Studenten geweerd uit spits, OV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:23

Wauw. Per wanneer moet dit ingaan? Ik kan alleen maar reizen tijdens de spits. Zal een leuke worden op school, of een paar examens dit jaar. ''Ik ben iets later, mag van de NS niet eerder komen''. Is toch niet ons probleem dat de treinen zo vol zijn? Overigens valt het nog redelijk mee op mijn traject maar goed. Hoe moet ik nu naar school dan?

EDIT: ik zie dat er gesproken wordt over hogescholen en uni's. Heb ik er dan geen last van met mijn MBO?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:28

Deel van het probleem is natuurlijk ook dat de overheid besloten heeft om vanaf volgend jaar de MBO-studenten die jonger zijn dan 18 ook een studenten ov-kaart te geven.
(Goed idee, wel zo eerlijk, daar niet van, maar..) Dat betekent dat er bij de ±650.000 studenten die nu gebruik maken van het ov volgend jaar nog eens ±900.000 extra studenten komen.
En dat gaat natuurlijk niet passen als de NS dan ook nog eens minder treinen heeft.

Edit: Het aanpassen van de roosters tot 's avonds vind ik ook overigens een niet zo handig idee :(
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 03-03-16 13:39, in het totaal 3 keer bewerkt

friendly

Re: Studenten geweerd uit spits, OV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:32

Ik hoef bijvoorbeeld nog maar een half jaar als MBO-er, als alles goed gaat, wat voor effect heeft dit grapje op MBO-ers? Aangezien het bericht het niet over ''ons'' heeft..

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:45

friendly schreef:
Ik hoef bijvoorbeeld nog maar een half jaar als MBO-er, als alles goed gaat, wat voor effect heeft dit grapje op MBO-ers? Aangezien het bericht het niet over ''ons'' heeft..

Het lijkt erop dat het voorlopig niet gaat om het letterlijk weren van studenten, maar meer om het maken met afspraken met hogescholen en universiteiten (MBOs heb ik nog niet echt iets over gelezen) om de colleges zo te roosteren dat de studenten daardoor automatisch geneigd/gedwongen zijn buiten de spits te gaan treinen. (Als je college begint om 12u dan ga je waarschijnlijk niet tussen 7u en 9u heen treinen en als je pas om 19u klaar bent kan je moeilijk nog tussen 16u en 18u in de avondspits belanden :+ )
Dus als jouw opleiding niet anders gaat roosteren heb je vooralsnog geen enkel probleem :)
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 03-03-16 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:49

Nee ik kan ook niet direct wat vinden over het weren van MBO-ers maar ze spreken wel over de extra MBO-ers die eraan komen i.v.m. dat 18- nu ook studenten ov gaan krijgen. Daarom vroeg ik met mij af of MBO-ers ook last gaan krijgen van dit ''geintje'' en per wanneer er überhaupt last te krijgen is...

EDIT: dus even kort door de bocht: als mijn opleiding niks veranderd en ik beland in de spits kan de conducteur niet zeggen, ''ga jij maar even de trein uit en wacht tot 09:00 uur''? Dan ben ik al tevreden. Maar....ik vind het nog steeds van de pot gerukt dat clubje NS. Dit is echt niet de oplossing. Daar hadden ze jaren terug al mee moeten beginnen door het aanschaffen van nieuwe treinen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:51

Weet iemand wanneer ze dit gaan invoeren en hoe ze dat willen doen? Als je in de spits incheckt, dat je dan gewoon moet betalen ofzo?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:58

@Eilleen333: Nee, ze passen gewoon je rooster aan waardoor je waarschijnlijk niet in de spits uitkomt met reizen :)

Het lijkt vooralsnog een keuze te zijn van de instelling waaraan je je opleiding volgt óf en wanneer het gaat gelden. Lijkt me dat zoiets sowieso handiger in te voeren is met het nieuwe collegejaar dan nu wanneer de roosters tot het eind van het jaar al gemaakt zijn.

