#kalverliefde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:06

LadyMadonna schreef:
Maar: hoe komen die ziektes dan? Lijkt me niet echt een natuurlijk of gezond iets?
Waarom kunnen vleeskoeien wel bij de moeder blijven?

Neem para tbc. Heeft moeders dat, kalf drinkt haar melk dan kan het kalf ook para krijgen. En ook via de mest.
Koeien die para hebben moeten afgemaakt worden, anders mag je geen melk meer leveren aan de fabriek.

Vleeskoeien zijn alleen voor het vlees, dus die hebben daar geen last van.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:08

amoj schreef:
gribaldi schreef:
Maar ben je weleens bij de "huidige" boer wezen kijken? Ik zie hier in mijn omgeving met de nieuwe stalbouw wel degelijk aparte ruimtes voor koe en kalf.

Er liggen plannen die inderdaad niks met kalf bij de koe te maken heeft maar wel voor de melk.
Omdat er nu meer mest is, doordat mensen meer koeien hebben aangeschaft. (heel gek en je kunt mij niet vertellen dat je niet weet dat als je iets afschaft, waardoor je vrij spel hebt op koeien even vergeet dat er dan ook meer mest komt). De boeren die de mest over hun eigen land kunnen uitrijden mogen het aantal koeien houden, mensen met een overschot aan mest moeten koeien wegdoen.
Ik zal vanavond even dat artikel opzoeken, daarin staat precies hoe of wat.

Uhm, ik werk zelf dagelijks op een melkveebedrijf en heb er jaren gewoond... Dus je hoeft mij niet uit te leggen hoe een stal er uit ziet.

Je hebt het over fosfaat rechten, daar is nog vrij weinig over bekend.
Alleen dat de veestapel met 4 tot 8% moet krimpen en dat extensieve boeren min of meer wat ontzien worden.

Je had het over huidige stallen, ik zie in de huidige stallen wel ruimte voor kalf en koe.
Wellicht dat sommige boeren nog gewoon oude stallen hebben ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 15:11

kalfjes worden zonder immuniteit geboren, die krijgen ze uit de biest. Die biest krijgen ze nu gecontroleerd door de boer(in) in de juiste hoeveelheid in een schone omgeving.
Ook een prachtig stro-hok waar ze bij de moeder kunnen blijven kan je niet zo schoonhouden, koeien poepen nu eenmaal heel veel :)

Maar goed, het grootste punt is imo dat de boeren betutteld worden, dat ze allerlei regeltjes opgelegd krijgen, dat iedereen zich maar met de bedrijfsvoering bemoeit, en dat ze het toch nooit goed zullen doen in de ogen van sommigen. Boer zijn is een fantastisch beroep/roeping. Mijn vriend maakt dagen van 5 tot 21.00 uur, 7 dagen per week. Hoe hij dit volhoudt? omdat dit zijn passie is! Ons bedrijf is al generaties lang in de familie. Wij staan dag en nacht klaar voor onze dieren. en waarvoor? een heel klein inkomen (wat direct terugvloeit het bedrijf in) en geen waardering een boel commentaar en negativiteit door de gemiddelde/onwetende burger.
Ik ben van mening dat als dit zo doorgaat in Nederland dat de boer/veehouder een uitstervend beroep is. De boeren gaan emigreren of failliet.
Ik hoop eerlijk gezegd dat mijn kinderen geen boer willen worden/

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:12

gribaldi schreef:
Je had het over huidige stallen, ik zie in de huidige stallen wel ruimte voor kalf en koe.

En wie gaat dat betalen? Wellicht dat er in de toekomst steeds meer van die moderne stallen ontstaan, maar je kan onmogelijk verwachten dat de huidige, 'ouderwetse' boer en diens stallen een nieuwe stal neerplant uit eigen zak. Die verandering kun je niet in 1 keer doorvoeren.

Dat er nu al veranderingen bezig zijn is natuurlijk alleen maar goed. Maar om een boer te verplichten zijn kalveren bij de moeder te laten staan, 'omdat andere boeren dat wel kunnen' is erg jammer. En daar moet niet alleen financieel de ruimte voor zijn.

