Nou ja jeugd? Waar zijn de ouders hier? Jong ontspoord!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 23:58

Ik had vroeger ook een oud zakmes van m'n vader (met verschillende mesjes, schaartje, schroevendraaier, vijl, etc) op zak. Ideaal voor hutten bouwen enzo ;)

Maar no way dat dat mee naar school ging :n

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:00

Maar je andere broer die heeft toch wel een mes bij zich omdat volgens hem de hele school dat ook doet?
Dus dan volgt hij toch de andere.
Wie zegt dat hij dat niet in een andere situatie ook gaat doen?
Dat wordt er bedoeld.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:00

Ik heb zo'n vermoeden dat ze niet echt een goed voorbeeld hebben..
Is geen excuus, maar als je ziet uit wat voor gezinnen de meeste ontspoorde jongeren komen..
Heb er ervaring mee, vanuit werkgebied.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:01

Destination schreef:
Zo dan, ze worden ook steeds jonger :oo
In de Jumbo waar ik werk hebben we wel stelende jongetjes van een jaar of 10/12, maar ik heb nog geen messen of vals geld van ze gezien. Ik vind het ook wel bijzonder dat als je als ouder zijnde weet dat je kind met een mes rondloopt, je er niets aan doet. IMO gaat daar ook iets verkeerd...
"Iedereen doet het, dus hij ook." Als al je vriendjes in de sloot springen, spring jij er toch niet achteraan? :+

Ik heb niet gezegd dat ze er niets mee doen hè? Wel dat ze het "gedogen". Ze praten er met hem over en zeggen dat hij hem niet mag gebruiken enz. Het is jouw mening dat daar iets verkeerd gaat, maar het is voor mij een andere manier van opvoeden. Dat hoeft niet persé minder te zijn dan jouw opvoeding.

Hihi en ja ik spring er wel achteraan. Maargoed zo letterlijk moet je het natuurlijk niet nemen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:02

Inderdaad, daarom dat er al veel sneller zou moeten worden opgetreden door de school, omgeving weet ik veel. Voor een stuk helpen wij deze mensen creeren.
@majabeestje

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:03

snuffie123 schreef:
Destination schreef:
Zo dan, ze worden ook steeds jonger :oo
In de Jumbo waar ik werk hebben we wel stelende jongetjes van een jaar of 10/12, maar ik heb nog geen messen of vals geld van ze gezien. Ik vind het ook wel bijzonder dat als je als ouder zijnde weet dat je kind met een mes rondloopt, je er niets aan doet. IMO gaat daar ook iets verkeerd...
"Iedereen doet het, dus hij ook." Als al je vriendjes in de sloot springen, spring jij er toch niet achteraan? :+

Ik heb niet gezegd dat ze er niets mee doen hè? Wel dat ze het "gedogen". Ze praten er met hem over en zeggen dat hij hem niet mag gebruiken enz. Het is jouw mening dat daar iets verkeerd gaat, maar het is voor mij een andere manier van opvoeden. Dat hoeft niet persé minder te zijn dan jouw opvoeding.

Hihi en ja ik spring er wel achteraan. Maargoed zo letterlijk moet je het natuurlijk niet nemen.

IMO staat praten in zekere zin gelijk aan niets doen, wat vertellen ze hem dan? "Je mag je mes mee hebben, maar we willen niet dat je hem gebruikt." Zoiets?
Ik weet niet of dat helpt bij een puber die met zijn leeftijdgenootjes meeloopt (want dat doet hij als hij een mes meeneemt omdat hij er anders niet bij hoort).

dromertje2

Re: Nou ja jeugd? Waar zijn de ouders hier? Jong ontspoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:06

Waarom een mes op zak hebben en er niets mee willen doen? Wat is het nut dan van dat mes?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:07

chanel1985 schreef:
Waarom een mes op zak hebben en er niets mee willen doen? Wat is het nut dan van dat mes?

Stoer doen tegenover vriendjes, een mes "moeten" hebben aangezien de vriendjes ook een mes hebben.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:08

En dan is de lijn van enkel "stoer" doen en er daadwerkelijk iemand mee steken wel klein. Zeker als men onder druk staat van andere.

