Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen electrische autos verkopen

Goed plan
65 (29%)
Slecht plan
144 (64%)
Anders
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 222

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 23:03

veerledec schreef:
ikke schreef:
Degenen die geloven in elektrische auto's met accu's, die ga ik teleurstellen: dat is een doodlopende weg. Het is simpelweg niet haalbaar.

Kan je ook onderbouwen op welk gebied het volgens jou niet haalbaar is? Niet betaalbaar, niet produceerbaar, of nog iets anders?

Dat is niet "volgens mij" dat is een kwestie van technologie. Je hebt te veel te exotische materialen nodig om alle auto's elektrisch te maken met accu's die ook een realistisch bereik hebben, zeg 400+km op een lading, ook hartje winter.

Bovendien heb je daar dus ook weer veel delfstoffen bij nodig en dat is nu juist wat je niet wil!

Als we in staat zijn om met alle bekende en nog te ontwikkelen technieken (en ja, je hebt ze allemaal nodig!) zoveel duurzame energie op te wekken dat er meer is dan we nodig hebben voor ons dagelijks gebruik, dan kun je die "overtollige" energie inzetten voor bijvoorbeeld synthetisch aardgas en andere reproduceerbare brandstoffen. Daar ligt de toekomst en niet bij elektrische auto's......

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 23:08

cissy schreef:
En het vrachtverkeer dan? Gaat dat ook allemaal electrisch? En de vrachtrijders die internationaal rijden kunnen die dan straks ook overal hun stekkertje kwijt?

Het gaat vooralsnog alleen om een streven en om auto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 23:08

ikke schreef:
veerledec schreef:

Kan je ook onderbouwen op welk gebied het volgens jou niet haalbaar is? Niet betaalbaar, niet produceerbaar, of nog iets anders?

Dat is niet "volgens mij" dat is een kwestie van technologie. Je hebt te veel te exotische materialen nodig om alle auto's elektrisch te maken met accu's die ook een realistisch bereik hebben, zeg 400+km op een lading, ook hartje winter.

Bovendien heb je daar dus ook weer veel delfstoffen bij nodig en dat is nu juist wat je niet wil!

Als we in staat zijn om met alle bekende en nog te ontwikkelen technieken (en ja, je hebt ze allemaal nodig!) zoveel duurzame energie op te wekken dat er meer is dan we nodig hebben voor ons dagelijks gebruik, dan kun je die "overtollige" energie inzetten voor bijvoorbeeld synthetisch aardgas en andere reproduceerbare brandstoffen. Daar ligt de toekomst en niet bij elektrische auto's......

Wat bedoel je met exotische materialen? En wat zijn de delfstoffen waar je het over hebt?

Het is heus haalbaar hoor. Batterijen (dus ook accu's) worden steeds beter en energiedichtheid steeds groter. Tesla speelt het al (bijna) klaar en de ontwikkeling gaat zo hard dat over 10 jaar de prijzen voor elektrische auto's ook wel gedaald zullen zijn.

Ik zie het probleem niet. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 07:56

Resistance schreef:
ikke schreef:

Wat bedoel je met exotische materialen? En wat zijn de delfstoffen waar je het over hebt?

Het is heus haalbaar hoor. Batterijen (dus ook accu's) worden steeds beter en energiedichtheid steeds groter. Tesla speelt het al (bijna) klaar en de ontwikkeling gaat zo hard dat over 10 jaar de prijzen voor elektrische auto's ook wel gedaald zullen zijn.

Ik zie het probleem niet. :)

Lithium, lood, nikkel, magnesium zijn, min of meer in die volgorde, geen materialen die je op elke straathoek kunt winnen.

En als extraatje: het rendement van een accu is grofweg 40%, uit een centrale die nauwelijks meer rendement heeft. Dus van elke 100 eenheden energie die je in die centrale stopt, heb je er 25 aan je elektromotor. Beetje goede Diesel heeft nog altijd een rendement 30 - 40%.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 08:41

Als dat exotische materialen zijn dan ben ik een eenhoorn :D. De materialen die jij noemt worden op zeer grote schaal gewonnen en zijn makkelijk tot zeer makkelijk te winnen in stabiele landen.