Er is reeds veel in ontwikkeling, maar daar moet tijd, ruimte, mogelijkheid en geld voor zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:14

amoj schreef:
LadyMadonna schreef:
Maar: hoe komen die ziektes dan? Lijkt me niet echt een natuurlijk of gezond iets?

Neem para tbc. Heeft moeders dat, kalf drinkt haar melk dan kan het kalf ook para krijgen. En ook via de mest.
Koeien die para hebben moeten afgemaakt worden, anders mag je geen melk meer leveren aan de fabriek.

Want para tbc komt bij vleeskoeien niet voor? Kalfjes van vleeskoeien worden niet plat gedrukt?
Ik heb geen idee, ik heb er geen verstand van. Voor mij is een koe een koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:15

amoj schreef:
gribaldi schreef:
Maar ben je weleens bij de "huidige" boer wezen kijken? Ik zie hier in mijn omgeving met de nieuwe stalbouw wel degelijk aparte ruimtes voor koe en kalf.

Er liggen plannen die inderdaad niks met kalf bij de koe te maken heeft maar wel voor de melk.
Omdat er nu meer mest is, doordat mensen meer koeien hebben aangeschaft. (heel gek en je kunt mij niet vertellen dat je niet weet dat als je iets afschaft, waardoor je vrij spel hebt op koeien even vergeet dat er dan ook meer mest komt). De boeren die de mest over hun eigen land kunnen uitrijden mogen het aantal koeien houden, mensen met een overschot aan mest moeten koeien wegdoen.
Ik zal vanavond even dat artikel opzoeken, daarin staat precies hoe of wat.

Uhm, ik werk zelf dagelijks op een melkveebedrijf en heb er jaren gewoond... Dus je hoeft mij niet uit te leggen hoe een stal er uit ziet.

Je hebt het over fosfaat rechten, daar is nog vrij weinig over bekend.
Alleen dat de veestapel met 4 tot 8% moet krimpen en dat extensieve boeren min of meer wat ontzien worden.

Wellicht dat sommige boeren nog gewoon oude stallen hebben ;)[/quote]

In strohokken ja... maar kalveren kun je echt niet tussen de koeien op de roosters houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:18

amoj schreef:
LadyMadonna schreef:

Want para tbc komt bij vleeskoeien niet voor? Kalfjes van vleeskoeien worden niet plat gedrukt?
Ik heb geen idee, ik heb er geen verstand van. Voor mij is een koe een koe[/quote]

Daar wordt niet gecontroleerd op para. De fabriek wil geen melk hebben met para tbc.
Vleeskoeien leveren geen melk aan de fabriek, dus dan maakt het niet uit.

Ook daar zullen vast kalveren doodgedrukt/gelegen worden. Ik heb met die tak geen ervaring dus weet niet of het daar veel gebeurd, maar ook daar zullen er vast koeien zijn die niet omkijken naar hun kalf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:18

Er is een bokker met melkvee in Canada (of was het Amerika), gewone bekende rassen die ook in Nederland rondlopen, en die lopen daar gewoon dag en nacht buiten, ook op warme dagen, en mét kalfjes erbij, en die koeien doen het prima.
Ik denk dat er tussen melkboeren gewoon van dit soort geruchten rond gaan.. 'bij de neef van de buurman van die van jansen is eens een kalf dood gebleven' en 'bij die en die gebeurde zus en zo' en dat worden vervolgens redenen om de koeien maar binnen te kunnen houden of kalfjes direct bij de moeder weg te kunnen halen omdat de boer eigenlijk gewoon niet durft te zeggen dat het voor het bedrijf gewoon goedkoper en gemakkelijker is.
En dat is ook best te begrijpen natuurlijk.. Maar dan denk ik, ga daar dan actie voor voeren als boer zijnde!
Als de overheid ervoor zorgt dat de melkprijs gewoon flink wordt verhoogd en de boer het dubbele krijgt dan hebben zij meer geld voor dierenwelzijn en de vraag naar melk zal afnemen wat betekent minder koeien per boerderij en dus meer ruimte per koe, meer weiland zodat koeien meer naar buiten kunnen en meer weiland over om voedsel voor de mens of voor bv melkvervangers te telen!

