Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:Een veelgebruikt argument voor het bestaan van dolfinaria gaat over fokprogramma's en educatie. Waarom fokken ze dan precies met een soort dolfijnen die niet met uitsterven bedreigt wordt maar dat zich wél het makkelijkst leent voor houden in gevangenschap en het geven van shows? En als je de website bekijkt, is het dichtst bij educatie wat je ziet informatie voor het houden van een spreekbeurt of werkstuk. De FAQ bevat als meest gestelde vragen de volgende:
- Hebben jullie kinderwagentjes te leen?
- Hoe laat beginnen de shows?
- Ik ben mijn abonnement verloren, wat nu?
- Is er een magnetron waarin ik babyvoeding kan opwarmen?
- Kan ik een plattegrond thuisgestuurd krijgen?
- Kan ik in het Dolfinarium blijven slapen?
- Kan ik in het Dolfinarium met dolfijnen zwemmen?
- Mogen anderen mijn Spetter Pas, Opa Pas en/of Oma Pas of 3 Parken Pas gebruiken?
- Zijn huisdieren toegestaan in het Dolfinarium?
Juistem
Edit: dit haal ik overigens van een andere site van die van het dolfinarium is plat
Zoolgangster schreef:dees_daan schreef:Of je nou voor of tegen bent, 1 ding is duidelijk geworden en dat is dat het dolfinarium keihard liegt over wat ze wel en niet doen. Ze draaien overal omheen en zijn gewoon niet eerlijk.
Daarnaast vind ik het niet kunnen dat er 14 dolfijnen in dat kleine stukje leven voor 5 of 6 jaar achterelkaar en dat ze dan weer even naar de lagune mogen maar dus ook weer teruggeplaatst worden in die badkuip. Ze geven ze dus 'even' de ruimte en zetten ze in een groep, om ze vervolgens weer uit die groep te halen en in de badkuip te plaatsen omdat ze de shows moeten doen, dat lijkt me sowieso al niet gezond.
Daarbij zitten ze 24/7 in een chloorbad, blijkbaar omdat er teveel dolfijnen in een beperkte ruimte worden gehouden... (en vermoedelijk ook om het water lekker helder te houden, zodat ze goed zichtbaar blijven voor het publiek) en dat voortdurend in chloor zwemmen heeft alleen al voor de ogen geen leuke gevolgen.
Zoolgangster schreef:Het is best dubbel: er wordt blijkbaar gefokt met deze dolfijnen, wat voor- en nadelen heeft: voordeel is dat je geen dieren uit het wild haalt,
karuna schreef:Wat is het verschil met in gevangenschap geboren dolfijnen of in gevangenschap geboren paarden of honden? Honden horen als wolven ene heel groot territorium te hebben en in een roedel te leven. Helaas is de gemiddelde huishond grote delen van de dag helemaal alleen in een miniruimte en wordt als ie heel veel geluk heeft 2 uur per dag uitgelaten.
Paarden die normaal in grote kuddes kilometers per dag afleggen die in de winter alleen in een box staan vaak of een paar uurtjes op een postzegel stenen of zand en onnatuurlijke bewegingen moeten maken met iemand op hun rug.
Of in dolfijn die normaal in de zee leeft en nu natuurlijke bewegingen maken in ruil voor vis. Ja chloor is niet fijn maar heeft te maken met veiligheid voor zowel hun als mens ivm oa legionella. Maar tussendoor kunnen ze vrij rondklooien in hun ruimte. Beter als een paard in een box.
Dan moeten alle dierentuinen, vogels in kooien, reptielen in een terrarium, aquaria, tuinvijvers, konijnen in een hokje, spinnen in ene plastiv bakje, slangen in een terrarium enz afgeschaft worden. En o ja honden ook maar loslaten in de natuur dan maar?
En vergeet planten in een klein potje dan ook maar niet, zijn ook levende wezensdie in de vrije natuur leven normaal.
Cowgirl schreef:
Twilight schreef:ja, maar wat wil je dan, de dieren laten afmaken. of je moet een programma opzetten zoals toen voor keiko.
Samblabla schreef:Ik denk niet dat die dolfijnen zullen overleven in het wild. En ik wil ook niet weten welke lichamelijke mankementen ze hebben. Als je een goudvis in een te klein of een rond aquarium doet gaat z'n lichaam krom staan. Lijkt me bij deze dolfijnen ook zo.