Voor de RU, UvA en HvA heb ik bijv. al nieuwsberichten gelezen die erop neerkomen dat ze er zelf ook niet echt op zitten te wachten.. de UU is nog een beetje onduidelijk en de HU gaat wel aanpassingen maken.
(RU &HvA en UvA &UU en HU )

Al staat er in dit bericht wel een melding over een MBO waar ze het getest hebben: Klik

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:00

SimoneeM schreef:
De NS krijgt ook gewoon betaald voor de studenten. Alleen betaald de overheid het. Dus wat dat betreft zou dat niet uit moeten maken toch?

Maar idd, wat je zegt. Alsof studenten minder zijn...

Ov kaart van studenten is idd niet gratis.. Krijgt de NS gewoon zijn geld voor.. De overeid schiet de kosten van die kaart voor maar in principe is het voor de student gewoon een lening.. Totdat hij een diploma haalt binnen 10 jaar.. Dan wordt het een gift.. Als hij dat diploma niet haalt moet hij gewoon de kosten van ov terugbetalen.. Dus dat studenten gratis reizen vind ik altijd de grootste onzin..
Vind het ook belachelijk dat zij dus geweerd worden terwijl zij gewoon hun abbonnement betalen.. Als ik klaar ben met mijn studie en koop dat het abbonnement dat studenten ook hebben, mag ik dan ook niet in de spits reizen?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:06

Maar nu krijgen de studenten die dus wel op kamers zijn ook last van deze maatregel, want universiteiten kunnen natuurlijk geen onderscheid gaan maken in studenten die met het ov moeten en studenten die op kamers zitten. Ook behoorlijk krom...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:16

Waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat studenten op kamers, op kamers zitten in de stad van de school. Dan kunnen ze, denk ik, volgens de NS wel op de fiets. Gok ik.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:29

friendly schreef:
Waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat studenten op kamers, op kamers zitten in de stad van de school. Dan kunnen ze, denk ik, volgens de NS wel op de fiets. Gok ik.

Klopt of evt met de bus, maar dan zit je nogsteeds wel met colleges in de avond en daardoor minder kunnen werken. Dit soort dingen hebben invloed op iedereen.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:33

karlli schreef:
friendly schreef:

Klopt of evt met de bus, maar dan zit je nogsteeds wel met colleges in de avond en daardoor minder kunnen werken. Dit soort dingen hebben invloed op iedereen.

Precies dit bedoel ik inderdaad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:42

Jongens wat een ophef weer.
Nee, er komt geen verbod op studenten in de trein tijdens de spits. Nee, stages etc hoeven dus ook niet aangepast te worden, daarin draai je mee in het bedrijfsleven.

Maar ja, het is best mogelijk om colleges niet om 9:00 te laten beginnen, maar om bv 10:00 uur. Dat scheelt tussen 8:00 en 9:00 en hoop mensen die moeten reizen.
Wat uiteindelijk voor alle reizigers prettiger is, minder drukte.
Het wordt geen verplichting, er wordt gekeken naar wat hogescholen en universiteiten kunnen doen om ene grotere spreiding te krijgen van reizigers.
Co-schappen bij (Dier)geneeskunde zullen niet ineens van tijden veranderen. Maar de colleges van de eerste 3 jaar kunnen best iets verschoven.
Lijkt mij als student juist ideaal dat je niet meer om half 9 of 9 uur met een duf hoofd na een te korte nacht in de collegebanken terecht komt, maar een uurtje later!
En je krijgt toch niet minder tijd in een dag? Als je nu tijd hebt voor je paard, waarom zou dat met 1 of 2 uur verschuiven van de collegetijden ineens niet meer kunnen? In plaats van na school kun je dan wellicht voor school.
Horeca-baantjes, ok, voor die dagen dat je later collega hebt kan dat niet. Maar dan gaat iedereen er hier nu vanuit dat je in de mogelijk nieuwe situatie elke avond tot laat naar school moet. Daar geloof ik dan weer niet zo in. En in de ochtend uren is er vast ook werk te vinden, wat je kunt doen vóór je naar college gaat.

Niet meteen zo in de stress schieten, het zijn plannen en geen daadwerkelijke verboden.