Daarnaast uitstekend plan. Tesla model 3 is uit vanafprijs 35k dollar. Aantal laadpunten zal op korte termijn 1-2 jaar worden verdubbelt.

Gratis tanken komt steeds vaker voor ( op het werk tesla punten zonnepanelen op je eigen dak etc)

Je mobieltje gaat toch ook elke dag aan de lader what's the difference?

Op termijn zal het aanbod tweedehands stijgen en daardoor ook voor de budgetmarkt beschikbaar zijn. Daarnaast heeft Renault lease accu's waardoor de aanschafwaarde al lager ligt.

Accu's zijn herbruikbaar etc. En de materialen steeds minder milieu belastend. Kolencentrales verdwijnen langzaam en hello zonne- en windenergie.

Ik heb het nagezocht de tesla x zijn ze nu met caravan aan het testen voordat het nieuwe model uitkomt. Geschatte trekkracht 4.500 kilo! Welke personenauto kan dat? Al is de helft onzin dan nog.

Ik zie alleen maar positieve punten. Jammer van de azijnpissers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:38

Horsy83 schreef:
Als dat exotische materialen zijn dan ben ik een eenhoorn :D. De materialen die jij noemt worden op zeer grote schaal gewonnen en zijn makkelijk tot zeer makkelijk te winnen in stabiele landen.

Daarnaast uitstekend plan. Tesla model 3 is uit vanafprijs 35k dollar. Aantal laadpunten zal op korte termijn 1-2 jaar worden verdubbelt.

Gratis tanken komt steeds vaker voor ( op het werk tesla punten zonnepanelen op je eigen dak etc)

Op termijn zal het aanbod tweedehands stijgen en daardoor ook voor de budgetmarkt beschikbaar zijn. Daarnaast heeft Renault lease accu's waardoor de aanschafwaarde al lager ligt.

Accu's zijn herbruikbaar etc. En de materialen steeds minder milieu belastend. Kolencentrales verdwijnen langzaam en hello zonne- en windenergie.

Ik heb het nagezocht de tesla x zijn ze nu met caravan aan het testen voordat het nieuwe model uitkomt. Geschatte trekkracht 4.500 kilo! Welke personenauto kan dat? Al is de helft onzin dan nog.

Precies dit. :j

Daarbij zullen lood en magnesium sowieso niet worden gebruikt voor een accu; magnesium kan per mol maar de helft van het aantal elektronen dat lithium kan afstaat afstaan. Minder energie efficient dus.

Ook lood gebruiken ze steeds minder doordat die ook een erg kleine energiedichtheid heeft door die enorme massa. Die batterijen zullen dus een veel grotere afmeting moeten hebben om dezelfde hoeveelheid energie te leveren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:58

Horsy83 schreef:

Klopt, als je geen weet hebt van de achtergronden, kun je alleen maar afgaan op alle mooie praatjes van de gladde jongens.

Ik heb niet alleen de technische achtergrondkennis, ik maak het belangrijkste product....

Blijf vooral dromen maar de tijd zal je vanzelf erop wijzen dat je verkeerd zit.

karuna
Drukke kabouter

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 12:11

Horsy83 in de ideale wereld misschien wel. Maar als je ziet dat nl nu al achter loopt in groene energie opwekken. Laat ze eerst daar eens wat aan doen. En grootverbruikers van stroom en drinkwater geen korting geven maar de normale prijs laten betalen en er flinke belasting op kerosine komt dat flink vervuilend is.

Accus maken is een vies proces waarbij nare stoffen worden gebruikt. Die voor een deel erg schadelijk zijn voor mens en natuur. Een accu is niet eeuwig herbruikbaar. Je kunt ze een paar keer oppeppen maar ze worden steeds minder lang bruikbaar.

En met zonne en wind energie alleen kun je niet naast alle huishoudens ook nog eens alle autos opladen. Daarvoor wordt er domweg te weinig opgewekt. Of ieder huis moet zijn eigen windmolen en zo krijgen. Wie betaald dat? En stoppen mensen en welstandscommissies ook met protesteren ertegen.

