Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:03

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:06

Een veelgebruikt argument voor het bestaan van dolfinaria gaat over fokprogramma's en educatie. Waarom fokken ze dan precies met een soort dolfijnen die niet met uitsterven bedreigt wordt maar dat zich wél het makkelijkst leent voor houden in gevangenschap en het geven van shows? En als je de website bekijkt, is het dichtst bij educatie wat je ziet informatie voor het houden van een spreekbeurt of werkstuk. De FAQ bevat als meest gestelde vragen de volgende:
- Hebben jullie kinderwagentjes te leen?
- Hoe laat beginnen de shows?
- Ik ben mijn abonnement verloren, wat nu?
- Is er een magnetron waarin ik babyvoeding kan opwarmen?
- Kan ik een plattegrond thuisgestuurd krijgen?
- Kan ik in het Dolfinarium blijven slapen?
- Kan ik in het Dolfinarium met dolfijnen zwemmen?
- Mogen anderen mijn Spetter Pas, Opa Pas en/of Oma Pas of 3 Parken Pas gebruiken?
- Zijn huisdieren toegestaan in het Dolfinarium?

Juistem

Edit: dit haal ik overigens van een andere site van die van het dolfinarium is plat

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:19

Magrathea schreef:
Een veelgebruikt argument voor het bestaan van dolfinaria gaat over fokprogramma's en educatie. Waarom fokken ze dan precies met een soort dolfijnen die niet met uitsterven bedreigt wordt maar dat zich wél het makkelijkst leent voor houden in gevangenschap en het geven van shows? En als je de website bekijkt, is het dichtst bij educatie wat je ziet informatie voor het houden van een spreekbeurt of werkstuk. De FAQ bevat als meest gestelde vragen de volgende:
- Mogen anderen mijn Spetter Pas, Opa Pas en/of Oma Pas of 3 Parken Pas gebruiken?

Juistem

Edit: dit haal ik overigens van een andere site van die van het dolfinarium is plat

Op het gebied van educatie schieten ze inderdaad flink tekort... ik ben een aantal jaren terug 1x naar het Dolfinarium geweest, en iedere andere Nederlandse dierentuin doet het beter, wat informatie/educatie betreft.
Het Dolfinarium lijkt inderdaad wel te draaien om de shows... Meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:19

Zoolgangster schreef:
dees_daan schreef:
Of je nou voor of tegen bent, 1 ding is duidelijk geworden en dat is dat het dolfinarium keihard liegt over wat ze wel en niet doen. Ze draaien overal omheen en zijn gewoon niet eerlijk.

Daarnaast vind ik het niet kunnen dat er 14 dolfijnen in dat kleine stukje leven voor 5 of 6 jaar achterelkaar en dat ze dan weer even naar de lagune mogen maar dus ook weer teruggeplaatst worden in die badkuip. Ze geven ze dus 'even' de ruimte en zetten ze in een groep, om ze vervolgens weer uit die groep te halen en in de badkuip te plaatsen omdat ze de shows moeten doen, dat lijkt me sowieso al niet gezond.

Daarbij zitten ze 24/7 in een chloorbad, blijkbaar omdat er teveel dolfijnen in een beperkte ruimte worden gehouden... (en vermoedelijk ook om het water lekker helder te houden, zodat ze goed zichtbaar blijven voor het publiek) en dat voortdurend in chloor zwemmen heeft alleen al voor de ogen geen leuke gevolgen.

Dat is het lichamelijke stuk idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:25

Afschaffen die hap, huppa. Al die leugens, de dieren in kleine ruimtes, het chloor, etc. :n Helemaal niets waard zo. Goed dat er op deze manier aandacht aan is besteed. Overigens, voor wie dus ook geraakt of geshockeerd was door de uitzending, misschien goed om te weten dat er zaterdag 26 maart een informatieve flyeractie / voorlichtingscampagne wordt gehouden bij het Dolfinarium.

