Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Re: Zo ziet de wereld eruit als je autistisch is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:31

Filmpje gezien, ik herken het in mijn zus en die heeft ADD. Dat is volgens mij geen autisme maar is wel wat er in het filmpje gebeurt. Dat is onderdeel van haar ADD. Prikkels zijn te veel.
Ik volg even mee.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:45

Ik heb Mcdd,
En ik herken het wel... Afgelopen zaterdag kreeg ik een paniek aanval in de AH. Mijn hoofd raakte zwaar overprikkeld.
Daarom ga ik nooit met drukte ergens heen. Alleen kon het nu niet anders. Gelukkig heb ok het niet altijd zo heftig. Alleen als ik stress heb gehad. Normaal kan ik het redelijk handelen. Het is gewoon lastig dat ik geen filters heb. En dus alles hoor, zie, opvang en onthoud. Je beleefd de wereld eigenlijk een stuk intenser.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:54

Ik zit op dit moment in de medische malle molen. Laatst een intake gehad omdat ik vermoed dat ik add of iets anders heb wat op autisme duid. M'n concentratie is gewoon bagger, uitstelgedrag, blijven hangen in dingen, extreme interesses in bepaalde dingen. Bij mij in de familie komt autisme voor. Zelf heb ik een verstandelijke beperking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:02

Ik herken het zeker wel, als ADD-er; heb altijd even nodig om weer bij te komen als ik uit een drukke situatie kom; bij mij ontbreekt ook het filter om alle prikkels die binnenkomen te scheiden in belangrijk en onbelangrijk.... Geeft soms heftige lichamelijke klachten bij mij: duizelig, misselijk, buikpijn, hartkloppingen etc... Loop tegen een hoop onbegrip aan en hebde neiging om dat altijd te moeten uitleggen, want mensen zien je toch als raar en soms zelfs dom.... Frustrerend is dat... Zoek nog steeds de gulden middenweg om mezelf te zijn en info te geven aan mensen die me erom veroordelen....

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:08

Picasso schreef:
Ik herken het zeker wel, als ADD-er; heb altijd even nodig om weer bij te komen als ik uit een drukke situatie kom; bij mij ontbreekt ook het filter om alle prikkels die binnenkomen te scheiden in belangrijk en onbelangrijk.... Geeft soms heftige lichamelijke klachten bij mij: duizelig, misselijk, buikpijn, hartkloppingen etc... Loop tegen een hoop onbegrip aan en had eerst de neiging om dat altijd te moeten uitleggen, want mensen zien je toch als raar en soms zelfs dom.... Frustrerend is dat... Zoek nog steeds de gulden middenweg om mezelf te zijn en info te geven aan mensen die me erom veroordelen....

Wat ik een keer heb gedaan is 2 emmers pakken. en bij een kraan zetten, toen zette ik de kraan open op standje druppen. Misschien iets sneller. En heb ik verteld, dit is hoe jou prikkels binnenkomen. De druppels zijn belangrijke dingen die je moet weten. Dit heb ik een tijdje gedaan. Toen er onderuit gehaald als er een laagje water is zat. En verteld dit is jou hoofd aan het einde van de dag. Geordend en nog redelijk leeg en als het vol voelt is het zo gefilterd. Toen pakte ik de 2e emmer en zette de kraan open. Ziet volledig maar gewoon open. Dit is mijn hoofd, er is geen filter die alles tegen houd. Alles stroomt er gelijk in. Toen de emmer vol was pakte ik hem en zette hem er naast. Dit is mijn hoofd aan het einde van de dag. Vol en ongefilterd.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:09

*gooit knuppel in t hoenderhok*

Filmoje gezien.. En zeker zullen er voldoende echte autisten zijn..

Maar tegenwoordig wordt er heeeel makkelijk met stickertjes gesmeten..

Oh, jij kan niet tegen teveel prikkels? Hup, autisme..

En jij gaat te makkelijk/moeilijk met mensen om? Hoppa, hechtingsprobleem..

Het gaat zo makkelijk tegenwoordig..

