dat allel niet hebt, kan je zowel vega als omni eten. De titel is dus super misleidend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 12:05

voor mij een nieuwe benadering, want zo heb ik het niet opgevat. Ik heb het inderdaad vanuit mijn eigen kant bekeken, en niet vanuit die van de Aziaten/afrikanen die dit allel wel vaak hebben. Wellicht verklaart dit ook waarom veel niet-Europeanen het slecht doen op een europees voedingspatroon.

EDIT: miste ff je geïntegreerde link, was al aan het zoeken in het onderzoek waar dit stond. Maar als ik het goed begrijp geeft hij in dat artikel aan dat sommige mensen zijn aangepast aan vegetarisch eten doordat hun voorouders geen toegang tot vlees hadden. Dit heeft hun genen zodanig verandert dat zij het nu niet meer goed doen op het eten van wel vlees.
Maar andersom zie ik toch ook nog steeds staan. Mensen die wel dit gen niet hebben, doen het niet goed op vegetarisch omdat zij dus NIET zijn aangepast hieraan...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:14

secricible schreef:
voor mij een nieuwe benadering, want zo heb ik het niet opgevat. Ik heb het inderdaad vanuit mijn eigen kant bekeken, en niet vanuit die van de Aziaten/afrikanen die dit allel wel vaak hebben. Wellicht verklaart dit ook waarom veel niet-Europeanen het slecht doen op een europees voedingspatroon.

Inderdaad... met name mensen van Hindoestaanse afkomst zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor diabetes, als ze een westers dieet volgen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:19

secricible schreef:
Maar andersom zie ik toch ook nog steeds staan. Mensen die wel dit gen niet hebben, doen het niet goed op vegetarisch omdat zij dus NIET zijn aangepast hieraan...

Waar zie je dat dan precies staan? :)

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:43

Niet een heel erg spannend onderzoek. Veel oud nieuws dat vermeld word en de onderzoeksmethoden zeggen ook heel weinig over de uiteindelijke conclusies die worden getrokken. Onderzoeksmethoden zeggen soms meer dan uitkomsten. Dat neemt niet weg dat vegetarisch eten voor iedereen goed is. Persoonlijke factoren zijn heel belangrijk maar dat geldt ook voor vegetariers. Iemand die regelmatig goed bio vlees eet met een afwisselend gezond dieet zal beter aan zijn voedigsstoffen komen dan een vegan op vet en junkfood. Maar een clean vegan of vegetarier vergeleken met een gemiddeld westers dieet rijk aan omega 6 vetzuren zal ongetwijfeld meer goede voedingsstoffen binnenkrijgen. Ik geloof dat van alle westerlingen het grootste deel flinke tekorten heeft dus het hebben van een gen zegt niet zoveel als je voor de rest ongezond eet. Ik heb na bijna een jaar ervaring dat ik als veganist me veel beter voel en mijn bloedwaarden nog nooit zo goed zijn geweest. Een ander kan zich er waardeloos bij voelen. Personalized nutrition is voor mij een sleutelwoord.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:28

269_life schreef:
Dat is het punt niet. Als je dat allel hebt is het onverstandig om een omnivoor dieet te volgen. Als je dat allel niet hebt, kan je zowel vega als omni eten. De titel is dus super misleidend.

Dit is ook hoe ik hem lees.

Verder was er laatst nog dat artikel over dat de leidende vakbond (of andere groepering, weet ik even niet meer) voor hartchirurgen in Amerika een soort van grappend zei "Met dit onderzoek zorgen wij ervoor dat we onze banen kwijtraken, wat ons doel ook zou moeten zijn". Dat ging erover dat zij hadden gevonden dat een groot deel van de hart- en vaatziekten momenteel veroorzaakt wordt door (overmatige) consumptie van dierlijke producten. Die hele onderzoeksgroep was acuut veganist geworden :oo

Ik zal kijken of ik het artikel nog kan vinden, het was erg interessant

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 00:08

269_life schreef:
Eigenlijk heb je de topictitel omgedraaid. Uit het onderzoek blijkt juist dat een omnivoor dieet niet voor iedereen geschikt is. Zie hier:

Kaixiong Ye, co auteur van het stuk in kwestie schreef:
So what did the study actually find? Ye and his colleagues identified an allele—a gene variant—in some people whose ancestors maintained a primarily vegetarian diet. This allele allows these individuals to produce synthetic versions of omega-3 and omega-6 fatty acid, which are essential for brain function but can be lacking from vegetarian diets.

