Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Picasso schreef:Ik herken het zeker wel, als ADD-er; heb altijd even nodig om weer bij te komen als ik uit een drukke situatie kom; bij mij ontbreekt ook het filter om alle prikkels die binnenkomen te scheiden in belangrijk en onbelangrijk.... Geeft soms heftige lichamelijke klachten bij mij: duizelig, misselijk, buikpijn, hartkloppingen etc... Loop tegen een hoop onbegrip aan en had eerst de neiging om dat altijd te moeten uitleggen, want mensen zien je toch als raar en soms zelfs dom.... Frustrerend is dat... Zoek nog steeds de gulden middenweg om mezelf te zijn en info te geven aan mensen die me erom veroordelen....
nine1987 schreef:*gooit knuppel in t hoenderhok*
Filmoje gezien.. En zeker zullen er voldoende echte autisten zijn..
Maar tegenwoordig wordt er heeeel makkelijk met stickertjes gesmeten..
Oh, jij kan niet tegen teveel prikkels? Hup, autisme..
En jij gaat te makkelijk/moeilijk met mensen om? Hoppa, hechtingsprobleem..
Het gaat zo makkelijk tegenwoordig..
pinto_1 schreef:Wat ik me dan wel afvraag: als je als autist zoveel prikkels krijgt van het dagelijks leven, hoe kun je dan een computerspel spelen? Tegenwoordig zitten kinderen de hele dag achter hun tablet, pc of mobiele telefoon. Daar kan ik dus niet tegen, word al duizelig als ik een spelletje zie en doe ook niet aan facebook, twitter e.d.
Lau schreef:Picasso schreef:Ik herken het zeker wel, als ADD-er; heb altijd even nodig om weer bij te komen als ik uit een drukke situatie kom; bij mij ontbreekt ook het filter om alle prikkels die binnenkomen te scheiden in belangrijk en onbelangrijk.... Geeft soms heftige lichamelijke klachten bij mij: duizelig, misselijk, buikpijn, hartkloppingen etc... Loop tegen een hoop onbegrip aan en had eerst de neiging om dat altijd te moeten uitleggen, want mensen zien je toch als raar en soms zelfs dom.... Frustrerend is dat... Zoek nog steeds de gulden middenweg om mezelf te zijn en info te geven aan mensen die me erom veroordelen....
Wat ik een keer heb gedaan is 2 emmers pakken. en bij een kraan zetten, toen zette ik de kraan open op standje druppen. Misschien iets sneller. En heb ik verteld, dit is hoe jou prikkels binnenkomen. De druppels zijn belangrijke dingen die je moet weten. Dit heb ik een tijdje gedaan. Toen er onderuit gehaald als er een laagje water is zat. En verteld dit is jou hoofd aan het einde van de dag. Geordend en nog redelijk leeg en als het vol voelt is het zo gefilterd. Toen pakte ik de 2e emmer en zette de kraan open. Ziet volledig maar gewoon open. Dit is mijn hoofd, er is geen filter die alles tegen houd. Alles stroomt er gelijk in. Toen de emmer vol was pakte ik hem en zette hem er naast. Dit is mijn hoofd aan het einde van de dag. Vol en ongefilterd.
Lau schreef:Picasso schreef:Ik herken het zeker wel, als ADD-er; heb altijd even nodig om weer bij te komen als ik uit een drukke situatie kom; bij mij ontbreekt ook het filter om alle prikkels die binnenkomen te scheiden in belangrijk en onbelangrijk.... Geeft soms heftige lichamelijke klachten bij mij: duizelig, misselijk, buikpijn, hartkloppingen etc... Loop tegen een hoop onbegrip aan en had eerst de neiging om dat altijd te moeten uitleggen, want mensen zien je toch als raar en soms zelfs dom.... Frustrerend is dat... Zoek nog steeds de gulden middenweg om mezelf te zijn en info te geven aan mensen die me erom veroordelen....