En overigens, ook flexwerken en andere maatregelen worden gepromoot om filedruk op de weg bv te verminderen. Dus ook in het bedrijfsleven wordt er aandacht gevraagd om de spits minder druk te maken. Toen ze bij mij in de buurt een grootschalig wegwerkproject begonnen, waren er ook campagnes om de spits te mijden op dat traject en als je kon aantonen dat je het traject alleen nog buiten de spits gebruikte, kon je in aanmerking komen voor gratis koffie bij tankstations oid.
Dus het idee is helemaal niet nieuw en het is ook niet perse altijd alleen maar op studenten gericht.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:54

Marije_jiplover schreef:
Jongens wat een ophef weer.
Nee, er komt geen verbod op studenten in de trein tijdens de spits. Nee, stages etc hoeven dus ook niet aangepast te worden, daarin draai je mee in het bedrijfsleven.

Maar ja, het is best mogelijk om colleges niet om 9:00 te laten beginnen, maar om bv 10:00 uur. Dat scheelt tussen 8:00 en 9:00 en hoop mensen die moeten reizen.
Wat uiteindelijk voor alle reizigers prettiger is, minder drukte.
Het wordt geen verplichting, er wordt gekeken naar wat hogescholen en universiteiten kunnen doen om ene grotere spreiding te krijgen van reizigers.
Co-schappen bij (Dier)geneeskunde zullen niet ineens van tijden veranderen. Maar de colleges van de eerste 3 jaar kunnen best iets verschoven.
Lijkt mij als student juist ideaal dat je niet meer om half 9 of 9 uur met een duf hoofd na een te korte nacht in de collegebanken terecht komt, maar een uurtje later!
En je krijgt toch niet minder tijd in een dag? Als je nu tijd hebt voor je paard, waarom zou dat met 1 of 2 uur verschuiven van de collegetijden ineens niet meer kunnen? In plaats van na school kun je dan wellicht voor school.
Horeca-baantjes, ok, voor die dagen dat je later collega hebt kan dat niet. Maar dan gaat iedereen er hier nu vanuit dat je in de mogelijk nieuwe situatie elke avond tot laat naar school moet. Daar geloof ik dan weer niet zo in. En in de ochtend uren is er vast ook werk te vinden, wat je kunt doen vóór je naar college gaat.

Niet meteen zo in de stress schieten, het zijn plannen en geen daadwerkelijke verboden.

En overigens, ook flexwerken en andere maatregelen worden gepromoot om filedruk op de weg bv te verminderen. Dus ook in het bedrijfsleven wordt er aandacht gevraagd om de spits minder druk te maken. Toen ze bij mij in de buurt een grootschalig wegwerkproject begonnen, waren er ook campagnes om de spits te mijden op dat traject en als je kon aantonen dat je het traject alleen nog buiten de spits gebruikte, kon je in aanmerking komen voor gratis koffie bij tankstations oid.
Dus het idee is helemaal niet nieuw en het is ook niet perse altijd alleen maar op studenten gericht.

Studeer je zelf nog?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:01

Marije_jiplover, mijn colleges beginnen grotendeels om 10:00. Wat voor mij betekent dat ik om een uur of 8:15 in de trein moet zitten als ik bij mijn ouders ben. Ben ik in Amsterdam, dan zal ik alsnog rond 9 uur moet reizen. Daarnaast werk ik in Amsterdam op kantoortijden waardoor ik dus precies in de spits moet reizen.

Ik vind het zelf al bloedirritant als ik colleges midden op de dag heb, puur vanwege mijn lange reistijd. Zelf kan ik dan niks voor en niks na college doen. 's Avonds colleges heb ik nog nooit gehad, dus daar heb ik geen mening over. Ik begin liever tussen 9:00 en 10:00 en ben dan vroeg klaar zodat ik nog tijd over heb. Reizen in de spits moet ik 9 van de 10 keer toch wel met mijn reistijd van 1 uur en 3 kwartier :=

Voor mijn gevoel zijn het trouwens veel meer zakenmensen die reizen in de spits. Maar dat zou aan mijn traject kunnen liggen, Utrecht - Schiphol :P Mijn andere traject is voornamelijk middelbare scholieren in de spits. Moeten de middelbare scholen hun lestijden dan ook maar aanpassen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:04

Ik vind de reacties van sommige bokkers alsof de wereld vergaat. Toen ik studeerde had ik tijden dat ik om 13.30 moest beginnen en eindigde om 17.30.
Studeren is een investering. En als je dan toevallig om 11.00 moet beginnen is dat nou eenmaal zo

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:05

Ik verbaas me wel over de lange reistijden van veel studenten. In mijn beleving zit (zat, toentertijd iig :P) 90% op kamers, als het niet meer is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:08

Nee, ik studeer niet meer.
Moet dat dan om hier een mening over te kunnen vormen?