Ik heb zonnepanelen. Helaas net niet genoeg om alles te kunnen voorzien. Maar ben een kleingebruiker kwa stroom.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:25

Maar ook de zonnepanelen worden steeds goedkoper en krijgen een hoger rendement, en gaan daarnaast steeds langer mee.
Wie weet, over 10 jaar, heb je de aanschaf van een paar panelen en binnen no-time uit en kun je er met gemak je hele huishouden mee draaiend houden. Er zijn nu al zat mensen die veel stroom terug het net in stoppen en daar ook nog eens een aardige cent aan over houden.
In Duitsland hebben ze zo veel windenergie dat ze op gunstige dagen gewoon echt veel te veel hebben..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:33

8nnemiek schreef:
Maar ook de zonnepanelen worden steeds goedkoper en krijgen een hoger rendement, en gaan daarnaast steeds langer mee.
Wie weet, over 10 jaar, heb je de aanschaf van een paar panelen en binnen no-time uit en kun je er met gemak je hele huishouden mee draaiend houden. Er zijn nu al zat mensen die veel stroom terug het net in stoppen en daar ook nog eens een aardige cent aan over houden.
In Duitsland hebben ze zo veel windenergie dat ze op gunstige dagen gewoon echt veel te veel hebben..

Wacht maar...straks komt er een belasting op terugleveren...we gaan nergens ooit beter van worden hoor.Wij hebben ook zonnecellen maar leveren niet terug aan het net

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:36

8nnemiek schreef:
Eigenlijk is het inderdaad best vreemd dat er zo moeilijk wordt gedaan over vervuilende auto's, terwijl dat maar zo'n kleine veroorzaker is.. De veeteelt stoot meer broeikasgassen uit dan al het verkeer, inclusief vliegverkeer, en dat mag allemaal maar door gaan en zelfs uitbreiden.

Inderdaad, je zou nog bijna geloven dat mensen liever hun been afkappen dan hun stukje vlees op te geven :+

Desondanks juich ik alle milieuverbeterende toestanden toe *\o/*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:47

Ik vind het een goed streven om een datum in de kalender te zetten.

Het zal echt niet zo zijn dat per direct de fossielebrandstof auto's per direct weg zijn.

Maar je zal iets moeten doen om de industrie te "motiveren" meer aan innovatie te doen.

Eens met 8nnemiek dat minder vlees eten nog beter zou zijn. Ik eet ook geen vlees.

Maar het liefst gewoon en en.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:54

Damned schreef:
8nnemiek schreef:
Eigenlijk is het inderdaad best vreemd dat er zo moeilijk wordt gedaan over vervuilende auto's, terwijl dat maar zo'n kleine veroorzaker is.. De veeteelt stoot meer broeikasgassen uit dan al het verkeer, inclusief vliegverkeer, en dat mag allemaal maar door gaan en zelfs uitbreiden.

Inderdaad, je zou nog bijna geloven dat mensen liever hun been afkappen dan hun stukje vlees op te geven :+

Desondanks juich ik alle milieuverbeterende toestanden toe *\o/*

Elektrische auto's zijn geen milieuverbeterende actie. Zie bericht van Karuna.

Enne, laat ik je dan van nog een droom afhelpen: de rook uit zo'n vervuilende kolencentrale is nog altijd vele malen schoner dan willekeurig welke auto met een verbrandingsmotor.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:58

Maar leiden misschien wel naar andere verbeterende innovaties!

Blijven stilstaan is achteruitgaan ;) Er is actie nodig, en het enige wat we kunnen doen is verandering aanmoedigen, positief denken vooropstellen en niet in conservatieve negatieve, of nog erger individualiatische gedachten (zolang ik maar een auto en geld heb en de rest kan me niet schelen) blijven hangen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:59

Damned schreef:

Blijven stilstaan is achteruitgaan ;) Er is actie nodig, en het enige wat we kunnen doen is verandering aanmoedigen, positief denken vooropstellen en niet in conservatieve negatieve, of nog erger individualiatische gedachten (zolang ik maar een auto en geld heb en de rest kan me niet schelen) blijven hangen :)

Je mag van mij gerust elektrische auto's gebruiken als tussenstap of als technisch experiment maar beweren dat het de goddelijke oplossing voor alle problemen is, dat doen alleen mensen die geen flauw idee hebben van de technologie die erachter schuil gaat.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:02