Zoolgangster schreef:
Het is best dubbel: er wordt blijkbaar gefokt met deze dolfijnen, wat voor- en nadelen heeft: voordeel is dat je geen dieren uit het wild haalt,

Ja, voordeel voor het dolfinarium dus :+ Als dat hele circus er niet is, hoeven er ook geen dolfijnen voor gefokt te worden.

Twilight

Re: Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:44

gewoon een fok verbod, dan de dieren daar hun leven laten leven.., en als elk dier overleden is, is het ook eind dolfinarium. de dieren kunnen toch nergens heen als t park nu al gesloten word, dus lijkt mij dat, de beste oplossing :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:45

Hoe willen ze dan rondkomen als er nog 2 dolfijnen zitten? Onmogelijke optie lijkt mij.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:46

ja, maar wat wil je dan, de dieren laten afmaken. of je moet een programma opzetten zoals toen voor keiko.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:48

karuna schreef:
Wat is het verschil met in gevangenschap geboren dolfijnen of in gevangenschap geboren paarden of honden? Honden horen als wolven ene heel groot territorium te hebben en in een roedel te leven. Helaas is de gemiddelde huishond grote delen van de dag helemaal alleen in een miniruimte en wordt als ie heel veel geluk heeft 2 uur per dag uitgelaten.

Paarden die normaal in grote kuddes kilometers per dag afleggen die in de winter alleen in een box staan vaak of een paar uurtjes op een postzegel stenen of zand en onnatuurlijke bewegingen moeten maken met iemand op hun rug.

Of in dolfijn die normaal in de zee leeft en nu natuurlijke bewegingen maken in ruil voor vis. Ja chloor is niet fijn maar heeft te maken met veiligheid voor zowel hun als mens ivm oa legionella. Maar tussendoor kunnen ze vrij rondklooien in hun ruimte. Beter als een paard in een box.

Dan moeten alle dierentuinen, vogels in kooien, reptielen in een terrarium, aquaria, tuinvijvers, konijnen in een hokje, spinnen in ene plastiv bakje, slangen in een terrarium enz afgeschaft worden. En o ja honden ook maar loslaten in de natuur dan maar?

En vergeet planten in een klein potje dan ook maar niet, zijn ook levende wezens :j die in de vrije natuur leven normaal.

Een hond slaapt van nature een 12/14 uur per dag, rent niet de hele dag rond. Mits goed uitgelaten en zeker niet teveel alleen kan je gewoon aan die behoefte voldoen. Bij voorkeur met min. 2 honden zijn.
Een paard op een postzegel houden, zonder soortgenoten of zelfs op stal vind ik ook not done, dan voldoe je niet aan de behoefte van het dier.

Zelfde dus met een dolfijn, wat wij ze kunnen bieden is niet genoeg.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:53

Cowgirl schreef:

Ja erg heftig is die inderdaad. Blackfish vind ik ook een aanrader, al verschillen daar de meningen over. O en Keiko the untold story of the star of free willy vond ik ook een mooie docu, die gaat over orca Keiko die na Free Willy stap voor stap wordt voorbereid op een leven in het wild.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:02

Twilight schreef:
ja, maar wat wil je dan, de dieren laten afmaken. of je moet een programma opzetten zoals toen voor keiko.

Stel, ze kiezen inderdaad uit die 2 mogelijkheden, wat de uitkomst ook is, (ze blijven, eenmaal vrijgelaten in leven, of ze gaan dood), er zouden in Nederland daarna nooit meer wilde dieren tientallen jaren in een chloorbadje hoeven te zitten.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:09

Ik denk niet dat die dolfijnen zullen overleven in het wild. En ik wil ook niet weten welke lichamelijke mankementen ze hebben. Als je een goudvis in een te klein of een rond aquarium doet gaat z'n lichaam krom staan. Lijkt me bij deze dolfijnen ook zo.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:14

Samblabla schreef:
Ik denk niet dat die dolfijnen zullen overleven in het wild. En ik wil ook niet weten welke lichamelijke mankementen ze hebben. Als je een goudvis in een te klein of een rond aquarium doet gaat z'n lichaam krom staan. Lijkt me bij deze dolfijnen ook zo.