Zoolgangster schreef:Samblabla schreef:Ik denk niet dat die dolfijnen zullen overleven in het wild. En ik wil ook niet weten welke lichamelijke mankementen ze hebben. Als je een goudvis in een te klein of een rond aquarium doet gaat z'n lichaam krom staan. Lijkt me bij deze dolfijnen ook zo.
Dus... blijft het Dolfinarium bestaan, want de dolfijnen gaan dood als je ze loslaat...
Samblabla schreef:Dat zeg ik niet, en blijkbaar heb ik mijn reactie niet afgemaakt.bmijn excuses. Maar wat ik erbij wilde zetten is dat het meest humane, in mijn ogen, is ze te laten inslapen. Overleven zullen ze niet net zoals keiko en in het dolfinarium laten is marteling.
Zoolgangster schreef:Samblabla schreef:Ik denk niet dat die dolfijnen zullen overleven in het wild. En ik wil ook niet weten welke lichamelijke mankementen ze hebben. Als je een goudvis in een te klein of een rond aquarium doet gaat z'n lichaam krom staan. Lijkt me bij deze dolfijnen ook zo.
Dus... blijft het Dolfinarium bestaan, want de dolfijnen gaan dood als je ze loslaat...
Anoniem schreef:Ik ben met mijn zoontje het dolfinarium uit gelopen na een paar passen binnen te zijn geweest. Die hal stonk zo vreselijk sterk naar chloor dat ik niet eens wilde dat mijn zoontje een show lang die slechte lucht in zou moeten ademen.
Ik vroeg me echt af hoe ze in vredesnaam dolfijnen in zulk water kunnen laten leven.
Maartje1990 schreef:Veel van want rambam zei klopte niet. Zo zitten die dolfijnen niet altijd alleen in die drie kleine badjes, maar hebben ze alles. Het enige dat we nu hebben gezien, is een video van die badjes en die gast die zei "hier zitten ze altijd" en tada opeens is dat waar?! Nee hoor, ze kunnen overal zwemmen. Desalniettemin vind ik dat persoonlijk nog steeds te klein maar het is groter dan wat rambam je wilde laten geloven
Magrathea schreef:Een veelgebruikt argument voor het bestaan van dolfinaria gaat over fokprogramma's en educatie. Waarom fokken ze dan precies met een soort dolfijnen die niet met uitsterven bedreigt wordt maar dat zich wél het makkelijkst leent voor houden in gevangenschap en het geven van shows? En als je de website bekijkt, is het dichtst bij educatie wat je ziet informatie voor het houden van een spreekbeurt of werkstuk. De FAQ bevat als meest gestelde vragen de volgende:
- Hebben jullie kinderwagentjes te leen?
- Hoe laat beginnen de shows?
- Ik ben mijn abonnement verloren, wat nu?
- Is er een magnetron waarin ik babyvoeding kan opwarmen?
- Kan ik een plattegrond thuisgestuurd krijgen?
- Kan ik in het Dolfinarium blijven slapen?
- Kan ik in het Dolfinarium met dolfijnen zwemmen?
- Mogen anderen mijn Spetter Pas, Opa Pas en/of Oma Pas of 3 Parken Pas gebruiken?
- Zijn huisdieren toegestaan in het Dolfinarium?
Juistem
Edit: dit haal ik overigens van een andere site van die van het dolfinarium is plat
Jinte schreef:[naam] schreef:Ik ben met mijn zoontje het dolfinarium uit gelopen na een paar passen binnen te zijn geweest. Die hal stonk zo vreselijk sterk naar chloor dat ik niet eens wilde dat mijn zoontje een show lang die slechte lucht in zou moeten ademen.
Ik vroeg me echt af hoe ze in vredesnaam dolfijnen in zulk water kunnen laten leven.
Dus jouw kind heeft ook niet op zwemles gezeten/zit niet op zwemles? Het percentage chloor in het water is minder dan in ons drinkwater zit. Echter kan je het zo sterk ruiken omdat het dan actief is om het water schoon te houden, ivm dat de dolfijnen hun behoeften doen in het water (uiteraard).