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:11

Wat ik me dan wel afvraag: als je als autist zoveel prikkels krijgt van het dagelijks leven, hoe kun je dan een computerspel spelen? Tegenwoordig zitten kinderen de hele dag achter hun tablet, pc of mobiele telefoon. Daar kan ik dus niet tegen, word al duizelig als ik een spelletje zie en doe ook niet aan facebook, twitter e.d.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:16

nine1987 schreef:

Dat ben ik zeker met je eens, iedereen moet tegenwoordig in een hokje passen.
Maar ook denk ik dat door alle sociale druk en prestatie drang de kenmerken zijn toe genomen. Zo niet aangeboren dan wel aangeleerd. Dit omdat de sociale druk vanuit de maatschappij zo hoog is. Veel mensen kunnen er niet mee om gaan, de mildere vormen van autisme leefe onder de rader. Niemand had door dat die mensen iets hadden. Maar de druk is zo veranderd dat ook die mensen niet ongestoord kunnen blijven. Als je ook maar iets afwijkt krijg je een stempel.

Maar ik blijf er ook bij dat iedereen een stukje autisme in zich heeft. En dat je als autist prima mee kan komen in de samenleving. Als andere mensen er meer voor open zouden staan. En niet gelijk met oordelen komen. Want ze trekken alle vormen over een lijn zonder ergens te kijken naar de persoon.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:17

pinto_1 schreef:
Wat ik me dan wel afvraag: als je als autist zoveel prikkels krijgt van het dagelijks leven, hoe kun je dan een computerspel spelen? Tegenwoordig zitten kinderen de hele dag achter hun tablet, pc of mobiele telefoon. Daar kan ik dus niet tegen, word al duizelig als ik een spelletje zie en doe ook niet aan facebook, twitter e.d.

Bij werkt het zo,
Veel mensen dingen en andere drukke plekken: veel prikkels en ondraagzaam.

Spelletje: een ding, makkelijk te focussen want je zit volledig in het spel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:19

Ik denk dat je dan helemaal op kan gaan in je spel. Ik ben ook zo. Ik speel een spel via Facebook en dan ben ik uren bezig zonder dat ik het in de gaten heb. En dan moet ik ook nog afwassen. En dat blijft meestal uren staan

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:19

Bijna niet dus. Hayday is te doen. Majong is te doen. En bokt bijhouden. Meer gaat gewoon niet.

Nine en bij mij is het geen etiket maar een bevestiging van een hele hoop dingen waar ik tegenaan loop. Weet nu ongeveer een klein jaar dat ik toch asperger heb officieel. Geen stempel maar maakt gericht trainen en een goede trainer vinden wel gemakkelijker. En als je weer eens wordt beschuldigt of aangevallen om bepaald gedrag dat je doet of juist laat. Kun je nu in ieder geval zeggen waardoor het komt en dat je het niet doet om te pesten, desinteresse of wat ook.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:20

Lau schreef:
Picasso schreef:
Ik herken het zeker wel, als ADD-er; heb altijd even nodig om weer bij te komen als ik uit een drukke situatie kom; bij mij ontbreekt ook het filter om alle prikkels die binnenkomen te scheiden in belangrijk en onbelangrijk.... Geeft soms heftige lichamelijke klachten bij mij: duizelig, misselijk, buikpijn, hartkloppingen etc... Loop tegen een hoop onbegrip aan en had eerst de neiging om dat altijd te moeten uitleggen, want mensen zien je toch als raar en soms zelfs dom.... Frustrerend is dat... Zoek nog steeds de gulden middenweg om mezelf te zijn en info te geven aan mensen die me erom veroordelen....

Wat ik een keer heb gedaan is 2 emmers pakken. en bij een kraan zetten, toen zette ik de kraan open op standje druppen. Misschien iets sneller. En heb ik verteld, dit is hoe jou prikkels binnenkomen. De druppels zijn belangrijke dingen die je moet weten. Dit heb ik een tijdje gedaan. Toen er onderuit gehaald als er een laagje water is zat. En verteld dit is jou hoofd aan het einde van de dag. Geordend en nog redelijk leeg en als het vol voelt is het zo gefilterd. Toen pakte ik de 2e emmer en zette de kraan open. Ziet volledig maar gewoon open. Dit is mijn hoofd, er is geen filter die alles tegen houd. Alles stroomt er gelijk in. Toen de emmer vol was pakte ik hem en zette hem er naast. Dit is mijn hoofd aan het einde van de dag. Vol en ongefilterd.