Dus... blijft het Dolfinarium bestaan, want de dolfijnen gaan dood als je ze loslaat...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:01

Je kunt ze loslaten in een grote baai oid die je afzet en waar je de dieren voorbereidt op een terugkeer naar het wild :j
Gewoon maar open laten omdat je anders niks kunt met de dolfijnen is een non argument. Dan liever een spuitje als ik eerlijk ben.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:52

Zoolgangster schreef:
Samblabla schreef:

Dus... blijft het Dolfinarium bestaan, want de dolfijnen gaan dood als je ze loslaat...

Dat zeg ik niet, en blijkbaar heb ik mijn reactie niet afgemaakt.bmijn excuses. Maar wat ik erbij wilde zetten is dat het meest humane, in mijn ogen, is ze te laten inslapen. Overleven zullen ze niet net zoals keiko en in het dolfinarium laten is marteling.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 01:25

Samblabla schreef:
Dat zeg ik niet, en blijkbaar heb ik mijn reactie niet afgemaakt.bmijn excuses. Maar wat ik erbij wilde zetten is dat het meest humane, in mijn ogen, is ze te laten inslapen. Overleven zullen ze niet net zoals keiko en in het dolfinarium laten is marteling.

Het komt er inderdaad op neer dat als loslaten niet kan, doodmaken overblijft...
Maar dan vermoed ik dat er enorme protesten gaan komen, als dat bekend wordt...

Ondertussen staat er een "statement" vanwege Rambam op de site van het Dolfinarium...
http://www.dolfinarium.nl/rambam/
Waarbij ik moet opmerken dat er jaren terug wel degelijk door een medewerker werd opgemerkt dat dat chloor toch echt wel "iets" deed met de ogen...

Ze weerspreken uiteraard de statements van Rambam, maar ja... wie zijn gezonde verstand gebruikt kan sowieso wel bedenken wat voor een wild dier, dat van nature een hele oceaan ter beschikking heeft, het beste is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 01:38

Ik ben met mijn zoontje het dolfinarium uit gelopen na een paar passen binnen te zijn geweest. Die hal stonk zo vreselijk sterk naar chloor dat ik niet eens wilde dat mijn zoontje een show lang die slechte lucht in zou moeten ademen.
Ik vroeg me echt af hoe ze in vredesnaam dolfijnen in zulk water kunnen laten leven.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 02:14

De bruinvissen zitten al helemaal in een mini bad:( Waarom geven ze de show niet gewoon in de groote laguna. Zet een tribune neer en verplaats de showdolfijnen, klaar.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 04:51

Zoolgangster schreef:
Samblabla schreef:

Het dolfinarium blijft bestaan zolang 'wij' er met zijn allen naar toe blijven gaan en grof geld neer leggen... als na zo'n uitzending heel Nederland zou besluiten niet meer het dolfinarium te bezoeken zouden ze vanzelf failliet gaan...

ik vind de discussie erg dubbel. Aan de ene kant zijn er zoveel dierentuin dieren die te klein leven, denk aan ijsberende tijgers bv... wat dat betreft zijn de dolfijnen wellicht nog beter af door de afleiding die ze krijgen Door de training. We kunnen geen voor enkel dierentuin dier 100% aan hun natuurlijke behoeften voldoen. Anderzijds verdwijnen die behoeften ook gedeeltelijk doordat ze niet hoeven te jagen, geen vijanden en concurrentie hebben etc.
Ik vind de uitzending dan ook erg zwart witen zeer negatief...
Ik vind de vergelijking met circus dieren te grof en vind eigenlijk dat je dan ook kritisch naar dierentuinen in het algemeen moet kijken. Anderzijds hebben dierentuinen zeker wel een groot nut en belang in educatie, natuurbescherming, fok, etc.
Ik denk dat er wat betreft educatie zeker winst valt te behalen in de shows en uiteraard zou er nog van alles te verbeteren zijn. Maar ik vind het te zwart wit te denken dat dit alleen in het dolfinarium voor de show dolfijnen zo is.
Gelukkig worden verblijven tegenwoordig steeds groter en natuurlijker en wellicht gebeurt dat ook hier uiteindelijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 06:48