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:09

Ik zit zelf op de middelbare school en zou echt heel bang worden als ik erachter zou komen dat mijn klasgenootjes een mes bij zich zouden hebben :(
Ik zou dan ook echt enorm gaan twijfelen wat voor type mensen het nou zijn ondanks dat ik ze misschien al een paar jaar ken. Echt geen fijn idee dat kinderen in mijn klas een mes bij zich zouden hebben. Ik ga er nu eigenlijk ook gewoon vanuit dat dat niet zo is. Anders ga ik me juist zelf onveilig voelen en dat in me eigen klas.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:09

Dat helpt dus niks. Hij zal toch wel meelopen uiteindelijk. Gedogen ze dan ook eventueel later wietgebruik omdat iedereen het doet? Of wanneer hij gevraagd wordt om mee te gaan naar een gevecht ? Of of of... Een meeloper bij zo'n gevaarlijke groep, die gaat niet ineens met alles ophouden wanneer ze steeds weer een klein stapje verdergaan.
Wat je ouders gedaan moesten hebben was het aan de school melden en hem van school laten veranderen als het probleem niet aangepakt werd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 00:11

Hoe moet ik me dat dan voorstellen. Zoiets als mannen onder de douche de mijne is groter dan de jouwe? :') werkelijk ben je dan verplicht aan "vriendjes" te bewijzen dat je een mes bij je hebt? Krijg je dan slaag of een mes tussen je ribben als je dat niet bij je hebt?

Zoals gezegd mij ontgaat het nut ervan.

Ik weet niet trouwens wat er bedoeld wordt met pesten wordt je niet mee achtervolgd? Een meisje was meegegaan naar middelbare school en in eerste jaar heeft ze mijn been lekgeprikt met een passerpunt. Net zo lang tot ik het zat was en ik haar in de klas een paar erg rake klappen heb gegeven met de nodige schade. Is dat achtervolgd genoeg? En nee ik ben er niet trots op dat ik me als 13 jarige heb laten gaan toen maar het was wel over. Ik gebruik dan liever blote handen. Lucht nog meer op ook. Overigens daarna nooit meer ooit een klap uitgedeeld. Nergens voor nodig, :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:11

chanel1985 schreef:
En dan is de lijn van enkel "stoer" doen en er daadwerkelijk iemand mee steken wel klein. Zeker als men onder druk staat van andere.

IMO gaat er al iets mis als het "normaal" wordt dat pubers een mes bij zich hebben. En er hoeven maar een paar verkeerden tussen te zitten of het gaat mis, zoals ook al uit het artikel blijkt.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:14

Oké, ik snap jullie bezorgdheid en boosheid! Echt waar.

Ik denk alleen dat ik dit toch beter niet had kunnen vertellen. Het is erg lastig een goede situatieschets te creëren van onze situatie. Te lang eigenlijk om op het internet even uit te schrijven.
Ik heb niet genoeg tijd om op elke reactie een antwoord te posten en ook niet zoveel zin haha.

Daarnaast merk ik ook wel veel ontwetendheid in dit topic. De school waar mijn broertje zit is echt niet de enige school waar dit gebeurd en bij lange na niet de ergste. De school is eigenlijk heel netjes, en staat erg goed bekend. Ze komen zelfs van behoorlijk ver om naar deze school te kunnen (zelfs van 15 km verderop).

Mijn vraag aan jullie is dan (want we staan best open voor suggesties). Wat zouden we dan moeten doen om te zorgen dat mijn broertje niet meer met dat mes naar school of over straat gaat lopen?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:16

Uh, het mes afpakken? Hoe is hij überhaupt aan het mes gekomen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 00:17

School inlichten dat is stap een. Broertje mes afpakken als ouder stap twee. Desnoods aangeven bij de politie anoniem welke "vriendjes" allemaal illegaal,spul bij zich hebben. En vooral ook "vriendje" dat de cijfers kan veranderen heel erg aangeven bij school. Zo n gup wordt zeer waarschijnlijk geschorst van school en zal nog buro halt of zwaarder krijgen.