Dat is dus precies hoe 't gaat! Mijn zus heeft paniekaanvallen gehad waarbij de bijna flauwvalt, ook midden in Amsterdam (minimaal 2u rijden van onze woonplaats, zonder ouders oid) en ze gaat altijd met mensen die haar begrijpen, dan lukt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:20

Lau schreef:
Picasso schreef:

Da's inderdaad een goede tip om het simpel en duidelijk uit te leggen. Thanks! Kreeg laatst het verwijt zielig te willen doen/zijn, maar wilde echter gewoon uitleggen wat er gebeurt in mijn hoofd (dagelijks) en heb dan al weer gegeten en gedronken hoor; willen mensen iets begrijpen of willen ze gewoon kunnen afgeven op dat wat afwijkt van de standaard norm van wat normaal is? Moet zelf 'gewoon' een wat dikkere huid kweken en het van me af laten glijden.... Lastig, lastig, lastig... Ook een ADD-trek: niet tegen onrecht kunnen, voor zowel een ander als jezelf.... :+

En over het plakkers plakken: ik heb een diagnose nav degelijk onderzoek.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:24

Ik kan ook niet tegen onrecht (hierboven), daar maak ik altijd ruzie om. Ik moet en zal het eerlijk krijgen, anders is het voor mijn gevoel niet opgelost. En dat heeft al voor 3 OW's gezorgd hierzo, en de nodige ruzies in het echt.

karuna
Drukke kabouter

Picasso zo vaak gehoord die opmerkingen. Grr in ben niet zielig maar ga bijvoorbeeld over mijn theewater van keiharde muziek in een auto van achter. Raak daar zo door overprikkeld dat ik mijn orientatie compleet kwijt raak erdoor. Was een knelpunt van ex helaas. Die wilde hard de muziek heel hard en flinke bas van achter in de auto. Dat was voor mij echt niet houdbaar, werd er letterlijk beroerd van en de rest van de dag daardoor in een soort reservestand terech komen met alle gevolgen van dien. Maar ja uitleggen waarom lukte niet en kwam echt niet over.

In dat soort dingen merk ik laatste jaren dat ik daarin steeds minder kan hebben en steeds sneller daarvan echt fysieke last krijg. Aanstellerig nee absoluut niet. Had het liever ook niet.
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-04-16 09:35, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Ik heb ook ruzie met m'n nicht. Geen contact meer met haar. Kreeg ook het verwijt naar m'n hoofd dat ik een profiteur was. En dat ik ook zielig deed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:28

xniieeenke schreef:
Ik kan ook niet tegen onrecht (hierboven), daar maak ik altijd ruzie om. Ik moet en zal het eerlijk krijgen, anders is het voor mijn gevoel niet opgelost. En dat heeft al voor 3 OW's gezorgd hierzo, en de nodige ruzies in het echt.

Irritant hè? Het enige wat mij helpt in lastige situaties, is me terugtrekken en even op mezelf zijn (bijv. Naar buiten lopen op een verjaardag met veel mensen). Dat geeft soms ook verwarring als je in gezelschap bent van anderen, maar is wel nodig om mijn hoofd tot rust te brengen. Blijft lastig, al leer je er wel mee omgaan in sommige situaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:29

karuna schreef:
Picasso zo vaak gehoord die opmerkingen. Grr in ben niet zielig maar ga bijvoorbeeld over mijn theewater van keiharde muziek in een auto van achter. Raak daar zo door overprikkeld dat ik met orientatie compleet kwijt raak erdoor. Was een knelpunt van ex helaas. Die wilde hard de muziek heel hard en flinke bas van achter in de auto. Dat was voor mij echt niet houdbaar, werd er letterlijk beroerd van en de rest van de dag daardoor in een soort reservestand terech komen met alle gevolgen van dien. Maar ja uitleggen waarom lukte niet en kwam echt niet over.

In dat soort dingen merk ik laatste jaren dat ik daarin steeds minder kan hebben en steeds sneller daarvan echt fysieke last krijg. Aanstellerig nee absoluut niet. Had het liever ook niet.

Exact!!! Goh, fijn zeg, mensen die het begrijpen! :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:33

Picasso schreef:
xniieeenke schreef:

Irritant hè? Het enige wat mij helpt in lastige situaties, is me terugtrekken en even op mezelf zijn (bijv. Naar buiten lopen op een verjaardag met veel mensen). Dat geeft soms ook verwarring als je in gezelschap bent van anderen, maar is wel nodig om mijn hoofd tot rust te brengen. Blijft lastig, al leer je er wel mee omgaan in sommige situaties.

