Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
friendly schreef:Ik hoef bijvoorbeeld nog maar een half jaar als MBO-er, als alles goed gaat, wat voor effect heeft dit grapje op MBO-ers? Aangezien het bericht het niet over ''ons'' heeft..
SimoneeM schreef:De NS krijgt ook gewoon betaald voor de studenten. Alleen betaald de overheid het. Dus wat dat betreft zou dat niet uit moeten maken toch?
Maar idd, wat je zegt. Alsof studenten minder zijn...
friendly schreef:Waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat studenten op kamers, op kamers zitten in de stad van de school. Dan kunnen ze, denk ik, volgens de NS wel op de fiets. Gok ik.
karlli schreef:friendly schreef:Waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat studenten op kamers, op kamers zitten in de stad van de school. Dan kunnen ze, denk ik, volgens de NS wel op de fiets. Gok ik.
Klopt of evt met de bus, maar dan zit je nogsteeds wel met colleges in de avond en daardoor minder kunnen werken. Dit soort dingen hebben invloed op iedereen.
Marije_jiplover schreef:Jongens wat een ophef weer.
Nee, er komt geen verbod op studenten in de trein tijdens de spits. Nee, stages etc hoeven dus ook niet aangepast te worden, daarin draai je mee in het bedrijfsleven.
Maar ja, het is best mogelijk om colleges niet om 9:00 te laten beginnen, maar om bv 10:00 uur. Dat scheelt tussen 8:00 en 9:00 en hoop mensen die moeten reizen.
Wat uiteindelijk voor alle reizigers prettiger is, minder drukte.
Het wordt geen verplichting, er wordt gekeken naar wat hogescholen en universiteiten kunnen doen om ene grotere spreiding te krijgen van reizigers.
Co-schappen bij (Dier)geneeskunde zullen niet ineens van tijden veranderen. Maar de colleges van de eerste 3 jaar kunnen best iets verschoven.
Lijkt mij als student juist ideaal dat je niet meer om half 9 of 9 uur met een duf hoofd na een te korte nacht in de collegebanken terecht komt, maar een uurtje later!
En je krijgt toch niet minder tijd in een dag? Als je nu tijd hebt voor je paard, waarom zou dat met 1 of 2 uur verschuiven van de collegetijden ineens niet meer kunnen? In plaats van na school kun je dan wellicht voor school.
Horeca-baantjes, ok, voor die dagen dat je later collega hebt kan dat niet. Maar dan gaat iedereen er hier nu vanuit dat je in de mogelijk nieuwe situatie elke avond tot laat naar school moet. Daar geloof ik dan weer niet zo in. En in de ochtend uren is er vast ook werk te vinden, wat je kunt doen vóór je naar college gaat.
Niet meteen zo in de stress schieten, het zijn plannen en geen daadwerkelijke verboden.
En overigens, ook flexwerken en andere maatregelen worden gepromoot om filedruk op de weg bv te verminderen. Dus ook in het bedrijfsleven wordt er aandacht gevraagd om de spits minder druk te maken. Toen ze bij mij in de buurt een grootschalig wegwerkproject begonnen, waren er ook campagnes om de spits te mijden op dat traject en als je kon aantonen dat je het traject alleen nog buiten de spits gebruikte, kon je in aanmerking komen voor gratis koffie bij tankstations oid.
Dus het idee is helemaal niet nieuw en het is ook niet perse altijd alleen maar op studenten gericht.
purny schreef:Ik vind de reacties van sommige bokkers alsof de wereld vergaat. Toen ik studeerde had ik tijden dat ik om 13.30 moest beginnen en eindigde om 17.30.
Studeren is een investering. En als je dan toevallig om 11.00 moet beginnen is dat nou eenmaal zo
Marije_jiplover schreef:Nee, ik studeer niet meer.
Moet dat dan om hier een mening over te kunnen vormen?
De meeste reacties van studenten hier gaan erover dat ze altijd alleen maar de studenten moeten hebben. En dat is gewoon pertinent onwaar. En mensen kijken vooral naar alle nadelen. Er zijn best ook voordelen op te noemen. Waar het aan de ene kant baantjes kost (horeca avond shiften) levert het aan de andere kant weer mogelijkheden voor baantjes op, in de ochtend uren. Of tijd om te sporten/paard te rijden, what ever.
Ik heb in mijn werk ook te maken met een verschuiving van werktijden naar een 24-uurs economie.
Ik heb heb geen 9-5 baan. Per week kunnen mijn werktijden enorm verschillen. De ene dag van 6-2, de volgende van 9-6 en soms avonddiensten.
Heb ik ook maar beperkt invloed op. Moet ik dus ook schipperen met hoeveel tijd ik naar de paarden kan, of aan vrijwilligerswerk kan besteden.
Ja, is een baan, daar heb ik dus in zekere zin zelf voor gekozen. Maar iedereen weet dat je in dit economisch tij ook gewoon blij mag zijn dat je überhaupt werk hebt. Dus zo vrijwillig is die keuze dan ook weer niet, als je het werk leuk vindt maar er wisselende roostertijden en diensten bij krijgt.
Wat ik met mijn eerdere post alleen maar heb willen benoemen, is dat het heel gemakkelijk is om te gaan klagen over een mogelijke wijziging, en alle negatieve dingen extra benadrukken.
Terwijl er ook gewoon een hoop positieve dingen over het plan te benoemen zijn.
Betere concentratie bv tijdens de colleges, uit onderzoek blijkt nl dat heel veel mensen veel beter functioneren als ze hun dagritme enkele uren zouden kunnen verschuiven. Nou, ideaal toch, als dat voor jou geldt en je college begint 2 uur later?
En is het voor studenten zelf ook niet fijner wanneer het minder druk is in de trein, je wel kunt zitten en dus tijdens je treinreis je college nog voorbereid, of je aantekeningen nog eens naleest op de terugweg?.
Klagen zit ons Nederlanders in het bloed. Maar het levert je veel meer op als je ook probeert objectief te kijken naar de mogelijke voordelen.
veerledec schreef:Ik verbaas me wel over de lange reistijden van veel studenten. In mijn beleving zit (zat, toentertijd iig) 90% op kamers, als het niet meer is.
Marije_jiplover schreef:De meeste reacties van studenten hier gaan erover dat ze altijd alleen maar de studenten moeten hebben. En dat is gewoon pertinent onwaar. En mensen kijken vooral naar alle nadelen. Er zijn best ook voordelen op te noemen. Waar het aan de ene kant baantjes kost (horeca avond shiften) levert het aan de andere kant weer mogelijkheden voor baantjes op, in de ochtend uren. Of tijd om te sporten/paard te rijden, what ever.