Er bestaan geen goddelijke oplossingen ;) alleenmaar tijdelijke in de deze wereld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:02

Ze zullen in iedergeval wel iets bedenken wat de staatskas ook miljoenen oplevert per dag...dus het zal echt nooit goedkoper worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:00

Damned schreef:

De nieuwe god = technologie. Nu die oude man met baard ongeloofwaardig is, maken we gewoon een nieuwe die alles kan. :D Optimisme is een mooie manier om naar het leven te kijken, maar scheut realiteit erbij is wel zo gezond.

De oude Perzen hadden al ijs. Midden in de zomer en in de woestijn. Kwestie van goed bouwen en goed plannen (ijs winnen in de bergen 's winters en dat goed opslaan). De kennis voor al de basis zaken die het leven aangenaam maken als koeling en verwarming, is al heel oud. De technologie is nu veel compacter voor de eindgebruiker!, maar het eist veel meer ruimte en grondstoffen elders. Komt bij dat de bevolking exponentieel gegroeid is en steeds meer huishoudens/individuen de westerse levensstandaard wensen. Er is inderdaad zat kennis op het gebied van het slimmer in stand houden van onze luxe (en ja daar geniet ik zeker ook van), maar wat er voor nodig is aan grondstoffen, etc. wordt niet omgerekend naar aantallen mogelijke producten die er van gemaakt kunnen worden t.o.v. de nodige aantallen. Ondertussen loopt de concentratie van bv de nodige metalen rap terug. Ertslagen die 20-40 jaar geleden nooit aangeboord zouden worden ivm niet rendabel door te lage concentraties worden nu wel afgegraven omdat de vraag hoog is. De technologie voor de winning ervan is niet of nauwelijks anders dan toen, dat is de beperkende factor niet in dit geval.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 14:01

Nieuwsbericht net. De energie centrales hebben weer meer vieze uitstoot gehad dan het jaar ervoor. Tot zover de schone electriciteit,

Peetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:10

karuna schreef:
Nieuwsbericht net. De energie centrales hebben weer meer vieze uitstoot gehad dan het jaar ervoor. Tot zover de schone electriciteit,

Laat mij vooropstellen dat het jammer is dat er zoveel vieze stroom gemaakt wordt in NL. Maar dat doen wij consumenten natuurlijk zelf door die stroom te kopen. Als wij die niet kochten, waren die centrales nu dicht, of niet eens gebouwd.

Uit de Lifecycle analyses van TNO kun je zien dat opwekking met de meest vieze kolenstroom nog steeds veel minder vervuilend is dan met een verbrandingsmotor rijden.
http://publications.tno.nl/publication/ ... R10386.pdf
En we hebben een energiemix, waarbij alle scenario's werken naar een vergroening van die energiemix. De oneerlijke beprijzing van vervuiling (lees: geen beprijzing) maakt dat gascentrales nu uit staan en wij volop kolenstroom maken.

Gelukkig hebben veel elektrische automobilisten ook zonnepanelen en zijn alle laadpunten in Nederland voorzien van echt groene stroom (dus: geen sjoemelstroom).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:11

Totaal onhaalbaar natuurlijk..
Zelf heb ik een elektrisch 45 km model, maar dat ding was 4 keer zo duur als mijn fiatje die al voor de deur stond te wachten.
Verder bevalt het goed, ik kan een 40 km rijden op een vol accupakket en na een of twee uurtjes laden kan ik gerust 40 km terug.
Maar dat is voor werkverkeer nou niet echt praktisch als je het land door moet rijden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:21

moonfish13 schreef:
Zelf heb ik een elektrisch 45 km model, maar dat ding was 4 keer zo duur als mijn fiatje die al voor de deur stond te wachten.
Verder bevalt het goed, ik kan een 40 km rijden op een vol accupakket en na een of twee uurtjes laden kan ik gerust 40 km terug.
Maar dat is voor werkverkeer nou niet echt praktisch als je het land door moet rijden.

