"Aap leeft al ruim 30 jaar in gesloten Dierenpark Wassenaar"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:49

Belachelijk om zomaar in te breken, en het verhaal zo in de media te plaatsen zonder enige voorkennis.
Ik ken de eigenaren/dochter van de eigenaar van het dierenpark, en het is gewoon hun privé tuin. Een ouder stel, die simpelweg geen zin hebben om wat aan de tuin te doen. Veel te groot voor hen. Zonde? Ja, natuurlijk zonde van zo'n prachtig gebied en al die ruimte! Maargoed, het is privé en hun eigen keus.
De dieren hebben daar een mooi leven en worden goed verzorgd.. een paar jaar terug nog de reuzenschildpadden daar in hun mooie verblijf gezien, voor ook zij verhuisden naar een ander dierenpark. Zag er waanzinnig mooi uit! (Het verblijf waar zij in zaten werd gewoon nog wel bijgehouden)
De rest van het park is inderdaad behoorlijk vergroeid.. Ja en?
Mijn mini hengstje (nu ruin) mocht een paar jaar terug 1 van hun pony's dekken, en die heeft daar de hele zomer heerlijk door 1 van de lege verblijven mogen sjezen! Vond ie machtig! De dieren die er nog waren zagen er ontzettend goed verzorgd uit.
Stomme media altijd weer..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:53

Ik vind het nu te laat om nog in te grijpen, hoe sneu het ook is. Het diertje kan de stress niet meer aan om weg gehaald te worden. Het is een groepsdier en moet dan ook in een groep leven. Het maakt het extra vervelend dat het vriendje is overleden.

Het had 30 jaar geleden ergens anders geplaatst moeten worden. Ik las dat dit niet ging? Dan ben ik heel erg benieuwd waarom.

Sammie

Re: "Aap leeft al ruim 30 jaar in gesloten Dierenpark Wassenaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:37

Staat op de vorige pagina :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:24

Ik lees goed. Ik zeg alleen dat mensen niet nu moeten gaan zeuren, maar toen. Nu is het te laat.

En geen plaats? Als de hele media toen had bestaan, waren ze met alle protest er niet mee weg gekomen. Even voor de goede orde, toen hadden we geen fb of gsm met camera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:04

Ik weet niet of dit al geplaatst was?

stichting aap schreef:
Ook wij schrokken in eerste instantie van de beelden en zijn direct navraag gaan doen. De zaak bleek al langer bekend bij onze afdeling Rescue. In het verleden hebben we regelmatig contact gehad met de eigenaar en autoriteiten over deze situatie. Volgens onze laatste informatie gaat het om twee slingerapen op leeftijd en beschikken de eigenaren over de juiste papieren. De dieren zouden sociaal gehuisvest zijn en goed verzorgd worden. Deze informatie kan echter achterhaald zijn.

Op de beelden van StukTV lijkt het namelijk nog maar om één slingeraap te gaan. We hebben daarom opnieuw contact gezocht met de eigenaren. Zij waren echter niet bereid om ons te woord te staan. Via deze weg willen we daarom nogmaals laten weten dat we heel graag samen naar een gepaste oplossing willen zoeken als het dier inderdaad alleen is overgebleven.

Dierenwelzijn staat bij AAP altijd voorop. Daarom hebben we ook contact opgenomen met de verantwoordelijke instanties. We hebben hen gevraagd (opnieuw) te beoordelen of het welzijn van de slingeraap of –apen geborgd is. Tevens bieden we onze expertise aan om de overheid hierin bij te staan. En indien nodig zijn we bereid het dier of dieren op te vangen.

UPDATE: Na ons telefoontje laat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) weten op zeer korte termijn de situatie van de slingeraap te inspecteren.

https://www.aap.nl/nl/news/aap-biedt-hu ... dierentuin

Nou ja wel fijn dat er goed voor het dier gezorgd word.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:16

ik kijk ook altijd naar hun...arm aapje ...zo alleen...zo verlaten...ik wordt er sip van om te weten dat het lieve beestje nu daar nog is ;( |(

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:27

saskiakefie schreef:
Ach nee joh het meeste is best onschuldig (laatst hadden ze een caravan in de hens gezet en toen kwamen er veel brandweerlui en politie maar daar hebben ze ook wel een paar uur voor in de bak mogen zitten, ging wel wat ver) Wel vette video overigens :o

Ja dat was laatst hier in Leeuwarden. Wat een rook kwam er vanaf joh, was in het centrum te zien :=

Ik heb de aflevering gezien en vind het een goede zaak dat de aap mag blijven. Hij zit er nu zo lang en wordt goed verzorgd, verplaatsen zou alleen maar funest zijn voor het dier.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:38

Sammie schreef:

Wat ik eruit begrepen heb is dat er geen plaats was? Dat gaat er bij mij niet in :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:49

eclair98 schreef:
Sammie schreef:

Wat ik eruit begrepen heb is dat er geen plaats was? Dat gaat er bij mij niet in :+

Je weet dat een slingeraap niet zo maar in je tuin mag houden? :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:56

Sammie schreef:
Die lui van StukTV had dit eigenlijk nooit mogen doen. Leuk en spannend, maar vooral een beetje lomp.