While a certain level of these fatty acids is necessary for your body to run, too much of it can cause inflammation, which can lead to heart disease and colon cancer. Because of this, individuals with the “vegetarian allele” would be better off sticking to a vegetarian diet, so that they’re not getting double the dose of fatty acid from their diet and their body’s natural synthetic version.

Ze zeggen dus eigenlijk dat het voor mensen die die stoffen wel uit planten kunnen halen beter is om geen vlees te eten, omdat ze anders een dubbele dosis krijgen. Veel Europeanen kunnen deze stoffen minder goed omzetten, en hebben dus vaak wel vlees nodig om genoeg omega vetzuren binnen te krijgen. Wat jij nu stelt klopt dus ook niet.

Ik denk dat dit zo is ontstaan doordat in warmere klimaten meer plantaardig voedsel is dan in koudere klimaten, waardoor mensen uit koudere streken meer dieren moesten eten om te overleven waar hun lichaam zich op heeft aangepast. Het een is niet perse beter dan het ander, en Europeaan zijn sluit ook niet uit dat je vegetarisch kan leven. Je zal alleen waarschijnlijk meer van een bepaald soort voedsel nodig hebben dan een aziaat bijv om aan je omega vetzuren te komen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 00:28

Ik vraag me dan af hoe dat zit met de Inuit. Zouden die dan eigenlijk vrijwel geen groente etc kunnen verteren?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 00:35

Daar gaat het onderzoek toch niet om? :) Het gaat erom of/hoe makkelijk ze omega vetzuren uit plantaardig voedsel halen.
Of bedoel je dat omdat sommige mensen vlees niet goed kunnen verteren? Of dat dan andersom ook zo werkt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 00:50

Loose schreef:
Daar gaat het onderzoek toch niet om? :) Het gaat erom of/hoe makkelijk ze omega vetzuren uit plantaardig voedsel halen.
Of bedoel je dat omdat sommige mensen vlees niet goed kunnen verteren? Of dat dan andersom ook zo werkt.

Het onderzoek vergelijkt aziatischen mensen die veel vega eten, europeanen die zowel vlees als plantaardig eten.... En ik ben dan gewoon benieuwd hoe dat dan zou zitten met de inuit die voornamelijk leven op vlees en vis. En ik weet dat het onderzoek niet over de inuit gaat, maar daarom ben ik er juist benieuwd naar wat daar dan uit zou komen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:37

Loose schreef:
269_life schreef:

Ze zeggen dus eigenlijk dat het voor mensen die die stoffen wel uit planten kunnen halen beter is om geen vlees te eten, omdat ze anders een dubbele dosis krijgen. Veel Europeanen kunnen deze stoffen minder goed omzetten, en hebben dus vaak wel vlees nodig om genoeg omega vetzuren binnen te krijgen. Wat jij nu stelt klopt dus ook niet.

Ik denk dat dit zo is ontstaan doordat in warmere klimaten meer plantaardig voedsel is dan in koudere klimaten, waardoor mensen uit koudere streken meer dieren moesten eten om te overleven waar hun lichaam zich op heeft aangepast. Het een is niet perse beter dan het ander, en Europeaan zijn sluit ook niet uit dat je vegetarisch kan leven. Je zal alleen waarschijnlijk meer van een bepaald soort voedsel nodig hebben dan een aziaat bijv om aan je omega vetzuren te komen.

Wat ik stel klopt dus wel :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:07

Ik snap je punt, maar ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat dat niet voor iedereen haalbaar is om zoveel van een bepaald iets te eten in het dagelijks leven. ;)

Maartje, lijkt me ook interessant om te weten idd! Of zij groente ed moeilijker verteren.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:20

Je moet misschien afwijken van wat je gewend bent ja.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:04

Ik behoor tot de groep mensen die dus problemen heeft met het verteren van plantaardige voeding. Als ik veel groente eet word ik behoorlijk gassig :o Het komt er van boven en onder ongewild uit. Om nog maar te zwijgen van de krampen in maag en darmen. Echt geen pretje. En nee, het maakt niet uit welke groentes ik eet, ik het heb bij alle groentes.