Veel van want rambam zei klopte niet. Zo zitten die dolfijnen niet altijd alleen in die drie kleine badjes, maar hebben ze alles. Het enige dat we nu hebben gezien, is een video van die badjes en die gast die zei "hier zitten ze altijd" en tada opeens is dat waar?! Nee hoor, ze kunnen overal zwemmen. Desalniettemin vind ik dat persoonlijk nog steeds te klein maar het is groter dan wat rambam je wilde laten geloven :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 07:43

Anoniem schreef:
Ik ben met mijn zoontje het dolfinarium uit gelopen na een paar passen binnen te zijn geweest. Die hal stonk zo vreselijk sterk naar chloor dat ik niet eens wilde dat mijn zoontje een show lang die slechte lucht in zou moeten ademen.
Ik vroeg me echt af hoe ze in vredesnaam dolfijnen in zulk water kunnen laten leven.

Dus jouw kind heeft ook niet op zwemles gezeten/zit niet op zwemles? Het percentage chloor in het water is minder dan in ons drinkwater zit. Echter kan je het zo sterk ruiken omdat het dan actief is om het water schoon te houden, ivm dat de dolfijnen hun behoeften doen in het water (uiteraard).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 07:57

Ik heb de aflevering van RamBam niet gezien. Ik ben 1 keer in het dolfinarium geweest en na een half uur het park uitgelopen van ellende :).

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:46

Maartje1990 schreef:
Veel van want rambam zei klopte niet. Zo zitten die dolfijnen niet altijd alleen in die drie kleine badjes, maar hebben ze alles. Het enige dat we nu hebben gezien, is een video van die badjes en die gast die zei "hier zitten ze altijd" en tada opeens is dat waar?! Nee hoor, ze kunnen overal zwemmen. Desalniettemin vind ik dat persoonlijk nog steeds te klein maar het is groter dan wat rambam je wilde laten geloven :)

Toch lees je in de discussies op Facebook van meerdere ex stagiaires dat ze wel degelijk zeer regelmatig alleen in die kleine badjes zitten.

Niet dat die gehele ruimte nou zo lekker ruim is voor 14 dolfijnen..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:01

Magrathea schreef:

Juistem

mee eens. ik heb niks tegen dierentuinen mits dit een natuurlijke leefomgeving naboots. Daarnaast moeten er dieten gehouden worden die met uitsterven bedreigt worden. hierdoor wordt er gegarandeerd dat de dieren niet uitserven. een fokprogramma is in sommige gevallen zelfs nodig. dat je de dierentuin dan aanvult met dieren die daar prima gehouden kunnen worden heb ik ook niks op tegen, wederom mits grote verblijven, ntuuelijkre omgeving, etc.

Het houden van dolfijnen kan als deze dieren gehandicapt zijn of andere aandoeningen hebben waardoor ze niet in de wild overleven. dan zou je die dieren kunnen helpen en gebruiken voor educatie. dan moeten ze wederom een verblijf hebben dan ruim is en voldoet aan hun natuurlijke leefomgeving.

Idem met huisdieren trouwens, paarden, honden, katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:32

Jinte schreef:
[naam] schreef:

Dus jouw kind heeft ook niet op zwemles gezeten/zit niet op zwemles? Het percentage chloor in het water is minder dan in ons drinkwater zit. Echter kan je het zo sterk ruiken omdat het dan actief is om het water schoon te houden, ivm dat de dolfijnen hun behoeften doen in het water (uiteraard).

Een zwembad waar het zo stinkt gaan wij ook niet binnen. Ik vind het niet normaal dat het zo je adem beneemt. Laten ze dan een beter filtersysteem nemen of het water verversen.

Ze kunnen die dieren wel de meest vreemde kunstjes leren maar een vis vangen in vrijheid lukt ze niet?
Ik heb heel vaak met wilde dolfijnen gedoken, zie dat toch veel liever hoor!