Anoniem

Re: #kalverliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:21

@Annemiek, wij hebben het zelf meerdere keren mee gemaakt, dus voor mij is het geen gerucht.
Vorige week zwierf er ook nog een bericht over Facebook inclusief foto van een doodgedrukt kalf.
Dus geruchten, neuh, gewoon de waarheid.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:22

Dat was dan nog een doodgedrukt kalf. Maar dat worden straks dood gedrukte boeren. Zon koe is zichzelf niet meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:34

Goed. Nu ga ik toch wat zeggen over dit onderwerp.

Ik geloof meteen dat melkveehouders het allerbeste met hun dieren voor hebben. De meeste melkveehouders die ik ken althans wel. Ik begrijp ook dat het voor niemand, ongeacht in welke sector je werkt, leuk is om iets opgelegd te krijgen. Helemaal niet als het over je dieren gaat. En ik ben er van overtuigd dat de meeste melkveehouders veel te verduren hebben vanuit de politiek.

Maar. Ik ben een zoogdier. Net als ieder willekeurig kalf. En het gaat er bij mij niet in dat het voor een zoogdier -ZOOGdier- goed kan zijn om niet bij zijn moeder te zijn. Dat is de blauwdruk van zo'n dier. Dat is waar zijn hele biologie op stoelt. En het staat mij om deze reden heel erg tegen dat kalfjes meteen bij de moeder worden weggehaald. Dat er geen stress waarneembaar is betekent natuurlijk niet dat die er niet is. Totdat iemand mij een wetenschappelijk onderzoek laat zien wat gebaseerd is op de stresshormonen in het bloed bij jonge kalveren zal ik mijn mening hierover niet veranderen.

Ja, ik snap dat kalfjes ziek kunnen worden. Ja, ik snap dat een koe er op kan gaan staan. Ja, ik snap dat er koeien zijn die het niet uit lijkt te maken. Ja, ik snap dat dit komt doordat koeien veel te ver zijn doorgefokt, te weinig ruimte hebben enz en dat dit ook maatregelen zijn die voortvloeien niet alleen uit de ontwikkelingen in de veeteelt maar ook uit politieke beslissingen. En ik snap dat je daar tegen wil protesteren.

Ja, ik snap dat de gemiddelde consument niet te veel wil betalen voor z'n litertje melk.

En ja, ik ben stedeling. En voordat je het vraagt: ja ik koop zelf melk, boter, yoghurt enz van Demeterkoeien. Omdat IK dat diervriendelijk vind. Zuivel is in mijn optiek een semi-luxeproduct. En het baart mij zorgen hoe er met zuivel en met de mensen en dieren die het produceren wordt omgegaan. We kunnen daar met z'n allen wat aan doen maar iedereen moet het maar net willen. Tot die tijd is er geen oplossing ben ik bang. Ook zo'n demonstratie vind ik geen oplossing.

Desalniettemin wens ik de boerinnen veel succes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:34

Ik geloof ook zeker dat het wel eens gebeurt, amoj, maar hoe groot is het risico wanneer je een kalf met moeder in een ruime stal hebt staan, of op wei bijvoorbeeld? Ik neem aan dat je dat risico best flink kan beperken.
Dat er wel eens ongelukken gebeuren, tuurlijk.. Net zoals er wel eens kalfjes dood geboren zullen worden. Net zoals er wel eens mensen van een keukentrapje vallen en hun nek breken, maar dan ga je ook niet alle keukentrapjes verbieden.

Er zijn gelukkig zat boeren die alleen goede ervaringen hebben met kalfjes langer bij de moeder laten. En voor die ene foto van het doodgedrukte kalfje of facebook kom je er tig tegen van kalfjes die door hun moeder gelikt worden of staan te drinken bij mams :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:41

Leffroi schreef:
gribaldi schreef:

En wie gaat dat betalen? Wellicht dat er in de toekomst steeds meer van die moderne stallen ontstaan, maar je kan onmogelijk verwachten dat de huidige, 'ouderwetse' boer en diens stallen een nieuwe stal neerplant uit eigen zak. Die verandering kun je niet in 1 keer doorvoeren.