Wat ik een keer heb gedaan is 2 emmers pakken. en bij een kraan zetten, toen zette ik de kraan open op standje druppen. Misschien iets sneller. En heb ik verteld, dit is hoe jou prikkels binnenkomen. De druppels zijn belangrijke dingen die je moet weten. Dit heb ik een tijdje gedaan. Toen er onderuit gehaald als er een laagje water is zat. En verteld dit is jou hoofd aan het einde van de dag. Geordend en nog redelijk leeg en als het vol voelt is het zo gefilterd. Toen pakte ik de 2e emmer en zette de kraan open. Ziet volledig maar gewoon open. Dit is mijn hoofd, er is geen filter die alles tegen houd. Alles stroomt er gelijk in. Toen de emmer vol was pakte ik hem en zette hem er naast. Dit is mijn hoofd aan het einde van de dag. Vol en ongefilterd.
xniieeenke schreef:Ik kan ook niet tegen onrecht (hierboven), daar maak ik altijd ruzie om. Ik moet en zal het eerlijk krijgen, anders is het voor mijn gevoel niet opgelost. En dat heeft al voor 3 OW's gezorgd hierzo, en de nodige ruzies in het echt.
karuna schreef:Picasso zo vaak gehoord die opmerkingen. Grr in ben niet zielig maar ga bijvoorbeeld over mijn theewater van keiharde muziek in een auto van achter. Raak daar zo door overprikkeld dat ik met orientatie compleet kwijt raak erdoor. Was een knelpunt van ex helaas. Die wilde hard de muziek heel hard en flinke bas van achter in de auto. Dat was voor mij echt niet houdbaar, werd er letterlijk beroerd van en de rest van de dag daardoor in een soort reservestand terech komen met alle gevolgen van dien. Maar ja uitleggen waarom lukte niet en kwam echt niet over.
In dat soort dingen merk ik laatste jaren dat ik daarin steeds minder kan hebben en steeds sneller daarvan echt fysieke last krijg. Aanstellerig nee absoluut niet. Had het liever ook niet.
Picasso schreef:xniieeenke schreef:Ik kan ook niet tegen onrecht (hierboven), daar maak ik altijd ruzie om. Ik moet en zal het eerlijk krijgen, anders is het voor mijn gevoel niet opgelost. En dat heeft al voor 3 OW's gezorgd hierzo, en de nodige ruzies in het echt.
Irritant hè? Het enige wat mij helpt in lastige situaties, is me terugtrekken en even op mezelf zijn (bijv. Naar buiten lopen op een verjaardag met veel mensen). Dat geeft soms ook verwarring als je in gezelschap bent van anderen, maar is wel nodig om mijn hoofd tot rust te brengen. Blijft lastig, al leer je er wel mee omgaan in sommige situaties.
Lau schreef:nine1987 schreef:*gooit knuppel in t hoenderhok*
Filmoje gezien.. En zeker zullen er voldoende echte autisten zijn..
Maar tegenwoordig wordt er heeeel makkelijk met stickertjes gesmeten..
Oh, jij kan niet tegen teveel prikkels? Hup, autisme..
En jij gaat te makkelijk/moeilijk met mensen om? Hoppa, hechtingsprobleem..
Het gaat zo makkelijk tegenwoordig..
Dat ben ik zeker met je eens, iedereen moet tegenwoordig in een hokje passen.
Maar ook denk ik dat door alle sociale druk en prestatie drang de kenmerken zijn toe genomen. Zo niet aangeboren dan wel aangeleerd. Dit omdat de sociale druk vanuit de maatschappij zo hoog is. Veel mensen kunnen er niet mee om gaan, de mildere vormen van autisme leefe onder de rader. Niemand had door dat die mensen iets hadden. Maar de druk is zo veranderd dat ook die mensen niet ongestoord kunnen blijven. Als je ook maar iets afwijkt krijg je een stempel.
Maar ik blijf er ook bij dat iedereen een stukje autisme in zich heeft. En dat je als autist prima mee kan komen in de samenleving. Als andere mensen er meer voor open zouden staan. En niet gelijk met oordelen komen. Want ze trekken alle vormen over een lijn zonder ergens te kijken naar de persoon.