Zelf geen ADD of autisme, maar ik heb dat met oneerlijkheid heel erg. :o

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:46

Lau schreef:
nine1987 schreef:

Dat ben ik zeker met je eens, iedereen moet tegenwoordig in een hokje passen.
Maar ook denk ik dat door alle sociale druk en prestatie drang de kenmerken zijn toe genomen. Zo niet aangeboren dan wel aangeleerd. Dit omdat de sociale druk vanuit de maatschappij zo hoog is. Veel mensen kunnen er niet mee om gaan, de mildere vormen van autisme leefe onder de rader. Niemand had door dat die mensen iets hadden. Maar de druk is zo veranderd dat ook die mensen niet ongestoord kunnen blijven. Als je ook maar iets afwijkt krijg je een stempel.

Maar ik blijf er ook bij dat iedereen een stukje autisme in zich heeft. En dat je als autist prima mee kan komen in de samenleving. Als andere mensen er meer voor open zouden staan. En niet gelijk met oordelen komen. Want ze trekken alle vormen over een lijn zonder ergens te kijken naar de persoon.

Helemaal mee eens.. Je hebt t heel goed verwoord.. Ik moet toegeven dat ik me er ook schuldig aan maak.. Maar indien teruggedloten en uitgelegd hoe en wat, ben ik zeker bereid veter rekening ermee te houden.. :j

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:13

Over autisme en snel labeltjes plakken ben ik het helemaal mee eens. Er zit namelijk ook een heel grijs gebied,tussen HSP,ass etc etc. de DSM is hardnekkig,en daarom zijn er ook veel mensen onterecht met een diagnose. Wat mij dan zorgen baart,is het willen labelen. Waarom wordt iemand pas geaccepteerd als er zo'n label is? 'Oh die is druk want die heeft ADHD.'Terwijl iemand door andere redenen heel druk kan zijn,maar die moet maar normaal doen. Pas bij een label mag het lijkt het tegenwoordig wel. En dat vind ik zo jammer. Iedereen is gelijk,iedereen moet geaccepteerd worden om hoe diegene is,niet door een label. En dat labels nodig zijn om begrip te krijgen snap ik,en aan de ene kant vind ik dat dus heel raar. Je hoort ook gewoon geaccepteerd te worden op basis van wie je bent,met je eigen handleiding. Want nogmaals,iedereen is uniek. (maar dat is een andere discussie haha)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:15

Ik ben niet autistisch maar de wereld ziet er voor mij ook ongeveer zo uit.

Het voordeel voor mij is dat ik er rationeel mee om kan gaan, dat zal echt wel enorm veel schelen.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:18

Ik heb pdd-nos, dus een zusje van autisme en kan zeker zeggen dat ik het ook zo ervaar. Alleen ben nu 30 en kan er steeds beter mee omgaan.

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:20

Ik heb ASS (volgens DSM-V, volgens DSM-IV heb ik Asperger) en herken me wel in het filmpje.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:42

Ons zoontje heeft op vierjarige leeftijd de diagnose ass gekregen. Hij is nu 5,5 jaar, gelukkig heeft hij niet zo veel moeite met een winkelcentrumm of harde geluiden. Maar als ik eerlijk ben en 10 kinderen met ass op een rij zet, zien we toch echt tien verschillende kinderen. Maar met de extra begeleiding die hij nu op de school krijgt, is hij echt vooruit gegaan. Met vier jaar heeft hij eerst nog even op een reguliere basisschool gezeten (omdat de onderzoeken toen nog liepen en al die formulieren invullen enz.) Maar dat was echt te veel prikkels voor hem, en wist niet hoe hier mee om te gaan. Wat zich dan ook niet positief uitte.
Maar vind het wel juist dat er meer aandacht aan besteed wordt. Het is niet leuk (in ons geval) , dat hij voor een asociaal rot jong wordt uitgescholden of dat we te horen krijgen dat we hem eens beter moesten opvoeden. Terwijl hij er ook vaak niks aan kan doen als hij overspoeld wordt door prikkels en opdat moment niet weet hoe of wat hij moet doen.