Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nannes schreef:Waar ik nog weleens moeite mee heb is dat het sterven voor de familie niet snel genoeg kan gaan. Vragen als: "mag de morfinepomp niet omhoog?" "kan je niet een extra shot geven?" komen zo vaak voorbij!
Voorlichting over de stervensfase lijkt dan niet aan te komen en mensen roepen alleen maar dat de persoon ligt te lijden, maar eigenlijk zijn ze het wachten gewoon beu…
Waar dan nog het meest mijn nekharen van overeind gaan staan zijn de mensen die eigenlijk (wel of niet vanwege geloofsovertuiging) tegen euthanasie zijn, maar wel met deze vragen aankomen.
Milkberry schreef:Iedereen heeft het ook altijd over morfine. Geef maar morfine, dan gaat vader vast vlug overlijden...
Het is niet meer op twee handen te tellen hoe vaak ik mensen uit moet leggen dat je van morfine en midazolam niet dood gaat.
Citaat:Overlijden doet de client zelf, en geef de client dan iig het respect door te wachten tot de client daar klaar voor is.
Milkberry schreef:In hospices gebruiken ze meestal liever niet het woord patient. Omdat dat de nadruk zo legt op het ziekzijn. Twee andere hospices in de omgeving gebruiken het woord "gast" om de stervende mee aan te duiden.
Klinkt nmi vriendelijker
Vjestagirl schreef:geerke schreef:Ik weet niet of ze echt het wachten beu zijn...het is geen pretje om te zien hoe iemand ligt te wachten op de dood.Ook al zijn ze vaak buitenbewustzijn ze zijn soms onrustig,willen in ene uit bed enzo.Terwijl het einde toch komt...waarom dan nog wachten?
Hier ben ik het mee eens.
Als mensen zo duidelijk liggen te wachten op de dood, en echt klaar zijn of totaal niet meer bij bewustzijn... Doe dan die morfinepomp maar flink omhoog...
conejo schreef:Hier merk ik niet in mijn omgeving dat er heel veel mensen bij de geboorte zijn. Vaak alleen de man/vader. En eventueel de moeder/oma. Ken 1 iemand die de eerste keer haar zus er bij had omdat er en grote kans was dat zij geen kinderen kon krijgen.
En een enkeling die er naast de vader/man nog iemand bij heeft die foto's maakt en dat is dan wel een bekende.
Ik zelf was alleen met mijn man de vk, verpleegkundige en de gynaecoloog. Zouden in eerste instantie onze ouders laten weten als het begonnen was. En ze zouden dan pas komen als de kleine er was en wij het aangaven.
Uiteindelijk hebben we pas gebeld ruim een uur na de geboorte dit omdat ze 6 weken te vroeg kwam en we niemand ongerust wouden maken.
Bij de volgende moeten we wel bellen voor de geboorte i.v.m. oppas.
Over het overlijden ik ben bij mijn schoonmoeder geweest toen ze overleed. Dit wou ik ook graag en heb er geen spijt van. Maar of ik het nog een keer zou kunnen om iemand te zien overlijden dat weet ik niet. Ik vond het heel heftig ook heftiger dan dat ik het had verwacht.
In mijn omgeving is het idd zo dat mensen vaak niet er bij zijn als iemand overlijd. Maar dat ze bepaalde tijden niet gebeld mogen worden heb ik nog niet mee gemaakt. Ik heb juist in de nacht mijn mobiel gewoon aan staan voor noodgevallen.