De meeste reacties van studenten hier gaan erover dat ze altijd alleen maar de studenten moeten hebben. En dat is gewoon pertinent onwaar. En mensen kijken vooral naar alle nadelen. Er zijn best ook voordelen op te noemen. Waar het aan de ene kant baantjes kost (horeca avond shiften) levert het aan de andere kant weer mogelijkheden voor baantjes op, in de ochtend uren. Of tijd om te sporten/paard te rijden, what ever.

Ik heb in mijn werk ook te maken met een verschuiving van werktijden naar een 24-uurs economie.
Ik heb heb geen 9-5 baan. Per week kunnen mijn werktijden enorm verschillen. De ene dag van 6-2, de volgende van 9-6 en soms avonddiensten.
Heb ik ook maar beperkt invloed op. Moet ik dus ook schipperen met hoeveel tijd ik naar de paarden kan, of aan vrijwilligerswerk kan besteden.
Ja, is een baan, daar heb ik dus in zekere zin zelf voor gekozen. Maar iedereen weet dat je in dit economisch tij ook gewoon blij mag zijn dat je überhaupt werk hebt. Dus zo vrijwillig is die keuze dan ook weer niet, als je het werk leuk vindt maar er wisselende roostertijden en diensten bij krijgt.

Wat ik met mijn eerdere post alleen maar heb willen benoemen, is dat het heel gemakkelijk is om te gaan klagen over een mogelijke wijziging, en alle negatieve dingen extra benadrukken.

Terwijl er ook gewoon een hoop positieve dingen over het plan te benoemen zijn.
Betere concentratie bv tijdens de colleges, uit onderzoek blijkt nl dat heel veel mensen veel beter functioneren als ze hun dagritme enkele uren zouden kunnen verschuiven. Nou, ideaal toch, als dat voor jou geldt en je college begint 2 uur later?
En is het voor studenten zelf ook niet fijner wanneer het minder druk is in de trein, je wel kunt zitten en dus tijdens je treinreis je college nog voorbereid, of je aantekeningen nog eens naleest op de terugweg?.

Klagen zit ons Nederlanders in het bloed. Maar het levert je veel meer op als je ook probeert objectief te kijken naar de mogelijke voordelen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:08

purny schreef:
Ik vind de reacties van sommige bokkers alsof de wereld vergaat. Toen ik studeerde had ik tijden dat ik om 13.30 moest beginnen en eindigde om 17.30.
Studeren is een investering. En als je dan toevallig om 11.00 moet beginnen is dat nou eenmaal zo

Studeren is in tussen tijd stuk duurder geworden. En gaat vele niet om tot half 6 bezig te zijn, maar pa na 7 naar huis kunnen gaan

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:12

Precies.
Fijn voor je Purny, dat je kon uitslapen én alsnog al om half zes klaar was (implicerend dat je uitsliep). Maar niet iedereen heeft die tijden. M'n vriend heeft een jongen uit de klas die in Vlissingen woont en in Amsterdam naar school gaat, dan is het niet fijn als dankzij de NS je pas om 19 naar huis kan. En een kamer is niet voor iedereen een optie, zeker in Amsterdam.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:14

Maar Ghostattack: je krijgt toch niet meer uren in een dag wanneer je vroeg begint of juist laat?

Ik begin op sommige dagen om 6 uur. Dan zit ik om 5:30 in de auto en ben ik meestal uiterlijk 15:30 thuis.
Op sommige dagen begin ik om 9:30, vertrek dan van huis om 9:00 uur en ben om 18:30 thuis.