Dat er nu al veranderingen bezig zijn is natuurlijk alleen maar goed. Maar om een boer te verplichten zijn kalveren bij de moeder te laten staan, 'omdat andere boeren dat wel kunnen' is erg jammer. En daar moet niet alleen financieel de ruimte voor zijn.

Er is reeds veel in ontwikkeling, maar daar moet tijd, ruimte, mogelijkheid en geld voor zijn.

Klopt ben ik absoluut met je eens! Veranderingen kun je niet in een dag doorvoeren. En de boeren die reeds gebouwd hebben, hebben natuurlijk veel vrijer kunnen uitleven op een stal dan de stallen die er nu al staan.

Ik zeg ook niet dat je een boer moet verplichten om zijn kalveren bij de moeder te laten staan he ;) Ik vind dat kalveren juist apart moeten en niet bij de moeder.
(mijn geval ging even over de "kraamhokken/ bevallingshokken")

Die laatste zin van jou :j

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:42

amoj schreef:
In strohokken ja... maar kalveren kun je echt niet tussen de koeien op de roosters houden.

Dat snap ik. Zijn inderdaad aparte hokken waar koe en kalf zich bevinden.
Kalveren gaan daarna in een apart hok voordat ze groot genoeg zijn om zich op de roosters te bevinden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:59

gribaldi schreef:

Maar hebben we dit in feite niet hetzelfde gedaan met paarden in stands? Daar moest ook in geïnvesteerd worden. Dat is ook niet van de een op de andere dag gegaan (gelukkig maar anders had het een groot aantal bedrijven de kop gekost).

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:17

@Sees dat is niet mijn quote maar die van Leffroi ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:31

gribaldi schreef:
@Sees dat is niet mijn quote maar die van Leffroi ;)

Sorry :o ik ben echt een nerd in quoten...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 16:35

oke, dan over de paarden... hoe snel zou bokt/paardennederland op zijn kop staan als er iemand een motie gaat indienen voor verplichte weidegang en groepshuisvesting van paarden. dat zijn namelijk ook kuddedieren met behoefte aan sociaal contact... dus alle boxen van 3x3 worden verboden en paarden mogen alleen nog maar in groepen bij elkaar lopen.
vanaf 15 april moeten de paarden verplicht de wei in, ongeacht het weer of de grondgesteldheid.
onvrijwillige castratie van hengsten moet worden verboden want dat tast de integriteit en het welzijn van het dier aan.
hoefijzers worden verboden, want het is zielig om spijkers in de hoeven te slaan.
veulens mogen op natuurlijke wijze gespeend worden vanaf de leeftijd van 10 maanden, niet eerder op straffe van een boete.
paarden mogen alleen nog in een familiekudde leven, veulens hebben het recht om hun vader te leren kennen.
KI is niet natuurlijk en moet worden afschaft, alleen natuurlijke dekkingen zijn nog toegelaten.

...
tja, uiteraard is dit niet uitvoerbaar en ondenkbaar... maar het is wel zo ongeveer hoe er met de boeren wordt gesold (in mijn ogen)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:37

juval schreef:
hoefijzers worden verboden, want het is zielig om spijkers in de hoeven te slaan.

Hoe kan het onderslaan van een ijzer vergeleken worden met het weghalen van een kalf bij de moeder?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:39

Geeft niks Sees.

Haha Wendy, dat zal wel wat discussie opwekken :')

Maar ik snap je punt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 16:41

Goof schreef:
juval schreef:

Hoe kan het onderslaan van een ijzer vergeleken worden met het weghalen van een kalf bij de moeder?

het gaat er om dat het in de ogen van een leek erg zielig kan worden gevonden dat er spijkers in een hoef geslagen wordt.
net als het voor een leek niet te begrijpen is waarom het beter is om het kalf bij de koe weg te halen.

een leek hoeft ook niet alles te weten, maar laat ze zich er dan ook niet mee bemoeien }:0