Ik ben een paar keer vegetarisch geweest, met ziekenhuis opname en bijna uithuisplaatsing toe. Dan heb ik het niet over een paar weken geen dierlijke producten eten, maar over een paar jaar. Nadien nog eens geprobeerd, en weer dikke ellende. (was trouwens niet uit overtuiging dat dieren doden om te eten zielig is of om milieu, maar om de portemetniks :D )

Ik weet dus uit eigen ervaring dat niet iedereen geschikt is om vegetarisch door het leven te gaan. Dat het in mijn genen ligt is nieuw voor mij, maar niet verbazend eigenlijk. Net zo met dat onze voorouders (noordelijk halfrond) meer vlees hebben gegeten dan hun mede mens op de evenaar/zuidelijk halfrond. Wij hebben hier langer te kampen gehad met ijstijden. En daar is weinig groente in te vinden/verbouwen. Vee houden was een heel stuk makkelijker.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:18

aikon schreef:
Ik behoor tot de groep mensen die dus problemen heeft met het verteren van plantaardige voeding. Als ik veel groente eet word ik behoorlijk gassig :o Het komt er van boven en onder ongewild uit. Om nog maar te zwijgen van de krampen in maag en darmen. Echt geen pretje. En nee, het maakt niet uit welke groentes ik eet, ik het heb bij alle groentes.

Ik ben een paar keer vegetarisch geweest, met ziekenhuis opname en bijna uithuisplaatsing toe. Dan heb ik het niet over een paar weken geen dierlijke producten eten, maar over een paar jaar. Nadien nog eens geprobeerd, en weer dikke ellende. (was trouwens niet uit overtuiging dat dieren doden om te eten zielig is of om milieu, maar om de portemetniks :D )

Ik weet dus uit eigen ervaring dat niet iedereen geschikt is om vegetarisch door het leven te gaan. Dat het in mijn genen ligt is nieuw voor mij, maar niet verbazend eigenlijk. Net zo met dat onze voorouders (noordelijk halfrond) meer vlees hebben gegeten dan hun mede mens op de evenaar/zuidelijk halfrond. Wij hebben hier langer te kampen gehad met ijstijden. En daar is weinig groente in te vinden/verbouwen. Vee houden was een heel stuk makkelijker.

Bij mij is het net andersom. Opgegroeid in een gezin waat ik dagelijks vlees te eten kreeg,was ik als kind vaak ziek. Braken,darmverstoppingen,luchtweg-en huidproblemen,etc. Op mijn 14de werd ik vegetarier en voelde me zowel lichamelijk als geestelijk veel beter,alsof ik van een rups een vrije vlinder was geworden. Nu ben ik 62 en altijd vegetarisch gebleven.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:24

Zo zie je maar weer, geen mens is gelijk :Y)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:27

Gaan we de topictitel nog aanpassen ivm valse informatie? :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:30

269_life schreef:
Gaan we de topictitel nog aanpassen ivm valse informatie? :)

Valse informatie kom nou :') titel klopt gewoon hoor

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:32

Waarom vind jij dat de titel klopt? Het onderzoek ging er juist om dat er ontdekt is dat een omnivoor dieet niet geschikt is voor iedereen. De topictitel en intropost beweert het tegenovergestelde van dat. Dat is dan toch onjuist?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:41

Ik denk dat niet iedereen weet hoe je vegetarisch kan eten en toch alle voedingsstoffen binnen krijgen.
Sommige mensen zullen dus ziek worden omdat ze vegetarisch gaan eten maar dit niet uitgebalanceerd doen, maar bijvoorbeeld alleen vlees weg laten of wat sojaproducten er voor in de plaats eten
Ik vraag me af of dat in het onderzoek is meegenomen?
Ik denk dat bio-industrie vlees eten tegenwoordig zo ongezond is dat je het beter niet kan doen. (Biologisch vlees vind ik van een andere orde).