Dan is broertje maar even boos. Jammer dan, telefoon afpakken, pc uitzetten en desnoods huisarrest en nergens meer heen in zijn eentje.

En als dit kennelijk al als normaal gevonden wordt op scholen is er iets heel erg mis in onze samenleving. -O-maakt niet uit wat de oorzaak is, wat de reden waarom of hoe. Het hoort gewoon niet. Volgende stap is iedereen maar een pistool laten dragen omdat dat veilig is. Zie Amerika daar gaat dat ook niet goed mee.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:22

Groot gelijk karuna!
Het is ook niet aanvallend bedoeld op jou snuffie, ik dat meesten nogal geschrokken zijn dat dit gebeurt op scholen. Maar niets doen maakt het alleen nog erger!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:22

Damned schreef:
Gedogen ze dan ook eventueel later wietgebruik omdat iedereen het doet?

Het ligt eraan in welke mate. Mijn moeder heeft altijd aangegeven dat ze het liever niet heeft,maar mocht ik het toch willen gebruiken dat ik dan alsjeblieft wel goed uitkijk welk spul ik gebruik. Bijvoorbeeld bij XTC heb je nog weleens "verkeerd" spul. Ze heeft mij aangeboden toen ik naar de middelbare ging om sigaretten te kopen zodat ik het in haar bijzijn een keer kon uitproberen. Wat ik overigens nooit heb gedaan, ik heb nog nooit ook maar een sigaret gerookt of ook maar iets van drugs gebruikt. Maar reken er maar op dat ontzettend veel jongeren dit wel gebruiken.

Wat maakt drugs nou erger dan alcohol, zolang je het maar in normale, juiste hoeveelheden gebruikt.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:24

Maar, over wat voor soort mes gaat dit dan eigenlijk? Zowel in de OP (lekker ontopic) als de discussie nu?
Persoonlijk vind ik het niet heel erg om een (legaal) zakmes bij te hebben (kleiner dan je handpalm). Natuurlijk is 13 daarvoor nog vrij jong. Toch merk ik dat er ook veel mensen om mij heen zakmessen hebben, en dat is eigenlijk vooral erg handig. Ik heb niet het gevoel alsof ze hun zakmes bij een gevecht zullen pakken. Op die dingen zit vaak ook nog een slotje, zodat een jongeman doordrenkt met adrenaline en testosteron hem niet zo snel open krijgt. Dan is blote handen toch even makkelijker.
Wat er in de OP beschreven lijkt is voor mij toch echt twee jochies die uit waren op iets illegaals. En veel te laat op waren, natuurlijk. Niet echt zoals er hier later werd beschreven, met een mes op zak lopen.

En dan nogmaals, wat voor messen waren het? Als het niet/opklapbare keuken- of slagersmessen zijn, jakkes. Ren. Maar als het kleine zakmesjes zijn die nog allerhande handige dingetjes erop hebben, zoals een schroevendraaier of een tandenstoker (ideaal), dan vind ik het weer een stuk minder erg.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:26

Destination schreef:
Uh, het mes afpakken? Hoe is hij überhaupt aan het mes gekomen?

Dat werkt (in mijn ervaring) vaak alleen maar averechts. Mijn broertje komt wel weer aan een ander mes maar zal natuurlijk niks meer zeggen tegen mijn ouders, zal gaan liegen en digen achter hun rug om doen. Dan heb je er al helemaal geen controle meer op. Ik zie dat veel, kinderen van erg strenge ouders doen achter de rug om van de ouders toch veel meer narigheid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:28

Dyanne_z schreef:
Komt nooit meer goed met dit soort types. Onontwikkeld geweten. De types die oude vrouwtjes beroven, woning overvallen plegen en daarmee gezinnen kapot maken.

Ik geloof niet in heropvoeding. Deze mensen zijn gewoon stuk. Geen oplossing voor.

Andere normen en waarden is niet hetzelfde als geen geweten.

