Trein ontspoord nabij Dalfsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:27

blackstar schreef:
Hij reed met zijn kraan op de rails??? >;) |o

Hoe wil je anders we spoor oversteken? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:29

Uit de tekst lijkt het alsof hij daadwerkelijk op het spoor reed.
Aangezien het niet bij een overgang was.

Echt vreselijk...

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:37

Ik bedoel niet overstekend maar met spoor mee

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:40

Ik vind de tekst wel gruwelijk onduidelijk. Dus laten we eerst even afwachten tot duidelijk word wat er daadwerkelijk gebeurt is, voor we mensen voor idioot uit gaan maken. Er was ook sprake van dat de hoogwerker met snoeiwerkzaamheden bezig was, dat zou kunnen verklaren waarom hij eventueel op het spoort zelf gereden zou hebben, mocht dat zo geweest zijn. Maar er zijn zoveel tegengestelde berichten.

Hoe verschrikkelijk het is wat er gebeurt is, laten we alsjeblieft nog geen mensen gaan veroordelen.

Anoniem

Re: Trein ontspoord nabij Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:40

Daar heb je gelijk in. :j

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:03

Nou inderdaad Lalidan! :j Al die onduidelijke berichten zorgen alleen maar voor speculatie en roddels. Ik ben benieuwd naar de oorzaak van dit ongeluk, maar het is hoe dan ook vreselijk voor alle betrokkenen natuurlijk.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:32

Wat een heftig ongeluk. Die voorkant, die is echt helemaal weg...
Het treintje dat ik zo vaak pak. Zal bij alle medewerkers ook wel hard aankomen. Om een of andere reden voelt het altijd als een grote familie, het personeel bij Arriva.

http://nos.nl/artikel/2088603-dode-trei ... inist.html
Hier staat een heel overzichtelijke tekening van het ongeluk. Het gebeurde dus wel bij een overgang.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:42

Wat ik begrijp is dat de bestuurder van de hoogwerker pas is begonnen met de oversteek nadat er een trein is langsgekomen durfde daardoor wel aan om te gaan oversteken. Wetende dat zijn rupsband voertuig langzaam gaat. Alleen is er vrij snel daarna een trein van de andere kant gekomen. En er dus vol tegenaan gereden met helaas dodelijke afloop voor de machinist.

Bestuurder is wel aangehouden ook begrijp,ik uit de nieuwsberichten. Alleen waarom geen idee. Hoe zou hij anders met zijn hoogwerker van a naar b kunnen als dit al niet eens mogelijk is. Voor iedereen die erbij betrokken was een nachtmerrie.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:44

Ik hoorde van dit ongeluk tijdens de les, die beelden laten best duidelijk zien wat voor een enorme klap dat moet zijn geweest.
Veel sterkte aan de nabestaanden van de machinist en hopelijk komen de andere betrokkenen er weer gauw bovenop Y;(

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:47

Ik lees dat de chauffeur van de hoogwerker wachtte tot de trein voorbij was en dat er toen een trein van de andere kant kwam. Maar zoals op de foto's te zien is, is het een enkel spoor dus dat kan niet.
Hoe dan ook een afschuwelijk ongeluk. Ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt.
Heel veel sterkte voor de nabestaanden..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:55

Kan wel, als er een klein stukje verderop een passer dubbel spoor zit. Dat gebeurt vaker op enkelspoor stukken. Eens in de zoveel tijd een dubbel spoor waardoor de treinen elkaar toch kunnen passeren. Hier in de buurt zit er een een dergelijk stukje dubbel op een verder enkelspoor traject.

wendyenbram

Hoezo bij enkel spoor kan dat niet? waar zijn wissels dan voor? kan toch trein op wisselspoor gereden hebben, om daarna op DIT bewuste spoor te komen? Dus dan kan het zeker wel!

SAKKIA

Mikkiej schreef:
Ik lees dat de chauffeur van de hoogwerker wachtte tot de trein voorbij was en dat er toen een trein van de andere kant kwam. Maar zoals op de foto's te zien is, is het een enkel spoor dus dat kan niet.
Hoe dan ook een afschuwelijk ongeluk. Ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt.

Ja wel dat kan wel. Bij ons is het ook enkel spoor, alleen op het station zelf wordt dit dubbel en gaat vrij snel weer over in enkel. De treinen passeren elkaar hier op de stations zelf of al rijdende vlak voor of na een station.
Het stukje tussen ons dorp en het volgende dorp duurt maar een minuut of 5 maar is toch voor het grootste deel enkel spoor.
Het kan dus wel.