Als ik in mijn bed blijf liggen tot half 9, ja, dan kom ik ineens tijd te kort op zo'n dag.
Maar als ik voor mijn gevoel uitslaap tot half 7 kan ik mijn halve huishouden gedaan hebben of om 7:15 op mijn paard zitten of zorgen dat ik stipt om 8 uur bij de supermarkt sta en mijn boodschappen al in huis heb. Allemaal dingen die ik dan al af heb vóór ik ga werken, ipv dat ik ze erna nog allemaal moet doen.
Het vergt je van je dat je je dag anders indeelt, maar het is niet zo dat er door later te beginnen minder uren in een dag zitten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:21

Marije_jiplover schreef:
Nee, ik studeer niet meer.
Moet dat dan om hier een mening over te kunnen vormen?

De meeste reacties van studenten hier gaan erover dat ze altijd alleen maar de studenten moeten hebben. En dat is gewoon pertinent onwaar. En mensen kijken vooral naar alle nadelen. Er zijn best ook voordelen op te noemen. Waar het aan de ene kant baantjes kost (horeca avond shiften) levert het aan de andere kant weer mogelijkheden voor baantjes op, in de ochtend uren. Of tijd om te sporten/paard te rijden, what ever.

Ik heb in mijn werk ook te maken met een verschuiving van werktijden naar een 24-uurs economie.
Ik heb heb geen 9-5 baan. Per week kunnen mijn werktijden enorm verschillen. De ene dag van 6-2, de volgende van 9-6 en soms avonddiensten.
Heb ik ook maar beperkt invloed op. Moet ik dus ook schipperen met hoeveel tijd ik naar de paarden kan, of aan vrijwilligerswerk kan besteden.
Ja, is een baan, daar heb ik dus in zekere zin zelf voor gekozen. Maar iedereen weet dat je in dit economisch tij ook gewoon blij mag zijn dat je überhaupt werk hebt. Dus zo vrijwillig is die keuze dan ook weer niet, als je het werk leuk vindt maar er wisselende roostertijden en diensten bij krijgt.

Wat ik met mijn eerdere post alleen maar heb willen benoemen, is dat het heel gemakkelijk is om te gaan klagen over een mogelijke wijziging, en alle negatieve dingen extra benadrukken.

Terwijl er ook gewoon een hoop positieve dingen over het plan te benoemen zijn.
Betere concentratie bv tijdens de colleges, uit onderzoek blijkt nl dat heel veel mensen veel beter functioneren als ze hun dagritme enkele uren zouden kunnen verschuiven. Nou, ideaal toch, als dat voor jou geldt en je college begint 2 uur later?
En is het voor studenten zelf ook niet fijner wanneer het minder druk is in de trein, je wel kunt zitten en dus tijdens je treinreis je college nog voorbereid, of je aantekeningen nog eens naleest op de terugweg?.

Klagen zit ons Nederlanders in het bloed. Maar het levert je veel meer op als je ook probeert objectief te kijken naar de mogelijke voordelen.

Nee, maar je mening is overduidelijk een die niet in de praktijk ziet wat voor gevolgen dit met zich mee brengt voor momenteel studerende studenten. Leuk dat je allang bent afgestudeerd, maar dat is geen reflectie op hoe dit er nu aan toe gaat.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:24

Dat zeg ik toch ook niet Marije_jiplover? Als ik van 11:00 - 15:00 bijvoorbeeld college heb, dan kan ik 's morgens niet naar stal. Die is pas om 8:00 open en ik moet om 9:00 dan al in de trein zitten. Inclusief reistijd naar stal zou dat betekenen dat ik een half uurtje heb maximaal? 's Middags ben ik dan pas rond een uur of 17:00 thuis, waardoor ik nog tijd heb voor eventuele opdrachten/papers/etc. Als ik dan alles mee reken zou ik misschien na het eten nog een half uurtje op stal door kunnen brengen, stal is maar open tot 21:00.. In mijn geval is het dus een stuk makkelijker als ik om 9:00 begin en om bijvoorbeeld 13:00 klaar ben, de tijdsverdeling is dan namelijk een stuk makkelijker.