Dit soort types weet al heel 'goed' het verschil tussen goed en kwaad, en zal nooit zoiets 'slechts' doen als bijvoorbeeld ergens de politie bij halen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:29

De intentie is ook belangrijk, ben je met dat mes van plan om een appeltje te schillen, moet je natuurlijk ook niet afkomen met een slagersmes.
Of wil je het voor andere dingen gebruiken?

Op school zou ik het zowiezo nooit toelaten, een appel kan je thuis ook al schillen.

Ik begrijp je punt, Snuffie maar er is ook nog een gulden middenweg. Een te strenge of een te vrije opvoeding is even schadelijk.
En tegenwoordig is het vooral dat laatste waar problemen uit voortkomen naar mijn mening.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 00:31

Als het een gewoon legaal zakmes is wordt het niet afgenomen of gezien als een illegaal mes. Ook niet als je jong bent. Dat mag je namelijk gewoon legaal bij je hebben. Behalve bij concerten of voetbal wedstrijden of in het vliegtuig.

Ik ben best streng opgevoed en toch goed terecht gekomen. Heb nooit de behoefte gehad iets te verbergen voor mijn ouders ook. Gewoon omdat ik anders wel zou zijn teruggefloten door buren, dorpgenoten, klasgenoten of leraren. Toen werd dat gewoon gedaan,
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-03-16 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:33

karuna schreef:
School inlichten dat is stap een. Broertje mes afpakken als ouder stap twee. Desnoods aangeven bij de politie anoniem welke "vriendjes" allemaal illegaal,spul bij zich hebben. En vooral ook "vriendje" dat de cijfers kan veranderen heel erg aangeven bij school. Zo n gup wordt zeer waarschijnlijk geschorst van school en zal nog buro halt of zwaarder krijgen.

Dan is broertje maar even boos. Jammer dan, telefoon afpakken, pc uitzetten en desnoods huisarrest en nergens meer heen in zijn eentje.

En als dit kennelijk al als normaal gevonden wordt op scholen is er iets heel erg mis in onze samenleving. -O-maakt niet uit wat de oorzaak is, wat de reden waarom of hoe. Het hoort gewoon niet. Volgende stap is iedereen maar een pistool laten dragen omdat dat veilig is. Zie Amerika daar gaat dat ook niet goed mee.

Voor het verhaal van mes afpakken zie mijn vorige reactie. School inlichten zou kunnen, maar in mijn ervaring doen ze er niet veel meer mee dan een keer controleren in kluisjes en praten en schiet dat dus niet veel op. Maar het is het overwegen waard.

Daarnaast heb ik niet gezegd dat dat vriendje die de cijfers KAN veranderen dit ook DOET. Dus aangeven bij de politie o.i.d. lijkt me niet echt van toepassing.

Telefoon afpakken, pc uit zie ik absoluut het nut niet van in. Is dit dan bedoelt als straf? Naar mijn mening werkt ook dit dus averechts. Dan wordt hij inderdaad boos, snapt er niets van en gaat zich dus heftig verzetten, niets meer zeggen en JUIST meer slecht gedrag vertonen. Nu is het enige "slechte" gedrag dus dat hij een mes bij zich draagt.

Met je laatste stukje ben ik het helemaal eens. Helaas is het lastig er iets aan te doen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:36

Damned schreef:
Groot gelijk karuna!
Het is ook niet aanvallend bedoeld op jou snuffie, ik dat meesten nogal geschrokken zijn dat dit gebeurt op scholen. Maar niets doen maakt het alleen nog erger!

Bedankt voor je berichtje. Dat snap ik natuurlijk wel, als je niet verwacht dat dit allemaal ( op grote schaal) gebeurd is dit natuurlijk schrikken. Wij proberen er natuurlijk wat aan te doen, maar wel op onze eigen manier.

De manier waarvan wij denken dat die het beste werkt. Ieder kind is anders en heeft dus een op dat kind aangepaste opvoeding nodig. Mensen op het internet kunnen daar niet goed over oordelen. Dat het niet de manier is van mensen in dit topic wil niet zeggen dat het maar een mindere is.