Dat de bestuurder van de hoogwerker is aangehouden is niet raar, in principe is hij de veroorzaker van een dodelijk ongeval in dat geval word je altijd aangehouden en meegenomen voor verhoor. Ook al kan je er echt helemaal niks aan doen.
Als blijkt dat jij ernstig nalatig bent geweest met het in acht nemen van de verkeersveiligheid kan het volgens mij zelfs zo zijn dat je dood door schuld ten laste worden gelegd

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:57

Maar hoe kan het dan zo lang duren om er over heen te komen als het een enkel spoor betreft?
Ik snap er bar weinig van... Als de treinen zo snel na elkaar komen blijven de spoorbomen vaak dicht..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:57

O ja dat is natuurlijk zo. Klinkt alleen erg heftig terwijl de bestuurder neem ik aan ook volledig van slag is. Wel wonderlijk dat hij er zo goed vanaf is gekomen gezien de ravage.

Een rupsbanden voertuig gaat vaak niet heel hard en een spoor passeren gaat extra langzaam mogelijk zelfs stapvoets. Hier is soms ook een boom een paar minuten open om weer dicht te gaan voor de volgende trein. Dat is dan gewoon echt pech hebben. ;(
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-02-16 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:59

Ah oke, weer wat geleerd!

Ben ook benieuwd naar het (echte) verhaal van de chauffeur van de hoogwerker. Het lijkt me al traumatisch genoeg wat hij heeft meegemaakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:02

Mikkiej schreef:

Het is een spoor waarbij trein 1 naar station 1 gaat, en zodra het spoor vrij is gaat 5 minuten later trein 2 de andere kant op. De hoogwerker gaat slechts kruipend vooruit (veel langzamer nog dan stapvoets, mijn buren hebben ook zo'n ding), dus die is niet tijdig van het spoor af kunnen komen. Bestuurder van de hoogwerker is wel tijdig uit het bakje gesprongen (hoogte van 2/3 meter) en ongedeerd. Vreselijk ongeluk, en niet meer dan dat.. :n

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:35

Ik reis vaak met deze trein voor mijn studie. Echt heel bizar en onwerkelijk, tegelijkertijd ook doodeng..
Gisteren had ik om 9 uur een afspraak in Dalfsen en ik reed op de weg die vlak langs het spoor loopt.
Ik kwam de betreffende trein tegen en sprak er nog over met mijn moeder. Nog geen halve minuut later vond het ongeluk plaats.
Voor hetzelfde geld had ik het allemaal zien gebeuren, ik moet er niet aan denken..

karuna schreef:
Bestuurder is wel aangehouden ook begrijp,ik uit de nieuwsberichten. Alleen waarom geen idee. Hoe zou hij anders met zijn hoogwerker van a naar b kunnen als dit al niet eens mogelijk is. Voor iedereen die erbij betrokken was een nachtmerrie.

Hoezo snap je dit niet? Dankzij zijn toedoen, waarschijnlijk, is er een trein ontspoord en een persoon verongelukt.
Dood door schuld betekent dat iemand sterft door het toedoen van een ander, zonder dat het met opzet was (dit kan dus door een inschattingsfout/onvoorzichtigheid).
Niet meer dan logisch in dit geval dus. Ze zijn nu bezig met onderzoeken of de bestuurder van de hoogwerker er ook echt wat aan heeft kunnen doen.
Het zou toch te gek voor woorden zijn als hij helemaal niet aangehouden wordt, onder het mom van: 'ach joh, je deed het niet expres en je moest gewoon oversteken.'
Dit móet gewoon helder worden, ook om soortgelijke ongevallen in het vervolg te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:41

Probleem licht echter nog steeds bij de NS.
Jij rijdt toch ook niet met je ogen dicht door een groenstoplicht?
Dat defecte auto, vrachtewagen of wat anders tot stilstand komt op een kruising kan altijd gebeuren.
NS moet met een systeem komen wat kijkt of spoor echt vrij is of systeem met een noodknop op de overgangen.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:44

Tobbes schreef:
Dat defecte auto, vrachtewagen of wat anders tot stilstand komt op een kruising kan altijd gebeuren.
NS moet met een systeem komen wat kijkt of spoor echt vrij is of systeem met een noodknop op de overgangen.

Het verband tussen dit voorbeeld en het ongeval kan ik dus echt niet leggen, sorry.
Er staat niet voor niets aangegeven: 'PAS OP, er kan nog een trein komen.' Volgens mij bedoel je trouwens ook ProRail ipv NS..

Trouwens, ik zei dus net: ze zijn nog aan het onderzoeken of hij er wat aan kon doen. Als dat ding defect was, kon hij er dus inderdaad niks aan doen en was het niet zijn schuld.
Maar het is niet meer dan logisch dat hij voorlopig aangehouden is. Als hij niet op dat spoor stond, was er niks gebeurd. Die conclusie kunnen we inmiddels wel trekken.
De vraag is nu: waarom stond hij daar?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:19

Mijn vriend werkt bij Prorail en bevestigde mijn vermoeden: Er is zeker wel een systeem wat aangeeft of er iets op de overweg staat of niet, maar wat als trein er al aankomt op hoge snelheid en er dan nog iets op het spoor staat? Dan kan de trein echt niet meer remmen hoor.