Plus, als ik tot maximaal 12:30 college heb, kan ik in de middag nog werken. Evenals andersom, als ik vanaf 13:30 college heb, kan ik 's morgens werken. Ik werk dan in shifts van 4 uur. Dat zou dus niet meer kunnen op het moment dat ik ineens midden op de dag college heb. Met avondcollege wel, maar dat gebeurt niet met mijn studie voor zover ik weet.

Wat betreft op kamers gaan. Ik studeer in Amsterdam, heb daar een kamer, mijn paard staat in Tiel bij mijn ouders. Met andere woorden, ik zit dan wel officieel op kamers maar ik schiet er niks mee op :=

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:27

Ik heb overigens ook het idee dat vroeger veel meer studenten op kamers woonden. Ik heb een beetje het gevoel dat ik hier op bokt een van de weinigen ben. Als ik elke dag een reistijd van vier uur zou hebben, dan zou ik echt afsterven.. Veel handiger om dan in dezelfde stad te wonen (of daar in de buurt) zodat je niet zo'n lange reistijd hebt. Ik vind het heerlijk om gewoon te kunnen fietsen en niet in dat opzicht zo afhankelijk te hoeven zijn van het OV. Heb trouwens ook heel weinig colleges in de spitstijden, meestal pas rond 11 uur of ergens om 15.00 uur 's middags. Maar goed, dat is natuurlijk een andere discussie. Ik begrijp dat het vervelend is, als ik 's ochtends naar stage moet, kan ik af en toe ook wel huilen van de drukte.

Natuurlijk is het vervelend in verband met werk en zo. Vind dat ze daar geen rekening mee houden. De NS wordt immers gewoon betaald voor de reizende studenten, dus vind niet dat de studenten dan minder recht hebben op reizen in de spits.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:28

veerledec schreef:
Ik verbaas me wel over de lange reistijden van veel studenten. In mijn beleving zit (zat, toentertijd iig :P) 90% op kamers, als het niet meer is.

In het HBO bleven de studenten altijd al lnager thuis wonen. Daarnaast is de financiele situatie van studenten (en hun ouders dus) zo veranderd dat het lang niet meer altijd verantwoord is om zulke schulden aan te gaan. Naast natuurlijk nog steeds een gebrek aan betrouwbare betaalbare kamers.

Marije_jiplover schreef:

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ten eerste: de positie van de studenten is echt gigantisch verslechterd door de jaren heen.
Ten tweede: de economie is helemaal niet zo 24-uurs, wat inhoudt dat veel baantjes maar ook sociale dingen gewoon niet 's ochtends beschikbaar zijn, ook al wil je nog zo graag.

En dat is wel degelijk een probleem denk ik. Je hebt als mens toch vaak een beetje een sociaal netwerk nodig, en in veel gevallen loopt dat onder andere via gezamelijke activiteiten. Via een studie heb je dat niet altijd, omdat je (juist door de inrichting van het onderwijs - minors, keuzevakken, wisselende programma's etc) ook lang niet altijd met een vaste groep medestudenten zit. Ik heb bv ruim twee jaar rondgelopen op de uni waarbij ik bij geen enkele groep medestudenten hoorde en dus ieder vak deelde met totaal andere mensen.

Dat kan heel eenzaam zijn, en dan is het best heel ingrijpend als je zelfs geen vaste afspraken meer kunt maken, zoals meedoen in een koor of rijden op de manege, of zelfs maar gezamelijk eten met huisgenoten of familie.

Dit is iets wat mensen met wisselende werktijden of ploegendiensten ook zeker noemen als iets wat zwaar kan zijn. Niet iedereen ervaart dat hetzelfde, maar het kan wel echt een probleem zijn. Er vallen bij de overgang naar een studie al heel wat jongeren in een gat die het niet lukt om zomaar een sociaal netwerk uit de grond te toveren. En ik denk ook dat we best moeten beseffen dat we een situatie hebben gecreeerd waarin studenten vaak moeten werken en dat het dus niet helemaal reeel is dat studenten dat maar op de laatste plaats zetten. Daarvoor zijn de financiele belangen inmiddels helaas te groot.