Dat kan je toch niet vergelijken met de elektrische auto's van tegenwoordig met hun range? Nogmaals, wij rijden inclusief aanschaf voor € 200 pm. Dat is een stuk goedkoper dan de Twingo hiervoor.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:28

Als elektrische auto in een bus met automatische versnelling komt en een actieradius heeft van 700 km wil ik er wel over na gaan denken.

Laatst in de BMW i3 gereden.
Pittig wagentje. Helaas maar een actieradius van 100 km.
En erg weinig ruimte als je een gezin hebt.

Peetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:28

ikke schreef:
Je mag van mij gerust elektrische auto's gebruiken als tussenstap of als technisch experiment maar beweren dat het de goddelijke oplossing voor alle problemen is, dat doen alleen mensen die geen flauw idee hebben van de technologie die erachter schuil gaat.

Je hebt nog geen enkele onderbouwing of argument gegeven in deze discussie. Waar zit hem volgens jou de pijn dan, waarom we niet allemaal elektrisch zouden kunnen rijden?

Op dit moment gebruiken olieraffinaderijen meer elektriciteit om benzine te maken, dan een elektrische auto zelf nodig heeft om helemaal rechtstreeks op te rijden. Wij gaan als maatschappij dus miljoenen jaren oude plantjes uit de diepe ondergrond in Alaska halen en die verplaatsen, verwerken, weer verplaatsen en in een auto laten ontploffen om vooruit te komen. Al die moeite & energie kan je achterwege laten door elektrisch te rijden. Los van discussies over CO2 (klimaat) of fijnstof (astma e.d.).

Over de techniek en grondstoffen: Elektromotoren zijn er al 100 jaar en deze zijn extreem efficient. Ze komen nu op het punt in de techniek aan dat ze nooit meer stuk gaan (kunnen meer dan 1.600.000+ km mee). Verder zit er in een elektrische auto juist veel minder (dat stuk kan gaan). Blijft alleen de accu over; die zijn goed te recyclen of in te zetten voor andere toepassingen (opslag duurzame energie). Als we als maatschappij eenmalig de hoeveelheid grondstoffen mijnen (Lithium e.d.; wat er zat is (http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/eason2/)) voor ons transport en opslag van energie dan heb je daarna een 'closed loop' waarbij je nooit meer externe grondstoffen nodig hebt. Kwestie van recyclen en weer nieuwe auto's en accu's maken.

Techniek is geen probleem, grondstoffen zijn geen bezwaar. En met grotere aantallen zal de prijs ook geen drempel meer zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:41

veerledec schreef:
moonfish13 schreef:

Dat kan je toch niet vergelijken met de elektrische auto's van tegenwoordig met hun range? Nogmaals, wij rijden inclusief aanschaf voor € 200 pm. Dat is een stuk goedkoper dan de Twingo hiervoor.

Elektrisch is elektrisch, ik denk dat er nog veel te veel werk in zit om dit plan haalbaar te maken.
Zeker omdat een range van -ik zeg iets- 200 km vaak berekend is op 20 graden en geen lichten en ruitenwissers, op de meest zuinige modus.
Een kachel is ook echt een stroomvreter eerste klas.
Die van mij zou 70 km moeten redden, dat gaat hij van de zomer waarschijnlijk redden, maar nu echt nog niet gezien accu's pas optimaal zijn bij 20 graden.
Ik rij overigens voor hooguit 20 cent stroom per dag, verzekering is all-risk 35 euro.
Accu's gaan ca 2 a 3 jaar mee is mij verteld, en op deze accu's zit garantie dat ze niet meer als 20% teruglopen de eerste 2 jaar.
Zo heb ik 4 accu's, maar als er eentje stuk is kan je ze allemaal vervangen anders heb je een accu op 100%, en de rest bij wijze van op 80%.
Dan is je aangegeven accuduur dus onbetrouwbaar.
Ook trekt die kapotte accu de rest dan dus enorm snel leeg.
Accu's zijn op zijn goedkoopst voor mijn auto 170 euro, gemiddeld 250 per stuk.

Nee er zit gewoon nog veel werk in ben ik van mening voor het echt optimaal werkt.
En ik ben er enorm blij mee hoor, maar dit plan is gewoon onmogelijk uit te voeren.