Wat er precies is gebeurt is nog onduidelijk maar moet haast wel een fout van de bestuurdervan de hoogwerker zelf zijn. Hij zegt zelf al dat hij gewacht heeft tot de trein voorbij was, maar heeft hij ook gewacht tot het rode lampje niet meer brandde? Juist nu er weer een nieuwe campagne is.. Het is zo belangrijk te wachten tot de slagbomen helemaal omhoog zijn en de lichten uit. Heb het zelf ook meegemaakt dat er ineens nog een trein aankwam.

Ook heb ik op googlemaps gekeken naar de overgang (Vriend kan intern kijken welke overgang het precies is) Langs het spoor zijn geen bomen, dus dat hij op het spoor reed is uitgesloten. Aan beide kanten van de overgang, best een stuk van net spoor zijn wel bomen, dus het verhaal dat hij bomen snoeide LANGS het spoor is kul. Sowieso moet je daarvoor toestemming hebben van de verkeersleiding, dan rijden de treinen niet op volle snelheid zoals nu wel gebeurde.

Ook waren de bovenleidingen hoog genoeg zodat hij daar geen last van kon hebben.

Al met al blijft het giswerk al zijn er maar weinig opties die over blijven. Heb gehoord dat deman al is aangeklaagd voor dood door schuld, blijkbaar had de man het toch kunnen voorkomen. Blijft een naar ongeluk wat maar weer bevestigd hoe snel het kan gaan met een trein. Die staat echt niet in 1,2,3 stil, zeker niet op volle snelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 01:00

Overwegen hebben geen beveiliging die nagaat of het spoor vrij is. Alleen overwegen die hermetisch afgesloten zijn door slagbomen en waar je dus ook niet meer vanaf komt als je strandt krijgen een controle voordat de bomen sluiten. Deze overwegen (de adob; automatische dubbele overweg bomen) zijn er in de regel alleen bij 4 sporige overgangen.

Er is al een perfect meldingssysteem die iedereen kent........bel 112!!!!! De meldkamer staat in rechtstreeks contact met de treindienstleider die onmiddelijk het treinverkeer kan waarschuwen. Dus blijf met je klauwen van die camera functie af en bel 112 bij problemen op een overweg.

Een meldingssysteem op overwegen is niet haalbaar, omdat je dan ook het hele beveiligingssysteem hierop aan moet passen en elke overweg van een sein moet voorzien. De meeste overwegen liggen op de vrije baan ergens tussen de seinen in. Het is in de verste verte niet te vergelijken met stoplichten op een kruispunt. En laten we het nog maar even niet hebben over storingsgevoeligheid van dat soort systemen of mensen die het leuk vinden om voor niets op die alarmknoppen te slaan en daarmee een compleet traject voor minimaal een uur plat leggen. Gaan de reizigers leuk vinden.........

Ik heb geen hele goede wegbekendheid op dat traject maar bij het enkelspoor daar heb je echt geen hele korte treinopvolging in de andere richting tenzij je vlak voor of na een station zit. Als 1 van die 2 treinen dan geen stop hoeft te maken en alles loopt goed volgens planning dan kunnen die treinen elkaar heel strak kruisen. Dan kan je theoretisch binnen een minuut weer een trein op volle snelheid vanuit de andere kant hebben op enkelspoor.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 01:59

Tobbes schreef:

Naast de antwoorden die al gegeven zijn op je post wil ik er ook nog aan toe voegen dat er best wel wat overwegen zijn die pas vrij kort voor het passeren van de trein sluiten. Machinisten zien echt dagelijks nog het nodige verkeer relatief kort voor hun trein oversteken. Nu weten ze allemaal echt wel wanneer het foute boel is en moeten remmen maar dan halen ze het allang niet meer omdat de remweg gewoon enorm lang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:11

Daar zit je precies tussen 2 stations in. Station ommen en [plaatsnaam], beiden een paar km vanaf de plek van het ongeval.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:52

Volgens mij past een hoogwerker niet onder nog half omhoog staande slagbomen door. Ik heb t gister op de radio zo gehoord dat de bestuurder van de hoogwerker gewacht heeft totdat er een trein voorbij was gekomen en toen is begonnen met oversteken, zodat hij genoeg tijd zou hebben. Hij wist niet van de trein die 5 minuten later van de andere kant kwam.
Hoe dan ook, sterkte aan alle mensen die in de trein zaten en aan de nabestaanden van de machinist.