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:49

juval schreef:
oke, dan over de paarden... hoe snel zou bokt/paardennederland op zijn kop staan als er iemand een motie gaat indienen voor verplichte weidegang en groepshuisvesting van paarden. dat zijn namelijk ook kuddedieren met behoefte aan sociaal contact... dus alle boxen van 3x3 worden verboden en paarden mogen alleen nog maar in groepen bij elkaar lopen.
vanaf 15 april moeten de paarden verplicht de wei in, ongeacht het weer of de grondgesteldheid.
onvrijwillige castratie van hengsten moet worden verboden want dat tast de integriteit en het welzijn van het dier aan.
veulens mogen op natuurlijke wijze gespeend worden vanaf de leeftijd van 10 maanden, niet eerder op straffe van een boete.
paarden mogen alleen nog in een familiekudde leven, veulens hebben het recht om hun vader te leren kennen.
KI is niet natuurlijk en moet worden afschaft, alleen natuurlijke dekkingen zijn nog toegelaten.

...
tja, uiteraard is dit niet uitvoerbaar en ondenkbaar... maar het is wel zo ongeveer hoe er met de boeren wordt gesold (in mijn ogen)

Ik ben het hier 100% mee eens op voorwaarde dat de overheid er dan met terugwerkende kracht even voor zorgt dat die wei dan wel gezond is voor paarden. Dankzij de Marshallhulp en de ontwikkelingen binnen de rundveehouderij is daar helaas meestal geen sprake van namelijk.

Je bent nog vergeten om de schuilstal te verplichten. Zou voor koeien op de wei ook een goed idee zijn eigenlijk. Een plekje waar ze uit de zon, regen en wind kunnen staan als ze dat willen. Voor schapen ook geen beroerd plan trouwens.

We hebben gewoon van alles te ver doorontwikkeld met z'n allen. En een jaar of 70 geleden werd daar een hoop geld in gepompt. Het gaat heel veel geld kosten om de boel weer terug te draaien naar wat een stuk diervriendelijker zou zijn. En we hebben helaas een overheid die nou net voor dat laatste niet zal gaan zorgen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:50

amoj schreef:
En daar geloof ik dus niks van. Mensen vinden het gewoon zielig en Marianne Thieme ook, daarom is die motie er gekomen.

Veeartsen, boeren, onderzoekers zeggen allemaal dat meteen scheiden beter is.

Hier gaan de kalveren meestal direct weg van de moeder, alleen gisteren niet, toen hebben ze een halve dag bij elkaar gelopen omdat we het druk hadden met mesten.

Bijvoeden kan, maar je weet dan nog niet of het kalf 1 liter biest gehad heeft of al 4 liter.
Kalf wat al 4 liter gehad heeft wil je niet nogmaals 4 geven.

Plus alle overdraagbare ziektes.

Leuk dat jij daar niets van geloofd, maar het is toch echt zo. Beetje flauw om maar je vingers in je oren te steken en niets te willen horen.

En nee, niet iedereen zegt dat het beter is de kalveren gelijk weg te halen. Sterker nog, bij vleesrunderen komt het aardi wat voor dat de kalveren (tot zelfs wel 11 maanden) bij hun moeder blijven. En daar is helemaal geen enorme sterfte en andere ellende door ziektes.
Er is bewezen dat kalveren die bij de moeder blijven langere tijd een sterkere weerstand hebben. Het een gezondere veestapel oplevert aan het eind van de streep.

Tuurlijk zijn er ook wel risico in die manier van houden, maar helemaal risicoloos bestaat niet, ook niet als je de kalveren wel weg haald.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:52

Het is nooit beter om een baby bij zijn moeder weg te halen.

De enige wie er beter van worden zijn wij, de mens.

Is er ook ergens een petitie om de gehele boel af te schaffen? Mensen hebben geen melk nodig.
Dan kunnen de kalfjes die alsnog geboren worden bij hun mama blijven :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:53

Aan de ene kant wel goed maar come on waarom haal je ze er uberhaupt bij weg?
Ja ze komen in aparte stallen het was zelfs op het journaal, we zien allemaal dat die stallen te klein zijn.
Laat de natuur z'n gang gaan.