Aan de ene kant vind ik het sneu voor die aap, aan de andere kant als je deze aap verplaatst weet je zeker dat ie wrs snel dood gaat. De uitleg van die dierentuin vind ik voldoende om te zeggen. Lekker laten zitten :j

Tja, dat is StukTV :j

Ik vind het maar raar. Snap dat de aapjes te oud waren om te verplaatsen, maar het dier dat over is gebleven zit nu in een binnen verblijf in z'n eentje.

En ja, als je denkt dat het verlaten is zou je vast wel schrikken als je opeens opmerkt dat er nog dieren rondlopen.

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:42

rtl nieuws

De eigenaren van de aap die in een al 30 jaar gesloten dierenpark in Wassenaar woont, hebben gereageerd op alle commotie. Volgens hen zorgt alle aandacht voor onnodige stress bij het dier.

Gisteren werd een video van StukTV op YouTube gezet, waarop te zien is dat er nog steeds een aap in het gesloten dierenpark woont. De familie Louwman, eigenaar van de dierentuin, heeft een verklaring vrijgegeven.

Daarin staat dat er bij het sluiten van het park nog twee apen woonden. "In 1985 is besloten om de twee zeldzame withoofdspinapen op deze locatie verder oud te laten worden."

60 jaar geworden
De apen woonden al sinds 1959 in het verblijf en decennialang hadden ze dezelfde verzorgers. Meestal worden deze apen niet ouder dan 33 jaar. Ongeveer een jaar geleden is één aap op 60-jarige leeftijd overleden.

"De andere aap leeft er nog steeds in alle rust. Totdat er recentelijk ondoordachte video-opnames van het park zijn gepubliceerd."

'Respecteer de rust'
In de verklaring van de familie Louwman worden uitspraken van de directeur van Diergaarde Blijdorp aangehaald. Die zegt dat het welzijn van de aap door alle aandacht 'met sprongen achteruit gaat'.

"Wij betreuren de huidige aandacht dan ook zeer en vragen iedereen de rust te respecteren", zegt de familie Louwman nog.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:44

Er is, mag ik hopen, verder toch rust bij de aap? Én de andere dieren?

StukTV was hartstikke rustig en behoorlijk stil.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 02:36

Maar welke andere dieren leven er nog meer dan? Lijkt me dat er nu alleen nog een aap zit, anders hadden ze dat wel vermeld toch?

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 03:30

Als er niet goed voor de aap was gezorgd dan had hij nu niet meer geleefd denk ik... Moet zeggen dat ik eerst wel schrok. 30 jaar alleen in zo'n hok, maar de media had er natuurlijk niet bij gezet dat ze altijd met z'n tweeën hebben gezeten. Gelukkig wordt er goed voor hem gezorgd en heeft hij ook een buiten verblijf :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 03:46

AlwaysH schreef:
En ja, als je denkt dat het verlaten is zou je vast wel schrikken als je opeens opmerkt dat er nog dieren rondlopen.

Dat krijg je er nou van als je ergens rondloopt waar je niks te zoeken hebt. Op privéterrein. Inbraak dus.

Goh, dierenpark Wassenaar... daar hadden wij een abonnement toen ik 3 was :P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:42

Koper schreef:
AlwaysH schreef:

Dat krijg je er nou van als je ergens rondloopt waar je niks te zoeken hebt. Op privéterrein. Inbraak dus.

Nee, dat krijg je er van als het park 'verlaten' wordt genoemd. Dan verwacht je niet dat het privé is. Ze gaan vaker naar verlaten parken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:48

Privé of niet.. ook in openbare plekken mag je niet inbreken..

En als jij denkt dat het verlaten is, en schrikt dat het niet zo is..Logisch, maar kom.. Die lui hadden daar gewoon niks te zoeken. Die schrik hebben ze dan aan zichzelf te danken. Dat is dan maar het 'risico', evenzo als dat je je poot zou breken. Geen medelijden mee.

