anjali schreef:Brood hebben ze eigenlijk overal wel en dat eet ik hier ook het liefste.
Er zijn plekken op de wereld waar brood echt niet vanzef sprekend is..
En je olifanten-opmerking was natuurlijk een grap, toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Uit een studie van de Cornell University is bekend geworden dat niet alle mensen het even goed doen op een vegetarisch dieet. Voornamelijk Europeanen blijken "vleesmensen" te zijn. Zo kunnen zij minder goed omega 3 en 6 uit vegetarische varianten halen dan Aziaten en afrikanen, doordat zij een genetisch allel missen.
http://mbe.oxfordjournals.org/content/e ... bev.msw049
Een interessante bevinding, wat betekent het nu eigenlijk? Wat is de kip en het ei? Zegt het dat Aziaten en afrikanen zich al meer hebben aangepast aan vegetarisch eten en lopen wij Europeanen daar op "achter"? Of zouden europeanen zoveel toegang tot vlees hebben gehad dat ons lichaam het onnodig vind om de vetzuren uit vegetarische alternatieven te halen. Of zou er gewoon verschil in mensen zijn en bevestigd het weer eens dat "gezonde voeding" voor iedereen anders is?
Het gaat dus niet om individuele situaties ("ik ben vegetarier en ik voel me prima"), maar over een onderzoek onder grotere groepen.
Kaixiong Ye, co auteur van het stuk in kwestie schreef:So what did the study actually find? Ye and his colleagues identified an allele—a gene variant—in some people whose ancestors maintained a primarily vegetarian diet. This allele allows these individuals to produce synthetic versions of omega-3 and omega-6 fatty acid, which are essential for brain function but can be lacking from vegetarian diets.
While a certain level of these fatty acids is necessary for your body to run, too much of it can cause inflammation, which can lead to heart disease and colon cancer. Because of this, individuals with the “vegetarian allele” would be better off sticking to a vegetarian diet, so that they’re not getting double the dose of fatty acid from their diet and their body’s natural synthetic version.
secricible schreef:voor mij een nieuwe benadering, want zo heb ik het niet opgevat. Ik heb het inderdaad vanuit mijn eigen kant bekeken, en niet vanuit die van de Aziaten/afrikanen die dit allel wel vaak hebben. Wellicht verklaart dit ook waarom veel niet-Europeanen het slecht doen op een europees voedingspatroon.
269_life schreef:Dat is het punt niet. Als je dat allel hebt is het onverstandig om een omnivoor dieet te volgen. Als je dat allel niet hebt, kan je zowel vega als omni eten. De titel is dus super misleidend.
269_life schreef:Eigenlijk heb je de topictitel omgedraaid. Uit het onderzoek blijkt juist dat een omnivoor dieet niet voor iedereen geschikt is. Zie hier:Kaixiong Ye, co auteur van het stuk in kwestie schreef:So what did the study actually find? Ye and his colleagues identified an allele—a gene variant—in some people whose ancestors maintained a primarily vegetarian diet. This allele allows these individuals to produce synthetic versions of omega-3 and omega-6 fatty acid, which are essential for brain function but can be lacking from vegetarian diets.
While a certain level of these fatty acids is necessary for your body to run, too much of it can cause inflammation, which can lead to heart disease and colon cancer. Because of this, individuals with the “vegetarian allele” would be better off sticking to a vegetarian diet, so that they’re not getting double the dose of fatty acid from their diet and their body’s natural synthetic version.
Loose schreef:Daar gaat het onderzoek toch niet om?Het gaat erom of/hoe makkelijk ze omega vetzuren uit plantaardig voedsel halen.
Of bedoel je dat omdat sommige mensen vlees niet goed kunnen verteren? Of dat dan andersom ook zo werkt.
Loose schreef:269_life schreef:Eigenlijk heb je de topictitel omgedraaid. Uit het onderzoek blijkt juist dat een omnivoor dieet niet voor iedereen geschikt is. Zie hier:
Ze zeggen dus eigenlijk dat het voor mensen die die stoffen wel uit planten kunnen halen beter is om geen vlees te eten, omdat ze anders een dubbele dosis krijgen. Veel Europeanen kunnen deze stoffen minder goed omzetten, en hebben dus vaak wel vlees nodig om genoeg omega vetzuren binnen te krijgen. Wat jij nu stelt klopt dus ook niet.
Ik denk dat dit zo is ontstaan doordat in warmere klimaten meer plantaardig voedsel is dan in koudere klimaten, waardoor mensen uit koudere streken meer dieren moesten eten om te overleven waar hun lichaam zich op heeft aangepast. Het een is niet perse beter dan het ander, en Europeaan zijn sluit ook niet uit dat je vegetarisch kan leven. Je zal alleen waarschijnlijk meer van een bepaald soort voedsel nodig hebben dan een aziaat bijv om aan je omega vetzuren te komen.
aikon schreef:Ik behoor tot de groep mensen die dus problemen heeft met het verteren van plantaardige voeding. Als ik veel groente eet word ik behoorlijk gassigHet komt er van boven en onder ongewild uit. Om nog maar te zwijgen van de krampen in maag en darmen. Echt geen pretje. En nee, het maakt niet uit welke groentes ik eet, ik het heb bij alle groentes.
Ik ben een paar keer vegetarisch geweest, met ziekenhuis opname en bijna uithuisplaatsing toe. Dan heb ik het niet over een paar weken geen dierlijke producten eten, maar over een paar jaar. Nadien nog eens geprobeerd, en weer dikke ellende. (was trouwens niet uit overtuiging dat dieren doden om te eten zielig is of om milieu, maar om de portemetniks)
Ik weet dus uit eigen ervaring dat niet iedereen geschikt is om vegetarisch door het leven te gaan. Dat het in mijn genen ligt is nieuw voor mij, maar niet verbazend eigenlijk. Net zo met dat onze voorouders (noordelijk halfrond) meer vlees hebben gegeten dan hun mede mens op de evenaar/zuidelijk halfrond. Wij hebben hier langer te kampen gehad met ijstijden. En daar is weinig groente in te vinden/verbouwen. Vee houden was een heel stuk makkelijker.