Dat het voor het publiek onttrokken is staat ook niet echt gelijk aan het is verlaten, er is niemand meer breek maar lekker in. :)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:49

van mijn part mogen ze die filmploeg vervolgen met in beslagname van al hun materiaal en een boete zodat ze de volgende 20 jaar afbetalen. Dit is niet hun eerste overtreding en toch doen ze maar door, geen excuses voor die criminelen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:51

Sammie schreef:
Privé of niet.. ook in openbare plekken mag je niet inbreken..

En als jij denkt dat het verlaten is, en schrikt dat het niet zo is..Logisch, maar kom.. Die lui hadden daar gewoon niks te zoeken. Die schrik hebben ze dan aan zichzelf te danken. Dat is dan maar het 'risico', evenzo als dat je je poot zou breken. Geen medelijden mee.

Dat het voor het publiek onttrokken is staat ook niet echt gelijk aan het is verlaten, er is niemand meer breek maar lekker in. :)

Tja, dan moet je geen StukTV kijken, ben ik van mening. Gelukkig vindt de gemeente of politie het vaak niet erg.

@Evi, criminelen, haha ik lig plat hier _O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:57

AlwaysH schreef:
Koper schreef:

Nee, dat krijg je er van als het park 'verlaten' wordt genoemd. Dan verwacht je niet dat het privé is. Ze gaan vaker naar verlaten parken.

En dan denk jij dat het van 'niemand' is? Er is altijd een eigenaar, dus het is altijd inbraak/een overtreding.
Ze hadden alleen maar even op wikipedia moeten kijken om te weten dat er gewoon sprake is van een eigenaar. Er staat zelfs nog bij wie... https://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenpark_Wassenaar

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:02

AlwaysH schreef:
Tja, dan moet je geen StukTV kijken, ben ik van mening. Gelukkig vindt de gemeente of politie het vaak niet erg.

Dat doe ik dan ook niet :')

Verder geloof ik niet dat jij echt de ernst van de situatie in ziet. Hoewel het van een 'onschuldig' oogpunt overkomt en vooral ontzettend grappig lijkt, vraag ik mij af of jij diezelfde lol er van in ziet als men bij jouw thuis inbreekt onder het mom van leuk voor You Tube, joh.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:07

Denk dat menig aap jaloers is op de stabiliteit die dit apenstel geboden wordt :j
Zou ook niet verantwoord zijn om dit beestje nu nog de schrik van zijn leven te bezorgen door hem uit zijn vertrouwde omgeving te halen.

Ik begreep dat de eigenaren van de aap welvarend genoeg zijn om de aap te onderhouden? Ook hoorde ik dat er nog ergens kamelen gehouden worden op een locatie?

Vond stichting Aap op facebook wel vrij heftig reageren zonder onderzoek, vond ik een beetje jammer en onprofessioneel overkomen. Zij zaten zonder onderzoek al "klaar voor actie" maar "konden" eerder niets door de vergunningen van dierenpark wassenaar.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:09

Sammie schreef:
AlwaysH schreef:

Dat doe ik dan ook niet :')

Verder geloof ik niet dat jij echt de ernst van de situatie in ziet. Hoewel het van een 'onschuldig' oogpunt overkomt en vooral ontzettend grappig lijkt, vraag ik mij af of jij diezelfde lol er van in ziet als men bij jouw thuis inbreekt onder het mom van leuk voor You Tube, joh.

Op dat moment, nee, maar dan zou het een prank zijn en daarvan is het wel de bedoeling dat je schrikt of boos wordt ;)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:11

AlwaysH schreef:
@Evi, criminelen, haha ik lig plat hier _O-

Inbraak, recidiverend. Huisvredebreuk en er zullen nog wel overtredingen zijn.

Het kan best zijn dat jij inbraak goedpraat..maar ik niet. In mijn ogen is inbreken nog steeds een vorm van criminaliteit :Y)
Laatst bijgewerkt door Evi84 op 05-03-16 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:11

Ik moet zeggen dat ik het eerst heel zielig vond, maar toen hoorde ik dat er al die tijd nog een aap bij heeft gezeten en dat de dieren gewoon goed worden verzorgd. Dus ik vind het niet zo zielig meer, ze kunnen er nu eenmaal niet iets beters van maken dan de huidige situatie. Ik denk zelfs dat ze het met zijn tweeen beter hebben gehad dan de dieren in de open dierenparken, want deze hebben gewoon rustig kunnen leven zonder dat allemaal mensen ze aanstaren.

Ik snap alleen niet waarom alle media-aandacht ervoor zorgt dat het dier veel stress heeft. Die aap heeft geen tv in zijn verblijf toch? ;( en verder staan er nu toch ook geen cameraploegen voor zijn verblijf?